MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival #2

zoeken in:
Israël:

Het songfestival is een perfecte gelegenheid om een paar nieuwe guilty pleasures te ontdekken. Voor mij zijn dat dit jaar Noorwegen en Israël. Beide nummers vind ik veel leuker dan dat ik ze goed vind.
(Dit maakt voor mij het maken van deze lijst zo moeilijk. De ene keer neig ik ernaar een inzending op haar kwaliteit te beoordelen, de andere keer op hoe graag ik haar opzet.)

Noa heeft een brutale en zelfverzekerde uitstraling die ik wel kan waarderen. En ja, ik wil haar wel zien dansen.

De tekst van het nummer... Tjah...

1. Letland
2. Spanje
3. Noorwegen
4. Israël
5. Zwitserland
6. Servië
7. Verenigd Koninkrijk
8. Portugal
9. Kroatië
10. Frankrijk

11. Italië
12. Duitsland
13. Oekraïne
14. Ierland
15. Malta

De prijs voor ongemakkelijkste woordspeling gaat dit jaar naar... "Femininal", Israël! Sowieso: I got the power of a unicorn...? Welk zesjarig meisje was verantwoordelijk voor de tekst van dit nummer?

Maar goed, eerlijk is eerlijk: het liedje zelf is opzwepend en catchy. En omdat ik een man ben en (dus?) een simpele ziel, verwacht ik dat dit nummer met gemak tien plekken stijgt nadat ik Nao Kirel heb zien dansen.

1. Spanje
2. Servië
3. Portugal
4. Letland
5. Frankrijk
6. Duitsland
7. Kroatië
8. Israël ***
9. Noorwegen
10. Ierland

11. Malta
12. Italië
13. Verenigd Koninkrijk
14. Zwitserland
15. Oekraïne

16. Moldavië

Moldavië heeft best wel eens leuke inzendingen. Pasha Parfeni deed in 2012 al eens mee en werd toen 11e.

Dit jaar komt ie met een prima popnummer met lichte etnische invloeden. Toch weet ie me niet helemaal te overtuigen. Ik vind het ietwat saai en als ik me elke keer moet afvragen wat Moldavië dit jaar ook al weer stuurt is dat geen goed teken.

Toch denk ik dat Pasha de finale net aan zal weten te halen. Prima wat mij betreft. Winnen gaat ie toch niet.

Gok: 18-23

Top 37:

1. Spanje
2. Noorwegen
3. Italië
4. Frankrijk
5. Duitsland
6. Verenigd Koninkrijk
7. Kroatië
8. Servië
9. Portugal
10. Zwitserland

11. Letland
12. Israël
13. Oekraïne
14. Moldavië
15. Ierland
16. Malta

Beetje laat met mijn overview, maar laat ik ook maar eens een blik werpen op de inzendingen van dit jaar. Om te voorkomen dat ik teveel ruimte inneem met een grote lap tekst die alle genoemde inzendingen behandelt, splits ik de al genoemde 16 op in vier berichten. Als ik tijd heb zal ik de nog komende deelnemers ook van mijn mening voorzien. Anyway, laat ik maar beginnen.

Duitsland:

Dit is wel leuk, maar Blood and Glitter heeft ook een houdbaarheidsdatum. Zou gelijk in de playlist van Het Foute Uur kunnen. Gladgeproduceerde metal waar heel wat glitter en glamour aan verbonden zit. Er zitten ook wel wat 80's invloeden in, bedenk ik me. Verwacht dat dit net aan top 20 zal halen in de finale. Publiek geeft hier wel wat punten voor, maar jury's laten dit massaal links liggen.

Frankrijk:

Erg catchy. Leuke donkere sfeer in de coupletten dat vervolgens in het refrein de dansvloer opgaat. Maar ik merk toch wel dat er geen grote ontwikkeling in dit nummer zit. Het blijft een beetje hangen. Op zich is dat wel oké als de kwaliteit goed genoeg is, maar nu verlies ik af en toe een beetje de aandacht en dat is geen goed teken. Ik verwacht dat dit in de middenmoot terecht komt. Jury's geven wel punten en het publiek ook wel, maar ik denk dat dit liedje toch teveel een grijze muis is om het echt goed te doen.

