Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival #2
zoeken in:
0
geplaatst: 17 januari 2023, 13:15 uur
aERodynamIC schreef:
En toch...... (misschien vergis ik me). Het zijn nare tijden en mensen willen luchtigheid. Dat brengt Gustaph.
Hij heeft iets over zich wat wel sympathie opwekt (in tegenstelling tot meneer Israel van vorig jaar met een soortgelijk nummer).
Heel veel mensen zien er een soort Boy George in: dus blijft hangen.
Misschien zijn we straks verbaasd over het feit dat hij heel wat beter gaat scoren dan wij denken. Elk jaar weer heb je dat soort acts. En ik vond de visuals en de samenwerking met de dames op het podium niet eens zo verkeerd.
En... ik merk dat ik het langzaam aan toch best wel leuk begin te vinden. Even niet moeilijk doen en een lekker feestje. Het zou kunnen werken (plus het feit dat er geen vakjury aan te pas gaat komen in de halve finales). Er is hoop!
En toch...... (misschien vergis ik me). Het zijn nare tijden en mensen willen luchtigheid. Dat brengt Gustaph.
Hij heeft iets over zich wat wel sympathie opwekt (in tegenstelling tot meneer Israel van vorig jaar met een soortgelijk nummer).
Heel veel mensen zien er een soort Boy George in: dus blijft hangen.
Misschien zijn we straks verbaasd over het feit dat hij heel wat beter gaat scoren dan wij denken. Elk jaar weer heb je dat soort acts. En ik vond de visuals en de samenwerking met de dames op het podium niet eens zo verkeerd.
En... ik merk dat ik het langzaam aan toch best wel leuk begin te vinden. Even niet moeilijk doen en een lekker feestje. Het zou kunnen werken (plus het feit dat er geen vakjury aan te pas gaat komen in de halve finales). Er is hoop!
Ik hoop dat je gelijk gaat krijgen

1
geplaatst: 17 januari 2023, 15:23 uur
En om toch nog iets positiefs te zeggen over Gustaphe: hij was veruit de beste zanger van de zeven kandidaten. Drie keer bracht hij zijn liedje live (in de songclub, tijdens de liveshow en als bisnummer) en niet één keer hoorde ik een valse noot. Dat kon je van mijn favoriet Chérine niet zeggen, zij liet heel wat vocale steken vallen in de liveshow.
0
geplaatst: 17 januari 2023, 17:55 uur
Arno schreef:
En om toch nog iets positiefs te zeggen over Gustaphe: hij was veruit de beste zanger van de zeven kandidaten. Drie keer bracht hij zijn liedje live (in de songclub, tijdens de liveshow en als bisnummer) en niet één keer hoorde ik een valse noot. Dat kon je van mijn favoriet Chérine niet zeggen, zij liet heel wat vocale steken vallen in de liveshow.
Pech dat vals zingen niet vaak een probleem is als het gaat om scoren op het festival

Nederland stuurt heel vaak de sterkste zangers in maar we eindigen dan toch middenmoot

0
Onweerwolf
geplaatst: 17 januari 2023, 22:08 uur
aERodynamIC schreef:
Pech dat vals zingen niet vaak een probleem is als het gaat om scoren op het festival
(quote)
Dit is toch wel achterhaald inmiddels. Zie bijvoorbeeld Cyprus vorig jaar.
Ik heb de Belgische inzending ook gehoord. Wel aardig, kan misschien nog groeien maar ik vond Israël 2022 vooralsnog leuker.
1
geplaatst: 18 januari 2023, 01:40 uur
Wie kent deze nog uit het jaar 2000? Dat is blijkbaar Gustaph. Ik had het helemaal niet door. 7 weken UltraTop, piekpositie 22. Die single heb ik vast nog ergens liggen. 

