MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival #2

zoeken in:
Andorra

Persoonlijke favoriet: Anonymous - Salvem el món (2007)

Oh ja, Andorra heeft ook ooit nog meegedaan. Stuk voor stuk met inzendingen die ik allemaal niet geweldig vond, dus ik heb ze ook absoluut niet gemist. Bovenstaande nummer is een van de weinige die ik nog wel uit kan zitten, maar het bonte avond-gehalte is wel erg groot. Geen hoogvlieger, maar veel is er dan ook niet te kiezen.

Ook even een schot-voor-de-boeg voorspelling (die in de repetitieweek waarschijnlijk alweer heel anders gaat worden):

1. Nederland
2. Zweden
3. Italië
4. Zwitserland
5. Griekenland
6. Rusland
7. Azerbeidzjan
8. IJsland
9. Slovenië
10. Malta

Azerbeidzjan: Voor Azerbeidzjaanse begrippen bovengemiddeld, want de erg gelikte inzendingen liggen me vaak niet helemaal. Mist nog wel wat extra's om het goed te doen, maar de staging zal wel dik in orde worden. Ik verwacht geen tweede miskleun nadat ze vorig jaar voor het eerst de finale misten, maar ik denk niet dat ze de top 10 gaan halen.

En dan met een paar verschuivingen mijn lijstje:

1. Slovenië
2. Polen
3. Italië
4. IJsland
5. Portugal
6. Nederland
7. Albanië
8. Griekenland
9. Hongarije
10. Australië
11. Tsjechië
12. San Marino
13. België
14. Malta
15. Frankrijk
16. Zwitserland
17. Armenië
18. Israel
19. Spanje
20. Cyprus
21. Azerbeidzjan
22. Roemenië
23. Noord-Macedonië
24. Servië
25. Ierland
26. Noorwegen
27. Oostenrijk
28. Estland
29. Zweden
30. Rusland
31. Georgië
32. Letland
33. Litouwen
34. Denemarken
35. Wit-Rusland
36. Finland
37. Moldavië
38. UK
39. Kroatië
40. Montenegro
41. Duitsland

En dan doe ik ook een eerste voorspelling voor de uitslag. Een optimistische voor Nederland:
1. Nederland
2. Rusland
3. Italië
4. Zwitserland
5. IJsland
6. Malta
7. Griekenland
8. Cyprus
9. Zweden
10. Armenië

Onweerwolf schreef:

Verder doet het natuurlijk ook denken aan de onvolprezen Roger Pontare vanwege de native invloeden.

(Zweden 2000)

En omdat de meeste mensen hier dat niet trekken tag ik gewoon lekker medeliefhebber kaj_666 voor steun.

sowieso in mijn ESC-top-10 allertijden

Bosnië & Herzegovina

Eerste deelname: 1993
Aantal deelnamen: 19
Winst: 0

Statistieken

Hoogste positie: 3de (2006)
Laagste positie: 11de (2016 HF)

Persoonlijke favoriet: Hari Mata Hari - Lejla (2006)

Een tijd lang waren dit soort etnische ballads erg in trek. Hari Mata Hari is dan ook verantwoordelijk voor het grootste succes van Bosnië & Herzegovina en terecht. Schitterend nummer.
Ook dit land is afgehaakt vanwege de kosten die het met zich meebrengt om lid te zijn van de EBU.

Onweerwolf
Mijn Bosnië & Herzegovina top 19:

01. [2011] Dino Merlin - Love In Rewind
02. [2005] Feminnem - Call Me
03. [2009] Regina - Bistra Voda
04. [1994] Alma And Dejan - Ostani Kraj Mene
05. [2016] Dalal & Deen Feat. Ana Rucner And Jala - Ljubav Je
06. [2001] Nino - Hano
07. [1993] Fazla - Sva Bol Svijeta
08. [2007] Marija Šestić - Rijeka Bez Imena
09. [1996] Amila Glamočak - Za Našu Ljubav
10. [2006] Hari Mata Hari - Lejla
11. [2012] Maya Sar - Korake Ti Znam
12. [2010] Vukašin Brajić - Thunder And Lightning
13. [2004] Deen - In The Disco
14. [2008] Laka - Pokušaj
15. [1999] Dino & Beatrice - Putnici
16. [2003] Mija Martina - Ne Brini
17. [1997] Alma Čardžić - Goodbye
18. [1995] Davorin Popović - Dvadeset Prvi Vijek
19. [2002] Maja Tatić - Na Jastuku Za Dvoje

Kom terug Bosnië & Herzegovina!

