Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival #3
zoeken in:
0
geplaatst: 8 april 2025, 18:02 uur
24. Malta
Eerste deelname: 1971
Aantal deelnamen: 36
Aantal gewonnen: 0
Hoogste positie: 2de (2002, 2005)
Laagste positie: laatste (1971, 1972, 2006, 2023 HF, 2024 HF)
Miriana Conte - Serving
Serving Kant. En nee het is niet wat we denken dat het is want Kant staat voor zingen. Ja duh, Malta
Maar de BBC dacht daar anders over en tja grootbetalers bepalen blijkbaar, dus de hypocriete EBU zwichtte en de tekst moest worden aangepast. De titel is nu dus Serving en het publiek mag lekker hard CUNT zingen, ik bedoel KANT.
Eens kijken hoe deze ietwat ordinaire act gaat uitpakken. Want het is 2025 en dan zijn we wat gevoeliger blijkbaar. Voorheen deden de dames met een maatje meer het niet verkeerd: denk aan Destiny in 2021 en Chiara in 2005 en 2009. Zou het nu weer top 10 gaan worden?
Ik moet toegeven dat ik dit echt vreselijk vond toen ik dit zag tijdens het nationale festival, maar inmiddels is het toch wel een oorwurm geworden en daar ontbreekt het dit jaar regelmatig aan. Alleen die act......
Ik wil dit niet goed vinden, ik vind het niet goed en toch is het een soort stiekeme guilty pleasure aan het worden.
Voorspelling: haalt de finale en dan weet ik het echt niet. Top 10? tussen de 15 en 20???
Top 37:
1. Zweden
2. Oostenrijk
3. België
4. Nederland
5. IJsland
6. Albanië
7. Australië
8. Cyprus
9. Estland
10. Griekenland
11. Polen
12. Letland
13. Litouwen
14. Malta
15. Oekraïne
16. Portugal
17. Azerbeidzjan
18. Noorwegen
19. San Marino
20 . Montenegro
21. Kroatië
22. Slovenië
23. Ierland
24. Armenië
Litouwen stijgt wat door intensief luisteren naar de studioversie. Live raakt het me veel minder. Wie weet stijgt het nog verder.
Mijn favoriet uit Malta:
Malta is geen favoriet Songfestivalland, en ik heb geen enorme favorieten. Debbie Scerrie met Let Me Fly was wel leuk (1997).
Eerste deelname: 1971
Aantal deelnamen: 36
Hoogste positie: 2de (2002, 2005)
Laagste positie: laatste (1971, 1972, 2006, 2023 HF, 2024 HF)
Miriana Conte - Serving
Serving Kant. En nee het is niet wat we denken dat het is want Kant staat voor zingen. Ja duh, Malta

Maar de BBC dacht daar anders over en tja grootbetalers bepalen blijkbaar, dus de hypocriete EBU zwichtte en de tekst moest worden aangepast. De titel is nu dus Serving en het publiek mag lekker hard CUNT zingen, ik bedoel KANT.
Eens kijken hoe deze ietwat ordinaire act gaat uitpakken. Want het is 2025 en dan zijn we wat gevoeliger blijkbaar. Voorheen deden de dames met een maatje meer het niet verkeerd: denk aan Destiny in 2021 en Chiara in 2005 en 2009. Zou het nu weer top 10 gaan worden?
Ik moet toegeven dat ik dit echt vreselijk vond toen ik dit zag tijdens het nationale festival, maar inmiddels is het toch wel een oorwurm geworden en daar ontbreekt het dit jaar regelmatig aan. Alleen die act......
Ik wil dit niet goed vinden, ik vind het niet goed en toch is het een soort stiekeme guilty pleasure aan het worden.
Voorspelling: haalt de finale en dan weet ik het echt niet. Top 10? tussen de 15 en 20???
Top 37:
1. Zweden
2. Oostenrijk
3. België
4. Nederland
5. IJsland
6. Albanië
7. Australië
8. Cyprus
9. Estland
10. Griekenland
11. Polen
12. Letland
13. Litouwen
14. Malta
15. Oekraïne
16. Portugal
17. Azerbeidzjan
18. Noorwegen
19. San Marino
20 . Montenegro
21. Kroatië
22. Slovenië
23. Ierland
24. Armenië
Litouwen stijgt wat door intensief luisteren naar de studioversie. Live raakt het me veel minder. Wie weet stijgt het nog verder.
Mijn favoriet uit Malta:
Malta is geen favoriet Songfestivalland, en ik heb geen enorme favorieten. Debbie Scerrie met Let Me Fly was wel leuk (1997).
0
geplaatst: 8 april 2025, 18:23 uur
1. Polen
2. Litouwen
3. Albanië
4. Oostenrijk
5. Australië
6. Armenië
7. Azerbeidzjan
8. Ijsland
9. Zweden
10. Malta
11. Estland
12. San Marino
13. Nederland
14. België
15. Portugal
16. Cyprus
17. Letland
18. Griekenland
19. Slovenië
20. Oekraïne
21. Noorwegen
22. Ierland
23. Kroatië
24. Montenegro
2. Litouwen
3. Albanië
4. Oostenrijk
5. Australië
6. Armenië
7. Azerbeidzjan
8. Ijsland
9. Zweden
10. Malta
11. Estland
12. San Marino
13. Nederland
14. België
15. Portugal
16. Cyprus
17. Letland
18. Griekenland
19. Slovenië
20. Oekraïne
21. Noorwegen
22. Ierland
23. Kroatië
24. Montenegro
0
geplaatst: 8 april 2025, 19:27 uur
Deel 2 van de sekstrilogie waarvan deze Serving Kant niet mag en Ich Komme en het verlangen naar Milkshake geen probleem zijn. Ik ben niet meteen fan, maar Malta brengt een over de top fout nummer met een knipoog en het werkt al veel en veel beter dan hun inzendingen van de laatste jaren, al lag dat niveau ook wel op niveau kelder. Knipogere foutheid met attitude, Gaat vrij makkelijk naar de finale en als de jury erin mee durft kan het daar de top 10 halen. Zo niet dan strand ze op pakweg 16.
1. Albanie
2. Litouwen
3. IJsland
4. Oekraine
5. Belgie
6. Nederland
7. Oostenrijk
8. Letland
9. Australie
10. Griekenland
11. Zweden
12. Cyprus
13. Portugal
14. Noorwegen
15. San Marino
16. Malta
17. Polen
18. Montenegro
19. Azerbeidzjan
20, Ierland
21, Estland
22. Slovenië
23. Kroatie
24. Armeniè
Malta is geen groot favoriet land hier., De laatste jaren zaten ze zelf heel vaak in de onderste regionen van mijn lijstje (2022, 2023 en 2024 waren alle drie echt vreselijk). In de jaren '90 waren ze wat beter, met af en toe een aardige ballad. Verder waren ze best succesvol met pure pop als Seventh Wonder, maar mijn ding is dat ook niet. Volgens mij had ik deze verleden jaar ook al maar mijn hart kiest toch weer voor hun inzending uit 1975. Verrukkelijke blije seventies kitsch,
1. Albanie
2. Litouwen
3. IJsland
4. Oekraine
5. Belgie
6. Nederland
7. Oostenrijk
8. Letland
9. Australie
10. Griekenland
11. Zweden
12. Cyprus
13. Portugal
14. Noorwegen
15. San Marino
16. Malta
17. Polen
18. Montenegro
19. Azerbeidzjan
20, Ierland
21, Estland
22. Slovenië
23. Kroatie
24. Armeniè
Malta is geen groot favoriet land hier., De laatste jaren zaten ze zelf heel vaak in de onderste regionen van mijn lijstje (2022, 2023 en 2024 waren alle drie echt vreselijk). In de jaren '90 waren ze wat beter, met af en toe een aardige ballad. Verder waren ze best succesvol met pure pop als Seventh Wonder, maar mijn ding is dat ook niet. Volgens mij had ik deze verleden jaar ook al maar mijn hart kiest toch weer voor hun inzending uit 1975. Verrukkelijke blije seventies kitsch,
0
geplaatst: 8 april 2025, 22:45 uur
Malta
Dit nummer is zeker geen niemendalletje. Miriana Conte is een dame met pit en ik verwacht dat veel mensen hiervoor gaan vallen.
Voor mij voelt het echter alsof ik naar bijvoorbeeld een goede darter zit te kijken: het is gewoon niet mijn tak van sport.
