Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival #2
zoeken in:
0
geplaatst: 26 maart 2021, 17:50 uur
Land: Rusland
Artiest: Manizha
Nummer: Russian Woman
Verwachtte eindpositie: geen finale
Inzending 2020
Artiest: Little Big
Nummer: Uno
Voorkeur boven 2021: ja
Oh wat was Rusland vorig jaar populair met de inzending van Little Big. Je hield ervan of je vond het niks, het leek alsof daartussen niks bestond, maar ze deden het erg goed bij de bookmakers en in de polls. Zelfs winst was niet helemaal uitgesloten.
Hoe anders is dat nu. Manizha heeft een gedurfde inzending die ik wel kan waarderen, maar die toch ook weer niet bovenin mijn lijst eindigt. Ik verwacht dat het kantje boord wel of niet finale gaat worden en Rusland is toch wel gewend de finale te halen elke keer.
Het is modern, fris, hip, maar of dit door iedereen gepruimd gaat worden?! Little Big was camp en grappig, dat is Manizha zeker niet. Ik mag het wel eigenlijk, maar wat ik er mee moet.... daar kan ik nog even over nadenken de komende weken.
Mijn toplijst:
1. Italië
2. Litouwen
3. Frankrijk
4. Nederland
5. Australië
6. Rusland
7. Noord-Macedonië
8. Ierland
9. Spanje
10. Verenigd Koninkrijk
11. Duitsland
0
geplaatst: 26 maart 2021, 22:06 uur
Geen Belarus dit jaar: Ook tweede inzending Wit-Rusland voor Songfestival afgekeurd | NOS
0
Onweerwolf
geplaatst: 26 maart 2021, 22:18 uur
Nou ja, om die arme Belarusianen te steunen die nu niet mee mogen doen omdat hun kutoverheid zonodig een rechts-nationalistische band moest sturen hier mijn Top 10 van Wit-Rusland aller tijden! 
Plaats. [Jaar] Artiest - Titel (Einduitslag)
01. [2007] Koldun - Work Your Magic (6)
02. [2011] Anastasia Vinnikova - I Love Belarus (33)
03. [2013] Alyona Lanskaya - Solayoh (16)
04. [2018] Alekseev - Forever (36)
05. [2012] Litesound - We Are The Heroes (34)
06. [2008] Ruslan Alehno - Hasta La Vista (35)
07. [2004] Alexandra & Konstantin - My Galileo (33)
08. [2015] Uzari & Maimuna - Time (30)
09. [2019] ZENA - Like It (24)
10. [2009] Petr Elfimov - Eyes That Never Lie (32)

Plaats. [Jaar] Artiest - Titel (Einduitslag)
01. [2007] Koldun - Work Your Magic (6)
02. [2011] Anastasia Vinnikova - I Love Belarus (33)
03. [2013] Alyona Lanskaya - Solayoh (16)
04. [2018] Alekseev - Forever (36)
05. [2012] Litesound - We Are The Heroes (34)
06. [2008] Ruslan Alehno - Hasta La Vista (35)
07. [2004] Alexandra & Konstantin - My Galileo (33)
08. [2015] Uzari & Maimuna - Time (30)
09. [2019] ZENA - Like It (24)
10. [2009] Petr Elfimov - Eyes That Never Lie (32)
0
geplaatst: 27 maart 2021, 09:45 uur
Land: Slovenië
Artiest: Ana Soklič
Nummer: Amen
Inzending 2020
Artiest: Ana Soklič
Nummer: Voda
Ana Soklič bezorgde met Voda vorig jaar mijn favoriet samen met IJsland en Litouwen. De power van haar stem, het orkest. Kippenvel, en dat krijg ik elke keer opnieuw als ik het hoor.
Ik keek reikhalzend uit naar Amen, maar de titel bezorgde me wel wat twijfel. Er was al eens eerder een Amen op het Songfestival uit Israël, een nummer wat velen zich misschien nog herinneren, omdat Paul de Leeuw zogenaamd woest uit zijn commentator hokje klom omdat hij agressief werd van dat nummer. Het zorgde voor ophef. Mocht Paul dit jaar weer commentaar geven dan krijgt hij het druk, want we horen twee nummers met als titel Amen.
Was de twijfel terecht? Het valt mee. Nog steeds valt haar stem op en is het een powerballad. Toch raakt deze me wat minder dan Voda.
In 2020 en dit jaar valt Ana niet echt in de smaak bij bookmakers en in polls. Jammer, want ik hoop vurig op een finaleplaats, maar ik vrees dat we haar daar niet gaan zien. Als dat zo blijkt te zijn: onterecht wat mij betreft. En Voda zal altijd tot mijn Songfestivalpareltjes gaan behoren.
Mijn toplijst:
1. Italië
2. Litouwen
3. Slovenië
4. Frankrijk
5. Nederland
6. Australië
7. Rusland
8. Noord-Macedonië
9. Ierland
10. Spanje
11. Verenigd Koninkrijk
12. Duitsland
0
geplaatst: 27 maart 2021, 10:47 uur
1. Italië
2. Frankrijk
3. Litouwen
4. Rusland ***
Zo, da's een lekker pittig wijffie! Ja, ik kan ‘t d'r wel mee, merk ik.
