MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival #2

zoeken in:
Zo heeft Nederland gestemd voor de Internationale Songfestival Top 50 - Nieuwsbericht - NPO Radio 2 - nporadio2.nl

Voor wie geïnteresseerd is: Dit zou de lijst geworden zijn als, net zoals andere jaren, alleen NL het voor het zeggen had. Dus als je persoonlijke favoriet er niet tussen zit, zou ik zeggen: blame the other countries.

Nou als je het niet vooraf zou weten zou je nooit kunnen bedenken dat de kiezers enkel uit Nederland kwamen

Onweerwolf
Rudi S schreef:
Nou als je het niet vooraf zou weten zou je nooit kunnen bedenken dat de kiezers enkel uit Nederland kwamen

Hoezo?

Onweerwolf
Ik ben vooral benieuwd of Teach-In echt de nummer 50 is of dat ze die daar hebben neergezet omdat hij eigenlijk niet in de lijst stond.

aERodynamIC schreef:
Ik mis mijn besprekingen een beetje
En dus verzin je gewoon weer een nieuw lijstje:
aERodynamIC schreef:
Ik heb eens tien enorme persoonlijke favorieten opgezocht uit de recente jaren, die niet echt wisten te scoren en die iedereen wel weer vergeten is of niet zal begrijpen waarom ik die zo goed vind.
Leuk initiatief!

Leonor Andrade
Sebi (maar die deed het toch best goed eigenlijk?)

stoepkrijt schreef:

Sebi (maar die deed het toch best goed eigenlijk?)

15e plaats is tegenwoordig niet heel beroerd, maar typisch zo'n nummer waar niemand het ooit nog over zal hebben denk ik.

Ik zie in het lijstje van Aoibhin ook favorieten voorbij komen: Portugal 2009, Finland 2011, Kroatië 2013, Georgië 2016 en Hongarije 2019 heb ik ook heel hoog zitten en draai ik nog regelmatig.

Porcupine Head schreef:
Zo heeft Nederland gestemd voor de Internationale Songfestival Top 50 - Nieuwsbericht - NPO Radio 2 - nporadio2.nl

Voor wie geïnteresseerd is: Dit zou de lijst geworden zijn als, net zoals andere jaren, alleen NL het voor het zeggen had. Dus als je persoonlijke favoriet er niet tussen zit, zou ik zeggen: blame the other countries.

Die link is al geplaatst met wat discussie erover een paar posts eerder

Vandaag de officiële opening om 18.00 uur (Turquoise Carpet). Helaas zonder publiek. Alle artiesten komen per boot aan.

Ook ik doe een duit in het zakje: Tien persoonlijke favorieten die helaas nooit de finale hebben gehaald. Soms om onbegrijpelijke redenen, soms omdat het knettertje vals was.

De guilty pleasures laat ik even achterwege, want die heb ik hier in de afgelopen jaren al wel eens gepost.

Slowakije 2012:

Slovenië 2013:

San Marino 2013:

België 2014:

Portugal 2015:

Wit-Rusland 2016:

Albanië 2017:

Zwitserland 2017:

Armenië 2018:

Kroatië 2019:

Vooral Crisalide en Qami hadden nóóit mogen sneuvelen in de semi's. Dit vergeef ik Europa nooit.

aERodynamIC schreef:
(quote)

15e plaats is tegenwoordig niet heel beroerd, maar typisch zo'n nummer waar niemand het ooit nog over zal hebben denk ik.
Als je het zo bekijkt is ieder songfestivalliedje dat de top 10 niet haalt al snel vergeten. Toch lijkt Sebi me wel een blijvertje, zeker onder de fans van de wat alternatievere muziek. Hier op MuMe heeft Sebi alvast heel wat liefhebbers, ook buiten dit topic.

Smaken verschillen duidelijk stoepkrijt: Axel Hirsoux en Valentina vind ik enorme draken, zou die zelfs nooit als guilty pleasure kunnen bestempelen

Haha, Axel is inderdaad wel een beetje guilty. En dan voor mij een pleasure en voor jou niet.

