MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival #3

zoeken in:
Nou, ik vond het een leuke show! Het niveau was wat lager dan vorig jaar, in mijn beleving, maar het stressniveau lag vorig jaar een stuk hoger, dus het middelde zich qua kijkplezier wel uit.

En wat een spannende puntentelling! De 12 punten van de jury's gingen geregeld alle kanten op, dat was een fijne afwisseling na twee jaren waarin de jury vrijwel unaniem voor respectievelijk Zweden en Zwitserland ging.

Verrassend: Estland scoorde hoog bij de jury, ondanks dat het nummer technisch niet interessant is en de zang ondermaats. Dat het publiek ervoor valt is één ding, maar waar die jurystemmen vandaan kwamen is me een raadsel. Vergeleken met Zweden -- dat toch enigszins in dezelfde hoek zit -- vond ik Estland op werkelijk alle punten zwakker. Van mij had Tommy Cash ergens onderaan mogen eindigen.

Ook Albanië werd crimineel ondergewaardeerd, al werd dat gelukkig goedgemaakt met de publieksstem. Letland deed het goed bij de jury's (terecht!) en werd dan weer ondergewaardeerd bij het publiek (niet onverwacht). Onbegrijpelijk: 0 punten vanuit het publiek voor Zwitserland. De act was subliem en paste perfect bij het liedje, één van de hoogtepunten van de avond.

Daarnaast viel vooral de relatief lage score voor Zweden bij zowel de jury als het publiek heel erg op. Ik kan me niet heugen dat de bookmakers er zo ver naast zaten. Jammer, want ik had het KAJ zeker gegund, maar het maakte de uitslag wel des te spannender natuurlijk.

Mijn eigen top 10:

12 Italië
10 Zwitserland
8 Albanië
7 Letland
6 Litouwen
5 Finland
4 Oostenrijk
3 Zweden
2 Griekenland
1 Israël

Mijn punten zouden zijn geweest
12 Litouwen
10 Letland
8 Albanie
7 IJsland
6 Italie
5 Finland
4 Oostenrijk
3 Zwitserland
2 Duitsland
1 Griekenland

Zal me van politiek commentaar onthouden, maar ik snap niet dat ook voor de laten-we-het-apolitiek-houden-crew de lol er niet vanaf gaat wanneer er twee jaar op een rij zo’n uitgebreid opgezette overheidsgesponsorde campagne gaande is om één deelnemer te laten winnen, die twee jaar op een rij desbetreffende deelnemer het podium op torpedeert. Terwijl Israël niet eens in de top-10 meest gestreamde nummers staat, en vorig jaar ook niet. Er is geen enkele reden om te denken dat deze campagne zich de komende jaren niet voortzet, met als gevolg ieder jaar één deelnemer gegarandeerd aan de top. Lijkt me het spelletje ook best verpesten.

Om in Musicmeterequivalenten te praten: alsof de nationale Roxy Dekker-fanclub massaal accounts aanmaakt en Sugardaddy op nummer 2 in de Ladder pushen. Al ken ik ook wel weer een paar users die daar geen probleem mee zouden hebben.

starbright boy schreef:
Eerste keer deels: 1982 (ik was bijna 7) Eerste keer helemaal : 1984 (ik was bijna 9): The Herreys wonnen.

Bij mij was dat 1980 toen Johnny Logan won. Ik was toen 10.

hoi123 schreef:
Zal me van politiek commentaar onthouden

Om vervolgens een politiek statement te maken, het soort van bekend maken van een zionistisch complot dat ik hier al te veel lees. De miljoenen stemmers voor Israël lijken allemaal gehersenspoeld door extreem rechts, terwijl de vakjury - van het type ons kent ons op de vrt-lijst, of compleet corrupt zoals in Azerbeidzjan - het songfestival heeft gered... Ik word ongelofelijk moe van dit elitair denken.

hoi123 schreef:
Zal me van politiek commentaar onthouden, maar ik snap niet dat ook voor de laten-we-het-apolitiek-houden-crew de lol er niet vanaf gaat wanneer er twee jaar op een rij zo’n uitgebreid opgezette overheidsgesponsorde campagne gaande is om één deelnemer te laten winnen, die twee jaar op een rij desbetreffende deelnemer het podium op torpedeert. Terwijl Israël niet eens in de top-10 meest gestreamde nummers staat, en vorig jaar ook niet. Er is geen enkele reden om te denken dat deze campagne zich de komende jaren niet voortzet, met als gevolg ieder jaar één deelnemer gegarandeerd aan de top. Lijkt me het spelletje ook best verpesten.

