Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival #3
zoeken in:
1
Onweerwolf
geplaatst: 23 maart 2025, 16:51 uur
Albanië
Blijkbaar haalde ik tot dusverre Albanië en Montenegro door elkaar want ik heb drie maanden gedacht dat dit de Montenegrijnse inzending was. Anyway, dat betekent dus dat ik Albanië toch wel leuk vind dit jaar. De Albaanse inzending is weer stereotyperend etnisch getint; een echte balkan banger. Ze hebben wel eens betere gehad maar ook zeker wel eens mindere. Deze zit aan de goede van de streep zonder wereldschokkend te zijn.
1. Estland
2. Portugal
3. Oekraïne
4. Albanië
5. Slovenië
6. IJsland
7. Zweden
8. Polen
Albanees favo'tje:
Kejsi Tola - Carry Me In Your Dreams | 2009
Blijkbaar haalde ik tot dusverre Albanië en Montenegro door elkaar want ik heb drie maanden gedacht dat dit de Montenegrijnse inzending was. Anyway, dat betekent dus dat ik Albanië toch wel leuk vind dit jaar. De Albaanse inzending is weer stereotyperend etnisch getint; een echte balkan banger. Ze hebben wel eens betere gehad maar ook zeker wel eens mindere. Deze zit aan de goede van de streep zonder wereldschokkend te zijn.
1. Estland
2. Portugal
3. Oekraïne
4. Albanië
5. Slovenië
6. IJsland
7. Zweden
8. Polen
Albanees favo'tje:
Kejsi Tola - Carry Me In Your Dreams | 2009
0
geplaatst: 23 maart 2025, 17:31 uur
Albanië:
De Albanezen hebben vaak interessante liedjes naar het festival gestuurd en dit jaar is hun inzending zeker geen uitzondering op die regel. Zjerm zit muzikaal gezien goed in elkaar en ik hou zelf wel een beetje van de tegenstelling tussen het donkere en kille gedeelte van de mompelende meneer en de warme, volle instrumentatie aan de kant van de zangeres. Hoewel ik denk dat het nummer zelf net een klein beetje extra mist om echt mee te doen voor de hoofdprijs, vind ik dit met gemak een van de betere inzendingen die ik tot nu toe heb gehoord en ik denk dat dit in mijn uiteindelijke eindrangschikking kans kan gaan maken op een notering ergens in de toptien. Het moge duidelijk zijn: dit verdient een finaleplek.
1. Zweden
2. Albanië
3. IJsland
4. Oekraïne
5. Portugal
6. Estland
7. Polen
8. Slovenië
De Albanezen hebben vaak interessante liedjes naar het festival gestuurd en dit jaar is hun inzending zeker geen uitzondering op die regel. Zjerm zit muzikaal gezien goed in elkaar en ik hou zelf wel een beetje van de tegenstelling tussen het donkere en kille gedeelte van de mompelende meneer en de warme, volle instrumentatie aan de kant van de zangeres. Hoewel ik denk dat het nummer zelf net een klein beetje extra mist om echt mee te doen voor de hoofdprijs, vind ik dit met gemak een van de betere inzendingen die ik tot nu toe heb gehoord en ik denk dat dit in mijn uiteindelijke eindrangschikking kans kan gaan maken op een notering ergens in de toptien. Het moge duidelijk zijn: dit verdient een finaleplek.
1. Zweden
2. Albanië
3. IJsland
4. Oekraïne
5. Portugal
6. Estland
7. Polen
8. Slovenië
0
geplaatst: 23 maart 2025, 19:09 uur
De Albaanse inzending heeft een beetje de neiging om van mijn radar af te vallen, eerlijk gezegd. Jammer, want als ie voorbijkomt vind ik 'm wel elke keer weer leuk. Maar wat wil je, ik heb een zwak voor dit soort etnische folktronica dat elk jaar wel vertegenwoordigd is op het songfestival. Helaas voor Albanië is er al een ander land dat m'n hart gestolen heeft in deze hoek!
1. Zweden
2. IJsland
3. Albanië
4. Oekraïne
5. Estland
6. Slovenië
7. Portugal
8. Polen
1. Zweden
2. IJsland
3. Albanië
4. Oekraïne
5. Estland
6. Slovenië
7. Portugal
8. Polen
0
geplaatst: 24 maart 2025, 17:17 uur
Slovenië: emodraak van een soort die je tegenwoordig vooral evenementen als america’s got talent tegenkomt. Je hoort deze overdreven gedoe helaas steeds vaker op het ESC. Dan nog liever ludieke politieke uitingen ipv deze slappe meuk. Zanger klinkt bovendien niet sterk.
