MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival #2

zoeken in:
Top 41:

1. Portugal
2. Italië
3. Malta
4. Polen
5. Slovenië
6. Hongarije
7. Ierland
8. België
9. Griekenland
10. Tsjechië

11. Armenië
12. Zwitserland
13. Israël
14. Cyprus
15. Ijsland
16. Litouwen **1/2
- Idd nogal een grijze muis, dit nummer, typische middenmoter voor mij.
17. Frankrijk
18. Spanje
19. Wit-Rusland
20. Estland

21. Finland
22. Zweden
23. Montenegro
24. Verenigd Koninkrijk
25. Roemenië
26. Duitsland
27. Australië
28. San Marino
29. Denemarken
30. Oostenrijk

31. Moldavië
32. Servië
33. Letland
34. Georgië
35. Kroatië

Ik ben n.a.v. mijn bezoek aan de Londense Preparty geïnterviewd door Richard van de Crommert van De Telegraaf voor de podcast Songfestivalkoorts. De podcast met mij is gisteren online gekomen en is hier te luisteren:

Aflevering 15: Honger in Tel Aviv, Duncan langs de meetlat en wéér gedoe rond Madonna by Songfestivalkoorts | Songfestivalkoorts | Free Listening on SoundCloud

Het item met mij is vanaf minuut 22:00.

Aoibhin schreef:
Ik ben n.a.v. mijn bezoek aan de Londense Preparty geïnterviewd door Richard van de Crommert van De Telegraaf voor de podcast Songfestivalkoorts.

Leuk hoor!

Rusland: Sergej Lazarev - Scream

Daar is ie dan: volgens velen de grote concurrent van Duncan (samen met Mahmood en Luca Hänni). Rusland wil gewoon winnen dit jaar. In 2016 werd Sergej derde en dat was een bittere pil, omdat ze verwacht hadden te winnen (iets met een eerste plaats bij de bookmakers en in de polls). Je kunt er dus vanuit gaan dat Rusland alles inzet om dit jaar goed over te komen, zoals ze dat toen ook deden.
Zingen kan Sergej wel, alleen is het nummer wat oubollig. Dat zou hem kunnen nekken denk ik.

Is Scream een slecht nummer? Nee, maar het is net wat te veel Songfestival cliché, maar dan wel van de betere soort. Groots en meeslepend. Ik hoop niet dat Rusland gaat winnen, maar ik kan er niet omheen dat ik dit echt zo beroerd niet vind, hoe gezwollen het ook klinkt. Ik vond A Million Voices van Polina Gagarina ook goed. Ik wil het niet leuk vinden, maar doe het toch. Ik ben een sucker voor dit soort pathos.
Net als bij Nederland valt of staat het met de staging denk ik.

Top 41 over 2019:

1. Italië
2. Hongarije
3. Slovenië
4. Griekenland
5. Malta
6. Portugal
7. IJsland
8. Zwitserland
9. Israël
10. België

11. Rusland
12. Polen
13. Zweden
14. Verenigd Koninkrijk
15. Cyprus
16. Spanje
17. Ierland
18. Frankrijk
19. Estland
20. Tsjechië

21. Letland
22. Oostenrijk
23. Servië
24. Armenië
25. Finland
26. Georgië
27. Litouwen
28. Denemarken
29. Moldavië
30. Australië

31. San Marino
32. Roemenië
33. Montenegro
34. Wit-Rusland
35. Kroatië
36. Duitsland

Statistieken

Hoogste positie: 1ste (2008)
Laagste positie: 15de (2018 HF)

Persoonlijke favoriet: Mumiy Troll - Lady Alpine Blue (2001)

Litouwen: Jurij Veklenko - Run With The Lions

Soms zijn er van die nummers waar je echt niks zinnigs over te zeggen hebt. Eric zei het al: cliché, niet interessant en blijft niet hangen.

Rusland: Sergej Lazarev - Scream

Ah, weer een dramatische ballad. Deze zit inderdaad niet slecht in elkaar. Fraaie strijkers in het refrein, en die electronica na het eerste refrein is subtiel maar sterk. Het refrein zelf vind ik wel erg simpel. Wel een goede bridge, en het laatste refrein werkt een stuk beter doordat die bridge er doorheen zit. Het heeft z’n sterke elementen dus, maar al met al is het niet een nummer dat me erg aanspreekt. Ik zit ook niet zo te wachten op Moskou 2020 trouwens, maar ik hoor hier oprecht ook geen winnend lied in. Maarja, Dima Bilan won ook bij zijn tweede deelname na het de eerste keer net niet te redden.

1. IJsland
2. Portugal
3. Polen
4. Slovenië
5. Armenië
6. Italië
7. Georgië
8. Hongarije
9. Cyprus
10. Malta
11. Israël
12. Servië
13. Tsjechië
14. Australië
15. Zwitserland
16. Frankrijk
17. San Marino
18. Roemenië
19. Spanje
20. Wit-Rusland
21. Estland
22. Finland
23. België
24. Oostenrijk
25. Rusland
26. Griekenland
27. Zweden
28. Verenigd Koninkrijk
29. Ierland
30. Duitsland
31. Moldavië
32. Litouwen
33. Montenegro
34. Kroatië
35. Denemarken
36. Letland

Vanaf gisteren luister ik naar de officiële mp3-versies (de cd komt de 26e pas uit) en dan gebeurt het wel eens dat een nummer ineens meer opvalt. Dit jaar is dat Spanje. Die gaat wel stijgen in mijn lijstje denk ik zo (of komt het omdat ik vrij ben en de zon schijnt?!)

36. Rusland: Sergej Lazarev - Scream

In 2016 was Sergej Lazarev nog de topfavoriet voor de winst. Geen geld nog moeite werd gespaard om het optreden zo spectaculair mogelijk te maken. Helaas kon hij de jury's net wat minder bekoren en ging aartsrivaal Oekraïne er met de winst vandoor. Die doen dit jaar niet mee, dus dat is al een zorg minder voor Sergej.

