Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival #3
zoeken in:
0
geplaatst: 5 april 2025, 16:41 uur
Zoals elk jaar bestel ik de cd en ik ben benieuwd of er dan nog dingen gaan verschuiven in mijn lijst. Toch wat betere kwaliteit dan de Youtube clipjes die ik nu nog bekijk (en de naar mp3 omgezette versies).
Ik kan me zo voorstellen dat Zweden en Oostenrijk van plekje wisselen bijvoorbeeld.
En dan na de finale avond zelf verandert ook weer veel
Ik kan me zo voorstellen dat Zweden en Oostenrijk van plekje wisselen bijvoorbeeld.
En dan na de finale avond zelf verandert ook weer veel

0
Onweerwolf
geplaatst: 5 april 2025, 17:05 uur
ik zie trouwens dat Eric al meer dan 700 JJ scrobbles heeft. 

0
geplaatst: 5 april 2025, 17:55 uur
Oostenrijk komt met een nummer wat eigenlijk te goed is voor een ESF. Vrijwel zekere jury winnaar. Kwalitatief zou dit een betere winnaar zijn dan Zweden maar er gelden vaak andere wetten op een ESF.
1. Polen
2. Albanië
3. Australië
4. Oostenrijk
5. Azerbeidzjan
6. Ijsland
7. Zweden
8. Armenië
9. Estland
10. San Marino
11. Nederland
12. Portugal
13. Cyprus
14. België
15. Letland
16. Slovenië
17. Oekraïne
18. Noorwegen
19. Ierland
20. Kroatië
21. Montenegro
Bij Oostenrijk moet ik altijd gelijk denken aan die vreselijke Conchita Wurst. The Common Linnets had het veel meer verdiend. Maar ja, die hadden geen circusact. Had ik ook veel toffer gevonden dan Duncan Laurence qua winst voor Nederland.
1. Polen
2. Albanië
3. Australië
4. Oostenrijk
5. Azerbeidzjan
6. Ijsland
7. Zweden
8. Armenië
9. Estland
10. San Marino
11. Nederland
12. Portugal
13. Cyprus
14. België
15. Letland
16. Slovenië
17. Oekraïne
18. Noorwegen
19. Ierland
20. Kroatië
21. Montenegro
Bij Oostenrijk moet ik altijd gelijk denken aan die vreselijke Conchita Wurst. The Common Linnets had het veel meer verdiend. Maar ja, die hadden geen circusact. Had ik ook veel toffer gevonden dan Duncan Laurence qua winst voor Nederland.
0
geplaatst: 5 april 2025, 18:41 uur
iTunes zegt 7 hoor en die vertrouw ik meer (plus een paar keer de clip op YouTube)

Maar ongetwijfeld dat de Zweedse band jj daar bij zit

En jij hebt er opeens meer Prince bij

Onweerwolf schreef:
Ik wou dat die CD eens wat eerder uitkwam.
Ik wou dat die CD eens wat eerder uitkwam.
Op iTunes is ie een week eerder te koop, maar ja.... ik wil ook de cd. Ik koop geen cd's meer, alleen lp's maar ik ga niet veranderen van format (de lp versie is vrij recent volgens mij, en die komt nog later).
1
Onweerwolf
geplaatst: 5 april 2025, 22:34 uur
Joy4ever schreef:
Oostenrijk komt met een nummer wat eigenlijk te goed is voor een ESF.
Oostenrijk komt met een nummer wat eigenlijk te goed is voor een ESF.
Er mogen alleen maar nummers meedoen die jij niet goed vindt ofzo?
1
Onweerwolf
geplaatst: 5 april 2025, 22:42 uur
Joy4ever schreef:
Bij Oostenrijk moet ik altijd gelijk denken aan die vreselijke Conchita Wurst. The Common Linnets had het veel meer verdiend. Maar ja, die hadden geen circusact.
Bij Oostenrijk moet ik altijd gelijk denken aan die vreselijke Conchita Wurst. The Common Linnets had het veel meer verdiend. Maar ja, die hadden geen circusact.
Eurovisie Songfestival #2 - MusicMeter.nl
0
geplaatst: 6 april 2025, 11:07 uur
22. Griekenland
Eerste deelname: 1974
Aantal deelnamen: 44
Aantal gewonnen: 1
Hoogste positie: 1ste (2005)
Laagste positie: 16de (2016 HF)
Klavdia - Asteromáta
De 12 punten van Cyprus zijn alvast binnen zullen we maar zeggen.
Maar gaat de rest van Europa hiervoor? Eigen taal doet het bij mij altijd goed en hopelijk ook bij de rest van Europa, want ik vind dit best een fraai nummer.
Wel hetzelfde euvel als veel nummers dit jaar: het blijft niet best hangen. Het is een goed nummer, maar na een paar minuten ben ik het al weer vergeten.
Voor mijn gevoel zit dit een beetje in dezelfde hoek als Polen. Een beetje een mysterieuze vibe, elektronica maar minder opdringerig als sommige andere landen.
Ja, ik vind dit wel wat. Maar hoe ging het ook al weer?
Voorspelling: haalt de finale en eindigt daar ergens tussen 13e en 17e plaats.
