menu

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival #2

zoeken in:
geplaatst:
2018:

Als ik dit jaar zou moeten omschrijven, zou ik het begrip 'gemiddeld' gebruiken. Er waren een paar zeer slechte inzendingen, een aantal goede en dan heb je de de grijze massa. Die grijze massa bedraagt zo'n beetje 60% van de bijdrages, en allemaal vond ik ze onopvallend of niet van de hoogste kwaliteit.

Voor Nederland zou Waylon terugkeren op het Eurovisiepodium. Zijn rockbijdrage Outlaw In 'Em kon ik als nummer zeker waarderen, maar live viel het echt zwaar tegen. Niet omdat Waylon vals zong, of iets dergelijks (hij zong namelijk fantastisch) maar de act was gewoon slecht. Ik heb absoluut niets tegen de dansers die Waylon meenam, maar het paste gewoon niet bij het lied zelf en dan druk ik me nog zacht uit. Ook viel me op dat bij de liveuitvoering twee van de gitaarsolo's waren ingekort of uit de opname waren geknipt. Een onbegrijpelijke keuze omdat het wat mij betreft de schwung uit het nummer haalde. Mede daardoor vind ik dat Waylon zichzelf heeft bestolen van een hogere positie in de eindrangschikking van de finale, want uiteindelijk zou hij eindigen op een 18e plek.

Van de andere landen zijn er een aantal die ik erg leuk of zelfs erg goed vind. Israël vond ik een goeie winnaar, maar ik moet eerlijk bekennen dat mijn waardering voor het nummer een beetje gezakt is. Cyprus was de andere favoriet en die vond ik in eerste instantie helemaal niks. Inmiddels is mijn waardering voor dat nummer gek genoeg gestegen, maar ik ben nog steeds blij dat dit niet gewonnen heeft. Italië was mijn grote favoriet, gevolgd door Albanië en Bulgarije. Tsjechië, Duitsland, Estland, Oostenrijk, Portugal en Ierland mag ik ook graag horen en voor Hongarije en Denemarken heb ik een soft spot. Moldavië had een oké liedje, maar de act was bij hen overduidelijk de beste en dat gaf het lied de boost die het nodig had.

België had het daarentegen, net als Nederland, qua act niet voor elkaar, met grote gevolgen. Sennek, oftewel Laura Groeseneken, is een artieste die het meest geassocieerd wordt met Hooverphonic. Ze heeft meerdere nummers voor deze band geschreven, en het zal dan ook niets verbazen dat inzending A Matter Of Time in dezelfde hoek zit qua sfeer. Een heerlijk triphopachtig nummer met mooie strijkers. Het nummer zelf was als het om de kwaliteit gaat een van de betere nummers in het veld en had zeker een finaleplek verdiend. Het leek er ook op dat dat ging gebeuren. Maar toen kwam de bewuste eerste semi waar België inzat. En daarin werd duidelijk dat de act gewoon niet goed was. Sennek stond zowat tussen het publiek in haar nummer te verkondigen en dat werkt niet met de sfeer die je wilt creëren, alleen al omdat je constant de vlaggetjes van het publiek ziet wapperen. Uiteindelijk zou België, mede hierdoor, stranden in de halve finale. Heel erg zonde, want het nummer had veel meer kunnen bereiken.

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=Z2cZE2gCfWg

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

geplaatst:
2018

Georgië: Ethno-Jazz Band Iriao - For You

https://www.youtube.com/watch?v=FvVx5-mzmm0

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

Keihard laatste werd dit in de semi. 42e van de 43 deelnemende landen. En nog altijd vind ik het zo onterecht. Het land dat zo vaak inzendingen instuurt buiten het boekje (en daar soms ook de plank wel mee misslaat) kwam ook in 2018 weer met een niet-standaard inzending. Heel erg zonde dat het niet werd gewaardeerd toen.

geplaatst:
2019:

Hét jaar. Toen Arcade bekend werd gemaakt met bijbehorende videoclip was ik gelijk al om: het pakte me direct in en de clip maakte het af. Sympathieke kerel ook. Ik voelde voor het eerst dat we serieus heel hoog konden gaan eindigen. En toen schoten we direct naar 1 bij de bookmakers om die plaats nooit meer af te staan. Ook diverse polls hadden Arcade op 1 staan en veel fans op YouTube liepen er mee weg.

