Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival #2
zoeken in:
0
Onweerwolf
geplaatst: 28 april 2019, 12:09 uur
Aoibhin schreef:
Er is ook helemaal niets aan de hand. De regel is duidelijk dat een nummer nooit voor september het jaar ervoor commercieel mag zijn uitgebracht of ergens officieel mag zijn gereleased. Een krakkemikkig Youtube filmpje hier en daar is echt geen punt; het is zelfs zo vaak voorgekomen bij ESF inzendingen. Het nummer van Italië vorig jaar werd al eerder ingezonden voor San Remo met een andere vocalist. Anouk zong een stukje van Birds ook al op de radio zo'n twee jaar voor haar deelname.
(quote)
Er is ook helemaal niets aan de hand. De regel is duidelijk dat een nummer nooit voor september het jaar ervoor commercieel mag zijn uitgebracht of ergens officieel mag zijn gereleased. Een krakkemikkig Youtube filmpje hier en daar is echt geen punt; het is zelfs zo vaak voorgekomen bij ESF inzendingen. Het nummer van Italië vorig jaar werd al eerder ingezonden voor San Remo met een andere vocalist. Anouk zong een stukje van Birds ook al op de radio zo'n twee jaar voor haar deelname.
Waar het in essentie om gaat is de vraag of een nummer door eerdere exposure oneerlijk voordeel heeft kunnen hebben en het criterium wat daarbij dan wordt gebruikt is 'commercieel uitgebracht' of niet, maar wanneer daar geen sprake van is staat het de EBU nog altijd vrij om in een individueel geval een nummer toch te weigeren. Dat zal hier niet gaan gebeuren net zoals dat in het verleden bij veel nummers niet gebeurde, maar het blijft wel een een wat vaag begrip met een stukje willekeur en daar ben ik persoonlijk geen fan van. Ik zou mij kunnen voorstellen dat in een toekomstige setting deze nummers zouden kunnen worden gediskwalificeerd.
0
geplaatst: 28 april 2019, 12:15 uur
Onweerwolf schreef:
Waar het in essentie om gaat is de vraag of een nummer door eerdere exposure oneerlijk voordeel heeft kunnen hebben en het criterium wat daarbij dan wordt gebruikt is 'commercieel uitgebracht' of niet, maar wanneer daar geen sprake van is staat het de EBU nog altijd vrij om in een individueel geval een nummer toch te weigeren. Dat zal hier niet gaan gebeuren net zoals dat in het verleden bij veel nummers niet gebeurde, maar het blijft wel een een wat vaag begrip met een stukje willekeur en daar ben ik persoonlijk geen fan van. Ik zou mij kunnen voorstellen dat in een toekomstige setting deze nummers zouden kunnen worden gediskwalificeerd.
(quote)
Dat snap ik wel. Zo heb je dat ook met de "geen politieke boodschap" regel, maar in het verleden zijn er zo vaak nummers wel toegestaan die duidelijk een politieke lading hadden (zeer recent nog Jamala met 1944). De EBU is daar ook enorm inconsequent in; en waar leg je überhaupt de grens tussen 'politiek' en 'geen politiek'?
In het geval van Duncan vind ik het wel vooral zout op slakken leggen. Hij was nog compleet onbekend voor hij werd aangekondigd als inzending en die filmpjes hadden hooguit een paar honderd views (die waarschijnlijk ook allemaal van medestudenten en familie en vrienden zijn). Daar heeft hij echt geen voordeel mee gehad.
Wat aERodynamIC zegt klopt ook, dat veel fans van andere inzendingen (met name de andere kanshebbers) van alles zitten aan te grijpen. Dat is niets nieuws bij de topfavorieten, maar het is wat apart dat het nu voor het eerst over Nederland gaat.
0
Onweerwolf
geplaatst: 28 april 2019, 12:22 uur
Ik vind ook zeker niet dat de huidige regels zijn gebroken. Ik ben gewoon voorstander van duidelijkere regels. Ik zie regels als gereedschap. Gereedschap moet altijd beschikbaar zijn, goed werken en van uitstekende kwaliteit zijn.
Ik krijg de randzaken van het ESC overigens nooit zo mee, dus dat Russen en Italianen de jacht op Nederland hebben geopend zal allemaal wel. Ik weet dat sommige mensen dusdanig fanatiek en vaderlandslievend zijn dat ze werkelijk alles aangrijpen. Toen de clip net was gelanceerd zag ik al mensen schuimbekkend roepen om diskwalificatie omdat hij in z'n blootje was en dat te schokkend oid zou zijn.
Tsja...
Ik krijg de randzaken van het ESC overigens nooit zo mee, dus dat Russen en Italianen de jacht op Nederland hebben geopend zal allemaal wel. Ik weet dat sommige mensen dusdanig fanatiek en vaderlandslievend zijn dat ze werkelijk alles aangrijpen. Toen de clip net was gelanceerd zag ik al mensen schuimbekkend roepen om diskwalificatie omdat hij in z'n blootje was en dat te schokkend oid zou zijn.
Tsja...

0
geplaatst: 28 april 2019, 13:23 uur
Ach ja, hoge bomen vangen veel wind. Volgens mij is het al jaren niet meer voorgekomen dat (een van de) favorieten of winnaars, mede dankzij de wat vage EBU-regels, niet op de een of andere manier in opspraak werden gebracht door een ander land. Meestal of dat het lied al eerder bestond of het overtreden van de politieke regel of (het vaakst) iets met plagiaat.
0
geplaatst: 28 april 2019, 13:30 uur
Na het rijtje klassiekers hierboven heb ik trouwens nog een Luxemburgse guilty pleasure. Ik post een studioversie omdat ik die leuker vind. En toegegeven het is nogal een kinderliedje, maar ik kan dit lenteliedje over appeltjes eten maar moeilijk weerstaan: Het gaat om de inzending van 1971, net voor de twee jaar op rij dat ze zouden winnen. Het werd dertiende van de achttien en was een van de vrij zeldzame deelnemers die ook echt uit Luxemburg kwam: Pomme Pomme Pomme van Monique Melsen
0
geplaatst: 28 april 2019, 14:07 uur
17. België: Eliot - Wake Up
Die onheilspellende beat is ijzersterk, jammer dat deze onderhuidse spanning in de refrein en ineens wegvalt. Wederom een sterke inzending van de Belgen. De top 10 zit er wel weer in dit jaar.
18. Estland: Victor Crone - Storm
Dit had de afgelopen jaren zo uit een Zweedse koker kunnen komen, maar anno 2019 is de frisheid er wel een beetje vanaf. Niettemin een allemansvriendje dat een goede middenmoter moet kunnen worden.
19. Georgië: Oto Nemsadze - Keep On Going
Georgië zal nooit gelikte top 40-pop inzenden en dat siert ze. Dat de rest van Europa niet op hun Georgische sound zit te wachten wil blijkbaar niet tot ze doordringen. Ook dit nummer zal geen potten gaan breken, hoewel de laatste halve minuut wel indrukwekkend intens is.
20. IJsland: Hatari - Hatrið Mun Sigra
Ha! Big smile op mijn gezicht hier. Ik vind dit tof! Een opvallende inzending als deze trekt de aandacht én een genre als dit kan gewoon op een flinke schare fans rekenen. Dat het live waarschijnlijk volkomen kut gaat klinken hoeft een finaleplaats daarom niet in de weg te staan.
21. Portugal: Conan Osíris - Telemóveis
Tsja, wat moet ik hiervan zeggen? 'Bijzonder' is het eerste woord dat in me opkomt en dat is meestal niet iets positiefs. Ik vind het een saai nummer, waarin amper iets gebeurt.
22. Griekenland: Katerine Duska - Better Love
Weinig aan te merken op dit liedje. Degelijke popmuziek, maar niet zo'n standaard, uptempo, catchy meezinger die we al te vaak hebben gehoord. Die kleine twist maakt 'm kansrijk.
23. San Marino: Serhat - Say Na Na Na
Valentina heeft drie kansen gehad, tijd voor poging numero 2 voor Serhat. De eerste noten klinken al meteen goed fout. Dit wordt natuurlijk niks, maar ik geef toe: Dat melodietje onder het refrein is stiekem best lekker.
Op volgorde:
1. België
2. IJsland
3. Griekenland
4. San Marino
5. Georgië
6. Estland
7. Portugal
Die onheilspellende beat is ijzersterk, jammer dat deze onderhuidse spanning in de refrein en ineens wegvalt. Wederom een sterke inzending van de Belgen. De top 10 zit er wel weer in dit jaar.
18. Estland: Victor Crone - Storm
Dit had de afgelopen jaren zo uit een Zweedse koker kunnen komen, maar anno 2019 is de frisheid er wel een beetje vanaf. Niettemin een allemansvriendje dat een goede middenmoter moet kunnen worden.
