MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival #2

zoeken in:
Een kant van mij hoopt het ergens en ik begin steeds meer te denken dat we de finale niet gaan halen. Ik vind de inzending van dit jaar echt niet sterk genoeg en hoop al jaren op wat meer fun. Dat doen we zo weinig. Al ben ik ook wel bang van ons idee van fun. Ik zou ook weleens een groots opgezette show willen met vier voorrondes en een finale. En gewoon een liedje of 30 van serieus niveau en kandidaten (gevestigde namen en nieuwelingen) die niet te bang zijn om in de eerste ronde eruit te gaan. En net zoals bij Melfest het twee jaar later gewoon weer proberen. En dan niet zo'n houtje touwtje show als dat we vaak hebben gehad (de beschamend slechte programma's waarin bijvoorbeeld Treble, Joan Franka en natuurlijk Sieneke werden gekozen komen in me op), Hou vooral John De Mol er ver vandaan want die is al zijn gevoel voor hoe zoiets moet kwijt en leeft nog in 2003. Ik vind Aero mild met zijn 12e plek. Ik heb de meeste nummers pas een fragmentje gehoord en nog geen lijstje. Maar ik denk dat Nederland nu rond nummer 20-25 zou staan bij mij.

Maar wat ooit verfrissing was met Anouk, piekte met Duncan lijkt dit jaar echt te verzanden in luiheid. Een keer in de zoveel tijd moet de bezem erdoor en die tijd is nu.

Overigens zijn de Belgen nog slechter af. Wat is dat een vreselijke inzending. Die zijn helemaal terug in de donkerste Belgische dagen van eind jaren '00.

Meer nummers dan vorig jaar ook die opzichtig knipogen naar Tiktok.

Onweerwolf
Die Belgische inzending is inderdaad ook echt hopeloos oubollig.

Ik weet niet of er met zo'n show wel iets fatsoenlijks uit komt rollen want als het Nederlandse volk stemt dan krijgen we kermis en als ze juryleden doen dan krijgen we van die Idols en Gordon idioten die lamlendige Troskompascore insturen.

Dus ik ben nog wel voorstander van selecteren door kenners maar neem daar mensen voor die buiten de grenzen kijken en vooruitstrevend willen zijn.

starbright boy schreef:
Ik vind Aero mild met zijn 12e plek.

Het zegt vooral veel over de rest

In principe vind ik het geen slecht nummer. Maar het is een nummer, en zeg ik iets waar ik eigenlijk van gruw, dat niet op het Songfestival past. Ik vergelijk het echt een beetje met Snap van Rosa Linn, ook zo'n niemendallerig radio-nummer waar niks op aan te merken valt.

Duncan werd geconfronteerd met het feit dat het niet lekker gaat bij de bookmakers en toen hintte hij daar al op. Het kan ook een Snap zijn zei hij. En toen dacht ik: oei, je had toch een nummer waarmee je weer mee ging winnen en nu zeg je dit?! Blijkbaar zie je zelf ook wel in dat dit niet één van je betere nummers is.

Duncan gedraagt zich sowieso wel vreemd de laatste tijd. Qua stijl maar vooral gedrag. Interviews moeten in het Engels, ook waar dat niet nodig is. Want ja zijn vriendje. Het vriendje dat vervolgens zijn mond niet opendoet en er niet eens altijd bij is.

Mia en Dion laten zich ook niet zo horen, live al helemaal niet, en als ze in een programma zitten gaat het over..... Duncan.
Ze stralen niets iets uit waardoor mensen ze leuk gaan vinden. Een beetje nikserig (ter vergelijk: Duncan kwam indertijd echt heel leuk en spontaan over en had een enorme gunfactor en dat was bij S10 ook). Ze moetne zich echt live gaan presenteren om mensen anders te laten denken over het nummer.

