MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival #2

zoeken in:
Griekenland:
Het begin is best sterk en is een soort duister elektronummer. Helaas loopt het wat mis als er na het tweede refrein voor doorsnee pop wordt gekozen en alle sfeer uit het nummer weg lijkt te lopen, Verder heeft het iets dreinerigs wat ik elk jaar wel een paar nummers heb en daardoor komt dit mijn lage middenmoot niet uit. Maar met een goede staging kan het best hoog scoren.

Noorwegen:
Als de jury nooit terug was ingevoerd hadden we een hele serie aan dit soort nummers gehad dit jaar en was ik er gek van geworden. Nu is dit het slimste tiktoknummer van het hele jaar en de jury de belangrijkste reden waarom dit het festival zeker niet gaat winnen. Maar is dit best leuk. Noorwegen gaat dan ook wel vaker vol voor publieksstemmen (als het aan de jury had gelegen hadden ze in 2019 en 2021 de finale gemist). Ook nu weer en ik denk dat dit zeer waarschijnlijk tweede gaat worden na Oekraine op publieksstemmen, maar bij de jury haalt deze de eerste twintig van de finale niet. Daarmee wordt dit achtste ofzo.

Roemenie:
Ik snap de vergelijking met Israel wel een beetje, maar dit is inderdaad veel beter en ik denk dat het flink onderschat wordt in de odds. Het staat bijna onderaan, maar dit gaat op publieksstemmen gewoon de finale halen denk ik.

1. Nederland
2. Servië
3. Australië
4. Albanië
5. Frankrijk
6. Oekraine
7. Italie
8. IJsland
9. Oostenrijk
10. Georgie

11. Moldavië
12. Roemenië
13. Noorwegen
14. Estland
15. Portugal
16. Spanje
17. Slovenie
18. Verenigd Koninkrijk
19. San Marino
20. Armenië

21. Griekenland
22. Litouwen
23. Zwitserland
24. Cyprus
25. Duitsland
26. Israel
27. Noord-Macedonië
28. Kroatië
29. Denemarken
30. Finland

31. Azerbeidzjan
32. Malta
33. Letland
34. Bulgarije
35. Ierland

starbright boy schreef:
als het aan de jury had gelegen hadden ze in 2019 en 2021 de finale gemist

Maar hadden we alleen televoters dan had niet Nederland maar Noorwegen gewonnen

Polen heeft nog nooit gewonnen. Zou het dit jaar met Ochman dan wel gaan lukken? Hij doet het prima in diverse polls en ook bij de bookmakers staat hij in de top 10.

Dit nummer past helemaal in mijn straatje. Het doet me een beetje denken aan een poppy versie van The Irrepressibles of zo, een band die ik goed vind.

Toch zie ik het niet winnen. Ochman mist een beetje uitstraling op het podium en hij zit in het vaarwater van Australië, die ik overigens een stuk minder vind. De pathos van Polen blijft namelijk binnen de perken. Al vanaf de winst in de nationale voorronde is Polen een grote favoriet van mij.

Grootste succes voor Polen? Het land doet sinds 1994 mee en dat was gelijk het beste resultaat. Edyta Górniak werd toen tweede.

Mijn top 40:

1. Nederland
2. Italië
3. Polen
4. Frankrijk
5. IJsland
6. Estland
7. Roemenië
8. Georgië
9. Oekraïne
10. Spanje

11. Albanië
12. Portugal
13. Servië
14. Moldavië
15. Kroatië
16. Australië
17. Litouwen
18. San Marino
19. Griekenland
20. Zwitserland

21. Verenigd Koninkrijk
22. Cyprus
23. Armenië
24. Finland
25. Denemarken
26. Oostenrijk
27. Malta
28. Bulgarije
29. Noorwegen
30. Azerbeidzjan

31. Israël
32. Ierland
33. Noord-Macedonië
34. Duitsland
35. Slovenië
36. Letland

aERodynamIC schreef:
(quote)

Maar hadden we alleen televoters dan had niet Nederland maar Noorwegen gewonnen
Dus begrijp ik goed dat Keiino puur op basis van jurystemmen niet eens de finale had gehaald, maar op basis van televoting het hele festival had gewonnen? Dat is nog eens een contrast. De jury houdt niet zo van 'gekkigheid'. Ik wel als het leuk is uitgevoerd, en dat vond ik bij Keiino in grote mate het geval.

