MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival #2

zoeken in:
Onweerwolf schreef:
Nu moet ik trouwens denken aan een podiumact met Duncan halfnaakt in een zeemeerman pak in een groot aquarium in het midden van de zaal.

Duw jij die Pannenkoek eens van het podium en zeg tegen Ilse dat ze naar huis kan gaan om te koken. Jij neemt het vanaf nu over. Nu gaan we met deze staging zeker winnen

1. Italië
2. Polen
3. Spanje
4. Israël
5. Verenigd Koninkrijk
6. Montenegro
7. Hongarije
8. Servië ***
Meh. Heel slecht vind ik 't niet, maar door naar de finales is ook weer zo wat.
9. Frankrijk
10. Finland
11. Cyprus
12. Duitsland

12. Servië: Nevena Bozovic - Kruna

Wat heeft Servië toch veel geweldige inzendingen gehad door de jaren heen. Ik vind het veruit het beste Balkanland op het Songfestival, en is een land waar ik elk jaar wel heel erg naar uitkijk.

Dit keer stuurt Servië een oude bekende. Nevena deed in 2013 ook al mee als deel van het groepje Moje 3. Dat nummer vind ik het slechtst wat Servië ooit gestuurd heeft, en laten we over die kleding maar niet beginnen. Nevena ging toen in ieder geval met de Barbara Dex Award naar huis; won ze in ieder geval nog wat.

Kruna vind ik dan wel weer een prima nummer, maar ook niet echt meer dan dat. Het is zo'n nummer waarvan ik aan het begin denk 'oh, dit ga ik denk ik wel mooi vinden', maar vervolgens wacht ik drie minuten op iets wat niet komt. Het is best oké, mag best naar de finale, maar zal er ook niet om treuren als dat niet gebeurt.

Persoonlijke favoriet: Marija Serifovic - Molitva (2007)

Top 41 over 2019:

1. Hongarije
2. Italië
3. Israël
4. Spanje
5. Servië
6. Verenigd Koninkrijk
7. Polen
8. Frankrijk
9. Cyprus
10. Montenegro

11. Finland
12. Duitsland

Slovenië: Zala Kralj & Gašper Šantl - Sebi

De inzending van Slovenië dit jaar doet me denken aan die van Portugal vorig jaar. Eenzelfde vibe. Een vibe waar ik wel van houd. Ik hoop alleen niet dat Slovenië hetzelfde gaat overkomen als Portugal vorig jaar (laatste plaats). Maar Slovenië moet sowieso de halve finale nog overleven. Ik durf er mijn geld niet op in te zetten. Het is een beetje als met Nederland: hoe gaan ze dit op het podium brengen? Weten ze de magie te behouden? Vooralsnog hoop ik echt dat dit heel hoog gaat eindigen, ik vrees alleen van niet.

Top 41 over 2019:

1. Hongarije
2. Italië
3. Slovenië
4. Israël
5. Polen
6. Verenigd Koninkrijk
7. Cyprus
8. Frankrijk
9. Spanje
10. Servië

11. Finland
12. Montenegro
13. Duitsland

Statistieken

Hoogste positie: 7de (1995, 2001)
Laagste positie: laatste (2013 HF)

Persoonlijke favoriet: Eva Boto - Verjamem (2012)

Onweerwolf
Ik ben er van overtuigd dat Slovenië met gemak de finale gaat halen.

1. Slovenië *****
Als ambientliefhebber word ik erg vrolijk van alles wat er op de achtergrond van dit nummer gebeurt. De dromerige stem van Zala Kralj doet vervolgens de rest: dit is echt drie minuten lang wegdromen. Met nummers als Baloni en S teboi bewijst deze formatie zich wat mij betreft bovendien als iets om in de gaten te houden. En dat mag wat betekenen, want wie tien jaar geleden had beweerd dat het Songfestival een podium zou bieden aan iets wat de naam muziek überhaupt waardig is, had ik voor gek versleten.
2. Italië
3. Polen
4. Spanje
5. Israël
6. Verenigd Koninkrijk
7. Montenegro 
8. Hongarije
9. Servië
10. Cyprus
11. Frankrijk
12. Finland 
13. Duitsland

aERodynamIC schreef:

De inzending van Slovenië dit jaar doet me denken aan die van Portugal vorig jaar. Eenzelfde vibe. Een vibe waar ik wel van houd.