Ik liep weg met hoe Duncan zich presenteerde en we zaten in een jaar waarin we al plezier konden beleven aan het idee het zo goed te doen in polls en bij bookmakers.

En toen kwam de repetitieweek: ik begon hem te knijpen met al dat gezeik rondom die bal en de cameravoering. En ik zag het doemscenario van 2014 weer voor me: tweede worden en winnen van een act of boodschap.
Winnen bij de vakjury moest mogelijk zijn, maar die televoting? Dat zou het nummer kunnen nekken.

Hoe verrassend was het dat Arcade derde werd bij de juries... maar gelukkig tweede bij de televoting zodat alles bij elkaar zorgde voor de winst. Winst waar ik sinds 1980 (het jaar dat ik het begon te volgen) zo naar snakte. Echt één van mijn grootste wensen was om een keer mee te maken het Songfestival te winnen. Dat het dan ook gebeurde met een nummer waar ik gek op ben maakt het extra leuk natuurlijk. En dan ook nog eens in mijn vurige wens-stad Rotterdam in 2020. Wat een jaar was het toch....

En dan het nummer dat we misschien gaan vergeten op de lange termijn:

Ik kies voor Az én Apám van Joci Pápai uit Hongarije. Veel van mijn favoriete nummers wisten de finale namelijk wel te halen (of stonden er al in: Mahmood). Het lukte Joci een tweede keer dus niet om de finale te halen en ik was teleurgesteld. Volgens mij Hongarije ook, want ze zouden er dit jaar niet bij zijn. Jammer, want ik hou van hun eigenzinnige bijdrages.

https://www.youtube.com/watch?v=IpVr0pBLfI4

geplaatst:
En dat was het dan voor dit jaar. Geen commentaar tijdens de shows. Geen voorspellingen. Geen poll door Onweerwolf georganiseerd. Het is een moeizame week voor mij op dat vlak.

Daar sta je dan in een stad waar het feest had moeten zijn, met je kaartjes waarvan je maar moet afwachten wat er mee gaat gebeuren.

Ik verwacht dat 2021 er wel degelijk een festival zal zijn, maar denk wel in andere vorm dan de laatste jaren.

Laten we hopen dat we in elk geval volgend jaar kunnen genieten en als het even kan in de vorm zoals we het graag willen.

Iedereen bedankt voor jullie meedoen en enthousiasme. De laatste paar jaar telkens weer een feestje.

Veel plezier morgen met Europe Shine a Light, mochten jullie gaan kijken (ik doe dat zeer zeker, alleen de lijstjes zijn nu niet nodig).

geplaatst:
aERodynamIC schreef:
Volgens mij Hongarije ook, want ze zouden er dit jaar niet bij zijn. Jammer, want ik hou van hun eigenzinnige bijdrages.
Hongarije heb ik meestal ook hoog zitten. Op een plat popliedje heb ik ze sinds ik het Songfestival volg nog niet kunnen betrappen.

geplaatst:
2019 is nog zo recent dat de meeste mensen het zich nog goed kunnen herinneren. Waarschijnlijk zijn die herinneringen over 10 of 20 twintig jaar nog steeds net zo levend, want dit was natuurlijk het jaar waarin Nederland ein-de-lijk weer eens wist te winnen. Dit zal bij veel fans voor goed in het geheugen gegrift staan.

Wat ook een blijvende herinnering is (bij mij althans) is de blik van John Lundvik toen hij hoorde hoeveel televote-punten hij had gekregen. Leedvermaak is stiekem altijd leuk, maar zeker als het Nederland ten goede komt. Serhat met zijn Say Na Na Na staat vast ook nog bij veel mensen op het netvlies gebrand, of ze nu willen of niet. Vals of niet, een smaakmaker was het wel.

