Muziek / Algemeen / Hoe spectaculair zijn de '80s?
zoeken in:
0
geplaatst: 8 maart 2006, 14:20 uur
Dus jij denkt dat het overdadig gebruik van solo's, nieuwe instrumenten, terwijl je de lijn van het nummer allang kwijt bent gelijk staat aan goede muziek
Zeer zeker niet. Ik denk echter wel dat een band als Genesis wel degelijk vernieuwend was. Muzikaal gezien en theatraal gezien. Er werden hele conceptshows gemaakt met vrij complexe muziek (een Supper's Ready bijv.) Het heeft nog altijd te maken met smaak of je ervan houdt. Muzikaal is het sowieso goed in elkaar zittende muziek.
0
geplaatst: 8 maart 2006, 14:34 uur
Ik heb toch ook nergens ontkent dat de jaren 60 wel een prima muziekdecennium was ?

Maar als iemand in een topic de jaren 80 meent te moeten afkraken op een totaal ongefundeerde wijze, lijkt het mij niet meer dan redelijk dat ik het opneem voor een decennium wat wél de moeite was en terugschop naar het decennium daarvoor wat m.i. veel minder de moeite was

0
geplaatst: 8 maart 2006, 14:36 uur
shappy1010 schreef:
@Orbit ik zou bijna zeggen ga eens naar Toto luisteren, dat is volgens mij precies wat jij omschrijft hier...maargoed... voorderest ben ik het zwaar met je oneens, en gelukkig ben ik iemand die beide kan waarderen.
@Orbit ik zou bijna zeggen ga eens naar Toto luisteren, dat is volgens mij precies wat jij omschrijft hier...maargoed... voorderest ben ik het zwaar met je oneens, en gelukkig ben ik iemand die beide kan waarderen.
Toto, is dat niet die band met die grote hits.... in de... jaren 80 ?

0
shappy1010
geplaatst: 8 maart 2006, 14:36 uur
Ik begrijp wel een beetje wat Orbit bedoeld, nummers als Supper's Ready, Firth of Fifth, Awakenings zijn onder de liefhebbers van progrock wel beroemd, maar je zal ze in geen top 1000 allertijden terugvinden, en daar bevinden zich dan weer wel nummers uit de 80's in. Het is allemaal niet radio friendly, denk ook aan Zappa, die hoor je nooit ergens behalve misschien in een duister platenzaakje in een binnenstad ergens. Progressieve of Experimentele muziek blijft echt iets voor de liefhebbers, en het enige wat blijft plakken zijn enigszinds commerciele (ik haat dat woord) nummers die die bands hebben gemaakt. En daar treffen we mekaar, want ik vind het hartstikke leuk om naar die hitjes te luisteren die invloeden hebben uit die Progrock scene.
0
geplaatst: 8 maart 2006, 14:43 uur
Natuurlijk niet, maar wel dat de 80s beter waren dan de 60s. Als jaren '60-liefhebber moest ik daar wel tegen in gaan
.
0
geplaatst: 8 maart 2006, 14:46 uur
Zappa, Beefheart, ver-sc-hri-kk-el-ijk!! 
Experimenteren is prima hoor, maar niet als het nonmuziek oplevert... Als je 10 jaar lang naar ruis luistert hoor je er vanzelf ook wel patronen in, meesterlijk!
Vergeleken daarbij zijn sommige van die progbands nog best te pruimen
En ik hoor wel of iets goed in elkaar zit of iemand een goede gitarist is.. het is alleen niet genoeg voor mij als ik gewoon goed geschreven en gevoelige liedjes wil horen (of juist het zwaardere beukwerk), dan zet ik toch echt andere platen op.
Maar ik zal je er verder niet op aanvallen, laat een prachtig decennium als de jaren 80 dan ook met rust als je daar gevoelsmatig kennelijk niet bij kunt

Experimenteren is prima hoor, maar niet als het nonmuziek oplevert... Als je 10 jaar lang naar ruis luistert hoor je er vanzelf ook wel patronen in, meesterlijk!