Italië:

Een oude bekende staat hier opnieuw op de banken. Marco Mengoni mag het opnieuw proberen na zijn eerdere deelname in 2013. Maar bij zijn nieuwe inzending, Due Vite, krijg ik een déjà vu-gevoel. Hebben we dit niet eerder gezien? Het is een degelijke Italiaanse ballade die keurig binnen de lijntjes kleurt, maar verder doet het me niet zoveel. Ik krijg nergens een gevoel waarbij ik denk: wow. Deze inzending voelt echt als een herhalingsoefening door de Italianen en dat vind ik een gemiste kans. Ik verwacht net wel/niet top 10 voor dit nummer, mede doordat de jury's hier denk ik flink voor de bijl gaan. Het publiek zal hier veel minder aan geven.

Oekraïne:

Hmm. Lekkere beat en de sfeer is ook wel fijn. Maar zoals eerder opgemerkt is Heart Of Steel een zwakkere inzending t.o.v nummers als Stefania en Shum. Echt slecht vind ik het absoluut niet, maar meer dan dat is het ook niet. Desondanks verwacht ik wel dat dit het goed gaat doen dankzij sympathiestemmen bij zowel publiek als bij jury's in het oostblok. Maar die stemmen zullen wel een stuk minder zijn ten opzichte van vorig jaar, dus winst zit er bij lange na niet in en ik zou het persoonlijk ook volstrekt onterecht vinden.

1. Frankrijk
2. Oekraïne
3. Duitsland
4. Italië

Deel 2 van mijn overview:

Spanje:

Eaea is een mysterieus nummer dat tegelijkertijd ongrijpbaar is. Ik hou wel van de Arabische invloeden die in dit nummer zitten, zeker in combinatie met de donkere beat. Ook de zang vind ik ontzettend prettig. Ik vind het een zeer goede inzending, maar ik weet oprecht niet waar dit gaat eindigen. We gaan afwachten wat Spanje er in Liverpool van gaat maken, want dit kan wel eens een dubbeltje op zijn kant worden wat betreft het publiek.

Verenigd Koninkrijk:

Hier weer een nummer met een hoog vlees noch vis gehalte. Bijna typische breakup-song die zo op de playlist van zenders zoals 538 en Q-Music kan. Een verhaal van ene oor in, andere oor uit, imho. Ik vermoed dat dit wel in de hoge middenmoot gaat eindigen, maar meer dan dat verwacht ik niet.

Op naar de halvefinalisten.

Noorwegen:

Dit is een leuke oorwurm. Queen Of Kings voelt als een combinatie tussen een sea shanty a la Wellerman en een inzending zoals die van Rusland in 2016 (Thunder and Lightning). Zang is verder ook gewoon een dikke voldoende. Dit gaat wel een beetje vervelen als je dit te vaak hoort, denk ik, maar voor het ESF is het meer dan prima. Het publiek zal hier plat op gaan en ik verwacht dit wel in de finale.

Malta:

De saxofoon is nog wel leuk (in het begin) en het nummer is nog enigszins catchy, maar de tekst vind ik echt drie keer niks en na een tijdje wordt het vervelend. Ook vind ik dat deze inzending veel te veel focust op de dingen om het liedje heen. Ik verwacht dan ook dat Malta een act met veel toeters en bellen op gaat tuigen in Liverpool. Maar Malta is duidelijk de kern vergeten en dat is het nummer zelf. Next!

1. Spanje
2. Noorwegen
3. Frankrijk
4. Oekraïne
5. Duitsland
6. Italië
7. Verenigd Koninkrijk
8. Malta

Deel 3 van mijn overview:

Servië:

Dit ligt me wel. Donker en onheilspellend zijn de eerste woorden die in mijn gedachten opkomen. Er lijkt aan dit nummer geen touw vast te knopen, maar ondanks dat weet het een goeie balans te vinden. Zo goed als hun vorige inzending vind ik dit niet, maar dit nummer zou goed genoeg moeten zijn om de finale te kunnen halen.