Uit de categorie 'deze-herinneren-we-ons-na-een-maand-al-niet-meer' wil ik graag de prachtige powerballad uit Servië nog eens onder de aandacht brengen. Ik herinner deze me zeker nog wél, maar het grote publiek waarschijnlijk niet.

https://www.youtube.com/watch?v=X0mdaeAyPvA

geplaatst:
aERodynamIC schreef:
Iedereen bedankt voor jullie meedoen en enthousiasme. De laatste paar jaar telkens weer een feestje.
Jij bedankt Eric! Zonder jou was dit topic dit jaar misschien wel helemaal stilgevallen. Het was een apart jaar, maar het samen bespreken van de liedjes en het ophalen van herinneringen aan oude festivals blijft altijd een leuke bezigheid.

Veel plezier morgen met Europe Shine a Light, mochten jullie gaan kijken (ik doe dat zeer zeker, alleen de lijstjes zijn nu niet nodig).
Ja, ik ga ook kijken. En daarvoor zend de TROS weer zo'n programma uit met quasi-BN'ers zonder verstand van het ESC die er toch wat over moeten roepen. Altijd leuk om ons daar gezamenlijk weer even aan te ergeren.

geplaatst:
Ik ben toch wel wat gaan schuiven hier en daar, zeker nu de cd uit is. Vooral Zweden begint hier goed te vallen en ik durf het bijna niet te zeggen, maar Frankrijk doet het na de revamp een enorm stuk beter. Een update dus:

Top 41:

1. IJsland
2. Slovenië
3. Italië
4. Nederland
5. Zwitserland
6. Litouwen
7. Azerbeidzjan
8. Bulgarije
9. Israël
10. Australië

11. Zweden
12. Noorwegen
13. Malta
14. Roemenië
15. België
16. Duitsland
17. Denemarken
18. Rusland
19. Polen
20. Oekraïne

21. Armenië
22. Finland
23. Frankrijk
24. Kroatië
25. Cyprus
26. Spanje
27. Verenigd Koninkrijk
28. Oostenrijk
29. San Marino
30. Tsjechië

31. Estland
32. Portugal
33. Albanië
34. Servië
35. Griekenland
36. Moldavië
37. Noord-Macedonië
38. Letland
39. Ierland
40. Wit-Rusland
41. Georgië

geplaatst:
Porcupine Head schreef:
Sennek stond zowat tussen het publiek in haar nummer te verkondigen en dat werkt niet met de sfeer die je wilt creëren, alleen al omdat je constant de vlaggetjes van het publiek ziet wapperen.

Dat vond ik ook zo slecht bij Birds van Anouk: je ziet gewoon een plumeau in beeld de hele tijd. Ergens op de achtergrond wel vrij sfeervolle visuals die totaal niet in beeld kwamen. Dit nummer vroeg om een Loreen-achtige aanpak: weg met dat publiek. Bij de act van Duncan begrepen ze dat stuk in elk geval wel.
Het ziet er niet uit bij dat soort nummers. Bij Salvador Sobral werkte het wel door het gebruik van de lampjes, maar ook daar te veel gewapper van vlaggetjes wat voor mij wel wat magie weghaalt.

geplaatst:
Dit jaar ben ik niet zo bezig geweest met het Eurovisie Songfestival. Normaal gesproken heb ik voor de halve finales mijn favorietenlijstje al klaar en ga ik op basis van de halve finales en de finale schaven aan dat lijstje. Ik heb inmiddels wel alle liedjes gehoord en daarom kan ik wel een top 10 samenstellen. En aangezien ik daar zin in heb, ga ik dat ook doen :

1. Italië (wat mij betreft veruit het mooiste liedje van dit Songfestival. Zo hoor ik Italië het liefst)
2. Bulgarije (erg sterk, dromerig liedje)
3. Griekenland (leuk liedje, knap meisje en ik heb een zwak voor traditionele instrumenten. In dit liedje van Griekenland komt een traditioneel Grieks blaasinstrument voor)