5. Noord-Macedonië ???
Jeeeeeeeeeeeetje, wat een kitsch! Het werkte enorm op mijn lachspieren, dus ik zet ‘m voor nu lekker hoog. Maar nee, ik kan me niet voorstellen dat ik dit vaker dan twee keer wil horen. Wat een prachtige locaties trouwens, in die clip!
6. Spanje
7. Slovenië ***
Ze heeft een aparte stem, die Ana Soklič, dat moet gezegd worden. Ik weet nog niet helemaal zeker of het me smaakt. Het nummer vind ik op het eerste gehoor in elk geval saai genoeg om me tijdens het luisteren af te beginnen te vragen wat er zou gebeuren als die vlammetjes op het podium haar cape weten te vinden.
8. Verenigd Koninkrijk
9. Australië
10. Ierland
11. Nederland
12. Duitsland
2. Frankrijk
3. Litouwen
4. Rusland ***
Zo, da's een lekker pittig wijffie! Ja, ik kan ‘t d'r wel mee, merk ik.
5. Noord-Macedonië ???
Jeeeeeeeeeeeetje, wat een kitsch! Het werkte enorm op mijn lachspieren, dus ik zet ‘m voor nu lekker hoog. Maar nee, ik kan me niet voorstellen dat ik dit vaker dan twee keer wil horen. Wat een prachtige locaties trouwens, in die clip!
6. Spanje
7. Slovenië ***
Ze heeft een aparte stem, die Ana Soklič, dat moet gezegd worden. Ik weet nog niet helemaal zeker of het me smaakt. Het nummer vind ik op het eerste gehoor in elk geval saai genoeg om me tijdens het luisteren af te beginnen te vragen wat er zou gebeuren als die vlammetjes op het podium haar cape weten te vinden.
8. Verenigd Koninkrijk
9. Australië
10. Ierland
11. Nederland
12. Duitsland
0
geplaatst: 27 maart 2021, 14:28 uur
Karl schreef:
om me tijdens het luisteren af te beginnen te vragen wat er zou gebeuren als die vlammetjes op het podium haar cape weten te vinden.
om me tijdens het luisteren af te beginnen te vragen wat er zou gebeuren als die vlammetjes op het podium haar cape weten te vinden.

0
geplaatst: 28 maart 2021, 12:55 uur
Land: Zweden
Artiest: Tusse
Nummer: Voices
Verwachtte eindpositie: finale 5-10
Inzending 2020
Artiest: The Mamas
Nummer: Move
Voorkeur boven 2021: geen voorkeur
Die arme Mamas. Wonnen ze Melodifestivalen 2020 en mochten ze hun land vertegenwoordigen. Helaas, dat feest ging niet door. Dan maar opnieuw de voorronden in en helaas voor hen... het werd Tusse met Voices.
Zweden: het land dat momenteel het meest invloedrijk is op het festival in vele vormen. Liedschrijvers en andere bijdragen, plus het feit dat ze standaard goed scoren. Zou die zevende overwinning er nu dan inzitten? In 2019 dacht Zweden even de buit binnen te halen; wie herinnert niet de deceptie bij zanger John Lundvik toen Duncan won. Later bleek dat John helemaal niet in beeld gebracht had moeten worden, maar Tamara Todevska die de eigenlijke jury-winnaar bleek te zijn na hertelling. Hoe dan ook: het blijven mooie beelden: winst en verlies samen in beeld.
Dit jaar treden meer donkere artiesten dan ooit op en na The Mamas nu Tusse. Hij brengt een ballad volgens het boekje en daar zit 'em toch wel het probleem voor Zweden. Ze verliezen toch wat goodwill doordat ze zo prominent aanwezig zijn telkens weer, en het bijna vanzelfsprekend is dat ze de finale halen. Hun bijdragen zijn ook een beetje gelikt telkens weer. Absoluut goed gedaan, maar het mist toch net even die extra sparkle zeg maar en dat al wat jaren achter elkaar nu.
De finale gaat nu ook gewoon gehaald worden, maar winst verwacht ik niet. De sympathy-votes gaan vast andere kanten op, er heerst Zweden-moeheid en als we dan ook Måns Zelmerlöw voor de zoveelste keer terug gaan zien bij een interval-act dan verwacht ik dat winnen net te hoog gegrepen is. Daarbij is het nummer ook te braaf.
Mijn toplijst:
1. Italië
2. Litouwen
3. Slovenië
4. Frankrijk
5. Zweden
6. Nederland
7. Australië
8. Rusland
9. Noord-Macedonië
10. Ierland
11. Spanje
12. Verenigd Koninkrijk
13. Duitsland
0
geplaatst: 29 maart 2021, 07:51 uur
1. Italië
2. Frankrijk
3. Litouwen
4. Rusland
5. Noord-Macedonië
6. Spanje
7. Slovenië
8. Verenigd Koninkrijk
9. Australië
10. Zweden **
Qua degelijkheid doet de Zweedse inzending van dit jaar niet onder voor de Zweedse inzending van vorig jaar. Maar de gospelpop van The Mamas vond ik wat vrolijker en sympathieker dan deze ongeïnspireeerde rijmelarij. Als het om a million voices gaat, hoor ik toch liever Polina Gagarina.