Letland:

Ik vind het geen vervelende inzending, maar daarmee is dan ook alles gezegd. Het begint redelijk, maar daarna slaat het nummer een weg richting anonimiteit in. Het valt simpelweg gewoon niet op. Ik noemde Frankrijk al een beetje een grijze muis, maar dit nummer is daar een veel beter voorbeeld van. Ik gok dat dit geen finale wordt.

Portugal:

Heerlijk ritme. Ik moest in het begin een heel klein beetje denken aan I Will Survive, maar dan komt de flamenco opzetten. De zang is dik in orde en het nummer bevat genoeg vuur om het boeiend te houden. Hiervan hoop ik wel dat dit de finale gaat halen. Ik weet niet of de rest van Europa hier ook zo over denkt, maar mijn steun heeft dit wel.

Ierland:

Ik ben in het 'Nieuw in de Top 40-meter' heel veel van dit soort EDM-meuk tegengekomen en in veruit de meeste gevallen vind ik het verrekte kut. We Are One is helaas niet veel anders. Ik moet al meteen denken aan We Are The People van Martin Garrix, Bono & The Edge en dat nummer vind ik al best beroerd en als je er dan ook een nikserig refrein tegenaan gooit dan mag het nummer wat mij betreft al linea recta de prullenbak in. Na de halve finale mag dit nummer wegwezen, denk ik.

1. Spanje
2. Portugal
3. Servië
4. Noorwegen
5. Frankrijk
6. Oekraïne
7. Duitsland
8. Italië
9. Letland
10. Verenigd Koninkrijk
11. Malta
12. Ierland

Deel 4 van mijn overview:

Kroatië:

Alle gekheid op een stokje. Een anti-oorlogsnummer waar je ook om kan lachen. De videoclip is al waanzinnig en ondanks dat ik het nummer niet al te serieus moet nemen vind ik dit fijn om naar te luisteren. Dit gaat nog wel een tijdje in mijn kop blijven zitten. Kroatië mag blij zijn dat er geen jury's in de halve finale zitten want die hadden dit nummer keihard afgestraft. Nu zie ik ze wel die finale halen.

Zwitserland:

Dit nummer zit inderdaad, zoals eerder vermeld, in hetzelfde vaarwater als de Nederlandse inzending. Qua opbouw lijken de nummers zelfs heel erg op elkaar, maar Watergun gaat iets meer de elektronische richting op. En eerlijk is eerlijk: ik vind dit beter dan onze inzending. Tis wat aan de veilige kant, maar ik heb saaiere nummers dan deze gehoord. Deze moet gewoon finale halen, al weet ik niet zeker of dat makkelijk gaat lukken voor de Zwitsers.

Israël:

Ik weet niet zo goed wat ik hiermee aan moet. Alles in dit nummer straalt Dua Lipa uit, maar dan komt er een refrein dat aanvoelt als eentje uit een EDM-anthem. Het lijkt erop dat er iets gaat komen, maar dan wordt de keutel toch weer ingetrokken en komt het refrein in het geheel wat misplaatst over. Verder is het nummer niet slecht, maar het voelt allemaal een beetje rommelig. Alsof het teveel wil. Desalniettemin gaat dit wel de finale halen, denk ik.

Moldavië:

Daar hebben we weer een oude bekende. Pasha deed in 2012 al mee met het ESF en eerlijkheid gebied te zeggen dat ik zijn nummer van toen echt een heel stuk beter vind dan die van dit jaar. Dit nummer is simpelweg gewoon een etnische EDM-plaat en ik kan daar weinig mee. De etnische invloeden zijn leuk maar niet meer dan dat. Finale zal dit wel worden, maar het zal daarin niet veel potten breken.

1. Spanje
2. Portugal
3. Servië
4. Kroatië
5. Zwitserland
6. Noorwegen
7. Frankrijk
8. Oekraïne
9. Duitsland
10. Italië
11. Israël
12. Letland
13. Verenigd Koninkrijk
14. Moldavië
15. Malta
16. Ierland

Israel: Ik heb hetzelfde als Aero. Best lekker maar geen topper en ergens besluipt me het gevoel dat dit weleens een surprise uitschakeling kan zijn . Zo ver ga ik met mijn voorspelling niet. Ik gok vooralsnog middenmoot finale. Nummer biedt heel veel mogelijkheden voor een zeer goede podiumact. Laten we het op 12e houden.