Om in Musicmeterequivalenten te praten: alsof de nationale Roxy Dekker-fanclub massaal accounts aanmaakt en Sugardaddy op nummer 2 in de Ladder pushen. Al ken ik ook wel weer een paar users die daar geen probleem mee zouden hebben.
En daarom moet Isrl dus opzouten. Het schijnt dat Österdahl misschien weggaat, wie weet haalt dat wat uit. Verder heb ik gelukkig ook weer genoten van een hoop vette inzendingen.

nico1616 schreef:
(quote)

Om vervolgens een politiek statement te maken, het soort van bekend maken van een zionistisch complot dat ik hier al te veel lees. De miljoenen stemmers voor Israël lijken allemaal gehersenspoeld door extreem rechts, terwijl de vakjury - van het type ons kent ons op de vrt-lijst, of compleet corrupt zoals in Azerbeidzjan - het songfestival heeft gered... Ik word ongelofelijk moe van dit elitair denken.
Hoi Nico, het fijne is dat dit soort informatie gewoon publiek beschikbaar is. Wil je een kijkje nemen naar de afgelopen 20 filmpjes gesponsord door de Israeli Government Advertising Agency en kan je me vertellen wat je ziet? Kan je me vervolgens één ander land noemen waarvan de overheid in alle Europese talen filmpjes sponsort om hun Songfestivalkandidaat te boosten? Hier nog een Israëlische bron waarin een officieel overheidsstatement wordt geciteerd dat mijn punt bevestigt. Niet eerlijk dat je me van complotten beschuldigt, lijkt me.

Als ik het over politiek zou hebben zou ik beginnen over de militaire activiteiten van Israël, maar dat doe ik niet. Dit punt gaat alleen over het competitie-element.

Er zijn terecht wat vragen te stellen.
Zeker als samenwerking met Israel (ik praat hier niet over het jodendom of zionisme, als atheist noem ik elk heilig boek bij elk gebrek aan feitelijk bewijs een sprookjesboek) op heel veel terreinen ter discussie staat.

Israel is als niet-Europees land om een bepaalde reden ooit toegelaten tot het songfestival.
Om diezelfde reden is er nu voldoende aanleiding ze vanaf volgend jaar voorlopig uit te sluiten.

De hoge eindnotering wordt als propaganda gebruikt in binnen- en buitenland als rechtvaardiging ("de wereld is het met ons eens") van de dagelijkse bloedbaden die in Gaza worden aangericht.

De beelden van uitgemergelde kinderen, het opzettelijk doden van honderdduizenden mensen waaronder veel kinderen, het maakt mij niet uit of ze komen uit Gaza, Oekraine of de oude concentratiekampen. De daders zullen moeten worden veroordeeld.

Rusland wordt terecht uitgesloten van van alles. Het feit dat een (klein) Israëlisch bedrijf de hoofdsponsor is van het Songfestival is buitengewoon verdacht. In de eerste plaats omdat vrijwel geen enkel Israelisch bedrijf dan ook maar iets sponsort in Europa. Misschien zijn de financiële middelen beperkt.
Dat raakt dan precies de kern van de vraag hoe het bedrijf aan dat sponsorgeld komt (Israelische overheid?) en waarom de sponsoring beperkt blijft tot het Songfestival.

En er zijn in Europa heel wat mensen, ik herinner van vorig jaar nog even aan Caroline van der Plas die het onomwonden zei, die niets geven om het ESF maar die wel nagaan hoe ze op Israel kunnen stemmen. Daar zijn er helaas teveel van.
Zoals gezegd, de uitslag wordt als propaganda gebruikt.

Onweerwolf
nico1616 schreef:
(quote)

Jij dacht dat al die mensen het liedje van Israël het mooiste vonden?

Een tijdje geleden ontdekt dat er sinds kort een non stop Eurovisiekanaal op Youtube is. En het gaat nu nog gewoon door, dus het lijkt dat ze dit het hele jaar gaan volhouden. Het is officieel, dus van EBU zelf. De nadruk ligt op pakweg de laatste dik 20 jaar. Ik zou het leuker vinden als ze de hele geschiedenis zouden pakken. Ik had net Jako van Armenie uit 2024 bijvoorbeeld (erg leuk nog steeds) en daarna zat Albanie 2004.