Gaat Sergej ook dit jaar weer kans maken op winst? Ik denk het wel, vanwege zijn grote naamsbekendheid in de regio en laat die regio nou zelf net niet heel bijzondere nummers hebben dit jaar. Ook zal het er vast weer fantastisch uit gaan zien in Tel Aviv. Maar het nummer zelf hoeft van mij dan echt niet te winnen of überhaupt maar hoog te eindigen. Dit soort bombastische nummers vallen soms wel goed bij mij en soms niet. Deze valt bij mij niet heel goed. Het is allemaal té fake en te bedacht. Ik voel hier gewoon helemaal niets bij, en na een minuut of 1.5 heb ik het ook wel weer gehad.

Persoonlijke favoriet: Polina Gagarina - A Million Voices (2015)

Top 41 over 2019:

1. Hongarije
2. Italië
3. Israël
4. IJsland
5. Griekenland
6. België
7. Slovenië
8. Portugal
9. Spanje
10. Zwitserland

11. Tsjechië
12. Estland
13. Zweden
14. Denemarken
15. Polen
16. Australië
17. Verenigd Koninkrijk
18. Servië
19. Ierland
20. Armenië

21. Malta
22. Frankrijk
23. Cyprus
24. Rusland
25. Litouwen
26. Letland
27. Roemenië
28. Finland
29. Oostenrijk
30. Montenegro

31. San Marino
32. Moldavië
33. Georgië
34. Wit-Rusland
35. Kroatië
36. Duitsland

Albanië: Jonida Maliqi - Ktheju Tokës

Albanië is best wel een interessant Songfestival land. Pas sinds 2004 doen ze mee, maar ze hebben al wat interessante nummers naar voren geschoven met als onverwachte grootste klapper in 2012 toen Rona Nishliu met Suus vijfde werd met nu niet bepaald een doorsneenummer.

Vorig jaar bewees Eugent Bushpepa dat je live boven je eigen nummer uit kunt stijgen, want waar de studioversie een gevalletje net wel, niet niet top 10 was, daar werd het vorig jaar uiteindelijk mijn nummer twee na Italië.

En nu toch weer een sterk nummer van Jonida. Ik denk dat dit bij de jury's best wel eens goed kan vallen, maar het publiek zal er wel mee afrekenen. Onterecht wat mij betreft. Ik hoop dat ze de stunt van vorig jaar (Bushpepa werd 11e) kan herhalen.

Top 41 over 2019:

1. Italië
2. Hongarije
3. Slovenië
4. Griekenland
5. Malta
6. Portugal
7. IJsland
8. Zwitserland
9. Polen
10. Spanje

11. België
12. Rusland
13. Israël
14. Albanië
15. Verenigd Koninkrijk
16. Zweden
17. Cyprus
18. Ierland
19. Frankrijk
20. Estland

21. Tsjechië
22. Letland
23. Oostenrijk
24. Servië
25. Armenië
26. Finland
27. Georgië
28. Litouwen
29. Denemarken
30. Moldavië

31. Australië
32. San Marino
33. Roemenië
34. Montenegro
35. Wit-Rusland
36. Kroatië
37. Duitsland

Statistieken

Hoogste positie: 5de (2012)
Laagste positie: 17de (2007 HF)

Persoonlijke favoriet: Eugent Bushpepa - Mall (2018)

En dan deel 2.

Servië: Doet het niet voor me. Ik stoor me hier meer aan de tweetaligheid dan bij sommige andere nummers en het is me te dreinerig. Zingen kan ze, dat dan weer wel.
Slovenië: Wat een fraai sfeervol liedje is dit zeg. Ik zie hier al The XX voorbij komen, dat was ook een associatie hier. Inmiddels het nummer dat ik by far het vaakst uit mezelf opzet. Ik denk ook dat dit de finale wel haalt, maar verwacht geen top 10 notering.
Tsjechië: Scoorde vorig jaar veruit het beste ooit voor ze en wijken dus dit jaar niet al te ver af van dat nummer. Ik vind deze zelf duidelijk leuker dan Lie to Me, maar de stunt van vorig jaar gaat dit niet herhalen.
Wit-Rusland: Een land dat vaak vreselijke inzendingen heeft gehad en zelden leuke (al is hier de Noviband uit 2017 ook een guilty pleasure, 2010 mag weer meedoen met de slechtste inzendingen van dit decennium). Dit jaar is bijlange na niet hun slechtste, maar is inwisselbare eurovisiepop en gaat de finale niet halen. Er zijn voor liefhebbers van dit werk betere nummers waar hun stemmen naar toe gaan en behalve van wat bevriende landen zie ik de jury hier ook niet voor vallen.
Australië: Ik vind die huwelijken tussen pop en klassiek op het songfestival vaak echt vreselijk (Il Divo bijvoorbeeld of die Belg van een paar jaar terug, ieuw), maar juist hier kan gek genoeg dan weer goed hebben, heb er tot mijn eigen verbazing wel een zwak voor zelfs. Ik vind Australie tot nu toe vaak een beetje veilig, dus ook wel eens leuk dat ze een keer voor kitsch gaan. Het is wel een risico, mwat Australie was tot nu toe een favoriet van de jury's en die haken hierbij wel af vrees ik.
België: Belgie komt dit jaar met een nummer dat ik goed zou moeten vinden maar waarbij het kwartje niet wil vallen. Vond de vorige drie Waalse bijdragen ècht geweldig (alledrie bij mijn favoriete Belgische inzendingen ooit zelfs) en deze komt daar vooralsnog niet in de buurt. Slecht is het nou ook weer niet, maar ik denk dat een finaleplek lang niet zeker is en erg afhankelijk is van de staging.
Estland: Best geinig denk ik als ik het hoor. Dan luister ik nog 10 liedjes. En dan denk ik: Hoe klonk Estland ook al weer. En dan zet ik 'm op en dan denk ik: Oh ja deze, best geinig en dan is het dag of drie later en denk ik wat had Estland ook al weer? enz.
Geörgië: Nee, dank u. Kan hier echt niks mee. Het roept niet zoveel irritatie op als de nummers die ik nog lager zet en is ook meer eigen, maar ik heb moeite om dit drie minuten vol te houden. Tenzij Oost-Europese jury's hier vol voor gaan zie ik dit ook ver van de finale blijven.
Ijsland: De inzending die het meest omstreden is dit jaar. Iemand zei het al, dit gaat niet winnen omdat de jury's dit veelal niet trekken, maar ik vind het leuk. En het interessante is dat net als bij Lordi zit er onder de aankleding (waar ik sowieso wel een zwak voor heb) en de produktie (met ook veel 80's invloeden van het soort dat ze in mijn alternatieve uitgaansplek in de jaren 90 draaiden) gewoon een goed en vrij toegankelijk popliedje verstopt. Ik ben om. En het publiek stemt dit de top 5 in bij de finale.
Portugal: Portugal is vaak eigenzinnig geweest op het festival en dat werd in 2017 eindelijk eens beloond met een grootse overwinning. Op de inzending van dit jaar ben ik elk geval nog niet uitgeluisterd. Hij staat niet helemaal bovenin bij me, maar het is spannend genoeg om 'm vaker te willen horen.
Griejkenland: Van hedendaagse popliedjes van dit jaar is dit zonder meer een van de betere. Griekenland gaat als dit live in orde is met gemak top 10 eindigen en het zou ook terecht zijn.
San Marino: Heb er geloof ik een (kleine) guilty pleasure bij. San Marino is wel vaker fout, maar zo bewust (zonder dat het irritant wordt) en opgewekt fout was het zelden. Het gaat ook lekker tegen de tijdgeest in. Echt ver gaan ze er niet mee komen, maar ik denk dat dit de finale haalt en daarin de best scorende Sanminarese (?) inzending ooit gaat worden. Helemaal als dit in die finale een mooi plekje krijgt tussen twee bloedserieuze rustige liedjes.

