Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival #2
zoeken in:
0
geplaatst: 14 mei 2019, 17:01 uur
Ik wist het al, maar nu is het officieel: Duncan Laurence gaat optreden in de grote zaal van Paradiso op 5 juli.
Komende donderdag voorverkoop.
Wil ik wel bij zijn als het lukt (ik verwacht een run op kaarten).
Komende donderdag voorverkoop.
Wil ik wel bij zijn als het lukt (ik verwacht een run op kaarten).
0
geplaatst: 14 mei 2019, 17:04 uur
Arrie schreef:
Ik geef dan weer mijn autisme de schuld. Lijstjes, statistieken. Echt perfect voor een aspie als ik.
Ik geef dan weer mijn autisme de schuld. Lijstjes, statistieken. Echt perfect voor een aspie als ik.
Autisme niet, maar lijstjesfreak draagt zeker bij ja.
Ik weet nog dat ik als jonge tiener de dag na het festival telkens weer nieuwe lijstjes zat te maken. Dat zal zeker ook een positieve bijdrage geleverd hebben aan mijn liefde voor dit festijn: het leent zich er uitstekend voor.
0
Onweerwolf
geplaatst: 14 mei 2019, 17:13 uur
Ja, dat is inderdaad altijd nog zo maar elk jaar twijfel ik weer even van te voren; zou dit het jaar zijn dat het eindelijk niet meer doorgegeven wordt? Ik heb behalve die drie ook nog wel allerlei andere zenders zoals RTL, SBS en blabla. Die gaan hier nog steeds via de coax kabel.
Ik heb zelf helaas vanavond een popquiz, en wel eentje waar ik dan nét de voorkeur aan geef boven de eerste halve finale. Wel pijnlijk hoor, net nu ik er zo erg mee bezig ben geweest.
Jammer. Doet me denken aan een paar jaren terug toen tijdens een concert in Vera van een grote deathmetalband kennissen aan vrienden vroegen waarom ik er niet was. "Marcel? Die zit het ESC te kijken.." "Wtf???". Dat heb ik daarna nog wel een paar concerten lang gehoord.

0
Onweerwolf
geplaatst: 14 mei 2019, 17:15 uur
Martial schreef:
Zolang Tsjechië en San Marino vanavond maar doorgaan vind ik alles best
San Marino in de vorm van Serhat oftewel Right Said Fred 2.0 is mijn guilty pleasure deze jaargang
Zolang Tsjechië en San Marino vanavond maar doorgaan vind ik alles best

San Marino in de vorm van Serhat oftewel Right Said Fred 2.0 is mijn guilty pleasure deze jaargang
Tsjechië gaat vast door. Serhat denk ik niet, maar ik gun het hem wel. Dat deed ik de vorige keer ook al.
0
geplaatst: 14 mei 2019, 17:22 uur
Mijn lijstje van landen waarvan ik denk dat er doorgaan:
Cyprus
Griekenland
Australië
IJsland
Hongarije
San Marino
Slovenië
België
Portugal
Tsjechië
Voor Portugal en San Marino vrees ik het meest maar ik hoop dat ze het beide halen
Cyprus
Griekenland
Australië
IJsland
Hongarije
San Marino
Slovenië
België
Portugal
Tsjechië
Voor Portugal en San Marino vrees ik het meest maar ik hoop dat ze het beide halen