Moldavie is vaak wel leuk en heeft vaak ook nadrukkelijke publieksinzendingen en soms ook slimme staging. Dit is niet hun beste inzending. Wel aardig. Wordt 16e ofzo. En gaat in de halve finale als nummer 7 of 8 door.

In ander nieuws: Tattoo van Loreen komt deze week al de top 40 binnen. Normaal staat rond deze tijd alleen de Nederlandse inzending erin. Dit is uniek. De radio draait het nu al. Nou is Loreen al uniek doordat My Heart is Refusing Me al de top 40 haalde vlak na Euphoria en dat was het nummer waarmee ze in 2011 niet naar het songfesival was gegaan (omdat ze verloor van Popular van Eric Saade op melfest). Een van de zeer weinige nummers uit het buitenland die zich niet kwalificeerden maar wel hier de hitlijsten haalden. Ik weet uit mij hoofd dat Heyah Mama van K3 er nog een is.

1. Spanje
2. Portugal
3. Servië
4. Kroatië
5. Frankrijk
6. Letland
7. Verenigd Koninkrijk
8. Israël
9. Noorwegen
10. Zwitserland

11. Moldavië
12. Italië
13. Duitsland
14. Oekraïne
15. Ierland
16. Malta

Morgen even een pauze dagje wegens weekendje weg. Kan iedereen gelijk achterstallig onderhoud inhalen
Zondag weer verder.

Onweerwolf
Israël

Botoxlip mevrouw zingt aardig popdeuntje dat lekker catchy is vooral een erg sterk instrumentaal einde kent. Subtopper voor mij en ik gok ook voor Europa.

01. Duitsland
02. Zwitserland
03. Kroatië
04. Spanje
05. Servië
06. Israël
07. Verenigd Koninkrijk
08. Letland
09. Oekraïne
10. Noorwegen

11. Frankrijk
12. Italië
13. Portugal
14. Ierland
15. Malta

Onweerwolf
Moldavië

An sich kan ik met de verschillende ingrediënten in dit nummer normaal gesproken best welk wat. Ik heb vaak echt wel een zwak voor Oostbloketnofolktronica. Echter, deze inzending doet me vrijwel niets en dat geldt ook voor de vorige keer dat Pasha meedeed in 2012. Het probleem is dat meneer niet een bijzonder stemgeluid heeft en de aankleding van zijn liedjes is verder ook eigenlijk te plastic. Het staat niet tegen maar het houdt ook niet over.

01. Duitsland
02. Zwitserland
03. Kroatië
04. Spanje
05. Servië
06. Israël
07. Verenigd Koninkrijk
08. Letland
09. Oekraïne
10. Noorwegen

11. Frankrijk
12. Italië
13. Moldavië
14. Portugal
15. Ierland
16. Malta

Ik zou een hele lap tekst kunnen tikken, maar Onweerwolf verwoordt het eigenlijk al perfect. Moldavië zou dit jaar helemaal in mijn straatje moeten liggen, en dat ligt het ook wel, maar het wil me (nog) niet echt pakken.

1. Spanje
2. Servië
3. Portugal
4. Letland
5. Frankrijk
6. Duitsland
7. Kroatië
8. Israël
9. Noorwegen
10. Moldavië ***

11. Ierland
12. Malta
13. Italië
14. Verenigd Koninkrijk
15. Zwitserland
16. Oekraïne

17. Zweden

Net als vorig jaar lijkt de strijd al te zijn gestreden. Zweden gaat 2023 met gemak winnen en evenaart daarmee het record van Ierland met zeven overwinningen. Loreen gaat dan ook nog eens Johnny Logan achterna met de titel meervoudig winnaar.

