MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival #2

zoeken in:
Och wat klinkt Albanië weer goed in de repetitie!
Sergey klinkt in de laatste clip ook prima trouwens, misschien heb ik hem toch wat onderschat.

Arcade, het was geen favoriet en van me en dat zal het ook niet worden. Niet mijn smaak en het laat me behoorlijk koud. Maar: Ik ben wel gaan inzien waarom mensen dit wél goed vinden en ik heb inmiddels gezien en gehoord dat Duncan live weet te overtuigen. Ik was eerst wat sceptisch, maar ik ben nu ook gaan geloven in winst voor Nederland!

Wat daarbij ook een rol speelt: De grootste concurrenten hebben allemaal wel wat zwakke plekjes, waardoor ik ze niet zie winnen. Die hiphop van Italië komt live niet lekker over (eentonig en vlak), Rusland is vocaal iets te wankel en net spectaculair genoeg, Zwitserland is qua zang óók te mager en gaat last hebben van een aantal liedjes dat uit precies dezelfde vijver probeert te vissen (Malta, Cyprus), het liedje van Zweden is lekker, maar niet bijzonder genoeg én het Europese publiek is waarschijnlijk nog steeds een beetje Zweden-moe.

De enige manier waarop ik Nederland nog naast de winst zie grijpen is als er een dark horse opstaat. Wie weet Azerbeidzjan als die qua show echt iets indrukwekkend weten weg te zetten. Maar dan toch eerder Frankrijk: een solide song dat een flink zetje in de rug kan krijgen door de boodschap van verdraagzaamheid en 'kunnen zijn wie je bent', etc. Een beetje zoals Conchita destijds ook een boost heeft gekregen.

Amsterdam 2020, ik heb er vertrouwen in! #teamduncan

Kroatië:

Goed, iedereen heeft last van die wide shots dus op dat vlak staan alle landen gelijk. Ik hou er verder maar over op. Niet over die potsierlijke vleugels van Roko. Dat niet alleen: het wordt ook niet mooi in beeld gebracht: zo fel. Toch zal dit de finale wel halen, met de hakken over de sloot. Ik mis trouwens de twee halfnaakte engelen (wel te zien in de still van de video). Zouden ze zijn weggevlogen omdat ze het niet meer zien zitten?

Malta:

Duncan zelf vond dit een gevaarlijk liedje omdat het snel in je kop gaat zitten. Ik vind het zeker ook een lekker nummer, maar live blijft daar een stuk minder van over. Ook vind ik de achtergrond wel erg druk af en toe. Mooi om te verhullen dat de zang matig is wellicht. Dit behoort wel tot de categorie 'dark horse' kandidaten. Kan verder komen dan wij denken. De bookmakers denken dat momenteel ook, want ze stijgt aardig.

Litouwen:

Te slap, te zwak en de man kan niet geweldig zingen (understatement). Dat heen en weer gezwabber van de camera's helpt hem verder ook niet echt. Duidelijk eentje die naar huis kan gaan hierna.

Rusland:

De Russen willen koste wat het kost winnen dit jaar. Hij zakt nu wat weg bij de bookmakers, maar ik denk niet dat we hem uit moeten vlakken om niet te gaan winnen. Dit gaat wel opvallen: mensen gaan even beter kijken als dit voorbij komt. Ik hoop niet dat ie wint, ik wil het niet, ik denk het ook niet, maar hij zit wel degelijk in de race.

Albanië:

Mooi en krachtig, maar het blijft een twijfelgeval als het gaat om voorspellen: net wel, net niet. Ik hoop van wel, want het is mijn favoriete powerballad in het damesteam.
Typisch zo'n nummer waar de gunfactor hoog ligt.

Noorwegen:

KEiiNO coverde deze week Arcade en ze vonden het te gek als Nederland zou winnen, als zij dan maar tweede gaan worden. Het nummer valt op en maakt wel kans door te gaan om vervolgens ergens onderaan te gaan eindigen. Sympathiek trio ook wel en dat helpt zeker.

