MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival #2

zoeken in:
De winst van Jamala in 2016 hadden de bookmakers ook niet voorspeld. Als ik het me goed herinner kreeg je iets van 7 of 8 keer je inleg terug als je dat goed had voorspeld.

Wat betreft nummers op voorhand te horen krijgen: ik denk dat de meeste kijkers de meeste nummers inderdaad pas voor het eerst hoort maar juist Tattoo zal iedereen die wel eens de radio aanzet al wel eens gehoord hebben natuurlijk. Daar doe je verder weinig aan want de meeste landen willen toch hun nationale voorronde houden en in het internettijdperk ga je nooit kunnen voorkomen dat mensen in het buitenland het dan ook te horen krijgen.

kaj_666 schreef:
Beetje sneu dat men zich in Finland nu blijkbaar 'bestolen' voelt.. Ze weten toch van tevoren hoe de regels zijn en dat jurypunten er ook toe doen? En dan (als enige land) heel kinderachtig met z'n allen niet op de concurrent stemmen bij de televoting.. Tja, dan verdien je het ook niet

Jaarlijks ritueel als de publiekswinnaar niet wint. Zouden wij in Nederland waarschijnlijk nog erger hebben als we ooit in die situatie zijn. Het gemopper op Conchita van dezelfde mensen die een week eerder The Common Linnets nog slaapverwekkend vonden heeft dat wel duidelijk gemaakt. Sommigen in bijvoorbeeld Noorwegen en Rusland hebben daar bijvoorbeeld ook erg zuur over gedaan. Maar die niet stemmen is wel flauw inderdaad.

Onweerwolf
Ik vond het verder een prima show gisteren. Terechte winnaar. Ruimschoots eerste bij de jury en tweede bij het publiek dan verdien je gewoon de winst. Jammer dat Finland een slecht verliezer is. Had 'ie maar beter moeten zingen. Presentatie was fantastisch en alles zag er picobello uit.

Enige jammere van dit jaar was het feit dat er weinig tot geen echt goede inzendingen waren wat mij betreft. Ik denk dat ik Letland en misschien Spanje nog het meest zal gaan draaien in de toekomst.

Het blijft toch wringen hoor. Als het aan Europa ligt, wint Finland met enige afstand. Maarja, je weet ook van tevoren waar de jury een beetje van houdt en waar je een beetje op moet letten bij je inzending.

Onweerwolf
jasper1991 schreef:
Het blijft toch wringen hoor. Als het aan Europa ligt, wint Finland met enige afstand. Maarja, je weet ook van tevoren waar de jury een beetje van houdt en waar je een beetje op moet letten bij je inzending.

Het is de wereld tegenwoordig, niet Europa.

De jury houdt doorgaans van goede zang. Is niet teveel gevraagd denk ik.

alexspyforever schreef:
Ik ben voorstander van de songs pas publiekelijk ter ore te brengen kort voor het festival begint. Als de meerderheid de songs pas te horen krijgt vlak voor of op het festival in plaats van maanden op voorhand al geïndoctrineerd te worden door een song van een populaire artieste krijg je naar mijn mening een eerlijkere competitie. Dit voelt toch een beetje als Zweden moest winnen 50 jaar na Abba.

Maar dan missen veel mensen (b.v. in dit draadje) de voorpret.

Onweerwolf schreef:

Maar Loreen zong helemaal niet goed.

Onweerwolf schreef:
(quote)

Het gaat mij meer om het liedje, had ook Denemarken graag in de finale gezien, maar snap het ook wel dat die het niet heeft gehaald

Onweerwolf
Poek schreef:
(quote)

Maar Loreen zong helemaal niet goed.

Ze was niet de beste zangeres maar ik vond niet dat ze slecht zong. In de semi was ze wel beter.

Onweerwolf schreef:
(quote)

Tja dat zal dan wel persoonlijk zijn maar ik vond Loreen toch niet zo bijzonder zingen. Als het vooral om de zang ging vond ik Alessandra van Noorwegen veel beter zingen (en nog energiek ook). Loreen is 40 jaar lees ik net dus ziet er nog vrij goed uit, maar echt gezond kwam ze allerminst over.

Onweerwolf
jasper1991 schreef:
(quote)
Het gaat mij meer om het liedje, had ook Denemarken graag in de finale gezien, maar snap het ook wel dat die het niet heeft gehaald

Als die gast van Denemarken kon zingen dat had hij vast de finale wel gehaald.