Iemand uit de IJslandse delegatie heeft positief getest (niet bekend wie; of het iemand van de band is of crew) en zij moeten dus in quarantaine. Nog onduidelijk of ze donderdag op kunnen treden:

Daði & Gagnamagnið in quarantine: Icelandic delegation member tests positive for COVID-19 - eurovisionworld.com

Aoibhin schreef:
Iemand uit de IJslandse delegatie heeft positief getest (niet bekend wie; of het iemand van de band is of crew) en zij moeten dus in quarantaine. Nog onduidelijk of ze donderdag op kunnen treden:

Daði & Gagnamagnið in quarantine: Icelandic delegation member tests positive for COVID-19 - eurovisionworld.com

Na Polen. Het is te hopen dat het hier bij blijft zeker nu het bijna zo ver is.

aERodynamIC schreef:
(quote)

Na Polen. Het is te hopen dat het hier bij blijft zeker nu het bijna zo ver is.

IJsland sowieso niet naar de turquoise loper vanavond. Malta en Roemenië komen uit voorzorg ook niet, want verblijven in hetzelfde hotel als de IJslandse delegatie.

Ja, ik las het. Het is echt met de billen samenknijpen en hopen dat het volgende week allemaal gewoon door kan gaan.

Ik voel er niet veel voor om volgende week zaterdag naar allemaal filmpjes te gaan zitten kijken in Ahoy.

Maar ik moet ook eerst zelf nog een goede testuitslag scoren zaterdagochtend vroeg. Wat een gedoe allemaal. Dit is voor mij echt eenmalig, ik ga dit niet doen voor andere uitjes.

aERodynamIC schreef:
Ja, ik las het. Het is echt met de billen samenknijpen en hopen dat het volgende week allemaal gewoon door kan gaan.

Ik voel er niet veel voor om volgende week zaterdag naar allemaal filmpjes te gaan zitten kijken in Ahoy.

Maar ik moet ook eerst zelf nog een goede testuitslag scoren zaterdagochtend vroeg. Wat een gedoe allemaal. Dit is voor mij echt eenmalig, ik ga dit niet doen voor andere uitjes.

Ja ik ga dinsdagavond zien hoe dat is met dat filmpje kijken met Australië. Het is hoe dan ook niet dezelfde ervaring als de boel live zien. Hopelijk komen daar echt niet meer bij Is voor de artiesten zelf natuurlijk ook heel sneu.

Het testen zelf vind ik ook heel spannend. Ik moet dinsdagmiddag, en dan nog donderdagochtend en zaterdagochtend vroeg. Voor het ESF heb ik het ervoor over, maar verder blijf ik ook maar weg van Fieldlab events.

Dat testen vind ik vreselijk. Niet om de handeling (alhoewel het de eerste keer is voor mij), maar het idee dat het alsnog kan gebeuren dat je niet naar binnen mag. Dat zou ik zo erg vinden.

Dan kan je beter naast kaarten grijpen.

Omdat ik hier nog geen lijstje met favorieten heb gepost doe ik dat nu alsnog. Gebaseerd op een combinatie van studioversies en de vrijgegeven flarden van liverepetities zou ik deze punten willen uitdelen:

12 Italië
10 Frankrijk (de live-beelden geven een flinke boost)
8 Australië (live niet overweldigend, maar die zanglijnen zijn niet stuk te krijgen)
7 Zwitserland
6 IJsland
5 Israël (zou hoger staan zonder de magere repetities)
4 Roemenië (idem)
3 Litouwen (zonder goede repetities net buiten de punten)
2 Oekraïne (idem)
1 Albanië

De liedjes van Tsjechië en Polen vind ik ook heel tof, maar die vallen live net wat teveel tegen om nog punten te scoren.

