MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival #2

zoeken in:
Yes! Ik doe vanaf morgen weer mee dan. Ik heb nog niks gehoord (op een flard Nederland na), dus ik ben benieuwd!

https://postimages.org/

Jaarlijkse tradities zijn er om in stand te houden, zelfs als ik met gemengde gevoelens dit nieuwe Songfestivaljaar in ben gegaan.

Het jaar 2020 was een jaar waarin voor de allereerste keer sinds het bestaan van het Songfestival een editie werd afgelast. Uitgerekend in ons eigen land, uitgerekend in 'mijn stad'. Ik had kaarten voor de familyshow op zaterdag (de generale repetitie voor de finale-avond), en die hebben we dus in moeten leveren.

Het gaat geen jaar worden als voorgaande met een zaal vol uitzinnige fans, heel misschien een kleine groep, maar gezien de slechte vooruitzichten valt dat te bezien. Sterker: het zou zomaar kunnen dat we naar een hoop vooraf opgenomen filmpjes moeten gaan kijken.

De teleurstelling van mijn kant is groot, zeker omdat ik alles in de stad zo lekker dichtbij had kunnen meemaken en wat nu niet doorgaat. Een bittere pil om te slikken en mijn zin in 2021 was dan ook niet zo groot.

Is het nog steeds niet, maar hoe je het ook went of keert: er zijn landen die meedoen (Armenië is afgehaakt en Wit-Rusland moeten we nog even afwachten). Hiermee zijn er dus sowieso 39 landen die een nummer inzenden. Nummers die kans maken om Duncan Laurence op te volgen. De voorpret is hetzelfde als andere jaren: bookmakers, polls en steeds meer fans die hun mening op YouTube geven over alle inzendingen.

En dat laatste doe ik hier al heel wat jaren, en elk jaar krijg ik meer bijval wat ik te gek vind. Laten we het feestje vooraf dan toch maar gewoon met z'n allen beleven, als altijd. Zien we de week zelf wel weer hoe het dan gaat.

Waar ik voorgaande jaren vergeten parels opdook of favoriete inzendingen per land plaatste, daar wil ik het dit jaar anders doen. Ik wil de inzendingen van vorig jaar ook niet vergeten en sterker: ik ga gewoon lekker vergelijken. Nutteloos, maar waarom ook niet?!

Dan kunnen we nu van start gaan, en ik hoop dat jullie met me mee willen doen.

Te beginnen bij de landen die in de finale staan, welke zal plaatsvinden op zaterdag 22 mei vanuit de Ahoy in Rotterdam.

Land: Duitsland
Artiest: Jendrik
Nummer: I Don't Feel hate
Verwachtte eindpositie: 20-26

Inzending 2020
Artiest: Ben Dolic
Nummer: Violent Thing
Voorkeur boven 2021: ja

Al sinds 1956 van de partij en slechts twee overwinningen (1982 en 2010).
De laatste jaren doet Duitsland het niet zo best. Misschien dankzij hun automatische plaatsing in de finale (de mensen horen het immers maar 1 keer), maar ik denk wel degelijk ook door de inzendingen.

Dit jaar gaat daar geen verandering in brengen. Jendrik weet het leuk te brengen, maar ik word hier bloednerveus van. De bookmakers hebben er ook geen goed gevoel over en in de polls is het een stevige middenmoter. Ben Dolic moest het veld ruimen voor jendrik, en ik zie het niet als een verbetering.
Nee, ik voel geen haat over dit nummer, maar ik ben blij als het nummer na drie minuten gedaan is. Een beetje vrolijkheid in nare tijden kan geen kwaad, maar het kan ook te ver gaan.....

Mijn toplijst:

1. Duitsland

Onweerwolf
Italië

Topland Italië laat het dit jaar wel behoorlijk liggen met deze Bon Jovi-achtige rechttoe rechtaan rocker. Jammer

San Marino

Uitstekende inzending van San Marino dit jaar. Eigenlijk voor het eerst dat het land niet gedateerd klinkt. Dit gaat vast en zeker een record scoren voor ze.