Top 37:
1. Zweden
2. Oostenrijk
3. België
4. Nederland
5. IJsland
6. Albanië
7. Australië
8. Cyprus
9. Estland
10. Griekenland
11. Polen
12. Letland
13. Oekraïne
14. Portugal
15. Azerbeidzjan
16. Noorwegen
17. San Marino
18. Montenegro
19. Kroatië
20. Slovenië
21. Ierland
22. Armenië
Mijn favoriet uit Griekenland:
Het wisselt een beetje voor mij: leuke bijdragen afgewisseld met draken. Ik ben wel liefhebber van Anna Vissi's Everything (2006) en de Sakis Rouvas bijdragen vind ik ook vermakelijk. Uiteraard de enige winnaar uit 2005, niet voor niets My Number One hetend, Antique en ook wel oudere nummers.
Maar mijn grote favoriet blijft toch wel Cleopatra met Oulou Tou Kosmou I Elpida. En dan zie ik het live optreden weer en besef hoe leuk dat orkest toch was: deze versie is zo weer heel anders dan die in de studioversie. Heerlijk.
Eerste deelname: 1974
Aantal deelnamen: 44
Aantal gewonnen: 1
Hoogste positie: 1ste (2005)
Laagste positie: 16de (2016 HF)
Klavdia - Asteromáta
De 12 punten van Cyprus zijn alvast binnen zullen we maar zeggen.
Maar gaat de rest van Europa hiervoor? Eigen taal doet het bij mij altijd goed en hopelijk ook bij de rest van Europa, want ik vind dit best een fraai nummer.
Wel hetzelfde euvel als veel nummers dit jaar: het blijft niet best hangen. Het is een goed nummer, maar na een paar minuten ben ik het al weer vergeten.
Voor mijn gevoel zit dit een beetje in dezelfde hoek als Polen. Een beetje een mysterieuze vibe, elektronica maar minder opdringerig als sommige andere landen.
Ja, ik vind dit wel wat. Maar hoe ging het ook al weer?
Voorspelling: haalt de finale en eindigt daar ergens tussen 13e en 17e plaats.
Top 37:
1. Zweden
2. Oostenrijk
3. België
4. Nederland
5. IJsland
6. Albanië
7. Australië
8. Cyprus
9. Estland
10. Griekenland
11. Polen
12. Letland
13. Oekraïne
14. Portugal
15. Azerbeidzjan
16. Noorwegen
17. San Marino
18. Montenegro
19. Kroatië
20. Slovenië
21. Ierland
22. Armenië
Mijn favoriet uit Griekenland:
Het wisselt een beetje voor mij: leuke bijdragen afgewisseld met draken. Ik ben wel liefhebber van Anna Vissi's Everything (2006) en de Sakis Rouvas bijdragen vind ik ook vermakelijk. Uiteraard de enige winnaar uit 2005, niet voor niets My Number One hetend, Antique en ook wel oudere nummers.
Maar mijn grote favoriet blijft toch wel Cleopatra met Oulou Tou Kosmou I Elpida. En dan zie ik het live optreden weer en besef hoe leuk dat orkest toch was: deze versie is zo weer heel anders dan die in de studioversie. Heerlijk.
0
Onweerwolf
geplaatst: 6 april 2025, 12:10 uur
Griekenland
De kleindochter van Nana Mouskouri brengt ons een prima powerballad met etnische franjes. Hoewel ik doorgaans wel een liefhebber ben van dit soort inzendingen en Griekenland ook wel echt hoog heb zitten weet ik het dit jaar niet. Ze zingt prima, het ziet er goed uit maar het beklijft lastig ofzo. Het is misschien net even te veel tussen de lijntjes. Dit zou nog wel kunnen doorgroeien en ik verwacht zeker wel een goede performance die het naar een hoger niveau kan tillen.
01. Oostenrijk
02. België
03. Estland
04. San Marino
05. Australië
06. Portugal
07. Nederland
08. Ierland
09. Oekraïne
10. Albanië
11. Cyprus
12. Griekenland
13. Slovenië
14. IJsland
15. Zweden
16. Letland
17. Noorwegen
18. Azerbeidzjan
19. Polen
20. Kroatië
21. Montenegro
22. Armenië
Mijn favoriete Griekse inzending is:
Mariza Koch - Panaghia Mou, Panaghia Mou | 1976
Een van de mooiste ESC nummer ooit en nog uit de tijd dat politiek wel gewoon kon want dit nummer gaat over de invasie van Cyprus door Turkije.
De kleindochter van Nana Mouskouri brengt ons een prima powerballad met etnische franjes. Hoewel ik doorgaans wel een liefhebber ben van dit soort inzendingen en Griekenland ook wel echt hoog heb zitten weet ik het dit jaar niet. Ze zingt prima, het ziet er goed uit maar het beklijft lastig ofzo. Het is misschien net even te veel tussen de lijntjes. Dit zou nog wel kunnen doorgroeien en ik verwacht zeker wel een goede performance die het naar een hoger niveau kan tillen.
01. Oostenrijk
02. België
03. Estland
04. San Marino
05. Australië
06. Portugal
07. Nederland
08. Ierland
09. Oekraïne
10. Albanië
11. Cyprus
12. Griekenland
13. Slovenië
14. IJsland
15. Zweden
16. Letland
17. Noorwegen
18. Azerbeidzjan
19. Polen
20. Kroatië
21. Montenegro
22. Armenië
Mijn favoriete Griekse inzending is:
Mariza Koch - Panaghia Mou, Panaghia Mou | 1976
Een van de mooiste ESC nummer ooit en nog uit de tijd dat politiek wel gewoon kon want dit nummer gaat over de invasie van Cyprus door Turkije.