Teruggaan naar een publieksshow gaat vreselijk worden in Nederland. We zijn geen Zweden. Maar het zou goed zijn om de commissie op te kloppen. Laat serieuze fans meebeslissen, meedenken. Ja, fans zoals hier of op een ander forum waar ik het volg. Dat zijn niet de tante Gerda's die de verkeerde nummers laten winnen. Kijk maar wat er in andere landen op dat vlak gebeurt, ook dit jaar weer.

Ik voel een Trijntje opkomen. Want nu is het al 'de staging moet het redden', en als Nederland ergens niet goed in is (slechts eenmaal waren we dat wel en we zagen het effect in 2014).
Anouk kreeg voorrang want ze had nog wat voor haar vriendin. En dit jaar meldt Duncan zich en ineens is het gelijk ook het beste nummer. Die gelooft ook niemand meer toch?!

Misschien is het goed als Nederland dit jaar op de reservebank blijft zitten en dat de commissie gaat inzien dat het klaar is om elk jaar met verantwoorde nummers te komen die nauwelijks vrolijkheid uitstralen. En nee, het hoeft geen nieuwe Toppers of Sieneke te worden.

Ik heb ook de indruk dat Songfestival liefhebbers een beetje Nederland-moe zijn op dat vlak, waardoor ik het zie gebeuren dat Nederland het heel moeilijk krijgt om de finale te halen en gebeurt dat toch dan heb ik nul komma nul verwachtingen over de eindklassering.

Maar goed, waar maken we ons druk over? Deze keer stuurt Zweden Loreen wel en dan gaat ze dik winnen met Finland als enige bedreiging en Oekraïne die de top 3 dan volmaakt. Net zo saai als vorig jaar dus.

Overigens is het wel zo dat het publiek weinig te kiezen had toen ze nog mochten stemmen en misschien heeft de commissie wel hetzelfde probleem.

En nummer als dit zou toch al veel leuker zijn (ook al is het misschien je smaak niet en wel erg Stromae):

Maar dan moet zo'n artiest wel inzenden en ik vrees dat dat nog wel eens flink tegen kan vallen. Dat er echt helemaal niet zo veel soeps tussen zit.

Ja Claude naar het ESF zou ik leuk vinden (als ie tenminste nog met zoiets kan komen).

Onweerwolf
Van mij mag 'ie ook.

Poek schreef:
Ja Claude naar het ESF zou ik leuk vinden (als ie tenminste nog met zoiets kan komen).

De artiest boeit me niet, het nummer wel. Dit nummer zou het niet slecht doen denk ik. Ik hoor er geen winnaar in, maar het zou weer eens wat anders zijn. Nu stuurt Nederland elke keer weer hetzelfde.

Ik zeg volgend jaar één van onze fantastische Avastars! Amsterdam 2025?

Even zonder dollen: ik mag onze inzending van dit jaar wel. Vond ik al na de eerste luisterbeurt. Vooral richting de climax met de goodbyes. Wel ben ik het eens met het gros dat hier gezegd wordt. Waarom profileren ze zich niet leuk en spontaan in de Nederlandse media? Een optreden bij Humberto of Lubach. Langs bij Raven van Dorst. Ik noem maar eens wat. Het blijft allemaal zo afstandelijk en met alle negativiteit de laatste tijd doen ze er juist goed aan om niet zo verborgen en geheimzinnig te blijven.

Ben op dit moment de finale van Melodifestivalen aan het volgen. Alle nummers zijn inmiddels langs geweest en ik moet toch kwijt dat heel veel nummers uit hetzelfde vaatje tappen. Helaas niet die van hoge kwaliteit. Er zijn maar een paar nummers die er voor mij enigszins uitspringen. Panetoz heeft een erg leuk liedje en Tone Sekelius, Marcus & Martinus en Smash into Pieces hebben nummers die ik ook nog wel kan pruimen, maar Loreen staat echt huizenhoog boven de rest. Zij moet gewoon winnen.

Loreen heeft haar favorietenrol waargemaakt. Ze gaat voor Zweden naar Liverpool. Ze zal denk ik ook goeie kans maken om het ESF te winnen en daarmee naast Johnny Logan te komen qua winst als artiest.

