MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival #2

zoeken in:
Dan de grote gok (licht gewijzigd t.o.v. eerdere voorspellingen):

1e halve finale door:

1. Noorwegen
2. Servië
3. Portugal
4. Kroatië
5. Zwitserland
6. Israël
7. Moldavië
8. Zweden
9. Tsjechië
10. Finland

2e halve finale door:

1. Armenië
2. Estland
3. België
4. Cyprus
5. Griekenland
6. Slovenië
7. Oostenrijk
8. Polen
9. Litouwen
10. Australië

En dan finale: het zou me niet verbazen als Finland toch gaat stunten en wint.

1. Zweden
2. Finland
3. Oostenrijk
4. Noorwegen
5. Frankrijk
6. Tsjechië
7. Oekraïne
8. Spanje
9. Kroatië
10. Duitsland

11. Slovenië
12. Zwitserland
13. Italië
14. Australië
15. Estland
16. Verenigd Koninkrijk
17. België
18. Israël
19. Portugal
20. Cyprus

21. Moldavië
22. Griekenland
23. Servië
24. Armenië
25. Polen
26. Litouwen

Ik vind de Litouwse inzending ergens de positieve tegenhanger van de Nederlandse. Beide zijn pianoballads over hoe zwaar het leven wel niet kan zijn, maar Litouwen stuurt je met een positief gevoel naar huis daar waar Nederland je van een brug afduwt. Ik heb het dan niet alleen over de zangkwaliteiten, maar ik heb het ook over de zangkwaliteiten. Hoe dan ook, ik vind het een leuk liedje, ik geloof dit meisje wel.

Voyager klinkt als een band waarvan die hard fans zouden zeggen: ik vond hun vroegere werk beter. Maar ik ben geen die hard fan, dus ik zeg: ik vind het vet!

1. Australië *****
2. Tsjechië
3. Finland
4. Spanje
5. Servië
6. Denemarken
7. Letland
8. Azerbeidzjan
9. Portugal
10. San Marino

11. Slovenië
12. Litouwen ****
13. Oostenrijk
14. Roemenië
15. Zweden
16. Frankrijk
17. Duitsland
18. Kroatië
19. Georgië
20. Noorwegen

21. Albanië
22. Armenië
23. Israël
24. Moldavië
25. België
26. Ierland
27. Malta
28. IJsland
29. Italië
30. Verenigd Koninkrijk

31. Griekenland
32. Estland
33. Zwitserland
34. Nederland
35. Cyprus
36. Oekraïne
37. Polen

Ik ben wat minder enthousiast. Al is het ver boven het gemiddelde bandjesniveau van dit jaar. hoor een goed ontwikkeld popgevoel, een 80s beat en een flardje herrie voor de leuk maar niet hard genoeg om tante Truus de gordijnen in te krijgen. Gaat wel met gemak de finale in. Nog extra makkelijk doordat ze mogen afsluiten. Daar zie ik wel hoge middenmoot voor me. Rond plekje 12 ofzo.

1. Spanje
2. Finland
3. Portugal
4. Denemarken
5. Oostenrijk
6. Estland
7. Servië
8. Tsjechië
9. Zweden
10. Georgië

11. Griekenland
12. Kroatië
13. Australië
14. Frankrijk
15. Albanië
16. Armenië
17. Letland
18. Verenigd Koninkrijk
19. Israël
20. Noorwegen

21. Zwitserland
22. Moldavië
23. Italië
24. Duitsland
25. Nederland
26. Azerbeidzjan
27. Oekraïne
28. Cyprus
29. Slovenië
30. Roemenië

31. Ierland
32. Litouwen
33. België
34. Polen
35. IJsland
36. San Marino
37. Malta

Voorspelling semi 1. De eerste 10 zijn door de laatste 5 niet.
1. Finland
2. Zweden
3. Tsjechië
4. Noorwegen
5. Servie
6. Moldavië
7. Israël
8. Portugal
9. Kroatië
10. Letland
--------------------------
11 Zwitserland
12. Nederland
13. Malta
14. Ierland
15. Azerbeidzjan