0
geplaatst: 6 april 2025, 12:30 uur
Dit nummer kabbelt wel heel erg door. De grijze muis van deze ESF editie.
1. Polen
2. Albanië
3. Australië
4. Oostenrijk
5. Azerbeidzjan
6. Ijsland
7. Zweden
8. Armenië
9. Estland
10. San Marino
11. Nederland
12. Portugal
13. Cyprus
14. België
15. Letland
16. Griekenland
17. Slovenië
18. Oekraïne
19. Noorwegen
20. Ierland
21. Kroatië
22. Montenegro
1. Polen
2. Albanië
3. Australië
4. Oostenrijk
5. Azerbeidzjan
6. Ijsland
7. Zweden
8. Armenië
9. Estland
10. San Marino
11. Nederland
12. Portugal
13. Cyprus
14. België
15. Letland
16. Griekenland
17. Slovenië
18. Oekraïne
19. Noorwegen
20. Ierland
21. Kroatië
22. Montenegro
0
geplaatst: 6 april 2025, 13:49 uur
Griekenland:
Hmm, wat kan ik hierover kwijt? Het nummer klinkt op zich oké en de subtiele elektronische elementen zijn ook aardig. Daarnaast klinkt de zang ook wel goed, al moeten we nog zien hoe dit live over gaat komen. Maar voor de rest ga ik opnieuw in herhaling vallen, want ook dit nummer wil maar niet blijven hangen. Deze degelijke ballad staat me niet tegen, maar is tegelijkertijd ene oor in, andere oor uit. Daarnaast hebben de Grieken ook nog eens de pech dat ze meteen na het overdonderende nummer van Oostenrijk moeten. Het is dat er meer van dit soort grijze muizen te vinden zijn dit jaar, anders had Klavdia het nu nog veel moeilijker gehad. Nu zou het zomaar net aan kunnen worden voor Asteromáta. Of ik het zelf in de finale zou willen zien: misschien. Ik heb niet zo'n sterke gevoelens over dit liedje, dus hier maakt het me niet zoveel uit, eerlijk gezegd.
1. Zweden
2. België
3. Oostenrijk
4. Albanië
5. Nederland
6. IJsland
7. Cyprus
8. Australië
9. Oekraïne
10. San Marino
11. Portugal
12. Letland
13. Griekenland
14. Montenegro
15. Azerbeidzjan
16. Estland
17. Noorwegen
18. Polen
19. Armenië
20. Ierland
21. Kroatië
22. Slovenië
Hmm, wat kan ik hierover kwijt? Het nummer klinkt op zich oké en de subtiele elektronische elementen zijn ook aardig. Daarnaast klinkt de zang ook wel goed, al moeten we nog zien hoe dit live over gaat komen. Maar voor de rest ga ik opnieuw in herhaling vallen, want ook dit nummer wil maar niet blijven hangen. Deze degelijke ballad staat me niet tegen, maar is tegelijkertijd ene oor in, andere oor uit. Daarnaast hebben de Grieken ook nog eens de pech dat ze meteen na het overdonderende nummer van Oostenrijk moeten. Het is dat er meer van dit soort grijze muizen te vinden zijn dit jaar, anders had Klavdia het nu nog veel moeilijker gehad. Nu zou het zomaar net aan kunnen worden voor Asteromáta. Of ik het zelf in de finale zou willen zien: misschien. Ik heb niet zo'n sterke gevoelens over dit liedje, dus hier maakt het me niet zoveel uit, eerlijk gezegd.
1. Zweden
2. België
3. Oostenrijk
4. Albanië
5. Nederland
6. IJsland
7. Cyprus
8. Australië
9. Oekraïne
10. San Marino
11. Portugal
12. Letland
13. Griekenland
14. Montenegro
15. Azerbeidzjan
16. Estland
17. Noorwegen
18. Polen
19. Armenië
20. Ierland
21. Kroatië
22. Slovenië
0
geplaatst: 6 april 2025, 14:46 uur
Klavdia zingt fantastisch, daar ligt het niet aan, het liedje heeft gewoon te weinig om het lijf om me echt te pakken. De eerste minuut is het nog erg mooi, maar tegen de derde minuut zit ik nog steeds te wachten tot het eindelijk begint. Het is smaakvol en ik wil graag hoger geven, maar qua gevoel kom ik toch uit op:
**
1. Oostenrijk
2. Zweden
3. Letland
4. Albanië
5. San Marino
6. IJsland
7. Slovenië
8. Azerbeidzjan
9. Oekraïne
10. Portugal
11. Nederland
12. Australië
13. Noorwegen
14. Griekenland
15. Estland
16. Montenegro
17. Armenië
18. Cyprus
19. Polen
20. België
21. Ierland
37. Kroatië
**
1. Oostenrijk
2. Zweden
3. Letland
4. Albanië
5. San Marino
6. IJsland
7. Slovenië
8. Azerbeidzjan
9. Oekraïne
10. Portugal
11. Nederland
12. Australië
13. Noorwegen
14. Griekenland
15. Estland
16. Montenegro
17. Armenië
18. Cyprus
19. Polen
20. België
21. Ierland
37. Kroatië
0
geplaatst: 6 april 2025, 15:31 uur
Is er al eens eerder een jaar geweest waar we zo op één lijn zitten?