4. Denemarken (heel erg poppy, neigend naar Ed Sheeran. Niet zo bijzonder als de top 3, maar ik kan dit type liedjes eigenlijk altijd wel waarderen. Een mooie zeven)
5. Litouwen (ik vind die dubstepsynthesizers cool)
6. Albanië (fijne powerballad. Als powerballads op het Songfestival zuiver gezongen worden, behoren ze vaak tot mijn favorieten)
7. Azerbeidzjan (Arabische snaarinstrumenten doen het ook altijd goed bij mij. Verder een degelijk Songfestivalliedje, zoals ik eigenlijk al jaren van Azerbeidzjan gewend ben. Scoort bij mij nooit top 3, maar vrijwel altijd top 10)

8. Polen (ook een powerballad, net als de bijdrage van Albanië. Net iets pretentieuzer en net iets minder goed naar mijn smaak. Eigenlijk kan ik hier hetzelfde over zeggen als over het Albanese liedje: mits zuiver gezongen, behoren powerballads vaak tot mijn favorieten op een Songfestival)
9. Zweden (dit liedje zou op termijn best eens kunnen stijgen in mijn favorietenlijstje van dit Songfestivaljaar, maar het is geen 'Euphoria', 'Den Vilda', 'Waterloo' of 'Undo'. Prima zangeressen, swingend liedje. Dit had vast een feestje opgeleverd in Ahoy)
10. Israël (de Israëlische en Afrikaanse invloeden doen het hem in dit liedje. De zang vind ik wat twijfelachtig. Ik weet niet of dit live goed was gegaan...)

geplaatst:
IK had de afgelopen tijd niet eens zin om iets te doen met het songfestival en weet ook niet zeker of ik zin heb om het programma van vandaag te kijken. Daarom heb je me hier helemaal niet gezien. Ik hoop dat we volgend jaar in een andere situatie zitten en dit topic weer echt wordt waar het voor is voor me.

geplaatst:
2019:

Het jaar dat het gebeurde. Nederland wint het Eurovisie Songfestival. Over de winst is al veel gezegd en geschreven dus ik ga het kort houden. De winst was meer dan terecht. Duncan deed gewoon zijn eigen ding en wist daarmee zowel een prachtig lied te creëren als op te vallen. Nog steeds erg trots dat hij het geflikt heeft!

Het jaar zelf kan ik enigszins vergelijken met 2018: vrij gemiddeld. Het enige verschil is dat de slechte nummers tegenover 2018 wat terrein hebben gewonnen, waardoor ik 2019 toch net wat minder vind. Maar niet getreurd: qua goede nummers is er nog genoeg te vinden. Italië, Zwitserland en Noorwegen waren voor mij de hoogtepunten naast Nederland. Ook Slovenië, Zweden, IJsland, Rusland en Noord Macedonië kon ik goed hebben. San Marino is een gevalletje apart. Kwalitatief is het verre van sterk, maar toch heeft het iets. Het blijft in elk geval in je kop zitten en ik moet persoonlijk ook wel een beetje lachen als ik de inzending weer bekijk. Verder wil ik nog twee inzendingen noemen die onterecht niet in de finale stonden. De een is Polen. Hun inzending vond ik meer dan prima, maar zij zouden net aan de finale mislopen, op twee punten van Wit-Rusland (brrrrrrrr).

De ander is een inzending die zeer apart is, maar die waarschijnlijk in de vergetelheid zal belanden door de slechte notering. Ik heb het over Portugal. Dit land staat er om bekend dat ze, mede onder invloed van hun zendermanager, heel eigenzinnige bijdrages naar het festival sturen, met wisselend resultaat. In 2019 was dat niet anders. Conan Osíris mocht aantreden in Tel Aviv met het nummer Telemóveis. Het nummer bevat Arabische invloeden die verwerkt zijn in een heerlijke beat. Ook de zang van de heer Osíris is meer dan prima. Het probleem was dat het nummer naar alle waarschijnlijkheid niet zou landen bij het grote publiek, mede door de ontoegankelijkheid van het lied en de act die bij het liedje hoorde. Uiteindelijk zou datzelfde publiek het nummer in de halve finale nog een klein beetje op waarde schatten, maar de jury's maakte Telemóveis vrijwel met de grond gelijk. Dit had tot gevolg dat het lied met een 15e plaats ver van een finaleplek was verwijderd. Dat is erg jammer, want het nummer is gewoon van een zeer goede kwaliteit en had zeker meer verdiend.