0
geplaatst: 14 mei 2019, 17:36 uur
Ik gun het vooral Serhat heel erg, maar ik denk echt niet dat San Marino zich kwalificeert. Het zal net als de vorige keer denk ik ook niet heel laag eindigen; 12e in de semi of zo.
Ik vind vanavond lastiger te voorspellen dan donderdag denk ik. Hier zitten heel veel opzienbarende en uitgesproken acts tussen waarvan het nog maar de vraag is wat jury en televote ermee aan kunnen.
Ik vind vanavond lastiger te voorspellen dan donderdag denk ik. Hier zitten heel veel opzienbarende en uitgesproken acts tussen waarvan het nog maar de vraag is wat jury en televote ermee aan kunnen.
0
geplaatst: 14 mei 2019, 17:47 uur
Ik ga wel voorspellen als ze allemaal geweest zijn. Ik ken die nummers nu allemaal door en door dus vanavond even een herstart zeg maar.
Ik ga uiteraard kijken, maar heel erg boeien doet het me niet. Komt omdat Nederland nu zo spannend is. Normaal kijk ik anders: gaan mijn favo's wel door? Nu boeit me dat ook niet. Nederland moet door en gaat ie winnen? Dat is dit jaar het enige waar het om draait bij mij.
En donderdag maar hopen dat ik kaarten kan scoren voor Paradiso.
Ik ga uiteraard kijken, maar heel erg boeien doet het me niet. Komt omdat Nederland nu zo spannend is. Normaal kijk ik anders: gaan mijn favo's wel door? Nu boeit me dat ook niet. Nederland moet door en gaat ie winnen? Dat is dit jaar het enige waar het om draait bij mij.
En donderdag maar hopen dat ik kaarten kan scoren voor Paradiso.
1
geplaatst: 14 mei 2019, 17:52 uur
Ik heb dat nationalistische toch niet zo sterk. Ik vind Arcade wel één van de mooiste liedjes en ik vind Duncan ook een sympathieke knul. Ik gun het hem zeker. Maar dan zijn IJsland, Polen en Portugal net zo goed grote favorieten. Het idee dat je eigen land het wint doet me toch niet zo heel veel eigenlijk. Het maakt het niet spannender ofzo. Maar dat ben ik, hè? 

0
geplaatst: 14 mei 2019, 17:57 uur
Ik kijk weldegelijk heel erg uit naar vanavond. Ik ben benieuwd of enkele favorieten het gaan halen, en ook natuurlijk om te zien wat de concurrentie wordt van Duncan. Wel kijkt de semi zonder Nederland altijd een stuk relaxter, en dit jaar natuurlijk helemaal. 
Ik heb zelf altijd liever dat Nederland in de 1e halve finale zit. Ik vind dat voor de spanningsboog in de ESF-week veel fijner; dinsdag al de ontlading dat we in ieder geval in de finale staan, dan in alle rust de 2e halve finale kijken om te zien wie de concurrenten worden en dan op zaterdag de finale. Dat is ook voor de artiest wat fijner; net wat meer rust.

Ik heb zelf altijd liever dat Nederland in de 1e halve finale zit. Ik vind dat voor de spanningsboog in de ESF-week veel fijner; dinsdag al de ontlading dat we in ieder geval in de finale staan, dan in alle rust de 2e halve finale kijken om te zien wie de concurrenten worden en dan op zaterdag de finale. Dat is ook voor de artiest wat fijner; net wat meer rust.
0
geplaatst: 14 mei 2019, 18:02 uur
Arrie schreef:
Ik heb dat nationalistische toch niet zo sterk. Ik vind Arcade wel één van de mooiste liedjes en ik vind Duncan ook een sympathieke knul. Ik gun het hem zeker. Maar dan zijn IJsland, Polen en Portugal net zo goed grote favorieten. Het idee dat je eigen land het wint doet me toch niet zo heel veel eigenlijk. Het maakt het niet spannender ofzo. Maar dat ben ik, hè?
Denk dat ik ook een ietwat andere voorgeschiedenis heb dan jij qua verhouding met het Songfestival. Dit wordt de 40e keer voor mij en ik wil toch wel eens meemaken om te winnen en dan juist met een nummer plus artiest waar ik ook echt helemaal achter sta. Ik vind 40 ook wel een mooi getal daarvoor

