MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival #2

zoeken in:
aERodynamIC schreef:
(quote)

Ik ben fan van Ruth, maar toen werd ik toch echt boos: hoezo 'te goed voor het Songfestival???'. Echt bizar en daardoor ben ik zogenaamde vakjurys totaal niet serieus meer gaan nemen, en dat doe ik ook nu op het festival zelf nog steeds niet (ik vind het hooguit handig om enigszins tegenwicht te bieden aan diaspora stemmen en ook dat is tot op zekere hoogte).

Het zal mij aan mijn jeweetwel roesten wat de Henk-Jan Smitjes en allerhande zangers en zangeressen ervan vinden. Ze zijn niet meer dan u en ik, de Songfestival liefhebber. Verstand van zaken? Ja, dat bleek wel met dat soort opmerkingen

Dat is ook heel erg mijn aversie met juryleden. Inderdaad dat moment met Anja Wessels in de NSF van 2004 staat me ook nog bij. Ik vond het als ukkie al meteen raar dat een nummer "te goed" werd gevonden. Je wilt toch een goed nummer juist?

Jury's zijn inderdaad wel enigszins nodig om diasporastemmen een beetje tegen te houden. Verder zijn dat per land ook maar een paar mensen uit de entertainmentindustrie (en lang niet altijd met enorm veel kennis van zaken) die even een mening mogen komen verkondigen. Er zijn wel richtlijnen waar juryleden op moeten letten, maar geen idee hoe die ook echt worden nageleefd. Wat mij betreft mag de vakjury op het ESF wel blijven, maar ik zie liever een wat minder grote invloed.

Ben echt zwaar teleurgesteld in Portugal. Groene jurken met oranje achtergrond? En waar is de death drop in het begin? Zelfs zijn zang is niet zo goed als in de finale van de voorronde. Vond juist die witte verenpakken zo passen bij dat nummer. En de danser lijkt ook een stuk tammer. Jammer hoor, zo zie ik ze de finale niet halen, ondanks dat ik het nummer nog steeds steengoed vind.

aERodynamIC schreef:

Het zal mij aan mijn jeweetwel roesten wat de Henk-Jan Smitjes en allerhande zangers en zangeressen ervan vinden. Ze zijn niet meer dan u en ik, de Songfestival liefhebber. Verstand van zaken? Ja, dat bleek wel met dat soort opmerkingen

Zijn nog wel meer behoorlijke Nederlandse jurymissers op het festival te vinden. Neem Italië, Nederland gaf bijvoorbeeld helemaal niets aan I Treni Di Tozeur. Een paar jaar later ging er ook helemaal niks naar Genti Di Mare. Om maar eens twee voorbeelden te noemen.

musicfriek schreef:
Ben echt zwaar teleurgesteld in Portugal. Groene jurken met oranje achtergrond? En waar is de death drop in het begin? Zelfs zijn zang is niet zo goed als in de finale van de voorronde. Vond juist die witte verenpakken zo passen bij dat nummer. En de danser lijkt ook een stuk tammer. Jammer hoor, zo zie ik ze de finale niet halen, ondanks dat ik het nummer nog steeds steengoed vind.

De Portugese danser is herstellende van een blessure (maar schijnt de death drop wel een keer gedaan te hebben). En er schijnt flink gedoe te zijn tussen de Israelische regie en de Portugese delegatie omdat Israel hun aanwijzingen niet schijnt op te volgen.

Onweerwolf
Ik heb weer flink wat geluisterd en ik wil nog een shout out doen naar Portugal. Ik vind de riedel in dat nummer echt onweerstaanbaar goed. Ik moet nog zien of op termijn Nederland of Portugal hoger gaat scoren in mijn aller tijden lijst. Voorlopig zitten ze dicht bij elkaar. Ik vind het bijzonder dat Portugal, nadat het land decennialang behoorlijk veilige muziek heeft ingezonden wint met zo'n nummer, en daarna opeens gaat experimenteren. Alsof ze zich eindelijk bevrijd voelen. Vorig jaar was al een redelijke poging, maar dit jaar is het echt duim omhoog voor dit land. Over de podiumact heb ik overigens wel sterke twijfels. Hopelijk is het gehele nummer visueel wat interessanter volgende week dan de flarden die we nu hebben gezien. Jammer dat ik niet voor ze mag stemmen dinsdag. Hopelijk kan dat in de finale. Donderdag zal mijn stem vermoedelijk naar Zwitserland of Albanië gaan.

