MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival #2

zoeken in:
Wat trouwens haast niemand meer weet is dat Sandra Kim twee keer de top 40 haalde. De tweede keer in 1997 in duet met Frank Galan. Met een Italiaanstalige en Nederlandstalige versie van When You Tell Me That You Love Me van Diana Ross Al Camino De La Vida/ Door Veel Van Mij Te Houden heetten die twee versies. Opvallend genoeg had een andere eurovisieartiest ook een hit met een cover van hetzelfde nummmer. Saskia en Serge namen het in 1992 op onder de naam Als je Zachtjes Zegt Ik Hou van Jou. Sandra Kim en Frank Galan haalden de dertigste plek. Saskia en Serge de 23e. Voor allen was het de allerlaatste keer dat ze in de top 40 haalden.

Frizzle Sizzle, hoogste positie 21? Valt me tegen, zo'n lekker nummer.
En Humphrey Campbell niet eens Tipparade? Niet verwacht, maar het Songfestival zat rond die tijd ook wel op z'n dieptepunt qua beleving in NL, volgens mij.

Apart dat Marga Bult de Top 40 niet heeft gehaald, toch een best aanstekelijk (Koelewijn) nummer welke het behoorlijk goed deed op het ESF!

En daar is Israël (gaat natuurlijk een hoop gedoe opleveren)

1. Nederland
2. Kroatië
3. Noorwegen
4. Zwitserland
5. Italië
6. Portugal
7. Oekraïne
8. België
9. Oostenrijk
10. Zweden

11. Estland
12. Litouwen
13. Frankrijk
14. Denemarken
15. Israël
16. Albanië
17. Ierland
18. Servië
19. Polen
20. Verenigd Koninkrijk

21. Griekenland
22. Cyprus
23. Slovenië
24. Luxemburg
25. Letland
26. Malta
27. Tsjechië
28. Spanje
29. IJsland
30. Moldavië

31. Australië
32. San Marino
33. Finland
34. Duitsland

Nog te gaan:

Armenië
Azerbeidzjan
Georgië

Ik blijf het opmerkelijk vinden hoeveel mensen online zeggen het Songfestival te gaan boycotten en dan vervolgens hashtags gebruiken naar het Songfestival toe. Als je het doet, doe het dan goed zou ik zeggen

Georgië schijnt er morgen aan te komen. Israel voelt eigenlijk nogal nikserig na al het gedoe. Zou in normale jaren anoniem vijftiende zijn geworden (met als ze live uit de verf komt meer jury- dan publiekspunten), maar al het het gedoe maakt het nu onvoorspelbaar.

Zo jammer dat Albanië toch weer overgaat naar het Engels:

En Georgië:

1. Nederland
2. Kroatië
3. Noorwegen
4. Zwitserland
5. Italië
6. Portugal
7. Oekraïne
8. België
9. Oostenrijk
10. Zweden

11. Estland
12. Litouwen
13. Frankrijk
14. Denemarken
15. Israël
16. Ierland
17. Servië
18. Polen
19. Verenigd Koninkrijk

20. Albanië
21. Griekenland
22. Cyprus
23. Slovenië
24. Luxemburg
25. Letland
26. Malta
27. Tsjechië
28. Spanje
29. Georgië
30. IJsland

31. Moldavië
32. Australië
33. San Marino
34. Finland
35. Duitsland

Nog te gaan:

Armenië
Azerbeidzjan

Armenië:

1. Nederland
2. Kroatië
3. Noorwegen
4. Zwitserland
5. Italië
6. Portugal
7. Oekraïne
8. België
9. Oostenrijk
10. Zweden

11. Estland
12. Litouwen
13. Frankrijk
14. Denemarken
15. Israël
16. Ierland
17. Servië
18. Polen
19. Verenigd Koninkrijk

20. Albanië
21. Griekenland
22. Cyprus
23. Armenië
24. Slovenië
25. Luxemburg
26. Letland
27. Malta
28. Tsjechië
29. Spanje
30. Georgië

31. IJsland
32. Moldavië
33. Australië
34. San Marino
35. Finland
36. Duitsland

Alleen Azerbeidzjan nog en dan kunnen we van start met de besprekingen en het (opnieuw) rangschikken. Zin in!