Tot nu toe
1. Slovenië
2. IJsland
3. Italie
4. Polen
5. Portugal
6. Griekenland
7. Hongarije
8. Australië
9. Frankrijk
10. Tsjechie
11. San Marino
12. België
13. Israel
14. Cyprus
15. Servië
16. Estland
17. Spanje
18. Wit-Rusland
19. Finland
20. Georgië
21. UK
22. Duitsland
23. Montenegro

(de rest van mijn inhaalslag volgt nog)

En omdat ik de eerste halve finale nu gehad heb een kleine voorspelling over wat doorgaat op volgorde van waarschijnlijk naar minder waarschijnlijk:
Griekenland, IJsland, Cyprus, Tsjechië, Servië, Slovenie, San Marino, Estland, Polen, Portugal

Ik vrees voor Australië, België en Hongarije, hoewel ik het ze wel gun. Ik zie echt geen plek in de finale voor Montenegro, Georgie, Finland en Wit-Rusland

Maar de live acts kunnen hier nog wel het een ander aan veranderen.

37. Albanië: Jonida Maliqi - Ktheju Tokës

Albanië heeft inderdaad af en toe opvallend leuke inzendingen gehad. De inzending van vorig jaar, Mall van Eugent Bushpepa, is zelfs hard op weg op een alltime favoriet te worden. Ook Rona Nishliu en Hersi stuurden inzendingen die ik nog regelmatig luister.

Dit jaar sturen ze een dramatische ballad waar ze er door de jaren heen wel meer van hebben gestuurd. Dit vind ik één van de betere in het soort. Ook live klinkt Jonida goed, dus van mij mag dit best wel naar de finale en daar een goed resultaat halen.

Persoonlijke favoriet: Eugent Bushpepa - Mall (2018)

Top 41 over 2019:

1. Hongarije
2. Italië
3. Israël
4. IJsland
5. Griekenland
6. België
7. Slovenië
8. Portugal
9. Spanje
10. Zwitserland

11. Albanië
12. Tsjechië
13. Estland
14. Zweden
15. Denemarken
16. Polen
17. Australië
18. Verenigd Koninkrijk
19. Servië
20. Ierland

21. Armenië
22. Malta
23. Frankrijk
24. Cyprus
25. Rusland
26. Litouwen
27. Letland
28. Roemenië
29. Finland
30. Oostenrijk

31. Montenegro
32. San Marino
33. Moldavië
34. Georgië
35. Wit-Rusland
36. Kroatië
37. Duitsland

Ben steeds meer into de Poolse inzending. Die bedreigt de nummers die er boven staan toch wel inmiddels,

1. Griekenland
2. Slovenië
3. Italië
4. Ierland
5. Albanië ****
Schijt eraan, ik zet 'm op vijf. Wat een geweldige zangeres, zeg. Ben blij dat ik niet weet wat ze zingt, ook.
6. Australië
7. Polen
8. Tsjechië
9. Spanje
10. San Marino
11. Estland
12. Letland
13. Israël
14. Verenigd Koninkrijk
15. Servië
16. Cyprus
17. Malta
18. Montenegro
19. Hongarije
20. Portugal
21. IJsland
22. Wit-Rusland
23. Litouwen
24. Rusland ***
Ik vind hier eigenlijk heel weinig van, merk ik.
25. Kroatië
26. Zweden
27. België
28. Frankrijk
29. Denemarken
30. Zwitserland
31. Armenië
32. Roemenië
33. Moldavië
34. Finland
35. Oostenrijk
36. Georgië
37. Duitsland

Noorwegen: KEiiNO - Spirit in the Sky

Noorwegen is ook zo'n land dat net als Denemarken veel huppelpop heeft gestuurd in de loop der jaren. Drie keer hebben ze gewonnen en twee keer was dat met een cheesy nummer (Bobbysocks en Alexander Rybak).

Ook dit jaar is het allemaal erg luchtig. Zo'n nummer waarvan je denkt 'te cheesy, niks voor mij' en waar je jezelf er toch op betrapt dat het ergens ook wel weer leuk is. De foute Songfestivalmeuk zeg maar.
Heel erg fout is het nu ook weer niet, maar in dit deelnemersveld valt het op en misschien gaat dat de kracht hiervan worden. Het zou mij niet verbazen als dit de top 10 gaat halen met hulp van de televoters. Ze gaan niet hun record als land met de meeste laatste plekken verstevigen verwacht ik.