Hoe dat zo? Nou, de bookmakers geven haar een ruime voorsprong en ze zitten er de laatste jaren nauwelijks nog ver naast. Het nummer is nu al een hit in Europa en dat is nooit eerder voorgekomen (behalve hits van artiesten die hun land vertegenwoordigen en scoren in hun eigen land), Loreen wordt door de Eurovisie -gemeenschap op handen gedragen.
Als ze haar act naar Liverpool kan verplaatsen scoort het, want het ziet er gewoon bijzonder uit, en daarbij is het nummer een doorslag van Euphoria en klinkt gewoon lekker in het gehoor. Hier gaan de jury's voor, maar ook de televoters.

Is er dan niets of niemand die dit kan tegenhouden? Misschien Finland (komt als laatste aan bod deze eerste halve finale), maar dat is toch een love-hate nummer, waar Tattoo allemansvriend is. Misschien de gunfactor. Veel mensen hebben geen zin in alweer Zweden en vinden Tattoo een slechte kopie van Euphoria. Ik hoor zelfs wat gemopper over haar zang (waar anderen dit juist ophemelen). En er zullen mensen zijn die er niet op stemmen omdat ze denken dat het toch kat in het bakkie is voor Zweden en dan kan er ineens iets heel geks gaan gebeuren.

Maar zelf denk ik dat het wishful thinking is. Zweden gaat gewoon winnen. En eerlijk is eerlijk: ik vind het wel een lekker nummer, het pakt me. Ik hoop dat de winst het net niet gaat worden omdat ik een beetje Zweden-moe ben op dat vlak, maar ik moet ook gewoon eerlijk zijn: winst zou best terecht zijn. Als de andere landen het allemaal een beetje laten afweten dan mag de sterkste winnen. En aangezien alles klopt aan het Zweden-plaatje dit jaar....

Gok: winnaar 2023

Top 37:

1. Zweden
2. Spanje
3. Noorwegen
4. Italië
5. Frankrijk
6. Duitsland
7. Verenigd Koninkrijk
8. Kroatië
9. Servië
10. Zwitserland

11. Portugal
12. Letland
13. Israël
14. Oekraïne
15. Moldavië
16. Ierland
17. Malta

Zweden:

Tja. Het zal me niets verbazen als Loreen er opnieuw mee aan de haal gaat. En eerlijk is eerlijk: ik vind Tattoo een fantastisch nummer. Het is niet zo goed als Euphoria, maar het komt wel dicht in de buurt van deze Eurovisieklassieker. En dat is naar mijn bescheiden mening al meer dan goed genoeg. Mystiek, verlangen, spanning en een erg fijne opbouw. Het totaalplaatje klopt gewoon aan alle kanten. Ook ik hoop stiekem dat de Finnen voor een stunt kunnen zorgen (daarover meer als we aan de Cha Cha Cha toekomen), maar ik denk dat het met Tattoo een David-tegen-Goliath-verhaal wordt.

Edit: ik denk dat ik onbewust een paar termen van de tekst van aERo hierboven heb overgenomen. Oeps. Ach ja, we zijn het wat betreft de Zweden voor het overgrote deel wel eens, denk ik.

1. Zweden
2. Spanje
3. Portugal
4. Servië
5. Kroatië
6. Zwitserland
7. Noorwegen
8. Frankrijk
9. Oekraïne
10. Duitsland
11. Italië
12. Israël
13. Letland
14. Verenigd Koninkrijk
15. Moldavië
16. Malta
17. Ierland

Het valt moeilijk te ontkennen dat Zweden de sterkste act heeft, dit jaar. Loreen is een feest om naar te kijken. Over het nummer zelf ben ik wat minder enthousiast, dat is "maar" een heel degelijk popnummer. De vergelijking met Euphoria is niet helemaal eerlijk, want die bevindt zich in de bovenste regionen van de songfestivalcanon, maar toch: het is duidelijk de mindere van de twee. Winst zou dit jaar niet onterecht zijn, maar persoonlijk zie ik liever een alternatiever inzending er met de prijs vandoor gaan.