1. Ierland
2. Albanië
3. Letland
4. Griekenland
5. Litouwen (Ik merk dat ik het nummer toch makkelijk nog eens opzet, dus een paar plaatsen omhoog)
6. Portugal
7. Oekraïne
8. Nederland
9. Zweden
10. Montenegro
11. Oostenrijk
12. Polen
13. Malta
14. Noorwegen
15. Azerbeidzjan
16. Cyprus
17. België
18. IJsland
19. Australië
20. Armenië
21. Estland
22. San Marino
23. Slovenië
24. Kroatië
Dit nummer is zeker geen niemendalletje. Miriana Conte is een dame met pit en ik verwacht dat veel mensen hiervoor gaan vallen.
Voor mij voelt het echter alsof ik naar bijvoorbeeld een goede darter zit te kijken: het is gewoon niet mijn tak van sport.
1. Ierland
2. Albanië
3. Letland
4. Griekenland
5. Litouwen (Ik merk dat ik het nummer toch makkelijk nog eens opzet, dus een paar plaatsen omhoog)
6. Portugal
7. Oekraïne
8. Nederland
9. Zweden
10. Montenegro
11. Oostenrijk
12. Polen
13. Malta
14. Noorwegen
15. Azerbeidzjan
16. Cyprus
17. België
18. IJsland
19. Australië
20. Armenië
21. Estland
22. San Marino
23. Slovenië
24. Kroatië
0
Onweerwolf
geplaatst: 8 april 2025, 23:27 uur
Malta
Bam! De Maltese inzending is de meest catchy inzending van 2025. Fantastisch strakke compositie vind ik dit en ik hoop dat Miriana er een enorme zomerhit mee gaat scoren in de clubs van Europa. Ik ben wel benieuwd of de jury's de klasse van dit nummer gaan inzien of er hun boomerneus voor ophalen. Ik vermoed dat laatste maar hopelijk heb ik het mis. Uiteraard staat dit nummer bol van de seks maar het ligt er allemaal zo dik bovenop dat ik het juist goed kan hebben hier. He doet me denken aan 2 Live Crew meets Lizzo maar dan vooral in de popvariant ipv hiphop. Het nummer ligt in principe niet binnen mijn eigen stijl maar ik vind het dusdanig goed gedaan dat het absoluut een van mijn favorieten is.
01. Litouwen
02. Oostenrijk
03. België
04. Estland
05. Malta
06. San Marino
07. Australië
08. Portugal
09. Nederland
10. Ierland
11. Oekraïne
12. Albanië
13. Cyprus
14. Griekenland
15. Slovenië
16. IJsland
17. Zweden
18. Letland
19. Noorwegen
20. Azerbeidzjan
21. Polen
22. Kroatië
23. Montenegro
24. Armenië
Malta heeft maar één legendarische inzending van de 36 keer dat ze meededen en die inzending is al door Eric gekozen dus ga ik maar voor mijn nummer 2 die nog steeds best prima is. Hierna zijn er nog enkele aardige nummers uit Malta maar daarna wordt het inderdaad wel hard minder dus 2025 gaat zich makkelijk in de top vestigen.
Mary Spiteri - Little Child | 1992
Een wat kazig en in aandoenlijk accent gezongen liedje waar ik een zwak voor heb omdat het gewoon heel erg Eurovisie is.
Bam! De Maltese inzending is de meest catchy inzending van 2025. Fantastisch strakke compositie vind ik dit en ik hoop dat Miriana er een enorme zomerhit mee gaat scoren in de clubs van Europa. Ik ben wel benieuwd of de jury's de klasse van dit nummer gaan inzien of er hun boomerneus voor ophalen. Ik vermoed dat laatste maar hopelijk heb ik het mis. Uiteraard staat dit nummer bol van de seks maar het ligt er allemaal zo dik bovenop dat ik het juist goed kan hebben hier. He doet me denken aan 2 Live Crew meets Lizzo maar dan vooral in de popvariant ipv hiphop. Het nummer ligt in principe niet binnen mijn eigen stijl maar ik vind het dusdanig goed gedaan dat het absoluut een van mijn favorieten is.
01. Litouwen
02. Oostenrijk
03. België
04. Estland
05. Malta
06. San Marino
07. Australië
08. Portugal
09. Nederland
10. Ierland
11. Oekraïne
12. Albanië
13. Cyprus
14. Griekenland
15. Slovenië
16. IJsland
17. Zweden
18. Letland
19. Noorwegen
20. Azerbeidzjan
21. Polen
22. Kroatië
23. Montenegro
24. Armenië
Malta heeft maar één legendarische inzending van de 36 keer dat ze meededen en die inzending is al door Eric gekozen dus ga ik maar voor mijn nummer 2 die nog steeds best prima is. Hierna zijn er nog enkele aardige nummers uit Malta maar daarna wordt het inderdaad wel hard minder dus 2025 gaat zich makkelijk in de top vestigen.
Mary Spiteri - Little Child | 1992
Een wat kazig en in aandoenlijk accent gezongen liedje waar ik een zwak voor heb omdat het gewoon heel erg Eurovisie is.
0
geplaatst: 8 april 2025, 23:41 uur
Malta. Dit is normaal niet mijn type muziek maar ik vind het wel een goed popnummer compleet met lekkere clap in de percussie, diepe bass, etnisch geluidje, beatdrop en hooks. Het wordt ook lekker overtuigend met “attitude” gebracht. Ik denk dat het Europese publiek hiervan smult.
1. Australië
2. Albanië
3. Zweden
4. België
5. Oostenrijk
6. Malta
7. Montenegro
8. Nederland
9. Letland
10. Cyprus
11. Estland
12. Polen
13. San Marino
14. IJsland
15. Oekraïne
16. Griekenland
17. Noorwegen
18. Azerbeidzjan
19. Ierland
20. Litouwen
21. Portugal
22. Slovenië
23. Armenië
24. Kroatië
1. Australië
2. Albanië
3. Zweden
4. België
5. Oostenrijk
6. Malta
7. Montenegro
8. Nederland
9. Letland
10. Cyprus
11. Estland
12. Polen
13. San Marino
14. IJsland
15. Oekraïne
16. Griekenland
17. Noorwegen
18. Azerbeidzjan
19. Ierland
20. Litouwen
21. Portugal
22. Slovenië
23. Armenië
24. Kroatië
0
geplaatst: 9 april 2025, 08:38 uur
Litouwen valt dit jaar positief op bij mij, niet omdat het nummer nou zo aanstekelijk is (integendeel), maar omdat het een uniek geluid in de wedstrijd vertegenwoordigt. Ik betwijfel of het publiek massaal zal vallen voor deze zwaarmoedige alternatieve rock, maar voor mij is het een welkome afwisseling. Het enige wat ik jammer vind aan het nummer is dat het opbouwt naar een climax, en op het moment dat je een toffe wending verwacht, doet de band hetzelfde trucje nog een keer. Daar laten ze wat mij betreft wel een kans liggen.
1. Oostenrijk
2. Zweden
3. Letland
4. Albanië
5. San Marino
6. Litouwen
7. IJsland
8. Slovenië
9. Azerbeidzjan
10. Oekraïne
11. Portugal
12. Nederland
13. Australië
14. Noorwegen
15. Griekenland
16. Estland
17. Montenegro
18. Armenië
19. Cyprus
20. Polen
21. België
22. Ierland
37. Kroatië
1. Oostenrijk
2. Zweden
3. Letland
4. Albanië
5. San Marino
6. Litouwen
7. IJsland
8. Slovenië
9. Azerbeidzjan
10. Oekraïne
11. Portugal
12. Nederland
13. Australië
14. Noorwegen
15. Griekenland
16. Estland
17. Montenegro
18. Armenië
19. Cyprus
20. Polen
21. België
22. Ierland
37. Kroatië
1
geplaatst: 9 april 2025, 08:48 uur
Hey weet je, het liedje van Malta is best catchy en Miriana Conte heeft een dijk van een stem -- maar jeetje, wat zit dit nummer in mijn irritatiezone. Het is niet alleen die puberale boodschap van ik-wil-te-allen-tijde-mijn-vervelende-zelf-kunnen-zijn of dat ze zichzelf "queen energy" toeschrijft, het is niet eens die gekke behoefte om te willen schelden op het podium. Het is die halfbakken smoes waarmee het (aanvankelijk) verkocht werd. Het hele nummer is in het Engels, behalve dat ene woordje, ja? Het doet me denken aan van die middelbareschoolmeisjes die een fout maken en dan "Grapje!" roepen: dat is niet hoe grappen werken, en zeggen dat je niet "cunt" maar "kant" zingt is geen woordspeling maar een uiting van creatieve luiheid (of armoede, daar ben ik nog niet over uit). Het liedje vind ik leuker dan dat van Ierland, maar hij komt er toch een plaatsje onder te staan, want Ierland weet in elk geval wél wat een woordspeling is.