11. Ierland
12. Nederland
13. Duitsland
2. Frankrijk
3. Litouwen
4. Rusland
5. Noord-Macedonië
6. Spanje
7. Slovenië
8. Verenigd Koninkrijk
9. Australië
10. Zweden **
Qua degelijkheid doet de Zweedse inzending van dit jaar niet onder voor de Zweedse inzending van vorig jaar. Maar de gospelpop van The Mamas vond ik wat vrolijker en sympathieker dan deze ongeïnspireeerde rijmelarij. Als het om a million voices gaat, hoor ik toch liever Polina Gagarina.
11. Ierland
12. Nederland
13. Duitsland
0
geplaatst: 29 maart 2021, 17:38 uur
Land: Azerbeidzjan
Artiest: Efendi
Nummer: Mata Hari
Inzending 2020
Artiest: Efendi
Nummer: Cleopatra
Voorkeur boven 2021: lichte voorkeur voor 2020
Ach, dacht het team achter Efendi. We veranderen Cleopatra in Mata Hari, we verwijzen naar de inzending van 2020 en we laten het nummer er op lijken. Waarom ook niet?! Ik hou van dit soort typische Eurovisie-knallers. Even van mijn geijkte pad af. Heerlijk.
Er hangt ook een Nederlands tintje aan de inzending van vorig en dit jaar: Amy van der Wel, Luuk van Beers en Tony Cornelissen zijn de schrijvers, en ja, komen uit Nederland. Ook Griekenland heeft een sterke Nederlandse link (de zangeres komt uit Rotterdam), en de Zwitserse inzending kent ook een schrijver uit Nederland (die van Arcade), dus ons landje is leuk vertegenwoordigd zullen we maar zeggen.
Gaat Efendi scoren? Natuurlijk wel. Dit soort nummers met een oosters tintje doen het meestal wel goed. Winnen lijkt me een brug te ver, maar top 10 moet haalbaar zijn lijkt me.
Mijn toplijst:
1. Italië
2. Litouwen
3. Slovenië
4. Frankrijk
5. Azerbeidzjan
6. Zweden
7. Nederland
8. Australië
9. Rusland
10. Noord-Macedonië
11. Ierland
12. Spanje
13. Verenigd Koninkrijk
14. Duitsland
0
geplaatst: 30 maart 2021, 17:35 uur
De startvolgorde is vandaag bekend gemaakt en daardoor ga ik nu verder volgens die volgorde.
Land: Cyprus
Artiest: Elena Tsagrinou
Nummer: El Diablo
Inzending 2020
Artiest: Sandro
Nummer: Running
Voorkeur boven 2021: nee
Vorig jaar zou Sandro Cyprus vertegenwoordigen met een nogal zoutloos nummer. Dit jaar sturen ze Lady Gaga. Oh wacht, Elena heet ze.
Al snel werd El Diablo een fan-hit en ze doet het goed in de polls en de bookmakers zien een top 10 notering tot de mogelijkheden. Dat denk ik zelf ook. Het klikt erg vertrouwd (ja, toch die Lady Gaga link) en het is makkelijk. Maar daar zit ook het probleem een beetje: het mist net dat eigengereide om het te kunnen laten winnen.
Ach, ze hebben sowieso al 12 punten van Griekenland binnen en de streng-gelovigen zullen wel een extra kruisteken slaan, want voor hen is El Diablo net even te spannend is wel gebleken.
Voor mij is het dat niet echt, maar ik stoor me er zeker ook niet aan. Zo'n gezellige middenmoter.
Mijn toplijst:
1. Italië
2. Litouwen
3. Slovenië
4. Frankrijk
5. Azerbeidzjan
6. Zweden
7. Nederland
8. Australië
9. Rusland
10. Cyprus
11. Noord-Macedonië
12. Ierland
13. Spanje
14. Verenigd Koninkrijk
15. Duitsland
Land: Cyprus
Artiest: Elena Tsagrinou
Nummer: El Diablo
Inzending 2020
Artiest: Sandro
Nummer: Running
Voorkeur boven 2021: nee
Vorig jaar zou Sandro Cyprus vertegenwoordigen met een nogal zoutloos nummer. Dit jaar sturen ze Lady Gaga. Oh wacht, Elena heet ze.
Al snel werd El Diablo een fan-hit en ze doet het goed in de polls en de bookmakers zien een top 10 notering tot de mogelijkheden. Dat denk ik zelf ook. Het klikt erg vertrouwd (ja, toch die Lady Gaga link) en het is makkelijk. Maar daar zit ook het probleem een beetje: het mist net dat eigengereide om het te kunnen laten winnen.
Ach, ze hebben sowieso al 12 punten van Griekenland binnen en de streng-gelovigen zullen wel een extra kruisteken slaan, want voor hen is El Diablo net even te spannend is wel gebleken.
Voor mij is het dat niet echt, maar ik stoor me er zeker ook niet aan. Zo'n gezellige middenmoter.