Vergeleken daarbij zijn sommige van die progbands nog best te pruimen
En ik hoor wel of iets goed in elkaar zit of iemand een goede gitarist is.. het is alleen niet genoeg voor mij als ik gewoon goed geschreven en gevoelige liedjes wil horen (of juist het zwaardere beukwerk), dan zet ik toch echt andere platen op.
Maar ik zal je er verder niet op aanvallen, laat een prachtig decennium als de jaren 80 dan ook met rust als je daar gevoelsmatig kennelijk niet bij kunt

0
geplaatst: 8 maart 2006, 14:48 uur
Toon1 schreef:
Natuurlijk niet, maar wel dat de 80s beter waren dan de 60s. Als jaren '60-liefhebber moest ik daar wel tegen in gaan
.
.Ik zeg nergens dat het beter wás! IK vind het beter, da's heel wat anders..
Ik denk sowieso dat het lastig is een decennium in pop/rockmuziek te vinden dat beter is dan de 60s op welk argument dan ook

0
shappy1010
geplaatst: 8 maart 2006, 14:51 uur
orbit schreef:

Zou je kogelvrije vest maar aantrekken, want nu krijg je denk ik half MuMe over je heen...maar hou vol, het went, ik spreek uit ervaring

0
geplaatst: 8 maart 2006, 14:55 uur
orbit schreef:
Ik zeg nergens dat het beter wás! IK vind het beter, da's heel wat anders..
(quote)
Ik zeg nergens dat het beter wás! IK vind het beter, da's heel wat anders..
Ja dat bedoel ik
.orbit schreef:

Geen commentaar.
0
geplaatst: 8 maart 2006, 15:05 uur
shappy1010 schreef:
Zou je kogelvrije vest maar aantrekken, want nu krijg je denk ik half MuMe over je heen...maar hou vol, het went, ik spreek uit ervaring

Gek dat die bands zo weinig stemmen van waardering scoren hier

0
shappy1010
geplaatst: 8 maart 2006, 15:15 uur
orbit schreef:
(quote)

Yep maar het handjevol liefhebbers zijn de meest fanatieke posters hier en hebben een HELE grote mond. Maar dat ben / heb ik ook. - Tegenwicht zeg maar

0
Toine Rorije
geplaatst: 8 maart 2006, 15:27 uur
Dat valt toch wel mee? Ik kan orbit nu wel voor rot gaan schelden omdat hij de genialteit van Beefheart niet kan inzien (of gewoonweg niet aan kan
), maar ik denk dat hij zelfs dán niet gaat luisteren. 
), maar ik denk dat hij zelfs dán niet gaat luisteren. 
0
geplaatst: 8 maart 2006, 15:35 uur
Maar het is toch ook niet leuk als iedereen de """"genialiteit"""" van beefheart of zlappa gaat inzien?
Da's net zoiets als iedereen opeens de films van David Lynch gaat snappen en waarderen, helemaal niet leuk voor het kringetje Lynch-snobs

Da's net zoiets als iedereen opeens de films van David Lynch gaat snappen en waarderen, helemaal niet leuk voor het kringetje Lynch-snobs

0
shappy1010
geplaatst: 8 maart 2006, 15:41 uur
orbit schreef:
Maar het is toch ook niet leuk als iedereen de """"genialiteit"""" van beefheart of zlappa gaat inzien?