19. Georgië: Oto Nemsadze - Keep On Going
Georgië zal nooit gelikte top 40-pop inzenden en dat siert ze. Dat de rest van Europa niet op hun Georgische sound zit te wachten wil blijkbaar niet tot ze doordringen. Ook dit nummer zal geen potten gaan breken, hoewel de laatste halve minuut wel indrukwekkend intens is.
20. IJsland: Hatari - Hatrið Mun Sigra
Ha! Big smile op mijn gezicht hier. Ik vind dit tof! Een opvallende inzending als deze trekt de aandacht én een genre als dit kan gewoon op een flinke schare fans rekenen. Dat het live waarschijnlijk volkomen kut gaat klinken hoeft een finaleplaats daarom niet in de weg te staan.
21. Portugal: Conan Osíris - Telemóveis
Tsja, wat moet ik hiervan zeggen? 'Bijzonder' is het eerste woord dat in me opkomt en dat is meestal niet iets positiefs. Ik vind het een saai nummer, waarin amper iets gebeurt.
22. Griekenland: Katerine Duska - Better Love
Weinig aan te merken op dit liedje. Degelijke popmuziek, maar niet zo'n standaard, uptempo, catchy meezinger die we al te vaak hebben gehoord. Die kleine twist maakt 'm kansrijk.
23. San Marino: Serhat - Say Na Na Na
Valentina heeft drie kansen gehad, tijd voor poging numero 2 voor Serhat. De eerste noten klinken al meteen goed fout. Dit wordt natuurlijk niks, maar ik geef toe: Dat melodietje onder het refrein is stiekem best lekker.
Op volgorde:
1. België
2. IJsland
3. Griekenland
4. San Marino
5. Georgië
6. Estland
7. Portugal
0
geplaatst: 28 april 2019, 14:48 uur
Jake is een van mijn favoriete Eurovisie Youtubers. Ik vind zijn reacties altijd heel fijn om te horen; ook met kritiek klinkt hij nooit gemeen. Hij meent volgens mij ook echt oprecht wat hij hier allemaal zegt.
0
geplaatst: 28 april 2019, 15:07 uur
Ik ben fan van Alesia (die Nederland als favoriet heeft dit jaar): Eurovision 2019: My Top 10 [Alesia Michelle] - YouTube
0
geplaatst: 28 april 2019, 15:14 uur
aERodynamIC schreef:
Ik ben fan van Alesia (die Nederland als favoriet heeft dit jaar): Eurovision 2019: My Top 10 [Alesia Michelle] - YouTube
Alesia vind ik ook heel tof! Verder volg ik ook nog Matt van ESCunited en Natalia van Tuneful TV.
1
geplaatst: 28 april 2019, 16:26 uur
Ik moet eerlijk bekennen dat dit pas het eerste jaar is dat ik dit soort mensen volg. Iets met obsessief het nieuws over Nederland blijven volgen 

0
geplaatst: 28 april 2019, 17:59 uur
aERodynamIC schreef:
Ik moet eerlijk bekennen dat dit pas het eerste jaar is dat ik dit soort mensen volg. Iets met obsessief het nieuws over Nederland blijven volgen
Herkenbaar.... Iets te herkenbaar.
Heb ook nog nooit zoveel geluisterd naar alle inzendingen. Ik zit helemaal in Eurovisiemodus en zing zelfs de vervelende nummers zo mee. Bij mij varieerde het tot nu toe per jaar van alleen de Nederlandse inzending al gehoord hebben tot het meeste wel een keertje, maar ik ken ze nu alle 41 van haver tot gort.
0
geplaatst: 28 april 2019, 22:37 uur
Nou dat doe ik allemaal wel elk jaar, maar vloggers op YouTube die nummers bespreken? Nooit naar gekeken (nu ook alleen maar de besprekingen van NL) en ook elke dag wel even kijken of er nieuws is. Zullen wel de zenuwen zijn in de aanloop naar. Stonden we laag in de polls en bij de bookmakers dan had ik dat allemaal niet gedaan 

0
geplaatst: 28 april 2019, 22:43 uur
Vloggers op Youtube is voor mij ook pas sinds een jaar of 3. Dat is sowieso de afgelopen jaren heel erg toegenomen; toen ik het Songfestival echt actief begon te volgen in 2011 (de jaren daarvoor was het vooral de halve finales en finale kijken en verder de rest van het jaar niets volgen) had je al die filmpjes op Youtube en al die vloggers nog niet.
0
geplaatst: 28 april 2019, 23:03 uur
Het verbaast mij dat er best veel vloggers zijn uit de VS of Aziatische landen. Het leeft inmiddels echt wereldwijd.
0
geplaatst: 29 april 2019, 00:34 uur
aERodynamIC schreef:
Het verbaast mij dat er best veel vloggers zijn uit de VS of Aziatische landen. Het leeft inmiddels echt wereldwijd.
Klopt, daar zijn er echt heel veel van. Ik vind het echt tof om te zien hoeveel fans er wereldwijd zijn in landen waar het ESF niet eens rechtstreeks wordt uitgezonden (en als het al zo is, dan via een exclusief kanaal wat niet iedereen ontvangt).
Er zijn al langer veel fans wereldwijd, maar het komt echt sinds kort pas echt naar boven hoeveel fans er wel niet zijn buiten Europa.
0
geplaatst: 29 april 2019, 17:11 uur
Marokko
Eerste deelname: 1980
Aantal deelnamen: 1
Winst: 0
Statistieken
Hoogste positie: 18de (1980)
Laagste positie: 18de (1980)
Samira Bensaid - Bitaqat Khub
Nou, daar zijn we snel klaar mee. Marokko deed in 1980 eenmalig mee en werd 18e. Dit dankzij de Italianen die als enige land 7 punten gaven.
Er gaan geruchten dat koning Hassan II zo boos was dat hij besloot dat het land nooit meer mee mocht doen. Zelf waren ze nogal afwijkend met hun manier van punten geven: winnaar Ierland kreeg er nul en Turkije kreeg de volle mep van 12 punten.
Andere verhalen die de ronde doen zijn het feit dat Israël niet meedeed in 1980 en in andere jaren wel.
In 2008 werd er weer over nagedacht mee te doen, maar het nadeel was dat er te veel bloot in voorkomt of teksten die niet met de Islam te verenigen zijn en in eigen land zenden ze dan gewoon reclame uit, en dat mag niet volgens de regels.
Nee, ik ga de tekst van onweerwolf hier niet neerzetten. Lekker wegblijven met dat gedrag. Turkije had er ook een handje van. Toedeloe zeggen we dan. Laat ze het maar doen met dat eenmalige optreden in 1980.
Eerste deelname: 1980
Aantal deelnamen: 1
Winst: 0
Statistieken
Hoogste positie: 18de (1980)
Laagste positie: 18de (1980)
Nou, daar zijn we snel klaar mee. Marokko deed in 1980 eenmalig mee en werd 18e. Dit dankzij de Italianen die als enige land 7 punten gaven.
Er gaan geruchten dat koning Hassan II zo boos was dat hij besloot dat het land nooit meer mee mocht doen. Zelf waren ze nogal afwijkend met hun manier van punten geven: winnaar Ierland kreeg er nul en Turkije kreeg de volle mep van 12 punten.
Andere verhalen die de ronde doen zijn het feit dat Israël niet meedeed in 1980 en in andere jaren wel.
In 2008 werd er weer over nagedacht mee te doen, maar het nadeel was dat er te veel bloot in voorkomt of teksten die niet met de Islam te verenigen zijn en in eigen land zenden ze dan gewoon reclame uit, en dat mag niet volgens de regels.
Nee, ik ga de tekst van onweerwolf hier niet neerzetten. Lekker wegblijven met dat gedrag. Turkije had er ook een handje van. Toedeloe zeggen we dan. Laat ze het maar doen met dat eenmalige optreden in 1980.
0
Onweerwolf
geplaatst: 29 april 2019, 18:49 uur
Mijn Marokko Top 1:
01. [1980] Samira Bensaïd - Bitaqat Khub
Kom terug Marokko!

Moeilijkdoenerij landen zijn jammer inderdaad en Marokko is er daar een van, net als Turkije. Desalniettemin vind ik de inzending van 1980 zeer behoorlijk en zou ik graag meer muziek uit dit land leren kennen via het ESC.
Gruwelijk knappe vrouw overigens, Samira, toen én nu. Eén van de mooiste dames die ooit aan het ESC meededen wat mij betreft en natuurlijk een hele grote ster. Al weten we daar in Europa niet zo veel van.
01. [1980] Samira Bensaïd - Bitaqat Khub
Kom terug Marokko!

Moeilijkdoenerij landen zijn jammer inderdaad en Marokko is er daar een van, net als Turkije. Desalniettemin vind ik de inzending van 1980 zeer behoorlijk en zou ik graag meer muziek uit dit land leren kennen via het ESC.
