MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival #2

zoeken in:
Onweerwolf
2009:

vs.

2009 was zo'n jaar met een gedoodverfde winnaar die het ook volledig waarmaakte. Niet bezweken onder de druk bracht Alexander Rybak zijn zelfgeschreven novelty-achtige 'Fairytale' naar de winst met een prima uitvoering, een leuke act en een lekker koppie. De tijd was er rijp voor en hoewel ik het inmiddels wel erg vaak heb gehoord vind ik het nog steeds een knappe inzending die in principe wel terecht won, al was het niet mijn topfavoriet want die eer ging naar Turkije en Portugal. Dit was sowieso wel een lekker jaar met ook goede inzendingen van Azerbeidzjan, Estland, Griekenland, Rusland, Israël, Albanië en nog wel enkele die tegen mijn Top 250 aanschurken.

IJsland dan? Mja, ook niet slecht, maar de 2e plek vond ik wel wat overdreven.

1-0

deadline: di 25 april 20.00 uur

PS: Dit was trouwens ook het jaar waarin de mama van Greta Thunberg meedeed en ook die inzending kon ik wel waarderen, al was het wel een tikje fout.

2009

1 Noorwegen: Alexander Rybak - Fairytale
1 IJsland: Yohanna - Is It True +1

Noorwegen: brrrrrr winnaar. IJsland: één van de mooiste Songfestival inzendingen. Makkelijke ronde dus.

En thanks voor het posten van de nieuwe ronde Onweerwolf: het was mijzelf even ontschoten

Joker Out uit Slovenië heeft niet mijn meest favoriete inzending dit jaar, maar ze winnen wel mijn sympathie met hun Carpe Diem reeks op YouTube en dit nieuwe nummer met Elvis Costello vind ik dan weer wel erg fraai.

Onweerwolf
aERodynamIC schreef:
En thanks voor het posten van de nieuwe ronde Onweerwolf: het was mijzelf even ontschoten

Ach, jij bent zo'n beetje de standaard als het gaat om nieuwe ladders posten in De Witte Trui dus als ik het een keer terug kan doen dan graag.

2009

2 IJsland: Yohanna - Is It True +1

Fairytale is een ingenieus popliedje die je na 1x al kan mee neuriën dus snap wel dat het gewonnen heeft. Leuk is ie echter niet. Het wakkert zelfs agressie aan. Ik ga liever voor de IJslandse Ilse DeLange.

2009

3 IJsland: Yohanna - Is It True +1

Ik vind beide nummers leuk maar die van IJsland net iets leuker

Onweerwolf schreef:
(quote)

Ach, jij bent zo'n beetje de standaard als het gaat om nieuwe ladders posten in De Witte Trui dus als ik het een keer terug kan doen dan graag.

Als jij het een beetje in de gaten houdt dagelijks dan komen we er wel (komend weekend kan ik het sowieso even niet, maar dat heb ik al meegerekend haha, we komen precies mooi uit voor de eerste halve finale).

Djarune schreef:
Fairytale is een ingenieus popliedje die je na 1x al kan mee neuriën dus snap wel dat het gewonnen heeft. Leuk is ie echter niet. Het wakkert zelfs agressie aan. Ik ga liever voor de IJslandse Ilse DeLange.

Dat heb ik dus ook. Die olijke jongen op de viool met een vreselijk agressief makend liedje. Ik kan er slecht naar luisteren.

Ik weet niet of ik dat toen hij won ook al zo had eigenlijk of dat dit zo gegroeid is.

2009

4 IJsland: Yohanna - Is It True +1

2009

2 Noorwegen: Alexander Rybak - Fairytale 1
4 IJsland: Yohanna - Is It True

Ik ben uitgeluisterd op Fairytale, maar heb niks met Yohanna

2010

vs

2010

0 Duitsland: Lena Meyer-Landrut - Satellite
1 Turkije: MaNga - We Could Be the Same

deadline: wo 26 april 20.00 uur

Redelijk gelijkwaardig, ik kan ze allebei waarderen, maar net iets meer voorkeur voor MaNga.

2010

1 Duitsland: Lena Meyer-Landrut - Satellite
1 Turkije: MaNga - We Could Be the Same

Ik ga voor de Duitse “girl next door”. Vrolijk liedje wat direct opviel. Die van Turkije vind ik trouwens ook goed.

Onweerwolf
2010

1 Duitsland: Lena Meyer-Landrut - Satellite
2 Turkije: MaNga - We Could Be the Same +1

De Turkse inzending is een behoorlijke oorwurm. Lena's Satellite vind ik ook niet verkeerd maar is wel wat over de houdbaarheidsdatum bij mij.

