MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival #2

zoeken in:
Als ik me goed herinner was eerst Armenie favoriet en wat later (na bepaalde uitspraken) Zweden bij de bookmakers toen. Oostenrijk steeg pas na de semi en stond wel op 1 aan de vooravond van de finale. Het was ook een jaar dat de UK dacht (en de bookmakers en ik ook) dat hun inzending het goed zou doen maar ze werden 17e

Nog even wat dingetjes terug gekeken, Loreen kwam wel erg onsympathiek en gemaakt over als ze geïnterviewd werd.

Onweerwolf
Aram MP3 inderdaad.

aERodynamIC schreef:
En toch...... (misschien vergis ik me). Het zijn nare tijden en mensen willen luchtigheid. Dat brengt Gustaph.

Hij heeft iets over zich wat wel sympathie opwekt (in tegenstelling tot meneer Israel van vorig jaar met een soortgelijk nummer).

Heel veel mensen zien er een soort Boy George in: dus blijft hangen.

Misschien zijn we straks verbaasd over het feit dat hij heel wat beter gaat scoren dan wij denken. Elk jaar weer heb je dat soort acts. En ik vond de visuals en de samenwerking met de dames op het podium niet eens zo verkeerd.

En... ik merk dat ik het langzaam aan toch best wel leuk begin te vinden. Even niet moeilijk doen en een lekker feestje. Het zou kunnen werken (plus het feit dat er geen vakjury aan te pas gaat komen in de halve finales). Er is hoop!
Terugblikkend was dit een erg rake inschatting Eric!

Gisteren de uitzending vanaf na Estland niet meer bekeken. Ik haal het dinsdagavond in. Maar ik ben in elk geval niet goed van de magere publiekspunten voor Spanje en zeker Oostenrijk.

Recordaantal Britten kijkt Songfestival, weinig animo bij Nederlanders - nos.nl

Wel grappig hoe chauvinistisch Nederlanders zijn. Als Nederland niet meedoet in de finale kijken er gelijk miljoenen mensen minder.

Hoe deed Nederland het de laatste jaren bij de televoting? 2023 is zoals bekend geen finale.

2023: 7 punten
2022: 42 punten
2021: 0 punten
2019: 261 punten
2018: 32 punten
2017: 15 punten
2016: 39 punten

Het moge duidelijk zijn dat de commissie hier naar zal moeten kijken, zeker als het volgend jaar weer alleen televote is tijdens de halve finales.
Alleen Duncan deed het prima.

Daar zit onze zwakke plek inderdaad. En publieksinzending maken is lastiger dan een inzending maken die de jury kan bekoren. Allebei is het moeilijkst.

alexspyforever schreef:
(quote)

Is mijn gedacht ik zeg niet anorexia maar ze is toch wel mager. Maar misschien is dat omdat ik iets liever rondingen zie.

Niet iedereen die ontzettend afgetraind is, en niet moddervet, heeft meteen anorexia Dat je zelf liever meer rondingen ziet, wil niet zeggen dat iemand die die rondingen niet of minder heeft meteen een of ander ziektebeeld aangepraat moet worden, of ben ik nu gek?

starbright boy schreef:
Daar zit onze zwakke plek inderdaad. En publieksinzending maken is lastiger dan een inzending maken die de jury kan bekoren. Allebei is het moeilijkst.

Vooral omdat in Nederland een 'publieksinzending' in de ogen van mensen die daar over gaan al gauw gelijk lijkt te staan aan dingen die het in de Nederlandse feestzalen en Tros-muziekfeesten-op-het-plein goed doen. En dat lijkt me een garantie op een afgang.

Gisteren heb ik de finaleoptredens alsnog kunnen bekijken. Dit is mijn eindverdict. Oostenrijk is een plaatsje gezakt. De uitvoering was niet 100% zuiver en het verrassingseffect was natuurlijk weg. Toch nog altijd goed voor plaats 2. Estland is daarentegen verder gegroeid, was live ijzersterk en loepzuiver, en de song staat als een huis. Duidelijke toppositie.