https://www.youtube.com/watch?v=SIGn9_yMLn4

geplaatst:
starbright boy schreef:
IK had de afgelopen tijd niet eens zin om iets te doen met het songfestival en weet ook niet zeker of ik zin heb om het programma van vandaag te kijken. Daarom heb je me hier helemaal niet gezien. Ik hoop dat we volgend jaar in een andere situatie zitten en dit topic weer echt wordt waar het voor is voor me.

+1

Ik was zelfs vergeten dat het deze week was.

geplaatst:
Dit kom ik net tegen op Youtube: Daði die Eurovisie-liedjes speelt / covert in zijn eigen stijl. Erg vermakelijk!

https://www.youtube.com/watch?v=bDgDLsBcjiw

geplaatst:
Ik hoop voor Jantje Smit dat hij het bonnetje van zijn uitspraaklessen nog heeft.

geplaatst:
Niet gekeken naar Love shine a light, maar bij een popquiz kwam wel een eurovisieronde. Voor wie het ook wil proberen: High Fidelity Popquiz Social Distance Edition #2 - YouTube vanaf 47'50''

(Ik scoorde denk ik 13 punten van de 20).

geplaatst:
Rotterdam nu officieel bevestigd als host volgend jaar. Nu maar hopen dat we er t komende jaar uitkomen.

geplaatst:
Slowgaze schreef:
Ik hoop voor Jantje Smit dat hij het bonnetje van zijn uitspraaklessen nog heeft.

Ik heb het vanavond niet gezien maar die introductie van een paar maanden terug was al te gênant voor woorden.

Dat is wel een bijkomend voordeel van de afgelasting; nu kunnen ze met goed fatsoen betere presentatoren zoeken voor 2021.

geplaatst:
Het was een prima avond. Jan mag zeker nog gaan oefenen, Nikki deed het onverwacht best goed eigenlijk.

Rotterdam is nu een zekerheid, ze zeggen ook dat het nu door kan gaan omdat er op geanticipeerd kan worden mocht het aangepast moeten worden op wat we gewend zijn. De vraag is dus in welke vorm. Vooralsnog blijven alle kaarten voor alle shows gewoon geldig, uiteraard afhankelijk van wat de situatie volgend jaar is.

Maar dat het festival er gaat komen lijkt wel een zekerheid nu en Rotterdam als gaststad blijft, wel hopen dat ze er ook echt wat aan gaan hebben dan. Ahoy als grote tv -studio is ook zowat. Dat merkte ik vanavond wel: het is toch erg kaal en sober zo.

Ik vond de twee Love shine a Light versies wel de hoogtepunten van vanavond (vooral met de monumenten was het even slikken) en ook het duet van Ilse en Michael (Ein bischen frieden) beviel me wel.

Voor alle info: Rotterdam 2021 FAQs - Eurovision Song Contest

Ik heb het nu los kunnen laten. De 16e mei waar we zo naar uitkeken is voorbij. Het is weer als vanouds vooruit kijken nu. Meer dan ooit.

https://www.youtube.com/watch?v=Ky9lLxsN2Wo

https://www.youtube.com/watch?v=R_xmJcg1iBU

geplaatst:
Poek schreef:
Niet gekeken naar Love shine a light, maar bij een popquiz kwam wel een eurovisieronde. Voor wie het ook wil proberen: High Fidelity Popquiz Social Distance Edition #2 - YouTube vanaf 47'50''

(Ik scoorde denk ik 13 punten van de 20).