1
Onweerwolf
geplaatst: 18 januari 2023, 17:34 uur
Leuk overzichtje van alle ESC nummers die ooit de top 10 van het jaaroverzicht van de Top 40 haalden:
1968: Verenigd Koninkrijk / Cliff Richard - Congratulations 2e ESC / 7e Jaaroverzicht
1972: Luxemburg / Vicky Leandros - Après Toi 1e ESC / 6e Jaaroverzicht
1981: Verenigd Koninkrijk / Bucks Fizz - Making Your Mind up 1e ESC / 9e Jaaroverzicht
1982: Duitsland / Nicole - Ein Bißchen Frieden 1e ESC / 8e Jaaroverzicht
2012: Zweden / Loreen - Euphoria 1e ESC / 4e Jaaroverzicht
2019: Nederland / Duncan Laurence - Arcade 1e ESC / 3e Jaaroverzicht
2022: Armenië / Rosa Linn - Snap 20e ESC / 6e Jaaroverzicht
Snap van Rosa Linn valt hierbij echt extreem op. Slechts 20e op het festival en daarna echt een bizar grote hit geworden en het is niet alsof ze de televoting won op het ESC en de jury haar liet zakken. Ze heeft het echt alleen bij niet-ESC fans waargemaakt. (Persoonlijk vind ik het met dikke afstand het slechtste nummer van deze 7 trouwens.)
Arcade is volgens deze maat dus de grootste ESC hit ooit, op de voet gevolgd door Euphoria.
Waar is Waterloo? Die werd slechts 14e in 1974.
1968: Verenigd Koninkrijk / Cliff Richard - Congratulations 2e ESC / 7e Jaaroverzicht
1972: Luxemburg / Vicky Leandros - Après Toi 1e ESC / 6e Jaaroverzicht
1981: Verenigd Koninkrijk / Bucks Fizz - Making Your Mind up 1e ESC / 9e Jaaroverzicht
1982: Duitsland / Nicole - Ein Bißchen Frieden 1e ESC / 8e Jaaroverzicht
2012: Zweden / Loreen - Euphoria 1e ESC / 4e Jaaroverzicht
2019: Nederland / Duncan Laurence - Arcade 1e ESC / 3e Jaaroverzicht
2022: Armenië / Rosa Linn - Snap 20e ESC / 6e Jaaroverzicht
Snap van Rosa Linn valt hierbij echt extreem op. Slechts 20e op het festival en daarna echt een bizar grote hit geworden en het is niet alsof ze de televoting won op het ESC en de jury haar liet zakken. Ze heeft het echt alleen bij niet-ESC fans waargemaakt. (Persoonlijk vind ik het met dikke afstand het slechtste nummer van deze 7 trouwens.)
Arcade is volgens deze maat dus de grootste ESC hit ooit, op de voet gevolgd door Euphoria.
Waar is Waterloo? Die werd slechts 14e in 1974.
0
geplaatst: 18 januari 2023, 18:08 uur
Onweerwolf schreef:
Euphoria was een grotere hit als je kijkt naar top40-punten: 803 om 744. Daarna Snap (713, komen mogelijk nog wat punten bij), Après Toi (437), Congratulations (424), Making Your Mind up (367) en Ein Bißchen Frieden (332). Wel is het zo dat in het algemeen de grote hits van de laatste 15 jaar veel meer punten scoren dan die van de vorige eeuw.
0
Onweerwolf
geplaatst: 18 januari 2023, 18:28 uur
Klopt. Je kunt op allerlei manieren meten.
Ik ben al heel lang bezig in mijn hoofd met het idee om een formule te maken die de punten vermenigvuldigt met een factor die is gebaseerd op het aantal verschillende andere platen die een specifieke plaat tegenkwam in zijn verblijf in de top 40 om zodoende een lijst te verkrijgen die alle decennia eerlijker vergelijkt.
Ik ben al heel lang bezig in mijn hoofd met het idee om een formule te maken die de punten vermenigvuldigt met een factor die is gebaseerd op het aantal verschillende andere platen die een specifieke plaat tegenkwam in zijn verblijf in de top 40 om zodoende een lijst te verkrijgen die alle decennia eerlijker vergelijkt.
0
geplaatst: 18 januari 2023, 19:07 uur
Ja, dat is wel een interessant idee. De top twee van de ESF-ranking zal vast hetzelfde blijven, maar daarachter wordt het spannender.
Is het eerder voorgekommen dat een ESF-nummer het jaar erop (nog) in de top 40 stond?
Is het eerder voorgekommen dat een ESF-nummer het jaar erop (nog) in de top 40 stond?
0
Onweerwolf
geplaatst: 18 januari 2023, 19:15 uur
Ik vermoed van niet. Heel lang in de top 40 staan is iets van de laatste 15 jaar en van de jaren '60.
0
geplaatst: 29 januari 2023, 04:45 uur
Ik begin langzaamaan wel te geloven in de kansen van Gustaph om de finale te halen. De song heeft een zeker soul-gehalte en een 90s-beat die zo rond de eeuwwisseling (en nu nog, denk ik) erg populair was in de roze bars. En bij welke groep leeft Eurovision 't meest? Yup. In tegenstelling tot vele andere figuren die iets vergelijkbaars brachten, heeft deze flamingo een positieve uitstraling, sympathieke persoon ook, net als de song op zich die best wel uplifting is. Er verschijnen talloze reaction-video's uit tal van landen die dit bevestigen. En, niet onbelangrijk, goed live gezongen. De negatieve reacties kwamen (zo zijn de Belgen wel) voornamelijk uit eigen land, omdat bepaalde namen niet hadden gewonnen.
Of dit mensen gaat overtuigen die Because of You tijdens de uitzending voor 't eerst horen? Fifty-fifty. Maar na meerdere keren nestelt het zich toch wel in je hoofd, de aanstekelijkheid is er ongetwijfeld. Oja, en het valt natuurlijk af te wachten wat we nog allemaal op ons bord gaan krijgen in deze wedstrijd.
PS: Geen idee wat het plan is, maar de twee dames, alsook de interactie, moeten blijven. Daar zijn de reacties heel positief over.
Of dit mensen gaat overtuigen die Because of You tijdens de uitzending voor 't eerst horen? Fifty-fifty. Maar na meerdere keren nestelt het zich toch wel in je hoofd, de aanstekelijkheid is er ongetwijfeld. Oja, en het valt natuurlijk af te wachten wat we nog allemaal op ons bord gaan krijgen in deze wedstrijd.
PS: Geen idee wat het plan is, maar de twee dames, alsook de interactie, moeten blijven. Daar zijn de reacties heel positief over.
1
geplaatst: 29 januari 2023, 10:02 uur
esteban schreef:
Ik begin langzaamaan wel te geloven in de kansen van Gustaph om de finale te halen. De song heeft een zeker soul-gehalte en een 90s-beat die zo rond de eeuwwisseling (en nu nog, denk ik) erg populair was in de roze bars.
Ik begin langzaamaan wel te geloven in de kansen van Gustaph om de finale te halen. De song heeft een zeker soul-gehalte en een 90s-beat die zo rond de eeuwwisseling (en nu nog, denk ik) erg populair was in de roze bars.
Ik denk ook dat het wel meevalt en dat ie kans heeft. Zoals ik al eerder zei: mensen zijn misschien die heel serieuze, artistiekerige Arcade-achtige, Billie Eilish-achtige inzendingen wel weer beu.
En bij welke groep leeft Eurovision 't meest? Yup.
Klopt wel, maar het is al een aantal jaar geen exclusief roze feestje meer. Jongeren vinden het festival ook leuk en het wordt nu veel breder omarmd. Ik heb de indruk dat de ouderen onder ons (de generatie van mijn ouders) zijn afgehaakt.
In tegenstelling tot vele andere figuren die iets vergelijkbaars brachten, heeft deze flamingo een positieve uitstraling, sympathieke persoon ook, net als de song op zich die best wel uplifting is.
Ondanks dat het iets weg heeft van Israël 2022, heeft Gustaph een veel hogere gunfactor denk ik ook ja.
Er verschijnen talloze reaction-video's uit tal van landen die dit bevestigen. En, niet onbelangrijk, goed live gezongen. De negatieve reacties kwamen (zo zijn de Belgen wel) voornamelijk uit eigen land, omdat bepaalde namen niet hadden gewonnen.
Die reactie video's....... in het jaar van Arcade hechtte ik er veel waarde aan en het kwam ook wel overeen met de einduitslag. Maar vorig jaar was dat al een heel stuk minder. In dat geval had S10 makkelijk de top 5 kunnen halen. Inmiddels is dat een groep mensen die veel bekendheid genieten maar die wel hun eigen voorkeur hebben.
Qua presentatie moeten de Belgen zeker niks meer aanpassen, en daar wil het wel eens fout gaan bij veel landen: een andere manier van optreden. En dat zeuren over de eigen inzending? Volgens mij doet elk land dat wel, beetje part of the game denk ik
In Nederland is dat zeker niet anders.
0
Onweerwolf
geplaatst: 29 januari 2023, 11:22 uur
Dat idee dat het ESC een roze feestje is of was is ongefundeerd geleuter uit de media hoor. Ja, het is populair bij die groep, nee die groep is niet significant genoeg om relevant te zijn.
0
geplaatst: 29 januari 2023, 16:53 uur
Onweerwolf schreef:
Dat idee dat het ESC een roze feestje is of was is ongefundeerd geleuter uit de media hoor. Ja, het is populair bij die groep, nee die groep is niet significant genoeg om relevant te zijn.
Mijn indruk is totaal anders. Waar vroeger, bij wijze van spreken, mijn hele familie en tal van vrienden keken, lijkt dat de laatste 10-15 jaar langzaam maar zeker haast volledig weggevallen. In mijn familie kijkt zo goed als niemand meer buiten de kinderen. En die lijken dat gebeuren vooral in hun eigen wereld online te beleven. Bij mijn (hetero) vrienden leeft dit al helemaal niet meer, daar is het Songfestival dood.
De redenen zijn de gewoonlijke cliché-uitspraken. Van "Wat een compleet belachelijk circus is dat geworden!" tot "Vroeger draaide het tenminste nog een beetje om de muziek." en alles daar tussenin. Het gaat aan hen voorbij tot de winnaars gekend zijn en deelnemers op de radio te horen zijn. Maar ze hebben wel allemaal een mening, haha.

