Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival #2
zoeken in:
0
Martial
geplaatst: 10 maart 2019, 10:38 uur
Ben ik met je eens, ook Zweden kan me nauwelijks bekoren en is ook eigenlijk niks bijzonders.
0
geplaatst: 10 maart 2019, 11:15 uur
Martial schreef:
Ben ik met je eens, ook Zweden kan me nauwelijks bekoren en is ook eigenlijk niks bijzonders.
Ik niet, ook al dacht ik dat aanvankelijk wel.
Er zitten elk jaar zoveel nummers bij die niks bijzonders zijn. Dus om dan te zeggen het is dit jaar niks, welk jaar dan wel?
Ik hoor toch behoorlijk goede nummers, zeker voor wat betreft het Songfestival: Nederland komt eindelijk eens met écht iets goeds, en of het nu je smaak is of niet: bijdrages als die van Italië, Hongarije, Slovenië, Griekenland, Portugal, Polen en België zijn toch duidelijk heel wat beter dan de standaard Songfestival riedels die we altijd voorgeschoteld krijgen. Je ziet de laatste paar jaar ook een verschuiving naar meer gedurfde nummers (wel binnen Songfestival normen bekijken uiteraard).
Natuurlijk: als er niks naar je gading bij zit dan is het een minder jaar. Maar er gebeurt best wel wat dit jaar. Zeker IJsland doet iets met mensen, positief of negatief en dat is goed (overigens zie ik een doemscenario voor ogen en herhaling van 2014: NL wordt 2e met een prachtnummer en verliest van een 'act'... ik zie IJsland nog wel eens gek doen dit jaar).
Hoe leuk ook: zo vroeg hoog in de polls en bij de bookmakers is nooit echt gunstig, blijkt ook uit het verleden. Een beetje zakken kan geen kwaad en dan toeslaan in de repetitieweek

0
geplaatst: 10 maart 2019, 17:04 uur
Martial schreef:
Je kan beter in mei nog op 1 staan dan nu
al begrijp ik het enthousiasme natuurlijk wel, want het komt niet jaarlijks voor dat Nederland op 1 staat bij de bookmakers.
(quote)
Je kan beter in mei nog op 1 staan dan nu
al begrijp ik het enthousiasme natuurlijk wel, want het komt niet jaarlijks voor dat Nederland op 1 staat bij de bookmakers. Het is dat enthousiasme inderdaad; nog nooit stond Nederland op 1 bij de bookmakers en al helemaal niet zo vroeg al zo hoog. Dat is leuk om eens mee te maken.

Ik hoop wel dat Duncan nog een paar plaatsjes gaat zakken de komende tijd, ook voor hem om de druk wat weg te nemen. De verwachtingen zijn natuurlijk altijd heel hoog van de grote favoriet en je ziet elk jaar weer dat de topfavoriet van tevoren veel haat te verduren krijgt van mensen die liever voor een underdog gaan.
0
geplaatst: 10 maart 2019, 19:27 uur
En Armenië, waarmee nu officieel alle ESF 2019 inzendingen bekend zijn!
0
geplaatst: 10 maart 2019, 20:30 uur
Nu alles bekend is, is Nederland nog altijd stevig favoriet bij de bookmakers. Het lijkt erop of we gaan straks de repetitieweek in als de topfavoriet.
Zit me er nu al zenuwachtig over te maken
Zit me er nu al zenuwachtig over te maken

0
geplaatst: 10 maart 2019, 21:29 uur
Ik was iets te voorbarig met Israël. Dat scheen een lek te zijn en is nu weer verwijderd 
Hier de echte clip:

Hier de echte clip:
0
geplaatst: 10 maart 2019, 21:57 uur
En we waren toch nog niet helemaal klaar, want Albanië heeft een revamp. Het lied is gelukkig in het Albanees gebleven, maar er zijn wel wat subtiele aanpassingen:
1
geplaatst: 10 maart 2019, 21:58 uur
Er gaat nog een hoop schuiven, ongetwijfeld, maar dit is dan de eerste lijst met all inzendingen zoals ik ze het liefst hoor.