Onweerwolf
Gelukkig is de jury aan het verjongen en hebben we straks minder ouwe zuurpruimen die alles wat buiten de lijntjes kleurt afkeuren ongeacht of het goed of slecht is.

Want dat Keiino de juryvote niet wint, snap ik, maar dat ze niet eens de finale hadden gehaald is gênant te noemen.

Polen:

Beetje een groeibriljantje. Deed me eerst wat saai aan, maar ik ontdek er steeds meer in. Interessante stem, veel spannende wendingen. Grappig dat Australië in hetzelfde vaarwater schijnt te zitten, want dat vind ik drie keer niets. Ik vind deze River een goede subtopper.

1. Finland
2. Georgië
3. Oekraïne
4. Denemarken
5. Frankrijk
6. Bulgarije
7. Roemenië
8. Engeland
9. Oostenrijk
10. Polen

11. Nederland
12. Portugal
13. Letland
14. Moldavië
15. Malta
16. Armenië
17. San Marino
18. Kroatië
19. Litouwen
20. Slovenië

21. Spanje
22. Cyprus
23. Noorwegen
24. Estland
25. Ierland
26. Duitsland
27. Griekenland
28. Zwitserland
29. IJsland
30. Noord-Macedonië

31. Servië
32. Albanië
33. Italië
34. Australië
35. Israël
36. Azerbeidzjan

Ik weet niet wat het is met Polen, ik vind het nummer niet slecht of vervelend, het is op zijn eigen manier zelfs wel enigszins catchy, maar het spreekt me gewoon totaal niet aan. Misschien is het de wat plastic instrumentatie of de overdaad aan lettergrepen of het gejank van die zanger, ik kan er mijn vinger niet op leggen.

1. Nederland
2. Denemarken
3. Portugal
4. Servië
5. Griekenland
6. Oekraïne
7. Finland
8. Albanië
9. IJsland
10. Zwitserland

11. Bulgarije
12. Kroatië
13. Malta
14. Spanje
15. Noord-Macedonië
16. Roemenië
17. Oostenrijk
18. Georgië
19. Frankrijk
20. Verenigd Koninkrijk

21. Letland
22. Cyprus
23. San Marino
24. Noorwegen
25. Duitsland
26. Armenië
27. Estland
28. Italië
29. Litouwen
30. Ierland

31. Polen **
32. Slovenië
33. Moldavië
34. Australië
35. Israël
36. Azerbeidzjan

Dit doet me denken aan zo'n zanger die een paar jaar geleden wat hits had. Volgens mij heet ie Rag 'n Bone Man. Daar heb ik niks mee, en dat geldt ook voor deze Poolse inzending. Zeurderige zang, saai nummer.

Nederland - 8,0
Roemenië - 8,0
Oekraïne - 7,5
Georgië - 7,0
Denemarken - 7,0
Estland - 7,0
Kroatië - 7,0
San Marino - 7,0
Cyprus - 7,0
Zwitserland - 7,0
Spanje - 7,0
IJsland - 7,0
Albanië - 7,0
Noord-Macedonië - 7,0
Griekenland - 6,5
Finland - 6,5
Moldavië - 6,5
Armenië - 6,5
Duitsland - 6,5
Oostenrijk - 6,0
Australië - 6,0
Litouwen - 6,0
Israël - 6,0
Italië - 6,0
Portugal - 5,5
Frankrijk - 5,0
Slovenië - 5,0
Malta - 5,0
Ierland - 4,5
Servië - 4,5
Engeland - 3,5
Polen - 3,5
Noorwegen - 3,0
Azerbeidzjan - 3,0
Bulgarije - 2,0
Letland - 1,0