1. Estland
2. Oostenrijk
3. Tsjechië
4. Spanje
5. Noorwegen
6. Israël
7. Finland
8. Armenië
9. Polen
10. Litouwen

kaj_666 schreef:
(quote)

Vooral omdat in Nederland een 'publieksinzending' in de ogen van mensen die daar over gaan al gauw gelijk lijkt te staan aan dingen die het in de Nederlandse feestzalen en Tros-muziekfeesten-op-het-plein goed doen. En dat lijkt me een garantie op een afgang.

Dat is het ook. Zie de twee keer dat we daar het dichtst bij zaten met de Toppers en Sieneke. Ik roep heel erg dat ik fun wil en dat het publieksvriendelijker moet. Maar niet zo als die twee.

Ik ga eens wat voorspellingen doen voor de komende vijf jaar, deels kan ik er argumenten voor verzinnen, maar deels is het gewoon voorgevoel:
-Luxemburg wint een keer
-Een van de big five landen gaat ook winnen en het is niet Italië
-Een Oost-Europees land wint (wellicht Moldavië) en dat brengt een soort enthousiasme bij landen in de buurt.
-Mans Zelmerlow gaat ook weer meedoen, maar wint niet
-Ell & Nikki gaan weer meedoen en floppen zelfs volkomen
-Het gaat vaker voorkomen dat er een snapje komt. Een nummer dat via tiktok een hit wordt terwijl het op het festival niet zo goed ging
-Ierland gaat niet veranderen en glipt een keer nipt naar de finale en ligt er vier keer uit. Twee keer daarvan worden ze laatste.
-De jury krijgt minder inspraak doordat ze nog maar 33 of 25 procent van de uitslag gaan bepalen
-Nederland tuigt een voorselectie op. Compleet met voorrondes en een finale. Losjes gebaseerd op Melfest
-Nederland krijgt andere commentatoren
-Kazachstan debuteert
-Bosnië Herzegovina komt terug
-Nederland wint een keer op Junior Song Festival maar niet op het grote.
-Belgie gaat weer meedoen met junior Song festival

kaj_666 schreef:
(quote)

Niet iedereen die ontzettend afgetraind is, en niet moddervet, heeft meteen anorexia Dat je zelf liever meer rondingen ziet, wil niet zeggen dat iemand die die rondingen niet of minder heeft meteen een of ander ziektebeeld aangepraat moet worden, of ben ik nu gek?

Meteen anorexia concluderen vind ik ook te ver gaan, maar ook mij viel het op dat ze er niet echt heel erg gezond mager uitziet.

Onweerwolf
Nou, ik wou dat ik er zo uitzag als Loreen.

Ik was tot ik een jaar of 30 was ook zo dun, maar dan veel minder afgetraind. Inmiddels ben ik zo'n 30 kilo zwaarder. Die zou ik ook best weer kwijt willen.

Hitlijstenoverzicht:

Top 40:
1 (16) Tattoo - Loreen
Daarmee de tiende Eurovisie nummer 1.
40 (32) Burning Daylight - Mia & Dion
Tipparade:
12 (--) Cha Cha Cha - Kaärija
16 (--) Queen of KIngs - Alessandra
Zeker Cha Cha Cha zie ik het eventueel nog wel halen.

Dutch chart (alleen gebaseerd op streaming):
1 (5) Tattoo - Loreen
13 (--) Cha Cha Cha - Kaärija
42 (42) Burning Daylight - Mia & Dion
74 (--) Unicorn - Nora Kirel
96 (89) Snap - Rosa Lin
Staat er nog altijd in.
Tiplijst:
2 (--) Who the Hell is Edgar - Teya & Salena
4 (--) Because of You - Gustaph
14 (--) Evidemment - La Zarra
15 (--) Carpe Diem - Joker Out
17 (--) Watergun - Remo Ferrer
20 (--) My Sister's Crown - Vesna
23 (--) Bridges - Alika
29 (--) Due Vite - Marco Mengoni

jee, hey, nu Loreen nog vaker op radio voorbij komt wordt dat 'oe oe oe' nog irritanter.