Het enige verschil met Aero is dat ik Letland heb en niet Zwiserland. Ik denk dat Zwitserland net als Nederland net te weinig kleur bekend en daarom net struikelt, maar het is wel mijn grootste twijfelgeval.

semi 2:
1. Oostenrijk
2. Estland
3. Armenië
4. Australië
5. Denemarken
6. Cyprus
7. Georgië
8. Litouwen
9. Polen
10. Griekenland
-----------------------------
11. Albanié
12. Slovenië
13. IJsland
14. België
15. Roemenië
16. San Marino

Hier meer verschil. Aero zegt Belgie en Slovenie door. Ik hou het op Denemarken en Georgie. Hier ben ik overtuigder van dan van het verschil in semi 1. Ben benieuwd wie er gelijk krijgt.

Dan mijn finale-uitslag.

1. Zweden
2. Finland
3. Noorwegen
4. Tsjechië
5. Estland
6. Oekraïne
7. Oostenrijk
8. Spanje
9. Armenië
10. Israel

11. Australië
12. Italië
13. Servië
14. Denemarken
15. Verenigd Koninkrijk
16. Litouwen
17. Moldavië
18. Frankrijk
19. Georgië
20. Kroatië

21. Duitsland
22. Cyprus
23. Portugal
24. Letland
25. Griekenland
26. Polen

Hier zijn de verschillen groter. Ik verwacht naast mijn drie finalisten die Aero niet heeft veel meer succes van Estland, Armenie, Israel, Servië en Litouwen. En ik verwacht minder van Frankrijk, Duitsland en Kroatië. Veel verschillen komen voor uit dat het succes van bepaalde inzendingen bij de jury hoger of lager inschat denk ik. Ik denk dat Estland waarschijnlijk tweede wordt bij de jury na Zweden bijvoorbeeld. Vandaar dat ik die hoog heb staan. Finland wint de publieksstem en Zweden de jurystem. Maar omdat Zweden veel beter gaat scoren bij het publiek dan Finland bij de jury verwacht ik toch Stockholm 2024.

Oeps, ik heb hier al een tijd lang geen update meer gegeven en nu zijn alle artiesten van dit jaar langsgekomen. Bij dezen een oordeel van alle nummers die ik nog moest beoordelen.

Roemenië:

Nee, dit is niet veel. Het nummer is ongelofelijk slap en gecombineerd met de over-de-top act is het al helemaal een trieste bedoeling. Een Maneskin kloon die probeert de bad boy uit te hangen, maar tegelijkertijd elke keer de plank misslaat. Dit hoeft wat mij betreft niet naar de finale en dat is jammer voor de zanger, want hij laat in elk geval wel zien dat het vocaal prima is.

Estland:

Een zeer degelijke ballad. Vocaal wordt er flink uitgepakt en daarnaast is er een belangrijke hoofdrol weggelegd voor de klassieke instrumentatie en dan met name de piano. Misschien is daaraan al te horen dat Wouter Hardy aan dit lied heeft meegeschreven. Al vind ik dit persoonlijk wel zwakker dan Arcade en Tout l’univers, maar desalniettemin is deze inzending nog steeds erg fijn. Finale moet er wel inzitten.

België:

Ja, over deze inzending was veel te doen bij onze buren. Jury en publiek zaten niet op één lijn tijdens de nationale finale en dus kwam Gustaph dankzij de gemene deler als winnaar uit de bus. Niemand was echt blij met deze keuze en ik kan daar wel in komen. Because of You is richtingloos en zouteloos. Flink wat foute 90’s vibes maar het komt nergens echt goed uit de verf. Gustaph zingt verder wel behoorlijk goed (wat duidelijk te horen was tijdens die nationale finale), maar ik weet niet of dat tot een finaleplaats voor de Belgen gaat leiden.

Cyprus:

Pff, dit heb ik al zo vaak gehoord. De Believer vergelijking is meer dan terecht, maar daar houdt het dan ook op. Break a Broken Heart is niets meer dan een slap aftreksel van dat nummer en nog vele andere pophits van de laatste jaren. Ontzettend anoniem, dus, met andere woorden. Niet slecht, maar zeker niet goed. Beetje in hetzelfde straatje als het Verenigd Koninkrijk en dan kom je bij mij niet ver.