1. Spanje
2. Servië
3. Portugal
4. Letland
5. Zweden ****
6. Frankrijk
7. Duitsland
8. Kroatië
9. Israël
10. Noorwegen

11. Moldavië
12. Ierland
13. Malta
14. Italië
15. Verenigd Koninkrijk
16. Zwitserland
17. Oekraïne

Ik heb een beetje hetzelfde. Onwillekeurig ga je het vergelijken met Euphoria en dan verliest Tattoo het, ondanks dat het echt een prima liedje is. Maar ook ik denk dat dit gaat winnen. Niet zo dominant als Oekraine vorig jaar en ik ben lang niet zeker dat het publiek haar op 1 gaat hebben. Dat zou ook best wel Finland kunnen worden. Maar de jury gaat veel en veel meer voor Loreen dan voor de Finse inzending en daar wint ze met gemak. En daarom wint ze de hele show.

Er zijn overigens vele pogingen gedaan om nog eens te winnen. Ook Zweden deed het al twee keer eerder (Carola en Charlotte Nilsson/Pirelli). En niet zo lang geleden was er Alexander Rybak. Maar dat lukte allemaal niet en dat kwam in deze gevallen vooral door het publiek. En daar zal de enige valkuil kunnen zitten. Gunfactor van het publiek. Als die te laag wordt kan het weleens mislopen. Zweden is vaker volkomen onverwacht geflopt bij het publiek. (ik noem ook een Benjamin Ingrosso, 2e bij de jury, 23e bij het publiek)

1. Spanje
2. Portugal
3. Servië
4. Zweden
5. Kroatië
6. Frankrijk
7. Letland
8. Verenigd Koninkrijk
9. Israël
10. Noorwegen

11. Zwitserland
12. Moldavië
13. Italië
14. Duitsland
15. Oekraïne
16. Ierland
17. Malta

Het valt of staat dit jaar echt met die gunfactor. Ik lees dat veel fans helemaal voor Finland gaan en sommigen verbazen me echt met die keuze: dat is helemaal hun muziek niet, terwijl Loreen dat wel is. Maar het draait dan echt om de gunfactor.

Alleen vraag ik me af of het voldoende gaat zijn. Het zou wel leuk zijn als we nog een beetje verrassing krijgen dit jaar. Want weer een jaar als 2022 met de winst van Oekraïne maakt het kijken er niet aantrekkelijker op. Een beetje spanning is wel zo leuk.

Onweerwolf
Zweden

Is het puur het feit dat het én Zweden is én een populaire oud-winnaar dat ze zo hoog worden ingeschat? Want deze inzending is toch niet meer dan aardig qua compositie en niet al te best qua zang. Is was destijds ook niet direct fan van Euphoria en hoewel ik wel ben bijgetrokken is dat voor mij ook zeker niet de Top 10 klassieker die het voor vele anderen is. Of dit überhaupt ooit mijn Top 250 zal halen betwijfel ik sterk maar misschien komt het nog. Ik heb nummer pas 5x gehoord en stoor me telkens vooral aan haar buiten adem hijg.

01. Duitsland
02. Zwitserland
03. Kroatië
04. Spanje
05. Servië
06. Israël
07. Verenigd Koninkrijk
08. Zweden
09. Letland
10. Oekraïne

11. Noorwegen
12. Frankrijk
13. Italië
14. Moldavië
15. Portugal
16. Ierland
17. Malta

Onweerwolf
Karl schreef:
Het valt moeilijk te ontkennen dat Zweden de sterkste act heeft

Wat is de act dan? Plastic trollenhandschoentjes en een afdakje? Ik kon er weinig van maken.

Onweerwolf schreef:
(quote)

Wat is de act dan? Plastic trollenhandschoentjes en een afdakje? Ik kon er weinig van maken.

Precies dat, ja

Nee, met de Edward Schissorhands-look van Loreen kan ik ook weinig, maar het is vooral de manier waarop de boel in beeld gebracht wordt. Je merkt aan alles dat erover nagedacht is en dat het al af is, zeg maar. Je kunt dit één op één overnemen voor op het echte festival, en dan voldoet het. Vergelijk het met de liveperformances die je eigenlijk elk ander land ziet: daar mag echt nog wel aan geschaafd worden voordat je ze in Liverpool op laat treden, zowel qua performance van de artiest als qua camerawerk.