Leuk voor afkickers wellicht.

edit: Nu Waterline van Jedward

Ja, dat kanaal is hier te huize ook al ontdekt. Ik werd na drie dagen al gek van de tiende keer Kaarija of Tattoo, maar ook leuk om zo'n mislukte inzending uit 2005 te zien met vijf vrouwen achter een draaitafel of Roemenen die op olievaten staan te drummen.

Een soort van ESF-medley bij EVen Tot Hier:

Met Red Sebastian hier wel in de finale:

De 0 punten van de thuisstemmers voor thuisland Zwitserland kon en kan ik nog steeds niet geloven. Dat moet toch een fout zijn geweest?

Ik vind het jammer dat het weer voorbij is. Ik val even in een gat.

Poek schreef:

Met Red Sebastian hier wel in de finale:

Ik vond hem hier leuker/beter dan tijdens het songfestival.

hoi123 schreef:
Hoi Nico, het fijne is dat dit soort informatie gewoon publiek beschikbaar is. Wil je een kijkje nemen naar de afgelopen 20 filmpjes gesponsord door de Israeli Government Advertising Agency en kan je me vertellen wat je ziet? Kan je me vervolgens één ander land noemen waarvan de overheid in alle Europese talen filmpjes sponsort om hun Songfestivalkandidaat te boosten? Hier nog een Israëlische bron waarin een officieel overheidsstatement wordt geciteerd dat mijn punt bevestigt. Niet eerlijk dat je me van complotten beschuldigt, lijkt me.

Ik snap nico1616 wel enigszins, want ik heb her en der behoorlijk wilde complottheorieën voorbij zien komen, zoals de Mossad die het stemsysteem en zelfs afzonderlijke mobiele telefoons heeft gehackt, of de overheid die creditcards heeft uitgedeeld aan mensen zodat ze op Israël konden stemmen. Dat grenst aan de klassieke ‘Joden hebben de media in hun macht’-complottheorie, die inderdaad antisemitisch is. Maar zoals hoi123 onderbouwd kan laten zien: Israël heeft flink geïnvesteerd in Eurovisie-propaganda. Dat dat vervolgens door sommigen glashard wordt ontkend en afgedaan wordt als complottheorie, is problematisch. Als pakweg Slovenië dit had gedaan, hadden mensen het dan over complottheorieën gehad, of over een te grote beïnvloeding van het stemproces? Om nog niet eens het woord ‘valsspelen’ te gebruiken.

Zoals Onweerwolf ook opwerpt: het lijkt me twijfelachtig dat al die stemmers op Israël dat het beste nummer vonden. Als een Oostblokland dit had ingezonden, betwijfel ik of er veel mensen op hadden gestemd.

Overigens is het ironisch ook de (pro-)Israëlische kant die overal complotten in ziet: de beruchte Pallywood-theorie bijvoorbeeld, die zeer problematisch is: Palestijnen zouden niet echt lijden, maar zetten dat in scène om de publieke opinie te beïnvloeden. (Aan welke antisemitische complottheorie doet me dat toch denken?) Doet Hamas aan propaganda en desinformatie? Ja. Dat is ook verschillende keren bewezen. Maar de Israëlische regering doet dat even goed en voedt zo complottheorieën. Gevalletje van de pot en de ketel.

Specifiek rondom het Songfestival ben ik vorig én dit jaar onder meer op Israëlische sub-Reddit paranoïde berichten tegengekomen, waarin dat de landelijke jury’s níét op Israël hebben gestemd omdat islamisten inmiddels de baas zijn in Europa. Nooit wat gemerkt van die machtsgreep. Jullie wel?

Onweerwolf
Slowgaze schreef:
Nooit wat gemerkt van die machtsgreep. Jullie wel?

Ik heb vorig jaar op Esmah Lahlah gestemd dus aan mij heeft het niet gelegen.

Onweerwolf schreef:
(quote)

Ik heb vorig jaar op Esmah Lahlah gestemd dus aan mij heeft het niet gelegen.

Volgend jaar Benno van Vugt dan maar sturen?