Nederland:

Had ik het onzichtbare koor al genoemd? Deze drie doen het toch verdomde mooi! Alle ogen gericht op de voorspelde winnaar. Duncan blijft er rustig onder. Hoezo een groentje? Ik vind dat hij dit erg goed oppakt allemaal. Het gehannes en besluiteloze maakt me nerveus. Dat hadden ze op orde moeten hebben.
De zang is top, de staging valt op tussen alle andere geweld dus kan een voordeel zijn. Doet het alle hoofden in Europa richting tv draaien zoals dat gebeurde bij de videoclip? Daar ben ik nu juist niet van overtuigd en het zou toch het struikelblok kunnen zijn voor Nederland om straks net teveel punten te laten liggen om te kunnen winnen. Ik kom maar niet van dat 'tweede plaats' gevoel af, en ik probeer toch echt heel positief te blijven. Gek genoeg pakt Duncan me eigenlijk vooral op het moment als hij op zijn keyboard slaat. Het komt wat fel over, maar voor mij een momentje dat het nummer weer even goed binnen komt.

De voornaamste klachten van buitenlandse fans zijn dat ze niet connecten et Duncan in deze opvoering. En toch nog steeds veel klachten over het feit dat hij niet staat. Heel veel reacties als 'I like the song but the staging is poor'. Mij net iets te veel hiervan helaas en daardoor krijg ik niet echt 'winner vibes'.

Laat ik het maar over de finale kansen hebben: als dit niet doorgaat is er echt iets heel goed mis

Noord-Macedonië:

Ook wel een hoop blauw, maar dan anders. Mij veel te schreeuwerig, maar ik denk dat er genoeg mensen zijn die dit mooi vinden. Arme Serge is gelijk ook niet meer zo origineel met zijn spiegels.

Azerbeidzjan:

De grote dark horse dit jaar. Ik snap het nu ook wel. Het is een modern nummer en het heeft een act die opvalt. Ik hou er niet zo van eigenlijk (die act), maar ik begrijp wel dat dit ineens zo in opmars is. Ik denk een grotere bedreiging voor Duncan dan Rusland, mede door de gunstige plaats in het deelnemersveld als afsluiter en ook omdat het nummer redelijk anno nu is.
Ik zou er wel van balen als dit gaat winnen, maar we zullen zien. Ik baal wel eens vaker van hetgeen dat wint

Laten we hopen dat als Duncan doorgaat (wat gebeurt) dat hij heel gunstig loot ergens aan het einde en dat dit nummer als tweede moet of zo.

De pers uitslag voor vandaag:

075 Rusland
066 Azerbeidzjan
050 Nederland
044 Malta
035 Noorwegen
025 Noord Macedonië
011 Kroatië
003 Litouwen
002 Albanië

Onweerwolf
Kroatië:
Dit valt alleszins mee. Ziet er een stuk minder kazig uit dan verwacht en meneer kan zingen. Dit zou de finale wel eens kunnen halen.

Malta:
Ik weet het niet. Ik denk dat Malta toch wel wat overschat wordt. Het nummer is catchy maar dat is dan ook eigenlijk het enige wat het mee heeft. Dit kon wel eens die verrassing zijn die de finale niet haalt.

Litouwen:
Litouwen stuurt bijna altijd oubollige liedjes met slecht tot matige zangers. Deze is voor dat land nog redelijk. Maar nee. Volgens mij vind ik dit het slechtste ESC land aller tijden.

Rusland:
Het is een aardige poging. Aardig lied, aardig gezongen, aardige podiumact, etc. Het is het allemaal net niet. 'You are the Only One' was echt beter en dat gaat in de score niet overtroffen worden. Wel finale maar dan ergens tweede helft top 10.

Albanië:
Wow! Mooie jurk, mooie vrouw, mooie aankleding, goed gezongen. Dit gaat echt wel veel punten krijgen. Zeker weten dat dit finale wordt en dan ook nog wel Top 10. Uitstekende inzending.

Noorwegen:
Dé guilty pleasure van dit jaar zoals Denemarken dat vorig jaar was. Best fout maar gewoon lekker en het klinkt gewoon goed. Zeker finale en dan durf ik ook nog wel op linkerrijtje in te zetten.