Mijn toplijst:
1. Italië
2. Litouwen
3. Slovenië
4. Frankrijk
5. Azerbeidzjan
6. Zweden
7. Nederland
8. Australië
9. Rusland
10. Cyprus
11. Noord-Macedonië
12. Ierland
13. Spanje
14. Verenigd Koninkrijk
15. Duitsland
0
geplaatst: 31 maart 2021, 17:54 uur
Land: Noorwegen
Artiest: TIX
Nummer: Falling Angel
Verwachtte eindpositie: finale 15-20
Inzending 2020
Artiest: Ulrikke
Nummer: Attention
Noorwegen, Noorwegen wat hebben jullie toch gedaan?! In 2020 Ulrikke sturen met een lekkere powerballad en dan gaat Ulrikke niet nog eens. Prima, maar toen besloot televoting-winnaar uit 2019, KEiiNO weer mee te doen. Kat in het bakkie dacht iedereen. Ik ging daar ook van uit. Monument bleek wederom een pakker te zijn. Zo'n nummer dat het wederom bij de televoters goed zou kunnen doen.
Maar TIX bleek populairder. Hij schijnt sowieso in eigen land een grootheid te zijn en misschien was het toch iets te snel voor alweer KEiiNO? Maar waarom dan nu zo'n jaren '90 boyband-draak sturen? En dan die act? Kan dat alstublieft anders in Rotterdam? Ja, ik vind dat er nog een paar van die gekke dingen bij mogen op het festival zoals vorig jaar in Finland Erika Vikman, maar dat nummer was lekker camp in z'n geheel. Hier schuurt het aan alle kanten wat mij betreft.
Laten we het er maar op houden dat ik dit gewoon niet goed trek.
Mijn toplijst:
1. Italië
2. Litouwen
3. Slovenië
4. Frankrijk
5. Azerbeidzjan
6. Zweden
7. Nederland
8. Australië
9. Rusland
10. Cyprus
11. Noord-Macedonië
12. Ierland
13. Spanje
14. Verenigd Koninkrijk
15. Noorwegen
16. Duitsland
0
geplaatst: 1 april 2021, 09:19 uur
https://www.telegraaf.nl/entertainment/1252853803/kogel-is-door-de-kerk-toch-duizenden-mensen-welkom-bij-songfestival
Ik moest even op de kalender kijken

0
geplaatst: 1 april 2021, 17:51 uur
Rudi S schreef:
https://www.telegraaf.nl/entertainment/1252853803/kogel-is-door-de-kerk-toch-duizenden-mensen-welkom-bij-songfestival
We hadden kaarten voor de laatste family show (de generale repetitie op zaterdag0 en er werd gezegd dat mensen met kaarten in zo'n geval als eerste een poging mochten wagen opnieuw aan kaarten te komen.
Spannend dus weer. Zou toch nog een mooie pleister op de wond zijn. Het gaat dan wel bijna alleen maar NL-publiek worden in de zaal.
0
geplaatst: 1 april 2021, 17:59 uur
Land: Kroatië
Artiest: Albina
Nummer: Tick-Tock
Verwachtte eindpositie: finale 15-2
Inzending 2020
Artiest: Damir Kedžo
Nummer: Divlji Vjetre
Kroatië koos dit jaar voor een andere artiest in de vorm van Albina. Albina die met een plastic popliedje komt waar Damir met een balkan-ballad kwam aanzetten. Voor hem heb ik een lichte voorkeur, maar heel veel scheelt het niet. Allebei niet heel noemenswaardig wat mij betreft.
Toch zie ik Albina met de hakken over de sloot de finale wel halen en vervolgens ergens tussen de 15e en 20e plaats eindigen. Het is geen slecht popliedje, maar wel vrij kleurloos wat mij betreft. Echt categorie: gezellig, maar ondertussen check ik mijn mobiel maar even. En voor je het weet zijn de drie minuten dan al weer om.
Mijn toplijst:
1. Italië
2. Litouwen
3. Slovenië
4. Frankrijk
5. Azerbeidzjan
6. Zweden
7. Nederland
8. Australië
9. Rusland
10. Cyprus
11. Noord-Macedonië
12. Kroatië
13. Ierland
14. Spanje
15. Verenigd Koninkrijk
16. Noorwegen
17. Duitsland
0
geplaatst: 1 april 2021, 18:26 uur
aERodynamIC schreef:
Spannend dus weer. Zou toch nog een mooie pleister op de wond zijn. Het gaat dan wel bijna alleen maar NL-publiek worden in de zaal.
Tja ik hoop het voor jullie, maar mijn kalender opmerking kwam eigenlijk omdat dit bericht vandaag verscheen

0
geplaatst: 1 april 2021, 19:16 uur
Rudi S schreef:
Tja ik hoop het voor jullie, maar mijn kalender opmerking kwam eigenlijk omdat dit bericht vandaag verscheen
(quote)
Tja, dat was mijn eerste gedachte, maar al snel bleek dat dit wel degelijk serieus was.