Hopelijk zakt Nederland nog wat bij de bookmakers, want inderdaad bleek in het verleden dat het maar zelden goed uitpakt. De druk te groot, en mensen gaan liever niet voor de voorspelde winnaar. Netta stond vorig jaar ook lang bovenin, en werd toen ineens ingehaald, om er alsnog vandoor te gaan met de winst. Mag dit jaar weer zo gaan wat mij betreft. Dat we de finale halen moet haast wel, dit jaar weinig zenuwen daarover. Maar dan... ik heb geen zin in weer tweede worden en weer verliezen van een opvallende act (hallo IJsland)
Winnen zou voor mij als Songfestival fan waanzinnig zijn en dan ook nog een smet dit nummer.
1. Nederland
2. Hongarije
3. Italië
4. Slovenië
5. Portugal
6. Griekenland
7. België
8. IJsland
9. Malta
10. Zweden
11. Rusland
12. Ierland
13. Zwitserland
14. Estland
15. Verenigd Koninkrijk
16. Litouwen
17. Polen
18. Israel
19. Albanië
20. Letland
21. Servië
22. Noorwegen
23. Tsjechië
24. Denemarken
25. Frankrijk
26. Azerbeidzjan
27. Spanje
28. Noord Macedonië
29. Finland
30. Cyprus
31. Roemenië
32. Wit-Rusland
33. Moldavië
34. Oostenrijk
35. Armenië
36. Montenegro
37. Australië
38. Georgië
39. Kroatië
40. San Marino
41. Duitsland
Vorig jaar begon ik op 13 maart met de besprekingen. Ik wil die traditie niet stoppen, dus rond die tijd start ik met 2019
Hopelijk zakt Nederland nog wat bij de bookmakers, want inderdaad bleek in het verleden dat het maar zelden goed uitpakt. De druk te groot, en mensen gaan liever niet voor de voorspelde winnaar. Netta stond vorig jaar ook lang bovenin, en werd toen ineens ingehaald, om er alsnog vandoor te gaan met de winst. Mag dit jaar weer zo gaan wat mij betreft. Dat we de finale halen moet haast wel, dit jaar weinig zenuwen daarover. Maar dan... ik heb geen zin in weer tweede worden en weer verliezen van een opvallende act (hallo IJsland)
Winnen zou voor mij als Songfestival fan waanzinnig zijn en dan ook nog een smet dit nummer.1. Nederland
2. Hongarije
3. Italië
4. Slovenië
5. Portugal
6. Griekenland
7. België
8. IJsland
9. Malta
10. Zweden
11. Rusland
12. Ierland
13. Zwitserland
14. Estland
15. Verenigd Koninkrijk
16. Litouwen
17. Polen
18. Israel
19. Albanië
20. Letland
21. Servië
22. Noorwegen
23. Tsjechië
24. Denemarken
25. Frankrijk
26. Azerbeidzjan
27. Spanje
28. Noord Macedonië
29. Finland
30. Cyprus
31. Roemenië
32. Wit-Rusland
33. Moldavië
34. Oostenrijk
35. Armenië
36. Montenegro
37. Australië
38. Georgië
39. Kroatië
40. San Marino
41. Duitsland
Vorig jaar begon ik op 13 maart met de besprekingen. Ik wil die traditie niet stoppen, dus rond die tijd start ik met 2019

0
geplaatst: 10 maart 2019, 22:24 uur
aERodynamIC schreef:
Er gaat nog een hoop schuiven, ongetwijfeld, maar dit is dan de eerste lijst met all inzendingen zoals ik ze het liefst hoor.
Winnen zou voor mij als Songfestival fan waanzinnig zijn en dan ook nog een smet dit nummer.