Polen
Polen heeft niet alleen nooit gewonnen, het land doet het vaak zelfs vrij slecht. Recente uitzondering is het drakerige Colours of My Life dat in 2016 achtste was. Opvallend is dat het bij de juniorversie wel anders gaat. Van de laatste vier edities wonnen ze er twee en werden ze ook nog een keer tweede. Ik vond vooral hun inzending 2019 erg fijn (al was studio beter dan live en vooral met de fraaie clip was het echt goed) maar dat haalde de finale niet eens. Vorig jaar was een regelrechte mislukking toen ze een heel slap zweeds deuntje gekocht hadden, een fout die wel vaker gemaakt wordt. Dan klinkt het dit jaar een stuk beter. Polen stuurt een modern popnummer dat een breed publiek (en vooral ook de jury's) aan gaat spreken. Probleem is dat het nummer net wat te weinig kleur heeft om het festival te winnen. Maar ik denk dat dit wel hun vierde top 10 inzending ooit zal worden. Hun record bij hun eerste deelname (2e) blijft echter gewoon staan. Dit komt ergens tussen 6-10 uit als ze het niet verknallen. Maar als we het met Australie gaan vergelijken kies ik dat meer theatrale en uitgesproken nummer duidelijk boven dit dit.

1. Nederland
2. Servië
3. Australië
4. Albanië
5. Frankrijk
6. Oekraine
7. Italie
8. IJsland
9. Oostenrijk
10. Georgie

11. Moldavië
12. Roemenië
13. Noorwegen
14. Estland
15. Portugal
16. Spanje
17. Slovenie
18. Polen
19. Verenigd Koninkrijk
20. San Marino

21. Armenië
22. Griekenland
23. Litouwen
24. Zwitserland
25. Cyprus
26. Duitsland
27. Israel
28. Noord-Macedonië
29. Kroatië
30. Denemarken

31. Finland
32. Azerbeidzjan
33. Malta
34. Letland
35. Bulgarije
36. Ierland

Polen
Na eerste keer horen vond ik het wel aardig, maar na 3x luisteren begin ik mij te irriteren. Vooral het “operette” deel. Ben allang al blij dat Il Divo nergens meer te horen is. Ook de drum beat is typisch boyband en wordt vervelend. Het koortje is ook zeikerig. Zanger kan wel zingen gebaseerd op live optredens. Zie het wel top 10 eindigen door met name de jury votes, maar het is niet mijn smaak.

1. Nederland
2. Italië
3. Estland
4. Albanië
5. Roemenië
6. IJsland
7. Servië
8. Oekraïne
9. Spanje
10. Cyprus
11. Armenië
12. Frankrijk
13. Portugal
14. Oostenrijk
15. Griekenland
16. San Marino
17. Georgië
18. Finland
19. Kroatië
20. Australië
21. Polen
22. Litouwen
23. Malta
24. Verenigd Koninkrijk
25. Noord-Macedonië
26. Noorwegen
27. Moldavië
28. Azerbeidzjan
29. Duitsland
30. Zwitserland
31. Bulgarije
32. Ierland
33. Denemarken
34. Israël
35. Slovenië
36. Letland

Onweerwolf
Polen

Ja, de laatste van de topfavorieten wat mij betreft. Mijn favoriete inzending van Polen ooit staat al heel erg lang. Namelijk sinds 1996 en ik vermoed dat in mijn aller tijden lijst River hier wel over heen gaat komen. Dit is namelijk weer zo'n ontzettend goed gelukte poging tot het perfecte popliedje. Uitstekende compositie, meteen herkenbaar, tikje drama, goed refrein, goed gezongen. Het doet mij ook enorm denken aan 'Arcade' maar dan wel iets dikker uitgesmeerd. Op termijn geef ik daarom wel de voorkeur aan de Nederlandse winnaar. Ik ben het wel eens met Eric dat Ochman geen goede uitstraling heeft en dat kan zeker in zijn nadeel werken. Hij ziet er wat goedkoop uit, met name ook door zijn kledingstijl en die afzichtelijke tokkieketting om zijn nek. Misschien gaat het wat ver maar ik denk dan "typisch Pools"... sorry. Desalniettemin denk ik dat Polen echt wel een behoorlijke kans maakt op de winst. Al ga ik nog altijd voor Italië, waarbij ik Oekraïne buiten beschouwing laat. Alles buiten de top 6 voor Polen zou mij in ieder geval enorm tegenvallen want dit is gewoon echt een uiterst sterke inzending die beloont moet worden.