Bij Bosnie gaat het nog iets verder: Ze mogen uberhaupt niet meedoen omdat ze een betalingsachterstand hebben in de contributie naar het EBU. Beetje zoals Roemenië ook heeft gehad een paar jaar terug, maar die haalden dat redelijk snel bij.

Weet niet of ik hier veel navolging in meekrijg, maar ik mijn Bosnische guilty pleasure (zeker niet mijn favoriet!) is wel het nummer van Laka uit 2008, toen carnaval en geschifte acts op het hoogtepunt waren op het festival (2008 is echt het mafste jaar ooit denk ik). Breiende bruiden, een dame in een jurkje met appels, een waslijn met de witte was.Lijkt een nummer uit een kindermusical waarvan de acteurs LSD geslikt hebben ofzo. Ik mag het graag zien (met mate). Ik ben blij dat we die fase voorbij zijn, maar het hoort voor mij wel echt bij die tijd.

Bosnië & Herzegovina

Mijn favoriet uit Bosnië & Herzegovina is ook Lejla van Hari Mata Hari. Schitterend nummer, geschreven door Zeljko Joksimovic, die zelf in 2004 en 2012 ook meedeed voor Servië (& Montenegro), en ook nog de nummers schreef voor Servië 2008 en Montenegro 2015. Ik hou heel erg van deze stijl muziek. We hoorden wel meer van dit soort nummers in de jaren '00; helaas de afgelopen jaren wat minder.

Bulgarije

Eerste deelname: 2005
Aantal deelnamen: 12
Winst: 0

Statistieken

Hoogste positie: 2de (2017)
Laagste positie: 19de (2005 HF)

Persoonlijke favoriet: Kristian Kostov - Beautiful Mess (2017)

Bulgarije doet vanaf 2005 mee en wiste de eerste twee deelnames niet te scoren (lees: de finale te halen). In 2007 lukte dat wel en werd het land vijfde. Maar daarna was het huilen met de pet op: van 2008 t/m 2013 haalde Bulgarije de finale niet. Zelfs het duo Elitsa Todorova & Stojan Jankoelov, dat in 2007 zo'n mooi resultaat haalde, wist de finale niet te halen met het niet onaardige Samo Shampioni.

Ook vanwege de financiën (en die slechte resultaten) besloot het land niet meer mee te doen om vervolgens in 2016 terug te keren met een moderen sound en prompt werd Bulgarije vierde. Het jaar daarna lukte het zelfs een tweede positie te behalen.

Vorig jaar stuurde Bulgarije Equinox met Bones die ik wel hoger zag eindigen dan de wat magere 14e plaats. Helaas dit jaar geen Bulgaarse bijdrage. Het kostenplaatje ligt toch te hoog.
Jammer, want ze waren op de goede weg. Misschien volgend jaar weer.

Onweerwolf
Bulgarije Top 12:

01. [2012] Sofi Marinova - Love Unlimited
02. [2007] Elitsa Todorova & Stoyan Yankoulov - Water
03. [2013] Elitsa Todorova & Stoyan Yankoulov - Samo Shampioni
04. [2017] Kristian Kostov - Beautiful Mess
05. [2018] Equinox - Bones
06. [2008] Deep Zone & Balthazar - DJ, Take Me Away
07. [2009] Krassimir Avramov - Illusion
08. [2006] Mariana Popova - Let Me Cry
09. [2016] Poli Genova - If Love Was A Crime
10. [2010] Miro - Angel Si Ti
11. [2011] Poli Genova - Na Inat
12. [2005] Kaffe - Lorraine