Zweden: voor Zweden een dappere inzending. Catchy beat, leuk dansje, overtuigend op het podium en behoorlijke oorwurm van een refrein. Dat refrein lijkt op een doorsnee zeemanslied van Piet Piraat in een Plopsaland attractie. Misschien dat het daarom ook zo populair is bij kinderen. Tenminste die van mij vinden dit heel leuk. De “songfestivalverhoging” had van mij niet gehoeven. Ach dit is al zoveel leuker dan Loreen en Måns.
Albanië: interessante etnische invloeden, mooie zang, zware etnobeat en de begeleidende strijkers doen me denken aan Hooverphonic. Ja ik vind dit ook leuk.
1. Albanië
2. Zweden
3. Estland
4. Polen
5. IJsland
6. Oekraine
7. Portugal
8. Slovenië
Zweden: voor Zweden een dappere inzending. Catchy beat, leuk dansje, overtuigend op het podium en behoorlijke oorwurm van een refrein. Dat refrein lijkt op een doorsnee zeemanslied van Piet Piraat in een Plopsaland attractie. Misschien dat het daarom ook zo populair is bij kinderen. Tenminste die van mij vinden dit heel leuk. De “songfestivalverhoging” had van mij niet gehoeven. Ach dit is al zoveel leuker dan Loreen en Måns.
Albanië: interessante etnische invloeden, mooie zang, zware etnobeat en de begeleidende strijkers doen me denken aan Hooverphonic. Ja ik vind dit ook leuk.
1. Albanië
2. Zweden
3. Estland
4. Polen
5. IJsland
6. Oekraine
7. Portugal
8. Slovenië
0
geplaatst: 24 maart 2025, 17:34 uur
9. Azerbeidzjan
Eerste deelname: 2008
Aantal deelnamen: 16
Aantal gewonnen: 1
Hoogste positie: 1ste (2011)
Laagste positie: 14de (2023 HF, 2024 HF)
Mamagama - Run With U
Azerbeidzjan is altijd wel goed in het vinden van gelikte producers en songwriters om er vervolgens ook goed mee te scoren.
Dit jaar stuurt het land Mamagama met wederom een behoorlijk gelikt nummer en een zanger die toch wel een beetje tegen mijn irritatiegrens aanzit. De oosterse riedel maakt het dan weer wat draaglijker.
Waar ik aanvankelijk nog best te porren was voor dit nummer daar is dat nu volledig verdwenen. Ik trek dat kinderlijke benepen stemmetje slecht en het nummer hangt van de clichés aan elkaar en voelt onecht.
Nee, kom volgend jaar maar weer terug. Dit is het niet.
Voorspelling: dit haalt de finale niet.
Top 37:
1. Zweden
2. IJsland
3. Albanië
4. Estland
5. Polen
6. Oekraïne
7. Portugal
8. Azerbeidzjan
9. Slovenië
Mijn favoriet uit Azerbeidzjan: Efendi - Mata Hari.
Ik zag haar in Ahoy 2021 en had wel een zwak voor dit nummer. Volgens mij heb ik deze anekdote al eerder gepost: voor mij zat een jong ventje dat bij elk nummer dat voorbij kwam enthousiast was.
Efendi was een echte crowdpleaser. Live zingen kon ze niet, maar het klonk zo lekker. Ik was op dat moment nogal melig en zong keihard "Bardr Hari'. Je had het gezicht van dat ventje moeten zien toen hij zich omdraaide om te zien wie die achterlijke was.
Eerste deelname: 2008
Aantal deelnamen: 16
Hoogste positie: 1ste (2011)
Laagste positie: 14de (2023 HF, 2024 HF)
Mamagama - Run With U
Azerbeidzjan is altijd wel goed in het vinden van gelikte producers en songwriters om er vervolgens ook goed mee te scoren.
Dit jaar stuurt het land Mamagama met wederom een behoorlijk gelikt nummer en een zanger die toch wel een beetje tegen mijn irritatiegrens aanzit. De oosterse riedel maakt het dan weer wat draaglijker.
Waar ik aanvankelijk nog best te porren was voor dit nummer daar is dat nu volledig verdwenen. Ik trek dat kinderlijke benepen stemmetje slecht en het nummer hangt van de clichés aan elkaar en voelt onecht.
Nee, kom volgend jaar maar weer terug. Dit is het niet.
Voorspelling: dit haalt de finale niet.
Top 37:
1. Zweden
2. IJsland
3. Albanië
4. Estland
5. Polen
6. Oekraïne
7. Portugal
8. Azerbeidzjan
9. Slovenië
Mijn favoriet uit Azerbeidzjan: Efendi - Mata Hari.
Ik zag haar in Ahoy 2021 en had wel een zwak voor dit nummer. Volgens mij heb ik deze anekdote al eerder gepost: voor mij zat een jong ventje dat bij elk nummer dat voorbij kwam enthousiast was.