Eens. Maar waar Portugal vorig jaar London Grammar was, is dit meer The xx. Dat zijn de associaties die ik zelf heb in ieder geval. O Jardim was vorig jaar overigens mijn favoriet, dus het is geen verrassing dat deze het ook erg goed doet bij mij. Sterker nog: iedere keer dat ik de intro hoor, veer ik op en word ik geraakt. Maar iedere keer word ik ook weer teleurgesteld als de zangeres begint te zingen. Met de juiste zangeres was dit waarschijnlijk mijn nummer 1 geweest, maar helaas... Wel prachtig geproduceerd dus!

Het is overigens niet alleen de stem. Bij de liveversie die ik heb gezien vond ik dat ze totaal geen uitstraling had. Daardoor twijfel ik ook of het de finale gaat halen, maar ik hoop het heel erg want ondanks de zangeres is dit alsnog een favoriet van me.

1. Polen
2. Slovenië
3. Italië
4. Hongarije
5. Cyprus
6. Israël
7. Servië
8. Frankrijk
9. Spanje
10. Finland
11. Verenigd Koninkrijk
12. Duitsland
13. Montenegro

Mijn uiteindelijke lijst verandert altijd na het zien van de optredens op het festival zelf. Maar uiteindelijk zijn het toch de studioversies die ik in de loop der jaren beluister en niet de live-versies.

Ik bewaar mijn top 10 lijstjes per jaar dan ook, maar frons soms aardig mijn wenkbrauwen als ik ze terug zie. Heeft een live opvoering een nummer blijkbaar een boost gegeven en vielen andere nummers, die ik in de studioversie nog steeds geweldig vind, door de mand.

13. Slovenië: Zala Kralj & Gašper Šantl - Sebi

Slovenië is op het Songfestival niet erg succesvol. We moeten zeer ver terug in de tijd om bij hun laatste top-10 positie te komen. Jammer, want ze hebben in de jaren daarna regelmatig goede liedjes ingestuurd die op de een of andere manier niet weten te scoren.

Toen ik Sebi voor het eerst hoorde via hun live optreden in de nationale finale, vond ik het nogal saai. Ik hou wel van liedjes die voortkabbelen, maar hierbij viel ik echt bijna in slaap. Langzaam maar zeker is dit lied toch uiteindelijk heel erg bij me gegroeid. Ik denk dat de doodse uitstraling van dit duo op het podium het voor mij wat naar beneden haalde, want het was voornamelijk na het luisteren van de studioversie dat het ineens voor mij klikte. Interessant nummer wat ik een hoge notering gun, maar staging gaat hier inderdaad echt cruciaal zijn en hier blinkt Slovenië vaak niet zo in uit.

Persoonlijke favoriet: Maraaya - Here for You (2015)

Top 41 over 2019:

1. Hongarije
2. Italië
3. Israël
4. Slovenië
5. Spanje
6. Servië
7. Verenigd Koninkrijk
8. Polen
9. Frankrijk
10. Cyprus

11. Montenegro
12. Finland
13. Duitsland

Aoibhin schreef:
Ik denk dat de doodse uitstraling van dit duo op het podium het voor mij wat naar beneden haalde, want het was voornamelijk na het luisteren van de studioversie dat het ineens voor mij klikte.

Ja, precies dit.