01. Australië
02. Italië
03. Polen
04. Noorwegen
05. Nederland
06. Roemenië
07. IJsland
08. Servië
09. Frankrijk
10. Finland

11. Albanië
12. Estland
13. Oekraïne
14. Denemarken
15. Azerbeidzjan
16. Duitsland
17. Cyprus
18. Verenigd Koninkrijk
19. Noord-Macedonië
20. Moldavië

21. Griekenland
22. Bulgarije
23. Oostenrijk
24. Armenië
25. Kroatië
26. Israël
27. Portugal
28. Litouwen
29. Spanje
30. Slovenië

31. San Marino
32. Georgië
33. Letland
34. Ierland
35. Zwitserland
36. Malta

jasper1991 schreef:
(quote)
Dus begrijp ik goed dat Keiino puur op basis van jurystemmen niet eens de finale had gehaald, maar op basis van televoting het hele festival had gewonnen? Dat is nog eens een contrast. De jury houdt niet zo van 'gekkigheid'. Ik wel als het leuk is uitgevoerd, en dat vond ik bij Keiino in grote mate het geval.

De jury is terecht opnieuw teruggekeerd toen het niet leuk meer was met alle vriendjespolitiek en gekkigheid.

Inmiddels vind ik de jury's niet meer geloofwaardig. Ze stemmen enorm gebaseerd op vriendjes en buren, meer dan het publiek tegenwoordig. Jammer, want de balans was wel prima, maar nu vind ik af en toe ver te zoeken.

Maar de jury's van nu hebben maar een snipper van de problemen die de publieksvote van toen had. Als ik nu een puntentelling uit die tijd terug zie schrik ik echt hoe erg het was. Veel erger dan ik toen besefte of wilde weten eigenlijk. Nederland heeft bijvoorbeeld alleen al zes of zeven jaar achter elkaar steeds Turkije en Armenie 10 en 12 punten gegeven. Nu zijn de grootste issues Griekenland-Cyprus waar zowel publiek als jury altijd 12 geven aan de ander. En Azerbeidzjan en Armenie waar de jury's (en ook het publiek) geen punten aan elkaar geven omdat die landen permanent tegen een oorlog met elkaar aanzitten. Toen waren er wel 20 van dat soort gevallen.

Daarbij komt nog dat vorig jaar een trendbreuk leek en het gehalte vriendjespolitiek en conservatief stemmen bij de jury stukken minder leek te worden. Kwam ook omdat de jury's jonger werden denk ik.

Een paar vernieuwingen kan de jury wel gebruiken (grotere jury's (20 man per land) en niet meer alles door iedereen op volgorde laten zetten, maar alle juryleden een top 5 laten kiezen zou het al doen opknappen).

Onweerwolf
Perfect wordt het nooit, dat is ook onmogelijk bij een verkiezing over muzikale smaak. Maar ook ik vind de huidige situatie van 50/50 veruit superieur aan het verleden. Tevens ben ik het er mee eens dat er aan de jury kant nog wel wat extra regels mogen worden opgedrongen, zoals SB ook voorstelt. Aan de televoting kant mag overigens ook rustig een representatief onderzoek worden gedaan dat diaspora vaststelt en aanbevelingen zou kunnen doen om het effect er van te temperen. Maar dat is natuurlijk een gevaarlijker pad om te bewandelen.

Ik vind wel dat nummers uit alle kanten van het muzikale spectrum kans moeten maken op winst. Zowel een Sobral als een Netta of een Common Linnets en een Verka moeten kunnen winnen of hoog kunnen scoren. Als dat weg zou vallen dan zou ik gaandeweg afhaken.

Roemenië
Erg fijn liedje, zeg. Productie vind ik vooral erg fijn, ligt erg prettig in het gehoor en prima zang ook
7,3

Polen
Dramatisch mid-tempo ballad op de juiste manier uitgevoerd
7

Montenegro is een vrij onopvallende deelnemer aan het Songfestival. Het land is er sinds 2007 bij en haalde alleen in 2014 en 2015 de finale, en wist daar vervolgens niet veel indruk te maken.

Gaat Vladana er verandering in brengen? In principe is het een fraaie ballade. Beetje Disney met een vleugje balkan. Zwaar aangezet en toch niet over de top.

Toch mist het iets om mij in vervoering te brengen zoals enkele Balkan-ballades dat in het verleden zo goed konden. Wat dat precies is weet ik niet. Ik hoop voor het land dat ze de finale halen, want dat verdient Vladana wel. Maar ik ben bang dat als dat lukt er wederom geen groot succes gehaald gaat worden.