Gruwelijk knappe vrouw overigens, Samira, toen én nu. Eén van de mooiste dames die ooit aan het ESC meededen wat mij betreft en natuurlijk een hele grote ster. Al weten we daar in Europa niet zo veel van.
1
geplaatst: 29 april 2019, 18:58 uur
Een interessant artikel over het songfestival van 1975, inclusief interview met de zangeres van Teach-In:
https://www.volkskrant.nl/cultuur-media/spanningen-op-het-songfestival-in-het-ding-a-dong-jaar-1975-was-het-zeker-niet-beter~b7b147d1/
https://www.volkskrant.nl/cultuur-media/spanningen-op-het-songfestival-in-het-ding-a-dong-jaar-1975-was-het-zeker-niet-beter~b7b147d1/
0
Onweerwolf
geplaatst: 29 april 2019, 19:04 uur
Overigens een zeer degelijke film: Der Baader Meinhof Komplex. Geen link met het ESC verder in die film maar desalniettemin de moeite waard.
0
geplaatst: 29 april 2019, 19:42 uur
Poek schreef:
Een interessant artikel over het songfestival van 1975, inclusief interview met de zangeres van Teach-In:
Ja, die had ik gelezen. Je beseft dan ineens weer dat het 'vroeger' echt niet zoveel beter was. We vergeten nogal eens makkelijk.
0
geplaatst: 29 april 2019, 21:14 uur
Toen was ik alweer toe aan halve finale 2!
24. Armenië: Srbuk - Walking Out
Dit soort powervrouwen kan ik meestal wel waarderen, ware het niet dat dit liedje - tot de laatste halve minuut - nét een beetje te weinig peper in zich heeft. Niettemin een goed liedje dat pak 'm beet top 15 kan halen.
25. Ierland: Sarah McTernan - 22
Jaaa, een vrouw! Dat betekent een keer géén gezapig boybandliedje! Ierland wordt modern.
Ik vind het een lekker relaxt popliedje, maar ik vrees dat het toch wat te anoniem gaat zijn voor een finaleplek.
26. Moldavië: Ana Odobescu - Stay
Een ouderwetse powerballad, die heb ik volgens mij nog niet veel gehoord dit jaar. Kon wel eens gunstig uitpakken, hoewel het in een echt powerballad-jaar geen opvallend liedje zou zijn geweest.
27. Zwitserland: Luca Hänni - She Got Me
Bah, wat krijg ik de pest van deze tekst. Vooral dat refrein trek ik heel slecht. Hippe en slimme song verder, ook dat een vleugje Arabische sound erdoor. Ja, die Zwitsers hebben het aardig voor elkaar, maar mijn cup of tea is dit niet.
28. Letland: Carousel - That Night
Dit liedje kabbelt lekker voort, ontspannen en rustgevend. Misschien een tikje oubollig, maar het valt wel op tussen al die hipper-dan-hip popsongs. Aardig onverstaanbaar Engels trouwens.
29. Roemenië: Ester Peony - On a Sunday
Het intro doet vermoeden dat dit de metalkant uitgaat, maar dat gebeurt helaas niet. Echt ontbranden doet dit nummer daarom voor mij niet. Op zich ligt dit me wel, maar het liedje moet nog wat groeien. Die kans krijgt het op het festival alleen niet, dus ik zie dit stranden in de semi's.
30. Denemarken: Leonora - Love Is Forever
Tip voor de cameraman: Zo'n constante close-up werkt niet echt bij iemand met zo weinig expressie. Schattig liedje wel, maar toch ook wat te tuttig.
31. Zweden: John Lundvik - Too Late for Love
Vorig jaar heeft bewezen dat Europa wel een beetje klaar is met die gelikte Zweedse pop van de laatste jaren. Met deze gospeltwist tappen de Zweden nu uit een ander vaatje en zie ik ze daarom wel weer een flinke stap omhoog maken.
32. Oostenrijk: PÆNDA - Limits
Ben ik de enige die Celine Dion-associaties krijgt bij die kille blik? Van dat hoge stemmetje ben ik ook niet gecharmeerd en blauw haar is ook bepaald geen garantie voor succes. Dit gaat niks worden.
33. Kroatië: Roko - The Dream
Vrij dramatisch allemaal, maar ik hou d'rvan! Een beetje pompeus mag best op het Songfestival en heel veel grote gebaren heb ik nog niet voorbij horen komen. Wie weet zit er wel een stuntje in als zijn uithalen live overeind blijven.
Mijn top 10 van deze liedjes zou er zo uitzien:
1. Kroatië
2. Ierland
3. Zwitserland
4. Armenië
5. Denemarken
6. Moldavië
7. Zweden
8. Roemenië
9. Letland
10. Oostenrijk
En dan zie ik ineens hoe ver Ierland en Zwitserland bovenaan staan en kom ik tot de conclusie dat dit best een matig blokje is geweest.
24. Armenië: Srbuk - Walking Out
Dit soort powervrouwen kan ik meestal wel waarderen, ware het niet dat dit liedje - tot de laatste halve minuut - nét een beetje te weinig peper in zich heeft. Niettemin een goed liedje dat pak 'm beet top 15 kan halen.
25. Ierland: Sarah McTernan - 22
Jaaa, een vrouw! Dat betekent een keer géén gezapig boybandliedje! Ierland wordt modern.
Ik vind het een lekker relaxt popliedje, maar ik vrees dat het toch wat te anoniem gaat zijn voor een finaleplek.
26. Moldavië: Ana Odobescu - Stay
Een ouderwetse powerballad, die heb ik volgens mij nog niet veel gehoord dit jaar. Kon wel eens gunstig uitpakken, hoewel het in een echt powerballad-jaar geen opvallend liedje zou zijn geweest.
27. Zwitserland: Luca Hänni - She Got Me
Bah, wat krijg ik de pest van deze tekst. Vooral dat refrein trek ik heel slecht. Hippe en slimme song verder, ook dat een vleugje Arabische sound erdoor. Ja, die Zwitsers hebben het aardig voor elkaar, maar mijn cup of tea is dit niet.
28. Letland: Carousel - That Night
Dit liedje kabbelt lekker voort, ontspannen en rustgevend. Misschien een tikje oubollig, maar het valt wel op tussen al die hipper-dan-hip popsongs. Aardig onverstaanbaar Engels trouwens.
29. Roemenië: Ester Peony - On a Sunday
Het intro doet vermoeden dat dit de metalkant uitgaat, maar dat gebeurt helaas niet. Echt ontbranden doet dit nummer daarom voor mij niet. Op zich ligt dit me wel, maar het liedje moet nog wat groeien. Die kans krijgt het op het festival alleen niet, dus ik zie dit stranden in de semi's.
30. Denemarken: Leonora - Love Is Forever
Tip voor de cameraman: Zo'n constante close-up werkt niet echt bij iemand met zo weinig expressie. Schattig liedje wel, maar toch ook wat te tuttig.
31. Zweden: John Lundvik - Too Late for Love
Vorig jaar heeft bewezen dat Europa wel een beetje klaar is met die gelikte Zweedse pop van de laatste jaren. Met deze gospeltwist tappen de Zweden nu uit een ander vaatje en zie ik ze daarom wel weer een flinke stap omhoog maken.
32. Oostenrijk: PÆNDA - Limits
Ben ik de enige die Celine Dion-associaties krijgt bij die kille blik? Van dat hoge stemmetje ben ik ook niet gecharmeerd en blauw haar is ook bepaald geen garantie voor succes. Dit gaat niks worden.
33. Kroatië: Roko - The Dream
Vrij dramatisch allemaal, maar ik hou d'rvan! Een beetje pompeus mag best op het Songfestival en heel veel grote gebaren heb ik nog niet voorbij horen komen. Wie weet zit er wel een stuntje in als zijn uithalen live overeind blijven.
Mijn top 10 van deze liedjes zou er zo uitzien:
1. Kroatië
2. Ierland
3. Zwitserland
4. Armenië
5. Denemarken
6. Moldavië
7. Zweden
8. Roemenië
9. Letland
10. Oostenrijk
En dan zie ik ineens hoe ver Ierland en Zwitserland bovenaan staan en kom ik tot de conclusie dat dit best een matig blokje is geweest.