**
1. Oostenrijk
2. Zweden
3. Letland
4. Albanië
5. San Marino
6. Litouwen
7. IJsland
8. Slovenië
9. Azerbeidzjan
10. Oekraïne
11. Portugal
12. Nederland
13. Australië
14. Noorwegen
15. Griekenland
16. Estland
17. Montenegro
18. Armenië
19. Cyprus
20. Polen
21. België
22. Ierland
23. Malta
37. Kroatië
**
1. Oostenrijk
2. Zweden
3. Letland
4. Albanië
5. San Marino
6. Litouwen
7. IJsland
8. Slovenië
9. Azerbeidzjan
10. Oekraïne
11. Portugal
12. Nederland
13. Australië
14. Noorwegen
15. Griekenland
16. Estland
17. Montenegro
18. Armenië
19. Cyprus
20. Polen
21. België
22. Ierland
23. Malta
37. Kroatië
1
geplaatst: 9 april 2025, 12:19 uur
Estland: Tommy Cash - Espresso Macchiato
Ik ken Tommy Cash vooral van zijn bijdragen aan en samenwerkingen met PC Music-gelieerde muzikanten. Daarmee vergeleken is dit toch wel een beetje flauw. Muzikaal heeft het veel minder te bieden dan een X-Ray (wat een productie van Danny L Harle
en we zien ook A. G. Cook (vandaag de dag vooral bekend als de producer van Charli XCX) in de videoclip), Click van Charli XCX, xXXi_wud_nvrstøp_ÜXXx [Remix] (met Hannah Diamond
) of Who van Modeselektor. Desalniettemin in dit in de context van een Songfestival best een geinig nummer. Catchy deuntje, catchy lyrics. Maar verder niet echt memorabel.
6.3
IJsland: VÆB - RÓA
Begon uitermate kut en ik dacht dat dit naar een dikke onvoldoende ging, maar wonder boven wonder ontwikkelt het nummer zich erg prettig. Er zit veel dynamiek in het nummer en daardoor blijft het me boeien. Heerlijk plat vermaak. Waarom trouwens een vlag van Groenland in de videoclip? Ik neem aan dat de videoclip is opgenomen voordat Trump met zijn wilde plannen kwam en dit geen politiek statement is?
7.5
Polen: Justyna Steczkowska - GAJA
Dit bewandelt de omgekeerde weg. De intro is veelbelovend, maar slaat met tien seconden op de teller alweer dood. Dat het is gezongen in de eigen taal is een pluspunt, zeker omdat het best poëtisch klinkt. Ook hier een viool en als ze die nou wat meer naar de voorgrond hadden gemixt en die platte beat wat meer op de achtergrond, dan was het waarschijnlijk heel wat beter geweest.
5.7
Ik ken Tommy Cash vooral van zijn bijdragen aan en samenwerkingen met PC Music-gelieerde muzikanten. Daarmee vergeleken is dit toch wel een beetje flauw. Muzikaal heeft het veel minder te bieden dan een X-Ray (wat een productie van Danny L Harle
en we zien ook A. G. Cook (vandaag de dag vooral bekend als de producer van Charli XCX) in de videoclip), Click van Charli XCX, xXXi_wud_nvrstøp_ÜXXx [Remix] (met Hannah Diamond
) of Who van Modeselektor. Desalniettemin in dit in de context van een Songfestival best een geinig nummer. Catchy deuntje, catchy lyrics. Maar verder niet echt memorabel.6.3
IJsland: VÆB - RÓA
Begon uitermate kut en ik dacht dat dit naar een dikke onvoldoende ging, maar wonder boven wonder ontwikkelt het nummer zich erg prettig. Er zit veel dynamiek in het nummer en daardoor blijft het me boeien. Heerlijk plat vermaak. Waarom trouwens een vlag van Groenland in de videoclip? Ik neem aan dat de videoclip is opgenomen voordat Trump met zijn wilde plannen kwam en dit geen politiek statement is?
7.5
Polen: Justyna Steczkowska - GAJA
Dit bewandelt de omgekeerde weg. De intro is veelbelovend, maar slaat met tien seconden op de teller alweer dood. Dat het is gezongen in de eigen taal is een pluspunt, zeker omdat het best poëtisch klinkt. Ook hier een viool en als ze die nou wat meer naar de voorgrond hadden gemixt en die platte beat wat meer op de achtergrond, dan was het waarschijnlijk heel wat beter geweest.
5.7
0
geplaatst: 9 april 2025, 17:11 uur
25. Georgië
Eerste deelname: 2007
Aantal deelnamen: 16
Hoogste positie: 9de (2010, 2011)
Laagste positie: laatste (2014 HF, 2018 HF, 2022 HF)
Mariam Sjengelia - Freedom
Georgië: elk jaar denk ik 'oh ja, die doen ook mee'. Dat zegt al genoeg.
Dit jaar was Freedom één van de laatste toevoegingen aan het deelnemersveld. Mooie vrouw, bijzonder nummer, maar wel eentje die niet makkelijk overkomt en tja.... het is wel het Songfestival. Nu hoeft dat niet nadelig te zijn, maar het maakt het wel lastiger.
Ik moet toegeven dat ik dit nummer in het begin helemaal niks vond, maar dat ik het nu steeds meer kan waarderen. Toch blijft het een moeilijk geval. Ik weet simpelweg niet waar ik dit nummer moet plaatsen in mijn lijst. Het is indrukwekkend en tegelijk ook rommelig of zo.
Wat mij betreft de meest vreemde eend in de bijt dit jaar. Voorlopig nog maar ergens in de achterhoede.
Voorspelling: haalt de finale niet.
Top 37:
1. Zweden
2. Oostenrijk
3. België
4. Nederland
5. Litouwen
6. IJsland
7. Albanië
8. Australië
9. Cyprus
10. Estland
11. Griekenland
12. Polen
13. Letland
14. Malta
15. Oekraïne
16. Georgië
17. Portugal
18. Azerbeidzjan
19. Noorwegen
20. San Marino
21 . Montenegro
22. Kroatië
23. Slovenië
24. Ierland
25. Armenië
Mijn favoriet uit Georgië:
Ik heb bar weinig met de inzendingen uit Georgië, maar voor die uit 2016 maak ik een uitzondering: het alternatieve Midnight Gold van Nika Kocharov & Young Georgian Lolitaz beviel me wel.
Aantal deelnamen: 16
Hoogste positie: 9de (2010, 2011)
Laagste positie: laatste (2014 HF, 2018 HF, 2022 HF)
Mariam Sjengelia - Freedom
Georgië: elk jaar denk ik 'oh ja, die doen ook mee'. Dat zegt al genoeg.
Dit jaar was Freedom één van de laatste toevoegingen aan het deelnemersveld. Mooie vrouw, bijzonder nummer, maar wel eentje die niet makkelijk overkomt en tja.... het is wel het Songfestival. Nu hoeft dat niet nadelig te zijn, maar het maakt het wel lastiger.
Ik moet toegeven dat ik dit nummer in het begin helemaal niks vond, maar dat ik het nu steeds meer kan waarderen. Toch blijft het een moeilijk geval. Ik weet simpelweg niet waar ik dit nummer moet plaatsen in mijn lijst. Het is indrukwekkend en tegelijk ook rommelig of zo.
Wat mij betreft de meest vreemde eend in de bijt dit jaar. Voorlopig nog maar ergens in de achterhoede.
Voorspelling: haalt de finale niet.
Top 37:
1. Zweden
2. Oostenrijk
3. België
4. Nederland
5. Litouwen
6. IJsland
7. Albanië
8. Australië
9. Cyprus
10. Estland
11. Griekenland
12. Polen
13. Letland
14. Malta
15. Oekraïne
16. Georgië
17. Portugal
18. Azerbeidzjan
19. Noorwegen
20. San Marino
21 . Montenegro
22. Kroatië
23. Slovenië
24. Ierland
25. Armenië
Mijn favoriet uit Georgië:
Ik heb bar weinig met de inzendingen uit Georgië, maar voor die uit 2016 maak ik een uitzondering: het alternatieve Midnight Gold van Nika Kocharov & Young Georgian Lolitaz beviel me wel.