Tsjechië: Lake Malawi - Friend of a Friend

Tsjechië deed het vorig jaar niet slecht met de hippe Mikolas Josef. Dat doen we nog een keer zullen ze gedacht hebben. Toen het nummer bekend werd stond het gelijk vrij hoog bij mij, maar dat was niet moeilijk, want de start verliep nogal matig.
Het is een lekker deuntje, fris en dansbaar en het valt op. Toch is dit hét nummer dat per week een stukje verder naar beneden zakt. Nu al te veel gehoord, nu al gaat het me vervelen. Het is zeker niet slecht, maar ik heb er meer die ik leuker vind. Met zeven deelnames wist het land slechts twee keer de finale te halen. Ik denk dat die derde keer nu ook wel zal lukken.

Top 41 over 2019:

1. Hongarije
2. Italië
3. Slovenië
4. Israël
5. Polen
6. Verenigd Koninkrijk
7. Cyprus
8. Frankrijk
9. Spanje
10. Tsjechië

11. Servië
12. Finland
13. Montenegro
14. Duitsland

Statistieken

Hoogste positie: 6de (2018)
Laagste positie: laatste (2007 HF, 2009 HF)

Persoonlijke favoriet: Mikolas Josef - Lie to Me (2018)

1. Slovenië
2. Italië
3. Polen
4. Tsjechië ****
Frisse inzending van Tsjechië weer, die alleen wordt ontsierd door dat vreselijk nep-Engelse "She was my neighbour". If you know what I mean.
5. Spanje
6. Israël
7. Verenigd Koninkrijk
8. Montenegro
9. Hongarije
10. Servië
11. Cyprus
12. Frankrijk
13. Finland
14. Duitsland

Onweerwolf
aERodynamIC schreef:
Het is een lekker deuntje, fris en dansbaar en het valt op. Toch is dit hét nummer dat per week een stukje verder naar beneden zakt. Nu al te veel gehoord, nu al gaat het me vervelen.

Yep. Ik heb precies hetzelfde gevoel bij dit nummer.

https://vgy.me/82IHHh.png

14. Tsjechië: Lake Malawi - Friend of a Friend

In 2007 debuteerde Tsjechië op het Songfestival en kreeg het toen voor elkaar om drie jaar achter elkaar laatste danwel één-na-laatste te worden in de halve finale. Dat is ook wel een prestatie. Ze vonden het zo onrechtvaardig dat het tot 2015 duurde voor ze weer terug wilden keren in de competitie. Sindsdien zijn hun inzendingen ook een stuk beter geworden, met uiteindelijk dan toch eindelijk de eerste top 10 positie vorig jaar met Mikolas Josef.

Friend of a Friend is een beetje een slap aftreksel van het succesnummer van vorig jaar, maar wel nog steeds gewoon leuk. Het klinkt fris zo tussen de andere nummers en kan daardoor juist ook weer opvallen straks. Van mij mag Tsjechië opnieuw naar de finale, maar het moet gek lopen wil Lake Malawi de 6e positie van Mikolas vorig jaar gaan evenaren.

Persoonlijke favoriet: Mikolas Josef - Lie to Me (2018)

Top 41 over 2019:

1. Hongarije
2. Italië
3. Israël
4. Slovenië
5. Spanje
6. Tsjechië
7. Servië
8. Verenigd Koninkrijk
9. Polen
10. Frankrijk

11. Cyprus
12. Montenegro
13. Finland
14. Duitsland

Wit-Rusland: ZENA - Like It

Wit-Rusland moet ik gaan bespreken. Ehm, hoe ging dat nummer ook al weer? En daarmee vat ik het goed samen. Een nietszeggend deuntje dat het ene oor in gaat en het andere weer net zo snel uit. Hupsefluts muziek. Ik word er niet warm of koud van, maar kan me er ook niet aan storen. Het doet gewoon helemaal niks met me. Als de rest van de kijkers daar ook zo over denken mag ZENA na de halve finale naar huis. Ik heb sowieso niks met de inzendingen uit dat land. Daar hebben ze gewoon geen smaak denk ik.