1
geplaatst: 30 april 2019, 01:07 uur
Mijn lijst van de winnaars:
01) 1977 France: Marie Myriam - L’oiseau et l’enfant
02) 2017 Portugal: Salvador Sobral - Amar Pelos Dois
03) 2012 Sweden: Loreen - Euphoria
04) 1973 Luxembourg: Anne-Marie David - Tu te reconnaîtras
05) 1970 Ireland: Dana - All Kinds of Everything
06) 1997 United Kingdom: Katrina & The Waves - Love Shine a Light
07) 1971 Monaco: Séverine - Un banc, un arbre, une rue
08) 2007 Serbia: Marija Šerifović - Molitva
09) 1963 Denmark: Grethe and Jørgen Ingmann - Dansevise
10) 1965 Luxembourg: France Gall - Poupée de cire, poupée de son
11) 1995 Norway: Secret Garden - Nocturne
12) 1964 Italy: Gigliola Cinquetti - Non ho l’étà
13) 2005 Greece: Helena Paparizou - My Number One
14) 2013 Denmark: Emmelie de Forest - Only Teardrops
15) 2004 Ukraine: Ruslana - Wild Dances
16) 1962 France: Isabelle Aubret - Un premier amour
17) 1996 Ireland: Eimear Quinn - The Voice
18) 1969 Netherlands: Lenny Kuhr - De Troubadour
19) 1974 Sweden: ABBA - Waterloo
20) 1998 Israel: Dana International - Diva
21) 2006 Finland: Lordi - Hard Rock Hallelujah
22) 1978 Israel: Izhar Cohen and the Alphabeta - A-Ba-Ni-Bi
23) 1990 Italy: Toto Cutugno - Insieme: 1992
24) 1981 United Kingdom: Bucks Fizz - Making Your Mind Up
25) 2014 Austria: Conchita Wurst - Rise Like a Poenix
26) 2003 Turkey: Sertab Erener - Everyway That I Can
27) 2015 Sweden: Måns Zelmerlöw - Heroes
28) 2010 Germany: Lena - Satellite
29) 1994 Ireland: Paul Harrington and Charlie McGettigan - Rock ‘n’ Roll Kids
30) 1987 Ireland: Johnny Logan - Hold Me Now
31) 1980 Ireland: Johnny Logan - What’s Another Year
32) 1975 Netherlands: Teach-In - Ding-a-dong
33) 1984 Sweden: Herreys - Diggi-Loo Diggi-Ley
34) 1985 Norway: Bobbysocks! - La det swinge
35) 1999 Sweden: Charlotte Nilsson - Take Me to Your Heaven
36) 2018 Israel: Netta - Toy
37) 2000 Denmark: Olsen Brothers - Fly on the Wings of Love
38) 1992 Ireland: Linda Martin - Why Me?
39) 1983 Luxembourg: Corinne Hermès - Si la vie est cadeau
40) 1982 Germany: Nicole - Ein bißchen Frieden
41) 1993 Ireland: Niamh Kavanagh - In Your Eyes
42) 1969 France: Frida Boccara - Un jour, un enfant
43) 1967 United Kingdom: Sandie Shaw - Puppet on a String
44) 1969 Spain: Salomé - Vivo cantando
45) 1979 Israel: Gali Atari and Milk and Honey - Hallelujah
46) 2016 Ukraine: Jamala - 1944
47) 1960 France: Jacqueline Boyer- Tom Pillibi
48) 1968 Spain: Massiel - La,la,la
49) 1956 Switzerland: Lys Assia - Refrain
50) 1958 France: André Claveau - Dors, mon amour
51) 1959 Netherlands: Teddy Scholten - Een Beetje
52) 1986 Belgium: Sandra Kim - J’aime la vie
53) 1991 Sweden: Carola - Fångad av en stormvind
54) 1988 Switzerland: Céline Dion - Ne partez pas sans moi
55) 2001 Estonia: Tanel Padar, Dave Benton and 2XL - Everybody
56) 1969 United Kingdom: Lulu - Boom Bang-a-Bang
57) 1957 Netherlands: Corry Brokken - Net als toen
58) 2009 Norway: Alexander Rybak - Fairytale
59) 1972 Luxembourg: Vicky Leandros - Après toi
60) 2002 Latvia: Marie N - I Wanna
61) 1989 Yugoslavia: Riva - Rock Me
62) 1976 United Kingdom: Brotherhood of Man - Save Your Kisses for Me
63) 2011 Azerbaijan: Ell & Nikki - Running Scared
64) 1961 Luxembourg: Jean-Claude Pascal - Nous les amoureux
65) 1966 Austria: Udo Jürgens - Merci, Chérie
66) 2008 Russia: Dima Bilan - Believe
01) 1977 France: Marie Myriam - L’oiseau et l’enfant
02) 2017 Portugal: Salvador Sobral - Amar Pelos Dois
03) 2012 Sweden: Loreen - Euphoria
04) 1973 Luxembourg: Anne-Marie David - Tu te reconnaîtras
05) 1970 Ireland: Dana - All Kinds of Everything
06) 1997 United Kingdom: Katrina & The Waves - Love Shine a Light
07) 1971 Monaco: Séverine - Un banc, un arbre, une rue
08) 2007 Serbia: Marija Šerifović - Molitva
09) 1963 Denmark: Grethe and Jørgen Ingmann - Dansevise
10) 1965 Luxembourg: France Gall - Poupée de cire, poupée de son
11) 1995 Norway: Secret Garden - Nocturne
12) 1964 Italy: Gigliola Cinquetti - Non ho l’étà
13) 2005 Greece: Helena Paparizou - My Number One
14) 2013 Denmark: Emmelie de Forest - Only Teardrops
15) 2004 Ukraine: Ruslana - Wild Dances
16) 1962 France: Isabelle Aubret - Un premier amour
17) 1996 Ireland: Eimear Quinn - The Voice
18) 1969 Netherlands: Lenny Kuhr - De Troubadour
19) 1974 Sweden: ABBA - Waterloo
20) 1998 Israel: Dana International - Diva
21) 2006 Finland: Lordi - Hard Rock Hallelujah
22) 1978 Israel: Izhar Cohen and the Alphabeta - A-Ba-Ni-Bi
23) 1990 Italy: Toto Cutugno - Insieme: 1992
24) 1981 United Kingdom: Bucks Fizz - Making Your Mind Up
25) 2014 Austria: Conchita Wurst - Rise Like a Poenix
26) 2003 Turkey: Sertab Erener - Everyway That I Can
27) 2015 Sweden: Måns Zelmerlöw - Heroes
28) 2010 Germany: Lena - Satellite
29) 1994 Ireland: Paul Harrington and Charlie McGettigan - Rock ‘n’ Roll Kids
30) 1987 Ireland: Johnny Logan - Hold Me Now
31) 1980 Ireland: Johnny Logan - What’s Another Year
32) 1975 Netherlands: Teach-In - Ding-a-dong
33) 1984 Sweden: Herreys - Diggi-Loo Diggi-Ley
34) 1985 Norway: Bobbysocks! - La det swinge
35) 1999 Sweden: Charlotte Nilsson - Take Me to Your Heaven
36) 2018 Israel: Netta - Toy
37) 2000 Denmark: Olsen Brothers - Fly on the Wings of Love
38) 1992 Ireland: Linda Martin - Why Me?
39) 1983 Luxembourg: Corinne Hermès - Si la vie est cadeau
40) 1982 Germany: Nicole - Ein bißchen Frieden
41) 1993 Ireland: Niamh Kavanagh - In Your Eyes
42) 1969 France: Frida Boccara - Un jour, un enfant
43) 1967 United Kingdom: Sandie Shaw - Puppet on a String
44) 1969 Spain: Salomé - Vivo cantando
45) 1979 Israel: Gali Atari and Milk and Honey - Hallelujah
46) 2016 Ukraine: Jamala - 1944
47) 1960 France: Jacqueline Boyer- Tom Pillibi
48) 1968 Spain: Massiel - La,la,la
49) 1956 Switzerland: Lys Assia - Refrain
50) 1958 France: André Claveau - Dors, mon amour
51) 1959 Netherlands: Teddy Scholten - Een Beetje
52) 1986 Belgium: Sandra Kim - J’aime la vie
53) 1991 Sweden: Carola - Fångad av en stormvind
54) 1988 Switzerland: Céline Dion - Ne partez pas sans moi
55) 2001 Estonia: Tanel Padar, Dave Benton and 2XL - Everybody
56) 1969 United Kingdom: Lulu - Boom Bang-a-Bang
57) 1957 Netherlands: Corry Brokken - Net als toen
58) 2009 Norway: Alexander Rybak - Fairytale
59) 1972 Luxembourg: Vicky Leandros - Après toi
60) 2002 Latvia: Marie N - I Wanna
61) 1989 Yugoslavia: Riva - Rock Me
62) 1976 United Kingdom: Brotherhood of Man - Save Your Kisses for Me
63) 2011 Azerbaijan: Ell & Nikki - Running Scared
64) 1961 Luxembourg: Jean-Claude Pascal - Nous les amoureux
65) 1966 Austria: Udo Jürgens - Merci, Chérie
66) 2008 Russia: Dima Bilan - Believe
0
geplaatst: 30 april 2019, 10:14 uur
Monaco
Eerste deelname: 1959
Aantal deelnamen: 24
Winst: 1
Statistieken
Hoogste positie: 1ste (1971)
Laagste positie: laatste (1959, 1966)
Persoonlijke favoriet: Séverine - Un banc, un arbre, une rue (1971)
Ja, Séverine is een torenhoge favoriet van mij en won in 1971 voor Monaco. Het land haakte af in de jaren '80 om vervolgens pas in 2004 terug te keren, dat drie keer deed en daarna was het weer einde verhaal.