Kom Terug Bulgarije! <4

Bulgarije

Persoonlijke favoriet: Kristian Kostov - Beautiful Mess (2017)

aERodynamIC en ik hebben dezelfde favoriet, gras is groen en water is nat. Eigenlijk is Beautiful Mess ook het enige nummer van Bulgarije wat ik echt kan waarderen. Ik heb er nooit veel aan gevonden. Hooguit vind ik ook Water (2007) qua nummer nog wel goed, maar ik vind de live zangstem van Elitsa Todorova niet echt prettig om aan te horen. In 2016 hadden ze ook nog een prima nummer met If Love Was A Crime, maar dat is ook niet helemaal mijn soort nummer uiteindelijk. Verder kan ik het echt geen geweldig Songfestivalland noemen.

Aoibhin schreef:
water is nat.

Slowgaze zeg er eens wat van!

Arrie schreef:
(quote)

Slowgaze zeg er eens wat van!

Ik wacht in spanning af

Joegoslavië

Eerste deelname: 1961
Aantal deelnamen: 27
Winst: 1

Statistieken

Hoogste positie: 1ste (1989)
Laagste positie: laatste (1964)

Persoonlijke favoriet: Danijel Popović - Džuli (1983)

Toen Joegoslavië nog bestond en waar er in verschillende talen werd gezongen (Servisch, Bosnisch, Kroatisch, Sloveens, Montenegrijns).
In 1992 was de laatste deelname, we weten allemaal hoe dat kwam.

Om te kijken naar mijn favoriete inzending was het zoeken tussen een hoop 'rommel': veel huppelpop nummers waar ook de Scandinavische landen zich in die jaren aan bezondigden. Het leverde Joegoslavië zelfs een winnaar in die stijl op: Rock Me van Riva (1989).

Waarom dan toch kiezen voor ook zo'n simpel popdeuntje van Danijel? Herinneringen. Het jaar 1983 was het vierde jaar dat ik meekeek, maar het eerste waar ik een stuk actiever werd. Ik bekeek op de BRT de weken ervoor alle clipjes (ja, in die tijd kon je 1 keer de nummers vooraf beluisteren/bekijken, want op de radio was het alleen Nederland die je hoorde). Dit was een traditie die ik lang ben blijven volhouden (geen idee hoe lang de BRT dit bleef doen).
Ik nam het Songfestival op cassettebandje op en daar maakte ik een mooi hoesje voor met foto's van de deelnemers die afgebeeld stonden in de tv gids. Vervolgens op een los blaadje de uitslag typen en dat erbij stoppen (en dat doe ik nog steeds bij mijn cd's).

Hierdoor is 1983 een jaar dat in mijn geheugen gegrift staat. Ook het jaar waar ik voor het eerst naar de voorronde keek. Het jaar waar Vulcano, de torenhoge favoriet, verloor van Bernadette. En dus ook het jaar van Džuli, dat in ons land een grote hit werd en als vierde op het festival zelf eindigde. Corinne Hermès uit Luxemburg werd winnaar, en wat vond ik dat toen vreselijk. Ik was voor Ofra Haza uit Israël en dus ook voor Danijel. Ik heb goede herinneringen aan het nummer: mijn moeder was er ook gek op en daardoor hadden we een gezamenlijke favoriet. Die herinnering kwam een paar weken geleden terug naar boven toen ik met mijn ouders naar Texel reed en allemaal Songfestival nummers op had staan. Ze vroeg toen op een gegeven moment of ik ook dit nummer had. Ja uiteraard!

Vind ik het echt hun beste inzending? Misschien niet, alhoewel Joegoslavië veel zwakke nummers heeft gestuurd. Bij de echt oude inzendingen zitten wel wat prima nummers, maar daar heb ik niet echt een band mee. En ach: Džuli hoort ook in dat tijdsbeeld. Mooie herinneringen zijn het zeker wel.

Onweerwolf
Mijn Joegoslavië top 27.