Winnen zou voor mij als Songfestival fan waanzinnig zijn en dan ook nog een smet dit nummer. Ik hoop ook echt dat Nederland nog een paar plekken zakt. Ergens bovenin blijven is wel prettig, ook gezien de goede startplekken die favorieten vaak krijgen, maar de druk mag er wel iets af.
Het moet inderdaad gek lopen wil Duncan de finale niet halen. Dan moet er dus echt sprake gaan zijn van een belabberde act of een heel slecht live optreden (hij kan live zingen, maar de zenuwen kunnen hem eventueel nog parten spelen).
Het is in ieder geval geen gelopen race, maar wel heel fijn om eens mee te maken om vroeg al favoriet te zijn
En ik zie Nederland natuurlijk ook graag winnen, al helemaal omdat ik het nummer zelf ook echt heel tof vind.
1
geplaatst: 10 maart 2019, 22:29 uur
Nog even een interessant feitje, vooral voor metalfans: een van de twee producers van het nummer Arcade is Oscar Holleman. Oprichter van de hardrockband Arjen Lucassen, die hij later ook vaak zal produceren. Ook bands als Within Temptation en After Forever produceert hij. En hij is de ontdekker van Kovacs.
0
geplaatst: 10 maart 2019, 23:41 uur
Ook hier doen we het niet slecht.
ScoreWIZ / ESC Nation Eurovision Song Contest Poll 2019
Zwitserland blijkt een gevaarlijke outsider dit jaar.
ScoreWIZ / ESC Nation Eurovision Song Contest Poll 2019
Zwitserland blijkt een gevaarlijke outsider dit jaar.
0
geplaatst: 11 maart 2019, 14:07 uur
Zwitserland is ook wel heel aanstekelijk!!! Heerlijk nummer!!!! Benieuwd of Luca het live ook kan en er een goeie show van kan maken!
0
geplaatst: 11 maart 2019, 15:25 uur
Ik heb me nog niet echt bezig gehouden met het Song Festival, maar las op de NOS dat Arcade favoriete is bij de bookmakers. Wat mij betreft zeker niet onterecht, prachtig nummer die me vooral in begin een beetje aan de muziek van Sufjan Stevens doet denken, al is dat gevoel later in het nummer wat minder omdat, zoals een songfestivalnummer betaamt, het wat meer up-tempo wordt.
1
geplaatst: 11 maart 2019, 15:57 uur
aERodynamIC schreef:
#Zinin

0
Martial
geplaatst: 11 maart 2019, 16:42 uur
aERodynamIC schreef:
Er zitten elk jaar zoveel nummers bij die niks bijzonders zijn. Dus om dan te zeggen het is dit jaar niks, welk jaar dan wel?
Laat ik het dan anders zeggen
er zit voor mij niet veel bij wat in mijn muziekstraatje valt en hoor ook maar weinig nummers die ik hier nu constant op repeat heb staan.Nu moet ik mijn eigen muzieksmaak al 360 graden omgooien als het gaat om het Songfestival daar niet van, maar om elke keer weer te moeten lezen of horen voor Songfestivalbegrippen is het behoorlijk goed?
Welke criteria wordt er dan gehanteerd?
Misschien denk ik er in mei wel anders over, maar nu wil de echte vonk nog niet overspringen bij heel wat nummers.
Tsjechië blijf ik een leuk en catchy nummer vinden, gaat niet winnen en hoeft ook niet, maar het is wel een nummer die bij mij blijft hangen en bij mij dus op repeat staat en beluister in de auto op mijn usb stick en lekker mee loopt te blèren.
2006 en 2011 waren overigens best aardige Songfestivals en Heroes van Måns Zelmerlöw vind ik nog steeds goed klinken ook in 2019.
Een land als Bosnië en Herzegovina mis ik wel op het Songfestival moet ik zeggen hadden vaak mooie en leuke nummers en ook gezongen in eigen taal.