Françoise Hardy deed in 1963 mee met L'amour s'en va wat ook een persoonlijke favoriet is van mij. Verder vind ik dat Monaco niet heel veel interessante nummers heeft geleverd, maar dat kan ook komen omdat we ver terug de tijd in moeten en de laatste drie bijdragen waren nu niet bepaald memorabel te noemen.
Leuk hoor, die dwergenstaatjes, maar of ze terug moeten? Ach. Wat meer Franstalige nummers verwelkom ik wel
Eerste deelname: 1959
Aantal deelnamen: 24
Winst: 1
Statistieken
Hoogste positie: 1ste (1971)
Laagste positie: laatste (1959, 1966)
Persoonlijke favoriet: Séverine - Un banc, un arbre, une rue (1971)
Ja, Séverine is een torenhoge favoriet van mij en won in 1971 voor Monaco. Het land haakte af in de jaren '80 om vervolgens pas in 2004 terug te keren, dat drie keer deed en daarna was het weer einde verhaal.
Françoise Hardy deed in 1963 mee met L'amour s'en va wat ook een persoonlijke favoriet is van mij. Verder vind ik dat Monaco niet heel veel interessante nummers heeft geleverd, maar dat kan ook komen omdat we ver terug de tijd in moeten en de laatste drie bijdragen waren nu niet bepaald memorabel te noemen.
Leuk hoor, die dwergenstaatjes, maar of ze terug moeten? Ach. Wat meer Franstalige nummers verwelkom ik wel

1
Onweerwolf
geplaatst: 30 april 2019, 10:30 uur
Winnaars lijst:
01. [1969] Frida Boccara - Un Jour, Un Enfant
02. [1965] France Gall - Poupée De Cire, Poupée De Son
03. [2004] Ruslana - Wild Dances
04. [2014] Conchita Wurst - Rise Like A Phoenix
05. [1988] Céline Dion - Ne Partez Pas Sans Moi
06. [1974] ABBA - Waterloo
07. [2007] Marija Šerifović - Molitva
08. [1995] Secret Garden - Nocturne
09. [1998] Dana International - Diva
10. [2005] Helena Paparizou - My Number One
11. [2012] Loreen - Euphoria
12. [1970] Dana - All Kinds Of Everything
13. [1990] Toto Cutugno - Insieme: 1992
14. [1994] Paul Harrington & Charlie McGettigan - Rock 'n' Roll Kids
15. [2008] Dima Bilan - Believe
16. [1973] Anne-Marie David - Tu Te Reconnaîtras
17. [1993] Niamh Kavanagh - In Your Eyes
18. [2016] Jamala - 1944
19. [2018] Netta - Toy
20. [2013] Emmelie De Forest - Only Teardrops
21. [1992] Linda Martin - Why Me?
22. [1996] Eimear Quinn - The Voice
23. [1979] Gali Atari And Milk & Honey - Hallelujah
24. [2009] Alexander Rybak - Fairytale
25. [1969] Lenny Kuhr - De Troubadour
26. [1972] Vicky Leandros - Après Toi
27. [1963] Grethe & Jørgen Ingmann - Dansevise
28. [1975] Teach-In - Ding-A-Dong
29. [2011] Ell & Nikki - Running Scared
30. [1985] Bobbysocks - La Det Swinge
31. [1971] Séverine - Un Banc, Un Arbre, Une Rue
32. [1987] Johnny Logan - Hold Me Now
33. [2003] Sertab Erener - Every Way That I Can
34. [1980] Johnny Logan - What's Another Year
35. [2006] Lordi - Hard Rock Hallelujah
36. [1976] Brotherhood Of Man - Save Your Kisses For Me
37. [1978] Izhar Cohen & Alphabeta - A-Ba-Ni-Bi
38. [1986] Sandra Kim - J'aime La Vie
39. [2010] Lena - Satellite
40. [1968] Massiel - La La La
41. [1977] Marie Myriam - L'oiseau Et L'enfant
42. [2015] Måns Zelmerlöw - Heroes
43. [1966] Udo Jürgens - Merci, Chérie
44. [1991] Carola - Fångad Av En Stormvind
45. [1983] Corinne Hermès - Si La Vie Est Cadeau
46. [1960] Jacqueline Boyer - Tom Pillibi
47. [1981] Bucks Fizz - Making Your Mind Up
48. [1984] Herreys - Diggi-Loo Diggi-Ley
49. [1964] Gigliola Cinquetti - Non Ho L'età
50. [1982] Nicole - Ein Bißchen Frieden
51. [1969] Salomé - Vivo Cantando
52. [1997] Katrina And The Waves - Love Shine A Light
53. [1999] Charlotte Perrelli - Take Me To Your Heaven
54. [2017] Salvador Sobral - Amar Pelos Dois
55. [1956] Lys Assia - Refrain
56. [2000] Olsen Brothers - Fly On The Wings Of Love
57. [1967] Sandie Shaw - Puppet On A String
58. [1959] Teddy Scholten - Een Beetje
59. [1957] Corry Brokken - Net Als Toen
60. [1962] Isabelle Aubret - Un Premier Amour
61. [1958] André Claveau - Dors Mon Amour
62. [2001] Tanel Padar, Dave Benton & 2XL - Everybody
63. [2002] Marie N - I Wanna
64. [1989] Riva - Rock Me
65. [1961] Jean-Claude Pascal - Nous Les Amoureux
66. [1969] Lulu - Boom Bang-A-Bang
De Top 50 vind ik prima, daarna wordt het snel matig.
01. [1969] Frida Boccara - Un Jour, Un Enfant
02. [1965] France Gall - Poupée De Cire, Poupée De Son
03. [2004] Ruslana - Wild Dances
04. [2014] Conchita Wurst - Rise Like A Phoenix
05. [1988] Céline Dion - Ne Partez Pas Sans Moi
06. [1974] ABBA - Waterloo
07. [2007] Marija Šerifović - Molitva
08. [1995] Secret Garden - Nocturne
09. [1998] Dana International - Diva
10. [2005] Helena Paparizou - My Number One
11. [2012] Loreen - Euphoria
12. [1970] Dana - All Kinds Of Everything
13. [1990] Toto Cutugno - Insieme: 1992
14. [1994] Paul Harrington & Charlie McGettigan - Rock 'n' Roll Kids
15. [2008] Dima Bilan - Believe
16. [1973] Anne-Marie David - Tu Te Reconnaîtras
17. [1993] Niamh Kavanagh - In Your Eyes
18. [2016] Jamala - 1944
19. [2018] Netta - Toy
20. [2013] Emmelie De Forest - Only Teardrops
21. [1992] Linda Martin - Why Me?
22. [1996] Eimear Quinn - The Voice
23. [1979] Gali Atari And Milk & Honey - Hallelujah
24. [2009] Alexander Rybak - Fairytale
25. [1969] Lenny Kuhr - De Troubadour
26. [1972] Vicky Leandros - Après Toi
27. [1963] Grethe & Jørgen Ingmann - Dansevise
28. [1975] Teach-In - Ding-A-Dong
29. [2011] Ell & Nikki - Running Scared
30. [1985] Bobbysocks - La Det Swinge
31. [1971] Séverine - Un Banc, Un Arbre, Une Rue
32. [1987] Johnny Logan - Hold Me Now
33. [2003] Sertab Erener - Every Way That I Can
34. [1980] Johnny Logan - What's Another Year
35. [2006] Lordi - Hard Rock Hallelujah
36. [1976] Brotherhood Of Man - Save Your Kisses For Me
37. [1978] Izhar Cohen & Alphabeta - A-Ba-Ni-Bi
38. [1986] Sandra Kim - J'aime La Vie
39. [2010] Lena - Satellite
40. [1968] Massiel - La La La
41. [1977] Marie Myriam - L'oiseau Et L'enfant
42. [2015] Måns Zelmerlöw - Heroes
43. [1966] Udo Jürgens - Merci, Chérie
44. [1991] Carola - Fångad Av En Stormvind
45. [1983] Corinne Hermès - Si La Vie Est Cadeau
46. [1960] Jacqueline Boyer - Tom Pillibi
47. [1981] Bucks Fizz - Making Your Mind Up
48. [1984] Herreys - Diggi-Loo Diggi-Ley
49. [1964] Gigliola Cinquetti - Non Ho L'età
50. [1982] Nicole - Ein Bißchen Frieden
51. [1969] Salomé - Vivo Cantando
52. [1997] Katrina And The Waves - Love Shine A Light
53. [1999] Charlotte Perrelli - Take Me To Your Heaven
54. [2017] Salvador Sobral - Amar Pelos Dois
55. [1956] Lys Assia - Refrain
56. [2000] Olsen Brothers - Fly On The Wings Of Love
57. [1967] Sandie Shaw - Puppet On A String
58. [1959] Teddy Scholten - Een Beetje
59. [1957] Corry Brokken - Net Als Toen
60. [1962] Isabelle Aubret - Un Premier Amour
61. [1958] André Claveau - Dors Mon Amour
62. [2001] Tanel Padar, Dave Benton & 2XL - Everybody
63. [2002] Marie N - I Wanna
64. [1989] Riva - Rock Me
65. [1961] Jean-Claude Pascal - Nous Les Amoureux
66. [1969] Lulu - Boom Bang-A-Bang
De Top 50 vind ik prima, daarna wordt het snel matig.