En ik mag ergens een beetje hopen dat IJsland of Portugal niet wint (vind het leuke nummers he), omdat we dan nooit van dat gezeik afkomen dat het een freakshow is. De winst van Salvador was positief op dat vlak, maar werd een jaar later al weer teniet gedaan door 'de kip' waar iedereen het over had (en ook hier: niet hoe ik er over denk, maar wel 'het grote publiek').
Als er dan toch een ander land moet winnen kan dat beter een land zijn waar de act van ondergeschikt belang is.
0
geplaatst: 14 mei 2019, 18:06 uur
aERodynamIC schreef:
Denk dat ik ook een ietwat andere voorgeschiedenis heb dan jij qua verhouding met het Songfestival. Dit wordt de 40e keer voor mij en ik wil toch wel eens meemaken om te winnen en dan juist met een nummer plus artiest waar ik ook echt helemaal achter sta. Ik vind 40 ook wel een mooi getal daarvoor
En ik mag ergens een beetje hopen dat IJsland of Portugal niet wint (vind het leuke nummers he), omdat we dan nooit van dat gezeik afkomen dat het een freakshow is. De winst van Salvador was positief op dat vlak, maar werd een jaar later al weer teniet gedaan door 'de kip' waar iedereen het over had (en ook hier: niet hoe ik er over denk, maar wel 'het grote publiek').
Als er dan toch een ander land moet winnen kan dat beter een land zijn waar de act van ondergeschikt belang is.
(quote)

Ik begin ook een beetje voor Australië te vrezen. Ik vind dat nummer een stuk leuker dan vrijwel iedereen hier, maar zie het liever niet winnen.
Vandaag heb ik echter de gehele act vandaag gezien met camerabeelden en het ziet er toch echt wel heel indrukwekkend uit.
0
geplaatst: 14 mei 2019, 18:08 uur
aERodynamIC schreef:
Als er dan een ander land moet winnen kan dat beter een land zijn waar de act van ondergeschikt belang is.
(quote)
Als er dan een ander land moet winnen kan dat beter een land zijn waar de act van ondergeschikt belang is.
Daar kan ik me dan weer niet in vinden. De visuele uitvoering is nou eenmaal onderdeel van Eurovisie, en vind ik zelf ook een toffe toegevoegde waarde. Wat mij betreft hoeven we nu niet naar een trend waarbij het alleen nog maar om het liedje gaat, met sobere visuals en weinig act. En dat dan zodat het grote publiek het maar serieus neemt... lekker boeiend ook. Het zal mij een zorg zijn wat anderen ervan vinden.
Als een ander land het wint, heb ik juist liever niet zoiets als Zwitserland of Zweden, want dat is weliswaar heel 'normaal', maar ook weinig bijzonder. Ik ben blij met wat meer eigenzinnigheid.
Maar ik vind Netta ook nog steeds een erg leuke winnaar, is juist gegroeid bij me.
0
geplaatst: 14 mei 2019, 18:16 uur
Ik ben die gekke acts juist een beetje beu. Maar ja: andere voorgeschiedenis dan jij he (jij bent met een inhaalslag bezig of zo)

En laat Australië het zeer zeker niet worden zeg.

En laat Australië het zeer zeker niet worden zeg.
0
geplaatst: 14 mei 2019, 18:21 uur
Haha ja ik ben wel met een inhaalslag bezig inderdaad. De eerste editie waarvan ik me kan herinneren dat ik hem heb gezien was die uit 2010, ik kan me herinneren de winst van Lena op tv gezien te hebben. Die uit 2011 heb ik niet gezien, en pas vanaf 2012 kijk ik dus elke editie. Beetje laat, haha. Ik ben echt nog nooit zo fanatiek bezig geweest als dit jaar. 

0
Onweerwolf
geplaatst: 14 mei 2019, 18:22 uur
Netta > Die gare Portugees 
Maar goed, smaken verschillen.
Ik ben ook niet nationalistisch. In 2014 had ik een kleine kater omdat Nederland vreselijk onverdiend 2e werd mijns inziens. The Common Linnets hadden van mij de finale niet eens hoeven te halen. Gelukkig was daar Conchita.
Als Nederland dan eindelijk eens een goede inzending heeft zoals dit jaar dan ben ik wel extra benieuwd maar ik ervaar dit ESC net als die andere 30.