0
geplaatst: 2 april 2021, 08:46 uur
Land: België
Artiest: Hooverphonic
Nummer: The Wrong Place
Verwachtte eindpositie: finale 15-20
Inzending 2020
Artiest: Hooverphonic
Nummer: Release Me
Hooverphonic maakte zich niet erg populair vorig jaar met hun gedrag rondom het (aangepaste) festival. Zangeressen behouden lukt ook niet zo best, maar ik moet wel zeggen dat de wissel dit jaar goed uitpakt voor het nummer. Het zal vast door de zang komen, maar het oude vertrouwde gevoel is bij mij terug met hun nummer voor dit jaar.
Ik vind het zeker kwaliteit, en dat zie je toch wel meer terug de laatste jaren. Een top 10 notering zie ik er niet van komen, maar finale moet haalbaar zijn. En die chagrijnige kerels? Dat is Europa al lang weer vergeten

Mijn toplijst:
1. Italië
2. Litouwen
3. Slovenië
4. Frankrijk
5. Azerbeidzjan
6. België
7. Zweden
8. Nederland
9. Australië
10. Rusland
11. Cyprus
12. Noord-Macedonië
13. Kroatië
14. Ierland
15. Spanje
16. Verenigd Koninkrijk
17. Noorwegen
18. Duitsland
0
geplaatst: 3 april 2021, 09:31 uur
Land: Israël
Artiest: Eden Alene
Nummer: Set Me Free
Verwachtte eindpositie: finale 10-15
Inzending 2020
Artiest: Eden Alene
Nummer: Feker Libi
Voorkeur boven 2021: gelijkwaardig
Oh wat had ik iets met Feker Libi vorig jaar en dat terwijl ze het in de polls en bij de bookmakers wat onopvallend deed. Dat is dit jaar niet anders, zelfs niet na de revamp van Set me Free.
Het gaat net wel, net niet finale worden lijkt het. Ik hoop op finale, want ook dit jaar pakt Eden me weer in. En gek genoeg denk ik dat ze het wel eens beter zou kunnen gaan doen dan we nu verwachten op grond van alle voorspellingen. Top 10 zie ik niet gebeuren, maar daar vlak onder zeker wel.
Voor mij toch wel behorend tot de betere uptempo nummers dit jaar.
Mijn toplijst:
1. Italië
2. Litouwen
3. Frankrijk
4. Israël
5. Slovenië
6. Azerbeidzjan
7. België
8. Zweden
9. Nederland
10. Australië
11. Rusland
12. Cyprus
13. Noord-Macedonië
14. Kroatië
15. Ierland
16. Spanje
17. Verenigd Koninkrijk
18. Noorwegen
19. Duitsland
0
geplaatst: 3 april 2021, 17:34 uur
Zo, even een inhaalslag van mijn kant:
1. Frankrijk
2. Italië
3. Rusland
4. Kroatië ****
Dat baslijntje in dat refreintje, ik ga er wel lekker op. Ik sluit niet uit dat ik dit zat ben lang voordat het songfestival daadwerkelijk begint, maar de eerste kennismaking is positief.
5. Noorwegen ****
Hahaha! Wat een héérlijk kitscherige act, daar hou ik nou van! Die vleugels, die duivels, maar vooral die zonnebril en dat klatergoud, ik heb er smakelijk om kunnen lachen. Het nummer zelf is wel een tikkeltje anoniem, zonder de act zou hij me niet echt opgevallen zijn. De kazige potentie hoor ik echter wel, en wat mij betreft mag het schuifje van de autotune dus zelfs nog wel ietsje verder open.
6. Israël ****
Zo leuk als Feker Libi is ‘ie nie’, maar ik kan niet ontkennen dat ook ook van deze Eden Alene behoorlijk vrolijk word.
7. Litouwen
8. Spanje
9. Slovenië
10. Ierland
11. Cyprus ***
Het is een catchy nummertje, maar dat is Anywhere van Rita Ora ook. Plagiaat? Net niet, maar Elena Tsagrinou krijgt er toch een puntje aftrek voor. Gelukkig voor haar scoort ze er meteen weer puntje bij door een heleboel strenggelovige Cyprioten op de kast te jagen, dat vind ik nou weer grappig.
12. Verenigd Koninkrijk
13. Australië
14. Belgie ***
Voor mijn gevoel zit België al een paar jaar in dezelfde genrevijver te vissen voor het songfestival, en elke keer is het ‘m net niet. Ik krijg wel zin om die ene van Sennek weer op te zetten als ik dit hoor, dus dat is wel positief.
15. Azerbeidzjan ***
Welja, waarom zou je ook niet precies hetzelfde nummer als vorig jaar insturen? Ze zingt het zelf nota bene: “Just like Cleopatra”, met die kenmerkend irritante rrr. Ik heb er even veel of weinig mee als vorig jaar in elk geval.
16. Noord-Macedonië
17. Zweden
18. Nederland
19. Duitsland
1. Frankrijk
2. Italië
3. Rusland
4. Kroatië ****
Dat baslijntje in dat refreintje, ik ga er wel lekker op. Ik sluit niet uit dat ik dit zat ben lang voordat het songfestival daadwerkelijk begint, maar de eerste kennismaking is positief.