Loreen gaat winnen, dat is nu wel duidelijk en daarmee krijgt Zweden net als Ierland een zevende overwinning en zal ze net als Johnny Logan een meervoudig winnaar worden.

Ze is enorm populair in Songfestivalland. Op het Songfestivalfeest in Amsterdam merkte je dat en als ze ergens anders optreedt idem. Dat gaat ook helpen. Daarbij is het een nummer dat veel mensen zal aanspreken en de act is visueel heel sterk.

Ik hoop dat Finland het toch gaat winnen, maar eigenlijk zijn beide landen voor mij gelijk op dit moment.

1. Finland
2. Zweden
3. Australië
4. Noorwegen
5. Spanje
6. Italië
7. Frankrijk
8. Estland
9. Duitsland
10. Oostenrijk

11. Verenigd Koninkrijk
12. Tsjechië
13. Nederland
14. Servië
15. Moldavië
16. Zwitserland
17. Oekraïne
18. Israël
19. Kroatië
20. Malta

21. België
22. IJsland
23. Slovenië
24. Denemarken
25. Ierland
26. Litouwen
27. Cyprus
28. Albanië
29. Letland
30. Roemenië

31. San Marino
32. Polen

Portugal is in muzikaal opzicht elk geval wel avontuurlijker dan Zweden, alleen wordt dat meestal niet zo best opgepikt. Toch denk ik dat Nederland zich nu echt zorgen moet gaan maken, want ik zie Portugal wel boven NL eindigen in de halve finale.

En Griekenland:

1. Finland
2. Zweden
3. Australië
4. Noorwegen
5. Spanje
6. Italië
7. Frankrijk
8. Estland
9. Duitsland
10. Oostenrijk

11. Verenigd Koninkrijk
12. Tsjechië
13. Griekenland
14. Nederland
15. Portugal
16. Servië
17. Moldavië
18. Zwitserland
19. Oekraïne
20. Israël

21. Kroatië
22. Malta
23. België
24. IJsland
25. Slovenië
26. Denemarken
27. Ierland
28. Litouwen
29. Cyprus
30. Albanië

31. Letland
32. Roemenië
33. San Marino
34. Polen

Nog 3 landen te gaan: Armenië, Azerbeidzjan en Georgië.

De populairste video's van dit jaar via het officiële Youtubekanaal van ESF:

Noorwegen - 3.2M (1 maand)
Kroatië - 2.7M (3 weken)
Spanje - 1.9M (1 maand)
Finland - 1.7M (2 weken)
Frankrijk - 1.6M (2 weken)
Israël - 1.3M (3 dagen)
Polen - 1M (8 dagen)

Loreen spat weer van je scherm af, ze zingt prima, en de act is zoals al vermeld visueel sterk, maar zoals wel vaker bij Zweden de laatste jaren vind ik het nummer vrij dun te midden van de sterke afwerking (en ik was niet de enige die daar last van had gezien enkele uitslagen van de laatste jaren). Het is een soort flitsende versie van The Winner Takes It All (waarschijnlijk vrij toepasselijk) van haar vermaarde landgenoten. Ik begreep echter al dat ze een streepje voor heeft bij de harde kern van de songfestivalfanaten. Ergens is het wel een lekkere inzending en beter dan de gemiddelde eurovisietrack. Finland zou alleen roet in het eten kunnen gooien. Nou, dan hoop ik op een Scandinavische strijd om de troon, want mijn favoriet is vooralsnog Noorwegen en Denemarken vind ik ook vrij sterk.

jasper1991 schreef:
Het is een soort flitsende versie van The Winner Takes It All (waarschijnlijk vrij toepasselijk) van haar vermaarde landgenoten. Ik begreep echter al dat ze een streepje voor heeft bij de harde kern van de songfestivalfanaten.

IK hoorde dat niet, maar ik was dit weekend bij vrienden die dat hoorden, dan kan het geen toeval meer zijn.

Azerbeidzjan: lief en radiovriendelijk zoals we er meer hebben, maar dat is niet genoeg om enorme indruk te maken.