Nederland:
Ik vind de staging prachtig. Ik vind de zang uitstekend. Ik vind het liedje het beste van het jaar samen met Portugal. Gedoodverfde favoriet en volledig terecht. Als 'ie in de finale 2e helft loot dan is het een gelopen race. Nederland wint.

Noord-Macedonië:
Ik vind dit nogal een niemendallerige ballad maar ze zingt het wel goed. Aankleding vind ik vrij matig. Net wel/net niet.

Azerbeidzjan:
Erg goed bedachte act die het liedje duidelijk naar een veel hoger plan laat klimmen. Dit zie ik wel de Top 10 halen hoewel ik het nummer an sich niet hele bijzonder vind. Of het echt kan gaan meedoen voor top 5 betwijfel ik.

Onweerwolf
Door in de 2e Finale:

Rusland, Albanië, Noorwegen, Nederland, Azerbeidzjan, Zwitserland, Zweden op zeker

En dan 4 van Armenië, Moldavië, Denemarken, Kroatië, Malta

Maar ook daarachter zie ik nog wel wat net/niet mogelijkheden: Letland, Noord-Macedonië, Roemenië

Dat gaat denk ik nog wel spannend worden voor de laatste plaatsen. En ik hoop van harte dat Zweden door het ijs zakt.

Jij twijfelt wel aan heel erg veel Onweerwolf. Wat zijn buiten Nederland kanshebbers volgens jou, of ben je echt zo overtuigd van Nederland en krijgen we een soort Loreen part 2 qua zekerheid? Ik wou dat ik dat zo voelde

Onweerwolf
aERodynamIC schreef:
Jij twijfelt wel aan heel erg veel Onweerwolf. Wat zijn buiten Nederland kanshebbers volgens jou, of ben je echt zo overtuigd van Nederland en krijgen we een soort Loreen part 2 qua zekerheid? Ik wou dat ik dat zo voelde

Ja, semi-final 2 is lastig. 6 a 7 duidelijk door maar daarachter zitten eigenlijk alleen maar kanshebbers voor de laatste paar plekken uitgezonderd Ierland, Oostenrijk en Litouwen

Ik denk dat Nederland met grote overmacht wint. Italie op 2 en Zwitserland op 3.

Rest van de top 10: Israël, Rusland, Albanië, Australië, Azerbeidzjan, Tsjechië, IJsland.

En daarna Zweden, Frankrijk, Portugal, Noorwegen, Georgië. De rest verwacht ik niet in het linkerrijtje.

Ik hoop echt met heel mijn hart dat ik je gelijk kan gaan geven na de finale. Ik durf er zelf totaal niet aan te denken. Ik lees toch echt net wat te veel negatieve commentaren en juist ook van mensen die zeggen het een goed nummer te vinden (let wel: in de aanloop naar de halve finales was ik veel zkeerder van mijn zaken, mede ook door al die positieve commentaren). Wat dat aan gaat hoop ik achteraf niet te kunnen zeggen dat mijn voorgevoel (tweede plaats) klopte en dat de euforie knop volledig open kan gaan bij mij

Hoe dan ook: dit is wel het meest bijzondere Songfestivaljaar ooit denk ik (tenzij je 1975 heel bewust hebt meegemaakt).

Kroatië

Kitschfest met lelijke camerashots. Maarja, wie heeft ze niet? Ik denk dat de kans erin zit dat Kroatië nog wel eens een onverwachte finalist kan worden. Van mij hoeft het niet, maar de jury zie ik zijn zang nog wel belonen en ik denk ook dat er wel een televote publiek voor is.

Malta

De Maltese delegatie was zo ontevreden met hoe het technische team in Israël hun staging had uitgevoerd, dat ze hun eigen LED-schermen maar laten voor wat het is en optreden voor de grote LED-wall. Ik vind het toch wat minder overkomen zo, maar erg groot is de schade niet. Dit gaat wel naar de finale.

Litouwen

Dit is gewoon echt niks en het gaat ook niks worden. Het is niet eens echt slécht (of, hoewel, zijn zang valt daar wel onder), maar zo onopvallend. Een nummer wat we aan het einde van de avond weer vergeten zijn. Lelijk camerawerk ook weer. Een kandidaat voor de laatste plaats misschien?