Efendi was een echte crowdpleaser. Live zingen kon ze niet, maar het klonk zo lekker. Ik was op dat moment nogal melig en zong keihard "Bardr Hari'. Je had het gezicht van dat ventje moeten zien toen hij zich omdraaide om te zien wie die achterlijke was.
0
geplaatst: 24 maart 2025, 18:39 uur
In het begin komt het stemmetje wat vervelend over maar gaandeweg valt het wat beter. Niet eens zo verkeerd dit maar het zal weinig potten gaan breken.
1. Polen
2. Albanië
3. Ijsland
4. Zweden
5. Azerbeidzjan
6. Estland
7. Portugal
8. Slovenië
9. Oekraïne
1. Polen
2. Albanië
3. Ijsland
4. Zweden
5. Azerbeidzjan
6. Estland
7. Portugal
8. Slovenië
9. Oekraïne
0
geplaatst: 24 maart 2025, 18:47 uur
Azerbeidzjan is de afgelopen jaren de weg echt kwijt. Waar ze voorheen niet altijd goed waren, maar wel altijd slim en met een vaak strakke staging kwamen liet dat de afgeloipopen jaren nogal te wensen over. dramatische zeikballade met klimrek in 2022, krullekoppenduo in 2023 en matige etnopop vorig jaar. Er is dit jaar geen herstel. Hun nieuwe inzending klinkt als het mindere b-kantje van Truth van Chingiz waarmee ze in 2019 kwamen. Dat nummer werd mede door een prima staging top 10. Met het vervelende stemmetje van deze meneer is aan Run With You niks meer te redden. Een nikserig nummer met een irritante zanger. Ik verwacht een hoop toeters en bellen in de staging (de clip geeft al aanwijzingen) maar ik denk dat het de finale niet gaat halen
Het land was de eerste jaren om eehm allerlei redenen heel succesvol met zelfs een onterechte zege in 2011. Ik vond de inzendingen uit onder meer 2009, 2013 en 2014 beter. Ik kies 2009 wat een een fijne eurovisiebanger is die erg bij die tijd hoort.
Maar de leukste is eigenlijk by far 2020. Cleopatra is ongeveer Mata Hari, maar dan 14x zo leuk.
1. Albanie
2. IJsland
3. Oekraine
4. Zweden
5. Portugal
6. Polen
7. Azerbaijan
8, Estland
9. Slovenië
Het land was de eerste jaren om eehm allerlei redenen heel succesvol met zelfs een onterechte zege in 2011. Ik vond de inzendingen uit onder meer 2009, 2013 en 2014 beter. Ik kies 2009 wat een een fijne eurovisiebanger is die erg bij die tijd hoort.
Maar de leukste is eigenlijk by far 2020. Cleopatra is ongeveer Mata Hari, maar dan 14x zo leuk.
1. Albanie
2. IJsland
3. Oekraine
4. Zweden
5. Portugal
6. Polen
7. Azerbaijan
8, Estland
9. Slovenië
0
geplaatst: 24 maart 2025, 19:38 uur
Azerbeidzjan:
Dit is zo generiek als maar kan. Ontzettend gelikte, overgeproduceerde pop met een Oosters getint randje, gecombineerd met een zanger die misschien wel kan zingen, maar qua stemgeluid niet bepaald mijn voorkeur heeft. Nee, dit hebben we vaker gezien en dan ook nog eens beter. Next!
1. Zweden
2. Albanië
3. IJsland
4. Oekraïne
5. Portugal
6. Azerbeidzjan
7. Estland
8. Polen
9. Slovenië
Dit is zo generiek als maar kan. Ontzettend gelikte, overgeproduceerde pop met een Oosters getint randje, gecombineerd met een zanger die misschien wel kan zingen, maar qua stemgeluid niet bepaald mijn voorkeur heeft. Nee, dit hebben we vaker gezien en dan ook nog eens beter. Next!