01. [1973] Zdravko Čolić - Gori Vatra
02. [1983] Daniel - Džuli
03. [1968] Luci Kapurso & Hamo Hajdarhodžić - Jedan Dan
04. [1986] Doris Dragović - Željo Moja
05. [1992] Extra Nena - Ljubim Te Pesmama
06. [1964] Sabahudin Kurt - Život Je Sklopio Krug
07. [1972] Tereza Kesovija - Muzika I Ti
08. [1981] Seid-Memić Vajta - Lejla
09. [1975] Pepel In Kri - Dan Ljubezni
10. [1970] Eva Srsen - Pridi Dala Ti Bom Cvet
11. [1974] Korni Grupa - Moja Generacija
12. [1987] Novi Fosili - Ja Sam Za Ples
13. [1969] Ivan & M's - Pozdrav Svijetu
14. [1982] Aska - Halo, Halo
15. [1963] Vice Vukov - Brodovi
16. [1976] Ambasadori - Ne Mogu Skriti Svoju Bol
17. [1971] Krunoslav Slabinac - Tvoj Djecak Je Tuzan
18. [1991] Bebi Dol - Brazil
19. [1989] Riva - Rock Me
20. [1966] Berta Ambrož - Brez Besed
21. [1967] Lado Leskovar - Vse Roze Sveta
22. [1990] Tajči - Hajde Da Ludujemo
23. [1962] Lola Novakovic - Ne Pali Svetlo U Sumrak
24. [1961] Ljiljana Petrovic - Neke Davne Zvezde
25. [1965] Vice Vukov - Čežnja
26. [1984] Vlado & Isolda - Ciao, Amore
27. [1988] Srebrna Krila - Mangup

Kom terug Joego.. oh wacht.

Voor wat het waard is en wat u er van moge vinden. De punten van de OGAE jury uit Rusland zijn bekend: als enige land geven ze geen punten aan hun grote concurrenten Nederland, Zwitserland en Nederland. Het valt gewoon op.
Niet dat we waarde moeten hechten aan de uitslag van OGAE (zitten er vaker naast dan de bookies), maar dit valt wel een beetje op toch?!

Kijk en vergelijk (en het is spannend aan de top):

OGAE Poll 2019 - Eurosongland - eurosongland.blogspot.com

2019 OGAE Poll Individual Club Results – OGAE International - ogaeinternational.org

Weer wat eerste indrukken:

7. Cyprus: Tamta - Replay
Lekkere song. Of die dikke beat live goed uit de verf gaan komen weet ik niet, maar potentie heeft het wel. De link met Fuego is inderdaad snel gelegd. Logisch en slim, maar scoort geen originaliteitspunten.

8. Finland: Darude feat. Sebastian Rejman - Look Away
Sandstorm is jeugdsentiment. Een grote kermiskraker ook, zelfs jaren na dato. Dit nummer doet daar in de verste verte niet aan denken. De vocalen zijn saai en het blijft totaal niet hangen. Tegenvaller.

9. Hongarije: Joci Pápai - Az én Apám
Origo vind ik nog steeds fantastisch, bijna niet te overtreffen. Dat lukt dan ook niet. Zijn raps waren de vorige keer karakteristiek, deze keer is het geheel wat fletser. Het refrein dat helemaal uit nanana's bestaat helpt ook niet mee. Nog steeds een fraai liedje, maar geen potentiële winnaar.

10. Montenegro: D mol - Heaven
Eurovisiekitsch! Hoort er ook bij natuurlijk. Een favoriet van me gaat dit niet worden, maar ik moet bekennen dat ik het best een prettige melodie vind. Gaat wel kansloos ten onder in de semis.

11. Polen: Tulia - Fire of Love (Pali Się)
Dit stemgeluid zal niet door iedereen gewaardeerd worden, maar ik vind het wel een prettig geheel om naar te luisteren. Zéér origineel liedje, poppy, maar toch karakteristiek. Moeilijk in te schatten of dit gaat scoren (vrees van niet), maar ik vind het tof!

12. Servië: Nevena Božović - Kruna
Goede strot heeft deze dame! Het zou me niet verbazen als ik tijdens de halve finale ergens een kippenvelmomentje krijg. In de finale zie ik dat niet gebeuren, want die zal ze denk ik niet halen met deze iets-te-standaard-powerballad.