Hier ook dan maar een top van mijn favorieten:

12 Italië
10 Frankrijk
8 Portugal
7 IJsland
6 Zwitserland
5 Oekraïne
4 Malta
3 Nooorwegen
2 Zweden
1 Denemarken (Zwak voor die 80's sound)

Moet zeggen dat dit een prima jaar is met slechts 1 nummer wat ik helemaal ruk vind (Georgie) tuurlijk staan er nog meer wat mindere nummers is (San marino, Macedonie o.a.)

Italie en Frankrijk twijfel ik heel erg over wat nu echt mijn favo is, toch maar Italie op 1 gezet

Ik heb de app er even bij gepakt:

https://postimg.cc/jWRBYWVd

Rusland is echt gestegen door haar persoonlijkheid en door wat ik op het podium zag.
Israël krijgt support omdat ze zo leuk is en haar nummer tof, maar live was het minder.
Bulgarije zou er nog tussen kunnen kruipen, maar meer omdat het mooi gebracht wordt.

Een een beetje Dadi support met een eigen avatar:

https://postimg.cc/DmG652DC

Omdat ik morgenavond weinig tot geen tijd heb plaats ik nu alvast mijn voorspelling voor de eerste halve finale. Ik vind het lastig en denk dat we best wat verrassingen kunnen gaan zien. Vooral positie 4 t/m 10 zitten dicht op elkaar.

Ik voorspel deze uitslag:

1. Cyprus (helemaal van nu, grote publieksfavoriet, maar op 1 door jury-stemmen)
2. Litouwen (tikje alternatief en gesteund door een sterke act)
3. Malta (complete, moderne popsong)
4. Kroatië (Cyprus-light)
5. Zweden (oerdegelijk)
6. Roemenië (door op kwaliteit van het liedje)
7. Rusland (beetje weird, dus gaat door op televotes)
8. Azerbeidzjan (slimme act haar Oosterse sausje)
9. Noorwegen (een van de weinige mannen, dat helpt)
10. Oekraïne (echt zo'n liedje dat jury's niet begrijpen, gaat het lastig krijgen)

11. Slovenië (schopt het verder dan verwacht, want maar twee ballads deze semi)
12. Israël (van alle liedjes uit hetzelfde vaarwater is deze het zwakst gezongen)
13. België (degelijk, maar te eentonig)
14. Australië (niet in Rotterdam + gekleurd haar = slecht voor de gunfactor)
15. Noord-Macedonië (te saai en vocaal te weinig indrukwekkend)
16. Ierland (liedje en act schreeuwen iets te hard '2005' en ze zingt zwak)

Ik ga echt keihard duimen voor Australië en Israël (waarschijnlijk tegen beter weten in) en voor Roemenië houd ik voor de zekerheid mijn fingers crossed.

Ik ga nu even een recordtempo alle 39 liedjes hieronder bespreken en er een lijstje van maken. Geen voorspelling nog, maar het lijstje zal smaak zijn, al heb ik hier en daar wel wat te zeggen over de kansen. Het is laat maar ik heb sinds vandaag echt zin.

Mijn voorspelling:

1. Cyprus: enorm favoriet, ook als ik in mijn vriendenkring kijk
2. Malta: niet voor niks kanshebber bij de bookmakers, catchy, underdogs scoren altijd goed (als in het verhaal dat Destiny vertelt)
3. Zweden: omdat het Zweden is
4. Litouwen: te leuk, te catchy en valt in de smaak bij een breed publiek
5. Azerbeidzjan: scoort altijd goed, en het oosterse likje verf doet het goed bij bijvoorbeeld Turken door heel Europa heen
6. Rusland: alternatief publiek gaat dit leuk vinden en ziet er goed uit op beeld
7. Roemenië: diaspora zou wel eens kunnen helpen
8. Oekraïne: alternatief, pakkend, wel een love-hate geval
9. Kroatië: krijgt veel steun van de buren
10. Noorwegen: Tix viel op deze weken, maar dat zegt de gemiddelde kijker niets, die zien wel een rare ouderwetse over de top act zoals ze in het verleden doorlopend de revue passeerden. Kan in zijn voordeel werken, want opvallend, of men is dit onderhand wel zat.