Onweerwolf
alexspyforever schreef:
(quote)

Tja dat zal dan wel persoonlijk zijn maar ik vond Loreen toch niet zo bijzonder zingen. Als het vooral om de zang ging vond ik Alessandra van Noorwegen veel beter zingen (en nog energiek ook). Loreen is 40 jaar lees ik net dus ziet er nog vrij goed uit, maar echt gezond kwam ze allerminst over.

Nou, ik vond Noorwegen wel verrassend sterk in de finale tov van de zwakke semi maar bij lange na niet zo'n goede zangeres als Loreen dus dat onderschrijf ik niet.

Ze ziet er wat mij betreft prima uit. Geen idee wat er mis zou moeten zijn.

Over de wereld gesproken: Dit waren de punten van de wereld publieksjury:

semi 1:
Israel 12
Finland 10
Letland 8
Zweden 7
Portugal 6
Tsjechië 5
Moldavie 4
Kroatie 3
Servie 2
Malta 1

Opvallend is 8 voor het niet geplaatste Letland, das meer dan Zweden. En het was de enige publieksjury die niks aan Noorwegen en Zwitserland gaf

semi 2
Albanie 12
Armenië 10
Oostenrijk 8
Australie 7
Slovenie 6
Belgie 5
Litouwen 4
IJsland 3
Estland 2
Georgie 1

IJsland en Georgie zijn de ongeplaatsten met punten. Polen en Cyprus ontbreken. Dan denk ik even bij Albanie en Armenie dat het door de diaspora komt maar dan doet Polen het hier weer erg slecht. Hmmm.

Finale:
12 Israel
10 Finland
8 Armenie
7 Zweden
6 Albanie
5 Oekraine
4 Noorwegen
3 Kroatie
2 Spanje
1 Frankrijk

Hier wel Noorwegen en 2 van de 5 publiekspunten van Spanje komen hier vandaan. De andere 3 zijn uit, je raadt het al, Portugal.

alexspyforever schreef:
Ik ben voorstander van de songs pas publiekelijk ter ore te brengen kort voor het festival begint. Als de meerderheid de songs pas te horen krijgt vlak voor of op het festival in plaats van maanden op voorhand al geïndoctrineerd te worden door een song van een populaire artieste krijg je naar mijn mening een eerlijkere competitie. Dit voelt toch een beetje als Zweden moest winnen 50 jaar na Abba.

Dan mis je toch een hoop andere leuke dingen zoals de bromance tussen Käärija en de zanger van Slovenië. Die hebben regelmatig zulke leuke en grappige dingen samen ondernomen (zoiets als Tix en Efendi).

Of hoe geweldig Lord of the Lost met alle deelnemers omging in de vorm van hun nummers presenteren of coveren. Dat geeft een ander beeld die ik niet zou willen missen.

Neem dit, de troost voor Käärija:

Dat het doorgestoken kaart zou zijn omdat Zweden persé 50 jaar na ABBA in eigen land wil kunnen vieren wat ik nu overal lees... mwoah...... daar wil ik niet in meegaan. Dat Zweden er alles aan gedaan heeft in the picture te komen: zeker (met wat hulp van de organisatie hier en daar), maar dat is geen doorgestoken kaart. Dat is gewoon de geoliede machine die Zweden al jarenlang is op het festival.

Onweerwolf schreef:
(quote)

Nou, ik vond Noorwegen wel verrassend sterk in de finale tov van de zwakke semi maar bij lange na niet zo'n goede zangeres als Loreen dus dat onderschrijf ik niet.

Ze ziet er wat mij betreft prima uit. Geen idee wat er mis zou moeten zijn.

Is mijn gedacht ik zeg niet anorexia maar ze is toch wel mager. Maar misschien is dat omdat ik iets liever rondingen zie.

De Nederlandse puntjes kwamen uit Israel en Moldavie (2) plus Noorwegen, Portugal en Zweden (elk een). Niet zo groot raadsel dus als bij de toppers die bijna al hun punten uit Albanie kregen.

Onweerwolf
alexspyforever schreef:
(quote)

Is mijn gedacht ik zeg niet anorexia maar ze is toch wel mager. Maar misschien is dat omdat ik iets liever rondingen zie.

Anorexia? Volgens mij heb je geen idee waar je het over hebt.