0
geplaatst: 6 april 2025, 16:42 uur
aERodynamIC schreef:
Valt wel mee toch, ik zie aardig wat contrasten.
0
geplaatst: 6 april 2025, 19:45 uur
Die zijn er altijd wel, maar ik heb het gevoel nu wat minder en al helemaal als je naar de opmerkingen kijkt die nogal dezelfde strekking hebben.
0
geplaatst: 6 april 2025, 22:37 uur
Letland, fraai nummer, maar het blijft niet hangen. Less is more zullen ze gedacht hebben. Ik zie het helaas floppen. Kan wellicht met geweldige staging nog wat aan gedaan worden. Portugal heeft dat altijd voor elkaar met zo’n alternatieve inzending.
Armenië. Het live optreden doet me denken aan een de jaarlijkse Paasmusical “The Passion” met PARG als Judas. Een beetje theater is prima, maar dit is musical pop van de allerslechtste soort. Gekgenoeg hoort zo’n inzending bij het ESC. Gaat niet de finale halen.
Oostenrijk. Geweldige zang! Het is wel behoorlijk kitsch, maargoed dat is eigenlijk altijd het geval met opera in een popnummer. Nummer 1 bij de jury zie ik dit wel worden. Of het publiek dit geweldig vindt ligt echt aan de liveshow.
Griekenland. Het begin is goed en naar het einde van de 1e minuut en het begin van de 2e zelfs geweldig met de subtiele analoge synth geluidjes. Rond 1:40 wordt de track volledig verkracht door een simpele etnobeat. Daarna komt er nog een soort fluit die de melodielijn kopieert. Echt zonde. Zat veel meer in na het veelbelovende begin.
1. Australië
2. Albanië
3. Zweden
4. België
5. Oostenrijk
6. Montenegro
7. Nederland
8. Letland
9. San Marino
10. Estland
11. Cyprus
12. Polen
13. IJsland
14. Oekraïne
15. Griekenland
16. Noorwegen
17. Azerbeidzjan
18. Ierland
19. Portugal
20. Slovenië
21. Armenië
22. Kroatië
Armenië. Het live optreden doet me denken aan een de jaarlijkse Paasmusical “The Passion” met PARG als Judas. Een beetje theater is prima, maar dit is musical pop van de allerslechtste soort. Gekgenoeg hoort zo’n inzending bij het ESC. Gaat niet de finale halen.
Oostenrijk. Geweldige zang! Het is wel behoorlijk kitsch, maargoed dat is eigenlijk altijd het geval met opera in een popnummer. Nummer 1 bij de jury zie ik dit wel worden. Of het publiek dit geweldig vindt ligt echt aan de liveshow.
Griekenland. Het begin is goed en naar het einde van de 1e minuut en het begin van de 2e zelfs geweldig met de subtiele analoge synth geluidjes. Rond 1:40 wordt de track volledig verkracht door een simpele etnobeat. Daarna komt er nog een soort fluit die de melodielijn kopieert. Echt zonde. Zat veel meer in na het veelbelovende begin.
1. Australië
2. Albanië
3. Zweden
4. België
5. Oostenrijk
6. Montenegro
7. Nederland
8. Letland
9. San Marino
10. Estland
11. Cyprus
12. Polen
13. IJsland
14. Oekraïne
15. Griekenland
16. Noorwegen
17. Azerbeidzjan
18. Ierland
19. Portugal
20. Slovenië
21. Armenië
22. Kroatië
0
geplaatst: 7 april 2025, 09:02 uur
Ik had per ongeluk mijn stukje over Oostenrijk verwijderd. Poging 2. Ik denk dat Oostenrijk gaat winnen. En vind het ook behoorlijk goed, al heb ik meestal weinig met klassiek getinte pop. Ik ben geloof ik de enige Eurovisiefan die Grande Amore echt een draak vind. Het enige nadeel is dat het redelijk in de buurt zit van het nummer van vorig jaar en dat gebeurt eigenlijk zelden. De winnaar is tegenwoordig bijna altijd totaal anders dan die van het jaar ervoor. Een risico is ook de zang. Het nummer drijft op de stemgymnastiek van JJ. Hij kan zich geen valse noot veroorloven. Dat kan hem de winst kosten. Als hij perfect zingt is de jurywinst binnen en zou het me ook niet verbazen als het eerste of tweede wordt bij het publiek en dan win je dus. Salzburg 2026? (Ze gaan nooit meer naar hoofdsteden tegenwoordig.
1. Albanie
2. IJsland
3. Oekraine
4. Belgie
5. Nederland
6. Oostenrijk
7. Letland
8. Australie
9. Zweden
10. Cyprus
11. Portugal
12. Noorwegen
13. San Marino
14. Polen
15. Montenegro
16. Azerbeidzjan
17. Ierland
18, Estland
19. Slovenië
20. Kroatie
21. Armeniè
Uit de Oostenrijkse geschiedenis kies ik voor guily pleasure Schmetterlinge,
1. Albanie
2. IJsland
3. Oekraine
4. Belgie
5. Nederland
6. Oostenrijk
7. Letland
8. Australie
9. Zweden
10. Cyprus
11. Portugal
12. Noorwegen
13. San Marino
14. Polen
15. Montenegro
16. Azerbeidzjan
17. Ierland
18, Estland
19. Slovenië
20. Kroatie
21. Armeniè
Uit de Oostenrijkse geschiedenis kies ik voor guily pleasure Schmetterlinge,
0
geplaatst: 7 april 2025, 09:19 uur
Griekenland piekte toen ze inj de jaren '00 een reeks Eurovisiebangers brachten die toen populair waren en ze stonden zowat elk jaar in de top 10. Ik heb met de meeste niet zoveel dus ik vond het prima dat ze andere dingen gingen proberen toen het succes verbleekte. Vind het nummer goed, maar het pakt me niet helemaal. Ik denk dat het een borderline qualifier is. Net wel of net niet. De kans dat het lukt is net iets groter dan de kans dat het niet lukt. Maar het nummer is niet heel toegankelijk voor ESF begrippen en mist iets dat het publiek in het nummer haalt. Als het dan toch de finale haalt is het vrees ik bottom 5. Wel groeipotentie bij mij maar die tijd mist het publiek.
