MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival #3

zoeken in:
Onweerwolf schreef:
Ik kijk nu al uit naar de Oostenrijkse top 57 die Porcupine Head volgend jaar aan ons gaat presenteren.

Een van mijn favoriete songfestivallanden.
We gaan volgend jaar zien wat eruitkomt.

Oostenrijk is een zeer terechte winnaar. Zweden, Frankrijk, Italië, Albanië en ook Nederland had ik wel hoger verwacht. Die vele stemmen voor Israël zie ik meer als fuck-stemmen hoewel dat een goed liedje is (maar niet het beste).

Wat de inzending van België betreft, ik was eerst enthousiast hoewel het niet mijn genre is maar was daar snel op uitgekeken. Dancenummers hebben meestal toch maar een korte houdbaarheid.

Zagen we dit overigens ook al niet bij S10? Veel beter gescoord in de semi’s dan in de uiteindelijke finale?

Vind het wel apart hoor, dat we nog boven Zweden eindigen maar amper wat krijgen in de finale. De optredens verschilden toch niet zoveel van elkaar?

Startpositie? Ander publiek? Heftigere concurrentie? Wie zal het zeggen…

Op zich logisch. in de semi kunnen alleen landen stemmen in dezelfde semi. Het kan dus dat het publiek in semi 1 veel liever op een land uit semi 2 wil kiezen en vice versa. Dus gaan ze niet stemmen op hun favoriet, maar op hun nummer 2. In de finale stemmen ze vervolgens wel op hun favoriet en krijgt het land waar ze eerst op stemde 0 punten.

Djarune schreef:
Op zich logisch. in de semi kunnen alleen landen stemmen in dezelfde semi. Het kan dus dat het publiek in semi 1 veel liever op een land uit semi 2 wil kiezen en vice versa. Dus gaan ze niet stemmen op hun favoriet, maar op hun nummer 2. In de finale stemmen ze vervolgens wel op hun favoriet en krijgt het land waar ze eerst op stemde 0 punten.

Dit is "andere concurrentie". Maar de andere dingen die catdog noemt spelen ook een rol. De kijkcijfers van de finale zijn nog een stuk hoger in de finale en mensen zijn daar ook meer geneigd te stemmen. Het aantal stemmers wordt dus op allerlei manieren groter.

De startpositie heeft ook invloed al is dat minder dan soms beweert wordt.

En de echte winnaar was......

Met op 4:24 een bedankt Europapa.

Dat Israël slechts tweede is geworden, is natuurlijk door en door antisemitisch. Zie je nou wel dat de Europese jury's vol zitten met Hamas-infiltranten?

aERodynamIC schreef:
En de echte winnaar was......

(embed)

En de echte verliezer was….

Was nogal cringe

dix
aERodynamIC schreef:

En dat wordt dan ondertiteld als 'You're a Papa' ....
Dat diskwalificeren is best een langdurig proces.

Djarune schreef:
(quote)

En de echte verliezer was….
(embed)

Was nogal cringe

Vond het een stuk interessanter en beter dan de nieuwe liedjes van ex winnaars doorgaans zijn. Maar een hit zal hij er niet mee scoren.

Zo, het festijn zit er weer op. De afgelopen jaren keek ik met plezier, maar dit jaar zat ik er niet lekker in. Vooral de kwaliteit van de liedjes viel me enorm tegen. De winnaar vind ik ook nog eens vrij vreselijk. Wat een aanstellerig gejengel. Gelukkig ook geen Israel als winnaar, al vond ik New Day Will Rise wel een stuk beter dan Wasted Love.

Gauw vergeten deze editie, hopelijk beleef ik er volgend jaar weer meer plezier aan.

Nederland kreeg gisteren geen douze points. Nog nooit is Nederland doorgegaan na de HF om vervolgens geen 12 punten te krijgen in de finale.

Laatste keer geen 12 punten was Jeangu Macrooy in Rotterdam 2021, maar toen zat Nederland natuurlijk al in de finale. De keer daarvoor was voor de “middeleeuwen” en de halve finale regel met Esther Hart in Riga 2002.

Bizar slechte editie, halverwege uitgezet en naar bed gegaan. De volgende dag bleef Genocidraël bijna te hebben gewonnen mede dankzij de Nederlandse Publieke Omroep, de koffiemalloot op 3 en een winnaar om niet over het huis te schrijven.
Als het toch allemaal politiek is: volgend jaar graag een rustige editie met alleen landen die zich krachtig hebben uitgesproken tegen Rusland en Genocidraël, stikstofdoelen hebben gehaald, voldoen aan de NAVO-norm zonder oorlogshitser te zijn, en solidair zijn met vluchtelingen en de LHBQTI-gemeenschap. Van 2 tot 3 's middags live vanuit konditorei "der süße Strudl", kan gewoon online.