Onweerwolf
starbright boy schreef:
Over de wereld gesproken: Dit waren de punten van de wereld publieksjury:

Gezien de punten voor Letland en Spanje zou je hier ook nog wat meer verwachten voor Servië.

aERodynamIC schreef:
(quote)

Dan mis je toch een hoop andere leuke dingen zoals de bromance tussen Käärija en de zanger van Slovenië. Die hebben regelmatig zulke leuke en grappige dingen samen ondernomen (zoiets als Tix en Efendi).

Of hoe geweldig Lord of the Lost met alle deelnemers omging in de vorm van hun nummers presenteren of coveren. Dat geeft een ander beeld die ik niet zou willen missen.

Neem dit, de troost voor Käärija:

(embed)

Dat het doorgestoken kaart zou zijn omdat Zweden persé 50 jaar na ABBA in eigen land wil kunnen vieren wat ik nu overal lees... mwoah...... daar wil ik niet in meegaan. Dat Zweden er alles aan gedaan heeft in the picture te komen: zeker (met wat hulp van de organisatie hier en daar), maar dat is geen doorgestoken kaart. Dat is gewoon de geoliede machine die Zweden al jarenlang is op het festival.

Neen zover zou ik niet willen gaan dat er omkoping is of zo. Aan de andere kant had het lied van Loreen ook gescoord moest het nog volgens de regels gaan dat ieder land in een van de landstalen moest zingen in het Zweeds? Ik betwijfel dat sterk, 5 van hun 7 winnende songs waren in het Engels. Breng je een ballade of rustig nummer dan kan je maar beter maken dat je het in een taal doet dat veel mensen toch kunnen begrijpen ofwel moet je een uitzonderlijk mooie stem hebben lijkt me.

Opvallend is dat wikipedia de wereldjury aanduidt met de vlag van de Verenigde Naties. In het kader van overal staat een vlaggetje..

Onweerwolf schreef:
(quote)

Anorexia? Volgens mij heb je geen idee waar je het over hebt.

Toch wel een beetje als je een geval in de familie hebt gehad, maar ik ben ook geen expert. Laten we het er op houden dat het ze voor mij niet gezond overkwam, maar hopelijk ben ik fout.

Onweerwolf
alexspyforever schreef:
(quote)

Toch wel een beetje als je een geval in de familie hebt gehad, maar ik ben ook geen expert. Laten we het er op houden dat het ze voor mij niet gezond overkwam, maar hopelijk ben ik fout.

Je bent vooral een beetje dingen aan het verzinnen waarom Zweden onterecht zou hebben gewonnen.

alexspyforever schreef:
(quote)

Neen zover zou ik niet willen gaan dat er omkoping is of zo. Aan de andere kant had het lied van Loreen ook gescoord moest het nog volgens de regels gaan dat ieder land in een van de landstalen moest zingen in het Zweeds? Ik betwijfel dat sterk, 5 van hun 7 winnende songs waren in het Engels. Breng je een ballade of rustig nummer dan kan je maar beter maken dat je het in een taal doet dat veel mensen toch kunnen begrijpen ofwel moet je een uitzonderlijk mooie stem hebben lijkt me.

Als ze de tour hadden moeten rijden op een fiets zonder versnellingen en zelf hun banden moesten plakken had Vingegaard dan vorig jaar gewonnen? Echt je praat complete onzin.

Zweden heeft er wel vaker naast gekrepen met sterke kandidaten. Dan de bal een keer hun kant opvallen. Fijn dat Australië linkerrijtje eindigde. Grappig hoe de gitariste aan Angus Young deed denken (klein, krullenbol, manier van spelen, geboren in Schotland en spelende in een band uit Australië).

starbright boy schreef:
(quote)

Als ze de tour hadden moeten rijden op een fiets zonder versnellingen en zelf hun banden moesten plakken had Vingegaard dan vorig jaar gewonnen? Echt je praat complete onzin.

Wat is dat nu voor een rare vergelijking? Ben je nu ook al een expert in het wielrennen? Maar ik heb het al begrepen ik trap hier precies op tere zieltjes van de muziekliefhebbers die het beter weten dan ik. Dat laatste zal ook wel kloppen, ik ben vooral op MovieMeter actief (htegeen mij ook geen filmexpert maakt trouwens). Maar ik snap nu ook waarom ik hier liever niet discussieer de rest van het jaar, dat betweterige en snobistische kantje van een aantal users hier zit me tegen. Maar goed sorry hoor als ik op zere tenen hebt getrapt van oa jou en Onweerwolf. Prettige dag nog verder.