Top 41 over 2019:

1. Italië
2. Hongarije
3. Slovenië
4. Griekenland
5. Malta
6. Portugal
7. IJsland
8. Zwitserland
9. Polen
10. Spanje

11. België
12. Rusland
13. Israël
14. Albanië
15. Verenigd Koninkrijk
16. Zweden
17. Cyprus
18. Ierland
19. Frankrijk
20. Estland

21. Tsjechië
22. Letland
23. Oostenrijk
24. Servië
25. Armenië
26. Finland
27. Noorwegen
28. Georgië
29. Litouwen
30. Denemarken

31. Moldavië
32. Australië
33. San Marino
34. Roemenië
35. Montenegro
36. Wit-Rusland
37. Kroatië
38. Duitsland

Statistieken

Hoogste positie: 1ste (1985, 1995, 2009)
Laagste positie: laatste (1963, 1969, 1974, 1976, 1978, 1981, 1990, 1997, 2001, 2004, 2012)

Persoonlijke favoriet: Silje Vige - Alle Mine Tankar (1993)

Deel 3:

Armenië: Een goede middenmoter wat mij betreft. Productie is met net wat te lomp en haar stemgeluid is mijn smaak niet, maar het zit best goed in elkaar. En met genoeg eigen smoel en diasporastemmen om het wel tot de finale te schoppen. Daar zal het echter niet in het linkerrijtje belanden.
Ierland: In het begin denk ik, ja, dit is het soort puur popliedje waar ik wel een zwak voor heb, maar het nummer maakt het uiteindelijk niet waar (en het slijt ook snel, vind het bij elke keer luisteren een beetje minder). Vind het refreintje wel leuk, de coupletten en de brug wat minder en geloof de zangeres niet zo. Twijfel ook nogal of het de finale wel gaat halen. Het is de tweede van de avond en denk dat iedereen dit aan het einde weer vergeten is.
Moldavië: Geen Moldavië dit jaar in de finale. Geen bal aan. En ik kan me ook niet voorstellen dat er veel mensen dit het beste van de avond gaan vinden.
Zwitserland: Hoog in de polls en best begrijpelijk, maar ik ben de kansen duidelijk minder hoog gaan inschatten nu ik het een aantal keren gehoord heb. Al gaat dit wel de top 10 halen. Eurovisiebubblegum, goed voor een feestje in de zaal en thuis voor de buis. Zit gehaaid in elkaar, geschreven om het publiek mee te krijgen. Ze kunnen het wel gebruiken, want de Zwitsers haalden sinds ze in 1988 wonnen maar drie keer de top 10 en de laatste keer was in 2005.
Letland: Letland gaat voor sober. Dat kan magie opleveren, maar wordt ook makkelijk saai natuurlijk. Dit is er een uit de tweede categorie. Behoorlijk suffe achtergrondmuziek met een refreintje dat tot vervelens toe herhaalt wordt om de drie minuutjes vol te maken. Lijkt me niet te redden voor een vroege exit.
Roemenië: Dit is een productioneel opgeleukt vrij matig nummer en daarom nog best te doen voor een paar keer. Of het doorgaat zal erg van de staging afhankelijk zijn. Maar als het de finale haalt komt het daarin niet al te ver.
Denemarken: Wat Oostenrijk bijvoorbeeld in 2016 met Zoé nog vrij aardig deed lukt Denemarken wat mij betreft niet. Ik vind dit meer truttig dan lief. Helemaal in het Frans met een organischer arrangement (dat wat minder lijkt op inderdaad die zomerhit van jaren geleden) en vooral ook een andere zangeres en het had wat kunnen zijn. Dat is het nu voor mij toch niet. Maar het zal wel in de finale terecht komen denk ik.
Zweden: Die slimmerd van Zweden heeft wel het beste van de twee nummers voor zichzelf gehouden. Uitvoering is ook sterker dan het nummer dat hij weggaf. Maar ook hier kan ik niet zoveel mee, een soort plastic gospel. Gaat ook niet hoog scoren bij de mensen thuis denk ik, maar ik vrees dat de jury's dit zoals de laatste jaren steevast bij Zweden omhoog gaan stemmen. Maar of het de top 10 gaat halen?

Tot nu toe
1. Slovenië
2. IJsland
3. Italie
4. Polen
5. Portugal
6. Griekenland
7. Hongarije
8. Australië
9. Frankrijk
10. Tsjechie
11. San Marino
12. België
13. Zwitserland
14. Armenië
15. Israel
16. Cyprus
17. Roemenië
18. Servië
19. Ierland
20. Estland
21. Spanje
22. Zweden
23. Denemarken
24. Wit-Rusland
25. Finland
26. Georgië
27. Letland
28. Moldavië
29. UK
30. Duitsland
31. Montenegro

1. Griekenland 
2. Slovenië
3. Italië
4. Ierland
5. Albanië
6. Australië
7. Polen
8. Tsjechië
9. Spanje
10. San Marino 
11. Estland 
12. Letland 
13. Servië
14. Israël
15. Verenigd Koninkrijk
16. Noorwegen ***
Het zal wel komen door die kale gast die zijn rolberoerte de microfoon in blèrt, maar dit brengt me terug naar de hoogtijdagen van Aqua. Kan trouwens aan mij liggen, maar die melodie lijkt rechtstreeks uit de Finse inzending van vorig jaar geplukt te zijn?
17. Cyprus
18. Malta 
19. Montenegro 
20. Hongarije
21. Portugal 
22. IJsland
23. Wit-Rusland 
24. Litouwen 
25. Rusland
26. Kroatië
27. Zweden
28. België
29. Frankrijk
30. Denemarken
31. Zwitserland
32. Armenië
33. Roemenië
34. Moldavië
35. Finland 
36. Oostenrijk
37. Georgië
38. Duitsland

38. Noorwegen: KeiiNo - Spirit in the Sky

Elk jaar hebben we wel weer zo'n typisch Eurovisie nummer; zo'n nummer waar de fans van tevoren wild op gaan en wat allemaal nét wat te camp is om het buiten het festival gered te kunnen hebben. Zo'n nummer waar je buiten het ESF niet naar zou luisteren, maar wat in deze competitie ineens leuk wordt.