Ik heb vannacht het gehele optreden gezien van de rehearsals en daar werd ik niet bepaald blij van.. Denk dat het filmpje inmiddels offline is gehaald. En idd, Portugal verdiend met deze inzending gewoon een hoge positie, vooral omdat het zo anders is en dat ze durven. Mag best beloond worden Maar mss valt het uiteindelijke optreden mee, laten we het hopen.

Onweerwolf
Ik begin overigens ook eindelijk een beetje warm te lopen voor Rusland. De twee andere favorieten die ik niet snap, Zweden en Griekenland, snap ik nog steeds niet.

Ik lees trouwens ook erg weinig over Frankrijk, dat is toch ook wel een van mijn favorieten op de 2e lijn.

starbright boy schreef:
En er schijnt flink gedoe te zijn tussen de Israelische regie en de Portugese delegatie omdat Israel hun aanwijzingen niet schijnt op te volgen.

Dat schijnt ook voor Nederland op te gaan begreep ik: ze doen niks met de aanwijzingen. Niet best.

Overigens zijn de repetities volop aan de gang, dus vanavond laat kunnen we alles weer op een rijtje gaan zetten.

Zweden schijnt steeds meer indruk te maken en wordt nu al genoemd als mogelijke winnaar. Ook de pers is enthousiast daar.

De bookmakers geloven er ook in: Zweden stijgt al naar de tweede plaats en Rusland naar de derde. Nederland levert een procentje in en staat nog steeds op ruime voorsprong met 24% tegenover Zweden met 11%.

Ik hoop toch echt niet op alweer Zweden hoor.

De repetitie van Nederland morgen zal meer duidelijkheid scheppen denk ik.

Veel klachten overal over die wide shots. Ik heb er zelf ook een hekel aan.

Als er een land altijd te hoog zit bij bookmakers is het Zweden wel (behalve '12 en '15 natuurlijk). En ook dit nummer is weer juryspul dat veel minder gaat scoren bij het publiek. Ook in deze stijl. Oostenrijk 2018 had ook zo'n enorm verschil.

Ik vind die Duncan zo onbevangen leuk! En zo te horen gaat de witte bol nog wel duidelijk worden

Onweerwolf schreef:

Ik lees trouwens ook erg weinig over Frankrijk, dat is toch ook wel een van mijn favorieten op de 2e lijn.

Als ik moet geloven wat ik uit Tel Aviv lees en hoor wordt dat na vandaag wel anders. Veel goede berichten over Frankrijk.

starbright boy schreef:
(quote)

Als ik moet geloven wat ik uit Tel Aviv lees en hoor wordt dat na vandaag wel anders. Veel goede berichten over Frankrijk.

Ja dat zeg er best goed uit.

Nu de tweede rehearsals, later vanavond de eerste rehearsals van de big five en Israël:

Griekenland:

De studioversie vind ik geweldig, maar hier kan ik er toch minder warm voor lopen. Het klinkt minder lekker en ik heb niks met deze staging. Griekenland gaat door en dat vind ik qua nummer terecht. Maar echt overtuigen doet ze me niet live.

San Marino:

Ach de schat Serhat maakt er een feestje van en die twee huppeltutten ernaast maken de lachspieren los. Mag ook best wel toch. Beetje Modern Talking kitsch (kent u ze nog?!). Gaat niet door, maar er zullen best mensen zijn die hier wat puntjes voor over hebben.

Armenië:

Een hoop (vocaal) vuurwerk. Het is mijn muziek niet maar het zal vast overtuigen. Mij iets te bozig en agressief zo, mevrouwtje doe eens rustig, maar het zal wel doorgaan naar de finale.

Ierland:

Je kan toch niet bedenken dat Ierland de grootmacht van het festival is?! Wat is er toch gebeurt met dat land? Het meiske heeft nog wat zanglesjes nodig en daar is niet genoeg tijd meer voor. Leuk niemendalletje, maar veel te druk in beeld gebracht en dan die zang he.....

Moldavië:

Draaaaaaamaaaaaaa all over. Ze kan best zingen, maar die Klaas Vaak zandman act hoeft voor mij niet. Het is mij ietwat te veel over de top. Ik kan niet goed inschatten of dit door zal gaan of niet. Zo'n twijfelaartje dus, en twijfelaartjes die door gaan gaan zeker niet winnen.