Over de inhoud van de act heb ik minder te melden. Wat betekent het afdakje? Geen idee, met tatoeages heeft het in elk geval weinig te maken. Maar het houdt wel mijn aandacht vast, en dat is volgens mij het belangrijkste.

18. Azerbeidzjan

Azerbeidzjan doet sinds 2008 mee en scoorde de eerste zes jaren erg goed met telkens top 10 en winst in 2011.
Daarna wist het land nog een tweede plaats te behalen in 2013 en een 8e plaats in 2019. Alleen in 2018 was de finale niet behaald en ik vrees dat dit de tweede keer gaat worden met de ietwat chagrijnig ogende tweeling.

Wel opvallend dat er dit jaar iets heel anders gestuurd wordt: minder plastic dan voorgaande jaren en dat prijs ik wel.
Tell Me More is een lekker fris indie-achtig popliedje maar heeft hetzelfde probleem als meer landen dit jaar: het is radiovriendelijk maar niet opvallend genoeg. Het kabbelt aardig voort en past best wel in mijn straatje, maar op het Songfestival wil ik het net even anders.

Gok: geen finale

Top 37:

1. Zweden
2. Spanje
3. Noorwegen
4. Italië
5. Frankrijk
6. Duitsland
7. Verenigd Koninkrijk
8. Kroatië
9. Servië
10. Zwitserland

11. Portugal
12. Azerbeidzjan
13. Letland
14. Israël
15. Oekraïne
16. Moldavië
17. Ierland
18. Malta

Azerbeidzjan:

Op zich is dit wel een oké popliedje en ik kan wel een paar andere inzendingen van de Azeri's bedenken die slechter zijn dan deze. Desondanks weet dit nummer me niet echt te grijpen. Tell Me More is een tik aan de zouteloze kant en het stukje rap aan het begin voelt erg geforceerd. Dit kan wel eens een inzending zijn die volledig langs het publiek heengaat en in zo'n geval gaat plaatsing voor de finale een moeilijke zaak worden. Als ze al doorgaan dan denk ik dat dit alleen mogelijk is door stemmen vanuit het oostblok.

1. Zweden
2. Spanje
3. Portugal
4. Servië
5. Kroatië
6. Zwitserland
7. Noorwegen
8. Frankrijk
9. Oekraïne
10. Duitsland
11. Italië
12. Azerbeidzjan
13. Israël
14. Letland
15. Verenigd Koninkrijk
16. Moldavië
17. Malta
18. Ierland

Deze inzending van Azerbeidzjan is heel erg niet wat je van ze verwacht. Eerder iets wat Georgie ofzo in gaat zenden en dan kansloos in de halve finale achterblijft. Ik vind er zelf eigenlijk niet zoveel van. Het trekt aan me voorbij en dat is het wel, En soms vind ik dat nog erger dan een nummer waar ik een hekel aan heb. Azerbeidzjan wil nog weleens wat geks doen met de staging, maar zit ook daar soms helemaal mis. Vorig jaar nipt in de finale doordat de jury nogal hield van hun inzending. Het publiek vond er geen zak aan. Ik denk dat ze de finale missen en ruim ook. Zou weleens laatste kunnen worden in deze semi.

1. Spanje
2. Portugal
3. Servië
4. Zweden
5. Kroatië
6. Frankrijk
7. Letland
8. Verenigd Koninkrijk
9. Israël
10. Noorwegen

11. Zwitserland
12. Moldavië
13. Italië
14. Duitsland
15. Azerbeidzjan
16. Oekraïne
17. Ierland
18. Malta

Onweerwolf
Azerbeidzjan

Ik vind het grappig dat Azerbeidzjan dit jaar zo ongeveer hetzelfde doet als wat aartsvijand Armenië vorig jaar deed; een goed in het gehoor liggend lichtgewicht alto-liedje inclusief kleding en act. Deze inzending is net even iets volwassener en iets minder Tiktok en zou het daarom op het ESC wat beter moeten doen maar zal daarna vast niet zo'n grote hit worden als Snap. Ik vind het eigenlijk wel een goed nummer maar het mist tegelijkertijd heel erg die x-factor.