1. Finland
2. Zweden
3. Australië
4. Noorwegen
5. Spanje
6. Italië
7. Frankrijk
8. Estland
9. Duitsland
10. Oostenrijk

11. Verenigd Koninkrijk
12. Tsjechië
13. Griekenland
14. Nederland
15. Portugal
16. Azerbeidzjan
17. Servië
18. Moldavië
19. Zwitserland
20. Oekraïne

21. Israël
22. Kroatië
23. Malta
24. België
25. IJsland
26. Slovenië
27. Denemarken
28. Ierland
29. Litouwen
30. Cyprus

31. Albanië
32. Letland
33. Roemenië
34. San Marino
35. Polen

Nog 2 landen te gaan: Armenië en Georgië.

Armenië:

Morgen volgt Georgië en dan kan ik starten met de jaarlijkse, traditionele ronde besprekingen en hoop wederom op jullie aanhaken.

1. Finland
2. Zweden
3. Australië
4. Noorwegen
5. Spanje
6. Italië
7. Frankrijk
8. Estland
9. Duitsland
10. Oostenrijk

11. Verenigd Koninkrijk
12. Tsjechië
13. Griekenland
14. Nederland
15. Portugal
16. Azerbeidzjan
17. Servië
18. Moldavië
19. Zwitserland
20. Oekraïne

21. Israël
22. Kroatië
23. Malta
24. België
25. IJsland
26. Slovenië
27. Denemarken
28. Ierland
29. Litouwen
30. Cyprus

31. Albanië
32. Armenië
33. Letland
34. Roemenië
35. San Marino
36. Polen

Mooi, ik ben benieuwd naar mijn eigen lijstje. Ik voel aankomen dat er in ieder geval veel flinke verschillen gaan zijn met Aero's lijstje hierboven, maar die lijst wordt misschien bij hem ook nog wel flink anders.

starbright boy schreef:
Mooi, ik ben benieuwd naar mijn eigen lijstje. Ik voel aankomen dat er in ieder geval veel flinke verschillen gaan zijn met Aero's lijstje hierboven, maar die lijst wordt misschien bij hem ook nog wel flink anders.

Ik ga het straks weer opnieuw opbouwen met de besprekingen en dan kan het ook weer veranderen in de Songfestivalweek zelf

Onweerwolf
Ik haak aan. Ik hoop dat er dit jaar wat meer mensen aanhaken want het is leuk om te lezen.

Ja joh, leuk! Hier kijk ik elk jaar weer naar uit

En we zijn compleet:

Georgië:

https://postimages.org/

Zoals we allemaal weten is het Songfestival dit jaar in Liverpool te vinden. De winst van Oekraïne betekende niet dat we daar dit jaar het grootste televisie muziek evenement gaan zien om bekende reden.

De finale zal plaatsvinden op zaterdag 13 mei en daar staan Oekraïne (als winnaar van vorig jaar) plus de big five: Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Italië en Spanje

Vijftien landen moeten dinsdag 9 mei bij de eerste tien terecht zien te komen en zestien op donderdag 11 mei. Nederland staat in de sterke eerste halve finale en België in de veel zwakkere tweede halve finale.

Elke dag een nummer centraal plus opnieuw de opbouw van mijn top 37.

Bulgarije, Montenegro en Noord-Macedonië zien we er dit jaar niet bij.

Nieuw dit jaar is dat de vakjury er in de halve finale niet aan te pas komt, pas in de finale gaan ze meedoen. Wat voor gevolgen zal dit gaan hebben voor landen die het meestal wel van die vakjury moeten hebben? We gaan het zien.

Ik hoop uiteraard dat iedereen weer lekker meedoet en dat we lijstjes gaan zien om te kijken waar we het eens zijn en waar niet. Voor nu baseer ik me bij alle nummers op de studioversies. Het gebeurt dan ook elk jaar weer dat mijn lijst verandert in de week van het Songfestival zelf als ik de live optredens heb gezien en gehoord.