Wit-Rusland

Ik vind het erg lastig om de vinger er precies op te leggen maar op de een of andere manier vond ik dit een enorm intrigerend en origineel nummer. Ik ben benieuwd wat ik hier van vind als ik het vaker heb gehoord.

België

Ja, uitstekende band met gelukkig Geike weer op zang maar het is niet echt een heel goed nummer ofzo. Toch wel een beetje jammer ondanks dat het verder prima klinkt.

Roemenië

Zuchtmeisjespop, ik ben er eigenlijk wel een beetje klaar mee.

Nederland

Hmz, dit doet me wat denken aan Labi Siffre qua zang. Qua nummer is het nogal Troskompasserig. Niet heel slecht maar ook zeker geen hoogvlieger.

Moldavië

Ik heb het gehoord maar er is niets van blijven hangen

Australië

Het nummer hinkt een beetje op twee gedachten. De wat vreemde zang vind ik wel leuk en het einde van het nummer is ook sterk maar het duurt te lang voordat het interessant wordt.

Servië

Ja, deze is wel lekker eigenlijk, vrij typische ESC sound die het bij mij altijd wel goed doet. Bovengemiddeld.

Denemarken

Haha, ultra retro late 70's/80's/early 90's esc stijl, ik hou er wel van. Ik vond de zang echter niet zo heel best.

Estland

Een beetje een grijze muis die wellicht nog wat kan groeien.

Portugal

Ja, dit is wel weer een intelligente keuze van Portugal. Ik heb hier sterk hetzelfde idee bij als bij Sobral, in die zin dat het gaat om een authentieke muziekstijl. Ik persoonlijk hou er echter niet van.

1. Oekraïne
2. Wit-Rusland
3. Albanië
4. Litouwen
5. San Marino
6. Cyprus
7. Frankrijk
8. Slovenië
9. Servië
10. België
11. Tsjechië
12. Denemarken
13. Duitsland
14. Australië
15. Nederland
16. Israël
17. Italië
18. Portugal
19. Noorwegen
20. Estland
21. Ierland
22. Spanje
23. Roemenië
24. Kroatië
25. Finland
26. Moldavië

De deelname van Noord-Macedonië staat op losse schroeven. de haat richting Vasil is groot (openlijk homo en Bulgaarse roots) en er is een petitie gaande hem niet te sturen.

Trieste bende en zo is het Songfestival niet echt leuk meer te noemen. Waar was het ooit ook al weer voor bedoeld?!

https://postimg.cc/8jZhVq2f

1. Duitsland *
Dit nummer slaat een uitgekiende balans tussen middelmatig en bloedirritant. De breakdown na het refrein en die trompetsolo zijn nog wel aardig, maar de rest van het nummer vind ik niet om aan te horen. Het feit dat Duitsland vorig jaar wat mij betreft nog met de top meedeed, maakt de inzending van dit jaar wel extra pijnlijk. I Just feel sorry.

Land: Frankrijk
Artiest: Barbara Pravi
Nummer: Voilà
Verwachtte eindpositie: 1-5

Inzending 2020
Artiest: Tom Leeb
Nummer: Mon Alliée (The Best In Me)
Voorkeur boven 2021: nee

Ik was erg blij met de overwinning van Barbara Pravi: een prachtig Frans chanson volgens het boekje en live schitterend neergezet (doet me denken aan het optreden van Duncan Laurence).
Maar hier zitten gelijk ook de twijfels van mijn kant voor wat betreft een overwinning voor Frankrijk, wat een zesde zou kunnen worden voor dat land (de laatste was in 1977, dus net als voor Nederland in 2019 is het wel weer eens tijd): niet iedereen is dol op van die typische franse chansons, erg origineel is het niet en de staging tijdens de nationale finale was wel heel erg Arcade-achtig en willen we weer niet eens iets anders?!

Toch verwacht ik dat Barbara heel hoog gaat eindigen, en dat is voor Frankrijk wel weer eens fijn dan. Waar de inzending van vorig jaar in mijn ogen niets had klaargemaakt, daar verwacht ik veel van deze. Dat ik het zelf ook zeer hoog waardeer is dan extra meegenomen.
Mocht Frankrijk winnen dan ben ik daar best blij mee.

Mijn toplijst:

1. Frankrijk
2. Duitsland

Ik haak aan! Voorlopig samen met mijn huisgenoot.