1. Albanie
2. IJsland
3. Oekraine
4. Belgie
5. Nederland
6. Oostenrijk
7. Letland
8. Australie
9. Griekenland
10. Zweden
11. Cyprus
12. Portugal
13. Noorwegen
14. San Marino
15. Polen
16. Montenegro
17. Azerbeidzjan
18. Ierland
19, Estland
20. Slovenië
21. Kroatie
22. Armeniè
Ik kies voor een mooie ballad uit 1983 die het niet erg goed deed: Mou les, onterecht totaal vergeten. Ik hou ook erg van Everything uit 2006 maar die heb ik vorig jaar genoemd en soms wil ik wat afwisselen.
1. Albanie
2. IJsland
3. Oekraine
4. Belgie
5. Nederland
6. Oostenrijk
7. Letland
8. Australie
9. Griekenland
10. Zweden
11. Cyprus
12. Portugal
13. Noorwegen
14. San Marino
15. Polen
16. Montenegro
17. Azerbeidzjan
18. Ierland
19, Estland
20. Slovenië
21. Kroatie
22. Armeniè
Ik kies voor een mooie ballad uit 1983 die het niet erg goed deed: Mou les, onterecht totaal vergeten. Ik hou ook erg van Everything uit 2006 maar die heb ik vorig jaar genoemd en soms wil ik wat afwisselen.
0
geplaatst: 7 april 2025, 17:55 uur
23. Litouwen
Eerste deelname: 1994
Aantal deelnamen: 24
Aantal gewonnen: 0
Hoogste positie: 6de (2006)
Laagste positie: laatste (1994, 2005 HF)
Katarsis - Tavo Akys
Nog nooit eerder heeft Litouwen gewonnen en daar mag Katarsis verandering in brengen.
Maar ja, zoals bij meer nummers dit jaar moet ik elke keer diep nadenken welk nummer dat dan is.
Ook dit nummer blijft totaal niet hangen bij mij.
Leuk dat we alternatieve rock voorgeschoteld krijgen, maar het zou dan ook leuk zijn als het iets met me doet en dat doet dit dus totaal niet.
Het nummer gaat nergens heen en als het afgelopen is ben ik het al weer vergeten. Ja, dat maken we vaker mee dit jaar. Het is niet anders. Next!
Voorspelling: gaat niet naar de finale.
Top 37:
1. Zweden
2. Oostenrijk
3. België
4. Nederland
5. IJsland
6. Albanië
7. Australië
8. Cyprus
9. Estland
10. Griekenland
11. Polen
12. Letland
13. Oekraïne
14. Portugal
15. Azerbeidzjan
16. Noorwegen
17. San Marino
18. Montenegro
19. Litouwen
20. Kroatië
21. Slovenië
22. Ierland
23. Armenië
Mijn favoriet uit Litouwen:
The Roop was gelijk een favoriet van me in 2020. Balen dat dat nummer niet meegedaan heeft. Maar een jaar later mochten ze weer met een prima vervanger.
Ik volg de band nog steeds. Binnenkort komt er een nieuw album aan. Toch blijven die twee Songfestival nummers erbovenuit schieten.
Eerste deelname: 1994
Aantal deelnamen: 24
Aantal gewonnen: 0
Hoogste positie: 6de (2006)
Laagste positie: laatste (1994, 2005 HF)
Katarsis - Tavo Akys
Nog nooit eerder heeft Litouwen gewonnen en daar mag Katarsis verandering in brengen.
Maar ja, zoals bij meer nummers dit jaar moet ik elke keer diep nadenken welk nummer dat dan is.
Ook dit nummer blijft totaal niet hangen bij mij.
Leuk dat we alternatieve rock voorgeschoteld krijgen, maar het zou dan ook leuk zijn als het iets met me doet en dat doet dit dus totaal niet.
Het nummer gaat nergens heen en als het afgelopen is ben ik het al weer vergeten. Ja, dat maken we vaker mee dit jaar. Het is niet anders. Next!
Voorspelling: gaat niet naar de finale.
Top 37:
1. Zweden
2. Oostenrijk
3. België
4. Nederland
5. IJsland
6. Albanië
7. Australië
8. Cyprus
9. Estland
10. Griekenland
11. Polen
12. Letland
13. Oekraïne
14. Portugal
15. Azerbeidzjan
16. Noorwegen
17. San Marino
18. Montenegro
19. Litouwen
20. Kroatië
21. Slovenië
22. Ierland
23. Armenië
Mijn favoriet uit Litouwen:
The Roop was gelijk een favoriet van me in 2020. Balen dat dat nummer niet meegedaan heeft. Maar een jaar later mochten ze weer met een prima vervanger.