0
Onweerwolf
geplaatst: 9 april 2025, 17:49 uur
Georgië
Nadat er al 4 verschillende Mariam's aan het JESC meededen mag de 5e nu eens aantreden voor het ESC. Georgië is een land dat het ESC wel zeker serieus neemt en probeert om met smaakvolle inzendingen te komen. Dat is niet altijd succesvol want vaak is de middenmoot het hoogste haalbare. Ook dit jaar hebben ze weer zo'n nummer. Statig als een chanson, met een capabele zangeres. Een tikje modern in de muziek, al is het eigenlijk wat té dynamisch en qua gevoel heel erg oldschool Eurovisie en daarmee dus ook wel wat belegen. Helaas want ik vind het wel gewoon een goed nummer als ik de tijd neem om er echt naar te luisteren. Het blijft alleen wat moeilijk hangen. Gevalletje net niet maar van mij krijgt ze wel het voordeel van de twijfel.
01. Litouwen
02. Oostenrijk
03. België
04. Estland
05. Malta
06. San Marino
07. Australië
08. Portugal
09. Nederland
10. Ierland
11. Oekraïne
12. Albanië
13. Cyprus
14. Georgië
15. Griekenland
16. Slovenië
17. IJsland
18. Zweden
19. Letland
20. Noorwegen
21. Azerbeidzjan
22. Polen
23. Kroatië
24. Montenegro
25. Armenië
Mijn favoriet uit Georgië is zeker niet dat wanstaltige lolitaliedje waar Eric fan van is want die staat 16e van de 16 in mijn rangschikking. Ik kies voor:
Eldrine - One More Day | 2011
Een banger!
Nadat er al 4 verschillende Mariam's aan het JESC meededen mag de 5e nu eens aantreden voor het ESC. Georgië is een land dat het ESC wel zeker serieus neemt en probeert om met smaakvolle inzendingen te komen. Dat is niet altijd succesvol want vaak is de middenmoot het hoogste haalbare. Ook dit jaar hebben ze weer zo'n nummer. Statig als een chanson, met een capabele zangeres. Een tikje modern in de muziek, al is het eigenlijk wat té dynamisch en qua gevoel heel erg oldschool Eurovisie en daarmee dus ook wel wat belegen. Helaas want ik vind het wel gewoon een goed nummer als ik de tijd neem om er echt naar te luisteren. Het blijft alleen wat moeilijk hangen. Gevalletje net niet maar van mij krijgt ze wel het voordeel van de twijfel.
01. Litouwen
02. Oostenrijk
03. België
04. Estland
05. Malta
06. San Marino
07. Australië
08. Portugal
09. Nederland
10. Ierland
11. Oekraïne
12. Albanië
13. Cyprus
14. Georgië
15. Griekenland
16. Slovenië
17. IJsland
18. Zweden
19. Letland
20. Noorwegen
21. Azerbeidzjan
22. Polen
23. Kroatië
24. Montenegro
25. Armenië
Mijn favoriet uit Georgië is zeker niet dat wanstaltige lolitaliedje waar Eric fan van is want die staat 16e van de 16 in mijn rangschikking. Ik kies voor:
Eldrine - One More Day | 2011
Een banger!
0
geplaatst: 9 april 2025, 17:55 uur
Klinkt helemaal niet verkeerd Georgië. Hoewel ik de eerste helft van het nummer een stuk beter vind dan het tweede. Mooie meid ook. Niet onbelangrijk.
1. Polen
2. Litouwen
3. Albanië
4. Oostenrijk
5. Australië
6. Armenië
7. Azerbeidzjan
8. Ijsland
9. Georgië
10. Zweden
11. Malta
12. Estland
13. San Marino
14. België
15. Nederland
16. Portugal
17. Cyprus
18. Letland
19. Griekenland
20. Slovenië
21. Oekraïne
22. Noorwegen
23. Ierland
24. Kroatië
25. Montenegro
1. Polen
2. Litouwen
3. Albanië
4. Oostenrijk
5. Australië
6. Armenië
7. Azerbeidzjan
8. Ijsland
9. Georgië
10. Zweden
11. Malta
12. Estland
13. San Marino
14. België
15. Nederland
16. Portugal
17. Cyprus
18. Letland
19. Griekenland
20. Slovenië
21. Oekraïne
22. Noorwegen
23. Ierland
24. Kroatië
25. Montenegro
0
geplaatst: 9 april 2025, 18:42 uur
Malta:
Ik vind dit lekker hoor. Als ik puur afga op het nummer zelf dan klinkt dit gewoon goed. Catchy en ritmisch en dat terwijl het nummer niet eens zo heel veel origineel doet. Ja, het nummer is wat puberaal en qua diepte komt dit nummer niet verder dat het kinderbadje, maar dit is een van de weinige liedjes waarbij dit voor mij niet zo heel veel uitmaakt. Hier zit namelijk een aanstekelijkheid in waar ik niet heel snel van af kom. Daarnaast verwacht ik van dit nummer dat het met de staging wel snor zal zitten. Dit is namelijk zo'n plaat die zich leent voor het live publiek. Ik denk dat dit vrij makkelijk naar de finale zal gaan.
Georgië:
Hmm, dit klinkt niet slecht, al is het zeker wat middle of the road. Doet niet echt iets verkeerd, maar kleurt ook niet echt buiten de lijntjes. Belegen is denk ik wel een goed woord voor deze plaat. Al kan ik hiervan ook weer niet zeggen dat het niet blijft hangen. Dat zegt, met deze Eurovisielineup, toch wel wat. Enige jammere vind ik toch de switch naar het Engels. Had het liever volledig in het Georgisch gehoord. Veel zal vallen en staan met hoe de zangeres dit live zal brengen, vermoed ik, al klinkt Mariam in de studioversie goed. Ze brengt het nummer in elk geval met enige overtuiging. Of dit de finale gaat halen weet ik niet, maar ik zou er niet tegen op zijn.
1. Zweden
2. België
3. Oostenrijk
4. Albanië
5. Nederland
6. IJsland
7. Malta
8. Cyprus
9. Australië
10. Oekraïne
11. Georgië
12. San Marino
13. Portugal
14. Letland
15. Litouwen
16. Griekenland
17. Montenegro
18. Azerbeidzjan
19. Estland
20. Noorwegen
21. Polen
22. Armenië
23. Ierland
24. Kroatië
25. Slovenië
Ik vind dit lekker hoor. Als ik puur afga op het nummer zelf dan klinkt dit gewoon goed. Catchy en ritmisch en dat terwijl het nummer niet eens zo heel veel origineel doet. Ja, het nummer is wat puberaal en qua diepte komt dit nummer niet verder dat het kinderbadje, maar dit is een van de weinige liedjes waarbij dit voor mij niet zo heel veel uitmaakt. Hier zit namelijk een aanstekelijkheid in waar ik niet heel snel van af kom. Daarnaast verwacht ik van dit nummer dat het met de staging wel snor zal zitten. Dit is namelijk zo'n plaat die zich leent voor het live publiek. Ik denk dat dit vrij makkelijk naar de finale zal gaan.
Georgië:
Hmm, dit klinkt niet slecht, al is het zeker wat middle of the road. Doet niet echt iets verkeerd, maar kleurt ook niet echt buiten de lijntjes. Belegen is denk ik wel een goed woord voor deze plaat. Al kan ik hiervan ook weer niet zeggen dat het niet blijft hangen. Dat zegt, met deze Eurovisielineup, toch wel wat. Enige jammere vind ik toch de switch naar het Engels. Had het liever volledig in het Georgisch gehoord. Veel zal vallen en staan met hoe de zangeres dit live zal brengen, vermoed ik, al klinkt Mariam in de studioversie goed. Ze brengt het nummer in elk geval met enige overtuiging. Of dit de finale gaat halen weet ik niet, maar ik zou er niet tegen op zijn.
1. Zweden
2. België
3. Oostenrijk
4. Albanië
5. Nederland
6. IJsland
7. Malta
8. Cyprus
9. Australië
10. Oekraïne
11. Georgië
12. San Marino
13. Portugal
14. Letland
15. Litouwen
16. Griekenland
17. Montenegro
18. Azerbeidzjan
19. Estland
20. Noorwegen
21. Polen
22. Armenië
23. Ierland
24. Kroatië
25. Slovenië
0
geplaatst: 9 april 2025, 20:41 uur
Van de meer klassieke ballades (zeg maar het bakje waar je ook Montenegro en Slovenie in vind) heeft Georgie duidelijk de beste. Haar stem is best mooi. Er wordt wat interressant gespeeld in de productie. En het heeft allemaal iets filmisch. Nadeel is dat het nummer niet goed blijft hangen in de je hoofd en ik vrees dat het publiek toch niet snel gaat pakken. Al stemt een deel van het publiek wel voor goed gezongen ballads die soms onverwacht de finale halen. Dit gaat op het randje hangen. Net erin of net eruit.