Mijn toplijst:

1. Frankrijk

Een vrij typische Franse inzending, maar ik kan me niet herinneren dat het zou goed uitgevoerd werd. De stem van deze Barbara bevalt me erg goed. Mijn huisgenoot vond het wel mooi, maar ook wat saai. Daar kan ik me ook wel in vinden. De tweede keer luisteren werd ie voor ons beiden alleen maar beter. Cijfer: 7,5

2. Duitsland

Jezus, wat een kutbegin. Alles in dit nummer brengt een hoop ergernis en agressie in me naar boven. Al meteen dat gefluit, daar kan ik heel slecht tegen. De banjo wordt misbruikt als gimmick. En ik kan de kop van die vent absoluut niet uitstaan. Mijn huisgenoot werd er ook erg ongelukkig van. Cijfer: 2

1. Frankrijk ****
Het is een typische Franse chanson, maar dat vind ik nu juist een van de leuke dingen aan het songfestival: wanneer landen hun eigen liedjestraditie(s) inbrengen in de wedstrijd. West-Europa laat het op dat niveau doorgaans een beetje afweten voor mijn gevoel, maar Frankrijk levert hier puik werk af. De clip vind ik ook mooi, met die dansers. Ja, ik ben erg positief gestemd over deze inzending.
2. Duitsland

Land: Italië
Artiest: Måneskin
Nummer: Zitti E Buoni
Verwachtte eindpositie: 5-10

Inzending 2020
Artiest: Diodato
Nummer: Fai Rumore
Voorkeur boven 2021: compleet gelijkwaardig

Italië behoort tot mijn favoriete Songfestival-landen en ze hebben nog steeds de mooiste inzending op hun naam staan: het uit 1984 afkomstige I Treni Di Tozeur van Alice e Battiato.

Ze zijn een aantal jaren afwezig geweest, maar toen ze in 2011 eindelijk weer meededen kwamen ze doorlopen met inzendingen die torenhoog scoorden bij mij. Het is dit jaar niet anders.

Het was voor veel Songfestival fans wel even schrikken toen de jonge band Måneskin het San Remo festival won (de blonde Victoria De Angelis heeft Deense roots, vandaar de bandnaam). Dit is niet wat we gewend zijn uit Italië.

Voor mij was het gelijk al bingo, vooral door de toevoeging van de strijkers in de San Remo-versie. Niet te horen in de daadwerkelijke versie, maar ik hoop dat ze toegevoegd blijven in Rotterdam, ook al is het dan vanaf band.

Ik snap dat dit niet ieders favoriet zal zijn en ik verwacht dan ook geen winst voor Italië, maar tweede helft top 10 moet lukken lijkt mij. En van mij mogen ze dus echt keihard winnen. Ik krijg hier wel een lekkere boost van.

Grappige is dat de andere nummers van de band een stuk minder ruig zijn en veel meer pop. Ik baal dan toch ook extra dat ik die kaarten niet meer heb, want ik zou deze band toch echt graag live gezien hebben en dat is een zekerheid omdat ze in al de finale staan.

Mijn toplijst:

1. Italië
2. Frankrijk
3. Duitsland

1. Italië ****
Italië heeft de afgelopen jaren nog niet teleurgesteld, en ook dit jaar leveren ze een klapper af met het stoere, catchy Zitti E Buoni: een enorme koerswijziging ten opzichte van het prachtige Fai Rumore van vorig jaar. Toen kwamen ze bij mij op de eerste plek terecht. Of dat dit jaar ook zal lukken moet nog blijken, op het eerste gehoor klinkt 't in elk geval lekker!
2. Frankrijk
3. Duitsland

Land: Nederland
Artiest: Jeangu Macrooy
Nummer: Birth of a New Age

Inzending 2020
Artiest: Jeangu Macrooy
Nummer: Grow
Voorkeur boven 2021: absoluut!

Het is voor het gastland al jaren niet makkelijk om in eigen land hoog te scoren. Grow van Jeangu Macrooy werd vorig jaar met gemengde gevoelens ontvangen. Het was gedurfd, schitterend gezongen, fascinerend, maar het ontbeerde een climax waren veel gehoorde geluiden.