Ik volg de band nog steeds. Binnenkort komt er een nieuw album aan. Toch blijven die twee Songfestival nummers erbovenuit schieten.
0
geplaatst: 7 april 2025, 18:58 uur
Litouwen. Een beetje de sound van het vroegere werk van Editors op zijn Litouws. Plaat is erg vlak. Vrij saai zelfs. Dit gaat weinig potten breken. Dit jaar trouwens zeer weinig rock op ESC.
Mijn favoriet uit Litouwen is die van vorig jaar:
1. Australië
2. Albanië
3. Zweden
4. België
5. Oostenrijk
6. Montenegro
7. Nederland
8. Letland
9. San Marino
10. Estland
11. Cyprus
12. Polen
13. IJsland
14. Oekraïne
15. Griekenland
16. Noorwegen
17. Azerbeidzjan
18. Ierland
19. Litouwen
20. Portugal
21. Slovenië
22. Armenië
23. Kroatië
Mijn favoriet uit Litouwen is die van vorig jaar:
1. Australië
2. Albanië
3. Zweden
4. België
5. Oostenrijk
6. Montenegro
7. Nederland
8. Letland
9. San Marino
10. Estland
11. Cyprus
12. Polen
13. IJsland
14. Oekraïne
15. Griekenland
16. Noorwegen
17. Azerbeidzjan
18. Ierland
19. Litouwen
20. Portugal
21. Slovenië
22. Armenië
23. Kroatië
0
geplaatst: 7 april 2025, 19:20 uur
Oef. Nummer 19 en 20. Ik ga daar heel erg van afwijken kan ik je alvast beloven. Later meer.
0
geplaatst: 7 april 2025, 19:20 uur
Litouwen is tof zeg! Lekker bezwerend nummer met heerlijk drumwerk en een zeer sterk slot. Poeh, hier word ik wel enthousiast van. Als alle nummers voorbij zijn gekomen dan luister ik er een aantal nog even terug maar voor nu tweede plek.
1. Polen
2. Litouwen
3. Albanië
4. Australië
5. Oostenrijk
6. Azerbeidzjan
7. Ijsland
8. Zweden
9. Armenië
10. Estland
11. San Marino
12. Nederland
13. Portugal
14. Cyprus
15. België
16. Letland
17. Griekenland
18. Slovenië
19. Oekraïne
20. Noorwegen
21. Ierland
22. Kroatië
23. Montenegro
1. Polen
2. Litouwen
3. Albanië
4. Australië
5. Oostenrijk
6. Azerbeidzjan
7. Ijsland
8. Zweden
9. Armenië
10. Estland
11. San Marino
12. Nederland
13. Portugal
14. Cyprus
15. België
16. Letland
17. Griekenland
18. Slovenië
19. Oekraïne
20. Noorwegen
21. Ierland
22. Kroatië
23. Montenegro
0
geplaatst: 7 april 2025, 19:51 uur
Litouwen:
Dit jaar zenden de Litouwers een groep jonge rockers naar het Songfestival, maar als ik de inzending hoor denk ik alleen maar: wat is het toch met al die anonieme inzendingen van dit jaar die maar niet willen beklijven? Ook deze inzending komt namelijk in die groep terecht. Ja, het nummer zelf klinkt redelijk, maar daarmee is voor mij ook alles gezegd. Het zullen vast kundige muzikanten zijn en ik kan niet ontkennen dat de zanger van dienst prima zingt, maar het nummer zelf gaat wat langs me heen. Daarnaast denk ik dat het niet meehelpt dat de plaat vrij ontoegankelijk in de oren klinkt. Ik vermoed dat het een moeilijk verhaal gaat worden voor Litouwen om de finale te halen. Jammer, want de laatste jaren was het land vrij goed bezig.
1. Zweden
2. België
3. Oostenrijk
4. Albanië
5. Nederland
6. IJsland
7. Cyprus
8. Australië
9. Oekraïne
10. San Marino
11. Portugal
12. Letland
13. Litouwen
14. Griekenland
15. Montenegro
16. Azerbeidzjan
17. Estland
18. Noorwegen
19. Polen
20. Armenië
21. Ierland
22. Kroatië
23. Slovenië
Dit jaar zenden de Litouwers een groep jonge rockers naar het Songfestival, maar als ik de inzending hoor denk ik alleen maar: wat is het toch met al die anonieme inzendingen van dit jaar die maar niet willen beklijven? Ook deze inzending komt namelijk in die groep terecht. Ja, het nummer zelf klinkt redelijk, maar daarmee is voor mij ook alles gezegd. Het zullen vast kundige muzikanten zijn en ik kan niet ontkennen dat de zanger van dienst prima zingt, maar het nummer zelf gaat wat langs me heen. Daarnaast denk ik dat het niet meehelpt dat de plaat vrij ontoegankelijk in de oren klinkt. Ik vermoed dat het een moeilijk verhaal gaat worden voor Litouwen om de finale te halen. Jammer, want de laatste jaren was het land vrij goed bezig.