Rusland

Na drie jaar geleden met alle toeters en bellen te zijn gekomen, vind ik de staging van Rusland dit jaar op zich nog wel meevallen. Ik weet niet wat ik moet vinden van de negen Sergeys, maar dat effect met het aan- en uitspringen vind ik er wel tof uitzien. Dit gaat hoe dan ook goed scoren.

Albanië

Dit nummer is aardig populair geworden onder de fans, maar de bookmakers blijven wat achter. Ik vind het een fijn nummer dat ik graag in de finale zie, maar Albanië heeft aardig wat concurrentie in de powerballad categorie. Op dit moment voorspel ik wel een finaleplek.

Noorwegen

De staging vind ik ietwat tegenvallend en ook hier weer rampzalig camerawerk. Het lijkt wel of in elk optreden een x aantal fly-over shots moeten zitten. Op dit moment twijfel ik aan kwalificatie voor Noorwegen; ik vind het zo’n typisch nummer dat de finale mist door een lage juryscore. Ik hoop dat ik het mis heb, want ik wil het wel in de finale terugzien.

Nederland

Ik had er eerder vandaag al wat over gezegd, maar waar ik een beetje ervan baal dat het in dit stadium nog niet helemaal steady is (hoewel het team dat natuurlijk ook liever anders had gezien), vind ik de reacties over de ‘slechte’ staging van Nederland toch wat overtrokken. De achtergrond is echt prachtig, wat er met de bol gaat gebeuren moeten we nog even afwachten, en ik ben ook echt fan van het “slaat-de-piano”-momentje; de emotie komt dan duidelijk goed los.

Nederland gaat natuurlijk naar de finale en eenmaal daar denk ik dat het nog steeds meedingt naar de winst. Er zijn inmiddels kapers op de kust, dus het gaat echt heel erg spannend worden dit jaar. Maar ik denk echt dat het er wel in zit!

Noord-Macedonië

We hebben weer een powerballad. Ik vind dan de Albanese beter; dit is me ook wat te schreeuwerig en belegen en bovendien heeft ze de pech met een act te komen die eerder op de avond al voorbijgekomen is. Toch zie ik dit wel jurysupport krijgen, dus wie weet.

Azerbeidzjan

Vanuit de pershal donderdag veel lof voor Azerbeidzjan; de AR effecten schijnen echt heel goed te zijn. Ik zie het nog niet zo (of de AR is weggelaten in dit korte filmpje), maar het is wel een prima optreden. Gaat naar de finale en eenmaal daar verwacht ik wel top 10, maar geen winst.

Voor de liefhebber zijn er vanavond 2 ESF-gerelateerde programma's op tv:

NPO1 20.30 is er een Songfestival editie van het programma De Beste Zangers van Nederland, met Nederlandse oud-kandidaten.

NPO3 22:00 is er een documentaire over Duncan Laurence en de making-off van Arcade en aanloop naar het Songfestival.

Onweerwolf
aERodynamIC schreef:
De pers uitslag voor vandaag:

075 Rusland
066 Azerbeidzjan
050 Nederland
044 Malta
035 Noorwegen
025 Noord Macedonië
011 Kroatië
003 Litouwen
002 Albanië

Die twee punten voor Albanië zijn trouwens echt absurd.

Onweerwolf schreef:
(quote)

Die twee punten voor Albanië zijn trouwens echt absurd.

Dat is belachelijk inderdaad. Dat was gewoon een goede repetitie; niets mis mee.

Ik snap écht niet waarom Zweden zo hoog wordt aangeslagen. Podiumprestatie natuurlijk prima zoals we van Zweden gewend zijn, maar wat een zwak en cliché nummer zeg. Dat had 20 jaar geleden al oubollig geweest. De inzending van vorig jaar staat nog steeds op mn playlist. Zit stukken beter in elkaar wat mij betreft á la JT.

Onweerwolf
catdog schreef:
Ik snap écht niet waarom Zweden zo hoog wordt aangeslagen. Podiumprestatie natuurlijk prima zoals we van Zweden gewend zijn, maar wat een zwak en cliché nummer zeg. Dat had 20 jaar geleden al oubollig geweest. De inzending van vorig jaar staat nog steeds op mn playlist. Zit stukken beter in elkaar wat mij betreft á la JT.

