MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival #2

zoeken in:
Onweerwolf
1 Israel: Netta - Toy +1
6 Cyprus: Eleni Foureira - Fuego

Deadline: donderdag 4 mei, 20:00 uur

Prima winnaar, niet de beste ooit maar zeker beter dan gemiddeld. Dikke middelvinger ook naar die verwaande Portugees van het jaar ervoor met z'n sneue gejank over 'real music'. Dat kon ik wel waarderen.

De inzending van Cyprus was ook wel okay maar de 2e plek wat overdreven.

Overigens doet de Finse inzending van dit jaar me erg denken aan De Israëlische van 2018.

Onweerwolf
aERodynamIC schreef:
De 2e rehearsals. Moet zeggen dat Nederland er niet slecht uitspringt (blijkbaar zingen er zoals gebruikelijk weer aardig wat tegen het randje, zelfs Loreen). Finale betwijfel ik nog steeds na Tsjechië en Finland erachteraan. De backings nemen zo te horen de boel behoorlijk over, maar dat is prima verder.

(embed)

Gebaseerd op alleen deze rehearsals vind ik Nederland echt bottom 5 hoor. Valt compleet weg. Vals of niet, het is gewoon een matig nummer.

Ik heb nog geen moment geloofd dat Nederland ook maar een klein kansje heeft op de finale.

Ierland ziet er trouwens extreem fout uit.

Leuk om de voorpret te zien en mee te lezen hier. Mijn vrienden en ik hebben de regel dat we niets zien of luisteren tot aan de eerste uitzending dus ik weet nog niks, maar ik heb er wel vreselijk veel zin in weer.

1 Israel: Netta - Toy
7 Cyprus: Eleni Foureira - Fuego +1

8 Cyprus: Eleni Foureira - Fuego +1

Vond Fuego oerdegelijk, catchy en visueel sterk. Tegelijk is het geen favoriet van me, vond Estland, Ierland, Australië en Oostenrijk (groeibriljant) dat jaar beter in sowieso een over de hele linie sterke editie. Met Toy heb ik niet zoveel.

9 Cyprus: Eleni Foureira - Fuego +1

Deadline: donderdag 4 mei, 20:00 uur

2019:

vs.

------

2019:

0 Nederland: Duncan Laurence - Arcade
1 Italië: Mahmood - Soldi +1

Deadline: vrijdag 5 mei, 20:00 uur

We zijn aanbeland bij het jaar waarin Nederland voor het eerst in jaren won. Ik was ontzettend blij met die winst en ik vind het nog steeds dik verdiend. Een klein, aangrijpend nummer met prachtige instrumentatie en de zeer mooie stem van Duncan. En toch gaat mijn stem nu naar Mahmood. Hij kwam met een atypische bijdrage voor Italiaanse begrippen, maar wel een waar je U tegen zegt. Het verhaal dat hij vertelt is indringend en oprecht. Dit gecombineerd met de meer dan prima instrumentatie zorgde ervoor dat ik direct gegrepen werd. Als Duncan niet had gewonnen, dan was Mahmood wat mij betreft een goeie vervanger geweest. Arcade en Soldi zitten bij mij ontzettend dicht tegen elkaar aan. Vandaag geef ik mijn punt dus aan Soldi, maar het punt zou zomaar ook weer naar Arcade kunnen gaan, afhankelijk van hoe ik me voel.

2019:

1 Nederland: Duncan Laurence - Arcade +1
1 Italië: Mahmood - Soldi

IJzersterke top 2. Van Mahmood heb ik later nog z'n album gekocht (van Duncan trouwens ook). Opvallend dat beide nummers niet de winnaar waren bij jury of televoting, maar het in de breedte goed deden en daarom op de eerste en tweede plaats eindigden.