Dit jaar is het de buurt aan Noorwegen, die met Spirit in the Sky aardig wat Eurovisie clichés aftikken op het lijstje. Eurodance? Check. Etnisch element? Check. Foute videoclip? Check. Catchy deuntje? Check. Het is heerlijk onvervalst Eurovisie en dit jaar valt dat aardig goed bij mij. Ik kan dit nummer zeker heel erg waarderen, alleen ben ik bang dat het nog wel eens de fanflop van het jaar kan worden. Vlak voor onze eigen Duncan Laurence kan deze lolligheid nog wel eens overkomen als een joke act. Ergens ben ik bang dat Noorwegen het live allemaal wat té gaat maken, waardoor mensen kunnen denken dat het niet serieus te nemen is. Ik hoop dat ik het mis heb, want ik zie dit nummer graag in de finale terug.

Persoonlijke favoriet: Secret Garden - Nocturne (1995)

Top 41 over 2019:

1. Hongarije
2. Italië
3. Israël
4. IJsland
5. Slovenië
6. Griekenland
7. België
8. Portugal
9. Spanje
10. Noorwegen

11. Zwitserland
12. Albanië
13. Tsjechië
14. Estland
15. Polen
16. Zweden
17. Denemarken
18. Australië
19. Verenigd Koninkrijk
20. Servië

21. Ierland
22. Armenië
23. Malta
24. Frankrijk
25. Cyprus
26. Rusland
27. Litouwen
28. Letland
29. Roemenië
30. Finland

31. Oostenrijk
32. Montenegro
33. San Marino
34. Moldavië
35. Georgië
36. Wit-Rusland
37. Kroatië
38. Duitsland

Top 41:

1. Portugal
2. Italië
3. Malta
4. Polen
5. Slovenië
6. Hongarije
7. Ierland
8. België
9. Griekenland
10. Noorwegen ***1/2
- En daar is guilty pleasure nummer 2, ja, behoorlijk eenvoudig allemaal, maar je zingt het zo mee en denk dat het publiek dit gelijk leuk gaat vinden. Ik denk zelfs ook wel een kanshebber voor de winst.

11. Tsjechië
12. Armenië
13. Zwitserland
14. Israël
15. Cyprus
16. Ijsland
17. Litouwen
18. Rusland **1/2
- Dit nummer groeit heel langzaam hier, maar zijn andere inzending vind ik veel toffer.
19. Frankrijk
20. Spanje

21. Albanië **1/2
- Ja, goede zangeres, maar het nummer raakt me gewoon niet. Eugent Bushpepa van vorig jaar is nog steeds geweldig.
22. Wit-Rusland
23. Estland
24. Finland
25. Zweden
26. Montenegro
27. Verenigd Koninkrijk
28. Roemenië
29. Duitsland
30. Australië

31. San Marino
32. Denemarken
33. Oostenrijk
34. Moldavië
35. Servië
36. Letland
37. Georgië
38. Kroatië

In een weekend met wat meer tijd de boel even ingelopen.

Oostenrijk: Dit zit in het begin tegen een geweldige inzending aan, maar komt behoorlijk tekort en dat ligt met name aan een matige zangeres en die bovendien een zanglijn heeft die aanzienlijk minder interessant is dan de muzikale begeleiding. Opbouw is ook een beetje raar, lijkt naar een uitbarsting te gaan die nooit komt en gaat dan als een nachtkaars uit. Soms levert dan spanning op, hier haalt het de fut uit het lied. Gemiste kans en dit zou ook weleens een gemiste finale kunnen worden. En dat zijn ze in Oostenrijk al een tijdje niet meer gewend na vijf finales op rij.

Kroatië: Daar hebben er weer een voor de bottom. Lelijke schreeuwerige manier van zingen in de refreinen en live zelfs in het hele nummer. Een draak van een tekst ook. Zou me niks verbazen als we die wat abstracte beelden die grote rampen verbeelden uit de clip (geschikt voor kinderen!) ook achter geprojecteerd krijgen. Met Roko als reddende engel.

Malta: En weer eentje die goed naar de hitlijsten van tegenwoordig heeft geluisterd (en goed naar Cyprus van vorig jaar). Van alle inzendingen heb ik bij deze het meest het idee dat dit zo de top 40 in kan en losgezogen van het songfestival een dikke hit zou kunnen worden. Malta gaat hiermee scoren. Top 10 zeker. Meer misschien ook.

Litouwen: Kansloos voor de finale dit. Onopvallend nummer dat weg volledig weg gaat vallen tussen Malta en Rusland en zijn zangkwaliteiten houden niet over. Litouwen is inderdaad meestal niet zo'n sterk land. Al vind ik de tweede inzending Donny Montell stiekem nog steeds heel leuk (met zijn eerste heb ik dan weer weinig).

Rusland: Na vorig jaar halen de Russen weer eens alles uit de kast, niet de finale halen mag nooit meer gebeuren. Toen Zweden vooral dankzij spectaculaire visuals won wilden ze dat in Rusland overtreffen en rekenden ze op winst. Dat werd tegengehouden door de jury die het op de vijfde plek zette. Daardoor werd het Brons in plaats van Goud. De Russen proberen het nu weer met Sergey Lazarev. Ditmaal met een nogal dramatische ballad die de jury moet verleiden meer op ze te gaan stemmen en iedereen verwacht een visueel spektakel dat dat van 2016 gaat overtreffen. Dat moet ook wel, want mijn indruk dat is dat de fans die You Are The Only One geweldig vonden vaak een beetje teleurgesteld zijn in het veel tradionelere Scream. Maar als we echt het beloofde visueel spektakel krijgen (in de clip zitten aanwijzingen genoeg waar het heen kan gaan) is dit zeker een kanshebber voor de eindzege. Mijn smaak is het niet en dat is wel vaker zo. Ik vind eigenlijk, zelfs al zet ik al mijn vooroordelen opzij, maar weinig Russische inzendingen echt leuk.