Bij mijn niet-hetero-vrienden leeft dit echter meer dan ooit. Het lijkt daar wel het jaarlijkse feest van vertegenwoordiging, expressie of vrijheid geworden bij álle leeftijden, wat ik ook een heel mooi iets vind. Zelf was ik binnen die groep altijd een buitenbeentje op Eurosong-vlak, weinig interesse. Maar er is geen ontkomen meer aan. Ik denk net dat dit een héél significant deel van het publiek is. Online, bijvoorbeeld bij de reactie-video's, is dat eveneens overduidelijk immens grote groep.
Terzijde: Geen idee wat de media daar van maakt eigenlijk, nooit echt iets over opgevangen in dat specifiek opzicht. Ik spreek enkel vanuit mijn persoonlijke ervaringen.
0
geplaatst: 29 januari 2023, 16:59 uur
aERodynamIC schreef:
Ondanks dat het iets weg heeft van Israël 2022, heeft Gustaph een veel hogere gunfactor denk ik ook ja.
Net nog even bekeken. Gustaph zingt ook opvallend beter.
Véél sympathieker ook.
0
geplaatst: 29 januari 2023, 18:04 uur
Onweerwolf schreef:
In het jaar dat Katrina won ging ik voor het eerst buitenshuis kijken. Groot aangekondigd in een gaybar dus feest zou je denken...
We zaten daar met een eigen groepje en wat Ieren, verder was het stil. Tegen 23.00 uur liep de tent vol en ging het scherm ineens uit. Puntentelling? De gasten wilden lekkere muziek. Songfestival? Hoezo? Konden we in de kelder op een kleine tv verder kijken.
Na die aanfluiting nooit meer in een kroeg gekeken. Ja, gays vinden het leuk, maar inderdaad hun 'invloed' wordt zwaar overschat.
Ik herken me dus niet in het verhaal van esteban. Tenzij ze in België een aantal jaar achter lopen op dat vlak, want die tijd hebben we hier wel gehad (toen NL totaal niet meer scoorde), maar inmiddels lijkt het wel of de hetero's er meer van genieten.
Ook in Ahoy 2021 viel me op dat de gay community minder groot vertegenwoordigd was dan ik dacht. Juist onder mijn hetero vrienden was de vraag naar kaarten ook veel groter. Ik geef wel toe: dat zijn voornamelijk dames