Ook van Georgie geen groot liefhebber. Soms als ze out of the box gaan (en totaal kansloos zijn) mag ik ze eigenlijk wel. Zoals Circus Mircus.
1. Albanie
2. Litouwen
3. IJsland
4. Oekraine
5. Belgie
6. Nederland
7. Oostenrijk
8. Letland
9. Australie
10. Griekenland
11. Zweden
12. Cyprus
13. Portugal
14. Noorwegen
15. San Marino
16. Georgie
17. Malta
18. Polen
19. Montenegro
20. Azerbeidzjan
21, Ierland
22. Estland
23. Slovenië
24. Kroatie
25. Armeniè
Ook van Georgie geen groot liefhebber. Soms als ze out of the box gaan (en totaal kansloos zijn) mag ik ze eigenlijk wel. Zoals Circus Mircus.
1. Albanie
2. Litouwen
3. IJsland
4. Oekraine
5. Belgie
6. Nederland
7. Oostenrijk
8. Letland
9. Australie
10. Griekenland
11. Zweden
12. Cyprus
13. Portugal
14. Noorwegen
15. San Marino
16. Georgie
17. Malta
18. Polen
19. Montenegro
20. Azerbeidzjan
21, Ierland
22. Estland
23. Slovenië
24. Kroatie
25. Armeniè
2
geplaatst: 9 april 2025, 21:37 uur
Dit is wel een fraaie versie van de Litouwse Katarsis:
Het nummer is met deze versie ineens goed gevallen en flink gestegen in mijn lijst
Het nummer is met deze versie ineens goed gevallen en flink gestegen in mijn lijst
0
Onweerwolf
geplaatst: 9 april 2025, 23:18 uur
Ik heb inmiddels al een .flac versie gevonden op slsk van de aankomende CD dus eindelijk van die gare YT rips af. 

0
geplaatst: 10 april 2025, 09:08 uur
De Georgische inzending vond ik bij eerste luisterbeurt moeilijk te duiden. Het nummer heeft een aparte opbouw. Er zijn wel twee coupletten en een, maar het tweede couplet klinkt meer als een brug, en omdat er halverwege van taal wordt gewisseld, is het alsof het nummer opnieuw start. Bovendien eindigt de boel voor mijn gevoel erg abrupt, alsof het oorspronkelijk nog twee minuten langer had geduurd. Dat gezegd hebbend, naarmate ik 'm vaker hoor, ga ik deze wel steeds meer waarderen. Het heeft iets Bond-achtigs, maar met genoeg verrassende elementen om de boel fris te houden. En tjonge, wat een mooie vrouw om te zien ook!
1. Oostenrijk
2. Zweden
3. Letland
4. Albanië
5. Litouwen
6. San Marino
7. Georgië
8. IJsland
9. Slovenië
10. Azerbeidzjan
11. Oekraïne
12. Portugal
13. Nederland
14. Griekenland
15. Noorwegen
16. Australië
17. Estland
18. Montenegro
19. Armenië
20. Cyprus
21. Polen
22. België
23. Ierland
24. Malta
37. Kroatië
1. Oostenrijk
2. Zweden
3. Letland
4. Albanië
5. Litouwen
6. San Marino
7. Georgië
8. IJsland
9. Slovenië
10. Azerbeidzjan
11. Oekraïne
12. Portugal
13. Nederland
14. Griekenland
15. Noorwegen
16. Australië
17. Estland
18. Montenegro
19. Armenië
20. Cyprus
21. Polen
22. België
23. Ierland
24. Malta
37. Kroatië
1
geplaatst: 10 april 2025, 12:33 uur
Oekraïne: Ziferblat - Bird of Pray
Misschien niet zo indrukwekkend als andere jaren, maar weer komt Oekraïne met een zeer degelijke inzending. Het nummer is misschien op momenten wat saai, maar daar staan ook genoeg goede fragmenten tegenover. Genoeg dynamiek om de het hele nummer te blijven boeien. De breaks aan het einde zijn erg goed geplaatst.
7.4
Portugal: NAPA - Deslocado
Beetje saai, maar ook weer niet zo erg dat het me stoort. Kan er ook weinig over kwijt. Wat betreft oude Portugese inzending, Conan Osíris is het beste nummer ooit (van wat ik ken dan) dat de halve finales niet overleefde #justiceforconan.
6
Tijd voor een top-5:
1. IJsland
2. Oekraïne
3. Estland
4. Portugal
5. Polen
Misschien niet zo indrukwekkend als andere jaren, maar weer komt Oekraïne met een zeer degelijke inzending. Het nummer is misschien op momenten wat saai, maar daar staan ook genoeg goede fragmenten tegenover. Genoeg dynamiek om de het hele nummer te blijven boeien. De breaks aan het einde zijn erg goed geplaatst.
7.4
Portugal: NAPA - Deslocado
Beetje saai, maar ook weer niet zo erg dat het me stoort. Kan er ook weinig over kwijt. Wat betreft oude Portugese inzending, Conan Osíris is het beste nummer ooit (van wat ik ken dan) dat de halve finales niet overleefde #justiceforconan.
6
Tijd voor een top-5:
1. IJsland
2. Oekraïne
3. Estland
4. Portugal
5. Polen
0
geplaatst: 10 april 2025, 17:45 uur
26. Denemarken
Eerste deelname: 1957
Aantal deelnamen: 52
Aantal gewonnen: 3
Hoogste positie: 1ste (1963, 2000, 2013)
Laagste positie: laatste (2002)
Sissal - Hallucination
De kledingadviseur van Sissal is hopelijk ontslagen na de nationale finale in Denemarken.
Het schijnt trouwens een tof, leuk mens te zijn bleek op de dag in Amsterdam afgelopen week. Ik was er niet bij, maar aan de contacten met andere landen wat ik in filmpjes voorbij zag komen was dat duidelijk af te lezen. Met haar kan je wel lol beleven. Maar ja, daar stemmen we verder niet voor toch.
En dan het nummer. Tja, ik heb er niet heel veel mee, maar ben wel milder geworden de laatste tijd. Wederom zo'n jaren '90 stamper. Blijkbaar helemaal in dit jaar (en dat begon vorig jaar al). Maar het is een beetje een lichtgewicht nummer. Toch is hier zeker wel publiek voor, dus de finale moet wel lukken lijkt me zo.
En voor mij is dit er eentje waar ik me niet aan stoor, waar ik niet heel negatief over ben, maar waar ik ook niet echt warm voor loop. Een middenmotor noemen ze dat dan.
Voorspelling: haalt de finale en eindigt daar ergens tussen de 12e en 16e plaats.
Top 37:
1. Zweden
2. Oostenrijk
3. België
4. Nederland
5. Litouwen
6. IJsland
7. Albanië
8. Australië
9. Cyprus
10. Estland
11. Griekenland
12. Polen
13. Letland
14. Malta
15. Oekraïne
16. Denemarken
17. Georgië
18. Portugal
19. Azerbeidzjan
20. Noorwegen
21. San Marino
22. Montenegro
23. Kroatië
24. Slovenië
25. Ierland
26. Armenië
Mijn favoriet uit Denemarken.
Is al sinds jaar en dag de winnaar uit 1963: Grethe & Jørgen Ingmann met Dansevise.
Eerste deelname: 1957
Aantal deelnamen: 52
Aantal gewonnen: 3
Hoogste positie: 1ste (1963, 2000, 2013)
Laagste positie: laatste (2002)
Sissal - Hallucination
De kledingadviseur van Sissal is hopelijk ontslagen na de nationale finale in Denemarken.
Het schijnt trouwens een tof, leuk mens te zijn bleek op de dag in Amsterdam afgelopen week. Ik was er niet bij, maar aan de contacten met andere landen wat ik in filmpjes voorbij zag komen was dat duidelijk af te lezen. Met haar kan je wel lol beleven. Maar ja, daar stemmen we verder niet voor toch.