Ik snapte dat wel, ook al vond ik het zelf prachtig. Zeker de live versie vanuit Ahoy die iets langer duurde bezorgt mij nog steeds kippenvel. Met de juiste indrukwekkende staging denk ik dan ook dat Jeangu het helemaal zo beroerd nog niet had gedaan vorig jaar.

Het is de eerste artiest in het rijtje besprekingen die gewoon terug mag komen dit jaar en hij doet dat met Birth of a New Age.
Ik zat er helemaal klaar voor: de live opvoering en bekendmaking van het nummer en ik was teleurgesteld. De zanger die het live zou moeten kunnen waarmaken zong gewoon niet sterk, de kleding was afleidend en de band stond er als zoutzakken bij. Ik kreeg een Common Linnets deja-vu.

Maar waar de Common Linnets ineens omhoog schoten tijdens de repetities, daar ben ik hier minder hoopvol. Of de staging moet echt spectaculair uitpakken. Tot nu toe doet hij het slecht bij de bookmakers en zie ik het nummer steevast onderaan bungelen in allerhande polls en lijstjes. Geen goed teken dus.

Het mama-appelsapje in de vorm van de broccoli draagt ook niet positief bij. En laat ik het gewoon benoemen: donkere artiesten hebben het zwaarder op het festival. Oost-Europa loopt er meestel niet warm voor. En als het nummer dan ook een soort BLM-tintje meekrijgt voorzie ik toch weinig voorkeursstemmen (wat ik daar verder zelf ook van vind).

Het nummer heeft een irritante piano-aanslag die maar doorgaat, maar verder is het nu ook weer niet zo beroerd als men doet voorkomen. En dat hij voor het eerst Sranan Tongo toevoegt aan de talen op het festival vind ik juist helemaal prima. We hebben wel meer dialecten en talen gehoord en daar was nooit veel over te doen.
Dat The Lion King erbij wordt gehaald snap ik maar dan snap ik niet wat het probleem is. Het zou niet op het Songfestival passen? Raar, daar past alles!

Verder is het gewoon een wat zwakke inzending in de categorie Trijntje Oosterhuis: wel aardig, maar het zou de finale niet gehaald hebben mocht het daar niet automatisch geplaatst zijn. En ja, Grown was gewoon indrukwekkender. Sneu voor hem ook wel, want hij stond daar echt helemaal achter. Dit voelt wat geforceerd in elkaar gezet.

Mijn toplijst:

1. Italië
2. Frankrijk
3. Nederland
4. Duitsland

1. Italië
2. Frankrijk
3. Nederland **
Grow heeft het voor mij nooit helemaal waargemaakt, maar vergeleken met dit nummer mag dat gerust een meesterwerk genoemd worden. "Geforceerd" is inderdaad het juiste woord, het nummer loopt gewoon niet lekker. Ik vind de stem van Jeangu ook wat dunnetjes klinken, en zong hij vorig jaar ook al met zo'n Nederlands accent? Dat is me toen helemaal niet opgevallen (of ik ben het vergeten, kan natuurlijk ook). Ik merk zelf ook dat ik een beetje afknap op het BLM-sausje dat over het nummer heen hangt, maar dat zal vast goed scoren bij de (West-Europese) jury.
4. Duitsland

Land: Spanje
Artiest: Blas Cantó
Nummer: Voy A Quedarme

Inzending 2020
Artiest: Blas Cantó
Nummer: Universo

Blas mag dit jaar terugkeren voor Spanje. Vorig jaar zag ik er geen hoge notering in voor hem en dit jaar wederom niet. Voor mij zijn beide inzendingen ook om het even, met een lichte voorkeur voor dit jaar.

Dit jaar zingt hij een nummer over zijn grootmoeder die aan COVID is overleden. Nogal actueel dus.
Het is een ballade waar op zich niks op aan te merken valt, maar het is net wat te cliché allemaal en ik ben benieuwd of hij live de hoge noot gaat halen.

Beetje kleurloos en dat doet het zelden goed op het Songfestival. En daar sluit ik me persoonlijk ook bij aan. Na drie minuten weet ik telkens al weer niet meer hoe het ook al weer ging.