Dat betekent dat stoepkrijt en ik volledig op 1 lijn zitten.

11. België: ik vrees dat ze net de boot gaan missen. Slaat goed aan bij het alternatieve publiek, maar die gaan misschien toch sneller voor Litouwen of Rusland en voor het grote publiek is het wellicht te saai (en de staging te donker)
12. Israël: ik hoop echt dat ze erbij zit, maar de huidige situatie in het land helpt niet mee en ze zingt het niet overtuigend helaas
13. Noord-Macedonië: in eigen land al niet zo populair en te zoet
14. Slovenië: te saai zo alleen op het podium en een stem waar je van moet houden
15. Australië: te zwak nummer, de zang is niet overtuigend en toch de pech dat er een filmpje vertoont wordt, je mist echt de impact van het grote podium
16. Ierland: zeer slecht gezongen en een zangeres met te weinig uitstraling

Ik duim enorm voor Israël en België dat dit scenario niet uitkomt (immers allebei in mijn top 10).

Kijkend naar wie het kan winnen. Ik was al een tijd overtuigd dat Frankrijk zou kunnen winnen, maar de switch naar Italië bij de bookmakers voel ik zelf nu ook. Iets zegt me dat het tijd is voor een rocksong om te gaan winnen. Ik zie het nu toch eerder gebeuren dan Frankrijk.

Maar we weten ook dat zowel Frankrijk als Italië vaker de favorietenrol hadden en dat viel elke keer tegen, zij zaten precies in de jaren waar de bookmakers ernaast zaten.

Hoe dan ook gaat het spannend worden zo zonder gedoodverfde favoriet. Frankrijk, Italië, toch Malta of anders Litouwen, Bulgarije of IJsland. Zwitserland zie ik niet meer gebeuren.

Nederland moet echt hopen om niet bij de onderste drie te eindigen, ik zie dat toch wel gebeuren namelijk.

Cyprus als winnaar (best mogelijk) vind ik echt een aanfluiting. Ja, het is een song van nu die énorm zal aanslaan. Dat is ook niet moeilijk als het haast een exacte kopie is van twee bestaande hits. Beter goed gejat dan slecht bedacht, klink het spreekwoord. Maar dit is wel een beetje schaamteloos Jatten met een hoofdletter J.

Of Hooverphonic de finale gaat halen? I don't know. Het nummer is dan wel ontzettend goed onthaald en zangeres Geike krijgt alleen maar thumbs up voor de zang ... maar wie dit nu voor 't eerst op TV ziet, zal niet onder de indruk zijn. Dit is een song die moet groeien.

Nederland ben ik nu voor 't eerst aan 't beluisteren. You don't know broccoli! is wat ik hoor? Ik vind het wel een mooie inzending. Ik denk niet dat het hoog zal scoren, maar die finale zou wel nipt moeten lukken, toch?

Onweerwolf
Gejat van?

Onweerwolf schreef:
Gejat van?

Ik vind het wel heel erg Lady Gaga..... toch?!

Onweerwolf
Welk nummer dan van Gaga?

Beetje Bad Romance.

Antes de ir a YouTube

Maar goed, op het Songfestival is niks echt nieuw natuurlijk Ik heb overigens niks tegen het nummer, haalt mijn top 10 net niet, maar vind het best geinig.

Onweerwolf schreef:
Gejat van?

Dit is een mix van Lady Gaga (Bad Romance) en bovenal ... ik ben me gek aan 't zoeken. Ik kan de song "zingen", maar ken noch de artiest, noch de titel. Dit kwam onlangs op TV, iemand had het nummer (grote hit van 2020 of 2019, denk ik) erbovenop geplaatst en dat refrein loopt exact gelijk tot aan "diablooo". Damn, hoe heet dat nu weer? Jullie kennen het allemaal hoor. No doubt.