5. Noorwegen ****
Hahaha! Wat een héérlijk kitscherige act, daar hou ik nou van! Die vleugels, die duivels, maar vooral die zonnebril en dat klatergoud, ik heb er smakelijk om kunnen lachen. Het nummer zelf is wel een tikkeltje anoniem, zonder de act zou hij me niet echt opgevallen zijn. De kazige potentie hoor ik echter wel, en wat mij betreft mag het schuifje van de autotune dus zelfs nog wel ietsje verder open.
6. Israël ****
Zo leuk als Feker Libi is ‘ie nie’, maar ik kan niet ontkennen dat ook ook van deze Eden Alene behoorlijk vrolijk word.
7. Litouwen
8. Spanje
9. Slovenië
10. Ierland
11. Cyprus ***
Het is een catchy nummertje, maar dat is Anywhere van Rita Ora ook. Plagiaat? Net niet, maar Elena Tsagrinou krijgt er toch een puntje aftrek voor. Gelukkig voor haar scoort ze er meteen weer puntje bij door een heleboel strenggelovige Cyprioten op de kast te jagen, dat vind ik nou weer grappig.
12. Verenigd Koninkrijk
13. Australië
14. Belgie ***
Voor mijn gevoel zit België al een paar jaar in dezelfde genrevijver te vissen voor het songfestival, en elke keer is het ‘m net niet. Ik krijg wel zin om die ene van Sennek weer op te zetten als ik dit hoor, dus dat is wel positief.
15. Azerbeidzjan ***
Welja, waarom zou je ook niet precies hetzelfde nummer als vorig jaar insturen? Ze zingt het zelf nota bene: “Just like Cleopatra”, met die kenmerkend irritante rrr. Ik heb er even veel of weinig mee als vorig jaar in elk geval.
16. Noord-Macedonië
17. Zweden
18. Nederland
19. Duitsland
0
geplaatst: 4 april 2021, 10:57 uur
Land: Roemenië
Artiest: ROXEN
Nummer: Amnesia
Inzending 2020
Artiest: ROXEN
Nummer: Alcohol You
Voorkeur boven 2021: een klein beetje
ROXEN heeft een fris hedendaags geluid. Nu zien we dat de laatste jaren vaker: light-versies van wat op dat moment wel hip is. Daar is niks mis mee, het festival verwijdert zich daarmee meer en meer van de gekke, typische Songfestivalsacts. Het is allemaal wat serieuzer. Zo ook de inzendingen van ROXEN vorig en dit jaar.
Fijne bijdrages ook wel. Alleen merk ik dat ze ergens toch een beetje verzuipen tussen iets meer opvallender nummers. Dit is muziek die ik sneller buiten het Songfestival seizoen op zou zetten. En daarmee kom ik voor mezelf in een rare spagaat: ik juich enorm toe dat de nummers beter en serieuzer worden, maar tegelijkertijd vind ik de gekkigheid toch ook wel de fijne afwisseling op mijn normale muzikale menu.
Het is ook nooit goed! Dat is deze inzending van Roemenië wel, alleen weet het zich toch niet in mijn bovenste regionen te nestelen gek genoeg. Sterker: ik denk dat deze wel eens verrassend kan blijven steken in deze sterke halve finale (elk jaar heb je namelijk verrassingen en dit zou er wel eens eentje kunnen zijn in negatieve zin, want ik zie haar graag doorgaan).
Mijn toplijst:
1. Italië
2. Litouwen
3. Frankrijk
4. Israël
5. Slovenië
6. Azerbeidzjan
7. België
8. Roemenië
9. Zweden
10. Nederland
11. Rusland
12. Australië
13. Cyprus
14. Noord-Macedonië
15. Kroatië
16. Ierland
17. Spanje
18. Verenigd Koninkrijk
19. Noorwegen
20. Duitsland
0
geplaatst: 4 april 2021, 13:17 uur
Jeetje wat ben je al ver met je besprekingen! Ik zal eens aanhaken, want inmiddels heb ik alles minimaal 1x beluisterd.
1. Roemenië. Wat een heerlijk nummer! Ik vond Alcohol You ook fantastisch, maar deze is ook weer erg goed.
2. Azerbeidzjan. Al moet ik zeggen dat ik Cleopatra wel leuker vond. Dit lijkt echter wel heel veel op Cleopatra…
3. Israël. De revamp is wel echt een stuk beter dan de originele versie.
4. Frankrijk. Heerlijke chanson. Meestal ben ik daar niet zo van, maar deze kan ik goed hebben.
5. Verenigd Koninkrijk. Lekker dansbaar nummer. Wel een stuk minder dan nummer 1 t/m 4 van mijn lijstje.
6. Zweden. Ik heb wekelijks Melodifestivalen gevolgd en zag deze winnaar wel aankomen. Jammer, want Every Minute van Eric Saade was sterker geweest. Tusse heeft een niets-aan-de-hand-standaard-songfestivalnummer. Maar de tekst is wel erg cheesy.
7. Ierland. Niet veel mee aan de hand. Klinkt in de studioversie best aardig, maar ben wel benieuwd hoe het live zal zijn, want ik herinner me van vorig jaar dat dat nog een dingetje was bij Lesley Roy.