2019:

1 Nederland: Duncan Laurence - Arcade
2 Italië: Mahmood - Soldi +1

2019:

2 Nederland: Duncan Laurence - Arcade +1
2 Italië: Mahmood - Soldi

Soldi ook erg sterk maar Arcade net iets beter

2019:

2 Nederland: Duncan Laurence - Arcade
3 Italië: Mahmood - Soldi +1

2019:

3 Nederland: Duncan Laurence - Arcade +1
3 Italië: Mahmood - Soldi

Tof om madmadder hier op te zien duiken

2019:

4 Nederland: Duncan Laurence - Arcade 1
3 Italië: Mahmood - Soldi

Op basis van de studioversie zou ik voor Soldi gaan maar ik vond het optreden van Duncan overtuigender en daarom neem ik die.

Slaan we 2020 over of kiezen we voor twee nummers die hadden kunnen winnen?

starbright boy schreef:
Slaan we 2020 over of kiezen we voor twee nummers die hadden kunnen winnen?

Laten we die doen op basis van de bookmakers

Bulgarije (VICTORIA – Tears Getting Sober) zou dan winnen en Litouwen (The Roop – On Fire) tweede worden.

Opvallend: ik zou IJsland gedacht hebben, maar die stond vierde.

2019:

4 Nederland: Duncan Laurence - Arcade
4 Italië: Mahmood - Soldi +1

Soldi vind ik een erg lekker nummer en een goede inzending. Arcade is fantastisch gezongen en een goed nummer, maar wilde me nooit helemaal omver blazen.

2019:

5 Nederland: Duncan Laurence - Arcade +1
4 Italië: Mahmood - Soldi

Beide erg goed.

2019:

5 Nederland: Duncan Laurence - Arcade
5 Italië: Mahmood - Soldi +1

Arcade iets teveel gehoord, doet me nog maar weinig.

Onweerwolf
2019:

6 Nederland: Duncan Laurence - Arcade +1
5 Italië: Mahmood - Soldi

Een van de weinige jaren waarin ik het helemaal eens was met de winnaar. Al was Portugal mijn #1 maar die haalde de finale niet. Het blijft een ijzersterk nummer en het beste wat Nederland ooit inzond, uitgezonderd Maywood natuurlijk.

Ook de Italiaanse inzending vind ik heel erg goed maar doet wel echt onder voor 'Arcade'.

Dit is toch geweldig! Dat ze allebei maar hoog mogen eindigen. Lord of the Lost is zo tof tegenover alle deelnemers dit jaar. Ik gun ze een hoge notering.

2020:

vs

2020:

0 Bulgarije: VICTORIA – Tears Getting Sober
1 Litouwen: The Roop - On Fire

Natuurlijk weten we niet of deze boomakers stand ook daadwerkelijk zo zou zijn uitgekomen, wel denk ik dat beide nummers de top 10 hadden kunnen halen. Zelf denk ik dat IJsland ook een grote kans had gemaakt op de winst. Het was in elk geval een spannend jaar geweest met geen op voorhand uitgetekende winnaar.

Laten we dus een rondje doen met deze twee nummers uit dat ongelukkige jaar 2020 waar het Songfestival voor het eerst in z'n bestaan niet doorging en dat terwijl het in Nederland gehouden zou worden.

Van The Roop ben ik wel een beetje fan geworden dus mijn voorkeur gaat daar naar uit.

Ik denk dat het niet spannend was geweest. IJsland had zonder meer gewonnen. The Roop was top 5 geweest. Victoria hooguit top 10 en stond blijkbaar hoog omdat het wat weg had van Billie Eilish die toen de populairste artiest op aarde was. Ik hou ook erg veel van Grow van Jeangu Macrooy. Waarschijnlijk de enige Nederlandse inzending ooit waar ik weleens tot tranen toe geraakt door ben. Met een tekst die extreem herkenbaar is. En Grow had het beter gedaan dan Birth of a New Age.

Hoewel ik het nummer waar The Roop een jaar later mee kwam beter vind (en waarschijnlijk het beste van dat jaar), maar toch kies ik voor On Fire. Dscotheque is meer het soort nummer waar ik een sucker voor ben. Dansbaar en fun met een stiekeme verdrietige ondertoon. Dat randje heeft On Fire niet zo.