Volledig mee eens.

Onweerwolf
Ik begin trouwens Australië opnieuw te waarderen. Die vond ik in het begin behoorlijk goed maar zakte wat weg en nu vind ik het toch weer een knap nummer. Het is heel erg slim opgebouwd. En die act die ze erbij hebben verzonnen vind ik ook erg leuk. Ik zie Australië eigenlijk nog wel in de race zijn voor de podiumplaatsen.

Kroatië:
Vorige keer al genoeg over gehad. Het schijnt zo te zijn dat de beefcake-engeltjes hem vleugels omhangen en dat dat niet altijd vlekkeloos gaat, dat is wel gevaarlijk. Dit is kantje boord, gaat echt rondom die tiende plaats eindigen deze halve finale. Ik denk een net niet.

Malta:
Heb hier meer vertrouwen in dan bij de eerste repetitie. Vind het ook niet te druk persé. Ik heb al eerder gezegd dat van de popliedjes deze het meest als een radiohit (buiten het festival om) voelt. En ik vind dit als een van de weinige inzendingen wel aardig werken in totaalshots. Zang is voor dit nummer goed genoeg om geen stemmen te verliezen. Gaat wellicht te weinig jurysteun krijgen om echt heel hoog te komen.

Litouwen:
Een ongevaarlijk liedje waarvan de uitvoering in echt alle opzichten matig is. En zit in de betere helft van de halve tweede finale. Dit wordt opgevreten door de concurrentie en gaat alleen maar diasporastemmen verzamelen. Dat zullen er niet genoeg zijn. Wordt dankzij die diasporastemmen niet laatste, maar dat is het beste nieuws. Want 15e is ook niet goed genoeg.

Rusland:
Kansen zijn kleiner geworden voor Rusland sinds ik dit zag. Maar het blijft een gevaarlijke klant. Rusland maakt vocaal niet genoeg indruk denk ik en dit is nog altijd niet het spektakel van 2016. Denk dat in Oost-Euopa (en zeker in de televote) ze de twaalven aaneenrijgen, maar in het westen veel minder.

Albanië:
Ik herken veel in Aero's bericht. Ik hoop heel erg dat dit doorgaat, want ik vind het erg goed en haar stem een mooi voorbeeld van fraai drama. En ik hou van de eigenzinnige Albanese elementen en de moderne productie die daarmee hand in hand gaan. De jury moet dat toch ook wel horen hoop ik of gaan die weer voor veiliger inzendingen? Moeilijk in te schatten, maar fingers crossed dat dit doorgaat.

Noorwegen:
Vind dit nog steeds een fan favourite die het niet heel goed gaat doen op het daadwerkelijke festival. Het is hier wel gegroeid en het zijn ontzettend leuke mensen. (ik zeg trouwens deal op hun aanbod). Vind de staging hier al wel aardig beter overkomen dan in de eerste repetitie, lijkt veel meer in evenwicht. Alleen ook weer zo'n raar shot van veraf midden in het korte filmpje, maar daar zouden we over ophouden geloof ik.

Nederland:
Ja, copy paste mijn stukje maar van eerder vandaag. Ik ben tevreden.

Noord Macedonië:
De boodschap van Duistland met de spiegels van Rusland. Die boodschap is meer in your face en toegankelijker dan hoe Duitsland het doet en de spiegels zouden hier weleens emotioneel beter kunnen werken dan bij Rusland. Dit kan verrassen en onderin de top 10 van de finale uitkomen als echt alles goed valt, hoewel het niet mijn smaak is.

Azerbeidzjan:
We zien niet alles, maar hier is het land dat met Australië de spectaculairste staging heeft. Gaat daardoor natuurlijk hoog komen, maar om te winnen heeft Azerbeidzjan een serieus probleem: Ik denk dat vrijwel niemand echt een emotionele connectie maakt met dit nummer of met de staging en vooral bewonderend kijkt naar wat ze zien. En daar zit de achilleshiel van deze inzending. Maar uitsluiten doe ik het zeker niet.