13. Slovenië: Zala Kralj & Gašper Šantl - Sebi
Heerlijk subtiele en rustgevende beats en fijne dromerig zang. Dit kan op een groot podium wat kaal overkomen, maar ik ben hier behoorlijk van gecharmeerd.

14. Tsjechië: Lake Malawi - Friend of a Friend
Verfrissende en catchy popsong die best goed kan gaan scoren. Leuk liedje, maar persoonlijk vind ik het iets te makkelijk. Dat refrein heb ik eigenlijk na één keer eigenlijk al wel gehoord.

15. Wit-Rusland: ZENA - Like It
Geen onprettig deuntje, maar eerlijk gezegd op geen enkele manier opzienbarend of karakteristiek. Kan zo de top 40 in, maar het mist smoel om te kunnen scoren op het ESC.

16. Australië: Kate Miller-Heidke - Zero Gravity
Wat een rotstem en wat een strontvervelend refrein. Die opera-act van Estland vorig jaar was bloedmooi, dit is een kitscherige miskleun en ook nog eens een liedje van niks. Eindstation halve finale a.u.b.

Als ik ze zou moeten rangschikken (en ja, dat moet ik van mezelf) zou ik dat zo doen.

1. Slovenië
2. Polen
3. Hongarije
4. Servië
5. Cyprus
6. Wit-Rusland
7. Tsjechië
8. Montenegro
9. Finland
10. Australië

Wit-Rusland krijgt dit jaar ook wel weer de prijs voor het slechtste steenkolenengels. Dat is niet de eerste keer bij hen. Neem de eerste twee zinnen van van Like It:

I guess I forgotten to turn my phone
Off I'm outside my comfort zone

Het een na laatste woord van een kromme zin laten rijmen op het laatste van de tweede. Daardoor gaat Off ineens naar de tweede zin en slaat het helemaal nergens meer op.

en verderop krijgen we bijvoorbeeld dit:

Okay, put your favourite sneakers on
And show your emotions on the floor
Add hashtag to find ya, tam-tara-ram
I know it's gonna be

Maar goed. Die coupletten dienen ook alleen maar om ons naar de Like itjes te brengen bij dit liedje. Dat is ook weer waar. Maar wat ze nou precies wil vertellen is me nog steeds een raadsel. D'r is ergens iemand tegen wie ze veertien keer zegt dat hij of zij iets leuk gaat vinden, maar wat? Maar goed, van Ding-a-Dong moet je ook geen tekstanalyse maken.

Ik moet het soms met vertalingen online doen, maar het valt me dit jaar juist op dat er veel best fraaie teksten zijn trouwens.

Onweerwolf
Nederland, Zwitserland en Italië op grote afstand bij OGAE, dat is ook mijn verwachting bij de echte finale straks.

Zwitserland heeft trouwens wel heel erg veel 12-punters. Misschien moeten we een beetje hopen dat 'ie live meer steekjes laat vallen dan Duncan zodat de jury hem iets minder toebedeelt.

Overigens zou dit een unieke top 3 zijn want het is sinds Lugano 1956 nooit weer voorgekomen dat drie landen die in de allereerste editie meededen de top 3 uitmaakten.

Ik denk ook dat het om die drie zal gaan met IJsland toch als de gevaarlijke 'dark horse'. Rusland wil iets te graag en daar zal niet iedereen in mee willen gaan.

OGAE zit er vaak naast, maar dit jaar niet vermoed ik. Nederland staat pas echt sinds kort op de eerste plaats daar en er moeten volgens mij nog enkele juries komen.

Duncan zelf zou op Italië stemmen heeft ie in een interview te kennen gegeven.

Gedoe: er zijn mensen die willen dat Duncan gediskwalificeerd wordt omdat het nummer al in 2017 online stond.

Dat is onzin omdat het nummer in andere vorm online stond en nooit commercieel is uitgebracht en dan mag het (was o.a. bij Jamala ook het geval en die won uiteindelijk).