Zwitserland:

Eerst iets over de cameravoering: per clip erger ik me er meer aan: al die vreselijk wide shots. Het lijkt wel erger dan ooit dit jaar. Doet de opvoerenden nergens goed. Luca uit Zwitserland komt nu goed over qua zang, en zijn dans is natuurlijk een mooie bonus. Lekker nummer dat wat wegzakt bij de bookmakers. Ik zie het nu toch ook niet meer winnen, omdat ik het allemaal wel erg donker vind met dat zwart en rood, wat niet bij dit vrolijke nummer past. Maar houden zo hoor Zwitserland: heeft Duncan een concurrent minder

Letland:

En hop daar gaat die camera weer en dat bij zo'n intiem liedje. Is er iemand die dat nog snapt? Het is lief en schattig maar ook behoorlijk saai. Lekker op de radio maar voor hier ontbreekt er net iets te veel. Ik vrees dat het hier bij gaat blijven of misschien is de camera al weggewaaid uit de zaal.

Roemenië:

Lelijk decor, lelijke stoel en ook nog lelijk gezongen door een chagerijnige mevrouw die lelijke kleding draagt en wat heeft ze op haar hand? Soms is het niet erg dat die camera de zaal bijna uitvliegt

Denemarken:

Is het heel erg als ik zeg te hopen dat die kinders op de schommel er vanaf glijden en hard op hun bipsjes vallen. Mogen ze bij mama thuis in Denemarken gaan uithuilen. Ik word hier onderhand echt een beetje agressief van. Wat een ongelooflijk trutnummer is dit toch, om over de act maar te zwijgen.

Zweden:

Zou dit dan de zevende overwinning voor Zweden gaan worden? Het klinkt goed, ziet er gelikt uit en dat is wat me onderhand tegen staat aan Zweden. Maar misschien is het gewoon pure jaloezie van mijn kant en moeten we maar accepteren dat ze heer en meester zijn op het festival. Oostenrijk lukte het vorig jaar niet met een soortgelijk nummer en dat kan misschien wel de valkuil zijn voor Zweden. Alweer een gospelstunt? Ik weet het niet en ik hoop het zeker niet ook al vind ik het nummer verder best prima.

Oostenrijk:

Au! Wat klinkt dit toch vreselijk. Piepmuis in het kwadraat, en ze weet mij totaal niet te overtuigen. Nu vind ik de wide shots wel okay, want doen hoeven we haar hobbezak kleding ook niet te zien. Mag hierna huiswaarts keren.

Later vanavond de big five en Israël.

Verdomme zeg, wat klinkt die tweede repetitie van Cyprus beroerd. Maar ze is zeker niet de enige. lk vind het niveau van de zang in deze tweede repetitieronde best teleurstellend.

Servië blijft gelukkig wél fier overeind. Ik was al best onder de indruk van het nummer, maar ik ben blij te horen dat ze live ook weet te overtuigen.

Eliot kan het volgens mij gewoon écht niet live, maar dat hoeft geen bezwaar te zijn. Blanche kwam er twee jaar terug ook mee weg.

Leuk dat ze bij Ierland het publieksshot er al direct in gemonteerd hebben.

Het liedje van Letland blijft slaapverwekkend, maar die zangeres heeft wel een mooi paar ogen zeg! Een paar close-ups doen misschien wel wonderen.

Verschillen tussen mij en Aero's oordeel zijn in dit rondje iets groter dan in het vorige:

Griekenland: Ik zie wat ze willen doen, maar na de eerste glimp valt me de tweede een beetje tegen. Dat ding waar ze voorstaat is maar raar en je mag maar vijf dansers op het podium hebben dus de clip neerzetten op het podium is moeilijk. Wide shots zijn lelijk bij deze inzending, lelijker nog dan bij sommige andere. Maar teveel close ups van haar werken hier ook niet. Maar om het nou strak in een totaalshot te houden van het setje op het podium is ook weer raar. Vind het wel nog altijd een erg goed nummer dat het wel gaat redden.

San Marino: Ik zie minder gedoe op het podium en gewoon een cheesefeestje met Serhat. Ik denk dat dit dicht tegen de finale aanzit. Zeker omdat hij de boel lekker als laatste mag relativeren.

Armenië: Ik denk dat Armenië juist in de problemen komt. Ben steeds minder zeker dat dit doorgaat eigenlijk. De staging is onrustig, het vuur is er teveel aan en het voelt eendimensionaal. Misschien speelt het mee dat ik zelf hier nogal op ben uitgeluisterd.

Ierland: Nee, de staging blijkt tuttiger dan gedacht nu ik 'm zo zie. En het nummer is te niemendallerig. En het mikt op hetzelfde publiek als Denemarken en hoewel ik dat zelf erger vind heeft die inzending veel meer kansen. Ik denk dat dit het niet gaat halen.

