menu

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival #2

zoeken in:
De Hongaarse zender MTVA heeft vandaag bekend gemaakt dat Hongarije volgend jaar niet deelneemt aan het Songfestival in Rotterdam.

Heel jammer dit... Zoals al vaker gemeld ben ik heel erg fan van Hongarije op het Songfestival, zeker sinds hun terugkeer. Vorig jaar nog zeer onterecht niet naar de finale; misschien dat het er nog wat mee te maken heeft.

Jammer ook omdat ik een zeer fanatieke NSF-kijker ben, en A Dal (de Hongaarse voorronde) was een van mijn favorieten, met elk jaar veel goede inzendingen erbij. Gaat zeker een gemis worden.

Onweerwolf schreef:
Leftfield & Lydon als pauzeact in de finale? Dat zou een mooi antwoord op Madonna zijn wat mij betreft.

Hahaha. Ik moest toen ik het hoorde ook meteen aan dat nummer denken en het zit al een paar dagen in mijn kop nu. Een fijne 90's classic. Binnen het wat suffe concept van die thema's vind ik dit een prima vondst. We hebben al heel wat slechtere gehad.

En over Hongarije: Ik lees dat anderen het weer interpreteren dat A Dal (dat wel doorgaat) niet fungeert als voorronde voor het songfestival. En dat er nog niets gezegd is over deelname zelf. Het is allemaal nog niet zeker dus.

En Duncan heeft zijn nieuwe single gedropt en die valt me eerlijk gezegd bepaald niet mee. Het is duidelijk dat hij heel bewust geen Arcade-variant wil brengen en dat valt te prijzen, maar dit ligt me echt minder. Na twee keer luisteren in elk geval.

Poek schreef:
Vanavond bij een pubquiz gedeeld eerste geworden met een ander team. De shootoutvraag was: met hoeveel punten won Abba het ESF in 1974? Helaas zat het andere team dichterbij het goede antwoord. Wat hadden jullie gegokt?

Grappig, tijdje geleden hadden wij dezelfde shootoutvraag, maar dan met Duncan. Een teamgenoot wist het exact.

Bij Abba zou ik ook veel hoger dan 24 hebben gegokt.

Aoibhin schreef:
De Hongaarse zender MTVA heeft vandaag bekend gemaakt dat Hongarije volgend jaar niet deelneemt aan het Songfestival in Rotterdam.

Ook van mij een favoriet festivalland. Daar baal ik wel van. Hopelijk komen ze toch.

starbright boy schreef:
En Duncan heeft zijn nieuwe single gedropt en die valt me eerlijk gezegd bepaald niet mee. Het is duidelijk dat hij heel bewust geen Arcade-variant wil brengen en dat valt te prijzen, maar dit ligt me echt minder. Na twee keer luisteren in elk geval.

Mijn partner zei ineens out of the blue: daar gaan we niet veel meer van horen zoals toen met Loreen. Die gaat echt geen internationale carrière tegemoet. Ik begin dit nu ook een beetje te geloven.

De nieuwe single is prima, maar doorsnee. Mahmood scoort momenteel enorm. Zoals wel vaker met de nummer twee het geval.

Het heeft ook gerommeld in team Duncan lijkt het: Duncan Laurence en Rotterdamse producer van Arcade na jarenlange samenwerking uit elkaar (en zo te lezen geen prettige breuk voor de producer).

Privacy settings - ad.nl

aERodynamIC schreef:
Het heeft ook gerommeld in team Duncan lijkt het: Duncan Laurence en Rotterdamse producer van Arcade na jarenlange samenwerking uit elkaar (en zo te lezen geen prettige breuk voor de producer).
Zou Ilse de Lange daar iets mee van doen hebben? Wanneer zij zich met het songfestival bemoeit is het a) uitermate succesvol, maar vervolgens b) gedoe achteraf.

Toeval of niet?

Hoewel ik ook gewoon verwacht dat hij een ESC eendagsvlieg gaat zijn vind ik dit nieuwe nummer eigenlijk best okay. Niet erg origineel maar het klinkt lekker.

Ik vind het ook een prima nummer, die nieuwe van Duncan Ik hoop alleen wel dat hij toch ook nog wat gaat doen met al die andere nummers die hij nog had; daar zaten ook echt heel toffe tussen. Hopelijk betekent die breuk met de producer niet dat we die nummers nooit meer gaan horen.