Mijn toplijst:

1. Italië
2. Frankrijk
3. Nederland
4. Spanje
5. Duitsland

1. Italië
2. Frankrijk
3. Spanje ***
De inzending van vorig jaar bleef denk ik wat beter hangen, maar dit is voor zijn overleden oma en dat vind ik ook prima.
4. Nederland
5. Duitsland

Land: Verenigd Koninkrijk
Artiest: James Newman
Nummer: Embers
Verwachtte eindpositie: 17-22

Inzending 2020
Artiest: James Newman
Nummer: My Last Breath

'Ze haten ons'. 'Het komt door Brexit'.

Nee hoor lief Verenigd Koninkrijk: jullie sturen al jaren niemendalletjes. Misschien eens gaan kijken naar hoe Nederland het ineens anders ging aanpakken. Met zoveel goede muziek uit jullie land moet dat toch zeker ook mogelijk zijn?! Sterker nog: dan stijgen jullie met gemak boven iedereen uit.

Maar ook dit jaar hebben ze er geen zin in blijkt wel. James Newman had vorig jaar een aardig, liedje die je ook zo weer vergat, en dat heeft ie dit jaar weer. Heel sympathiek, niks mis mee, maar niksig is het. Niet meer of minder. Dan kunnen de Britten nog zo hard blijven roepen dat iedereen tegen hen is, maar dat kunnen ze dan blijven roepen, elk jaar weer. Dit schiet niet op zo. Waar is het land met de overwinningen en vele nummer twee noteringen gebleven?

Mijn toplijst:

1. Italië
2. Frankrijk
3. Nederland
4. Spanje
5. Verenigd Koninkrijk
6. Duitsland

Conclusie: op Italië na verwacht ik niet veel van de finalisten en bevinden mijn favorieten zich hier ook niet echt.

Op naar de eerste halve finale kandidaten!

1. Italië
2. Frankrijk
3. Spanje
4. Verenigd Koninkrijk ***
Vrolijk genoeg om niet te storen zolang het duurt en niksig genoeg om daarna meteen te vergeten. Zo'n beetje als we de laatste jaren van het Verenigd Koninkrijk gewoon zijn, dus.
5. Nederland
6. Duitsland

We gaan naar de eerste halve finale van 18 mei. De definitieve startvolgorde is nu nog niet bekend, alleen weten we of een land in de eerste of tweede helft geloot heeft.

Land: Australië
Artiest: Montaigne
Nummer: Technicolour
Verwachtte eindpositie: geen finale

Inzending 2020
Artiest: Montaigne
Nummer: Don't Break Me

Australië en hun eenmalige deelname in 2015. Tja, dit jaar zijn ze er gewoon weer bij. Alleen in 2018 geen top 10 (Jessica Mauboy werd 20e) en in 2016 met een tweede plaats hun beste notering.

Montaigne had vorig jaar een nummer waar ik wel wat mee had, dit jaar is dat wat minder. Technicolour doet me erg denken aan Marina & the Diamonds. Live vind ik Montaigne wel een dingetje: vorig jaar wiste ze me niet te overtuigen en dat doet ze nu weer niet.

En dan die goede resultaten. Ik denk dat we dit jaar voor het eerst gaan meemaken dat Australië niet in de finale staat. Zeker in een sterke halve finale als deze.

Misschien ook wel eens goed: heeft dat land het ook eens meegemaakt.

Mijn toplijst:

1. Italië
2. Frankrijk
3. Nederland
4. Australië
5. Spanje
6. Verenigd Koninkrijk
7. Duitsland

aERodynamIC schreef:
Conclusie: op Italië na verwacht ik niet veel van de finalisten en bevinden mijn favorieten zich hier ook niet echt.

En ik vergeet Frankrijk gewoon even in deze opmerking

Land: Ierland
Artiest: Lesley Roy
Nummer: Maps
Verwachtte eindpositie: finale, 11-15

Inzending 2020
Artiest: Lesley Roy
Nummer: Story of My Life

Ik vond Story of My Life best een vervelend nummer. Ondanks dat Maps een beetje uit hetzelfde vaatje tapt bevalt die mij een stuk beter.