IJsland:

Ik heb het gevoel dat we nu in een heel matig blokje zijn terechtgekomen want dit is opnieuw zo’n anoniem aandoend nummer, met een nietszeggende tekst en een zangeres die bij wijlen ontzettend schreeuwerig overkomt. Hier val ik al bijna va……zzzzzzzzzzzzz.

*een uur later* Oh. Dat was een fijn dutje. Anyways, ik heb hier de ‘Power’ niet meer voor. Linea recta de prullenbak in.

Griekenland:

Stem van deze jongen doet me al gelijk denken aan zangers als Lewis Capaldi en dan heb je mij wel enigszins te pakken. Nummer is op zich ook wel oké, maar ik vind ook dat er net te weinig ontwikkeling in het nummer zit. Nu schurkt het net tegen het grijze gebied aan en dat kan misschien wel fataal zijn. Een beetje meer pit had het nummer hoger kunnen brengen. Maar goed, dit mag op zich wel naar de finale.

Polen:

Hier gaan al mijn alarmbellen van slechte smaak af. Jezusallemachtig, dit is te pathetisch voor woorden. Er bestaat zoiets als geforceerd hip willen overkomen maar dit is daar nog een stapje bovenop. Infantiel deuntje, plus zang die me irriteert aan alle kanten. Dit zijn drie minuten van mijn leven die ik niet meer terugkrijg. Enige pluspuntje is de catchy beat, maar daar houdt het dan ook op. Het pretendeert een zomerhitje te zijn maar mag ondertussen wedijveren met iets als Ik Ben Kachel van OBZ, nog zo’n vreselijke plaat. De vuilnisbelt begint inmiddels al aardig vol te raken…

Slovenië:

Niet heel hoogdravend, maar in vergelijking met de oorlogsmisdaden van Polen die ik even daarvoor hoorde is dit een verademing. Opnieuw rock die de retrokant opgaat, maar hier zit al weer een stuk meer schwung in. Eindelijk is er weer wat meer leven in de brouwerij. Fijne zang en een heerlijke gitaar. Ik zie dat de meningen over deze plaat aardig verdeeld zijn, maar ik kan hier wel mee door een deur.

Georgië:

Ik vind Echo op zich niet slecht, maar ik vind het refrein een beetje te herhalend voor mijn smaak. De coupletten zijn daarentegen wel vrij interessant. Ben benieuwd hoe dit in Liverpool gebracht gaat worden, want ik denk dat de staging dit nummer kan maken of breken. Maar in deze halve finale zou het nummer zelf voldoende kwaliteit moeten hebben om die finale te kunnen halen.

San Marino:

Ugh, hoe nietszeggend kun je het krijgen? Like an Animal krijgt het voor elkaar om zowel op muzikaal als vocaal vlak geen enkele kant op te gaan. De Sanmarinezen lijken het weer eens compleet te hebben opgegeven door deze gladjakker en zijn vriendjes naar Liverpool te sturen. Hopelijk hebben ze nog plaats in de vuilniswagen voor deze rotzooi. Ook ik wil maar al te graag meezoeken naar het telefoonnummer van Serhat. We kunnen hem altijd bellen, toch?

Oostenrijk:

Ja, DIT is een ontzettend leuke inzending. Tekstueel is het weinig verheffend, maar de rest van het nummer is zo ontzettend lekker dat ik dat hier wel kan vergeven. De humor in dit nummer is best geinig en het nummer is vanaf de eerste seconde een ontzettende oorwurm. Dit gaat het gemakkelijk heel goed doen in deze halve finale, en terecht ook. Zeer fijne inzending.