Ik heb het gevoel dat wij hele grote vrienden gaan worden

0
Lost Highway
geplaatst: 8 maart 2006, 17:58 uur
Als 80's-liefhebber wil ik hier toch op reageren want voor mij zijn de 80's mijlenver het beste muziek-decenium.Dit komt wss door mijn adoratie voor de new wave.
Joy Division,Echo and the bunnymen,sisters of mercy,the cure,the chameleons,modern english,the essence,clan of xymox,snowy red,siglo xx,x-mal deutschland,comsat angels,poesie noire,siouxsie and the banshees,the smiths,flock of seagulls,neon judgement,the scars,the church,the sound,de brassers...en zo kan ik echt nog heel lang doorgaan.Voor mij was dit een golf van artiesten die vernieuwing brachten,aparte,soms sombere,soms atmosferische sounds.
En dan spreek ik nog niet over hoe invloedrijk deze muziek geweest is.
De zowat beste bands van tegenwoordig,interpol en consoorten hebben echt wel heel veel inspiratie uit pakweg the chameleons en joy division gehaald.
Er was niet enkel de wave ook op vlak van heavy metal gebeurden er intressante dingen denk maar aan de 2 klassiekers van metallica
Rockgroepen als REM en U2 teren de dag van vandaag nog steeds op hun succes van toen.
Er werd ook geexperimenteerd met muziek;ik denk aan my bloody valentine,jesus and mary chain,sonic youth.......
Nirvana's boegbeeld steekt zelf niet onder stoelen of banken dat hij zich erg heeft laten beinvloeden door the pixies.
80's was ook pionier voor elektronische muziek(ok kraftwerk was eerder),maar er was toch een massale opkomt van bands als fad gadget,cabaret voltaire,neon judgement,front 242,snowy red etc....
En zelfs de pop-iconen van toen(een prince,een michael jackson) waren toch nog beter dan de britney's en beyonces van deze wereld.
Voor mij is dan ook het laatste decenium(hoewel het nog niet afgelopen is) het ermbarmelijkst.
Joy Division,Echo and the bunnymen,sisters of mercy,the cure,the chameleons,modern english,the essence,clan of xymox,snowy red,siglo xx,x-mal deutschland,comsat angels,poesie noire,siouxsie and the banshees,the smiths,flock of seagulls,neon judgement,the scars,the church,the sound,de brassers...en zo kan ik echt nog heel lang doorgaan.Voor mij was dit een golf van artiesten die vernieuwing brachten,aparte,soms sombere,soms atmosferische sounds.
De zowat beste bands van tegenwoordig,interpol en consoorten hebben echt wel heel veel inspiratie uit pakweg the chameleons en joy division gehaald.
Er was niet enkel de wave ook op vlak van heavy metal gebeurden er intressante dingen denk maar aan de 2 klassiekers van metallica
Rockgroepen als REM en U2 teren de dag van vandaag nog steeds op hun succes van toen.
Er werd ook geexperimenteerd met muziek;ik denk aan my bloody valentine,jesus and mary chain,sonic youth.......
Nirvana's boegbeeld steekt zelf niet onder stoelen of banken dat hij zich erg heeft laten beinvloeden door the pixies.
80's was ook pionier voor elektronische muziek(ok kraftwerk was eerder),maar er was toch een massale opkomt van bands als fad gadget,cabaret voltaire,neon judgement,front 242,snowy red etc....
En zelfs de pop-iconen van toen(een prince,een michael jackson) waren toch nog beter dan de britney's en beyonces van deze wereld.
Voor mij is dan ook het laatste decenium(hoewel het nog niet afgelopen is) het ermbarmelijkst.
0
Lost Highway
geplaatst: 8 maart 2006, 17:59 uur
en dan vergeet ik nog bands als dead can dance,this mortal coil,cocteau twins...
Ach ik zal maar stoppen want over de 80's kan ik nog uren doorgaan:-)
Ach ik zal maar stoppen want over de 80's kan ik nog uren doorgaan:-)
0
geplaatst: 8 maart 2006, 19:02 uur
Lost Highway schreef:
En ik nog niet over hoeveel die muziek zélf ook beinvloed is geweest.
Lost Highway schreef:
Interpol is één van de voorbeelden, maar er bestaan ook zo veel goede bands die hun inspiratie ergens anders haalden.
Lost Highway schreef:
Succes is geen garantie voor kwaliteit.
Lost Highway schreef:
The Velvet Underground deed het al twintig jaar vroeger
en inspireerde al deze bands.
Lost Highway schreef:
En bands van voor de jaren '80.
Lost Highway schreef:
De pioniers van de electronische muziek komen allemaal uit de jaren '60 (en vroege jaren '70). Pioniers van de techno/housemuziek zul je bedoelen.
Lost Highway schreef:
Beter als nu misschien, maar niet beter als in de jaren '60 of '70 (en zelfs '90).
0
geplaatst: 8 maart 2006, 19:14 uur
Misschien wil het er bij jou in dat die bands geheel hun eigen geluid hadden in de jaren 80 Toon1 
Je doet echt net alsof alles allang was geperfectioneerd in de 60/70s, bij lange na niet man!
De electronische muziek heeft een veel grotere sprong gemaakt in de jaren 80 dan in de decennia daarvoor. Bovendien was de invloed daarvan ook veel merkbaarder in de populaire muziek.
En de velvet underground of MC5 etc.., leuke experimentjes hoor.. maar hadden bij lange na de sound niet waar Lost Highway op doelt
Die kwam pas eind jaren 70 begin jaren 80 tot volwasdom!
Accepteer nou maar gewoon dat de 80s uniek waren qua sound en artiesten en dat mensen daar óók van houden net zoals jij van die ouwere meuk schijnt te houden. Het een is niet per definitie beter dan het ander!!!