Hoop dat ze in 2020 weer meedoen en dan het liefst met Dino Merlin, de koning van de Balkan

0
geplaatst: 11 maart 2019, 17:03 uur
Israel could ban Icelandic 'anti-capitalist BDSM techno band' Hatari from Eurovision - nme.com
Ik zou daar ontzettend van balen. Enorme favoriet van me. Hopen dat het goed afloopt.
Ik zou daar ontzettend van balen. Enorme favoriet van me. Hopen dat het goed afloopt.
0
Martial
geplaatst: 11 maart 2019, 17:09 uur
Het hoogtepunt van Melodifestivalen 2019 was natuurlijk dit:

0
geplaatst: 11 maart 2019, 17:13 uur
Ik denk dat de organisatie en het ESF problemen gaat krijgen als ze een deelnemer weigeren om politieke redenen. Los van de vraag of het uberhaupt mag zal het dan in veel artikelen en interviews daarover gaan in plaats van over de muziek. Daarnaast kunnen Arabische landen die internationale sportwedstrijden organiseren en Israelische deelnemers weigeren dan hiernaar verwijzen ("Israel weigert zelf ook deelnemers aan internationale competities, dus ze moeten niet zeuren).
Maar ik denk dat Shurat HaDin het als een middel ziet om aandacht te krijgen en IJsland gewoon mee mag doen.
Maar ik denk dat Shurat HaDin het als een middel ziet om aandacht te krijgen en IJsland gewoon mee mag doen.
0
geplaatst: 11 maart 2019, 17:33 uur
Arrie schreef:
Israel could ban Icelandic 'anti-capitalist BDSM techno band' Hatari from Eurovision - nme.com
Tja, IJsland wilde sowieso niet meedoen omdat het in Israël gehouden wordt. Daar kwamen ze ook snel weer op terug. Ook Ierland en Zweden hebben daar een tijd terug mee gedreigd.
Ik heb altijd een beetje een hekel aan dat slappe gedoe. Of wees stoer en doe het dan ook: sta ergens voor, of houd gewoon je mond. Het uitgangspunt van het Songfestival, ooit lang geleden, was nu juist om politiek te overstijgen (helaas wijst de praktijk elk jaar weer anders uit).
0
geplaatst: 11 maart 2019, 17:50 uur
Veel blogs op YouTube (wist niet dat er zo veel besprekingen waren). Nederland wordt telkens enorm enthousiast onthaald.
Deze vond ik wel oprecht en leuk overkomen:
Deze vond ik wel oprecht en leuk overkomen:
0
geplaatst: 13 maart 2019, 08:49 uur
Emma Wortelboer mag de punten uitdelen namens Nederland! Vermoedelijk ook omdat niemand anders wilde, maar toch leuk voor haar.
0
ohmusica
geplaatst: 13 maart 2019, 12:44 uur
aERodynamIC schreef:
Ik heb altijd een beetje een hekel aan dat slappe gedoe. Of wees stoer en doe het dan ook: sta ergens voor, of houd gewoon je mond. Het uitgangspunt van het Songfestival, ooit lang geleden, was nu juist om politiek te overstijgen (helaas wijst de praktijk elk jaar weer anders uit).
Politiek speelt altijd op de achtergrond, zo is het ook ontstaan, het hinkelt enerzijds op nationalisme (prestige) en anderzijds op een zekere mate van verbroedering.(quote)
0
geplaatst: 13 maart 2019, 18:01 uur
Na een first listen: Denemarken favoriet, daarna Zweden. Guilty pleasure: Polen.
0
geplaatst: 13 maart 2019, 18:14 uur
3
geplaatst: 14 maart 2019, 22:20 uur
http://i68.tinypic.com/29qldup.jpg
Tradities zijn er om in ere te houden. Al heel wat jaartjes bespreek ik hier alle nummers en hoop op bijdrages van jullie kant, jullie meningen. Want dat is toch wel een beetje waar het Songfestival om draait. Welke lied doet het meest met je? Vind je het leukst? Is het best? Mag winnen?