Onweerwolf schreef:
Ik begin trouwens Australië opnieuw te waarderen. Die vond ik in het begin behoorlijk goed maar zakte wat weg en nu vind ik het toch weer een knap nummer. Het is heel erg slim opgebouwd. En die act die ze erbij hebben verzonnen vind ik ook erg leuk. Ik zie Australië eigenlijk nog wel in de race zijn voor de podiumplaatsen.

De jury is de onzekere factor bij Australië, maar als die het ook gaat waarderen zijn ze onderweg naar een podiumplek.

Dit is nu mijn gevoel: Nederland heeft de grootste kans (even in mijn arm knijpen dat ik dat echt zo voel, poeh), daaronder zes landen die qua kansen redelijk bij elkaar in de buurt zitten en die ik niet zeker uitsluit voor de winst. Daar gaan er nog wel een paar af na de optredens en misschien komt er ook nog wel iets bij, maar ik heb dat gevoel bij Australië, Azerbeidzjan, Frankrijk, Italië en Rusland en op een treetje lager ook nog net Zwitserland. De rest zie ik op dit moment niet winnen (maar sommigen wel hoog eindigen).

Schot voor de boeg zoals het nu ligt voor mijn gevoel.
Door vanuit de eerste halve finale:
Cyprus
Slovenië
Tsjechië
Hongarije*
Servië
Georgië
Australie
IJsland
Griekenland
San Marino*
Ik ben het meest onzeker over de landen met een *. Daarvoor in de plaats kunnen ook staan: Polen, Wit-Rusland, België, Estland en Portugal. Het is over voor Montenegro en Finland

Door vanuit de tweede halve finale:
Zwitserland
Denemarken
Zweden
Malta
Rusland
Albanië*
Noorwegen*
Nederland
Noord-Macedonië
Azerbeidzjan
Over de landen met een * ben ik het meest onzeker. Armenië, Moldavië, Oostenrijk, Roemenië en Kroatië kunnen daar wellicht ook nog staan, ik denk dat het gedaan is voor Ierland, Letland en Litouwen.

Lastig hoor. Ik heb pas vijf van de 41 landen waarvan ik vrijwel zeker ben dat die niet in de finale gaan belanden. En ik vrees dat twee favorieten van me aan de verkeerde kant van de streep gaan belanden (Portugal en Polen). Ik hoop dat heel erg niet.

Onweerwolf
Portugal en Polen zijn erg moeilijk te voorspellen. Vooral Portugal. Ook Georgië kan echt wel alle kanten op

Net de reportage 'Duncan Laurence, op weg naar het Songfestival' gezien.

Echt weer een paar kippenvel momentjes (toch bijzonder nu ik het nummer door en door ken) en ik denk dat de bedoeling van de bol nu wel duidelijk is. We hebben het nog niet gezien blijkbaar maar dat lijkt heel mooi te gaan worden.
Wat een heerlijk, nuchtere gozer is het ook. De spanning voert enorm op en ik hoop zo dat juist hij gaat winnen voor ons land. Heerlijk! Ben gewoon megatrots op deze inzending en hoe fijn is het dat dat nu al die jaren echt kan (nog bedankt Anouk; Birds was het begin dat het weer kon!).

ohmusica
aERodynamIC schreef:
Wat een heerlijk, nuchtere gozer is het ook.

Als een vis in het water...

Of hij bevind zich op glad ijs

aERodynamIC schreef:

Echt weer een paar kippenvel momentjes (toch bijzonder nu ik het nummer door en door ken) en ik denk dat de bedoeling van de bol nu wel duidelijk is. We hebben het nog niet gezien blijkbaar maar dat lijkt heel mooi te gaan worden.
Wat een heerlijk, nuchtere gozer is het ook. De spanning voert enorm op en ik hoop zo dat juist hij gaat winnen voor ons land. Heerlijk! Ben gewoon megatrots op deze inzending en hoe fijn is het dat dat nu al die jaren echt kan (nog bedankt Anouk; Birds was het begin dat het weer kon!).

Ik heb ook gekeken. Wat een heerlijke documentaire en wat is Duncan inderdaad ontzettend sympathiek. Ik gun hém de overwinning ook zo. Hij gaat ook echt heel goed om met de pers daar en alle interviews en persconferenties; heel knap voor iemand met nauwelijks ervaring.