Albanië: Fijne inzending die voor mij net onder de absolute top zit. Gelukte mix van elektronica, traditionele elementen en dramatische ballade. Ik gun ze de finale van harte.

Noorwegen: Ik weet het niet zo met Noorwegen. het is wel een geinig luchtig eurotrash liedje, maar in dat genre heb ik eigenlijk veel liever San Marino. En San Marino heeft een mooie plek gekregen aan het eind van de eerste halve finale. Deze staat nogal ingeklemd tussen favorieten en sterke inzendingen en kan een luchtig rustpunt worden maar ook weleens compleet wegvallen. Het is met dit soort spul al jaren hit or miss. Met andere woorden: Ik ben net als als Aoibhin niet eens helemaal zeker van de finale. Als het de finale haalt is het erg van de plek van de avond afhankelijk wat er gaat gebeuren. Ik denk dat helemaal op het eind of pakweg als tweede zomaar het verschil kan maken tussen hoge middenmoot of bottom 3.

1. Slovenië
2. IJsland
3. Italie
4. Polen
5. Portugal
6. Albanië
7. Griekenland
8. Hongarije
9. Australië
10. Frankrijk
11. Tsjechie
12. San Marino
13. Malta
14. België
15. Zwitserland
16. Armenië
17. Israel
18. Cyprus
19. Roemenië
20. Servië
21. Ierland
22. Estland
23. Spanje
24. Zweden
25. Rusland
26. Oostenrijk
27. Noorwegen
28. Denemarken
29. Wit-Rusland
30. Finland
31. Georgië
32. Litouwen
33. Letland
34. Moldavië
35. UK
36. Kroatië
37. Duitsland
38. Montenegro

En toen was ik bij... Als we bij 41 zijn wellicht een paar kleine wijzigingen.

Nederland: Duncan Laurence - Arcade

Wat wisten wij het toch goed hier met z'n allen. Stop eens met die typische AvroTros inzendingen. Stop eens te denken dat een 'bekende artiest' het automatisch goed gaat doen op het Songfestival. Kies eerst eens een goed lied en zoek daar de artiest bij. Zouden ze meegelezen hebben op deze site?

Dit jaar blijkt dat het allemaal kan. Laat je niet gek maken door de nationale finales terug in te voeren. Kies een goed nummer en de artiest hoeft niet bekend te zijn. En ja hoor: het publiek (die lekker nog steeds niet zelf mag kiezen) ging gelijk los. Duncan wie? Dat kan nooit goed zijn. Onzin natuurlijk. Laten we nu gewoon maar het nummer afwachten. En dat nummer kwam. Niet lullig gezongen in de studio, maar door middel van een videoclip lancering, een smaakvolle en vooral opvallende videoclip (ook dat was voorgaande jaren wel anders) en bovenal een bijzonder sterk nummer.

En we weten inmiddels het het verder gegaan is. Wat uitstekende live optredens op de radio en twee voor groot publiek. Binnenkort een eigen eerste optreden en op 1 bij de bookmakers (met een flinke voorsprong), op 1 in diverse polls (en anders toch zeker wel 2 of 3) en vloggers steken hun bewondering niet onder stoelen of banken. Heel veel mensen weten het zeker: Nederland gaat winnen dit jaar.

En dan steekt de Nederlandse arogantie gelijk de kop op, want waar steden in een land na winst met elkaar gaan bakkeleien wie het festival moet gaan hosten, daar doet Nederland dat nu al. Vinden ze in het buitenland niet zo leuk. Gelukkig is het maar een deel van de fans die dat meekrijgt.

Want wat krijgt Eurovisieminnend Europa (en veel landen daarbuiten) nu echt mee? Een prachtig gezongen, slim in elkaar stekend nummer waar maar weinig mensen iets tegen hebben plus een uiterst sympathieke zanger.

Gaat Nederland inderdaad winnen? We maken zeker een grote kans. De finale halen lijkt dit jaar voor het eerst wel een zekerheid in elk geval, want dat vergeten we soms nog wel eens. Ook die hobbel moet worden genomen, maar ik denk niet dat er veel mensen zijn die denken dat dat niet gaat lukken.

We weten meer als de staging bekend is, want dat kan heel erg bepalend zijn. Aan de andere kant: Portugal deed er niet veel aan toen Salvador Sobral uiteindelijk toch gewoon won. We wachten af.

Zelf heb ik doorlopend het nare voorgevoel dat we wederom tweede gaan worden (zou IJsland dan toch gaan stunten of wordt het Rusland of Italië?!). Ja, dan ben ik echt teleurgesteld, want als we nu niet winnen met dit soort voortekenen, met zo'n sterk nummer en met zo'n aardige artiest.......
Dat zal voor velen een klap worden. Natuurlijk is heel hoog eindigen geweldig, maar we voelen allemaal dat winst echt mogelijk is. Zouden de bookmakers het wederom juist hebben? We zullen het in mei pas weten. Het zal in elk geval heel spannend gaan worden en de winnaar zal niet met een megawinst aan de haal gaan lijkt me.

Niet eerder was ik al zo lang van te voren zo zenuwachtig. Niet eerder heb ik elke dag op Youtube gekeken of er weer nieuwe filmpjes over 'onze' Duncan online waren gezet en niet eerder keek ik naar alle persoonlijke lijstjes.

En mijn lijstje? Ik vind het oprecht het mooiste nummer dit jaar. Het raakt me gek genoeg behoorlijk, en dat doet het na ontelbare draaibeurten af en toe nog steeds. Laten we hopen dat Nederland eindelijk weer eens wint en dat ik dan eens bewust winst voor ons land mee kan maken (ik was 5 jaar toen Teach In won). Hopelijk op naar de vijfde winst!