En dan het nummer. Tja, ik heb er niet heel veel mee, maar ben wel milder geworden de laatste tijd. Wederom zo'n jaren '90 stamper. Blijkbaar helemaal in dit jaar (en dat begon vorig jaar al). Maar het is een beetje een lichtgewicht nummer. Toch is hier zeker wel publiek voor, dus de finale moet wel lukken lijkt me zo.
En voor mij is dit er eentje waar ik me niet aan stoor, waar ik niet heel negatief over ben, maar waar ik ook niet echt warm voor loop. Een middenmotor noemen ze dat dan.
Voorspelling: haalt de finale en eindigt daar ergens tussen de 12e en 16e plaats.
Top 37:
1. Zweden
2. Oostenrijk
3. België
4. Nederland
5. Litouwen
6. IJsland
7. Albanië
8. Australië
9. Cyprus
10. Estland
11. Griekenland
12. Polen
13. Letland
14. Malta
15. Oekraïne
16. Denemarken
17. Georgië
18. Portugal
19. Azerbeidzjan
20. Noorwegen
21. San Marino
22. Montenegro
23. Kroatië
24. Slovenië
25. Ierland
26. Armenië
Mijn favoriet uit Denemarken.
Is al sinds jaar en dag de winnaar uit 1963: Grethe & Jørgen Ingmann met Dansevise.
0
geplaatst: 10 april 2025, 19:04 uur
Denemarken:
Denemarken heeft het de laatste jaren niet makkelijk wat betreft kwalificatie voor de finale. Ze hebben al vier jaar op rij geen ticket weten te veroveren en hun laatste qualifier dateert alweer van 2019. Dit jaar hopen ze het tij te keren met een danceknaller genaamd Hallucination. Ik denk dat ze een vrij goeie kans maken. Het heeft niet veel om het lijf, zeker met zo'n karig refrein, maar voor de rest kan ik het goed hebben. Het nummer grijpt inderdaad een beetje terug naar de late 90's, misschien zelfs early 2000's, maar benut die inspiratie best wel goed. Ten opzichte van andere dancenummers zoals die van Cyprus en België vind ik deze wat zwakker, maar verder is de plaat een van de betere inzendingen over de gehele linie, naar mijn mening. Wat mij betreft mag Sissal naar de finale, zeker als ze het zangtechnisch weer kan waarmaken.
1. Zweden
2. België
3. Oostenrijk
4. Albanië
5. Nederland
6. IJsland
7. Malta
8. Cyprus
9. Denemarken
10. Australië
11. Oekraïne
12. Georgië
13. San Marino
14. Portugal
15. Letland
16. Litouwen
17. Griekenland
18. Montenegro
19. Azerbeidzjan
20. Estland
21. Noorwegen
22. Polen
23. Armenië
24. Ierland
25. Kroatië
26. Slovenië
Denemarken heeft het de laatste jaren niet makkelijk wat betreft kwalificatie voor de finale. Ze hebben al vier jaar op rij geen ticket weten te veroveren en hun laatste qualifier dateert alweer van 2019. Dit jaar hopen ze het tij te keren met een danceknaller genaamd Hallucination. Ik denk dat ze een vrij goeie kans maken. Het heeft niet veel om het lijf, zeker met zo'n karig refrein, maar voor de rest kan ik het goed hebben. Het nummer grijpt inderdaad een beetje terug naar de late 90's, misschien zelfs early 2000's, maar benut die inspiratie best wel goed. Ten opzichte van andere dancenummers zoals die van Cyprus en België vind ik deze wat zwakker, maar verder is de plaat een van de betere inzendingen over de gehele linie, naar mijn mening. Wat mij betreft mag Sissal naar de finale, zeker als ze het zangtechnisch weer kan waarmaken.
1. Zweden
2. België
3. Oostenrijk
4. Albanië
5. Nederland
6. IJsland
7. Malta
8. Cyprus
9. Denemarken
10. Australië
11. Oekraïne
12. Georgië
13. San Marino
14. Portugal
15. Letland
16. Litouwen
17. Griekenland
18. Montenegro
19. Azerbeidzjan
20. Estland
21. Noorwegen
22. Polen
23. Armenië
24. Ierland
25. Kroatië
26. Slovenië
0
Onweerwolf
geplaatst: 10 april 2025, 19:16 uur
Denemarken
Denemarken is al een paar jaar lang de weg helemaal kwijt. Was 2021 nog een guilty pleasure voor mij vanwege de dikke retrosaus, daarna werd het echt lastig met absoluut dieptepunt vorig jaar. En dit jaar gaan ze daar nog eens onderdoor want is echte kutmuziek nog tot daar aan toe; aan clichématige dertien-in-het-dozijn Troskompascore heb ik dus een broertje dood. Hallucination is een waardeloos en volstrekt inhoudsloos jengelnummer, Sissal is een matige zangeres en het ziet er ook totaal niet uit. En dat is sneu want ik weet zeker dat er honderden Deense songwriters, die wel talent hebben, op de bank zitten en achter hun oren krabben als ze dit zien. Ga je schamen Denemarken. Pfff.
01. Litouwen
02. Oostenrijk
03. België
04. Estland
05. Malta
06. San Marino
07. Australië
08. Portugal
09. Nederland
10. Ierland
11. Oekraïne
12. Albanië
13. Cyprus
14. Georgië
15. Griekenland
16. Slovenië
17. IJsland
18. Zweden
19. Letland
20. Noorwegen
21. Azerbeidzjan
22. Polen
23. Kroatië
24. Montenegro
25. Armenië
26. Denemarken
Mijn favo uit Denemarken is vandaag weer dezelfde als die van Eric, dus ik kies voor mijn runner-up:
Tommy Seebach Band - Under Stjernerne På Himlen | 1993
Denemarken is sowieso een ster in middelmatigheid qua ESC inzendingen maar voor deze schlager heb ik wel een zwak. Het doet me altijd sterk denken aan Frank Ashton & Mariska Van Kolck - Let Your Sun Shine en dat was een van de nummers die op het mijn allereerste van de radio opgenomen cassettebandje stonden. Jeugdcement dus.
Denemarken is al een paar jaar lang de weg helemaal kwijt. Was 2021 nog een guilty pleasure voor mij vanwege de dikke retrosaus, daarna werd het echt lastig met absoluut dieptepunt vorig jaar. En dit jaar gaan ze daar nog eens onderdoor want is echte kutmuziek nog tot daar aan toe; aan clichématige dertien-in-het-dozijn Troskompascore heb ik dus een broertje dood. Hallucination is een waardeloos en volstrekt inhoudsloos jengelnummer, Sissal is een matige zangeres en het ziet er ook totaal niet uit. En dat is sneu want ik weet zeker dat er honderden Deense songwriters, die wel talent hebben, op de bank zitten en achter hun oren krabben als ze dit zien. Ga je schamen Denemarken. Pfff.
01. Litouwen
02. Oostenrijk
03. België
04. Estland
05. Malta
06. San Marino
07. Australië
08. Portugal
09. Nederland
10. Ierland
11. Oekraïne
12. Albanië
13. Cyprus
14. Georgië
15. Griekenland
16. Slovenië
17. IJsland
18. Zweden
19. Letland
20. Noorwegen
21. Azerbeidzjan
22. Polen
23. Kroatië
24. Montenegro
25. Armenië
26. Denemarken
Mijn favo uit Denemarken is vandaag weer dezelfde als die van Eric, dus ik kies voor mijn runner-up:
Tommy Seebach Band - Under Stjernerne På Himlen | 1993
Denemarken is sowieso een ster in middelmatigheid qua ESC inzendingen maar voor deze schlager heb ik wel een zwak. Het doet me altijd sterk denken aan Frank Ashton & Mariska Van Kolck - Let Your Sun Shine en dat was een van de nummers die op het mijn allereerste van de radio opgenomen cassettebandje stonden. Jeugdcement dus.
0
geplaatst: 10 april 2025, 19:45 uur
Denemarken, wat doe je nu? Pffff, ze vliegt wel heel erg uit de bocht. Beschamend.