Lange tijd stond ik hier een beetje alleen in, en werd wat meewarig aangekeken. Een serieuze muziekliefhebber die het Songfestival leuk vindt? De wenkbrauwen werden hoog opgetrokken en het was telkens weer een feest om je ver verheven te voelen boven al die meuk. Gelukkig is er een kentering ontstaan en is er sprake van een gezellige club mede-liefhebbers die je niet hoeft uit te leggen wat er nu precies zo leuk is aan dit jaarlijks door miljoenen bekeken festijn. Inmiddels weet ik een beetje wat de smaak van diverse users is en ken ik de persoonlijke all-time favorieten.
Waar het voorheen niet altijd moeilijk was om af en toe een olijke sneer uit te delen, daar is dat de laatste jaren een stuk moeilijker geworden. Het lijkt of de landen het Songfestival serieuzer zijn gaan nemen met nummers die zo slecht nog niet zijn. Of het je smaak is is dan een andere vraag.
Het jaar 2019 belooft een bijzondere te gaan worden voor de Nederlanders. Niet eerder maakten we mee dat we op nummer één bij de bookmakers staan en dat we in menige poll ook bovenin te vinden zijn. Ook het merendeel der bloggers op YouTube geeft aan onze inzending geweldig te vinden. Deze voorpret nemen ze ons nu al niet meer af, en het gaat dan ook heel erg spannend worden op 16 mei wanneer de tweede halve finale zal plaatsvinden.
België mag het gaan doen in de eerste halve finale op 14 mei, en ook voor dit land is het best spannend, want de Belgen leveren al wat jaartjes kwaliteit en dat is dit jaar niet anders.
Het zou mooi zijn als beide landen in de finale op 18 mei te zien zullen zijn. Een finale waar gastland Israël al in te vinden is, naast de grote geldschieters Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk.
Ik trap dit nieuwe Eurovisiejaar dan ook af met de finale-klanten te beginnen met:
Israël: Kobi Marimi - Home
Alsof de kerkdeuren zich voor ons openen, zo start gastland Israël deze musical-achtige inzending. Meneer kan zingen en doet qua looks heel in de verte denken aan Freddie Mercury. Het is een opvallend nummer in dit deelnemersveld. Mooi, gedragen, en eigenlijk niet veel op aan te merken. Ongetwijfeld voor velen net een tikkeltje té veel drama. Ik ben daar altijd wel een groot liefhebber van, ook buiten het Songfestival.
Het nummer is de afgelopen dagen flink gegroeid bij mij. Ik denk alleen niet dat Israël het grapje van de jaren 1978, 1979 zal herhalen.
Statistieken:
Eerste deelname: 1973
Aantal deelnamen: 41
Hoogste positie: 1ste (1978, 1979, 1998, 2018)
Laagste positie: 24ste (2007 HF)
Persoonlijke favoriet: Boaz Mauda - The Fire in Your Eyes (2008)
Top 41 over 2019:
1. Israël
Tradities zijn er om in ere te houden. Al heel wat jaartjes bespreek ik hier alle nummers en hoop op bijdrages van jullie kant, jullie meningen. Want dat is toch wel een beetje waar het Songfestival om draait. Welke lied doet het meest met je? Vind je het leukst? Is het best? Mag winnen?
Lange tijd stond ik hier een beetje alleen in, en werd wat meewarig aangekeken. Een serieuze muziekliefhebber die het Songfestival leuk vindt? De wenkbrauwen werden hoog opgetrokken en het was telkens weer een feest om je ver verheven te voelen boven al die meuk. Gelukkig is er een kentering ontstaan en is er sprake van een gezellige club mede-liefhebbers die je niet hoeft uit te leggen wat er nu precies zo leuk is aan dit jaarlijks door miljoenen bekeken festijn. Inmiddels weet ik een beetje wat de smaak van diverse users is en ken ik de persoonlijke all-time favorieten.
