MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / 'A.I.' in muziek

zoeken in:
Nou, ik word doodmoe van al die "what if Somewhere In Time was a funk record" of "what if Rick James was a heavy metal performer" op Youtube. Dat gezegd hebbende, klik ik het door en ga ik weer verder met oude sketches van Jiskefet bekijken.

Tegelijkertijd heb ik ook complete nieuwe Mercyful Fate en Metallica albums voorbij zien komen. We zijn wat dat betreft niet ver weg van het moment dat het ambacht wordt ingeruild voor een prompt. In synthwave is het allemaal niet meer van elkaar te onderscheiden. Dat gaat mij als bijna vijftiger te snel, maar ik zou niet weten of en hoe het tij te keren.

Edwynn schreef:

klik ik het door en ga ik weer verder met oude sketches van Jiskefet bekijken.

Edwynn schreef:
Dat gezegd hebbende, klik ik het door en ga ik weer verder met oude sketches van Jiskefet bekijken

Hij komt morgen alweer, Zaagmans.

Dat mag dus niet hè?!

Het duurt even maar dan heb je ook wat.

DPG Media Privacy Gate - ad.nl

Blijkbaar zelf verwijderd door de " aanstichter " ( JW Broken Veteran )

Nee, door de rechthebbende. Dat hoeft JW BV niet te zijn en hij zegt zelf ook het niet gedaan te hebben (maar wie weet).

Interessant artikel vandaag in de NRC.

De strijd tegen AI-muziek: Deezer zet als eerste streamingdienst duidelijke labels bij AI - NRC

Knap dat Deezer als een klein Gallisch dorpje stand houdt...

tnf
perrospicados schreef:
Interessant artikel vandaag in de NRC.

De strijd tegen AI-muziek: Deezer zet als eerste streamingdienst duidelijke labels bij AI - NRC

Knap dat Deezer als een klein Gallisch dorpje stand houdt...

Ik heb het een paar maanden geleden een maandje geprobeerd, vanwege de ontwikkelingen bij Spotify.

Jammer dat de database van Deezer wel erg veel gaten bleek te vertonen.

Ik zit al heel wat jaren bij Tidal maar vanwege de berichtgeving in het NRC artikel en de hoeveelheid AI gegenereerde muziek die kennelijk binnen klettert, is Deezer wellicht een alternatief.
Ben benieuwd welke ervaringen users hier hebben met Deezer. (gaten in de database noteer ik

tnf
Ik houd het nog wel in het achterhoofd, voor als Spotify zich op zo'n manier gaat ontwikkelen dat het echt onbruikbaar wordt. Ook als je er specifiek handmatig samengestelde lijsten van 'Jan(neke) met de pet' afspeelt. Ze mogen het daar wel wat makkelijker maken om dergelijke lijsten te vinden, maar dat doen ze natuurlijk expres niet.

Discover Weekly en Release Radar gebruik ik sowieso niet, dat scheelt al.

Afgaande op de Reddit-sub 'True Spotify' worden die door AI-nummers overladen. Maar daarvoor kon ik er ook al niks mee.

perrospicados schreef:
Ik zit al heel wat jaren bij Tidal maar vanwege de berichtgeving in het NRC artikel en de hoeveelheid AI gegenereerde muziek die kennelijk binnen klettert, is Deezer wellicht een alternatief.
Ben benieuwd welke ervaringen users hier hebben met Deezer. (gaten in de database noteer ik

Buiten dat is er geen 'Deezer Connect' of iets dergelijks, dus Deezer via je radio afspelen wordt lastig.

Lijsten die je daar zelf maakt zijn ook lastig verspreidbaar, ze zijn vooral voor andere Deezer-gebruikers.

Onweerwolf
Heeft iemand hier al eens een AI nummer gepost dat hij of zij echt oprecht tof vindt?

Onweerwolf schreef:
Heeft iemand hier al eens een AI nummer gepost dat hij of zij echt oprecht tof vindt?

Ja, dat ene nummer, … wat was het ook alweer, …iets in de tekst met AZC. .. geen idee waar die letters voor staan… in de kroeg veel meegebruld door jeugd…kom, hoe heette het ook al weer. Puntje van m’n tong…verdorie.

Het is natuurlijk wat je definieert onder een "AI nummer"? Als je hebt over een nummer dat 100% genereert werd in vb Suno, dan kan ik je niet direct een voorbeeld geven. Al vermoed ik dat als ik ga zoeken er best nog wel interessante dingen te vinden zullen zijn.