Dat was een makkie: alles goed.

geplaatst:
Ook in een jaar waar geen Eurovisie songfestival plaatsvindt is er een relletje in de maak. Gisteravond zongen 40 van de 41 deelnemende landen mee aan het afsluitende nummer Love Shine A Light om een verenigd Europa te ondersteunen. Het enige land dat schitterde door afwezigheid in de medley waren onze zuiderburen daar waar Hooverphonic bandlid Alex Callier aangaf dat hij niet wilde deelnemen omdat hij het naar eigen zeggen een 'kutnummer' vindt.

geplaatst:
Haha, geniaal! Het is ook een kutnummer dus hij heeft groot gelijk.

geplaatst:
Kutnummer of niet, het is vrij sneu als je niet over je eigen schaduw heen kunt stappen. Ik weet in ieder geval één land dat volgend jaar niet gaat winnen.

geplaatst:
Edgar18 schreef:
Kutnummer of niet, het is vrij sneu als je niet over je eigen schaduw heen kunt stappen. Ik weet in ieder geval één land dat volgend jaar niet gaat winnen.

Dat dus. Geniaal? Blijf volgend jaar dan lekker thuis. Maak zo je statement. En dan zelf dit jaar met een slap aftreksel van je oude werk komen.
Hij liet zich al eerder laatdunkend uit over de andere inzendingen van dit jaar.

Deze meneer is vergeten waar het Songfestival ooit voor bedacht is. Sneu.

geplaatst:
Vooral omdat meneer Callier zelf weinig er mee te maken hoeft te hebben. Zet de zangeres voor de camera, laat haar een zinnetje meezingen en je bent er vanaf. Dat neemt 30 seconden van je tijd in voor wat goede pr en goodwill.

geplaatst:
Haha, de kleuterjuffen worden weer boos omdat er een jongetje in de klas zit dat niet mee wil doen met de rest. Die Hooverphonic dude heeft zich niet opgegeven om mee te doen met een vertoon van gênante misplaatste samenhorigheid maar omdat hij mee wilde doen aan een muziekfestival. Dat kan niet door gaan en dat is jammer maar daarom hoeft hij nog niet verplicht te worden tot een alternatief waar hij geen zin in heeft. Die Corona samenzang in Zoom ruitjes vorm is wat mij betreft echt de Je Suis Charlie Hebdo facebook avatar van 2020; om te kotsen en ik ben blij dat er tenminste iemand is die daar zijn middelvinger naar opsteekt.

geplaatst:
Zoals ons jaarlijkse stoere stoute jongetje van de klas ‘ik trap altijd graag overal tegenaan’ zijn voorspelbare duit ook in het zakje doet

geplaatst:
Hooverphonic was volgens mij ook de enige act die zijn 'spreektijd' niet vooral aangreep om iets cliché opbeurends te zeggen in de lijn van "de muziek sleept ons er wel door, blijf veilig, en volgend jaar zijn we terug", maar om iedereen naar hun social media-accounts te verwijzen omdat daar nieuw werk zou gaan verschijnen. Vond ik ook al opvallend..

Overigens is Love Shine A Light een van mijn alltime songfestivalfavorieten, maar dat terzijde

geplaatst:
nclo schreef:
Vooral omdat meneer Callier zelf weinig er mee te maken hoeft te hebben. Zet de zangeres voor de camera, laat haar een zinnetje meezingen en je bent er vanaf. Dat neemt 30 seconden van je tijd in voor wat goede pr en goodwill.

Precies. Zo heel moeilijk was dat niet. Maar meneer heeft nogal wat zangeressen versleten. Kijken of deze het nog gaat redden tot volgend jaar

Voor mij hoeft alle kleffe gedoe ook niet altijd. Maar nu was het ongepast. Rebels doe je dan maar een andere keer. En zelf dan met een slap aftreksel van je grote successen aankomen.... tja.... het leidt af zullen we maar zeggen.

geplaatst:
aERodynamIC schreef:
(quote)

Precies. Zo heel moeilijk was dat niet. Maar meneer heeft nogal wat zangeressen versleten. Kijken of deze het nog gaat redden tot volgend jaar

Voor mij hoeft alle kleffe gedoe ook niet altijd. Maar nu was het ongepast. Rebels doe je dan maar een andere keer.

Graham Norton voorspelde in ieder geval ook al dat dit niet de laatste Hooverphoniczangeres zou zijn

Gast
geplaatst: vandaag om 04:08 uur

geplaatst: vandaag om 04:08 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.