Top 41 over 2019:

1. Hongarije
2. Italië
3. Slovenië
4. Israël
5. Polen
6. Verenigd Koninkrijk
7. Cyprus
8. Frankrijk
9. Spanje
10. Tsjechië

11. Servië
12. Finland
13. Montenegro
14. Wit-Rusland
15. Duitsland

Statistieken

Hoogste positie: 6de (2007)
Laagste positie: 22ste (2006 HF)

Persoonlijke favoriet: Anastasia Vinnikova - I Love Belarus (2011)

Nou vooruit dan maar: een soort guilty pleasure, want ik vind dit land maar weinig leuks voortgebracht hebben. Ik hou dus eigenlijk helemaal niet van Belarus

15. Wit-Rusland: ZENA - Like It

Ook ik vind Wit-Rusland geen geweldig Songfestivalland. De nationale voorronde was al helemaal een draak van een show met de ene na de andere barslechte inzending. Ach ja, ik heb wel een middagje flink erom kunnen lachen.

De winnaar was uiteindelijk ZENA met Like It; een verschrikkelijk ongeïnspireerd deuntje waarvan we al veel kopieën door de jaren heen zijn tegengekomen. Dit is gewoon echt niets bijzonders. Het is niet eens echt slécht. Het is gewoon niks. Ik zie noch jury noch televote hier dan ook veel punten aan geven in de halve finale en ik verwacht Wit-Rusland dan ook niet in de finale.

Persoonlijke favoriet: Naviband - Story of My Life (2017)

Top 41 over 2019:

1. Hongarije
2. Italië
3. Israël
4. Slovenië
5. Spanje
6. Tsjechië
7. Servië
8. Verenigd Koninkrijk
9. Polen
10. Frankrijk

11. Cyprus
12. Montenegro
13. Finland
14. Wit-Rusland
15. Duitsland

Wat zijn het elk jaar toch vaak akelig eens Aoibhin

Naviband is inderdaad ook nog wel te doen.

Tsjechië: Lake Malawi - Friend of a Friend

Gewoon een lekkere, catchy, niets-aan-de-hand-popsong. Niet veel mis mee, maar ook niet iets dat me heel erg zal bijblijven. Ik vind hem persoonlijk net wat leuker dan Lie to Me van vorig jaar. Het voelt net wat meer eigen, en het is gewoon lekker geproduceerd. Die synthesizers na het refrein doen me trouwens wat denken aan Take On Me.

Wit-Rusland: ZENA - Like It

Ik kan mezelf herhalen: "gewoon een lekkere, catchy, niets-aan-de-hand-popsong. Niet veel mis mee, maar ook niet iets dat me heel erg zal bijblijven."
Het is natuurlijk over best veel Eurovisieliedjes te zeggen dus het is ook wat flauw. Deze voelt wel heel erg 'gemaakt' en zonder enige eigenheid. Een leuk detail is het house-achtige stukje net voor het refrein begint, maar helaas is dat wel heel erg kort gehouden. Het refrein is vrij inspiratieloos.

1. Polen
2. Slovenië
3. Italië
4. Hongarije
5. Cyprus
6. Israël
7. Servië
8. Tsjechië
9. Frankrijk
10. Spanje
11. Wit-Rusland
12. Finland
13. Verenigd Koninkrijk
14. Duitsland
15. Montenegro

1. Slovenië
2. Italië
3. Polen
4. Tsjechië
5. Spanje
6. Israël
7. Verenigd Koninkrijk
8. Cyprus
9. Montenegro 
10. Hongarije
11. Servië 
12. Wit-Rusland **
O ja, die.
13. Frankrijk
14. Finland 
15. Duitsland

Georgië heeft een revamp:

Binnenkort komt ook Portugal met een revamp.

Onweerwolf schreef:
Het zou de allereerste keer in mijn leven zijn dat het gaat gebeuren.

Zelfs bij mij. Teach In was 2 maanden voor mijn geboorte.

Het is nu zo extreem goed allemaal dat ik er inderdaad ook een beetje bang van word. Ik durf nog niet ècht te hopen....