The Netherlands: Duncan Laurence performed "Arcade" in 2017....but were any rules actually broken? | wiwibloggs

Het geeft in elk geval weer een hoop reuring

Joegoslavië

Persoonlijke favoriet: Dubrovački Trubaduri - Jedan Dan (1968)

Joegoslavië heb ik nooit bewust meegemaakt op het Songfestival, maar alle nummers heb ik wel later gehoord. Ik vind het niet echt een heel interessant Songfestivalland; dan doen enkele oud-Joegoslavische staten het nu een stuk beter bij mij. Toch zitten er hier en daar leuke liedjes tussen, zoals het vrolijke Jedan Dan uit alweer 1968.

Luxemburg

Eerste deelname: 1956
Aantal deelnamen: 37
Winst: 5

Statistieken

Hoogste positie: 1ste (1961, 1965, 1972, 1973, 1983)
Laagste positie: laatste (1958, 1960, 1970)

Persoonlijke favoriet: Vicky Leandros - L'Amour Est Bleu (1967)

En dan besef je ineens dat we Luxemburg nog hebben, het kleine landje met maar liefst vijf overwinningen en daarmee gedeeld op de derde plaats samen met Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Zweden staat tweede met zes overwinningen en Ierland nog steeds aan kop met zeven.

Buiten dat het land vijf keer gewonnen heeft en al sinds 1994 niet meer meedoet is het ook land met erg sterke inzendingen. Nu heb ik gekozen voor Vicky's eerste keer in 1967 (ze won in 1972 voor Luxemburg met Après Toi, een nummer die ik dan weer niet leuk vind), maar ik had ook kunnen kiezen voor Anne-Marie David met Tu Te Reconnaîtras of France Gall met Poupée de Cire, Poupée de Son. Allebei nummers die torenhoog scoren in mijn persoonlijke favorieten lijstje.

Nu ben ik toch wel gek op die met name wat oudere Franstalige nummers en Luxemburg heeft er aardig wat geleverd.

Nu ga ik het dan ook eens zeggen in navolging van Onweerwolf: Luxemburg kom terug!

Onweerwolf
Mijn Luxemburg Top 38

01. [1965] France Gall - Poupée De Cire, Poupée De Son
02. [1967] Vicky Leandros - L'amour Est Bleu
03. [1973] Anne-Marie David - Tu Te Reconnaîtras
04. [1972] Vicky Leandros - Après Toi
05. [1981] Jean-Claude Pascal - C'est Peut-Être Pas L'amérique
06. [1983] Corinne Hermès - Si La Vie Est Cadeau
07. [1987] Plastic Bertrand - Amour, Amour
08. [1978] Baccara - Parlez-Vous Français
09. [1988] Lara Fabian - Croire
10. [1977] Anne-Marie B - Frère Jacques
11. [1991] Sarah Bray - Un Baiser Volé
12. [1986] Sherisse Laurence - L'amour De Ma Vie
13. [1979] Jeane Manson - J'ai Déjà Vu Ça Dans Tes Yeux
14. [1990] Céline Carzo - Quand Je Te Rêve
15. [1982] Svetlana - Cours Après Le Temps
16. [1963] Nana Mouskouri - A Force De Prier
17. [1969] Romuald - Catherine
18. [1985] Ireen Sheer, Margo, Franck Olivier, Chris & Malcolm Roberts, Diane Solomon - Children, Kinder, Enfants
19. [1993] Modern Times - Donne-Moi Une Chance
20. [1992] Marion Welter & Kontinent - Sou Fräi
21. [1980] Sophie & Magaly - Papa Pingouin
22. [1974] Ireen Sheer - Bye Bye I Love You
23. [1975] Géraldine - Toi
24. [1964] Hugues Aufray - Dès Que Le Printemps Revient
25. [1957] Danièle Dupré - Amours Mortes (Tant De Peine)
26. [1971] Monique Melsen - Pomme, Pomme, Pomme
27. [1984] Sophie Carle - 100% D'amour
28. [1989] Park Café - Monsieur
29. [1961] Jean-Claude Pascal - Nous Les Amoureux
30. [1962] Camillo Felgen - Petit Bonhomme
31. [1966] Michèle Torr - Ce Soir Je T'attendais
32. [1970] David Alexandre Winter - Je Suis Tombé Du Ciel
33. [1968] Chris Baldo & Sophie Garel - Nous Vivrons D'amour
34. [1976] Jürgen Marcus - Chansons Pour Ceux Qui S'aiment
35. [1958] Solange Berry - Un Grand Amour
36. [1956] Michèle Arnaud - Les Amants De Minuit
37. [1960] Camillo Felgen - So Laang We's Du Do Bast
38. [1956] Michèle Arnaud - Ne Crois Pas