Ierland is nog steeds de grootmacht op het festival met maar liefst zeven overwinningen.

Toch is daar al jaren de klad in gekomen. Sinds de invoering van de halve finales wist Ierland acht van de zestien keer de finale niet te halen, en van de keren dat het wel lukte werd het in 10e plaats in 2006 en nummer 8 in 2011. Niet bepaald om over naar huis te schrijven dus, en dat was wel eens anders, met name in de jaren '90.

Ik verwacht niet dat Lesley het land haar achtste overwinning gaat bezorgen, een top 10 notering zie ik ook niet gebeuren, maar een leuke middenmoter moet lukken lijkt me.
Het is niet helemaal mijn kopje thee, maar ik erger me er niet aan zoals ik dat vorig jaar wel deed. In dat opzicht stuurt Ierland wat mij betreft dus een beter nummer deze keer.

Mijn toplijst:

1. Italië
2. Frankrijk
3. Nederland
4. Australië
5. Ierland
6. Spanje
7. Verenigd Koninkrijk
8. Duitsland

Onweerwolf
Georgië

Een behoorlijk prettig in het gehoor liggende inzending

Malta

Dit soort soul is absoluut niet mijn stijl maar ik vind wel een knap nummer en ik weet van een aantal jaren terug bij het JESC dat Destiny een dijk van een live performance kan geven. Ik denk dat Malta wel eens heel erg hoog kan gaan eindigen dit jaar.

Rusland

Een nogal opzichtig nummer, daar heb ik vaak nooit problemen mee maar hier moet ik wel aan wennen. Het doet me wat denken aan die koemelkende dames uit Polen van enkele jaren terug.

Noord-Macedonië

Een klassieke ballad, die verrassend genoeg geen etnische franjes heeft. Dat had van mij juist wel gemogen, nu is het wat kaal.

Oostenrijk

Dit klonk echt supersaai

Zwitserland

Tsja, deze meneer heeft erg goed geluisterd naar Duncan maar zijn liedje mist die overduidelijke X-factor van 'Arcade'. Geen slechte kopie maar duidelijk minder.

Griekenland

Luchtig dansnummer, middenmoter

Bulgarije

Dit lag er een beetje te dik op qua siso gebroken vleugeltjes chick. Niet echt slecht maar ook weer niet heel fantastisch.

Verenigd Koninkrijk

Jezus! En wéér brengt het VK een extreem belegen inzending met een 11 op de Troskompasschaal. Bah.

Polen

Mja, wel weer een lekker modern dansnummertje met groeimogelijkheden.

Letland

Oeh, deze vind ik zelfs wel behoorlijk sterk. Prima nummer, ben wel benieuwd of dit live ook gelukt.

Zweden

Mmmmjaaa, de productie is uiteraard prima en het nummer is ook niet erg slecht maar het mist overredingskracht.

IJsland

Ooh, dit is wel erg leuk ritmisch lentenummertje, doet me wat denken aan België 2015. Dit gaat wel scoren denk ik.

Azerbeidzjan

Wow, wat een gelikte productie is dit zeg. Dit is POP met hoofdletters. Alles zit hier in, klinkt echt fantastisch. Prima zang, goede etnische arrangementen, strak, vlot, niets meer aan doen. Misschien geen buitencategorie maar wel een van de beste inzendingen van 2021.

1. Azerbeidzjan
2. Wit-Rusland
3. Oekraïne
4. Letland
5. San Marino
6. Albanië
7. Cyprus
8. Frankrijk
9. IJsland
10. Georgië
11. Litouwen
12. Zweden
13. België
14. Zwitserland
15. Bulgarije
16. Nederland
17. Malta
18. Polen
19. Noord-Macedonië
20. Servië
21. Tsjechië
22. Slovenië
23. Italië
24. Rusland
25. Israël
26. Griekenland
27. Denemarken
28. Duitsland
29. Australië
30. Portugal
31. Spanje
32. Noorwegen
33. Ierland
34. Estland
35. Roemenië
36. Kroatië
37. Finland
38. Oostenrijk
39. Moldavië
40. Verenigd Koninkrijk

Onweerwolf schreef:

Zwitserland

Tsja, deze meneer heeft erg goed geluisterd naar Duncan maar zijn liedje mist die overduidelijke X-factor van 'Arcade'. Geen slechte kopie maar duidelijk minder.