En met Azerbeidzjan zijn we rond. Ik wil dit weekend (zaterdag of zondag) starten met de besprekingen en het opnieuw opbouwen van een top 37. Wie doet er mee?

Jeej, ik doe mee!

Ik doe mee.

Kleine update over de odds. Italie springt weer over Zwisterland en Nederland en Belgie wisselen telkens stuivertje op 5 en 6. Kroatie blijft koploper en Oekraine tweede. Olly Alexander doet het momenteel stukken slechter in de odds dan Mae Miller vorig jaar en staat 13e. Voor het eerst in misschien wel decennia denk ik dat de odds de UK misschien wel onderschatten. De bekendmaking van Armenie (wat ik wel een leuke inzending vind) leidde tot een hele lichte stijging naar nummer 16. Bij Azerbeidzjan juist tot een daling naar nummer 20 nu, maar dat zou nog weleens verder kunnen zakken. Zelfs IJsland staat nog vrij ruim op finale. Zou er gegokt worden op zoiets als Belgie 2023 ofzo?

Maar het opvallendste is dat er nog helemaal geen afgetekende koploper is. Kroatie staat op 15%

Ter vergelijking heb ik naar standen omstreeks 15 maart gekeken
2023: Zweden 40% winkans
2022: Oekraine 33%
2021: Zwitserland 20% Uiteindelijke winnaar Italie staat hier op 5 met 6%
2020: Bulgarije 12% Hier nog meer onzekerheid. Ik denk dat hier IJsland had gewonnen en die vinden we op 4.
2019: Nederland 21%
2018: Israel op 1. Ze werken nog niet met percentages maar de voorsprong is fors. Waylon staat op 7! Dat vond ik ook erg opvallend.

De bookmakers hadden dus enkel in 2020 meer onzekerheid dat dit jaar en zaten er in 2021 flink naast met hun halfmaartfavoriet. Vooral de laatste twee jaar was er al een hele grote favoriet half maart. De bookmakers hielden in 2020 en 2021 erg van de Bulgaarse Victoria (1e en 2e). Ze werd uiteindelijk pas elfde en deed het helemaal niet zo goed bij het publiek.

Ik doe ook weer mee. Ik heb er zin in!

En voordat we dit weekend gaan starten: Europapa live:

Zou het zijn geheime wapen worden: 'circlepit' met Joost midden in het Eurovisie publiek? Zou wat zijn.

https://postimg.cc/N2TkYpgX

Op 11 mei zal de 68e editie van het Songfestival weer plaats gaan vinden. Er staan momenteel al zes landen in die finale: de winnaar van vorig jaar Zweden en de big five, landen die gewoon veel geld betalen en daardoor verzekerd zijn van een finaleplaats. Dit zijn Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk.

Dit jaar zullen 31 landen in de halve finales (7 en 9 mei) gaan strijden om een plek in die finale. België en Nederland staan allebei in de tweede halve finale.

In de halve finales bepaalt alleen televoting wie door mag gaan en in de finale komen er van elk land vakjury's bij. Luxemburg is er na hun laatste keer in 1993 weer bij.

Zowel België als Nederland doen het goed bij de bookmakers (ze wisselen elkaar doorlopend af op de 5e en 6e plaats) en we mogen op elkaar stemmen. Het zou wel eens een spannend jaar voor deze landen kunnen gaan worden.

Vanaf vandaag bespreken we elke dag een land. te beginnen met de finalisten en dan de twee halve finales.
Het zou leuk zijn als zoveel mogelijk mensen hun mening willen geven of ook hun top 37 langzaam willen opbouwen (tussendoor plekken ruilen uiteraard gewoon blijven doen).