Ik ben ook wat meer gerustgesteld dat er dus wel echt een goed plan achter de staging zit en de bol een functie heeft; het komt in Tel Aviv alleen nog niet helemaal uit de verf.

Martial
catdog schreef:
De inzending van vorig jaar staat nog steeds op mn playlist. Zit stukken beter in elkaar wat mij betreft

Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn natuurlijk

Dit jaar heb ik ook weinig met het nummer van Zweden, met dat Hallelujah gedoe heb ik al helemaal niks laat staan het gospel genre

Volgende week zit alles er al weer op, wordt het euforie of een flinke kater?

De big five plus Israël hebben ook hun tweede repetitie gehad en Frankrijk begint nu toch ook wel positief op te vallen (met het nummer heb ik niet veel): kan ook nog eens gevaarlijk worden want een heel dikke dansende mevrouw en een dove mevrouw plus boodschap. En dan krijg ik opeens weer zo'n 2014 gevoel weet u nog.

Israël krijgt als enige land weinig wide shots. Hoe opvallend is dat dan weer.

Martial schreef:
Volgende week zit alles er al weer op, wordt het euforie of een flinke kater?

In mijn omgeving is de meerderheid positief. Ik ben en blijf bang voor een 2014 herhaling, alleen zal de kater dit jaar dan groter zijn omdat de aanloop zo anders dan normaal voor Nederland was. Ik wil er ook heel graag in geloven, maar het lukt mij nog steeds niet echt.

Loting voor de big five en Israel voor in welke helft van de finale ze zitten:
Eerste helft:
Duitsland
Tweede helft:
Israël (had al plek 14)
Italie
Frankrijk
UK
Spanje

Duitsland gaat nu helemaal voor plek 26 en zie ik dat ook nog wel de gevreesde tweede startplek van de producers krijgen. Meestal gaan ze erin met een uitbunding nummer om daarna een inzending te zetten die wat gas terug neemt en ze toch al niet kansrijk achtten.

De anderen loten erg gunstig. Zeker ook de concurrenten van Duncan (Frankrijk en Italië). Dit betekent ook dat er voor de kwalificerende twintig landen er 12 plekken zijn in de eerste helft en maar 8 in de tweede.

Bij de bookmakers nu ook enorme verschuivingen:

Nederland nog steeds eerste maar zakt steeds meer terug: 21%
Zweden stijgt naar 16%
En daar is ineens Frankrijk op de derde plaats met 10%

Rusland zakt naar 4 met 9% en Azerbeidzjan zakt naar 5 met 7%

Het gaat alle kanten op en het blijkt wel weer dat er veel mogelijke kandidaten zijn voor de winst.

De kans dat Nederland eerste helft gaat loten als we de finale halen is nu wel groot, en voor zo'n nummer toch minder gunstig. Maar ja, wil je winnen dan moet de plek ook niet uitmaken

Ik lag nog behoorlijk achter dus er was even een inhaalslafje nodig. Met een klein weekje te gaan ben ik weer bijgeluisterd. Rangschikking is puur op basis van de studioversies.

1. Slovenië
2. IJsland
Oekraïne - tja, toch wel eeuwig zonde dat dit niet mee mag doen. Vage boel daar met hun wurgcontracten. Dit is echt zo'n liedje waar ze in de undergroundscene in die contreien mee weglopen en had denk ik ook wel voor de winst mee kunnen doen. Heerlijk duister liedje met fraaie fluisterzang.
3. Polen
4. Albanië - Ja, dit is goed! Tof hoe die instrumentatie geleidelijk aanzwengelt in de coupletten. Dit is nou echt de richting waar het Songfestival in moet gaan: fijne alternatieve pop waar ook de authenticiteit van het land zelf inzit.
5. Portugal
6. Denemarken - Jullie vergeven het me vast wel dat ik deze zo hoog zet, want ja, ik dig dit soort nummers gewoon en ya better know. Sneeuwpop enzo. Cute
7 Georgië
8. Roemenië - Gewoon fijn. Goed opgebouwd, subtiel genoeg gehouden en redelijk gezongen.
9. Cyprus
10. Italië