Als een nummer onderdelen mag bevatten die AI gegeneerd zijn dan is het niet ver zoeken. Headache - The Head Hurts but the Heart Knows the Truth (2023) - MusicMeter.nl

Onweerwolf
Ik bedoel gewoon volledige AI muziek. Alles, instrumenten, zang, lyrics, productie. Gewoon zo'n ik druk op een knopje en dan rolt het eruit verhaal.

Kan ik je geen voorbeeld van geven, want dit interesseert me zelf weinig. Vergelijkbaar met op de knop van de synthesizer duwen met een preset synth-melodie.
Maar als het als tool dient lijkt het me best interessant.

Daarom dat ik beetje moeite heb met de houding die aangenomen wordt t.o.v. AI. Er wordt al snel uitgegaan dat iets of 100% natuurlijk of 100% AI is.

Ik dacht dat sinds er oa gecoverd en/of gesampled (Daft Punk e.a..) wordt in muziek het duidelijk is dat de lijn niet altijd duidelijk te bepalen is.

remcodurez schreef:
Daarom dat ik beetje moeite heb met de houding die aangenomen wordt t.o.v. AI. Er wordt al snel uitgegaan dat iets of 100% natuurlijk of 100% AI is.

Is dat zo? Is dat de houding die aangenomen wordt t.o.v. AI?

Behalve door jou dan. Jij ziet het helder.

Hierboven al gemeld door iemand anders AI Content Tagging on Deezer

Vanaf wanneer mag je de tag toevoegen? Hoe openlijk zullen artiesten communiceren over het al dan niet gebruiken van AI-toepassingen?

Overigens is het fijn dat je inziet dat ik de dingen wel helder zie. Je weet het altijd mooi te benadrukken. Verder nog een goeie dag.

Onweerwolf
remcodurez schreef:
Kan ik je geen voorbeeld van geven, want dit interesseert me zelf weinig.

Dat snap ik niet. Het probleem met AI is dat het resultaat wanstaltig en kut is. Of dat nou gaat om chatbots van bedrijven, muziek, plaatjes, filmpjes of die idioterie die je tegenwoordig krijgt als je een Google search doet. Dus als het dat niet meer is dan is dat toch juist handig en positief?

5 vragen over de AI en de muziekindustrie: hoe schikkingen tussen labels en AI-platforms nieuwe kansen bieden - NRC

“Suno is verreweg de grootste. De app van dat bedrijf is in Apples Appstore op dit moment populairder dan Shazam, Soundcloud en YouTube Music. Elke twee weken poepen ze een volledige Spotify-catalogus uit: 100 miljoen liedjes. Dat zijn 7 miljoen liedjes per dag.”

tnf
En toch zijn er nog veel mensen die zogenaamd goede AI-liedjes verdedigen onder het mom van 'waarom wordt een nummer opeens slechter als je erachter komt dat het AI is?'

Onweerwolf
tnf schreef:
En toch zijn er nog veel mensen die zogenaamd goede AI-liedjes verdedigen onder het mom van 'waarom wordt een nummer opeens slechter als je erachter komt dat het AI is?'

En wat is het antwoord?

Onweerwolf schreef:
(quote)

En wat is het antwoord?

Je was me net voor. Ik ben ook erg benieuwd.

Verdorie, jullie zijn mij net voor.

tnf
Onweerwolf schreef:
(quote)

En wat is het antwoord?

Hier, op Fok, begon gisteren een discussie:

Top 2000 Editie 2025 #3 De stemweek is begonnen! | Muziek (MUZ) - forum.fok.nl

Oke maar wat is jouw antwoord op de vraag?

Al eeuwen dezelfde discussie, telkens in een andere context.

Ik zou Aristoteles of Plato kunnen citeren, maar kies voor Dostojewski: "Niets is ondraaglijker voor de mens dan vrijheid"

Je mag deze opinie ook als "interessantdoenerij" bestempelen, of er verder over nadenken...

Onweerwolf

Die website laadt bij mij niet aangezien ik geen reclame accepteer.

remcodurez schreef:
Ik zou Aristoteles of Plato kunnen citeren, maar kies voor Dostojewski: "Niets is ondraaglijker voor de mens dan vrijheid"

Dat citaat van Dostojevski hoort in een context, anders neigt het naar een karikatuur van wat de man bedoelde.

Als het je om meer te doen is dan interessantdoenerij door middel van namedropping, dan kan je misschien de relevatie van je citaat toelichten.

Gast
geplaatst: vandaag om 14:23 uur

geplaatst: vandaag om 14:23 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.