Zelfde schrijver uit Nederland zit hierachter: DPG Media Privacy Gate - ad.nl

Wisselt doorlopend met Malta voor de eerste plaats bij de bookmakers.

Verder zitten we dit jaar wel op 1 lijn qua meningen over de inzendingen (ik heb ook wel een zwak voor de gelikte pop uit Azerbeizjan, alhoewel ik de vorige inzending van 2020 nog leuker vond)

Onweerwolf
Het is altijd wel grappig om te zien hoe er bijna altijd wel minimaal één land is elk jaar dat probeert om precies het winnende liedje van het jaar ervoor te kopiëren.

Onweerwolf schreef:
Het is altijd wel grappig om te zien hoe er bijna altijd wel minimaal één land is elk jaar dat probeert om precies het winnende liedje van het jaar ervoor te kopiëren.

Aan de ene kant denk ik: dat gaat dus niet nog een keer winnen, aan de andere kant: we hebben wel vaker een aantal jaar dezelfde soort winnaars achter elkaar gehad omdat dat nu eenmaal de tijdsgeest was.

Als je ziet dat Arcade nu een tweede leven is gaan leiden en zelfs de USA bereikt, dan zou het me ook weer niet verbazen als Zwitserland er inderdaad met de winst vandoor gaat.

1. Italië
2. Frankrijk
3. Spanje
4. Verenigd Koninkrijk
5. Australië ***
Een liveversie in een stadium, jeetje, ik wist niet dat het nog kon in 2021. Of dat ook positief uitvalt voor de inzending is echter twijfelachtig, want live is Montaigne vocaal niet ontzettend sterk. Qua dansmoves trouwens ook niet, want die zijn zo slordig dat ze nogal op mijn lachspieren werken. Verder een redelijk oké electropopnummer met een wel erg zelfmedelijdende tekst. Net als vorig jaar, eigenlijk.
6. Ierland ***
Story Of My Life had wel een leuke meligheid die het voor mij een guilty pleasure maakte. Deze heeft een onleuke meligheid. Het nummer heeft niets wat de aandacht trekt.
7. Nederland
8. Duitsland

Onweerwolf schreef:
Verenigd Koninkrijk

Jezus! En wéér brengt het VK een extreem belegen inzending met een 11 op de Troskompasschaal. Bah.

Wat een prach-ti-ge omschrijving

Toch wel een mooi moment voor Duncan: zijn debuut in de VS op televisie (en hoe!)

Watch Duncan Laurence perform ‘Arcade’ - today.com

Land: Litouwen
Artiest: The Roop
Nummer: Discoteque
Verwachtte eindpositie: finale, 3-7

Inzending 2020
Artiest: The Roop
Nummer: On Fire
Voorkeur boven 2021: voor mij gelijkwaardig aan elkaar

Hoe sneu voor Litouwen. In 2020 maakte het land serieus kans op de winst gezien de ontvangst van het nummer, de stand bij de bookmakers en de notering in diverse polls.
On Fire is een verfrissend nummer met een heerlijk dansje.

Het land heeft denk ik niet eerder zo dicht bij een eventuele winst gestaan.

Des te vreemder dat The Roop dit jaar gewoon weer mee moest doen aan de nationale finale, maar dat was kat in het bakkie en Discotheque kreeg groen licht. Dat nummer werd al vooraf aan die finale zeer goed ontvangen in Europa.

Ik vrees dat het misschien toch wat te vroeg gepiekt heeft als één van de eerste inzendingen voor Rotterdam. Je ziet dat nu ook terug bij de bookmakers en in de polls. Top 10 moet er in zitten, maar de winst is afwachten.
Zelf hoop ik van wel, want ik vind het een heerlijk nummer, maar ik denk toch dat het net iets te kort komt. Ook heb ik geen voorkeur voor On Fire of Discotheque en ergens hoop ik dat Litouwen toch gaat winnen, alleen al omdat dat dan hun eerste overwinning zou betekenen.. Eerst de halve finale door zien te komen, maar ook dat lijkt me kat in het bakkie voor The Roop.