Moldavië: Oekraine haalde een hoge notering met zandkunst als gimmick ooit. Nou kan Moldavie beweren dat dit sneeuw is (dat doen ze schijnbaar echt..) maar daar hebben ze natuurlijk het idee vandaan. Waar voor zover ik weet Oekraine live was, dit zou naar ik heb gehoord pre recorded zijn. En het probeert een een van de zwakste nummers van dit jaar te verbergen. Daarbij nog: waarschijnlijk de slechtste engelse uitspraak van het jaar. Ik hoop dat dit eruit gaat. Dit is staging van een land dat niet meer weer wat ze met hun verkeerde inzending aanmoeten.

Zwitserland: Waar ik het bij Cyprus van de drie kinderen van Fuego nog bepaald niet zag lijkt dit aardig bij elkaar te komen. Vind het sfeertje uit de clip leuker, maar het ziet er strak uit en Luca zingt veel beter dan bij de eerste repetitie. Maar die regie..... Waarom ga je een naar een wide shot op het moment dat het dansstukje losbarst? Dat is bijna amateuristisch en dan laat je dat ook nog zien in deze dertig seconden-clip.

Letland: Ik verwachte al niet veel, maar op basis van dit halve minuutje nog minder. Het oogt veel minder intiem en daarmee is de enige kracht die het nummer had weg. Kandidaat 18e plek in deze halve finale denk ik.

Roemenie: Zoals ik al eerder heb geschreven. Lastige inzending omdat het geen makkelijk publieksnummer is maar ook niet iets aparts waar veel mensen voor vallen. Het kan moeilijk zijn hier genoeg publiek voor te vinden daardoor. De staging dan? Het hint een beetje naar Dracula, maar bijt daarin in niet echt door zo lijkt het. Ik vrees voor Roemenië maar sluit niet uit dat het iets meer op zijn plek valt als we het geheel zien.

Denemarken: Enorm door. Enorm vervelend.

Zweden: Niet veel nieuws onder de zon hier. Puntjes op de i en staat als een huis. Ik denk Makkelijk door. Top 3 jury op zaterdag maar middenmoot publiek en Zweden gaat ergens tussen de 5 en de 8 eindigen. Ik heb er weinig tegen maar ook bar weinig mee.

Oostenrijk: Waar ik steeds meer begin te twijfelen of Armenië doorgaat, zo twijfel ik ook of Oostenrijk er wel uitgaat. Wellicht kan ze mensen meenemen en raken hiermee. Licht en achtergrond zijn best smaakvol sober en ogen beter dan bijvoorbeeld de videoclip. Het is niet mijn ding verder. Maar het voelt wel eigen en echt.

En mijn vernieuwde Nederlandse lijstje. Veel van de wat oudere nummers staan wat hoger en sommige aanzienlijk. Duncan heb ik nog niet erbij staan. Vind toch dat ik eerst het echte optreden moet hebben gezien. En het even moet laten bezinken.