0
Onweerwolf
geplaatst: 30 april 2019, 10:37 uur
Mijn monaco Top 24:
01. [1971] Séverine - Un Banc, Un Arbre, Une Rue
02. [1975] Sophie - Une Chanson C'est Une Lettre
03. [1969] Jean Jacques - Maman, Maman
04. [1974] Romuald - Celui Qui Reste Et Celui Qui S'en Va
05. [1978] Caline & Olivier Toussaint - Les Jardins De Monaco
06. [1962] François Deguelt - Dis Rien
07. [1961] Colette Deréal - Allons, Allons Les Enfants
08. [2004] Maryon - Notre Planète
09. [2005] Lise Darly - Tout De Moi
10. [1963] Françoise Hardy - L'amour S'en Va
11. [1977] Michèle Torr - Une Petite Française
12. [1973] Marie-France Dufour - Un Train Qui Part
13. [1966] Tereza - Bien Plus Fort
14. [1976] Mary Cristy - Toi, La Musique Et Moi
15. [1964] Romuald - Où Sont-Elles Passées
16. [1972] Anne-Marie Godart & Peter MacLane - Comme On S'aime
17. [2006] Séverine Ferrer - La Coco-Dance
18. [1960] François Deguelt - Ce Soir-Là
19. [1968] Line & Willy - À Chacun Sa Chanson
20. [1970] Dominique Dussault - Marlène
21. [1979] Laurent Vaguener - Notre Vie C'est La Musique
22. [1959] Jacques Pills - Mon Ami Pierrot
23. [1967] Minouche Barelli - Boum-Badaboum
24. [1965] Marjorie Noël - Va Dire À L'amour
2 goede nummers, verder vind ik Monaco niet echt boeiend.
Desalniettemin: kom terug Monaco!
01. [1971] Séverine - Un Banc, Un Arbre, Une Rue
02. [1975] Sophie - Une Chanson C'est Une Lettre
03. [1969] Jean Jacques - Maman, Maman
04. [1974] Romuald - Celui Qui Reste Et Celui Qui S'en Va
05. [1978] Caline & Olivier Toussaint - Les Jardins De Monaco
06. [1962] François Deguelt - Dis Rien
07. [1961] Colette Deréal - Allons, Allons Les Enfants
08. [2004] Maryon - Notre Planète
09. [2005] Lise Darly - Tout De Moi
10. [1963] Françoise Hardy - L'amour S'en Va
11. [1977] Michèle Torr - Une Petite Française
12. [1973] Marie-France Dufour - Un Train Qui Part
13. [1966] Tereza - Bien Plus Fort
14. [1976] Mary Cristy - Toi, La Musique Et Moi
15. [1964] Romuald - Où Sont-Elles Passées
16. [1972] Anne-Marie Godart & Peter MacLane - Comme On S'aime
17. [2006] Séverine Ferrer - La Coco-Dance
18. [1960] François Deguelt - Ce Soir-Là
19. [1968] Line & Willy - À Chacun Sa Chanson
20. [1970] Dominique Dussault - Marlène
21. [1979] Laurent Vaguener - Notre Vie C'est La Musique
22. [1959] Jacques Pills - Mon Ami Pierrot
23. [1967] Minouche Barelli - Boum-Badaboum
24. [1965] Marjorie Noël - Va Dire À L'amour
2 goede nummers, verder vind ik Monaco niet echt boeiend.
Desalniettemin: kom terug Monaco!

0
geplaatst: 30 april 2019, 12:03 uur
Marokko
Slechts één keer deed Marokko mee en af en toe vergeet ik überhaupt dat die deelname heeft plaatsgevonden. Het nummer vind ik nog niet eens zo slecht, maar de bijdrage was verder nogal onopvallend. Niet geheel toevallig deed Marokko mee in een jaar dat Israël afwezig was. Gezien de modernere koers van het ESF de laatste jaren denk ik niet dat we Marokko snel weer terug gaan zien op het ESF en gezien hun houding zal ik ze ook zeker niet missen.
Slechts één keer deed Marokko mee en af en toe vergeet ik überhaupt dat die deelname heeft plaatsgevonden. Het nummer vind ik nog niet eens zo slecht, maar de bijdrage was verder nogal onopvallend. Niet geheel toevallig deed Marokko mee in een jaar dat Israël afwezig was. Gezien de modernere koers van het ESF de laatste jaren denk ik niet dat we Marokko snel weer terug gaan zien op het ESF en gezien hun houding zal ik ze ook zeker niet missen.
1
geplaatst: 30 april 2019, 22:36 uur
Lijstjestijd:
Om te beginnen: ook een winnaarslijstje gemaakt. Verschilt toch hier en daar behoorlijk van de vorige. Sommige liedjes zijn me meer gaan bevallen, andere minder. Paar dingen waar ik redelijk alleen in sta (bijvoorbeeld mijn zwak voor beide Spaanse winnaars) en sommige waar ik minder alleen in sta (veel Franstalig van rond 1970 bovenin). Dit is mijn huidige momentopname:
1. Séverine – Un Banc, Un Arbre, Une Rue (Monaco, 1971)
2. Marie Myriam – L'Oiseau et L'enfant (Frankrijk/1977)
3. Gigiola Cinquetti – Non Ho L'eta (Italië/1964)
4. Salvador Sobral – Amor Pelos Dois (Portugal/2017)
5. France Gall – Poupee de Cire, Puopee de Son (Luxemburg/1965)
6. Anne-Marie David – Tu Te Reconnaitras (Luxemburg/1973)
7. Massiel – La La La (Spanje/1968)
8. Marija Sertovic – Molitva (Servië/2007)
9. Grethe & Jörgen Ingmann – Dansevise (Denemarken/1964)
10. Jamala – 1944 (Oekraine/2016)
11. Loreen – Euphoria (Zweden/2012)
12. Salome – Vivo Cantando (Spanje/1969)
13. Lenny Kuhr – De Troubadour (Nederland/1969)
14. Frida Boccara – Un Jour Une Enfant (Frankrijk/1969)
15. Dana – All Kinds of Everything (Ierland/1970)
16. Vicky Leandros – Après Toi (Luxemburg/1973)
17. Conchita Wurst – Rise Like a Phoenix (Oostenrijk/2014)
18. Lena – Satellite (Duitsland/2010)
19. Abba – Waterloo (Zweden/1974)
20. Isabel Aubret – Un Premier Amour (Frankrijk/1962)
21. Dana International – Diva (Israël/1998)
22. Sertab – Every Way That I Can (Turkije/2003)
23. Sandra Kim – J'aime La Vie (België/1986)
24. Celine Dion – Ne Partez Sans Moi (Zwitserland/1988)
25. Teddy Scholten – Een Beetje (Nederland/1959)
26. Johnny Logan – Hold Me Now (Ierland/1987)
27. Eimaer Quinn- The Voice (Ierland/1996)
28. Secret Garden – Nocturne (Noorwegen/1995)
29. Lordi – Hard Rock Hallelujah (Finland/2006)
30. Katrina & The Waves – Love Shine a Light (UK/1997)
31. Corinne Hermes – Si La Vie Est Un Cadeau (Luxemburg/1983_
32. Netta – Toy (Israel/2018)
33. Ruslana – Wild Dances (2004/Rusland)
34. Nicole – Ein Bisschen Frieden (Duitsland/1982)
35. Brotherhood of Man – Save Your Kisses For Me (UK/1976)
36. Bucks Fizz – Making Your Mind Up (UK/1981)
37. Alexander Rybak – Fairytale (Noorwegen/2009)
38. Bobbysocks! – La Det Swinge (Noorwegen/1985)
39. The Herreys – Diggi-Loo Diggi-Ley (Zweden/1984)
40. Johnny Logan – What's Another Year (Ierland/1980)
41. Paul Harrington & Charlie McGettigan – Rock 'n Roll Kids (Ierland/1994)