Mijn toplijst:

1. Italië
2. Litouwen
3. Frankrijk
4. Nederland
5. Australië
6. Ierland
7. Spanje
8. Verenigd Koninkrijk
9. Duitsland

Onweerwolf
Omdat Malta bij de bookmakers en ook in mijn eigen voorspelling top 3 staat en voor het eerst in jaren serieus kans maakt op de eerste overwinning een Top 10 aller tijden van Malta van mijn kant.

Eerlijk gezegd houdt het niet over. Toch een land dat het vooral op ballads gooit en meestal zijn het niet de meest indrukwekkende. Zelfs mijn top 2 is vooral een kwestie van een persoonlijk zwak wat ik voor de nummers heb en wat vermoedelijk niet breed wordt gedeeld.

Het zou wel gaaf zijn als Destiny de eerste (toch?) dubbelslag van JESC en ESC neerzet.

Plaats. [Jaar] Artiest - Titel (Einduitslag)

01. [1997] Debbie Scerri - Let Me Fly (9)

02. [1992] Mary Spiteri - Little Child (3)

03. [2009] Chiara - What If We (22)

04. [2010] Thea Garrett - My Dream (28)
05. [2005] Chiara - Angel (2)
06. [2015] Amber - Warrior (28)
07. [2007] Olivia Lewis - Vertigo (39)
08. [2001] Fabrizio Faniello - Another Summer Night (9)
09. [2014] Firelight - Coming Home (23)
10. [2004] Julie & Ludwig - On Again... Off Again (12)

1. Italië
2. Frankrijk
3. Litouwen ****
Ik was geen fan van On Fire, dat me op een vreemde manier op de zenuwen werkte. Gek genoeg doet Discoteque dat ook, maar kan ik het hier beter hebben. Misschien ligt het aan de uitstekende clip, maar ik werd hier erg vrolijk van. Het is niet iets wat ik gauw zelf op zou zetten, maar als The Roop hier een leuk showtje omheen weet te bouwen (veel wenkbrauwen en handbewegingen, stel ik me voor), dan gaat dit heel leuk worden.
3. Spanje
4. Verenigd Koninkrijk
5. Australië
6. Ierland
7. Nederland
8. Duitsland

Land: Noord-Macedonië
Artiest: Vasil
Nummer: Here I Stand
Verwachtte eindpositie: geen finale

Inzending 2020
Artiest: Vasil
Nummer: You

Arme Vasil: onderdeel van een heuse Eurovisie-rel: er was een petitie gaande waarin geeist werd dat hij niet zou mogen deelnemen voor Noord-Macedonië. Er is een Bulgaarse vlag zichtbaar en het feit dat ie homo is zal ook wel een rol hebben gespeeld. Zijn de rechts-extremisten niet zo van gediend.

Dat vond ik ook wel grappig aan de clip bij de vorige inzending: Vasil in een innige dans met een dame, terwijl hij daar liever een man gezien had waarschijnlijk. Ik vond het een beetje een nikserig nummer.

Dit jaar legt hij aan het begin van de video bij Here I Stand uit wat het niet doorgaan van het festival met hem deed. Ook is de vlag verwijderd en mag Vasil gewoon naar Rotterdam.

Dat doet hij met een mierzoete Disney-achtige ballad. Waar Jeangu The Lion King in gedachten weet op te roepen, daar doet Vasil dat meer met Frozen of zo. Een beetje een Queen-koortje erbij (kan makkelijk, want het mag dit jaar allemaal op tape) en de kitsch is compleet.
Nu houd ik enorm van kitsch, maar hier is het wel een beetje too much.

Ik vrees dat we Vasil niet in de finale terug zullen zien, de Bulgaren zullen hem vast nog wat punten geven, maar genoeg zal het niet zijn. Zingen kan ie wel, en ik ben benieuwd hoe dat live gaat klinken.

Mijn toplijst:

1. Italië
2. Litouwen
3. Frankrijk
4. Nederland
5. Australië
6. Noord-Macedonië
7. Ierland
8. Spanje
9. Verenigd Koninkrijk
10. Duitsland

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 04:20 uur

geplaatst: vandaag om 04:20 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.