1. Zweden
2. België
3. Oostenrijk
4. Albanië
5. Nederland
6. IJsland
7. Cyprus
8. Australië
9. Oekraïne
10. San Marino
11. Portugal
12. Letland
13. Litouwen
14. Griekenland
15. Montenegro
16. Azerbeidzjan
17. Estland
18. Noorwegen
19. Polen
20. Armenië
21. Ierland
22. Kroatië
23. Slovenië
0
geplaatst: 7 april 2025, 20:46 uur
Ik hoor gewoon de vierde inzending in vijf jaar van Litouwen die in de hoogste regionen van mijn stand terecht komt. Discotheque was in 2021 beter dan On Fire en is een van mijn favorieten van dat jaar. Monika Liu was in 2022 de grootste groeier en eindigde ook al tussen mijn absolute favorieten. Het nummer uit 2023 is niet onaardig maar ik heb er niet zo veel mee en vorig jaar was Luktelk het beste wat mij betreft. Alledrie zou ik ze zo in mijn top 10 van 2021-2024 zetten. Katharsis voegt zich daar dit jaar gewoon bij. Ik hoor muziek die me aan mijn zeventienjarige ik doet denken en die zelfs bovenhaalt met al mijn gevoelens uit die tijd, Met een stuk naar het einde toe waar je de bandnaam op kunt toepassen. Niet blijven hangen? Dit nummer blijft bij mij bijna het meeste hangen. Ik volg de nationale finales niet maar bij Litouwen heb ik het gevoel dat ze elk jaar mijn keuze sturen. Met hele grote afstand mijn favoriete Eurovisieland van de jaren '20. En misschien is het mijn wens, maar ik denk dat dit de finale haalt. Ik denk dat het in de finale niet veel potten breekt en bottom 5 gaat eindigen. Zwaar onterecht. Litouwen profiteert doorgaans wel enigszins van een actieve diaspora. Zeker in de UK die hier stemmen. Dus dat helpt ook.
1. Albanie
2. Litouwen
3. IJsland
4. Oekraine
5. Belgie
6. Nederland
7. Oostenrijk
8. Letland
9. Australie
10. Griekenland
11. Zweden
12. Cyprus
13. Portugal
14. Noorwegen
15. San Marino
16. Polen
17. Montenegro
18. Azerbeidzjan
19. Ierland
20, Estland
21. Slovenië
22. Kroatie
23. Armeniè
Litouwen was lang het Baltische kneusje. En zelfs een van de echte kneusjes van het hele songfestival. Bij het debuut al laatste met 0 punten in 1994. En af en toe echt beschamend beroerde inzendingen (2002 comes to mind, maar wat erom heen zat is vaak niet veel beter). In 2006 hadden ze de joke entry We are the winners, zesde en nog steeds hun succesvolste en dat is met het niveau van de laatste jaren irritant. In de jaren 10 wordt het iets beter, De ommekeer begint voor mij met de perfecte pop uit 2016. 2018 was ook mooi, 2017 en 2019 niet zo en over wat daarna komt heb ik het al gehad, Omdat The Roop en Silvester Belt al gekozen zijn kies ik voor mijn nummer 3. Monika Liu.
1. Albanie
2. Litouwen
3. IJsland
4. Oekraine
5. Belgie
6. Nederland
7. Oostenrijk
8. Letland
9. Australie
10. Griekenland
11. Zweden
12. Cyprus
13. Portugal
14. Noorwegen
15. San Marino
16. Polen
17. Montenegro
18. Azerbeidzjan
19. Ierland
20, Estland
21. Slovenië
22. Kroatie
23. Armeniè
Litouwen was lang het Baltische kneusje. En zelfs een van de echte kneusjes van het hele songfestival. Bij het debuut al laatste met 0 punten in 1994. En af en toe echt beschamend beroerde inzendingen (2002 comes to mind, maar wat erom heen zat is vaak niet veel beter). In 2006 hadden ze de joke entry We are the winners, zesde en nog steeds hun succesvolste en dat is met het niveau van de laatste jaren irritant. In de jaren 10 wordt het iets beter, De ommekeer begint voor mij met de perfecte pop uit 2016. 2018 was ook mooi, 2017 en 2019 niet zo en over wat daarna komt heb ik het al gehad, Omdat The Roop en Silvester Belt al gekozen zijn kies ik voor mijn nummer 3. Monika Liu.
1
geplaatst: 7 april 2025, 21:29 uur
Ik vind de studioversie prettiger dan de live versie. Misschien gaat het nog groeien als de cd in huis is en ik intensiever ga luisteren. Eigen taal is sowieso een plus.
Dus misschien in de volgende update een stijging. Ik zal eens wat meer naar de studioversie luisteren
Dus misschien in de volgende update een stijging. Ik zal eens wat meer naar de studioversie luisteren

0
geplaatst: 7 april 2025, 22:16 uur
Griekenland
Het nummer is best mooi, maar er mist iets waarmee het zich kan onderscheiden. Bijvoorbeeld een verrassend slot zoals Oostenrijk dat heeft. Ik heb nu het gevoel dat ik na het eerste refrein al precies weet hoe het nummer zich gaat ontwikkelen. Als er iets is waarmee Griekenland wel hoge ogen kan gooien, dan is het met de uitstekende zangeres.
Litouwen
Het genre ligt mij wel en ik vind het een sympathieke inzending. Het woord 'aandoenlijk’ komt ook in mij op. Het doet allemaal nog erg pril aan. Ik ben benieuwd hoe de band zich gaat ontwikkelen. Voor nu ken ik ze de aanmoedigingsprijs toe.