Albanië:

Het nummer kabbelt wat voort, maar dat is een van de weinige kritieken die ik heb aan het nummer. Ik ben verder niet zo’n fan van de uithalen aan het begin van het nummer, maar zodra de beat erin komt gaat dit nummer bij mij de goede kant op. Erg fijn nummer met etnische invloeden en tegelijkertijd ook nog best catchy. Maar zoals ik al zei, Duje kabbelt wat voort en dat zou het nummer tegen kunnen werken in de halve finale, omdat ik niet weet of het publiek dit aan het eind van de rit gaat onthouden, ook al zijn ze als twee na laatste aan de beurt. Maar goed, als dit de finale haalt, ben ik daar blij mee.

Litouwen:

En we gaan weer terug naar de onopvallende inzendingen. Er zijn er vrij veel van, dit jaar. Stay heeft een beetje een zelfde aanloop als Too Late for Love van John Lundvik, alleen gaat deze een stuk meer de slappe kant op. Nee, hier laten de Litouwers weer een kans liggen met dit vlees-noch-vis liedje. Het zegt al genoeg dat ik er verder weinig over kwijt kan.

Australië:

We sluiten rockend deze halve finale af en tis ook nog eens een heel lekkere rocker. Catchy discopop met een dosis metal. Zal me niets verbazen als ze een beetje mosterd van Rammstein hebben geleend. Het refrein is tekstueel niet het allerbeste, naar mijn bescheiden mening, maar het nummer heeft meer dan genoeg karakter om door te kunnen gaan. Voyager komt daarnaast ook nog erg sympathiek over.

Top 37:

1. Finland
2. Zweden
3. Spanje
4. Oostenrijk
5. Tsjechië
6. Portugal
7. Australië
8. Estland
9. Albanië
10. Armenië

11. Servië
12. Kroatië
13. Zwitserland
14. Noorwegen
15. Frankrijk
16. Denemarken
17. Slovenië
18. Oekraïne
19. Duitsland
20. Georgië

21. Italië
22. Azerbeidzjan
23. Israël
24. Griekenland
25. Nederland
26. België
27. Litouwen
28. Letland
29. Verenigd Koninkrijk
30. Cyprus

31. Roemenië
32. Moldavië
33. IJsland
34. Malta
35. Ierland
36. San Marino
37. Polen

Al met al vind ik dit een zwak jaar. Veel nummers die ofwel dikke troep, een grijze muis of ontzettend teleurstellend zijn. Van een aantal landen had ik inmiddels wel verwacht dat ze met beter spul op de proppen zouden komen -looking at you especially, Italië. Gelukkig zitten er nog steeds redelijk wat goede nummers tussen in dit veld, maar ten opzichte van de vorige jaren zijn veruit de meeste absoluut van mindere kwaliteit t.o.v. vorige inzendingen. Desondanks kijk ik nog steeds uit naar dit Songfestival, die inmiddels nog maar enkele weken van ons verwijderd is. Kan niet wachten tot de repetities!

Goed, nu we klaar zijn lijkt het me leuk om de laatste 15 jaar eens onder de loep te nemen. De nummer 1 vs de nummer 2.

Wie doet mee?

2007

vs

2007

1 Servië: Marija Šerifović - Molitva
0 Oekraïne: Vjerka Serdjoetsjka - Dancing lasha tumbai

deadline: zo 23 april 20.00 uur

2007

2 Servië: Marija Šerifović - Molitva +1

2007

3 Servië: Marija Šerifović - Molitva +1

2007

4 Servië: Marija Šerifović - Molitva +1

2007

4 Servië: Marija Šerifović - Molitva +1
1 Oekraïne: Vjerka Serdjoetsjka - Dancing lasha tumbai

Voorkeur aan een van de leukste inzendingen van Oekraïne. Molitva ook prima

Ik heb Molitva echt heel hoog zitten. Vind dat nummer een van de beste winnaars van deze eeuw en sowieso in de top 10 van beste winnaars ooit.

Onweerwolf
Zit echt superdicht bij elkaar. Beide inzendingen staan in mijn Top 50 aller tijden maar momenteel wint Verka het net.

4 Servië: Marija Šerifović - Molitva
2 Oekraïne: Vjerka Serdjoetsjka - Dancing lasha tumbai +1

Voor mij beide nieuw, maar zeer de moeite waard.

4 Servië: Marija Šerifović - Molitva
3 Oekraïne: Vjerka Serdjoetsjka - Dancing lasha tumbai +1

2008:

vs.