Kom terug Luxemburg!

Zeg er eens wat van Onweerwolf: ze doen lelijk over onze Duncan (eindelijk kunnen we het eens enorm eens zijn... even van genieten nu)

Onweerwolf
aERodynamIC schreef:
Zeg er eens wat van Onweerwolf: ze doen lelijk over onze Duncan (eindelijk kunnen we het eens enorm eens zijn... even van genieten nu)

Tsja, ik hou wel van regeltjes dus ik kan moeilijk beweren dat ik niet begrijp dat ze hier iets over zeggen.

Ik ben er wel voorstander van om in de toekomst de regel dat een nummer op geen enkele wijze eerder dan 1 januari mag worden gepubliceerd hard te gaan handhaven.

Luxemburg

Persoonlijke favoriet: Anne-Marie David - Tu te reconnaîtras (1973)

Het is inderdaad wonderbaarlijk hoe zo'n klein landje het toch jarenlang zo goed gedaan heeft op het Songfestival met heel erg goede inzendingen. Veelal waren hun artiesten niet Luxemburgs, maar de commissie daar had zeker oog voor wat kwaliteit was. Ik heb een aantal grote favorieten uit dit land, waarvan aERodynamIC en Onweerwolf er al twee hebben genoemd. Dan ga ik voor het prachtige Tu te reconnaîtras van Anne-Marie David, die nog altijd in mijn top 10 van favoriete winnaars staat.

Onweerwolf schreef:
(quote)

Tsja, ik hou wel van regeltjes dus ik kan moeilijk beweren dat ik niet begrijp dat ze hier iets over zeggen.

Ik ben er wel voorstander van om in de toekomst de regel dat een nummer op geen enkele wijze eerder dan 1 januari mag worden gepubliceerd hard te gaan handhaven.

Er is ook helemaal niets aan de hand. De regel is duidelijk dat een nummer nooit voor september het jaar ervoor commercieel mag zijn uitgebracht of ergens officieel mag zijn gereleased. Een krakkemikkig Youtube filmpje hier en daar is echt geen punt; het is zelfs zo vaak voorgekomen bij ESF inzendingen. Het nummer van Italië vorig jaar werd al eerder ingezonden voor San Remo met een andere vocalist. Anouk zong een stukje van Birds ook al op de radio zo'n twee jaar voor haar deelname.

Snappen doe ik het ook wel ja, het is wat vaag allemaal en het bewuste filmpje is uit 2017. Maar het grappige is ook dat je er niemand over hoort dat er zoveel Arcade filmpjes online stonden toen niemand nog van Duncan gehoord had en er werd toen al gespeculeerd dat het Arcade zou kunnen worden. Niemand viel daar toen over. Hadden ze nu ook niet gedaan als Nederland 20e stond in de polls. Iets met hoge bomen....

En dat laatste is ook wennen en zagen we aankomen. Naast alle lof en de torenhoge positie die Nederland al weken inneemt komt ook de haat. Je ziet in de comments dat de grootste voorstanders van diskwalificatie vaak Russen of Italianen zijn of mensen die een pesthekel hebben aan Arcade.

En dat is, ondanks dat je wist dat het zou komen, toch ook wel even wennen merk ik. Wat een bijzonder jaar is 2019 toch voor ons land!

Ook opvallend is dat veel Amerikanen het festival zo omarmen en dat deze Nederland dit jaar hoog hebben zitten.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 01:46 uur

geplaatst: vandaag om 01:46 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.