8. België. Ik vond het nummer van vorig jaar veeeeeeeel sterker en mooier.
9. Nederland. Iedereen haat het lijkt het wel, maar ik vind het wel bij Nederland passen. Alleen denk ik dat het niet aan zal slaan bij Europa.
10. Noorwegen. Die outfit… Maargoed… Het nummer is wel aardig.
11. Rusland. Ik he been haat-liefde verhouding met dit nummer. Ik wil het niet leuk vinden, maar het blijft wel echt hangen.
12. Kroatië. Mwa.
13. Cyprus. Lijkt te veel op Lady Gaga’s nummers uit de jaren ’10.
14. Spanje. Hij heeft een goede stem, maar het doet me werkelijk niks.
15. Noord-Macedonië. Kitsch van de bovenste plank
16. Slovenië. Ik heb er niks mee. Sorry.
17. Italië. Bah. Ik mis Fai Rumore!! Die stond vorig jaar in mijn top 3. Dit is niet mijn kopje thee
18. Litouwen. Vorig jaar vond ik ze al niet leuk, maar dit jaar is het des te erger.
19. Duitsland. Vreselijk.
20. Australië. Dramatisch nummer. Echt niks vind ik er leuk aan, en o-m-g die eerste live-versie was vreselijk.
1. Roemenië. Wat een heerlijk nummer! Ik vond Alcohol You ook fantastisch, maar deze is ook weer erg goed.
2. Azerbeidzjan. Al moet ik zeggen dat ik Cleopatra wel leuker vond. Dit lijkt echter wel heel veel op Cleopatra…
3. Israël. De revamp is wel echt een stuk beter dan de originele versie.
4. Frankrijk. Heerlijke chanson. Meestal ben ik daar niet zo van, maar deze kan ik goed hebben.
5. Verenigd Koninkrijk. Lekker dansbaar nummer. Wel een stuk minder dan nummer 1 t/m 4 van mijn lijstje.
6. Zweden. Ik heb wekelijks Melodifestivalen gevolgd en zag deze winnaar wel aankomen. Jammer, want Every Minute van Eric Saade was sterker geweest. Tusse heeft een niets-aan-de-hand-standaard-songfestivalnummer. Maar de tekst is wel erg cheesy.
7. Ierland. Niet veel mee aan de hand. Klinkt in de studioversie best aardig, maar ben wel benieuwd hoe het live zal zijn, want ik herinner me van vorig jaar dat dat nog een dingetje was bij Lesley Roy.
8. België. Ik vond het nummer van vorig jaar veeeeeeeel sterker en mooier.
9. Nederland. Iedereen haat het lijkt het wel, maar ik vind het wel bij Nederland passen. Alleen denk ik dat het niet aan zal slaan bij Europa.
10. Noorwegen. Die outfit… Maargoed… Het nummer is wel aardig.
11. Rusland. Ik he been haat-liefde verhouding met dit nummer. Ik wil het niet leuk vinden, maar het blijft wel echt hangen.
12. Kroatië. Mwa.
13. Cyprus. Lijkt te veel op Lady Gaga’s nummers uit de jaren ’10.
14. Spanje. Hij heeft een goede stem, maar het doet me werkelijk niks.
15. Noord-Macedonië. Kitsch van de bovenste plank
16. Slovenië. Ik heb er niks mee. Sorry.
17. Italië. Bah. Ik mis Fai Rumore!! Die stond vorig jaar in mijn top 3. Dit is niet mijn kopje thee
18. Litouwen. Vorig jaar vond ik ze al niet leuk, maar dit jaar is het des te erger.
19. Duitsland. Vreselijk.
20. Australië. Dramatisch nummer. Echt niks vind ik er leuk aan, en o-m-g die eerste live-versie was vreselijk.
0
geplaatst: 4 april 2021, 18:01 uur
1. Frankrijk
2. Rusland
3. Israël
4. Italië
5. Noorwegen
6. Roemenië ****
Sterk nummer dat je prima buiten het songfestival om op kunt zetten. De thematiek is vergelijkbaar met de inzending van Australië, maar de uitvoering is veel smaakvoller. De dans in de clip is dan weer vergelijkbaar met die in de Franse inzending. Ten slotte heeft Roxen qua uiterlijk wel wat weg van een kruising tussen Billie Eilish en Carly Rae Jepsen.
7. Kroatië
8. Spanje
9. Slovenië
10. Litouwen
11. Ierland
12. Cyprus
13. Verenigd Koninkrijk
14. Australië
15. België
16. Azerbeidzjan
17. Noord-Macedonië
18. Zweden
19. Nederland
20. Duitsland
2. Rusland
3. Israël
4. Italië
5. Noorwegen
6. Roemenië ****
Sterk nummer dat je prima buiten het songfestival om op kunt zetten. De thematiek is vergelijkbaar met de inzending van Australië, maar de uitvoering is veel smaakvoller. De dans in de clip is dan weer vergelijkbaar met die in de Franse inzending. Ten slotte heeft Roxen qua uiterlijk wel wat weg van een kruising tussen Billie Eilish en Carly Rae Jepsen.