42. Helena Paparizou – My Number One (Griekenland/2005)
43. Mans Zelmerlow – Heroes (Zweden/2015)
44. Lys Assia – Refrain (Zwitserland/1956)
45. Teach In – Ding-a-Dong (Nederland/1975)
46. Jacqueline Boyer – Tom Pillibi (Frankrijk/1960)
47. André Claveau – Dors Mon Amour (Frankrijk/1958)
48. Sandie Shaw – Puppet on a String (UK/1967)
49. Emmelie de Forest – Only Teardrops (Denemarken/2013)
50. Lulu – Boom Bang-A-Bang (UK/1969)
51. Gali Atari & Milk and Honey – Hallelujah (Israël/1979)
52. Corry Brokken – Net Als Toen (Nederland/1957)
53. Niamh Kavanaugh – In Your Eyes (Ierland/1993)
54. Linda Martin -Why Me (Ierland/1992)
55. Toto Cotugno – Insieme:1992 (Italie/1990)
56. Izhar Cohen & Alpha Beta – A-Ba-Ni-Bi (Israel/1978)
57. Charlotte Nilsson – Take Me To Your Heaven (Zweden/1999)
58. Carola – Fangad Av En Stormvind (Zweden/1991)
59. Jean Claude Pascal – Nous Les Amoureux (Luxemburg/1961)
60. Riva – Rock Me (Joegoslavië/1989)
61. Tanel Pader, Dave Benton & 2XL – Everybody (Letland/2001)
62. Elli & Nikki – Running Scared (Azerbeidzjan/2011)
63. Udo Jurgens – Merci Cherie (Oostenrijk/1966)
64. Olsen Brothers – Fly On The Wings of Love (Denemarken/2000)
65. Marie N – I Wanna (Estland/2002)
66. Dima Bilan – Believe (Rusland/2008)
Om te beginnen: ook een winnaarslijstje gemaakt. Verschilt toch hier en daar behoorlijk van de vorige. Sommige liedjes zijn me meer gaan bevallen, andere minder. Paar dingen waar ik redelijk alleen in sta (bijvoorbeeld mijn zwak voor beide Spaanse winnaars) en sommige waar ik minder alleen in sta (veel Franstalig van rond 1970 bovenin). Dit is mijn huidige momentopname:
1. Séverine – Un Banc, Un Arbre, Une Rue (Monaco, 1971)
2. Marie Myriam – L'Oiseau et L'enfant (Frankrijk/1977)
3. Gigiola Cinquetti – Non Ho L'eta (Italië/1964)
4. Salvador Sobral – Amor Pelos Dois (Portugal/2017)
5. France Gall – Poupee de Cire, Puopee de Son (Luxemburg/1965)
6. Anne-Marie David – Tu Te Reconnaitras (Luxemburg/1973)
7. Massiel – La La La (Spanje/1968)
8. Marija Sertovic – Molitva (Servië/2007)
9. Grethe & Jörgen Ingmann – Dansevise (Denemarken/1964)
10. Jamala – 1944 (Oekraine/2016)
11. Loreen – Euphoria (Zweden/2012)
12. Salome – Vivo Cantando (Spanje/1969)
13. Lenny Kuhr – De Troubadour (Nederland/1969)
14. Frida Boccara – Un Jour Une Enfant (Frankrijk/1969)
15. Dana – All Kinds of Everything (Ierland/1970)
16. Vicky Leandros – Après Toi (Luxemburg/1973)
17. Conchita Wurst – Rise Like a Phoenix (Oostenrijk/2014)
18. Lena – Satellite (Duitsland/2010)
19. Abba – Waterloo (Zweden/1974)
20. Isabel Aubret – Un Premier Amour (Frankrijk/1962)
21. Dana International – Diva (Israël/1998)
22. Sertab – Every Way That I Can (Turkije/2003)
23. Sandra Kim – J'aime La Vie (België/1986)
24. Celine Dion – Ne Partez Sans Moi (Zwitserland/1988)
25. Teddy Scholten – Een Beetje (Nederland/1959)
26. Johnny Logan – Hold Me Now (Ierland/1987)
27. Eimaer Quinn- The Voice (Ierland/1996)
28. Secret Garden – Nocturne (Noorwegen/1995)
29. Lordi – Hard Rock Hallelujah (Finland/2006)
30. Katrina & The Waves – Love Shine a Light (UK/1997)
31. Corinne Hermes – Si La Vie Est Un Cadeau (Luxemburg/1983_
32. Netta – Toy (Israel/2018)
33. Ruslana – Wild Dances (2004/Rusland)
34. Nicole – Ein Bisschen Frieden (Duitsland/1982)
35. Brotherhood of Man – Save Your Kisses For Me (UK/1976)
36. Bucks Fizz – Making Your Mind Up (UK/1981)
37. Alexander Rybak – Fairytale (Noorwegen/2009)
38. Bobbysocks! – La Det Swinge (Noorwegen/1985)
39. The Herreys – Diggi-Loo Diggi-Ley (Zweden/1984)
40. Johnny Logan – What's Another Year (Ierland/1980)
41. Paul Harrington & Charlie McGettigan – Rock 'n Roll Kids (Ierland/1994)
42. Helena Paparizou – My Number One (Griekenland/2005)
43. Mans Zelmerlow – Heroes (Zweden/2015)
44. Lys Assia – Refrain (Zwitserland/1956)
45. Teach In – Ding-a-Dong (Nederland/1975)
46. Jacqueline Boyer – Tom Pillibi (Frankrijk/1960)
47. André Claveau – Dors Mon Amour (Frankrijk/1958)
48. Sandie Shaw – Puppet on a String (UK/1967)
49. Emmelie de Forest – Only Teardrops (Denemarken/2013)
50. Lulu – Boom Bang-A-Bang (UK/1969)
51. Gali Atari & Milk and Honey – Hallelujah (Israël/1979)
52. Corry Brokken – Net Als Toen (Nederland/1957)
53. Niamh Kavanaugh – In Your Eyes (Ierland/1993)
54. Linda Martin -Why Me (Ierland/1992)
55. Toto Cotugno – Insieme:1992 (Italie/1990)
56. Izhar Cohen & Alpha Beta – A-Ba-Ni-Bi (Israel/1978)
57. Charlotte Nilsson – Take Me To Your Heaven (Zweden/1999)
58. Carola – Fangad Av En Stormvind (Zweden/1991)
59. Jean Claude Pascal – Nous Les Amoureux (Luxemburg/1961)
60. Riva – Rock Me (Joegoslavië/1989)
61. Tanel Pader, Dave Benton & 2XL – Everybody (Letland/2001)
62. Elli & Nikki – Running Scared (Azerbeidzjan/2011)
63. Udo Jurgens – Merci Cherie (Oostenrijk/1966)
64. Olsen Brothers – Fly On The Wings of Love (Denemarken/2000)
65. Marie N – I Wanna (Estland/2002)
66. Dima Bilan – Believe (Rusland/2008)
0
geplaatst: 30 april 2019, 22:45 uur
En ik heb ook een lijstje met mijn favoriete nummers 2. 1956 (alles onder Lys Assia is nooit bekend gemaakt) en 1969 (na 4x nummer 1 komt een nummer 5) ontbreken qua jaren. In 1990 was er een ex aequo op 2. Die heb ik beide in het lijstje. Bovenin veel Frankrijk en Spanje. En kampioen tweede plaasten, Verenigd Koninkrijk, scoort vaak maar matig. Met een draak van een ballad die ik helemaal onderaan heb gezet. Riva is al niet bepaald de beste winnaar, maar de nummer 2 uit dat jaar was eigenlijk gewoon nog erger. Verder bovenin een fijne mix van hele mooie dingen en guilty pleasures waar ik me niet guilty over voel. En ik vind de tweede plaatsen van Linda Martin en Lys Assia beter dan de liedjes waar ze mee wonnen (de derde plek van Isabel Aubret trouwens ook, die zou heel hoog staan een eventeel derde plaatsen-lijstje).
De eerste 25 vind ik heel erg fijn en behoren zeker tot mijn Eurovisie-favorieten.
