MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival #3

zoeken in:

Ook daar een rare, onverwachte uitslag.

Scores van de winnaar onder het huidige stemsysteem
2025 437
2024 591
2023 583
2022 631
2021 524
2019 498
2018 529
2017 758
2016 534

Minste punten ooit en best wel by far

Onweerwolf
Enige verklaring die ik heb is dat Tommy vanavond veel beter zong dan in de semi.

België... oei. Gewoon te extreem voor het publiek dan.

Opvallend dat Griekenland donderdag ook goed scoorde met een 4e plaats en Letland werd gewoon 2e (Finland 3e).

Cyprus en Australie de pechvogels.

Nederland boven Zweden in de semi. Veel gekke dingen.

En tot slot: Italië deed het toch beter dan menigeen dacht. Wat een heerlijk scorend land blijft dat toch, en terecht.

Onweerwolf
Bookmakers waren sowieso flink de weg kwijt dit jaar. Gelukkig maar.

Onweerwolf
starbright boy schreef:
Nederland boven Zweden in de semi. Veel gekke dingen.

Ook wel een dingetje ja.

Italie is sinds hun comeback 2 niet top 10 geeindigd. In 2014 en 2016.

Dit jaar is de achtste top 10 plek op rij

voskat schreef:
(quote)

Volgend jaar Tommy en Joost (weer) samen misschien?

Joost gaat echt niet meer lijkt me

Claude... toch wel teleurstellend. Zelfs de elfde plaats is het niet geworden (en de laatste week had ik hem hoger verwacht). Wederom moeten we het niet hebben van de televote.

Wat dat aan gaat was Joost een schot in de roos. Die kans krijgen we niet snel meer. Hopelijk krijgen we ook geen Nationaal Songfestival. Op zich bevalt dit nog steeds prima zo.

dix
Ik had na de performance van Duitsland plotseling de behoefte om een plaat van Jandek op te zetten. En zo geschiedde, alleen viel ik daarbij natuurlijk wel in slaap. Maar Finland heeft vanavond niet gewonnen begrijp ik? Mooi, dan is nog niet alles naar de wuppen.

Onweerwolf
Ik vind dat Claude eigenlijk precies eindigt waar 'ie hoort. Behoorlijk nummer, eerste minuut is heel erg goed, daarna zakt het in. Prima zanger, goede staging, matige aankleding, betere performance in de semi dan in de finale. Dus 12e lijkt me gewoon terecht.

Ik hoop wel dat de commissie een eventuele deelname van Suzan en Freek blokkeert. Dat zijn vrienden van Claude.

Onweerwolf
Je zou denken dat we weer terug moeten naar juryvote en geen public vote maar zolang landen als Azerbeidzjan meedoen is dat dus nog steeds geen goed idee.

Onweerwolf
Eindelijk een uitslag van semi 2 gevonden:

https://i.vgy.me/eHBYh7.png

Onweerwolf
Stuk minder verrassend wel. Oostenrijk 5e is het enige wat echt opvalt. En wellicht Letland 2e.

JJ had 1 punt meer dan Litouwen.

Cyprus is de ongelukkigste verliezer. Op 2 punten. Rest is veel verder verwijderd,

Om het nog erger te maken voor Belgie: 12 punten kwamen van..., San Marino. Buiten San Marino haalde Belgie 5 punten van Nederland en Ijsland en 1 van Estland. En dat was het dan. Echt gigantisch geflopt.

Onweerwolf
Vooraf vond ik het niet het allerslechtste maar na het horen van die helium-zang in de semi wel content met de 37e positie voor Azerbeidzjan.

Onweerwolf
starbright boy schreef:
Om het nog erger te maken voor Belgie: 12 punten kwamen van..., San Marino. Buiten San Marino haalde Belgie 5 punten van Nederland en Ijsland en 1 van Estland. En dat was het dan. Echt gigantisch geflopt.

San Marino had een jury neem ik aan?

Onweerwolf
Overigens een voor de inwoners van Polen, Armenië en Kroatië. Die stijgen alledrie op mijn potentiële migratielijstje.

Onweerwolf
Zouden de jury's Estland hebben gepusht als tegenoffensief voor de Israël public vote?

Onweerwolf
Ik kijk nu al uit naar de Oostenrijkse top 57 die Porcupine Head volgend jaar aan ons gaat presenteren.

Een van mijn favoriete songfestivallanden.

Onweerwolf
Malta 23e bij het publiek en 12e bij de jury's is ook noemenswaardig. Blijkbaar hebben de jury's ook de door mij geroemde geile productie gehoord.

Feitjes:

In geen enkel land kreeg Claude van het publiek meer dan 6 punten. We kregen 6 punten van het publiek in Ijsland en Griekenland.

Het Oekrainse publiek geeft 12 punten aan Litouwen., Ze krijgen 10 van Letland en 8 van zowel de UK als Ierland.

Israel voelt werwantschap met Oekraine (12 publiekspunten), andersom is dat veel minder (1 punt van het Oekrainse publiek voor Israel)

Zoals verwacht kreeg San Marino 12 punten van Italie.

In maar 4 landen had Zweden 12 punten van het publiek. Estland, Noorwegen, Finland en Denemarken.

Frankrijk geeft 22 punten aan Albanie. 12 van het publiek en 10 van de jury.

Oostenrijk krijgt van geen enkel land 12 van het publiek.

starbright boy schreef:
Oostenrijk krijgt van geen enkel land 12 van het publiek.

Het publiek heeft gelijk!

Het publiek heeft altijd gelijk!
*checkt de publieksstemmen op Israël en het Verenigd Koninkrijk*
Laat maar.

Heel aparte uitslagen. Halvefinalepubliek is duidelijk anders dan de casual kijkers gisteravond. Israël kon tweede worden door de enorm verdeelde jury, want het jaar daarvoor kregen ze méér publiekspunten. Soms is de uitslag goed voorspelbaar door wedkantoren, maar dat was dit jaar allerminst het geval. Het lag dicht bij elkaar blijkbaar.

Gast
geplaatst: vandaag om 04:47 uur

geplaatst: vandaag om 04:47 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.