Neemt niet weg dat toch nog steeds een groot deel uit de roze gemeenschap het festival support.
0
geplaatst: 29 januari 2023, 19:49 uur
Oh, maar zulke events in roze bars heb ik eigenlijk nooit echt succesvol geweten ... Mensen maken er vooral een thuis-event van, waar ze groeperen. Toch?
En tegenwoordig online in contact staan.
1
geplaatst: 29 januari 2023, 21:15 uur
esteban schreef:
Oh, maar zulke events in roze bars heb ik eigenlijk nooit echt succesvol geweten ... Mensen maken er vooral een thuis-event van, waar ze groeperen. Toch?
En tegenwoordig online in contact staan. Het zou toch enorm leuk kunnen zijn. Zeker in die tijd (jaren '90). Maar het viel tegen en juist bij de doelgroep waar iedereen het dus altijd over heeft. Maar nee.
Inderdaad voor mij altijd wel een thuis evenement, meestal met vrienden.
0
geplaatst: 31 januari 2023, 22:09 uur
Nederland mag in de eerste halve finale op 9 mei in de tweede helft aantreden en België staat in de tweede halve finale op 11 mei in de eerste helft.
0
geplaatst: 31 januari 2023, 22:48 uur
Finland zit overigens ook in die helft bij Nederland en dat zou dit nummer wel eens kunnen worden:
En ook Tsjechië zit daarbij en daar maakt dit nummer kans:
Misschien moeten die landen maar het verkeerde nummer kiezen
En ook Tsjechië zit daarbij en daar maakt dit nummer kans:
Misschien moeten die landen maar het verkeerde nummer kiezen