We doen het met de studioversies om zo geen rare vergelijkingen te hoeven maken. In de Songfestivalweek zelf zie je vaak al snel nieuwe favorieten opkomen door hun live prestatie en anderen juist dalen. De uiteindelijke lijstjes na de finale kunnen dus makkelijk gaan afwijken van deze met studioversies.

https://postimg.cc/rKCThTS1

1. Zweden

Eerste deelname: 1958
Aantal deelnamen: 62
Aantal gewonnen: 7

Hoogste positie: 1ste (1974, 1984, 1991, 1999, 2012, 2015, 2023)
Laagste positie: laatste (1963, 1977)

Er is nog geen videoclip met een studioversie en alleen het optreden van het duo tijdens de nationale finale, dus daarom de lyric video:

Er zal dit jaar een nieuwe regel ingevoerd gaan worden. Vanaf nu mag er al gestemd gaan worden door het publiek zodra het eerste nummer dat optreed van start gaat.

Komt dat even goed uit voor de Zweden die de eerste startplaats hebben geloot in de finale. Het gastland zal het bal dus openen op 11 mei, en dat met twee Noren.

Zoals elk jaar komt het woord plagiaat naar voren bij één of meer van de deelnemers en nu mag Zweden met de eer strijken. Niet heel gek misschien, omdat de Zweedse fabriek nu eenmaal niet uitblinkt in originaliteit. Maar dat heeft ze geen windeieren gelegd, want het heeft samen met Ierland het record van 7 overwinningen in handen en net als Ierland een winnaar die een tweede keer won (Loreen).

Zou Zweden dit jaar voor de 8e keer winnen, zeker met misschien wat steun van de nieuwe regel (waar veel fans boos over waren omdat ze het geen toeval vinden)? Faithless is inderdaad hoorbaar, maar is het heel erg? Is het plagiaat?

Er wordt enorm afgegeven op het nummer, het heeft de titel niet echt mee op dat vlak, en waarschijnlijk is dat omdat Zweden gewoon niet zo lekker ligt als land op het festival. Maar ja, je kunt zeggen wat je wilt, ze weten altijd te scoren. Misschien is dit niet een heel bijzonder nummer, maar ik vind het best lekker.

Winnen? Ik verwacht het niet. Hoog scoren? Denk het wel.

Verwachting: 8e-10e plaats

Mijn top 37:

1. Zweden

Weet je, het nummer is best wel oké of zo, maar het geheel voelt om de een of andere reden zo kneuzerig aan dat het me tegenstaat. Het nummer forgettable noemen is een open deur en zal ik daarom maar achterwege laten.

**

1. Zweden

Lijkt natuurlijk vooral op Salva Mea van Faithless, maar het stukje vanaf 2'20'' doet me aan Daft Punk denken, bijvoorbeeld het nummer aERodynamIC.

Anyway, kom er maar in esteban!

Typisch Zweden vooral. Iets meer dansgericht dan normaal. Maar uiteindelijk vooral fabriekspop. De staging is best goed maar mag wat strakker en het geheel is lang niet zo perfect als Loreen vorig jaar was. Veruit mijn favoriet van de laatste jaren van Zweden is Hold Me Closer van Cornelia Jakobs. Dat was in een tijd dat ze ook met Tusse (waar ik juist weinig mee kon) en zelfs een klein beetje met The Mama´s voorzichtig leken weg te bewegen van de Zweedse fabriekspop. Ik voorspel een zeer goede score van de jury (vijfde ofzo), maar een wat tegenvallende van het publiek waardoor dit ergens onder in de top 10 gaat belanden. Er waren heel wat jaren dat het winnende land van vorig jaar flopten. Maar dat gaat dit jaar weer niet gebeuren, deels omdat de drie powerhouses van het moderne ESC (Italie, Oekraine en Zweden) de laatste drie winnaars zijn en die floppen bijna nooit. Ik vind het niet zo boeiend, er is geen magie, maar het irriteert ook niet. En is gewoon weer een Zweeds nummer dat klinkt alsof het al bestond. Beetje het niveau Dance You Off. Zal op mijn eindlijstje ergens in de middenmooit uitkomen denk ik.