Je doet echt net alsof alles allang was geperfectioneerd in de 60/70s, bij lange na niet man!
De electronische muziek heeft een veel grotere sprong gemaakt in de jaren 80 dan in de decennia daarvoor. Bovendien was de invloed daarvan ook veel merkbaarder in de populaire muziek.
En de velvet underground of MC5 etc.., leuke experimentjes hoor.. maar hadden bij lange na de sound niet waar Lost Highway op doelt
Die kwam pas eind jaren 70 begin jaren 80 tot volwasdom!Accepteer nou maar gewoon dat de 80s uniek waren qua sound en artiesten en dat mensen daar óók van houden net zoals jij van die ouwere meuk schijnt te houden. Het een is niet per definitie beter dan het ander!!!

0
geplaatst: 8 maart 2006, 19:22 uur
orbit schreef:
Dit ontken ik toch niet. Ik zeg gewoon dat de pioneers er al voor de jaren '80 waren. Natuurlijk is die elektronische muziek nog veel verder geëvolueerd in de jaren '80.
Tja, en populaire muziek... dat gaat sinds het ontstaan van MTV (jaren '80!) wel erg bergaf.
orbit schreef:
Die kwam pas eind jaren 70 begin jaren 80 tot volwasdom!
Die kwam pas eind jaren 70 begin jaren 80 tot volwasdom!Dat is waar. Maar ik duid er gewoon op dat het ook al gedaan werd twintig jaar eerder, maar het natuurlijk veel beter klinkt twintig jaar later. (maar de VU en MC5 = experimentjes ?!)
(Trouwens zie ik daar staan eind jaren '70 ? Spreek je jezelf tegen
) orbit schreef:
Accepteer nou maar gewoon dat de 80s uniek waren qua sound en artiesten en dat mensen daar óók van houden net zoals jij van die ouwere meuk schijnt te houden. Het een is niet per definitie beter dan het ander!!!

Oh natuurlijk. Elk decennium heeft gewoon zijn eigen unieke sound en die evolueert gewoon altijd van decennium tot decennium. En iedereen heeft zijn eigen voorkeur qua sound. Zolang je je niet "opsluit" in één decennium is dat helemaal ok.
0
geplaatst: 8 maart 2006, 19:30 uur
Dit ontken ik toch niet. Ik zeg gewoon dat de pioneers er al voor de jaren '80 waren. Natuurlijk is die elektronische muziek nog veel verder geëvolueerd in de jaren '80.
Maar behalve Kraftwerk niemand die wat te betekenen had. Electronische muziek is verwekt in de 60s en 70s, maar pas geboren in de 80s.
0
geplaatst: 8 maart 2006, 19:32 uur
Onderhond schreef:
Maar behalve Kraftwerk niemand die wat te betekenen had. Electronische muziek is verwekt in de 60s en 70s, maar pas geboren in de 80s.
(quote)
Tja als "iets betekenen" volgens jou grote hits scoren in de top-40 en populair zijn, dan heb je gelijk.
0
geplaatst: 8 maart 2006, 19:36 uur
En als het dat niet betekent, heb ik ook gelijk. Electronic als scene is tot leven gekomen in de 80s, daarvoor was het vooral experimentjes en halfbakken invloeden waarvoor je eerst stevig stoned dient te zijn om ze te omschrijven als electronic.
0
geplaatst: 8 maart 2006, 19:42 uur
Onderhond schreef:
En als het dat niet betekent, heb ik ook gelijk. Electronic als scene is tot leven gekomen in de 80s, ...
En als het dat niet betekent, heb ik ook gelijk. Electronic als scene is tot leven gekomen in de 80s, ...
correct.
Onderhond schreef:
... daarvoor was het vooral experimentjes en halfbakken invloeden waarvoor je eerst stevig stoned dient te zijn om ze te omschrijven als electronic.
... daarvoor was het vooral experimentjes en halfbakken invloeden waarvoor je eerst stevig stoned dient te zijn om ze te omschrijven als electronic.
Niet echt correct. Mijn stelling was gewoon dat de electronicapioniers er al in de jaren '60 en '70 waren. Wat is hier fout aan? Natuurlijk experimenteerden ze. En wordt er trouwens sinds de jaren '80 dan plots niet meer geëxperimenteerd met electronica? "halfbakken invloeden waarvoor je eerst stevig stoned dient te zijn om ze te omschrijven als electronic" gaat mij toch net iets te ver. Wat wil je van mji horen?!
0
geplaatst: 8 maart 2006, 19:45 uur
Onderhond schreef:
En als het dat niet betekent, heb ik ook gelijk. Electronic als scene is tot leven gekomen in de 80s,
En als het dat niet betekent, heb ik ook gelijk. Electronic als scene is tot leven gekomen in de 80s,
de enige waarheid