2008

0 Rusland: Dima Bilan - Believe
1 Oekraïne: Ani Lorak - Shady Lady

deadline: ma 24 april 20.00 uur

Eén van de allerslechtste winnaars ooit. Vreselijk nummer, vreselijke zanger.

2008

2 Oekraïne: Ani Lorak - Shady Lady

Super zwak jaar en wat een verschil met de twee toppers uit 2007. Vind ze beide niks, maar Rusland is echt verschrikkelijk.

2008

3 Oekraïne: Ani Lorak - Shady Lady

Oekraine is nog best geinig als een 00's guilty pleasure. Dima Bilan is de slechtste winnaar ooit (en ook slechter als zijn 2006 nummer dat tweede werd).

Litouwen:
Ik kan het wel waarderen wanneer een (stukje) tekst in de eigen taal is, maar het wordt wel vervelend wanneer je regelmatig 'sjoeta de tuta' in je hoofd hebt, zonder dat je de juiste uitspraak of de betekenis kent. Ik heb het kort even gegoogeld en weet nu waar de lijn ' Čiūto tūto' vandaan komt. Oprecht wel interessant, maar dan kom je er bij herbeluistering achter dat dit geen verschil maakt en dat het best een suf refreintje blijft...

Australië:
Toffe band, oké nummer, maar ik heb niet het gevoel dat dit het beste is dat de band te bieden heeft. Ik ken de band niet goed genoeg om te zeggen of ik het vroegere werk beter vond. Ik weet alleen dat ik de band eens heb opgezocht en nummers ben tegengekomen waar ik liever naar luister dan naar de inzending voor het songfestival. Voor songfestivalbegrippen desalniettemin een goede inzending. Het is een band die helemaal in mijn straatje past, dus ik vind het jammer dat het nummer niet helemaal aan mij besteed is.

Daarmee heb ook ik ze allemaal gehad. Leuk om te lezen hoe anderen over de inzendingen denken. De verschillen verrassen mij vaak net zoveel als de overeenkomsten. Af en toe ben ik ook anders gaan denken over een bepaalde inzending door iets dat ik hier gelezen heb.
Ik blijf hier meelezen, en misschien schrijf ik nog eens wat, maar sluit pas weer volledig aan wanneer het daadwerkelijke festival van start gaat.

1. Letland
2. Spanje
3. Noorwegen
4. Armenië
5. Zweden
6. Israël
7. Tsjechië
8. Georgië
9. Australië
10. Slovenië

11. Albanië
12. Estland
13. Finland
14. Oostenrijk
15. Zwitserland
16. Verenigd Koninkrijk
17. Portugal
18. Servië
19. Kroatië
20. Frankrijk

21. Griekenland
22. Cyprus
23. Nederland
24. Italië
25. Duitsland
26. Moldavië
27. België
28. Polen
29. Oekraïne
30: Litouwen

31. IJsland
32. Denemarken
33. Roemenië
34. Azerbeidzjan
35. Ierland
36. Malta
37. San Marino

Onweerwolf
2008

1 Rusland: Dima Bilan - Believe
3 Oekraïne: Ani Lorak - Shady Lady

Onterecht verguisde winnaar die wat mij betreft minimaal een subtopper is. Al was de studioversie wel veel sterker dan de live performance. De inzending van Oekraïne is net even iets beter dan gemiddeld maar mist iets om het speciaal te maken.

2008

5 Oekraïne: Ani Lorak - Shady Lady

Idd een vreselijke winnaar dat Believe. Shady Lady is wel aardig maar ook niet bijzonder.

1. Rusland
6. Oekraïne

Believe is idd een irritant lied met dito zanger. Ik vind dit persoonlijk een zeer onterechte winnaar.

Ani Lorak vind ik wel overtuigend voor dit soort schlager-pop. Strakke act en goede zang. Het lied is misschien niet vernieuwend maar ik had toch Oekraïne veel meer de overwinning gegund.