1. Birds – Anouk (2013)
2. Vrede – Ruth Jacott (1993)
3. De Mallemolen – Heddy Lester (1977)
4. De Troubadour – Lenny Kuhr (1969)
5. Calm After The Storm – The Common Linnets (2014)
6. Waar Is de Zon – Willeke Alberti (1994)
7. Slow Down – Douwe Bob (2016)
8. Out On My Own – Michelle (2001)
9. I See a Star – Mouth and MacNeal (1974)
10. Sing Me a Song – Bernadette (1983)
11. Rechtop in de Wind – Marcha (1987)
12. Wijs Me de Weg – Humphrey Campbell (1992)
13. Blijf Zoals Je Bent – Justine Pelmelay (1989)
14. Hemel en Aarde – Edsilia Rombley (1998)
15. Ik Hou van Jou – Maribelle (1984)
16. Amsterdam – Maggie MacNeal (1980)
17. Tijd – Saskia en Serge (1971)
18. Waterman – Hearts of Soul (1970)
19. Colorado – Xandra (1979)
20. Een Speeldoos – Annie Palmen (1963)
21. The Party's Over – Sandra Reemer (1976)
22. Ding-A-Dong – Teach In (1975)
23. One More Night – Esther Hart (2003)
24. Ik Wil Alles Met Je Delen – Maywood (1990)
25. Alles Heeft een Ritme – Frizzle Sizzle (1986)
26. Een Beetje – Teddy Scholten (1959)
27. No Goodbyes – Linda Wagenmakers (2000)
28. You and Me – Joan Franka (2012)
29. My Impossible Dream – Glennis Grace (2005)
30. One Good Reason – Marlayne (1999)
31. Voorgoed Voorbij – Corry Brokken (1956)
32. Outlaw In'em – Waylon (2018)
33. Your Heart Belongs To Me – Hind (2008)
34. Net Als Toen – Corry Brokken (1957)
35. Wat een Dag – Greetje Kauffeld (1961)
36. Shangri-La – Gerard Joling (1988)
37. Als het Om de Liefde Gaat – Sandra en Andres (1972)
38. Never Alone – 3Js (2011)
39. On Top Of the World – Edsilia Rombley (2007)
40. 't Is Genoeg – Conny Vandenbos (1965)
41. Fernando en Fillippo – Milly Scott (1967)
42. Katinka – De Spelbrekers (1962)
43. Jij en Ik – Bill van Dijk (1982)
44. De Oude Muzikant – Ben Cramer (1973)
45. Ringe-Dinge-Ding -Therese Steinmetz (1967)
46. Wat een Geluk – Rudi Carell (1960)
47. Heel de Wereld – Corry Brokken (1958)
48. Walk Along – Trijntje Oosterhuis (2015)
49. Niemand Heeft Nog Tijd – Mrs. Einstein (1997)
50. Lights and Shadows – O'g3ne (2017)
51. De Vogels van Holland – Jetty Pearl (1956)
52. 't Is OK – Harmony (1978)
53. Without You – Re-Union (2004)
54. Jij Bent Mijn Leven – Anneke Gronlöh (1964)
55. De Eerste Keer – Maxine & Franklin Brown (1998)
56. Ik Ben Verliefd (Shalalalie Shalalala) – Sieneke (2010)
57. Morgen – Ronnie Tober (1968)
58. Amambanda – Treble (2006)
59. Het Is een Wonder – Linda Williams (1981)
60. Shine – De Toppers (2009)

Over Anouk heb ik een wisselend oordeel. Er is zat muziek van haar die ik niets mee kan, vooral als het te rockachtig is nogal vaak. Als ze dingen doet die buiten haar normale lijntjes gaat vind ik het vaak echt goed. Birds vind ik zelfs het hoogtepunt van haar carriere. En juist daarmee ging ze naar het festival.
Vrede blijft een klassieker. Ik weet dat er toen gezegd is dat Ruth Jacott een jurk aan had gemoeten. Ik denk van niet. Ik vind het optreden ook ijzersterk. Zelfverzekerd op een mooie manier. Anders dan toen het festival domineerde ook.
Dat de Mallemolen maar 12e werd vind ik een schande. Nederland had nooit een fraaier orkestarrangement dat toen en ik hou erg van de stem van Heddy Lester. (Het orkestarrangement is trouwens ook de belangrijkste reden waarom Ik Hou Van Jou vrij hoog staat).
Lenny Kuhr won omdat het dwars en eigen was. Toen al.

Leuke stukjes om te lezen, mensen

Het begint bij mij nu toch wel te kriebelen. Wil me heel graag zorgen gaan maken over de staging van Nederland.

Ik wil heel erg graag morgen gaan slapen met het idee dat het wel goed zit eigenlijk

Israël:

De eerste repetitie van Israël toont aan dat Kobi kan zingen. Ja, het is musical-achtig en een beetje in het vaarwater van Rusland wellicht, maar ik mag dit wel. Goed gezongen en ik denk prima in beeld gebracht. Winnen zit er niet in, dus ik verwacht niet weer het trucje van 1978 en 1979 (twee keer winst achter elkaar). Mag van mij hoog eindigen.

Frankrijk:

Frankrijk schijnt bij de pers enorm goed ontvangen te zijn. Dit is dan ook typisch zo'n nummer waar niemand echt veel van verwacht en wat dan ineens positief opvalt, al was het alleen maar door de looks van Bilal. Alleen daarvoor al een duimpje omhoog, want de fuck you houding bevalt me wel (hij heeft zelfs doodsbedreigingen mogen incasseren). Niet helemaal behorend tot mijn favoriete nummers, maar ik heb er ook weinig op tegen. Leuke middenmoter.