1. Duitsland

Duitsland staat al in de finale dus zou geen profijt hebben van alleen televoters in de halve finale. Want ik denk dat jury's hier minder voor zullen gaan dan het thuispubliek. Bovendien is Lord of the Lost geen onbekende band, al helemaal niet in eigen land.

Blood & Glitter is de opener van hun elfde album dat eind 2022 uitkwam en vertegenwoordigt Duitsland dat het de laatste jaren erg slecht doet.
Ik schat in dat deze inzending het beter zal doen, hier is wel publiek voor. Ikzelf bijvoorbeeld. Beetje fout, maar wel lekker en dat gaat voor het hele album wel op eigenlijk.

Mijn moeder zal ongetwijfeld de tv zachter of uit zetten, bij mij gaat de volumeknop omhoog en zet ik mijn schorre stem maar even extra op om lekker te kunnen meebrullen.

Gok: 11-16

Top 37:

1. Duitsland

Een beetje gladgestreken metal en een stevig gehalte aan camp. Zet me niet een heel album voor, want dat trek ik niet. Maar één nummer red ik wel en daar kan ik nog wel om glimlachen. Ik denk niet dat het echt ver komt. De jury gaat hier zijn neus voor ophalen en van het publiek verwacht ik ook geen wonderen. Rond plekje 20 ofzo.

1. Duitsland

Mijn complimenten aan starbright boy: "een beetje gladgestreken metal en een stevig gehalte aan camp" is een perfecte omschrijving van dit nummer. Niet té hard, wel catchy en een act die in elk geval de aandacht naar zich toetrekt. Ideaal voor het songfestival dus.

1. Duitsland ****

Prima inzending, werkt prima zo in de studioversie, hoewel ik de liveversie die ik eens hoorde erg rommelig vond. Prima bombastische metal met glam en gothic invloeden, redelijk catchy en slimme hook met die effectjes in het refrein. Hopelijk wordt het een strak optreden in Liverpool.

1. Duitsland

Ik vind het nummer op het eerste gehoor best leuk, maar merk dat het refrein mij snel gaat vervelen. Het theater eromheen voegt voor mij niets toe. Ik verwacht niet dat dit nummer hoog zal gaan eindigen (ik denk zelfs ergens onderaan).

Mijn verwachtingen voor een Duitse inzending voor het songfestival zijn altijd erg laag. Die hebben ze dan toch wel net weten te overtreffen.

1. Duitsland

2. Frankrijk

Toen dit nummer bekend werd gemaakt pakte het me gelijk. Het opent zo lekker James Bond-achtig om vervolgens een typisch Frans chanson te worden en daarna lekker de discotheek in, en dat in een ruime minuut. Kovacs was mijn eerste gedachte.

Duidelijk een fan-favoriet en zelf vind ik dit ook erg leuk. Maaaarrrrr... ik merk wel dat meerdere draaibeurten niet goed zijn. Het begint me nu al wat te vervelen. Gelukkig hebben de mensen die alleen die avond kijken daar geen last van en Frankrijk heeft gelukkig weer een inzending die prima klinkt.

Gok: 6-19

Top 37:

1. Frankrijk
2. Duitsland

1. Frankrijk. Heerlijk nummer! Helemaal eens met Eric. Het nummer mist een hoogtepunt waardoor het saaiig zou kunnen worden.
2. Duitsland. Snel mee klaar: verschrikkelijk

Chanson-meets-discoknaller, en het werkt - évidemment, zou ik haast willen zeggen.

1. Frankrijk ****
2. Duitsland

De Franse inzending voel ik ook wel. Had graag méér de Franse house invloeden (Etienne de crecy, Daft Punk, Cassius) er in teruggehoord in plaats van Dua Lipa's Don't start now maar ik zie het voor dit keer door de vingers . Het is classy, het is funky, het is door en door Frans, wat wil een mens nog meer?
Duitsland: mêh

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 05:36 uur

geplaatst: vandaag om 05:36 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.