1. Polen
2. Litouwen
3. Albanië
4. Oostenrijk
5. Australië
6. Armenië
7. Azerbeidzjan
8. Ijsland
9. Georgië
10. Zweden
11. Malta
12. Estland
13. San Marino
14. België
15. Nederland
16. Portugal
17. Cyprus
18. Letland
19. Griekenland
20. Slovenië
21. Oekraïne
22. Noorwegen
23. Ierland
24. Kroatië
25. Montenegro
26. Denemarken
1. Polen
2. Litouwen
3. Albanië
4. Oostenrijk
5. Australië
6. Armenië
7. Azerbeidzjan
8. Ijsland
9. Georgië
10. Zweden
11. Malta
12. Estland
13. San Marino
14. België
15. Nederland
16. Portugal
17. Cyprus
18. Letland
19. Griekenland
20. Slovenië
21. Oekraïne
22. Noorwegen
23. Ierland
24. Kroatië
25. Montenegro
26. Denemarken
0
geplaatst: 11 april 2025, 09:31 uur
Ze kan een leuk mens zijn, ze heeft een stem die niet gebouwd is voor dit nummer en de act is kleurloos. Het nummer is een lichtgewicht 90's popdeuntje. En dan merk je hoe belangrijk de uitvoerder is. Het liedje van Noorwegen is niet veel dieper. Maar de podiumpresentatie van dat nummer is echt veel beter en ze zang is dat ook. Ik vrees dat ze, als al zo zingt in de nationale finale in de semi erger onderuit gaat en dan is het weer geen finale voor Denemarken. Ik zal het niet missen. Misschien gaan ze ons record wel breken van de finale missen op rij. Dit zou de vijfde worden. Nog drie te gaan.
1. Albanie
2. Litouwen
3. IJsland
4. Oekraine
5. Belgie
6. Nederland
7. Oostenrijk
8. Letland
9. Australie
10. Griekenland
11. Zweden
12. Cyprus
13. Portugal
14. Noorwegen
15. San Marino
16. Georgie
17. Malta
18. Polen
19. Montenegro
20. Azerbeidzjan
21. Denemarken
22, Ierland
23 Estland
24. Slovenië
25. Kroatie
26. Armeniè
Denemarken en ik klikken vaak niet op het festival en vroeger deden ze het altijd beter dan ik wilde, maar de laatste jaren worstelen ze ook met de finale. Terwijl ik ze juist minder vervelend vond. 2021 was leuk, 2023 ook (al stond ik daar alleen in) maar die deugde live niet. 2022 was alsof je buurvrouw nog een keer haar matige 90's bandje bij elkaar had gehaald om met naar het songfestival te komen, maar het was wel aanstekelijk, 2024 was doorsnee en onopvallend en saai.. Maar dan net ervoor: 2015 was een slecht gezongen studentenbandliedje, 2016 was een vreselijke boyband, 2017 een vreselijk zeurderig cliche popliedje, 2018 een nummer dat BZN zou hebben afgekeurd gezongen door een viking en Leonora uit 2019, daar word ik aggressief van. Allemaal bottom 5 van dat jaar.
1963 veruit het best van alles wat ze ooit brachten. Maar met hun winnaar uit 2013 heb ik nooit veel gehad en die uit 2000 hoort zelfs bij de minste winnaars. Leuker zijn wat fijn foute inzendingen van de periode net na hun jarenlange afwezigheid. Super van die tijd allemaal, maar best leuk. Ik ga voor Disco Tango uit 1979. Ook van de keuze van Onweerwolf, Tommy Seebach, alleen een stuk eerder. Hij deed drie keer mee.
1. Albanie
2. Litouwen
3. IJsland
4. Oekraine
5. Belgie
6. Nederland
7. Oostenrijk
8. Letland
9. Australie
10. Griekenland
11. Zweden
12. Cyprus
13. Portugal
14. Noorwegen
15. San Marino
16. Georgie
17. Malta
18. Polen
19. Montenegro
20. Azerbeidzjan
21. Denemarken
22, Ierland
23 Estland
24. Slovenië
25. Kroatie
26. Armeniè
Denemarken en ik klikken vaak niet op het festival en vroeger deden ze het altijd beter dan ik wilde, maar de laatste jaren worstelen ze ook met de finale. Terwijl ik ze juist minder vervelend vond. 2021 was leuk, 2023 ook (al stond ik daar alleen in) maar die deugde live niet. 2022 was alsof je buurvrouw nog een keer haar matige 90's bandje bij elkaar had gehaald om met naar het songfestival te komen, maar het was wel aanstekelijk, 2024 was doorsnee en onopvallend en saai.. Maar dan net ervoor: 2015 was een slecht gezongen studentenbandliedje, 2016 was een vreselijke boyband, 2017 een vreselijk zeurderig cliche popliedje, 2018 een nummer dat BZN zou hebben afgekeurd gezongen door een viking en Leonora uit 2019, daar word ik aggressief van. Allemaal bottom 5 van dat jaar.
1963 veruit het best van alles wat ze ooit brachten. Maar met hun winnaar uit 2013 heb ik nooit veel gehad en die uit 2000 hoort zelfs bij de minste winnaars. Leuker zijn wat fijn foute inzendingen van de periode net na hun jarenlange afwezigheid. Super van die tijd allemaal, maar best leuk. Ik ga voor Disco Tango uit 1979. Ook van de keuze van Onweerwolf, Tommy Seebach, alleen een stuk eerder. Hij deed drie keer mee.
0
geplaatst: 11 april 2025, 13:38 uur
Luisteren we naar hetzelfde nummer? Ik vind Denemarken juist hartstikke leuk dit jaar! Het nummer is niet heel erg opzienbarend, maar die meid kan belten als een beer en ze staat duidelijk met plezier op het podium. Ik vind het een genot om naar te kijken. Wat me ook opvalt: hoe minimalistisch de act is als je het afzet tegen inzendingen als Polen en Spanje. Ik zal er wel helemaal naast zitten (ik was ook van de vorige paar Deense inzendingen fan, vooral die uit 2022 en 2021), maar wat mij betreft: hup, door naar de finale ermee!
1. Oostenrijk
2. Zweden
3. Letland
4. Albanië
5. Denemarken
6. Litouwen
7. San Marino
8. Georgië
9. IJsland
10. Slovenië
11. Azerbeidzjan
12. Oekraïne
13. Portugal
14. Nederland
15. Griekenland
16. Noorwegen
17. Australië
18. Estland
19. Montenegro
20. Armenië
21. Cyprus
22. Polen
23. België
24. Ierland
25. Malta
37. Kroatië
1. Oostenrijk
2. Zweden
3. Letland
4. Albanië
5. Denemarken
6. Litouwen
7. San Marino
8. Georgië
9. IJsland
10. Slovenië
11. Azerbeidzjan
12. Oekraïne
13. Portugal
14. Nederland
15. Griekenland
16. Noorwegen
17. Australië
18. Estland
19. Montenegro
20. Armenië
21. Cyprus
22. Polen
23. België
24. Ierland
25. Malta
37. Kroatië
0
geplaatst: 11 april 2025, 16:51 uur
27. Tsjechië
Aantal deelnamen: 12
Hoogste positie: 6de (2018)
Laagste positie: laatste (2007 HF, 2009 HF)
ADONXS - Kis Kiss Goodbye
De boomlange ADONXS komt met een wat mij betreft prima popnummer. Mooie stem, maar wel ietwat te veel cliché totdat de break aan het einde komt en waar hij ook op het podium een aanstekelijke dans opvoert met zijn dansers.
Ik zwalk telkens heen en weer met mijn waardering. Dan vind ik het een zeer goed nummer en dan doet het me minder, maar die leuke break pakt me dan toch elke keer weer helemaal in. En de twijfel is er inmiddels niet meer.
Voorspelling: haalt de finale en eindigt daar ergens tussen de 9e en 13e plaats.
Top 37:
1. Zweden
2. Oostenrijk
3. België
4. Nederland
5. Litouwen
6. Tsjechië
7. Albanië
8. Australië
9. IJsland
10. Estland
11. Cyprus
12. Griekenland
13. Polen
14. Letland
15. Malta
16. Oekraïne
17. Denemarken
18. Georgië
19. Portugal
20. Azerbeidzjan
21. Noorwegen
22. San Marino
23. Montenegro
24. Kroatië
25. Slovenië
26. Ierland
27. Armenië
Mijn favoriet uit Tsjechië:
Oei, dat is een lastige want ik heb eigenlijk niet echt nummers waar ik wild van word. Dit jaar vind ik dan hun leukste. Laat ik maar een Pierre Kartnertje doen dan: doe Vesna maar.
Aantal deelnamen: 12
Hoogste positie: 6de (2018)
Laagste positie: laatste (2007 HF, 2009 HF)
ADONXS - Kis Kiss Goodbye
De boomlange ADONXS komt met een wat mij betreft prima popnummer. Mooie stem, maar wel ietwat te veel cliché totdat de break aan het einde komt en waar hij ook op het podium een aanstekelijke dans opvoert met zijn dansers.