Waar het voorheen niet altijd moeilijk was om af en toe een olijke sneer uit te delen, daar is dat de laatste jaren een stuk moeilijker geworden. Het lijkt of de landen het Songfestival serieuzer zijn gaan nemen met nummers die zo slecht nog niet zijn. Of het je smaak is is dan een andere vraag.
Het jaar 2019 belooft een bijzondere te gaan worden voor de Nederlanders. Niet eerder maakten we mee dat we op nummer één bij de bookmakers staan en dat we in menige poll ook bovenin te vinden zijn. Ook het merendeel der bloggers op YouTube geeft aan onze inzending geweldig te vinden. Deze voorpret nemen ze ons nu al niet meer af, en het gaat dan ook heel erg spannend worden op 16 mei wanneer de tweede halve finale zal plaatsvinden.
België mag het gaan doen in de eerste halve finale op 14 mei, en ook voor dit land is het best spannend, want de Belgen leveren al wat jaartjes kwaliteit en dat is dit jaar niet anders.
Het zou mooi zijn als beide landen in de finale op 18 mei te zien zullen zijn. Een finale waar gastland Israël al in te vinden is, naast de grote geldschieters Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk.
Ik trap dit nieuwe Eurovisiejaar dan ook af met de finale-klanten te beginnen met:
Israël: Kobi Marimi - Home
Alsof de kerkdeuren zich voor ons openen, zo start gastland Israël deze musical-achtige inzending. Meneer kan zingen en doet qua looks heel in de verte denken aan Freddie Mercury. Het is een opvallend nummer in dit deelnemersveld. Mooi, gedragen, en eigenlijk niet veel op aan te merken. Ongetwijfeld voor velen net een tikkeltje té veel drama. Ik ben daar altijd wel een groot liefhebber van, ook buiten het Songfestival.
Het nummer is de afgelopen dagen flink gegroeid bij mij. Ik denk alleen niet dat Israël het grapje van de jaren 1978, 1979 zal herhalen.
Statistieken:
Eerste deelname: 1973
Aantal deelnamen: 41
Hoogste positie: 1ste (1978, 1979, 1998, 2018)
Laagste positie: 24ste (2007 HF)
Persoonlijke favoriet: Boaz Mauda - The Fire in Your Eyes (2008)
Top 41 over 2019:
1. Israël
0
geplaatst: 14 maart 2019, 22:21 uur
Ik zou het geweldig vinden om jullie favoriet per land terug te zien en uiteraard jullie mening over de inzending van dit jaar. Laten we de voorpret groter maken dan ooit 
Wie haakt aan?!

Wie haakt aan?!
2
geplaatst: 14 maart 2019, 22:33 uur
Mijn kennis is te beperkt om mijn favoriet per land te kunnen noemen, maar ik ben dit jaar wel van de partij om mee te praten over de inzendingen! Ik heb tot nog toe eigenlijk nooit nummers voorbeluisterd voor het Songfestival, maar dit jaar heb ik ze bijna allemaal al meerdere keren gehoord omdat iemand in mijn omgeving mijn enthousiasme nogal heeft aangewakkerd. 
Deze had ik echter nog niet gehoord! Ballads op het Songfestival zijn over het algemeen niet echt mijn ding. Ik vind deze niet eens zo onaardig eigenlijk. Van mij hoeft het meestal inderdaad niet zo over de top, maar hier vind ik het prima uitgevoerd. Ik vind alleen zijn stem niet elk moment even prettig. Maar voor een Eurovisieballad vind ik het best smaakvol eigenlijk!

Deze had ik echter nog niet gehoord! Ballads op het Songfestival zijn over het algemeen niet echt mijn ding. Ik vind deze niet eens zo onaardig eigenlijk. Van mij hoeft het meestal inderdaad niet zo over de top, maar hier vind ik het prima uitgevoerd. Ik vind alleen zijn stem niet elk moment even prettig. Maar voor een Eurovisieballad vind ik het best smaakvol eigenlijk!
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.