Het nieuwe nummer is erg gewoontjes, klinkt voorlopig niet onderscheidend genoeg om heel succesvol te zijn.

aERodynamIC schreef:

Mijn partner zei ineens out of the blue: daar gaan we niet veel meer van horen zoals toen met Loreen. Die gaat echt geen internationale carrière tegemoet. Ik begin dit nu ook een beetje te geloven.

Ik vind het wel jammer. Die nieuwe single komt ook wel heel laat. Snap ook niet echt waarom het zo lang moest duren, want al maandenlang vliegt hij van hot naar her om nieuw materiaal te schrijven, hij hád al veel toffe nummers liggen, telkens getease op Twitter met #comingsoon. Wellicht heeft het gedoe met de producer daar dan wat mee te maken.

Bulgarije gaat toch meedoen in Rotterdam!

Duncan Laurence nieuwe single komt deze week binnen in de Top 40 op 37. Maar staat daar vooral vanwege airplay.

starbright boy schreef:
Bulgarije gaat toch meedoen in Rotterdam!

En dat vind ik goed nieuws, gezien hun laatste bijdrages.

Ik vind het ook tof dat Bulgarije weer meedoet! Toch mooi dat een ander sterk land weer terugkeert.

Ivo Dimchev hoop ik

Fathead schreef:
Ivo Dimchev hoop ik

Dat zou wel heel geweldig zijn. Ik heb hem live gezien en vond het geweldig.

dix
Onweerwolf schreef:
Leftfield & Lydon als pauzeact in de finale?

Johnny komt er vast graag voor naar Rottendam, ook al is de stad sinds Leefbaar niet echt een Leftfield meer.

Aoibhin schreef:
Ik vind het ook tof dat Bulgarije weer meedoet! Toch mooi dat een ander sterk land weer terugkeert.

Ik zie toch ook graag Bosnië & Herzegovina terugkeren en Doutzen Kroes mag van mij één van de presentatoren worden op het ESF

Helaas lijkt het er dan weer op dat Montenegro wellicht niet mee gaat doen in 2020.

Samengevat in vergelijking met 2019:
Terug:
Oekraine
Bulgarije

Nog niet bevestigd, maar worden eigenlijk wel verwacht:
Moldaivië

Haken misschien af (al is er bij beide nog geen officiële beslissing):
Montenegro
Hongarije

De anderen hebben allemaal officieel ja gezegd.

Bosnie heeft zijn betaalachterstand nog niet ingelopen en lijkt in 2020 er ook niet bij te zijn. De kleine afhakers (Andorra, Luxemburg, Monaco) komen ook niet terug in 2020. In Andorra is er enige belangstelling voor de toekomst (met steun van de Spaans-Baskische omroep) en in Luxemburg is er wat actie vanuit het land en van oud-deelnemers. Monaco lijkt helemaal geen zin meer te hebben. Slowakije zegt dat de bevolking geen belangstelling heeft. Turkije zien we pas terug als Erdogan daar ooit weg is en ze hun blik weer meer naar Europa richten. Als het uberhaupt ooit gebeuren gaat. En deelnemen met Israel ligt zoals altijd erg gevoelig bij een aantal landen in het midden-oosten en noord-afrika die wel zouden mogen. Marokko deed het een keer in een jaar dat Israel afhaakte.

Verder is er af en toe wat actie vanuit Liechtenstein, Kosovo en Kazachstan om te debuteren. Maar erg ver is dat niet en 2020 gaat dat niet gebeuren. Kazachstan is slechts een associate member van EBU, net als bijvoorbeeld Australië en zou gevraagd moeten worden. Kosovo wil heel graag lid worden, maar voldoet nog niet aan alle eisen. En als Kosovo komt vraag ik me toch af wat Servië dan doet.

Kazachstan doet trouwens wel voor de 2e keer mee met het JESC dit jaar.

Klopt. Daar zijn ze wel voor uitgenodigd.

De hele lijst met deelnemende landen is vandaag bekend gemaakt.
41 landen doen mee, even veel als vorig jaar.
Terugkerende landen zijn: Bulgarije en Oekraïne
Landen die zich hebben teruggetrokken: Hongarije en Montenegro.

Overigens is over 2 weken het 17e JESC, in Polen. Ik ben benieuwd of Nederland hier ook kan winnen. Ik vond de Nederlandse inzending eerst knap vervelend maar het is eigenlijk wel een behoorlijke oorwurm en ik denk dat het goed gepositioneerd is. Ik zie zeker wel kansen als is het bij het JESC vaak volstrekt onvoorspelbaar. Mocht het lukken dan zou het voor het eerst zijn dat een land de dubbelslag maakt in één jaar.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:25 uur

geplaatst: vandaag om 19:25 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.