Arrie schreef:
Die synthesizers na het refrein doen me trouwens wat denken aan Take On Me.
Haha, ik zat er al op te wachten, deze opmerking. Ik moest ook enorm aan Take On Me denken de eerste keer dat ik het hoorde

Aoibhin schreef:
Binnenkort komt ook Portugal met een revamp.
Ben benieuwd, vindt het nummer zoals het nu is eigenlijk al perfect.

Arrie schreef:
Ben benieuwd, vindt het nummer zoals het nu is eigenlijk al perfect.

Van mij had het ook niet gehoeven, maar ben zeker heel benieuwd.

Australië: Kate Miller-Heidke -Zero Gravity

Australië. Laten we maar stoppen te klagen over het feit dat ze eenmalig mee zouden doen enzovoort. Australië is 'here to stay' en dat doen ze tot nu toe niet slecht. Maar helaas: het land meent dit jaar ouderwetse poppenkast over ons heen te moeten storten. Vrouw in grote jurk: hebben we al gehad, opera-pop... check, rare acrobatiek die alleen maar afleidend werkt ook.

Sorry Australië, dat stadium zijn we nu gepasseerd. Het land heeft vast behoefte om dat ook eens te presenteren. Nou leuk dan. Jullie je pleziertje en dan hup na deze halve finale naar huis. Het is een lange vlucht. Daahaag.

Top 41 over 2019:

1. Hongarije
2. Italië
3. Slovenië
4. Israël
5. Polen
6. Verenigd Koninkrijk
7. Cyprus
8. Frankrijk
9. Spanje
10. Tsjechië

11. Servië
12. Finland
13. Montenegro
14. Wit-Rusland
15. Australië
16. Duitsland

Statistieken

Hoogste positie: 2de (2016)
Laagste positie: 20ste (2018)

Persoonlijke favoriet: Guy Sebastian - Tonight Again (2015)

Aoibhin schreef:
(quote)

Van mij had het ook niet gehoeven, maar ben zeker heel benieuwd.

Dat heb ik niet gezegd hoor, hoewel ik het ermee eens ben.

Arrie schreef:
(quote)

Dat heb ik niet gezegd hoor, hoewel ik het ermee eens ben.

Had het al aangepast. Altijd lastig met die quotes.

1. Slovenië
2. Italië
3. Polen
4. Tsjechië
5. Spanje
6. Israël
7. Verenigd Koninkrijk
8. Australië ***
De jurk met de operapopzanger(es): geen songfestival is compleet zonder. Oké, de refreinen zijn vreselijk, maar wanneer dat vrouwke die climax uit d'r strot stoot, dan snap je toch een beetje beter waar die titel vandaan komt.
9. Cyprus
10. Montenegro 
11. Hongarije
12. Servië 
13. Wit-Rusland
14. Frankrijk
15. Finland 
16. Duitsland

16. Australië: Kate Miller-Heidke - Zero Gravity

Dit jaar hield Australië voor het eerst een nationale voorronde na tot nu toe alleen nog maar intern te hebben geselecteerd. Ik zat 's ochtends uiteraard klaar om deze bijzondere gebeurtenis live te volgen (daar was het avond; immers de andere kant van de wereld) en genoot er enorm van; wat een kwaliteit zat erbij! Mijn grote favoriet was Electric Fields met 2000 and Whatever en ook On My Way van Sheppard viel in de smaak. De grote favoriet bij de bookies was echter Kate Miller-Heidke met Zero Gravity en zoals verwacht won zij zowel de juryvote als de televote.

Tja, wat kan ik er van zeggen? Het is een allegaartje van Eurovisie-clichés die door de jaren heen zijn gepasseerd: grote jurk, operapop, bizarre props en dans (die fierljeppende demon op de achtergrond moet schijnbaar haar depressie uitbeelden). De Koningin van de Nacht met wat teveel placebo's achter de kiezen. Fouter kan bijna niet, en toch... het heeft wel wat. Dit kan nog wel eens mijn guilty pleasure van het jaar worden en nu ik inmiddels mijn teleurstelling over Electric Fields al ben bekomen, moet ik toegeven dat ik dit eigenlijk best goed kan hebben. Zeker gezien de geruchten dat Kate de staging en styling heel anders gaat doen in Tel Aviv.