Klein nieuwsoverzichtje:

-Luxemburg is zo ambitieus dat ze al rekening houden met het festival organiseren in de nabije toekomst. Dat blijkt duidelijk uit uitspraken va de Luxemburgse overheid.
-Ik zag laatst een filmpje van een Ierse eurovisievolger die nogal verbaasd was over de onrust en roep om verandering in Nederland na één gemiste finale. Hij vergeleek dat met zijn land en gaf aan dat dat het daar veel minder was, ondanks of misschien wel doordat ze de finale nu bijna altijd missen.. Róisín O die in Ierland populair is wordt genoemd als deelnemer. Daniel Dekker heeft al geroepen dat het raar is dat Mia en Dion nog nooit samen hadden opgetreden tot het eerste mislukte optreden op een Eurovisiefeestje en daar heeft hij gelijk in.
-Abba gaat niet fysiek optreden op Eurovisie 2024. Nou had ik dat ook niet verwacht. Ik denk dat we een TV versie krijgen van de hologramoptredens die ze tegenwoordig doen. En ik denk dat ze allevier bij elkaar in het publiek zullen zitten.
-Er is veel praat over dat de finale korter zou moeten. De BBC deed er juist langer over en liep uit. Er zou dan vooral een kortere stemtijd moeten komen en een kortere introductie. Sommigen willen minder finalisten. Ik vind het niet te lang, maar dit gaat ook over het lokken van nieuwe kijkers die het verlies van de Russen moeten opvangen
-Erdogan won de verkiezingen in Turkije. Het land keert dus vrijwel zeker vijf jaar niet terug op Eurovisie. Hij wordt zelfs steeds homofober in zijn uitspraken. Dat is ook geen goed teken.
-Junior Eurovisie schaft de regel af dat achtergrond zang op tape mag staan. Alle zang moet weer live. Het kan goed zijn dat dat een test is en het grote festival gaat volgen.

All Kinds of Everything staat in mijn top 10 mooiste inzendingen. Jullie wisten vast wel dat Sinéad O' Connor en Terry Hall het nummer gecoverd hebben, zo niet, bij deze:

Recordaantal inzendingen voor Nederlandse act op Eurovisie Songfestival

Hopen dat ze, wat betreft een kwalitatieve inzending, niet naar een speld in een hooiberg hoeven te zoeken.

Ik ben wat vroeg, maar het lijkt erop dat we het te kloppen land gaan worden voor Junior Eurovision dit jaar (op 26 november). Odds voor kinderevenementen zijn niet toegestaan in de UK, dus dat heb je niet bij Junior Eurovision. En nog niet de helft van de inzendingen zijn bekend (7 van de 15 of 16 nu, afhankelijk of Armenie afhaakt wegens de gespannen situatie daar), maar de reacties van Eurovisie volgers zijn extreem dominant dat wij van die 7 veruit de beste inzending hebben. Wat is het dan? Nederland gaat dit jaar voor een full on dancetrack. En voor een jongen-meisje duet. Vocaal is het heel sterk (vooral zij is bizar goed) en het nummer krijg je niet meer uit je kop. Bij junior eurovision wordt volgens mij nog geloot voor de volgorde dus dat moet ook een beetje meezitten en dan gaan we wellicht dat festival als topfavoriet in. Kazachstan en Servie laten dit jaar lopen. Duitsland is na een jaar onderbreking terug en Estland debuteert. Nederland is het enige land dat geen enkel jaar gemist heeft en is inmiddels al bijna overal geeindigd (behalve als derde) . Van nummer 1 (in 2009), nummer 2 (in 2011) , nummer 4 (in 2017, 2019 en 2020) tot aan allerlaatste (in 2021).

Niet onder de indruk van Sep, maar die Jasmijn zou zomaar een hitmachine kunnen worden. En kansrijk nummer inderdaad.