11. Wit-Rusland
12. Tsjechië
13. Hongarije
14. Armenië
15. Frankrijk
16. Australië
17. San Marino
18. Azerbeidzjan - Vind het niet echt bij Azerbeidzjan passen maar het is wel een aardig nummer
19. Nederland - Is een beetje in mijn achting aan het dalen, vind het misschien toch wat pathetisch en zeikerig worden. Toch is het zeker sterk geproduceerd en blijft die echte irritatiefactor nog uit die een aantal concurrenten wel hebben.
20. Oostenrijk - Iets te groot hoehoegehalte, ze is verdomme geen uil. Haalt niet de potentie eruit die eigenlijk in het liedje zit want het zit in de basis goed in elkaar.

21. Noorwegen - Ik hink op twee gedachten hier. Die zangeres klinkt als Lauren Mayberry en vind ik één van de beste van dit jaar maar ook die rare rune-elementen kunnen niet verhelpen dat het nummer wel heel erg gelikt en plat is. Met bovendien een refrein dat superveel lijkt op de Finse inzending van vorig jaar. Daarom precies het middelste spotje voor de Noren.
22. Spanje
23. Ierland
24. Griekenland
25. Malta - Replay maar dan met een irritanter refrein. Niet een heel onaardig nummer maar springt er niet uit tussen haar vergelijkbare concurrenten
26. Montenegro
27. Kroatië - Ergens doet het refrein me denken aan een Franstalig oudje waar ik nu een niet op kan komen. Het bombasme heeft ergens wel wat, jammer dat het Engelse begin zo kut is dat het eigenlijk al 3-0 achterstaat. En een nieuw Liverpool is het ook niet echt. Beter sturen ze die Alberto Vermicelli van twee jaar terug weer een keer, die was nog lacheuuhhh.
28. Litouwen - Dit is geen Ieva. Fijn geproduceerd couplet maar grondig verpest door een vrij kut refrein. Vind deze ergens wel een beetje op de Nederlandse inzending lijken maar dan net iets minder. Wel grappig dat het waarderingsverschil tussen die twee zo enorm uit elkaar ligt.
29. Rusland - gewoon een teleurstelling. Hadden iets kunnen sturen in de stijl van Oekraïne dat niet gaat, maar ze spelen teveel op safe en hopelijk wordt dat keihard afgestraft.
30. Letland - Minder geslaagd dan Denemarken, dit is iets teveel de smoelloze kant op en lijkt ook iets teveel op die tergeknd kutte loungecovers van nummers die op één van mijn werkplekken nonstop gedraaid worden en waar ik me kapot aan erger.

31. België
32. Zwitserland - Je hoort hem gewoon denken: "Dit vind je leuk he? Nou? Nou?" Ehm.. nee. Alle eigenzinnigheid weggeproduceerd om een internationaal wedstrijdje te willen winnen. Zwaktebod.
33. Zweden - Je hoort hem gewoon denken: "Dit vind je leuk he? Nou? Nou?" Ehm.. nee. Alle eigenzinnigheid weggeproduceerd om een internationaal wedstrijdje te willen winnen. Zwaktebod. Ja, dit schreef ik bijj Zwitserland ook maar ja, als deelnemers schaamteloos elementen uit nummers mogen jatten dan mag ik dat met mijn praatje ook doen.
34. Duitsland
35. Servië
36. Verenigd Koninkrijk
37. Noord-Macedonië - Leuk voor haar dat ze trots is. Ik zou het in haar plaats niet zijn
38. Moldavië - vorig jaar kreeg Moldavië nog mijn twaalf punten. Dit jaar niet
39. Israël
40. Finland

41. Estland

De eerste semis zijn oneindig veel sterker dan de tweede.

Onweerwolf
Zo! Ik heb de playlist van 1273 oud-inzendingen op random gezet voor deze week. Alleen maar ESC liedjes draaien en zien hoe ver ik nu weer kom, met vrijdag en zaterdag natuurlijk weer mijn All-time top 250 in de juiste volgorde.

Dit jaar alles maar eens op mijn foon gezet:

https://i.vgy.me/IGOJJ4.png

Laat maar komen, dat Tel Aviv.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:09 uur

geplaatst: vandaag om 21:09 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.