Spanje:

Een nummer dat me eerst helemaal niks deed, maar langzaam aan steeds beter beviel. Ongecompliceerde vrolijkheid. Alleen nu weet ik weer waarom ik het aanvankelijk niet zo leuk vond: het is de live opvoering. Dat joggen op het podium! Doe dan mee aan de marathon of zo. Dit oogt rommelig en gaat ongetwijfeld ten koste van de zang. Leuk, maar zal niet heel ver komen zaterdag over een week.

Italië:

Mijn persoonlijke favoriet als ik Nederland niet meetel. Toch weet ik nog niet helemaal wat ik van deze beelden moet vinden. Het overtuigt me nog niet volledig. Misschien maar goed ook, want ik verwacht eigenlijk dat Italië best wel eens zou kunnen winnen. Alleen weer teksten op het scherm? dat hadden we vorig jaar ook. Eén ding is zeker: de race om de winst ligt vrij open dit jaar, wat de bookmakers ook mogen vinden. Er is volgens mij geen enkele zekerheid wie er zou kunnen gaan winnen. Dit is er eentje om rekening mee te houden, maar dan moet Mahmood me de volgende repetitie iets meer overtuigen.

Verenigd Koninkrijk:

Het andere nummer uit Zweden. Als John Lundvik niet met zijn eigen nummer wint kan het ook nog met deze. De beelden zien er prima uit wat mij betreft. Maar dit achtergrondkoor is niet hetzelfde als de dames bij John, de uitstraling van Michael komt niet in de buurt bij van die van John. Qua nummer? Soms heeft dit net even wat meer mijn voorkeur, maar ja het is geen Zweden he.

Duitsland:

De draak van dit jaar. Nul punten en graag allerlaatste eindigen. Brrrrrrr. Meer wil ik er niet over kwijt.

Israel:
Ook ik mag dit wel. Beter dan dat andere musicalnummer van Rusland en het moet gezegd worden, hoewel ik niet direct van de stijl houdt zingt Kobi Marimi ook wel een stukje beter dan Sergey. Verrek, we hebben ook nog een catwalk. Die wordt dit jaar nauwelijks gebruikt. Israel doet het wel. En wat ik ook leuk vind: Winnen en het volgende jaar echt iets to-taal anders sturen. Veel respect hiervoor, ondanks revamps.

Frankrijk:
Ik sluit me grotendeels bij mijn voorganger aan. Hij ziet er fantastisch uit en ik vind zijn houding heel tof. We zien trouwens een plus size model en een dove dame als dansers. Staging is gewoon af. Niks meer aan doen op basis van deze beelden. Top 10 zit er wellicht wel in.

Spanje:
Een rommeltje. En deels werkt het ook niet omdat je met maar zes man op het podium mag staan. Met zes mensen rondrennen werkt minder goed dan alleen en ook minder goed dan met 24. Ook teveel. Dat rare huis op het podium en schijnt nog een soort gigantische pop op het podium te staan waar een danser uitkomt ofzo. En het nummer is al zo druk. Het publiek gaat overprikkeld raken hier.

Italie:
Niet helemaal overtuigend, maar zeker geen echte tegenvaller, vind op dit kleine stukje niet veel te merken van zijn keelontsteking. Wat doen die dansers daar precies, zeker in het begin? Ik heb begrepen dat je brandende dollars op de vloer ziet, dat vind ik ook niet zo eigenlijk.

UK:
Het eerste van twee nummers waar ik weinig mee kan. Ik vind dit in de basis heel duidelijk het mindere nummer van de twee Lundvik-nummers. Ik trek, hoewel hij kan zingen, Michaels stem ook niet zo omdat hij geen nuance kan houden. Minder gepolijst dan Zweden, maar ook veel minder uitstraling. Gaat echt een plaats of 10-15 misschien wel meer lager eindigen.

Duitsland:
Maar nog liever de UK dan dit. Ook mijn draak. En dat blijft het. Sterker nog: deze staging werkt nog minder. Plaspauze. En nummer 1 kandidaat om 26e te worden in de finale.

Israël

Staging is mooi ingetogen gehouden en Kobi kan erg goed zingen. Ik hoop zo dat dit hoog gaat eindigen, maar ik vrees een beetje voor een My Heart Is Yours-effect (Noorwegen 2010, hostlied). Israël gaat niet een tweede keer achter elkaar winnen, maar van mij mag dit echt hoog eindigen.

Frankrijk

Door de pers is Frankrijk erg goed ontvangen gisteren. Bij mij klikt het nog net zo. Ik weet net wat het is met dit nummer; ik heb er gewoon echt weinig mee. Maar de staging schijnt zodanig goed te zijn dat het linkerrijtje moet kunnen halen. Dat met die danseressen is wel leuk gedaan.