1. Zweden

Hold Me Closer was inderdaad een topper

Bij Zweden weet je van te voren al wel dat het weer piekfijn verzorgd zal zijn. De enscenering is dan ook puik in orde, de zang volstaat en de choreografie is er ook.

Ik denk alleen niet dat ik de doelgroep ben voor deze gladde heren. De tekst van het nummer lijkt geschreven voor/door pubers en ik denk dat de muziekstijl en de dansjes het ook goed doen bij deze leeftijdscategorie.

Nou, vooruit dan maar. Toch een voorlopige eerste plaats.

1. Zweden

Tuurlijk is het fabriekspop maar dat kunnen de Zweden als de beste. Ik heb hier best wel een zwak voor maar dit zal niet gaan winnen

1. Zweden

De zang is wel echt flink beroerd, net als de tekst trouwens. Verder ga ik best goed op deze formulematige kwijlbakkerij.

1. Zweden

Zweden zou een voorbeeld moeten zijn voor Duitsland. Ipv om extra geld te betalen voor de finale kun je beter flink geld in de productie en staging stoppen. “Unforgettable” is weer zwaar gelikt. Prima ESC dance.

1. Zweden

https://postimg.cc/bD1sNpyw

2. Duitsland

Eerste deelname: 1956
Aantal deelnamen: 66
Aantal gewonnen: 2

Hoogste positie: 1ste (1982, 2010)
Laagste positie: laatste (1964, 1965, 1974, 1995, 2005, 2015, 2016, 2022, 2023)

Duitsland scoort als big five land erg slecht de laatste jaren. Gek genoeg heeft het land ook maar twee keer gewonnen.

Dit jaar proberen ze het met ISAAK. Meneer heeft een prima stem, waarschijnlijk wel één van de betere zangers deze editie. Jammer genoeg heeft ie de uitstraling van een zak aardappelen waar hij geen extra puntjes mee binnen kan harken, want laten we eerlijk wezen: op het Songfestival speelt gunfactor en uitstraling ook een rol in de drie minuten die je hebt.

Maar los van de uitstraling is het nummer nogal niksig. Kan je wel een fraaie stem hebben, dan gaat het niet lukken.
Je zou toch mogen verwachten van zo'n groot land dat ze met wat beters op de proppen komen, maar helaas. Ook in 2024 vrees ik dat Duitsland wel weer eens laatste kan gaan worden. Ik gun ISAAK echt beter, maar zelf kan ik er ook heel weinig mee. Te veilig, te kleurloos, te saai.

Eén voordeel: sinds dit jaar mogen de finale landen hun gehele nummer in één van de have finales laten horen. Dus geen kort fragment uit de videoclip, maar de gehele performance zoals deze in de finale opgevoerd zal gaan worden. Het kan een klein voordeel zijn, maar of dat voor Duitsland veel zal gaan uitmaken?!

Volgend jaar beter dan maar (zoals we dat onderhand elk jaar zeggen).

Verwachting: 22e-26e plaats

Mijn top 37:

1. Zweden
2. Duitsland

Onweerwolf
aERodynamIC schreef:
En voordat we dit weekend gaan starten: Europapa live:

(embed)

Zou het zijn geheime wapen worden: 'circlepit' met Joost midden in het Eurovisie publiek? Zou wat zijn.

Oh maar hij kan dus wel degelijk live zingen. Die discussie kan wel op slot verder. Ik heb hier wel een goed gevoel bij hoor. Dit kàn winnen, het hangt volgens mij voornamelijk af van hoe sterk de concurrentie gaat zijn. Waar we bij ESC vaak van over the top spreken is dit nou eigenlijk precies zo'n inzending die dus net top is en niet erover. Het is tegelijkertijd superuitgesproken maar ook heel bewust gedoseerd, dat voel en hoor je aan alles.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:15 uur

geplaatst: vandaag om 19:15 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.