*zoekt verder*

aERodynamIC schreef:
Mijn voorspelling:
We zijn enorm eensgezind inderdaad!

Nederland moet echt hopen om niet bij de onderste drie te eindigen, ik zie dat toch wel gebeuren namelijk.
Geen zorgen, Duitsland en het VK doen ook mee. En Spanje zie ik ook wel in de onderste regionen eindigen. Concurrentie genoeg dus.

Ik moet erbij zeggen dat ik een deel van de nummers maar een keer heb gehoord en ik lang niet al het nieuws heb meegekregen:

Litouwen: Een haartje minder dan On Fire in 2020, maar wel weer leuk en in dezelfde sound. Gaat ook door en het goed doen. Het verschil zit 'm in de winstkansen. Die waren er vorig jaar wel, nu is het op zijn best een outsider lijkt me.
Slovenie: Was mijn favoriet in het jaar van Duncan en deed het toen ook behoorlijk goed, voor Sloveense begrippen (15e. Vorig jaar was het vooral een zeer saaie en duffe ballad, Ana Soklic is gebleven. De ballad is vervangen door een andere, marginaal beter, maar te kleurloos om door te gaan en mijn smaak is het niet.
Rusland: Rusland had vorig jaar wellicht gewonnen als er alleen televoting was geweest. Meestal doet het land het daar sowieso al beter. Misschien is het omdat de vorige keer toen ze act een jaartje doorschoven het niet goed afliep (de enige keer ooit dat Rusland de finale niet eens haalde) maar dit jaar hebben we een andere act. Gaat met gemak door, maar is geen winnaar. Best geinig maar lang niet zo leuk als '20, maar ik die de Russische inzendingen vaak best moeilijk trek vind dit wel bovengemiddeld
Zweden: Ik ben onzeker over de kansen van Zweden en sluit een daverende verrassing en uitschakeling niet uit. De kans is groter dat ze doorgaan op jurystemmen en dan ergens in de lage middenmoot uitkomen, maar ik vind het liedje niet echt sterk en de staging heeft Zweden ook weleens beter voor elkaar gehad. We zullen het nooit zeker weten, maar The Mama's waren veel verder gekomen.
Australie: Heeft het nadeel dat ze er niet zijn. En het nummer is al even zwak dan de draak van vorig jaar. Ik snap haar niet. Eerste keer Australie niet de finale lijkt me.
Noord-Macedonie: Zijn liedje van vorig jaar kan ik me niet eens meer herinneren. Maar dit is een kitschballade die ze bij Disney zouden afwijzen als te zoet. En op het songfestival '74 was het niets geworden wegens te oubollig. '19 was een uitschieter, deze gaat weer ouderwets floppen.
Ierland: Ierland '20 had ik laag staan maar begon wat te groeien vlak voor dat het niet doorging. Deze is minder catchy en ik lees dat ze slecht zingt terwijl ik dacht dat dit het alleen zou halen bij een geweldige staging en heel erg sterke vocalen, als die er niet zijn is dit matige kleurloze popliedje volstrekt kansloos.
Cyprus: Sinds de Eurovisieklassieker Fuego is Cyprus uit op de winst en zijn ze hitgevoelige popliedjes aan insturen. Heeft een paar hele slimme hooks en maakt slim gebruik van het feit dat achtergrondvocalen niet live hoeven door een kinderkoortje te laten zingen op een nummer dat El Diablo heet. Ik weet niet hoe ze vocaal gaat zijn en denk niet dat Cyprus dit jaar wint, maar dit decennium wel een keer. Ze bewegen erg die kant op. Het gaat een keer goed vallen.
Noorwegen: Ik vrees hiervoor. De act valt op, de zanger ook, maar het liedje is eigenlijk gewoon niet zo goed. Dit is een net wel-net niet dingetje. Noorwegen is meestal beter.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:31 uur

geplaatst: vandaag om 07:31 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.