Voor de mensen die zich nog afvragen waarom Israel het zo goed heeft gedaan bij de publieksstemmen:

https://i.imgur.com/fgAxufu.jpeg

We bombarderen elke dag.
Minimaal 150 doden bij elk bombardement.
We geven geen eten, geen drinken en geen medicijnen.
Israel is een geweldig land.
Inmiddels 50.000 kinderen vermoord. Nog 500.000 kinderen jonger dan 14 te gaan.
Waar is het songfestival volgend jaar?

musician schreef:
We bombarderen elke dag.
Minimaal 150 doden bij elk bombardement.
We geven geen eten, geen drinken en geen medicijnen.
Israel is een geweldig land.
Inmiddels 50.000 kinderen vermoord. Nog 500.000 kinderen jonger dan 14 te gaan.
Waar is het songfestival volgend jaar?

We ?????

Laten we het hier aub bij muziek houden

Geredeneerd vanuit Israel.
Er zijn prachtige nummers over dat land te schrijven.
Echt hartverscheurend. Een songfestival waardig.
Laten we het hier aub bij muziek houden
Ja hoor, we kijken gewoon de andere kant op.
Gedeporteerd? Weggevoerd? Ik heb niks gezien.

Ik snap werkelijk waar niet dat de Israëlische regering en omroep zich er niet gewoon bij neerleggen dat een aanzienlijk deel van de wereldbevolking niets van hen moet hebben. In hun plaats zou ik me richten op het minderen van mensenrechtenschendingen en oorlogsmisdaden, in plaats van een enorm advertentiebudget voor het Songfestival vrij te maken. Die eerste optie lijkt me verstandiger wanneer je de publieke opinie niet echt goed mee hebt.

Slowgaze schreef:
Ik snap werkelijk waar niet dat de Israëlische regering en omroep zich er niet gewoon bij neerleggen dat een aanzienlijk deel van de wereldbevolking niets van hen moet hebben.

Een aanzienlijk deel ook wel, vandaar de eindklassering. De deelname wordt vervolgens helemaal politiek gemaakt met juist deze kandidaat.

Lontanovicolo schreef:
(quote)

Laat mij aub met rust. Ik zit hier voor de muziek.
Je eerste 2 berichten in dit topic waren vandaag als reactie op berichten over Israël. Ik denk dus dat we kunnen concluderen dat je hier tot een uur geleden helemaal niet zat, noch voor de muziek, noch om enige andere reden

cosmic kid (moderator)
Beste allen, hoe begrijpelijk ook (het is ingewikkeld om politiek tijdens ESF van muziek te scheiden) maar Lontanovicolo heeft wel een punt. Ik verwijs hierbij naar regel 3 van de gedragsregels van MusicMeter:

Politieke en/of religieuze uitingen worden niet toegestaan omdat discussies over politiek en religie vaak snel uit de hand lopen

Onweerwolf
Wie heeft die absurde regel verzonnen en waarom kom jij daar telkens weer mee aanzetten?

Morrocanoil is de Israëlische hoofdsponsor van het Eurovisie songfestival.
Daar gaat het fout.
Israël misbruikt het songfestival voor propaganda, ondersteund door rechtsextremisten die veelal niet eens naar het songfestival kijken.

Onweerwolf
Hier net drie kleine jongetjes op stepjes door de straat:

"Italië was veel hoger geëindigd dan ze dachten."

"Ja, maar ik had San Marino, die was veel beter maar dat ging over Italië"

Gaaf! Ik was ook een jaar of 9 toen ik voor het eerst keek. Mooi dat er aanwas blijft komen.

Dim
De grote vraag is natuurlijk: heeft kaj_666 de gelegenheid aangegrepen om op zichzelf te stemmen?

Onweerwolf
Kaj 1997 > Kaj 2025

Had voor die tijd met mijn ouders weleens meegekeken naar het Songfestival, tot ik naar bed moest natuurlijk. Maar mijn vroegste bewuste Songfestival moet op mijn tiende zijn geweest: 2003, toen Sertab won.

Eerste keer deels: 1982 (ik was bijna 7) Eerste keer helemaal : 1984 (ik was bijna 9): The Herreys wonnen.

Gast
geplaatst: vandaag om 01:52 uur

geplaatst: vandaag om 01:52 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.