Onweerwolf
Sep & Jasmijn gingen bij de eerste luisterbeurt nogal langs me heen. Maar het is inderdaad wel het type nummer dat zou kunnen scoren op het huidige JESC. Ik moet het vaker horen.

Ik vond Spanje vooralsnog wel leuk.

Verder ben ik wel echt fan geworden van de NL inzending van vorig jaar. Ik hoorde hem zelfde toen ik kampeerde in Bladel en op de nabij gelegen sportvelden een of ander feest was. Ik zat meteen mee te neuriën. Een van de beste NL inzendingen die we ooit hebben gehad. Al is dat niet heel moeilijk.

Onweerwolf
Inmiddels begin ik het inderdaad wel een klein oorwurmpje te vinden en ben ik het ook eens met het commentaar dat Sep een matig ventje is maar Jasmijn het nummer prima draagt. Het heeft ergens wel iets weg van de Eurohouse van vroeger. Maar dan beetje de eind jaren '90, begin jaren '00 toen de inspiratie al wat op was.

Ik volg het Junior Eurovision nooit. Het is dat jullie af en toe wat posten. Best een prima nummer. De volwassen editie mag ook best zoiets sturen voor NL toch?! Even eens iets luchtigers dan de laatste jaren zou niet verkeerd zijn. Met een prima zanger(es) zou dit daar ook de finale kunnen halen.

Onweerwolf
Het is leuker dan Mia en Dinges in ieder geval ja.

Onweerwolf
Aanstaande zaterdag is het Regio Songfestival. Ooit gehouden in 1995 en toen mislukt. Nu wederom een poging. Het lijkt iets professioneler opgezet maar erg veel aandacht wordt er in de media niet aan geschonken.

Alle nummers zijn bekend. Mijn favorieten zijn: Gelderland (doet lichtjes denken aan Drs. P) en Zuid-Holland (Rijnmond) (gewoon een erg leuk en catchy, ietwat belegen, maar charmant Nederpopliedje).

Verder vind ik het niveau wel redelijk tot okay. Groningen komt met een soort van hiphop die wel aardig in elkaar zit. Een aantal regio's hebben drankballads (Noord-Brabant, Limburg, Noord-Holland) a la Guus Meeuwis die best klinken maar waardeloze teksten hebben. Zuid-Holland (West) heeft ook wel een lekker klinkend popnummer. Friesland is gewoon slecht. Drenthe, Utrecht en Flevoland zijn wat forgettable. Zeeland en Overijssel zijn dan wel weer aardig leuk.

Helaas kan ik zaterdag niet live kijken dus ik hoop maar dat minimaal een van de regio's het gaat aanbieden op hun gemist website.

En hier is nu al de eerste inzending voor 2024. Is het al eerder zo vroeg geweest?

Frankrijk heeft dit jaar de eer met de in eigen land populaire Slimane. Ik vind het wel goed. Beetje schreeuwerig (hij doet enorm zijn best) en het heeft wel erg veel Voila vibes, maar dan met heel wat meer kracht (wat eigenlijk minder is).

Ik vrees dat de fans dit na een half jaar wel gaan geloven, maar de meeste mensen horen het in mei voor het eerst, dus ach.....

Overigens schreef hij ook al voor voormalig Franse kandidaten Bilal Hassani, Madame Monsieur en Amaury Vassili.

Zoals wel vaker zal Frankrijk niet helemaal onderin uitkomen, maar de top 10 zie ik dit niet halen. Het liedje is wel aardig en de zang nogal geforceerd. Mag nog niet de veters strikken van Voila. Kan live nog misgaan of een extra dimensie krijgen. We gaan het zien. Het seizoen is begonnen. Nog voor JESC. Wel heel vroeg.

Frankrijk wint voor derde keer Junior Songfestival, Nederland zevende | Muziek | NU.nl

Ik heb niet gekeken en ken de andere liedjes niet, maar ik had op een beter resultaat gehoopt. Aan het liedje lag het vast niet.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:47 uur

geplaatst: vandaag om 17:47 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.