daarvoor was het vooral experimentjes en halfbakken invloeden waarvoor je eerst stevig stoned dient te zijn om ze te omschrijven als electronic.
Pfff, dat zal wel een smaakkwestie zijn dan. Kraftwerk en Tangerine Dream maakte echt wel mooie dingen hoor...
0
geplaatst: 8 maart 2006, 19:54 uur
Het gaat mij niet om de kwaliteit, het gaat mij over een scene, een genre, een muzikale eenheid. Voor electronic kwam die er in de jaren 80. Kraftwerk blijft een nogal geïsoleerd geval in de jaren 70, het werk van de jaren 60 vind ik gewoon vaak weinig met electronic te maken hebben. Verre invloeden en basisprincipes, dat zeker, maar om daar de pioniers in te zien ... je moet ergens een grens leggen.
De eerste electronische instrumenten dateren van de jaren '10 geloof ik. Zaten daar dan de echte pioniers ? Bedenkelijk toch, als je kijk naar wat er uiteindelijk au fond van geworden is.
De eerste electronische instrumenten dateren van de jaren '10 geloof ik. Zaten daar dan de echte pioniers ? Bedenkelijk toch, als je kijk naar wat er uiteindelijk au fond van geworden is.
0
Lost Highway
geplaatst: 8 maart 2006, 19:54 uur
die foute partys zijn ook de reden waarom vele mensen verkeerd beeld hebben van de 80's.
Op welk radio/tv-kanaal hoor je nog eens goeie wave?
In welke kroeg draaien ze nog eens the smiths,joy division,chameleons,ETB...?
Een schande!
Op welk radio/tv-kanaal hoor je nog eens goeie wave?
In welke kroeg draaien ze nog eens the smiths,joy division,chameleons,ETB...?
Een schande!
0
Toine Rorije
geplaatst: 8 maart 2006, 20:01 uur
Nou ja, Joy division (wat er altijd maar even bij wordt geschaard) heeft niet eens het eerste half jaar van de 80s volgemaakt.
0
geplaatst: 8 maart 2006, 20:05 uur
Onderhond schreef:
Het gaat mij niet om de kwaliteit, het gaat mij over een scene, een genre, een muzikale eenheid. Voor electronic kwam die er in de jaren 80.
Het gaat mij niet om de kwaliteit, het gaat mij over een scene, een genre, een muzikale eenheid. Voor electronic kwam die er in de jaren 80.
Ja natuurlijk kwam die er pas in de jaren '80. Daar gaat het ook niet over, het gaat erover wanneer de pioniers er waren, en dat is niét jaren '80.
Onderhond schreef:
Kraftwerk blijft een nogal geïsoleerd geval in de jaren 70
Kraftwerk blijft een nogal geïsoleerd geval in de jaren 70
Wat met Tangerine Dream, Popol Vuh, Cluster, Klaus Schulze, the Cosmic Jokers, of de wat meer commerciele Jean Michel Jarre en Mike Oldfield, en Gary Numan. En Suicide.
Onderhond schreef:
het werk van de jaren 60 vind ik gewoon vaak weinig met electronic te maken hebben. Verre invloeden en basisprincipes, dat zeker, maar om daar de pioniers in te zien ... je moet ergens een grens leggen.
het werk van de jaren 60 vind ik gewoon vaak weinig met electronic te maken hebben. Verre invloeden en basisprincipes, dat zeker, maar om daar de pioniers in te zien ... je moet ergens een grens leggen.
Luister dan maar naar the United States of America, Fifty Foot Hose, White Noise en vooral the Silver Apples. Als vooral die laatste geen pioniers zijn dat weet ik het niet meer.
* denotes required fields.