2 Litouwen: The Roop - On Fire 1

3 Litouwen: The Roop - On Fire 1

Overigens verliest Loreen terrein bij de odds en staat ze nu op 39%. Finland blijft overeind met 24% . Dat verschil was eerder aanzienlijk groter. Frankrijk schiet omhoog en staat nu op 3 na haar repetities en stijgt naar 9%. Oekraine staat een plekje lager dan eerder maar met een procentje meer op 6%. Nederland is 21e en de voorspelling is dat we net de finale missen. Odds van semi 1 hebben ons op 11. De vier onder ons hebben echter veel veel slechtere odds, wij zijn in strijd met Portugal, Kroatie en Zwitserland. Ikzelf denk dat Kroatie en Portugal beide makkelijk doorgaan. Zwitserland is een borderlinegeval.

starbright boy schreef:
IIJsland had zonder meer gewonnen.

Denk ik ook, maar misschien was mijn hoop daarop wel te groot en vertroebelt het mijn beeld te veel.

starbright boy schreef:
Overigens verliest Loreen terrein bij de odds en staat ze nu op 39%.

Dat is wel te verklaren denk ik. Loreen piekt te vroeg, ze is overal en zelfs de organisatie pusht haar (bijvoorbeeld haar foto gebruiken als ze het hebben over de rehearsals van de finalisten). Fans beginnen het een beetje beu te raken, en Zweden heeft minder de gunfactor. Daarbij zien velen Tattoo als een matige doorslag van Euphoria.
Het optreden heeft op het grote podium in Liverpool blijkbaar minder impact en ze zong gewoon niet goed. Dat komt straks vast wel weer goed.

Finland blijft overeind met 24% . Dat verschil was eerder aanzienlijk groter.

Ik zie Finland toch wel winnen, ook al weet ik dat de juries het lastig gaan maken.

Frankrijk schiet omhoog en staat nu op 3 na haar repetities en stijgt naar 9%.

Haar performance valt positief op. Winnen denk ik net niet haalbaar. Top 3 moet lukken nu.

Oekraine staat een plekje lager dan eerder maar met een procentje meer op 6%.

Zijn we nu nog niet af van de gunfactor??? Ik denk dat deze wel eens heel erg tegen kan gaan vallen en lang zo hoog niet eindigt als men denkt.

Nederland is 21e en de voorspelling is dat we net de finale missen. Odds van semi 1 hebben ons op 11. De vier onder ons hebben echter veel veel slechtere odds, wij zijn in strijd met Portugal, Kroatie en Zwitserland. Ikzelf denk dat Kroatie en Zwitserland beide makkelijk doorgaan. Zwitserland is een borderlinegeval.

Ik denk dat Nederland 11e gaat worden en inderdaad de finale niet haalt. Het nummer zit ingeklemd tussen Tsjechië die een goed nummer heeft en een fraaie staging en met Finland na ons wordt je gewoon weggevaagd.
Mensen hebben geen zin in somberheid en soberheid denk ik. Dus nee, ik vrees het ergste. En dan moeten ze zeker ook geen valse noot laten horen, want dan ben je weg met zo'n nummer. Aangezien het ook nog eens de televoters zijn die bepalen.... die kiezen sneller voor een Kroatië.

2020:

4 Litouwen: The Roop - On Fire +1

Deadline: zaterdag 6 mei, 20:00 uur

Italië was mijn favoriet dit jaar.

2020:

5 Litouwen: The Roop - On Fire +1

Ijsland was mijn favo dit jaar

2020:

6 Litouwen: The Roop - On Fire +1

Onweerwolf
Ik heb al die 2020 inzendingen precies 1x gehoord, 2 dagen voordat het werd gecancelled.

Ik heb wel de CD gekocht dus ik ga ze nog wel beluisteren ooit, als de bittere smaak helemaal weg is.

2020:

1 Bulgarije: VICTORIA – Tears Getting Sober +1
6 Litouwen: The Roop - On Fire

2020:

1 Bulgarije: VICTORIA – Tears Getting Sober
7 Litouwen: The Roop - On Fire +1

Zowel deze track als Discoteque zijn te gekke inzendingen van deze Litouwers. VICTORIA moest ik even terugluisteren, maar vind ik niet veel aan. Israel met Feker Libi vond ik dat jaar ook heel gaaf.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:22 uur

geplaatst: vandaag om 13:22 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.