Spanje

Het ultieme partynummer van het jaar. Maar Spanje, wat doe je? Er gebeurt echt zoveel op het podium dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Ik gun Spanje wel weer een keer een mooie uitslag, maar ik vrees er nu wel voor.

Italië

De rehearsal van Italië is zodanig slecht ontvangen dat Italië nu al bij de bookmakers is gedropt. Persoonlijk vind ik het nog best meevallen, maar ook Italië schijnt last te hebben van slecht camerawerk en veel wide-shots. Dat is hopelijk nog aan te passen, want dit blijft echt een van de beste nummers van het jaar.

Verenigd Koninkrijk

Wat is Michael toch een sympathiek joch; sinds ik hem in het echt kort heb gesproken heeft hij hier wel de gunfactor. Ik vind dit nummer op zich niet slechter dan het nummer waar John Lundvik zelf mee komt, maar het geheel komt toch wat belegen over.

Duitsland:

Nee. Gewoon nee.

aERodynamIC schreef:
Ik vind die Duncan zo onbevangen leuk! En zo te horen gaat de witte bol nog wel duidelijk worden

(embed)

Ik krijg normaal altijd uitslag van die William van Wiwibloggs, maar dit interview vind ik echt heerlijk. Duncan doet het echt zo goed ondanks (of misschien wel dankzij) zijn weinige media-ervaring. Hij heeft echt een gunfactor.

Onweerwolf
Griekenland:
Ik snap het nog steeds niet. Stereotype middenmoter. Gaat net niet door en blijkbaar zal dat dan veel mensen verbazen.

San Marino:
Goede stage act wel en Serhat zingt prima. Gaat denk ik tussen de 11 en 13 eindigen. Al gun ik San Marino de finale

Armenië:
Okay, valt enigszins positief op. Niet echt mijn ding maar misschien halen ze de finale.

Ierland:
Wat enorm kut. Laatste.

Moldavië:
Live leuker dan in de studioversie. Maakt nog wel kans op de finale al zal het daar dan geen hoge ogen gooien.

Zwitserland:
De act is een beetje gezapig maar het liedje is uitstekend en hij zingt prima. Nog altijd een grote kanshebber.

Letland:
Ik vind dit zelf wel een leuk nummer maar ik denk niet dat het gaat blijven hangen. Net wel/net niet finale.

Roemenië:
Oh, dit valt heel positief op. Erg leuke act en vrij goed gezongen. Ik vind dit een van de minste inzendingen van Roemenië ooit, zeker van de laatste jaren, maar dit komt wel goed binnen zo.

Denemarken:
Ja! Leuk nummer, moet zeker in de finale staan om daar ergens in het midden van het rechterrijtje te eindigen.

Zweden:
Meh, ik vind het zouteloze gospelmeuk. Verdient geen finale. Aardige zanger maar gewoon een te matig liedje. Zal het desalniettemin wel halen maar dit is echt geen kanshebber voor de winst.

Oostenrijk:
Nope. Wat een kutzangeres en wat een kut act. Gaat voor de laatste plaats.

Israël:
Uitstekend. Dit ontpopt zich nu toch wel een beetje als Dark Horse wat mij betreft. Goed gezongen, leuk vent, leuke act. Top!

Frankrijk:
Wat mij betreft een van de betere nummers van dit jaar en dat vond ik al vanaf dag 1. Maar deze act vind ik een beetje fletsig. Soort van Conchita maar dan minder classy ofzo.

Spanje:
Ja, best een leuk nummer dat met een uitstekende uitvoering wellicht nog ergens hoog rechterrijtje kan halen maar ik vrees er voor.

Italië:
Valt me iets tegen. Qua nummer is het een kanshebber maar ik weet het niet met deze uitvoering en act. Het overtuigt nog niet.

Verenigd Koninkrijk:
Stereotypische UK zeikmuziek. 25e plaats.

Duitsland:
Ik vind het nummer wel leuk maar de zang lijkt wat matig en vooral niet echt harmonieus. Dit gaat niet erg scoren.

De tweede repetitie van Duncan zit er net op. In elke run werd er weer het één en ander aangepast: bol aan het plafond, dan weer op de piano, dan weer op de grond. Ook de camerastanden veranderen continu. Het team lijkt maar niet te weten wat ze nou eigenlijk willen.
En als ik het goed gehoord heb, begin het met een overview shot van achterin de zaal die er 40 seconden over doet om Duncan te bereiken.
Het klinkt allemaal niet heel geweldig. In dit stadium moet het echt wel steady zijn allemaal en zouden alleen nog de puntjes op de i moeten worden gezet.