Voor het eerst in 10+ jaar een hele editie gekeken. Dus ik mag ook punten geven:

12. Duitsland
10. Litouwen
8. Zweden
7. Albanie
6. Zwitserland
5. Letland
4. Italie
3. Oostenrijk
2. Finland
1. Portugal

Op Oostenrijk na allemaal in eigen taal trouwens.

Overigens zouden vertekeningen van zowel de categorie Zwitserland als Israel niet opgelost zijn, als ook televoters een top-10 (of 5) -lijst mochten aanleveren?

Slowgaze schreef:
[Ik snap nico1616 wel enigszins, want ik heb her en der behoorlijk wilde complottheorieën voorbij zien komen, zoals de Mossad die het stemsysteem en zelfs afzonderlijke mobiele telefoons heeft gehackt, of de overheid die creditcards heeft uitgedeeld aan mensen zodat ze op Israël konden stemmen. Dat grenst aan de klassieke ‘Joden hebben de media in hun macht’-complottheorie, die inderdaad antisemitisch is.

Ik denk dat het vrij staat om de Israelische regering gerechtvaardigd te beschuldigen (van genocide) zonder dat het over klassieke vooroordelen tegen Joden gaat.
Overigens wil ik wel wijzen op de deelname van ultra orthodoxe joden aan de regering Netanyahu die van de premier eisen dat hij doorgaat met de oorlog totdat alle Gazanen zijn uitgeroeid. Netanyahu heeft zijn eigen redenen door te gaan.
Als we toch over klassiek willen praten, is dat een wending die zich nog niet eerder heeft voorgedaan.
De Israelische bevolking zit hier in overgrote meerderheid verder ook niet op te wachten, kan ik mij zo voorstellen.

Onweerwolf
Omsk schreef:
Overigens zouden vertekeningen van zowel de categorie Zwitserland als Israel niet opgelost zijn, als ook televoters een top-10 (of 5) -lijst mochten aanleveren?

Dat mag, je mag zo vaak stemmen als je wilt.

Eindoordeel (op basis van finale-optreden):

1. Letland
2. Duitsland
3. Oostenrijk
4. Finland
5. Albanië
6. Italië
7. IJsland
8. Litouwen
11. Frankrijk
12. Luxemburg
13. Oekraïne
14. Malta
13. Griekenland
14. Portugal
15. Spanje
16. Nederland
17. Verenigd Koninkrijk
18. Israël
19. Estland
20. Zweden
21. San Marino
22. Zwitserland
23. Noorwegen
24. Polen
25. Denemarken
26. Armenië

Ten opzichte van de studioversies zijn Oostenrijk, Finland en Portugal flink gestegen. Oekraïne, Malta en Spanje de grootste dalers.

Omsk schreef:

Ik ben daar wel een voorstander van, verplicht een top 3 of top 5 indienen. Lijkt me wel zo eerlijk. Al is het maar zodat Caroline van der Plas, Geert Wilders en aanhang geen idee hebben op wie ze nog meer moeten stemmen, gezien Rusland en Hongarije niet meedoen.

dix
Slowgaze schreef:
Nooit wat gemerkt van die machtsgreep. Jullie wel?

Die afsluitende zin maakt je post niet sterker. Groeten uit Roffa.

En 20 keer kunnen stemmen, misschien dat ook maar eens afschaffen.

dix schreef:

De sharia is inmiddels ingevoerd?

dix
Slowgaze schreef:

De sharia is inmiddels ingevoerd?
Zekers, maar jij en ik merken daar gelukkig niks van

Ook VRT wil een onderzoek naar de televoting

VRT nws:

Onweerwolf
Er komt natuurlijk een moment dat omroepen echt gaan afhaken. Vorig jaar leek daar wel even bijna sprake van te zijn en dat sentiment komt nu terug, wel vooralsnog bij twee flinke verliezers. Ik denk wel dat als er een omroep (en land) afhaakt dat er vrij snel een heleboel zullen volgen. Het blijft onbegrijpelijk dat de EBU niet twee jaar geleden al Israël er uit heeft geschopt.

dix schreef:
(quote)

Was jij dat die stond te feesten in de stad toen het Rotterdamse clubje Galatasaray kampioen werd?

Gast
geplaatst: vandaag om 17:12 uur

geplaatst: vandaag om 17:12 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.