1. Ierland
2. Albanië
3. Letland
4. Griekenland
5. Portugal
6. Oekraïne
7. Nederland
8. Zweden
9. Litouwen
10. Montenegro
11. Oostenrijk
12. Polen
13. Noorwegen
14. Azerbeidzjan
15. Cyprus
16. België
17. IJsland
18. Australië
19. Armenië
20. Estland
21. San Marino
22. Slovenië
23. Kroatië
Het nummer is best mooi, maar er mist iets waarmee het zich kan onderscheiden. Bijvoorbeeld een verrassend slot zoals Oostenrijk dat heeft. Ik heb nu het gevoel dat ik na het eerste refrein al precies weet hoe het nummer zich gaat ontwikkelen. Als er iets is waarmee Griekenland wel hoge ogen kan gooien, dan is het met de uitstekende zangeres.
Litouwen
Het genre ligt mij wel en ik vind het een sympathieke inzending. Het woord 'aandoenlijk’ komt ook in mij op. Het doet allemaal nog erg pril aan. Ik ben benieuwd hoe de band zich gaat ontwikkelen. Voor nu ken ik ze de aanmoedigingsprijs toe.
1. Ierland
2. Albanië
3. Letland
4. Griekenland
5. Portugal
6. Oekraïne
7. Nederland
8. Zweden
9. Litouwen
10. Montenegro
11. Oostenrijk
12. Polen
13. Noorwegen
14. Azerbeidzjan
15. Cyprus
16. België
17. IJsland
18. Australië
19. Armenië
20. Estland
21. San Marino
22. Slovenië
23. Kroatië
2
Onweerwolf
geplaatst: 7 april 2025, 23:15 uur
Litouwen
Litouwen is in het huidige decennium bezig met een indrukwekkende reeks kwalitatieve inzendingen. Sowieso vind ik dit al een tijdje niet alleen het best Baltische land maar ook een van de landen die het echt verdienen om eens voor het eerst te gaan winnen. En van mij mag dat dit jaar met deze uitstekende, eigenzinnige post-metal inzending die voor ESC begrippen toch wel erg uniek is, vooralsnog. Prachtige opbouw, goed gezongen, interessant gearrangeerd zodat het ook na vaak luisteren overeind blijft. Of het gaat scoren, zelfs maar de finale haalt, durf ik niet te voorspellen want dit nummer is dusdanig uniek en ver van de mainstream af dat het vast lastig wordt maar ik ben Litouwen hier dankbaar voor.
01. Litouwen
02. Oostenrijk
03. België
04. Estland
05. San Marino
06. Australië
07. Portugal
08. Nederland
09. Ierland
10. Oekraïne
11. Albanië
12. Cyprus
13. Griekenland
14. Slovenië
15. IJsland
16. Zweden
17. Letland
18. Noorwegen
19. Azerbeidzjan
20. Polen
21. Kroatië
22. Montenegro
23. Armenië
Mijn twee Litouwse favo'tjes (Silvester Belt & The Roop) zijn al genoemd dus ik plaats mijn nummer 3:
4Fun - Love Or Leave | 2007
Een wat vergeten popjuweeltje van de Litouwse Vaya Con Dios.
Litouwen is in het huidige decennium bezig met een indrukwekkende reeks kwalitatieve inzendingen. Sowieso vind ik dit al een tijdje niet alleen het best Baltische land maar ook een van de landen die het echt verdienen om eens voor het eerst te gaan winnen. En van mij mag dat dit jaar met deze uitstekende, eigenzinnige post-metal inzending die voor ESC begrippen toch wel erg uniek is, vooralsnog. Prachtige opbouw, goed gezongen, interessant gearrangeerd zodat het ook na vaak luisteren overeind blijft. Of het gaat scoren, zelfs maar de finale haalt, durf ik niet te voorspellen want dit nummer is dusdanig uniek en ver van de mainstream af dat het vast lastig wordt maar ik ben Litouwen hier dankbaar voor.
01. Litouwen
02. Oostenrijk
03. België
04. Estland
05. San Marino
06. Australië
07. Portugal
08. Nederland
09. Ierland
10. Oekraïne
11. Albanië
12. Cyprus
13. Griekenland
14. Slovenië
15. IJsland
16. Zweden
17. Letland
18. Noorwegen
19. Azerbeidzjan
20. Polen
21. Kroatië
22. Montenegro
23. Armenië
Mijn twee Litouwse favo'tjes (Silvester Belt & The Roop) zijn al genoemd dus ik plaats mijn nummer 3:
4Fun - Love Or Leave | 2007
Een wat vergeten popjuweeltje van de Litouwse Vaya Con Dios.
0
geplaatst: 8 april 2025, 10:17 uur
Ik doel op de vocale kwaliteiten. Oostenrijk steekt er wat dat betreft voor mij sterk bovenuit. Volgens mij zingt hij ook opera? Net als Il Divo jaren terug.
0
geplaatst: 8 april 2025, 10:24 uur
Ik was wat scherp in mijn bewoordingen, dat was niet nodig.
Ik was die avond behoorlijk teleurgesteld door het verlies van The Common Linnets. We waren er zo dichtbij. Conchita had echter ook een sterk nummer en vocaal was het bij vlagen absoluut indrukwekkend. Maar ik vermoed dat de boodschap die Conchita uitdroeg ook de nodige punten heeft opgeleverd. En daar had ik wat moeite mee. Niet zozeer de boodschap zelf maar meer dat het ten koste ging van Nederland.
* denotes required fields.