Top 41 over 2019:

1. Nederland
2. Italië
3. Hongarije
4. Slovenië
5. Griekenland
6. Malta
7. Portugal
8. IJsland
9. Zwitserland
10. Polen

11. Spanje
12. België
13. Rusland
14. Israël
15. Albanië
16. Verenigd Koninkrijk
17. Zweden
18. Cyprus
19. Ierland
20. Frankrijk

21. Estland
22. Tsjechië
23. Letland
24. Oostenrijk
25. Servië
26. Armenië
27. Finland
28. Noorwegen
29. Georgië
30. Litouwen

31. Denemarken
32. Moldavië
33. Australië
34. San Marino
35. Roemenië
36. Montenegro
37. Wit-Rusland
38. Kroatië
39. Duitsland

Statistieken
Hoogste positie: 1ste (1957, 1959, 1969, 1975)
Laagste positie: laatste (1958, 1962, 1963, 1968, 2011 HF)

Persoonlijke favoriet: Ruth Jacott - Vrede (1993)

Duncan neemt het stokje dit jaar over, maar tot nu toe was Ruth met Vrede altijd mijn favoriete Nederlandse inzending.
Ruth had moeten winnen, maar ik vond dat het niet best in beeld werd gebracht met die lampen in de camera en dat doorlopende gezweef over het podium.

Nederland: Mijn moeder was zelfs zwanger van me toen we voor het laatst wonnen. En nu zijn we ineens torenhoog favoriet. Ik snap waarom, maar ik vind het ook echt eng. En durf het bijna niet te hopen. Ik riep nog niet eens zo heel lang geleden dat ik twee dingen nog heel erg graag bewust wil meemaken. Nederland die het songfestival wint en een Nederlander die de Tour de France wint. Toen leek dat vrijwel onhaalbaar want op het songfestival haalden we de finale niet en goede ronderenners waren er ook niet meer in Nederland. Nu kunnen alle twee die wensen snel uitkomen. Maar ik blijf proberen niet te hard te hopen.

Wat vind ik er zelf van? Het is niet mijn favoriete inzending van dit jaar en ook niet mijn favoriete Nederlandse. Maar tot nu toe doen we wel àlles goed. Duncan klinkt van nu. Kan het live waarmaken, heeft een erg mooie stem en een fraaie clip, de juiste leeftijd. Het liedje is eigenzinnig genoeg en heel persoonlijk en oprecht. En dat van het land dat 10 jaar terug de Toppers sturen een erg goed idee vond.... We've come a long way.

Maar dat hopen hè...

1. Slovenië
2. IJsland
3. Italie
4. Polen
5. Portugal
6. Nederland
7. Albanië
8. Griekenland
9. Hongarije
10. Australië
11. Frankrijk
12. Tsjechie
13. San Marino
14. Malta
15. België
16. Zwitserland
17. Armenië
18. Israel
19. Cyprus
20. Roemenië
21. Servië
22. Ierland
23. Estland
24. Spanje
25. Zweden
26. Rusland
27. Oostenrijk
28. Noorwegen
29. Denemarken
30. Wit-Rusland
31. Finland
32. Georgië
33. Litouwen
34. Letland
35. Moldavië
36. UK
37. Kroatië
38. Duitsland
39. Montenegro

Wat is je favoriete NL inzending starbright boy?

Ik zie IJsland echt nog wel stunten en winnen, dat riep ik al vanaf het begin. Hun optreden in Spanje schijnt ook goed geweest te zijn (betere zang). En dan verloren we eerst van een man met baard in een jurk en nu van een sm act.... ik hoop het niet......

IJsland zie ik te weinig steun van de jury's krijgen, die lijken de laatste jaren conservatiever dan het publiek. Ik vrees Rusland meer eerlijk gezegd. Of misschien Italië, Zwitserland, Griekenland of Malta.

In mijn oude lijstje had ik Vrede op 1, maar dat zou ook wel Birds, Calm After The Storm of zelfs De Mallemolen (als ik in een nostalgisch-verlangen-naar-orkest-bui ben) kunnen worden. Misschien maak ik een nieuw lijstje (al heb ik het vrij druk de komende tijd en ook vage plannen voor een lijstje Frankrijk en lijstje beste runners-up....)

Net een lijstje gezien van iemand die claimt 100.000 fanlijstjes te hebben verwerkt: Nederland op 1 met een comfortabele voorsprong op de nummer 2 Italië. En zo gaat het maar door...

starbright boy schreef:
Net een lijstje gezien van iemand die claimt 100.000 fanlijstjes te hebben verwerkt: Nederland op 1 met een comfortabele voorsprong op de nummer 2 Italië. En zo gaat het maar door...

Ik durf het echt bijna niet te geloven...... voor mij toch echt de grootste wens op dat gebied: het Songfestival winnen, ja dat heb ik ook liever dan het WK voetbal eens een keer winnen

Noord-Macedonië: Tamara Todevska - Proud

Ik was even op zoek naar de repeatknop. Iets met prima nummers van zangeressen dit jaar, maar zo ongelooflijk snel in de vergetelheid rakend. Heb ik dan echt o'n slecht geheugen?!
Ja, Proud is best een prima nummer, niks mis mee, maar het pakt me niet en elke keer weet ik niet hoe het ook al weer ging en dat overkomt me vaker dit jaar bij de dames.

Nu heeft Noord-Macedonië eigenlijk nooit indruk op me gemaakt en dat gaat dit jaar dus niet veranderen. Europa is er trouwens ook niet gecharmeerd van met slechts de 12e plaats als beste notering in 2006. Niet erg, want waarschijnlijk moet ik nog even bijkomen van de performance van Duncan (in welke zin ook), dus dan boeit dit nummer verder totaal niet meer.