Grootste succes voor Montenegro? In 2015 werd Knez met Adio 13e. Ik moest de clip weer zien om te beseffen wie het ook al weer was.

Mijn top 40:

1. Nederland
2. Italië
3. Polen
4. Frankrijk
5. IJsland
6. Estland
7. Roemenië
8. Georgië
9. Oekraïne
10. Spanje

11. Albanië
12. Portugal
13. Servië
14. Moldavië
15. Kroatië
16. Montenegro
17. Australië
18. Litouwen
19. San Marino
20. Griekenland

21. Zwitserland
22. Verenigd Koninkrijk
23. Cyprus
24. Armenië
25. Finland
26. Denemarken
27. Oostenrijk
28. Malta
29. Bulgarije
30. Noorwegen

31. Azerbeidzjan
32. Israël
33. Ierland
34. Noord-Macedonië
35. Duitsland
36. Slovenië
37. Letland

Typische songfestivalballad, niet slecht maar ook niet iets wat ik gauw voor mijn lol op zou zetten.

1. Nederland
2. Denemarken
3. Portugal
4. Servië
5. Griekenland
6. Oekraïne
7. Finland
8. Albanië
9. IJsland
10. Kroatië

11. Zwitserland
12. Bulgarije
13. Malta
14. Oostenrijk
15. Spanje
16. Noord-Macedonië
17. Roemenië
18. Georgië
19. Frankrijk
20. Verenigd Koninkrijk

21. Letland
22. Cyprus
23. San Marino
24. Noorwegen
25. Duitsland
26. Armenië
27. Estland
28. Italië
29. Litouwen
30. Ierland

31. Montenegro ***
32. Polen
33. Slovenië
34. Moldavië
35. Australië
36. Israël
37. Azerbeidzjan

Op zich een mooie sprookjesachtige balkanballade Toch sluit ik me aan bij Eric: het treft me niet in het hart, zoals in mijn geval bijvoorbeeld Gravity van Oekraïne in 2013 dat wel deed. Prima gezongen in de studioversie, wellicht weet de dame en de staging live nog wel iets meer van een snaar te raken

1. Finland
2. Georgië
3. Oekraïne
4. Denemarken
5. Frankrijk
6. Bulgarije
7. Roemenië
8. Engeland
9. Oostenrijk
10. Polen

11. Nederland
12. Portugal
13. Letland
14. Moldavië
15. Malta
16. Armenië
17. San Marino
18. Kroatië
19. Montenegro
20. Litouwen

21. Slovenië
22. Spanje
23. Cyprus
24. Noorwegen
25. Estland
26. Ierland
27. Duitsland
28. Griekenland
29. Zwitserland
30. IJsland

31. Noord-Macedonië
32. Servië
33. Albanië
34. Italië
35. Australië
36. Israël
37. Azerbeidzjan

Disney-ballade dekt de lading goed! Verrassend tegenstrijdige waarderingen trouwens voor Polen. Ik had verwacht dat iedereen het een draak van jewelste zou vinden, maar ik zie toch een paar hoge cijfers. Ik ben wel benieuwd wat het uiteindelijk gaat doen op het festival.

Nederland - 8,0
Roemenië - 8,0
Oekraïne - 7,5
Georgië - 7,0
Denemarken - 7,0
Estland - 7,0
Kroatië - 7,0
San Marino - 7,0
Cyprus - 7,0
Zwitserland - 7,0
Spanje - 7,0
IJsland - 7,0
Albanië - 7,0
Noord-Macedonië - 7,0
Montenegro - 6,5
Griekenland - 6,5
Finland - 6,5
Moldavië - 6,5
Armenië - 6,5
Duitsland - 6,5
Oostenrijk - 6,0
Australië - 6,0
Litouwen - 6,0
Israël - 6,0
Italië - 6,0
Portugal - 5,5
Frankrijk - 5,0
Slovenië - 5,0
Malta - 5,0
Ierland - 4,5
Servië - 4,5
Engeland - 3,5
Polen - 3,5
Noorwegen - 3,0
Azerbeidzjan - 3,0
Bulgarije - 2,0
Letland - 1,0

Onweerwolf
Montenegro

Ik heb zeker wel een zwak voor klassieke balkanballads en we missen momenteel nog iemand hier die dat ook heeft. Deze inzending is echter niet heel bijzonder maar ook niet slecht. Eigenlijk is het gewoon heel erg gemiddeld maar wel prettig in het gehoor liggend en ik heb er toch weer wat sympathie voor. Verder valt er niet zo veel over te zeggen. Wel weer zo'n lullig clipje met neuzelige kindertjes, is dat een armoedehype dit jaar? Ook al te zien bij Zwitserland en Estland en volgens mij nog wel meer. Hopelijk haalt Montenegro de finale maar dat zal lastig worden.