0
Onweerwolf
geplaatst: 1 februari 2023, 15:29 uur
Heeft die Fin nou een tattoo van het Rammstein logo op z'n tiet? 

0
Onweerwolf
geplaatst: 1 februari 2023, 15:32 uur
De nummer 16 uit mijn aller tijden lijst van Nederlandse Inzendingen. Zeker een van de betere, wellicht zelfs een subtopper en ook eentje die met het verstrijken der jaren z'n glans niet verliest.
RIP Heddy.
0
geplaatst: 1 februari 2023, 18:09 uur
De Mallemolen vind ik één van onze beste inzendingen. Veel te jong 

0
geplaatst: 3 februari 2023, 00:42 uur
Zojuist de tweede halve finale online meegepakt van het Benidorm Fest 2023, waarvan de winnaar de Spaanse inzending voor het Eurovisie wordt. Was positief verrast over het niveau, zeker van de winnares van deze halve finale, ene Blanca Paloma, die de competitie platwalste met een Rosalía-achtig flamenco/electronica-bangertje. Als deze zaterdag de finale wint, weet ik voor wie ik dit jaar ben. 

0
geplaatst: 4 februari 2023, 00:42 uur
De Ieren hebben gekozen:
De studioversie klinkt beter
1. België
2. Oekraïne
3. Albanië
4. Ierland
De studioversie klinkt beter

1. België
2. Oekraïne
3. Albanië
4. Ierland
0
geplaatst: 4 februari 2023, 22:11 uur
Slovenië:
Noorwegen:
1. Noorwegen
2. Slovenië
3. België
4. Oekraïne
5. Albanië
6. Ierland
Noorwegen zo plat als wat (Wild Dances light), maar ik vind het leuk!
Slovenië lekker alternatief liedje. Het is alleen nog geen My Star
Spanje volgt later deze avond nog.
Noorwegen:
1. Noorwegen
2. Slovenië
3. België
4. Oekraïne
5. Albanië
6. Ierland
Noorwegen zo plat als wat (Wild Dances light), maar ik vind het leuk!
Slovenië lekker alternatief liedje. Het is alleen nog geen My Star

Spanje volgt later deze avond nog.
0
geplaatst: 4 februari 2023, 23:27 uur
Slovenië is niet slecht. Moest dit verstaanbaar zijn, wat het natuurlijk aanstekelijker maakt, zou het al bij mijn tips voor de weeklijst zitten. 

0
geplaatst: 4 februari 2023, 23:58 uur
En mijn favoriet uit de Spaanse voorronde heeft gewonnen
Wel gedurfd. Geen idee of dit gaat aanslaan.
1. Spanje
2. Noorwegen
3. Slovenië
4. België
5. Oekraïne
6. Albanië
7. Ierland
Wel gedurfd. Geen idee of dit gaat aanslaan.
1. Spanje
2. Noorwegen
3. Slovenië
4. België
5. Oekraïne
6. Albanië
7. Ierland
0
geplaatst: 7 februari 2023, 19:33 uur
Tsjechië:
1. Spanje
2. Noorwegen
3. Slovenië
4. België
5. Oekraïne
6. Albanië
7. Tsjechië
8. Ierland
1. Spanje
2. Noorwegen
3. Slovenië
4. België
5. Oekraïne
6. Albanië
7. Tsjechië
8. Ierland
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.