7. Kroatië
8. Spanje
9. Slovenië
10. Litouwen
11. Ierland
12. Cyprus
13. Verenigd Koninkrijk
14. Australië
15. België
16. Azerbeidzjan
17. Noord-Macedonië
18. Zweden
19. Nederland
20. Duitsland
0
geplaatst: 5 april 2021, 11:03 uur
Land: Oekraïne
Artiest: Go_A
Nummer: SHUM
Inzending 2020
Artiest: Go_A
Nummer: Solovey
Voorkeur boven 2021: gelijkwaardig
Oekraïne won een paar jaar geleden met een uiterst gewaagde inzending, niet alleen vanwege het politieke tintje, maar ook qua originaliteit. Het was nu niet bepaald een typische Eurovisie inzending welke won (Jamala met 1944). Hier zag je al dat kwaliteit ook beloond kon worden. Of het je smaak was, is een ander ding.
Vorig jaar kwam de band Go_A al met een sterk nummer en doet dat dit jaar weer. Ik vind SHUM
(wat is dat tegenwoordig toch met die hoofdletters?!) een zeer goed nummer. Alleen twijfel ik of dit de finale gaat halen. Waar ik in het kamp met liefhebbers zit, daar zijn er ook heel veel die hier helemaal niks mee kunnen.
Mocht de finale toch gehaald worden dan zou dat terecht zijn wat mij betreft, maar een derde winst zie ik er niet van komen met deze inzending.
Mijn toplijst:
1. Italië
2. Litouwen
3. Frankrijk
4. Oekraïne
5. Israël
6. Slovenië
7. Azerbeidzjan
8. België
9. Roemenië
10. Zweden
11. Nederland
12. Rusland
13. Australië
14. Cyprus
15. Noord-Macedonië
16. Kroatië
17. Ierland
18. Spanje
19. Verenigd Koninkrijk
20. Noorwegen
21. Duitsland
0
geplaatst: 5 april 2021, 11:33 uur
1. Roemenië.
2. Azerbeidzjan.
3. Israël.
4. Frankrijk.
6. Zweden.
7. Ierland.
8. België.
9. Nederland.
10. Noorwegen.
11. Rusland.
12. Kroatië.
13. Cyprus.
14. Spanje.
15. Noord-Macedonië.
16. Slovenië.
17. Italië.
18. Oekraïne. Ik vind de klank van haar stem te schel en word heel onrustig van dit nummer.
19. Litouwen.
20. Duitsland.
21. Australië.
2. Azerbeidzjan.
3. Israël.
4. Frankrijk.
6. Zweden.
7. Ierland.
8. België.
9. Nederland.
10. Noorwegen.
11. Rusland.
12. Kroatië.
13. Cyprus.
14. Spanje.
15. Noord-Macedonië.
16. Slovenië.
17. Italië.
18. Oekraïne. Ik vind de klank van haar stem te schel en word heel onrustig van dit nummer.
19. Litouwen.
20. Duitsland.
21. Australië.
0
geplaatst: 5 april 2021, 11:41 uur
Gisterenavond een beetje Songfestival momenten op YouTube bekijkend kwam ik deze opname uit 2019 tegen, gefilmd vanuit de zaal.
Toch leuk om het zo ook eens te zien. Ik hoop dat het dit jaar alsnog lukt om weer aan kaarten te komen (weliswaar niet voor de finale zelf), maar om het eens met een andere blik te zien.
Het geeft de sfeer in de zaal goed weer.
Ik merk dat de Songfestival koorts gelukkig weer een beetje begint te komen. In de stad zelf zie je het nu ook langzaam een beetje opkomen, alhoewel het nooit zo zal worden als wanneer alles normaal zou zijn geweest en de stad vol met fans uit andere landen zou zitten.
Overigens stond Duncan rond deze tijd dik bovenaan bij de bookmakers en in diverse polls. Dit jaar is het veel minder duidelijk. Het gaat nog steeds een beetje om Malta en Zwitserland plus Frankrijk daar net achter, maar met veel minder grote verschillen als toen met Duncan.
Toch leuk om het zo ook eens te zien. Ik hoop dat het dit jaar alsnog lukt om weer aan kaarten te komen (weliswaar niet voor de finale zelf), maar om het eens met een andere blik te zien.
Het geeft de sfeer in de zaal goed weer.
Ik merk dat de Songfestival koorts gelukkig weer een beetje begint te komen. In de stad zelf zie je het nu ook langzaam een beetje opkomen, alhoewel het nooit zo zal worden als wanneer alles normaal zou zijn geweest en de stad vol met fans uit andere landen zou zitten.
Overigens stond Duncan rond deze tijd dik bovenaan bij de bookmakers en in diverse polls. Dit jaar is het veel minder duidelijk. Het gaat nog steeds een beetje om Malta en Zwitserland plus Frankrijk daar net achter, maar met veel minder grote verschillen als toen met Duncan.
0
Onweerwolf
geplaatst: 6 april 2021, 17:34 uur
Inmiddels beginnen Noorwegen, Italië en Nederland hier wat te groeien in achting terwijl ik met Slovenië al helemaal klaar ben.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.