Ik zwalk telkens heen en weer met mijn waardering. Dan vind ik het een zeer goed nummer en dan doet het me minder, maar die leuke break pakt me dan toch elke keer weer helemaal in. En de twijfel is er inmiddels niet meer.
Voorspelling: haalt de finale en eindigt daar ergens tussen de 9e en 13e plaats.
Top 37:
1. Zweden
2. Oostenrijk
3. België
4. Nederland
5. Litouwen
6. Tsjechië
7. Albanië
8. Australië
9. IJsland
10. Estland
11. Cyprus
12. Griekenland
13. Polen
14. Letland
15. Malta
16. Oekraïne
17. Denemarken
18. Georgië
19. Portugal
20. Azerbeidzjan
21. Noorwegen
22. San Marino
23. Montenegro
24. Kroatië
25. Slovenië
26. Ierland
27. Armenië
Mijn favoriet uit Tsjechië:
Oei, dat is een lastige want ik heb eigenlijk niet echt nummers waar ik wild van word. Dit jaar vind ik dan hun leukste. Laat ik maar een Pierre Kartnertje doen dan: doe Vesna maar.
0
geplaatst: 11 april 2025, 17:25 uur
Mainstreampopnummer, maar wel een van de betere op dat gebied dit jaar. Ik vind de bombast in de productie van het refrein wel leuk en ook de dancebreak, hoewel die wel wat te kort is. De zanger heeft ook best een aantrekkelijke stem. Is ook een beetje een fan favorite en gaat makkelijk naar de finale waar het volgens mij de onderste helft van de top 10 kan halen als alles meezit.
1. Albanie
2. Litouwen
3. IJsland
4. Oekraine
5. Belgie
6. Nederland
7. Oostenrijk
8. Letland
9. Tsjechie
10. Australie
11. Griekenland
12. Zweden
13. Cyprus
14. Portugal
15. Noorwegen
16. San Marino
17. Georgie
18. Malta
19. Polen
20. Montenegro
21. Azerbeidzjan
22. Denemarken
23, Ierland
24 Estland
25. Slovenië
26. Kroatie
27. Armeniè
Tsjechie had een valse start. Want de eerste drie deelnames leverde twee keer de laatste plek in de halve filnale op en een keer de een na laatste. Toen sloegen ze vijf keer over en pas bij poging twee lukte het beter. In 2016 voor het eerst finale. In 2018 voor het eerst top 10, Nu halen zo'n beetje de helft van de tijd de finale en dat zijn meestal de ook betere inzendingen. Het leukst vind ik Vesna en Lake Malawi. Die het beiden heel behoorlijk deden. Eric heeft Vesna, doe ik Lake Malawi.
1. Albanie
2. Litouwen
3. IJsland
4. Oekraine
5. Belgie
6. Nederland
7. Oostenrijk
8. Letland
9. Tsjechie
10. Australie
11. Griekenland
12. Zweden
13. Cyprus
14. Portugal
15. Noorwegen
16. San Marino
17. Georgie
18. Malta
19. Polen
20. Montenegro
21. Azerbeidzjan
22. Denemarken
23, Ierland
24 Estland
25. Slovenië
26. Kroatie
27. Armeniè
Tsjechie had een valse start. Want de eerste drie deelnames leverde twee keer de laatste plek in de halve filnale op en een keer de een na laatste. Toen sloegen ze vijf keer over en pas bij poging twee lukte het beter. In 2016 voor het eerst finale. In 2018 voor het eerst top 10, Nu halen zo'n beetje de helft van de tijd de finale en dat zijn meestal de ook betere inzendingen. Het leukst vind ik Vesna en Lake Malawi. Die het beiden heel behoorlijk deden. Eric heeft Vesna, doe ik Lake Malawi.
0
geplaatst: 11 april 2025, 17:47 uur
Tsjechië:
Ik kan het vrij kort houden vandaag, want ik kan er namelijk niet zo heel veel over kwijt, behalve dat het een fijne popinzending betreft. De dancebreak is goed gevonden en eleveert het geheel naar een wat grotere hoogte betreffende mijn oordeel. De finale zou haalbaar moeten zijn voor de Tsjechen.
1. Zweden
2. België
3. Oostenrijk
4. Albanië
5. Nederland
6. Tsjechië
7. IJsland
8. Malta
9. Cyprus
10. Denemarken
11. Australië
12. Oekraïne
13. Georgië
14. San Marino
15. Portugal
16. Letland
17. Litouwen
18. Griekenland
19. Montenegro
20. Azerbeidzjan
21. Estland
22. Noorwegen
23. Polen
24. Armenië
25. Ierland
26. Kroatië
27. Slovenië
Ik kan het vrij kort houden vandaag, want ik kan er namelijk niet zo heel veel over kwijt, behalve dat het een fijne popinzending betreft. De dancebreak is goed gevonden en eleveert het geheel naar een wat grotere hoogte betreffende mijn oordeel. De finale zou haalbaar moeten zijn voor de Tsjechen.
1. Zweden
2. België
3. Oostenrijk
4. Albanië
5. Nederland
6. Tsjechië
7. IJsland
8. Malta
9. Cyprus
10. Denemarken
11. Australië
12. Oekraïne
13. Georgië
14. San Marino
15. Portugal
16. Letland
17. Litouwen
18. Griekenland
19. Montenegro
20. Azerbeidzjan
21. Estland
22. Noorwegen
23. Polen
24. Armenië
25. Ierland
26. Kroatië
27. Slovenië
0
Onweerwolf
geplaatst: 11 april 2025, 19:27 uur
Tsjechië
Heel knap nummer van Tsjechië hoor. Het doet me vooral ook erg denken aan Duncan Laurence. Met dat verschil dat Arcade heel knap door verstild te raken de aandacht trekt en Kiss Kiss Goodbye gaat juist de andere kant op, richting einde. Maar Adonxs kan wel ernstig goed zingen, heeft een hele toffe vibe en het nummer zit uitstekend in elkaar. Voor mij is dit zelfs een outsider voor de winst die ik voorlopig nog niet ga afschrijven. Tsjechië is sowieso dit decennium wel aardig bezig.
01. Litouwen
02. Oostenrijk
03. België
04. Estland
05. Tsjechië
06. Malta
07. San Marino
08. Australië
09. Portugal
10. Nederland
11. Ierland
12. Oekraïne
13. Albanië
14. Cyprus
15. Georgië
16. Griekenland
17. Slovenië
18. IJsland
19. Zweden
20. Letland
21. Noorwegen
22. Azerbeidzjan
23. Polen
24. Kroatië
25. Montenegro
26. Armenië
27. Denemarken
Mijn Tsjechische favo'tje is dezelfde als die van Eric dus ik kies weer voor mijn runner-up:
We Are Domi - Lights Off | 2022
Ongrijpbaar, origineel en ernstig muzikaal.
Heel knap nummer van Tsjechië hoor. Het doet me vooral ook erg denken aan Duncan Laurence. Met dat verschil dat Arcade heel knap door verstild te raken de aandacht trekt en Kiss Kiss Goodbye gaat juist de andere kant op, richting einde. Maar Adonxs kan wel ernstig goed zingen, heeft een hele toffe vibe en het nummer zit uitstekend in elkaar. Voor mij is dit zelfs een outsider voor de winst die ik voorlopig nog niet ga afschrijven. Tsjechië is sowieso dit decennium wel aardig bezig.
01. Litouwen
02. Oostenrijk
03. België
04. Estland
05. Tsjechië
06. Malta
07. San Marino
08. Australië
09. Portugal
10. Nederland
11. Ierland
12. Oekraïne
13. Albanië
14. Cyprus
15. Georgië
16. Griekenland
17. Slovenië
18. IJsland
19. Zweden
20. Letland
21. Noorwegen
22. Azerbeidzjan
23. Polen
24. Kroatië
25. Montenegro
26. Armenië
27. Denemarken
Mijn Tsjechische favo'tje is dezelfde als die van Eric dus ik kies weer voor mijn runner-up:
We Are Domi - Lights Off | 2022
Ongrijpbaar, origineel en ernstig muzikaal.
0
geplaatst: 11 april 2025, 19:53 uur
Onweerwolf schreef:
Het doet me vooral ook erg denken aan Duncan Laurence.
Het doet me vooral ook erg denken aan Duncan Laurence.
Dat had ik vooral bij deze versie, wat niet zo vreemd is omdat het versterkt wordt door de setting:
* denotes required fields.