Maar goed, smaken verschillen.
Ik ben ook niet nationalistisch. In 2014 had ik een kleine kater omdat Nederland vreselijk onverdiend 2e werd mijns inziens. The Common Linnets hadden van mij de finale niet eens hoeven te halen. Gelukkig was daar Conchita.
Als Nederland dan eindelijk eens een goede inzending heeft zoals dit jaar dan ben ik wel extra benieuwd maar ik ervaar dit ESC net als die andere 30.
0
Onweerwolf
geplaatst: 14 mei 2019, 18:23 uur
Het zou wel explosief zijn als we donderdag worden uitgeschakeld trouwens. 

0
geplaatst: 14 mei 2019, 18:24 uur
starbright boy schreef:
Dit fascineert me inderdaad ook. In dit topic alleen al. Maar ook nu ik het gebeuren erom heen volg zie je weer dat vrijwel alle bloggers homo of een enkele keer vrouw zijn. Ik was me in 1982 nog verre van bewust van mijn eigen identiteit en toch....
(quote)
Dit fascineert me inderdaad ook. In dit topic alleen al. Maar ook nu ik het gebeuren erom heen volg zie je weer dat vrijwel alle bloggers homo of een enkele keer vrouw zijn. Ik was me in 1982 nog verre van bewust van mijn eigen identiteit en toch....
Grappig artikel hierover: https://www.volkskrant.nl/cultuur-media/waarom-veel-homo-s-van-het-songfestival-houden~b169e5ea/
4
geplaatst: 14 mei 2019, 18:25 uur
Ik vind ook dat dit jaar het Nederland moet worden. 
Maar daarna heb ik het liefste variatie en eigenzinnigheid. Soms gekte, dan weer eens heel kwetsbaar, dan weer feest en dan weer een droevige ballad. Introvert en extravert. Maar wel graag vooral eigenzinnig genoeg. Een overdosis circus als rond de 10 jaar terug, dat hoeft echt niet terug. Dat zeker niet. Maar met mate, graag.
Verder vind ik het erg leuk dat Serhat gewoon naast Zala Kralj & Gašper Šantl staat. Of dat Portugal naast Israel staat om maar eens wat uitersten te noemen. Het is nog nooit zo gevarieerd geweest als nu. En daar word ik blij van.

Maar daarna heb ik het liefste variatie en eigenzinnigheid. Soms gekte, dan weer eens heel kwetsbaar, dan weer feest en dan weer een droevige ballad. Introvert en extravert. Maar wel graag vooral eigenzinnig genoeg. Een overdosis circus als rond de 10 jaar terug, dat hoeft echt niet terug. Dat zeker niet. Maar met mate, graag.
Verder vind ik het erg leuk dat Serhat gewoon naast Zala Kralj & Gašper Šantl staat. Of dat Portugal naast Israel staat om maar eens wat uitersten te noemen. Het is nog nooit zo gevarieerd geweest als nu. En daar word ik blij van.
0
geplaatst: 14 mei 2019, 18:27 uur
starbright boy schreef:
Verder vind ik het erg leuk dat Serhat gewoon naast Zala Kralj & Gašper Šantl staat. Of dat Portugal naast Israel om maar eens wat uitersten te noemen. Het is nog nooit zo gevarieerd geweest als nu. En daar wordt ik blij van.