2010

2 Duitsland: Lena Meyer-Landrut - Satellite
2 Turkije: MaNga - We Could Be the Same

2010

3 Duitsland: Lena Meyer-Landrut - Satellite +1

2010

4 Duitsland: Lena Meyer-Landrut - Satellite +1

2010

4 Duitsland: Lena Meyer-Landrut - Satellite
3 Turkije: MaNga - We Could Be the Same 1

Turkije 2010 is hoe je rock doet op Eurovisie, Lena is ook leuk maar de Lena die niet won is leuker.

2011

vs

2011

0 Azerbeidzjan: Ell & Nikki - Running Scared
1 Italië: Raphael Gualazzi - Madness of Love

deadline: do 27 april 20.00 uur

Weer zo'n vervelende winnaar. Italië had toen moeten winnen (al had Lena het leukste nummer dat jaar, maar die werd na het jaar ervoor gewonnen te hebben 10e).

2011

0 Azerbeidzjan: Ell & Nikki - Running Scared
2 Italië: Raphael Gualazzi - Madness of Love

In 2019 had je veel lijstjes waarin alle winnaars van de jaren '10 gerankd werden. In zeker 80% van de lijstjes stonden Ell & Nikki onderaan en dat is terecht. De keuze is makkelijk. Dit was het jaar van het dieptepunt voor Nederland, De 3js werden allerlaatste in de halve finale (en dat was veel terechter dan de winst van Ell & Nikki).

Onweerwolf
2011

1 Azerbeidzjan: Ell & Nikki - Running Scared

Ook deze winnaar is wat mij betreft onterecht verguisd want het is gewoon een uitstekend popnummer en zeker een van de beste duetten uit de geschiedenis van het ESC. De Italiaanse inzending vond ik maar matig en gezapig. De meeste Italiaanse inzendingen van na hun break bevielen mij beter.

2011 was vooral erg interessant omdat de bookmakers het volstrekt mis hadden. Kanshebbers op papier gingen allemaal de mist in. Frankrijk, Estland, Hongarije.

Voor mij was 2011 overigens een heerlijk jaar. Veel sterke inzendingen, spanning, uitstekende show van de Duitsers (Anke Engelke ) en natuurlijk is dit het jaar van het allerbeste ESC liedje aller tijden: Da Da Dam.

In denk wel dat in de breedte beschouwd 2011 top 3 aller tijden is qua edities voor mij.

2010

5 Duitsland: Lena Meyer-Landrut - Satellite +1
3 Turkije: MaNga - We Could Be the Same

Lena blijf ik een van de leukere inzendingen vinden. Manga ook tof!

2011

Na Dima Bilan de vreselijkste winnaar. Clichématig duet wat niet een top 10 materiaal was

Raphael is gewoon prima

2011

4 Italië: Raphael Gualazzi - Madness of Love +1

Ik ga ervan uit dat Laxus het punt aan Italië heeft gegeven, gezien zijn opmerking.

Verder helemaal eens dat Azerbeidzjan een zwakke winnaar was. Italië is in dat opzicht een erg fijne inzending. 2011 is wat betreft de inzendingen wat mij betreft een jack of all trades, master of none. Veel inzendingen die ik een (ruime) voldoende geef, maar geen enkele die echt boven het maaiveld uitkwam.

Voordeel van zo'n manusje-van-alles-jaar daarentegen is dat er vrij weinig nummers zijn die echt dik door de ondergrens zakken. Dat betekent niet dat ze er niet zijn. Tot dat bedenkelijke groepje behoren inzendingen als die van Portugal, Nederland en Macedonië. De 3J's zijn toen echt terecht afgestraft.

2011

2 Azerbeidzjan: Ell & Nikki - Running Scared +1
4 Italië: Raphael Gualazzi - Madness of Love

2012

vs

2012

1 Zweden: Loreen - Euphoria
0 Rusland: Buranovskiye Babushki - Party for Everybody

deadline: vr 28 april 20.00 uur

2012

2 Zweden: Loreen - Euphoria

Onweerwolf
2012

3 Zweden: Loreen - Euphoria

Tsja..

2012

4 Zweden: Loreen - Euphoria +1

2012

5 Zweden: Loreen - Euphoria +1

Lijkt me vrij duidelijk

2012

6 Zweden: Loreen - Euphoria +1

Makkie

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 00:08 uur

geplaatst: vandaag om 00:08 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.