Ik ben nog niet overtuigd met al dat gewissel. Weten ze wel wat ze willen eigenlijk? De reacties zijn lauw en ik hoorde iemand zeggen dat het nummer prachtig is, de zang ook, maar mensen thuis kletsen, eten chips enzovoort, dus die ervaren niet de impact van al die fans die helemaal uit hun dak gingen met een koptelefoon op hun hoofd en opgingen in de clip.
Een keyboard vind ik nog steeds bedenkelijk.

De juries zullen dit goed beoordelen, maar de televoters zullen achterblijven. De staging had meer impact moeten geven om de aandacht te pakken. Nederland geeft de 'zekere' winst een beetje weg zo lijkt het, en heeft, m.u.v. The Common Linnets, de staging wel vaker de boel wat laten verprutsen.

Het vervelende is dat we al die tijd de grote favoriet waren. Was dat niet zo dan waren we dolgelukkig met het resultaat. Daar was ik op voorhand al bang voor. Allesbehalve winst is teleurstellend, en dat is natuurlijk niet terecht.

Ik wil zeker naar zijn concert in Paradiso (dat er blijkbaar aan zit te komen), en dat album gaat zeker in huis komen.

Ik ga niet meer uit van winst, maar sluit het ook nog niet uit. Top 5 moet zeker lukken toch?!.

Als alles online staat de besprekingen, maar hier alvast twee clips. Hmm, ik stel mijn mening toch wat bij. Allen wat rommelig rondom de keyboard is nu mijn commentaar

Het hele nummer van veraf:

En de bekende vrijgegeven clip:

Ik vind het op basis van de camerabeelden ook best meevallen. Wel af en toe wat lelijke wide-shots, maar dat is echt een dingetje dit jaar; elk land zo'n beetje heeft daar last van. Ook de achtergrond vind ik mooi.

Het is geen wow-staging zoals bij The Common Linnets, maar het is zeker niet slecht. Het enige jammere vind ik dat besluiteloze nog in dit stadium; elke run was vandaag weer anders tijdens de repetitie en onderhand zouden ze toch wel moeten weten wat ze nou precies willen met die bol.

Ik vind de beelden er erg overtuigend uitzien. Veel intiemer en beter qua sfeer en licht dan de meeste andere kleinere nummers. Kleuren en achtergrond zijn precies goed. Ook een detail als dat de achtergrond soms lijkt te spiegelen in de vloer. Spel met licht in het refrein ook. En hij zingt echt wonderbaarlijk fraai. En de piano geeft ook vorm, als je los op het podium gaat staan heb je kans dat hij verdrinkt in zijn omgeving en op de catwalk staan is helemaal een no go. Of we winnen? Misschien wel, misschien niet, maar ik geloof echt niet dat het dan door de staging is misgegaan eigenlijk. Bij die bol schijnt er uit de drie opties gewoon een keuze gemaakt te zijn nu (plafond zo lees ik).

Martial
Aoibhin schreef:
De tweede repetitie van Duncan zit er net op. In elke run werd er weer het één en ander aangepast: bol aan het plafond, dan weer op de piano, dan weer op de grond. Ook de camerastanden veranderen continu. Het team lijkt maar niet te weten wat ze nou eigenlijk willen.

Kijk en dat vind ik nu zeer zwak, je zou toch verwachten dat ze de "act" al hebben geoefend voor de rehearsals van start gingen of ongeveer weten hoe het er uit zou moeten zien?

Die bol voegt maar weinig toe en bovenal vind ik het er maar boring uitzien wat Nederland laat zien en begrijp ik al helemaal niet waarom ze maar blijven vasthouden aan die Hans Pannecoucke.
Die had 1 keer een voltreffer met de Common Linnets, maar daarna waren zijn regiebijdrages uitermate zwak.

Mocht Nederland de finale halen hoop ik dat Nederland als allerlaatste mag, want zit het tussenin dan moet ik maar zien of het een hoge notering of overwinning word.

Het meeste "zorgen" moet Nederland zich maken om het televote publiek, want daar heb ik zelf geen hoge pet van op.

Mijn favoriet is en blijft Tsjechië.

Onweerwolf
Ziet er prima uit. Klinkt uitstekend. Amsterdam 2020 ruimschoots confirmed.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:52 uur

geplaatst: vandaag om 22:52 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.