Verder vind ik het erg leuk dat Serhat gewoon naast Zala Kralj & Gašper Šantl staat. Of dat Portugal naast Israel om maar eens wat uitersten te noemen. Het is nog nooit zo gevarieerd geweest als nu. En daar wordt ik blij van.
Kijk, op de eerste zin en de dt-fout in de laatste zin na verwoordt dit ook perfect mijn gedachten! De variatie is ook iets dat mij aanspreekt.
0
Onweerwolf
geplaatst: 14 mei 2019, 18:27 uur
aERodynamIC schreef:
Grappig artikel hierover: https://www.volkskrant.nl/cultuur-media/waarom-veel-homo-s-van-het-songfestival-houden~b169e5ea/
(quote)
Het idee dat homo's zich kunnen identificeren met een underdog vind ik wel aardig gevonden.
0
geplaatst: 14 mei 2019, 18:34 uur
Laat ik voorop stellen dat ik niet tegen opvallende acts ben voordat ik zo weggezet ga worden hier. Ik ben niet voor niets al 40 jaar lang Songfestival liefhebber 
Maar die acts van de periode waar starbright boy het over heeft heb ik echt wel gehad. Ik zie ook aan mijn eigen favorieten lijst dat mijn grote lievelingen telkens weer degelijke nummers waren zonder al te veel poespas.
Tegelijkertijd vond ik Lordi een terecht winnaar
Voor mij is het Songfestival elk jaar weer een soort muzikale vakantie: even weg van waar ik normaal van houd. Zo vind ik het morgen eigenlijk wel even lastig omschakelen tijdens een concert van dEUS. Enorm favoriet bandje, maar ik zit nu even in mijn Eurovisie bubbel en wil daar pas zondag uitkomen

Maar die acts van de periode waar starbright boy het over heeft heb ik echt wel gehad. Ik zie ook aan mijn eigen favorieten lijst dat mijn grote lievelingen telkens weer degelijke nummers waren zonder al te veel poespas.
Tegelijkertijd vond ik Lordi een terecht winnaar

Voor mij is het Songfestival elk jaar weer een soort muzikale vakantie: even weg van waar ik normaal van houd. Zo vind ik het morgen eigenlijk wel even lastig omschakelen tijdens een concert van dEUS. Enorm favoriet bandje, maar ik zit nu even in mijn Eurovisie bubbel en wil daar pas zondag uitkomen

0
geplaatst: 14 mei 2019, 18:37 uur
Zeker
Maar dat gaat echt niet gebeuren. Ik heb nog nooit zo relaxed uitgekeken naar een halve finale met Nederland.
0
geplaatst: 14 mei 2019, 18:38 uur
Grappig. Lordi heb ik destijds natuurlijk wel meegekregen, maar juist daarmee heb ik niet echt een klik.
Ik wil trouwens wel benadrukken dat voor mij ook het liedje voorop staat. IJsland, Portugal en Polen zijn dit jaar mijn favorieten omdat ik de liedjes ontzettend goed vind. Zonder de betreffende acts had ik dat ook gevonden.
Ik wil trouwens wel benadrukken dat voor mij ook het liedje voorop staat. IJsland, Portugal en Polen zijn dit jaar mijn favorieten omdat ik de liedjes ontzettend goed vind. Zonder de betreffende acts had ik dat ook gevonden.
1
geplaatst: 14 mei 2019, 18:39 uur
aERodynamIC schreef:
Zo vind ik het morgen eigenlijk wel even lastig omschakelen tijdens een concert van dEUS. Enorm favoriet bandje, maar ik zit nu even in mijn Eurovisie bubbel en wil daar pas zondag uitkomen
Zo vind ik het morgen eigenlijk wel even lastig omschakelen tijdens een concert van dEUS. Enorm favoriet bandje, maar ik zit nu even in mijn Eurovisie bubbel en wil daar pas zondag uitkomen
Tot morgen dan.