01. Australië
02. Italië
03. Roemenië
04. Noorwegen
05. Nederland
06. Polen
07. IJsland
08. Servië
09. Frankrijk
10. Finland

11. Albanië
12. Oekraïne
13. Estland
14. Duitsland
15. Azerbeidzjan
16. Cyprus
17. Denemarken
18. Verenigd Koninkrijk
19. Montenegro
20. Israël

21. Noord-Macedonië
22. Griekenland
23. Moldavië
24. Kroatië
25. Oostenrijk
26. Portugal
27. Bulgarije
28. Spanje
29. Slovenië
30. Armenië

31. Litouwen
32. San Marino
33. Georgië
34. Letland
35. Ierland
36. Zwitserland
37. Malta

Edgar18 schreef:
Ik had verwacht dat iedereen het een draak van jewelste zou vinden, maar ik zie toch een paar hoge cijfers.

Op 6 bij de bookmakers (ter vergelijk: Nederland op 9).

Op een bekende Finse fansite een 6e plaats (NL op 5).

En momenteel zijn twee zeer grote fanclub polls bezig. OGAE met NL op 5 en Polen op 6 en INFE waar NL op 3 staat en Polen op 10.

Blijkbaar vinden veel mensen het geen draak, maar ik snap ook dat mensen dat juist wel vinden bij dit nummer

Ik ben juist verbaasd over de populariteit van Roemenië op deze site. Ik hoorde vandaag een podcast waar echt iedereen het nummer compleet afzeek en ook de bookmakers geloven er niet in met een 38e plaats. Hoe kan het dan dat juist mensen op een site waar nogal snobs zitten (ja, me too) het dan wel goed vinden??!!

Onweerwolf
aERodynamIC schreef:
(quote)

Op 6 bij de bookmakers (ter vergelijk: Nederland op 9).

Op een bekende Finse fansite een 6e plaats (NL op 5).

En momenteel zijn twee zeer grote fanclub polls bezig. OGAE met NL op 5 en Polen op 6 en INFE waar NL op 3 staat en Polen op 10.

Blijkbaar vinden veel mensen het geen draak, maar ik snap ook dat mensen dat juist wel vinden bij dit nummer

Ik ben juist verbaasd over de populariteit van Roemenië op deze site. Ik hoorde vandaag een podcast waar echt iedereen het nummer compleet afzeek en ook de bookmakers geloven er niet in met een 38e plaats. Hoe kan het dan dat juist mensen op een site waar nogal snobs zitten (ja, me too) het
dan wel goed vinden??!!

De Roemeense inzending is gewoon intelligent gecomponeerd en uitgevoerd. Om met Ruth Jacott te spreken: "Te goed voor het ESC".

De plebejers snappen het gewoon weer eens niet.

Onweerwolf schreef:
Om met Ruth Jacott te spreken: "Te goed voor het ESC".

Ik ben fan van Ruth, maar die uitspraak vergeef ik haar nooit. Arme Anja Wessels.

Nederland heeft 61 keer deelgenomen aan het Songfestival, België 62 (Duitsland 64, Frankrijk en Verenigd Koninkrijk 63).

De successen voor België zijn wisselend. Slechts 1 keer winst en 8 keer als laatste. In de begintijd van de halve finales deed België het niet veel beter dan Nederland. In 2004 wist Xandee de finale net als Nederland te halen en de verwachtingen waren toen torenhoog, maar als favoriet voor de winst werd ze slechts 22e. Daarna volgde net als voor Nederland doorlopend het debacle van het niet behalen van de finale. Het is dat Tom Dice het in 2010 lukte en 6e werd, want de jaren daarna waren wederom bedroevend en wisselend qua resultaat.