Persoonlijke favoriet: Guy Sebastian - Tonight Again (2015)

Top 41 over 2019:

1. Hongarije
2. Italië
3. Israël
4. Slovenië
5. Spanje
6. Australië
7. Tsjechië
8. Servië
9. Verenigd Koninkrijk
10. Polen

11. Frankrijk
12. Cyprus
13. Montenegro
14. Finland
15. Wit-Rusland
16. Duitsland

België: Eliot - Wake Up

De Belgen begrepen eerder dan Nederland dat het gaat om kwalitatief goede nummers en niet zozeer een bekende naam of ijzersterke zanger(es). De lijn uitstekende inzendingen zetten ze dit jaar voort met Eliot.

Het nummer ligt een beetje in dezelfde lijn als Nederland dit jaar. Het verschil zit hem in de zang denk ik. Waar Duncan met zijn aparte zang de mensen weet te vertederen, daar laat Eliot dat een beetje afweten, want qua nummer vind ik het niet onderdoen voor Nederland. Het is ietsje minder opvallend wellicht, maar gewoon een goede popsong.

Dit jaar hangt er met het onverwachte, trieste afscheid van user Cerclezot toch een wat bijzonder randje om deze inzending. Hij was enorm trots op de inzending van zijn land en stond er helemaal achter. Het idee dat hij nooit zal weten hoe Eliot het gaat doen blijft iets triests hebben. Ik hoop dat onze zuiderburen het dit jaar goed gaan doen. Het is ze gegund en het is een beetje voor Wouter.

1. Hongarije
2. Italië
3. Slovenië
4. België
5. Israël
6. Polen
7. Verenigd Koninkrijk
8. Cyprus
9. Frankrijk
10. Spanje

11. Tsjechië
12. Servië
13. Finland
14. Australië
15. Montenegro
16. Wit-Rusland
17. Duitsland

Statistieken

Hoogste positie: 1ste (1986)
Laagste positie: laatste (1961, 1962, 1965, 1973, 1979, 1985, 1993, 2000)

Persoonlijke favoriet: Vanessa Chinitor - Like the Wind (1999)

17. België: Eliot - Wake Up

België is hard op weg om onderhand één van mijn favoriete Songfestivallanden van de moderne tijd te worden. Jaar in jaar uit leveren ze smaakvolle en muzikale inzendingen, die het helaas niet altijd ook even goed doen (al hielp de staging van Sennek niet mee, ondanks het goede nummer) en ook dit jaar levert België weer een erg sterke inzending. De inzending moest aanvankelijk nog wat bij me groeien, waarschijnlijk ook omdat ik van tevoren hoge verwachtingen had door het dreamteam achter deze inzending die ook verantwoordelijk was voor het geweldige City Lights van Blanche (2017), en het nummer anders werd dan ik had verwacht.

aERodynamIC zei het al, maar door het plotselinge overlijden van Cerclezot is deze inzending nogal beladen. Hij was net te jong om de enige Belgische winst meegemaakt te kunnen hebben en nu was zijn thuisland verreweg zijn favoriete inzending; het idee dat hij Eliot niet zal zien optreden, nooit zal weten hoe hij het gaat doen en ook nooit een winst voor België mee heeft kunnen maken is echt bijzonder triest. Ik hoop voor Wouter dat België dit jaar hoog gaat eindigen; niet in de laatste plaats natuurlijk ook gewoon omdat deze inzending het verdient.

Persoonlijke favoriet: Loïc Nottet - Rhythm Inside (2015)

Top 41 over 2019:

1. Hongarije
2. Italië
3. België
4. Israël
5. Slovenië
6. Spanje
7. Australië
8. Tsjechië
9. Servië
10. Verenigd Koninkrijk

11. Polen
12. Frankrijk
13. Cyprus
14. Montenegro
15. Finland
16. Wit-Rusland
17. Duitsland

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:58 uur

geplaatst: vandaag om 09:58 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.