01. Duitsland
02. Zwitserland
03. Kroatië
04. Spanje
05. Servië
06. Israël
07. Verenigd Koninkrijk
08. Azerbeidzjan
09. Zweden
10. Letland

11. Oekraïne
12. Noorwegen
13. Frankrijk
14. Italië
15. Moldavië
16. Portugal
17. Ierland
18. Malta

Ik hoop dat Azerbeidzjan de finale haalt #meerfrisseindieliedjesophetesf

19. Tsjechië

De Tsjechen doen sinds 2007 mee en sturen meestal best hippe, of gedurfde inzendingen. Helaas met weinig succes. Van de 11 deelnames wist het land slechts 4 keer de finale te halen, waarvan slechts eentje de top 10 haalde (zesde in 2018).

Dit jaar voorzie ik wel een wat beter succes voor Vesna. Het is wederom vrij hip met een beetje eigen invloeden. Het doet het ook niet slecht in de polls en bij de bookmakers. Misschien lukt het nu wel om de top 5 te halen?

Zelf wissel ik telkens enorm qua waardering. Op sommige momenten gaat het langs me heen en vind ik het vermoeiend, en op andere momenten vangt het mijn aandacht en vind ik het ijzersterk.

Gok: 6-10

Top 37:

1. Zweden
2. Spanje
3. Noorwegen
4. Italië
5. Frankrijk
6. Duitsland
7. Verenigd Koninkrijk
8. Tsjechië
9. Kroatië
10 . Servië

11. Zwitserland
12. Portugal
13. Azerbeidzjan
14. Letland
15. Israël
16. Oekraïne
17. Moldavië
18. Ierland
19. Malta

Tof om ieders mening te lezen trouwens

Tsjechië:

Zeer interessante inzending die me erg goed bevalt. Etnische invloeden gecombineerd met hedendaagse elektronica. Ben heel blij dat dit niet de stereotiepe EDM-blauwdruk heeft overgenomen, anders had ik dit waarschijnlijk al snel afgeschreven. My Sister's Crown heeft daarnaast genoeg attitude om mijn aandacht vast te houden, zonder dat het er te dik bovenop ligt. Ben heel benieuwd hoe de samenzang van deze dames live zal klinken in Liverpool. Als Tsjechië de vrij hoge verwachtingen weet in te lossen, gaat dit gemakkelijk finale worden.

1. Zweden
2. Spanje
3. Tsjechië
4. Portugal
5. Servië
6. Kroatië
7. Zwitserland
8. Noorwegen
9. Frankrijk
10. Oekraïne
11. Duitsland
12. Italië
13. Azerbeidzjan
14. Israël
15. Letland
16. Verenigd Koninkrijk
17. Moldavië
18. Malta
19. Ierland

Onweerwolf schreef:

Ik vind het grappig dat Azerbeidzjan dit jaar zo ongeveer hetzelfde doet als wat aartsvijand Armenië vorig jaar deed; een goed in het gehoor liggend lichtgewicht alto-liedje inclusief kleding en act.

Ik had zelf de associatie niet meteen, maar ik denk dat je gelijk hebt. Ik denk dat ze dachten : Amenie een wereldhit, dan willen wij dat ook. Gaat niet lukken natuurlijk.

Leuke inzending en hij gaat het heel goed doen. Het zal spannend worden of het Lie to Me gaat overtreffen en dus top 5 wordt. Of net niet. In potentie is alles er. Veel catchy hooks. Smaakvol genoeg om ook de jury mee te krijgen. Staging kan bij Tsjechie soms erg goed zijn ('18 en '19 vooral). Valkuil is misschien hoe het live klinkt. Dit heeft een feilloze uitvoering nodig,

Ik doe optimistisch. Het wordt een 5e plek in de finale.

1. Spanje
2. Portugal
3. Servië
4. Tsjechië
5. Zweden
6. Kroatië
7. Frankrijk
8. Letland
9. Verenigd Koninkrijk
10. Israël

11. Noorwegen
12. Zwitserland
13. Moldavië
14. Italië
15. Duitsland
16. Azerbeidzjan
17. Oekraïne
18. Ierland
19. Malta

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:08 uur

geplaatst: vandaag om 21:08 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.