Waar Nederland de omslag maakte met Anouk in 2013, daar deed België dat in 2015. Ook België ging kwaliteit sturen. Helaas pakte dat in 2018 en 2019 niet goed uit, maar de inzendingen waren zeker niet slecht, hooguit een verkeerde staging of een te zenuwachtige deelnemer.

Dit jaar sturen de Belgen Jérémie Makiese. Aan de zang zal het niet liggen. Het nummer daarentegen overtuigt mij nog niet helemaal. Het ligt dicht bij de inzending van het Verenigd Koninkrijk. Zingen kan hij, maar het moet ook met kracht getoond worden. Het nummer blijft bij mij niet echt hangen en doet me in de verte aan Michael Jackson denken.

Finale moet haalbaar zijn, maar ik vrees dat we België daar ergens onderaan zien eindigen.

Grootste succes voor België? Sandra Kim in 1986. Een veel te jonge deelnemer waardoor de regels gelijk aangepast werden, maar wie kent dit nummer nu niet?! Nog lekker met orkest. Mooie tijden.

Mijn top 40:

1. Nederland
2. Italië
3. Polen
4. Frankrijk
5. IJsland
6. Estland
7. Roemenië
8. Georgië
9. Oekraïne
10. Spanje

11. Albanië
12. Portugal
13. Servië
14. Moldavië
15. Kroatië
16. Montenegro
17. Australië
18. Litouwen
19. San Marino
20. Griekenland

21. Zwitserland
22. Verenigd Koninkrijk
23. Cyprus
24. Armenië
25. België
26. Finland
27. Denemarken
28. Oostenrijk
29. Malta
30. Bulgarije

31. Noorwegen
32. Azerbeidzjan
33. Israël
34. Ierland
35. Noord-Macedonië
36. Duitsland
37. Slovenië
38. Letland

Ik heb hier weinig op aan te merken, alleen: er schiet me ook niks te binnen wat ik zo onmiddellijk zou willen prijzen. Aardig liedje, maar het ontstijgt de status van achtergrondmuziek voor mij nergens.

1. Nederland
2. Denemarken
3. Portugal
4. Servië
5. Griekenland
6. Oekraïne
7. Finland
8. Albanië
9. IJsland
10. Kroatië

11. Zwitserland
12. Bulgarije
13. Malta
14. Oostenrijk
15. Spanje
16. Noord-Macedonië
17. Roemenië
18. Georgië
19. Frankrijk
20. Verenigd Koninkrijk

21. Letland
22. Cyprus
23. San Marino
24. Noorwegen
25. Duitsland
26. Armenië
27. Estland
28. Italië
29. Litouwen
30. Ierland

31. België ***
32. Montenegro
33. Polen
34. Slovenië
35. Moldavië
36. Australië
37. Israël
38. Azerbeidzjan

België:

Goed gezongen, maar dit soort R&B ligt me niet helemaal. Het is misschien ook gewoon een wat saai liedje. Ik vrees dat niemand hiervoor ook een sms'je gaat sturen, te onopvallend. Niettemin, het kan zeker slechter.

1. Finland
2. Georgië
3. Oekraïne
4. Denemarken
5. Frankrijk
6. Bulgarije
7. Roemenië
8. Engeland
9. Oostenrijk
10. Polen

11. Nederland
12. Portugal
13. Letland
14. Moldavië
15. Malta
16. Armenië
17. San Marino
18. Kroatië
19. Montenegro
20. Litouwen

21. Slovenië
22. Spanje
23. Cyprus
24. Noorwegen
25. Estland
26. Ierland
27. Duitsland
28. Griekenland
29. Zwitserland
30. België

31. IJsland
32. Noord-Macedonië
33. Servië
34. Albanië
35. Italië
36. Australië
37. Israël
38. Azerbeidzjan

Oekraïne zal dit jaar wel winnen zeker?

Onweerwolf schreef:
Om met Ruth Jacott te spreken: "Te goed voor het ESC".

Dat was even zijn laatste bijdrage...vanwege een (tijdelijke?) ban.

AGE-411 schreef:
Oekraïne zal dit jaar wel winnen zeker?
Daar lijkt het wel op volgens de bookies. Ik zou het niet erg vinden want het is mijn nummer 3: prima inzending.

Poeha schreef:
(quote)

Dat was even zijn laatste bijdrage...vanwege een (tijdelijke?) ban.

Oh?

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:58 uur

geplaatst: vandaag om 09:58 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.