0
geplaatst: 14 mei 2019, 18:44 uur
Ik vond Lordi ook een geweldige winnaar, al had dat jaar Bosnië & Herzegovina ook mogen winnen van mij.
Met Eurovisie acts heb ik altijd dat ik van allebei wel hou; heel ingetogen inzendingen en ook met veel show eromheen. Het moet gewoon bij het liedje passen. Ik kan er altijd slecht tegen als sommige mensen (vooral mensen die nooit het ESF volgen, maar wel van allemaal commentaar hebben) het niet serieus te nemen vinden omdat er acts bij zitten met heel veel show erbij. Bij een gemiddelde wereldartiest op tournee zie je ook genoeg props en vuurwerk; waarom is het dan ineens gek bij de grootste muziekshow ter wereld?
Voor aanvang van de show vanavond heb je ook weer dat programma met semi-BN'ers die commentaar gaan geven op inzendingen. Elk jaar weer een heerlijk half uurtje ergeren van me. Ik verheug me nu al op de moeilijke gezichten als ze Hatari of Conan Osiris voor het eerst zien.
Met Eurovisie acts heb ik altijd dat ik van allebei wel hou; heel ingetogen inzendingen en ook met veel show eromheen. Het moet gewoon bij het liedje passen. Ik kan er altijd slecht tegen als sommige mensen (vooral mensen die nooit het ESF volgen, maar wel van allemaal commentaar hebben) het niet serieus te nemen vinden omdat er acts bij zitten met heel veel show erbij. Bij een gemiddelde wereldartiest op tournee zie je ook genoeg props en vuurwerk; waarom is het dan ineens gek bij de grootste muziekshow ter wereld?
Voor aanvang van de show vanavond heb je ook weer dat programma met semi-BN'ers die commentaar gaan geven op inzendingen. Elk jaar weer een heerlijk half uurtje ergeren van me. Ik verheug me nu al op de moeilijke gezichten als ze Hatari of Conan Osiris voor het eerst zien.

0
geplaatst: 14 mei 2019, 18:48 uur
Ik ben benieuwd of Annette Barlo weer terug is. Die miste ik vorig jaar.
0
Onweerwolf
geplaatst: 14 mei 2019, 18:48 uur
Okay.
Ik ben dan wel degene hier die acts eigenlijk vreselijk ondergeschikt vind. De laatste jaren focus ik me er meer op maar dat is puur omdat ik dan beter kan voorspellen aangezien ik wel overtuigd ben van het feit dat het belangrijk is. Voor mij persoonlijk gaat het voor 95% om het liedje en voor 5% om de live performance (zangkwaliteit). De rest neem ik ter kennisgeving aan.
Is ook wel een reden waarom ik de kritiek op Oostenrijk 2014 doorgaans bijzonder suf vind aangezien dat lied zonder act gewoon een classy power ballad is zonder enige zweem van circus of freakshow.
Ik moet dat wel nuanceren door te zeggen dat de uiteindelijke performance wel kan beïnvloeden hoe ik over een nummer ga denken. Geldt bijvoorbeeld heel sterk voor Spanje 2012 en ook voor Bulgarije 2017.
Ik ben dan wel degene hier die acts eigenlijk vreselijk ondergeschikt vind. De laatste jaren focus ik me er meer op maar dat is puur omdat ik dan beter kan voorspellen aangezien ik wel overtuigd ben van het feit dat het belangrijk is. Voor mij persoonlijk gaat het voor 95% om het liedje en voor 5% om de live performance (zangkwaliteit). De rest neem ik ter kennisgeving aan.
Is ook wel een reden waarom ik de kritiek op Oostenrijk 2014 doorgaans bijzonder suf vind aangezien dat lied zonder act gewoon een classy power ballad is zonder enige zweem van circus of freakshow.
Ik moet dat wel nuanceren door te zeggen dat de uiteindelijke performance wel kan beïnvloeden hoe ik over een nummer ga denken. Geldt bijvoorbeeld heel sterk voor Spanje 2012 en ook voor Bulgarije 2017.
0
geplaatst: 14 mei 2019, 19:00 uur
Aoibhin schreef:
Beleef ik ook altijd veel plezier aan!
Wat ik hoop dat doorgaat vanavond (dus nog geen voorspelling):
1. Hongarije
2. Slovenië
3. Griekenland
4. IJsland
5. Portugal
6. Polen
7. België
----------------------
daaronder boeit het me niet
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.