2008

7 Oekraïne: Ani Lorak - Shady Lady

Onweerwolf
Albanië

Ruim de helft van de tijd stuurt Albanië of archetypische etnobalkandance of archetypische etnobalkanballad, stijlen die in dat land wel bizar populair zullen moeten zijn. Ook dit jaar is het weer raak, met de dance variant. Persoonlijk kan ik het altijd wel waarderen maar er zit zelden een meesterwerk bij. 2019 had een erg sterke ballad. Gaan we terug naar de jaren '00 dan waren er twee sterke dance inzendingen ('05 en '09) en een heerlijke ballad in '08. Verder was de inzending van 2012 fantastisch maar die was qua sound een vreemde eend in de Albanese bijt. Vaak zijn de inzendingen van dit land het net niet en eindigen ze in mijn middenmoot. Dit jaar is dat ook zeker het geval. Het nummer heeft alle ingrediënten maar er wordt niet op chef niveau mee gekookt. Verder is het thema me allemaal wat te pathetisch. Ook die clip is echt slecht. Veel goud en veel janken.

01. Estland
02. Tsjechië
03. Oostenrijk
04. Duitsland
05. Letland
06. Finland
07. Slovenië
08. Zweden
09. Zwitserland
10. Kroatië

11. Noorwegen
12. Israël
13. Verenigd Koninkrijk
14. Spanje
15. Servië
16. Cyprus
17. Oekraïne
18. Polen
19. Azerbeidzjan
20. Italië

21. Frankrijk
22. Georgië
23. Armenië
24. Albanië
25. Portugal
26. Ierland
27. Moldavië
28. Nederland
29. Denemarken
30. België

31. Griekenland
32. Roemenië
33. San Marino
34. Malta
35. IJsland

Onweerwolf
Litouwen

Litouwen stuurt geregeld belegen inzendingen die populair hadden kunnen zijn in de eerste jaren na de val van De Muur en de onafhankelijkheid. Blijkbaar is dat nog altijd populair in dit land dat soms wat vergeten lijkt. De dame van dit jaar doet me wat denken aan een jonge Willeke Alberti en zodoende heb ik wel wat sympathie. Het is ook geen slecht liedje en ze kan heus zingen maar het is tegelijkertijd enorm plaspauze materiaal.

01. Estland
02. Tsjechië
03. Oostenrijk
04. Duitsland
05. Letland
06. Finland
07. Slovenië
08. Zweden
09. Zwitserland
10. Kroatië

11. Noorwegen
12. Israël
13. Verenigd Koninkrijk
14. Spanje
15. Servië
16. Cyprus
17. Oekraïne
18. Polen
19. Azerbeidzjan
20. Italië

21. Frankrijk
22. Litouwen
23. Georgië
24. Armenië
25. Albanië
26. Portugal
27. Ierland
28. Moldavië
29. Nederland
30. Denemarken

31. België
32. Griekenland
33. Roemenië
34. San Marino
35. Malta
36. IJsland

Onweerwolf
Australië

Ik ben een liefhebber van progrock maar dit is clichématige, verwaterde pap waar ik niets mee kan en wat ik telkens direct na het horen weer ben vergeten.

01. Estland
02. Tsjechië
03. Oostenrijk
04. Duitsland
05. Letland
06. Finland
07. Slovenië
08. Zweden
09. Zwitserland
10. Kroatië

11. Noorwegen
12. Israël
13. Verenigd Koninkrijk
14. Spanje
15. Servië
16. Cyprus
17. Oekraïne
18. Polen
19. Azerbeidzjan
20. Italië

21. Frankrijk
22. Litouwen
23. Georgië
24. Armenië
25. Albanië
26. Australië
27. Portugal
28. Ierland
29. Moldavië
30. Nederland

31. Denemarken
32. België
33. Griekenland
34. Roemenië
35. San Marino
36. Malta
37. IJsland

Onweerwolf
Overigens is progressieve muziek en ESC geen combinatie die je veel ziet maar de Joegoslavische inzending van 1974 was wel erg fantastisch vind ik. Overigens een juweeltje uit de ESC oudheid die ik pas laat heb ontdekt.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:20 uur

geplaatst: vandaag om 22:20 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.