Top 41 over 2019:

1. Nederland
2. Italië
3. Hongarije
4. Slovenië
5. Griekenland
6. Malta
7. Portugal
8. IJsland
9. Zwitserland
10. Polen

11. Spanje
12. België
13. Rusland
14. Israël
15. Albanië
16. Verenigd Koninkrijk
17. Zweden
18. Cyprus
19. Ierland
20. Frankrijk

21. Estland
22. Tsjechië
23. Letland
24. Oostenrijk
25. Servië
26. Armenië
27. Finland
28. Noorwegen
29. Georgië
30. Litouwen

31. Denemarken
32. Moldavië
33. Australië
34. San Marino
35. Roemenië
36. Noord - Macedonië
37. Montenegro
38. Wit-Rusland
39. Kroatië
40. Duitsland

Statistieken

Hoogste positie: 12de (2006)
Laagste positie: 18de (2018 HF)

Persoonlijke favoriet: Kaliopi - Crno I Belo (2012)

Noord-Macedonië: Formerly known as Former Yugoslav Republic of Macedonia. Mag na 20 jaar gekrakeel met Griekenland eindelijk onder een hagelnieuwe naam meedoen. Komen met een nogal gedateerd cliché nummer. Soort slap aftreksel van Beautiful van Christina Aguilera. Maar ze heeft wel een groots klinkende stem en dit soort sentiment, daar is volgens mij best wel publiek voor. En zelfs ik val er een (heel klein) beetje voor. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Denemarken (daar denk ik steeds: je bent gewoon een harde tante die lief speelt) geloof ik deze dame wel en denk ik oprecht dat ze de boodschap van het lied aan de wereld wil meegeven. Noord Macedonië is doorgaans niet sterk in staging, daar zit een nadeel. Echter: als ze vocaal indruk maakt kan het de finale halen. Als dat niet lukt gaat het ook meteen onderuit, want het lied legt de nadruk enorm op haar stem.

1. Slovenië
2. IJsland
3. Italie
4. Polen
5. Portugal
6. Nederland
7. Albanië
8. Griekenland
9. Hongarije
10. Australië
11. Frankrijk
12. Tsjechie
13. San Marino
14. Malta
15. België
16. Zwitserland
17. Armenië
18. Israel
19. Cyprus
20. Roemenië
21. Noord-Macedonië
22. Servië
23. Ierland
24. Estland
25. Spanje
26. Zweden
27. Rusland
28. Oostenrijk
29. Noorwegen
30. Denemarken
31. Wit-Rusland
32. Finland
33. Georgië
34. Litouwen
35. Letland
36. Moldavië
37. UK
38. Kroatië
39. Duitsland
40. Montenegro

Top 41:

1. Portugal
2. Italië
3. Malta
4. Polen
5. Nederland ****
- Mooie ballade van onze sympathieke Duncan. Vooral dat stukje vanaf 2:14 is elke keer weer kippenvel, het raakt je gewoon. Bij mij nog nog op 5, maar de top kan zo weer veranderen door de halve finales. En er is zoveel afhankelijk van de staging. We gaan het meemaken, dit is echt wel heel erg spannend
6. Slovenië
7. Hongarije
8. Noorwegen
9. België
10. Griekenland

11. Ierland
12. Tsjechië
13. Armenië
14. Zwitserland
15. Rusland
16. Israël
17. Cyprus
18. Ijsland
19. Litouwen
20. Frankrijk

21. Spanje
22. Albanië
23. Wit-Rusland
24. Estland
25. Finland
26. Zweden
27. Montenegro
28. Verenigd Koninkrijk
29. Roemenië
30. Noord-Macedonië *1/2
- Maakt hier ook weinig indruk, mooie stem, maar erg forgettable.

31. Duitsland
32. Australië
33. San Marino
34. Denemarken
35. Oostenrijk
36. Moldavië
37. Servië
38. Letland
39. Georgië
40. Kroatië

Onweerwolf
Hoe meer ik luister hoe meer ik er van overtuigd raak dat we gaan winnen. Ik vind in ieder geval dat we moeten winnen want 'Arcade' is gewoon echt een steengoed nummer.

Verder vind ik Portugal ook nog altijd erg tof en Italië en Slovenië ook. IJsland is wat op z'n retour bij mij en Albanië begint bij mij aan de topposities te ruiken.

Onweerwolf schreef:
Hoe meer ik luister hoe meer ik er van overtuigd raak dat we gaan winnen. Ik vind in ieder geval dat we moeten winnen want 'Arcade' is gewoon echt een steengoed nummer.

Vanwaar de overtuiging? Ja, ik weet het. Alle voortekenen wijzen erop, maar zit het festival altijd niet vol verrassingen? Ik durf en kan het gewoon niet geloven, want dan zou vanaf het moment dat het nummer uitkwam al duidelijk zijn geweest dat het de winnaar was (Arcade steeg gelijk naar de eerste plek waar Rusland stond, waar het nummer nog niet eens van bekend was). Zou dit dan net zo'n gedoodverfde winnaar zijn als Loreen indertijd? En waarom heb ik toch dat nare voorgevoel? Aaarrgghh. Gekmakend

Wat duurt het nog lang allemaal.

Leuk linkje voor de minder grote Songfestival fans (denk dat de anderen dit wel kennen): NL nog aan kop bij bookmakers, maar wat zegt dat? – Songfestivalweblog.nl

Hoe dan ook: we mogen trots zijn op deze inzending, op welke plaats hij ook gaat eindigen.

Ik zou goed kunnen leven met dit scorebord:
Eurojury 2019: The Netherlands Wins With 525 Points - Eurovoix

Pubquiz vanavond:

"Welk land heeft op het ESF zowel de meeste laatste plaatsen als de hoogste score ooit behaald?"
Ik: "In het songfestivaldraadje stond laatst iets over Noorwegen en veel laatste plaatsen. En had die Rybak niet heel veel punten?"
Teamgenoot: "Ik denk Portugal."
Ik: Volgens mij toch echt Noorwegen hoor. Maar ik weet het niet zeker"
Remcodulac schrijft Portugal op.
Ik: Grmbl
Quizmaster geeft het antwoord.
Ik: Grmbl

Enfin, we hadden bijna een punt behaald dankzij aERodynamIC.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:08 uur

geplaatst: vandaag om 22:08 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.