Ex-deelnemers en de kans op terugkeer in 2024:
Luxemburg: Gaat mee doen
Turkije: Er is zeker kans. De uitdager va Erdogan wil meer naar Europa richten en heeft uitgesproken dat hij zou willen dat Turkije weer meedoet.
Monaco: Ook hier is zeker kans. Het borrelt al een tijdje en het land begint een nieuwe omroep.
Noord Macedonie: Denkt nog
Montenegro: denkt ook nog maar ik denk dat de kans kleiner is dan bij Noord Macedonie
Andorra: Er zijn acties in dat land om terug te keren, maar ik zie het niet snel voor me.
Bulgarije. Marokko,Slowakije: geen interesse.
Hongarije slaat waarschijnlijk over zolang Orban daar zit.
Rusland en Wit Rusland zijn uit de EBU gezet om redenen die we goed kennen en kunnen niet meer meedoen.

Kazachstan wil graag debuteren en dat zie ik wel een keer gebeuren. Ze zijn al op junior.Kosovo zou graag willen maar dat is een wat gevoelige kwestie.

Qua afhakers vrees ik een beetje voor Roemenië. Dat land straalt uit eigenlijk niet zoveel zin te hebben. Maar dat is vooral op gevoel.

alexspyforever schreef:

Wat is dat nu voor een rare vergelijking? Ben je nu ook al een expert in het wielrennen?

Ik ben nergens expert in maar wel een wielerliefhebber. De vergelijking is heel erg raak want dit waren ooit de regels in de tour, maar ze zijn afgeschaft. Het is bizar om over regels te praten die er in het taalgeval al een kwart eeuw niet meer zijn en op die manier de winst van iemand in vraag te stellen.

Maar ik heb het al begrepen ik trap hier precies op tere zieltjes van de muziekliefhebbers die het beter weten dan ik. Dat laatste zal ook wel kloppen, ik ben vooral op MovieMeter actief (htegeen mij ook geen filmexpert maakt trouwens). Maar ik snap nu ook waarom ik hier liever niet discussieer de rest van het jaar, dat betweterige en snobistische kantje van een aantal users hier zit me tegen. Maar goed sorry hoor als ik op zere tenen hebt getrapt van oa jou en Onweerwolf. Prettige dag nog verder.

Je trapt niet op mijn ziel als je onzin verkondigd hoor. Dan verkondig je gewoon onzin en dat is helemaal niet erg, maar ik zeg dat wel gewoon. Ben overigens ook veel meer op Moviemeter (onder andere in het sporttopic om over wielrennen te praten, maar vooral over film) en ook daar zou ik er wat van zeggen als iemand onzin praat.

Onweerwolf
Ach ja, als je nu naar social media comments kijkt dan zie je hordes mensen dezelfde onzin posten. Doorgestoken kaart want 50 jaar na ABBA, Loreen was stoned, ze kan niet articuleren, de regels zijn stom, Australië ligt niet in Europa, etc. etc. Is elk jaar hetzelfde. De fans weten beter.

Ik snap overigens nooit zo goed waarom mensen ESC kijken als ze het niet leuk vinden. Alsof ik naar foebel zou kijken en dan de volgende dag ga zeuren dat de scheidsrechter oneerlijk is en dat de keeper anorexia heeft en dat de voetbal groen moet zijn. Belachelijk.

starbright boy schreef:
2014 was en drama voor de bookmakers .Nummer 1 stond lang op een plek in de middenmoot en nummer 2 een deel van de tijd zelfs op niet kwalificeren.

Conchita Wurst (Oostenrijk) stond toch op nr.1 bij de bookmakers, dacht ik. De 2e plaats van Nederland was wel geheel onverwacht.
De winst van Jamala in 2016 hadden de bookmakers inderdaad niet verwacht, Rusland en Australië stonden bovenaan.
Meestal wint wel de favoriet van de bookmakers (maar niet altijd).

Onweerwolf
LucM schreef:
(quote)

Conchita Wurst (Oostenrijk) stond toch op nr.1 bij de bookmakers, dacht ik.

Zeer zeker niet. Niet eens top 10. Pas na de halve finale begonnen Oostenrijk en Nederland te stijgen.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:30 uur

geplaatst: vandaag om 19:30 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.