1. Amina – Le Dernier Qui a Parle (1991/Frankrijk)
2. Mocedades – Eres Tu (1973/Spanje)
3. Joelle Ursul – White & Black Blues (1990/Frankrijk)
4. Betty Missiego – Su Cancion (1979/Spanje)
5. Catherine Ferry – Un Deux Trois (1976/Frankrijk)
6. The Common Linnets – Calm After The Storm (2014/Nederland)
7. Karina – En Un Mondo Nuevo (1971/Spanje)
8. Gigiola Cinquetti – Si (1974/Italië)
9. Zelko Joskimovic – Lane Moje (2004/Servië-Montenegro)
10. Kristian Kostov – Beautiful Mess (2017/Bulgarije)
11. The Alissons – Are You Sure? (1961/UK)
12. Ofra Haza – Chai (1983/Israel)
13. Lys Alisia – Giorgio (1958/Zwitserland)
14. Edyta Gorniak – To Nie Ja (1994/Polen)
15. Avi Toledano – Hora (1982/Israel)
16. Esther Ofarim – T'en Vas Pas (1963/Zwitserland)
17. MaNga – We Could Never Be The Same (2010/Turkije)
18. Selma – All Out of Luck (1999/IJsland)
19. Katy Kirby – I Belong (1965/UK)
20. Imaani – Where Are You? (1998/UK)
21. Raphael Gualazzi – Madness of Love (2011/Italië)
22. Mary Hopkin – Knock Knock Who's There (1970/UK)
23. Linda Martin – Terminal 3 (1984/Ierland)
24. Lynsey de Paul & Mike Moran – Rock Bottom (1977/UK)
25. Elisabeth Andreassen – I Evighet (1996/Noorwegen)
26. Jean Vallee – L'Amour Ca Fait Chanter La Vie (1978/België)
27. Urban Trad – Sanomi (2003/België)
28. Katja Epstein – Theater (1980/West-Duitsland)
29. Sean Dunphy – If I Could Choose (1967/Ierland)
30. Paule Desjardins – La Belle Amour (1957/Frankrijk)
31. The New Seekers – Beg, Steal or Borrow (1972/UK)
32. Verka Serduchka – Dancing Lasha Tumbai (2007/Oekraine)
33. Polina Gagarina – A Million Voices (2015/Rusland)
34. Elini Foureira – Fuego (2018/Cyprus)
35. Francois Deguelt – Dis Rien (1962/Monaco)
36. Matt Monroe – I Love the Little Things (1964/UK)
37. Wind – Las Die Sonne In Dein Herz (1987/West-Duitsland)
38. Dami Im – The Sound of Silence (2016/Australië)
39. The Shadows – Let Me Be The One (1975/UK)
40. Chiara – Angel (2005/Malta)
41. Yohanna – Is It True? (2009/IJsland)
42. Linda Valaitis – Johnny Blue (1981/West Duitsland)
43. Ani Lorak – Shady Lady (2008/Oekraine)
44. Sonia – Better The Devil You Know (1993/UK)
45. Cliff Richard – Congratulations (1968/UK)
46. Daniella Simons – Pas Pour Moi (1986/Zwitserland)
47. Buranovskiye Babushki – Party for Everybody (2012/Rusland)
48. Anabel Conde – Vuelve Conmigo (1995/Spanje)
49. Marc Roberts – Mysterious Woman (1997/Ierland)
50. Pearl Carr & Teddy Johnson – Sing Little Birdie (1959/UK)
51. Michael Ball – One Step Out of Time (1992/UK)
52. Lili Lindfors & Svante Thuresson – Nygammal Vals (1966/Zweden)
53. Alsou – Solo (2000/Rusland)
54. Ira Losco – 7th Wonder (2002/Malta)
55. Wind – Fur Alle (1985/West-Duitsland)
56. Scott Fitzgerald – Go (1988/UK)
57. Liam Reilly – Somewhere in Europe (1990/Ierland)
58. Bryan Johnson – Looking High High High (1960/UK)
59. Farid Mamadov – Hold Me (2013/Azerbeidzjan)
60. Rollo and King – Never Ever Let You Go (2001/Denemarken)
61. Dima Bilan – Never Let You Go (2006/Rusland)
62. Live Report – Why Do I Always Get It Wrong? (1989/UK)
Meeste tweede plekken:
1. UK 15
2. Rusland 4
3. Ierland 4
4. Spanje 4
5. Frankrijk 4
6. Duitsland 4
7. Zwitserland 3
8. Italië 2
9. IJsland 2
10. Oekraïne 2
11. Malta 2
12. België 2
13. Israël 2
14. Cyprus 1
15. Bulgarije 1
16. Australië 1
17. Nederland 1
18. Azerbeidzjan 1
19. Turkije 1
20. Servië-Montenegro 1
21. Denemarken 1
22. Noorwegen 1
23. Polen 1
24. Zweden 1
25. Monaco 1
De eerste 25 vind ik heel erg fijn en behoren zeker tot mijn Eurovisie-favorieten.
1. Amina – Le Dernier Qui a Parle (1991/Frankrijk)
2. Mocedades – Eres Tu (1973/Spanje)
3. Joelle Ursul – White & Black Blues (1990/Frankrijk)
4. Betty Missiego – Su Cancion (1979/Spanje)
5. Catherine Ferry – Un Deux Trois (1976/Frankrijk)
6. The Common Linnets – Calm After The Storm (2014/Nederland)
7. Karina – En Un Mondo Nuevo (1971/Spanje)
8. Gigiola Cinquetti – Si (1974/Italië)
9. Zelko Joskimovic – Lane Moje (2004/Servië-Montenegro)
10. Kristian Kostov – Beautiful Mess (2017/Bulgarije)
11. The Alissons – Are You Sure? (1961/UK)
12. Ofra Haza – Chai (1983/Israel)
13. Lys Alisia – Giorgio (1958/Zwitserland)
14. Edyta Gorniak – To Nie Ja (1994/Polen)
15. Avi Toledano – Hora (1982/Israel)
16. Esther Ofarim – T'en Vas Pas (1963/Zwitserland)
17. MaNga – We Could Never Be The Same (2010/Turkije)
18. Selma – All Out of Luck (1999/IJsland)
19. Katy Kirby – I Belong (1965/UK)
20. Imaani – Where Are You? (1998/UK)
21. Raphael Gualazzi – Madness of Love (2011/Italië)
22. Mary Hopkin – Knock Knock Who's There (1970/UK)
23. Linda Martin – Terminal 3 (1984/Ierland)
24. Lynsey de Paul & Mike Moran – Rock Bottom (1977/UK)
25. Elisabeth Andreassen – I Evighet (1996/Noorwegen)
26. Jean Vallee – L'Amour Ca Fait Chanter La Vie (1978/België)
27. Urban Trad – Sanomi (2003/België)
28. Katja Epstein – Theater (1980/West-Duitsland)
29. Sean Dunphy – If I Could Choose (1967/Ierland)
30. Paule Desjardins – La Belle Amour (1957/Frankrijk)
31. The New Seekers – Beg, Steal or Borrow (1972/UK)
32. Verka Serduchka – Dancing Lasha Tumbai (2007/Oekraine)
33. Polina Gagarina – A Million Voices (2015/Rusland)
34. Elini Foureira – Fuego (2018/Cyprus)
35. Francois Deguelt – Dis Rien (1962/Monaco)
36. Matt Monroe – I Love the Little Things (1964/UK)
37. Wind – Las Die Sonne In Dein Herz (1987/West-Duitsland)
38. Dami Im – The Sound of Silence (2016/Australië)
39. The Shadows – Let Me Be The One (1975/UK)
40. Chiara – Angel (2005/Malta)
41. Yohanna – Is It True? (2009/IJsland)
42. Linda Valaitis – Johnny Blue (1981/West Duitsland)
43. Ani Lorak – Shady Lady (2008/Oekraine)
44. Sonia – Better The Devil You Know (1993/UK)
45. Cliff Richard – Congratulations (1968/UK)
46. Daniella Simons – Pas Pour Moi (1986/Zwitserland)
47. Buranovskiye Babushki – Party for Everybody (2012/Rusland)
48. Anabel Conde – Vuelve Conmigo (1995/Spanje)
49. Marc Roberts – Mysterious Woman (1997/Ierland)
50. Pearl Carr & Teddy Johnson – Sing Little Birdie (1959/UK)
51. Michael Ball – One Step Out of Time (1992/UK)
52. Lili Lindfors & Svante Thuresson – Nygammal Vals (1966/Zweden)
53. Alsou – Solo (2000/Rusland)
54. Ira Losco – 7th Wonder (2002/Malta)
55. Wind – Fur Alle (1985/West-Duitsland)
56. Scott Fitzgerald – Go (1988/UK)
57. Liam Reilly – Somewhere in Europe (1990/Ierland)
58. Bryan Johnson – Looking High High High (1960/UK)
59. Farid Mamadov – Hold Me (2013/Azerbeidzjan)
60. Rollo and King – Never Ever Let You Go (2001/Denemarken)
61. Dima Bilan – Never Let You Go (2006/Rusland)
62. Live Report – Why Do I Always Get It Wrong? (1989/UK)
Meeste tweede plekken:
1. UK 15
2. Rusland 4
3. Ierland 4
4. Spanje 4
5. Frankrijk 4
6. Duitsland 4
7. Zwitserland 3
8. Italië 2
9. IJsland 2
10. Oekraïne 2
11. Malta 2
12. België 2
13. Israël 2
14. Cyprus 1
15. Bulgarije 1
16. Australië 1
17. Nederland 1
18. Azerbeidzjan 1
19. Turkije 1
20. Servië-Montenegro 1
21. Denemarken 1
22. Noorwegen 1
23. Polen 1
24. Zweden 1
25. Monaco 1
0
geplaatst: 30 april 2019, 22:48 uur
Het is duidelijk dat onze smaken meer overeenkomen starbright boy dan met die van onweerwolf. Aardig wat overeenkomsten.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.