1. Zweden
2. Albanië
3. IJsland
4. Oekraïne
5. Portugal
6. Azerbeidzjan
7. Estland
8. Polen
9. Slovenië
0
cosmic kid (moderator)
geplaatst: 24 maart 2025, 21:26 uur
Inhaalslagje:
Slovenië:
Oprechte kitsch maar ik trek dit melodrama heel slecht
Zweden:
Zweden doet een "Joostje". Het moet niet gekker worden. Leuk
Albanie:
Beste liedje totnogtoe ook al is het een ietwat standaard balkan-ballad. Lekker mysterieus sfeertje
Azerbeidzjan
Catchy onoprechte plastic pop wat me niet kan boeien
1. Albanië
2. Zweden
3. Estland
4. Ijsland
5. Oekraine
6. Polen
7. Slovenië
8. Portugal
9. Azerbeidzjan
Slovenië:
Oprechte kitsch maar ik trek dit melodrama heel slecht
Zweden:
Zweden doet een "Joostje". Het moet niet gekker worden. Leuk
Albanie:
Beste liedje totnogtoe ook al is het een ietwat standaard balkan-ballad. Lekker mysterieus sfeertje
Azerbeidzjan
Catchy onoprechte plastic pop wat me niet kan boeien
1. Albanië
2. Zweden
3. Estland
4. Ijsland
5. Oekraine
6. Polen
7. Slovenië
8. Portugal
9. Azerbeidzjan
1
Onweerwolf
geplaatst: 24 maart 2025, 23:40 uur
Azerbeidzjan
Blijkbaar hebben ze ook in Azerbeidzjan een Tros omroep en die heeft gekozen voor deze Weeknd van de Lidl. Dit is allemaal wel erg plastic, veilig en suf en de band ziet er uit alsof het van die Instagram randdebielen zijn die je komen vertellen dat alleen grasgevoerde, rauwe melk gezond voor je is. Dat gezegd hebbende; het nummer stoort niet of zo en het is hier en daar nog wel wat catchy. Ik denk echter dat Azerbeidzjan de finale niet gaat halen dit jaar.
1. Estland
2. Portugal
3. Oekraïne
4. Albanië
5. Slovenië
6. IJsland
7. Zweden
8. Azerbeidzjan
9. Polen
Favo'tje
Safura - Drip Drop | 2020
Nog altijd een schitterende ballad en ik denk dat ze makkelijk had gewonnen als ze niet had moeten beginnen. #beroofd
Blijkbaar hebben ze ook in Azerbeidzjan een Tros omroep en die heeft gekozen voor deze Weeknd van de Lidl. Dit is allemaal wel erg plastic, veilig en suf en de band ziet er uit alsof het van die Instagram randdebielen zijn die je komen vertellen dat alleen grasgevoerde, rauwe melk gezond voor je is. Dat gezegd hebbende; het nummer stoort niet of zo en het is hier en daar nog wel wat catchy. Ik denk echter dat Azerbeidzjan de finale niet gaat halen dit jaar.
1. Estland
2. Portugal
3. Oekraïne
4. Albanië
5. Slovenië
6. IJsland
7. Zweden
8. Azerbeidzjan
9. Polen
Favo'tje
Safura - Drip Drop | 2020
Nog altijd een schitterende ballad en ik denk dat ze makkelijk had gewonnen als ze niet had moeten beginnen. #beroofd
0
geplaatst: 24 maart 2025, 23:57 uur
Azerbeidzjan
Het werkt me op de zenuwen. Het klinkt inderdaad als een kopie Weeknd met een sitar erbij. De Azerbeidzjaanse Måns. Het zou leuk zijn als ze eens wat oprechts sturen. Volgend jaar weer een kans.
1. Albanië
2. Zweden
3. Estland
4. Polen
5. IJsland
6. Oekraine
7. Portugal
8. Azerbeidzjan
9. Slovenië
Het werkt me op de zenuwen. Het klinkt inderdaad als een kopie Weeknd met een sitar erbij. De Azerbeidzjaanse Måns. Het zou leuk zijn als ze eens wat oprechts sturen. Volgend jaar weer een kans.
1. Albanië
2. Zweden
3. Estland
4. Polen
5. IJsland
6. Oekraine
7. Portugal
8. Azerbeidzjan
9. Slovenië
0
geplaatst: 25 maart 2025, 11:18 uur
Azerbeidzjan:
Ik heb het nummer een paar keer achter elkaar opgezet, maar zou het eigenlijk nog een keer moeten doen, want ik kan mijn aandacht er maar niet bij houden.
Waarschijnlijk heb ik het een keer met iemand over deze inzending en kan ik mij er dan niets van herinneren. Diegene zegt dan dat het dat nummer is met die zanger met dat vervelende stemgeluid, en dan denk ik: oh ja.
Het is trouwens wel prima achtergrondmuziek wanneer je in je hoofd een boodschappenlijstje aan het maken bent.
1. Albanië
2. Portugal
3. Oekraïne
4. Polen
5. Zweden
6. Azerbeidzjan
7. IJsland
8. Estland
9. Slovenië
Ik heb het nummer een paar keer achter elkaar opgezet, maar zou het eigenlijk nog een keer moeten doen, want ik kan mijn aandacht er maar niet bij houden.
Waarschijnlijk heb ik het een keer met iemand over deze inzending en kan ik mij er dan niets van herinneren. Diegene zegt dan dat het dat nummer is met die zanger met dat vervelende stemgeluid, en dan denk ik: oh ja.
Het is trouwens wel prima achtergrondmuziek wanneer je in je hoofd een boodschappenlijstje aan het maken bent.
1. Albanië
2. Portugal
3. Oekraïne
4. Polen
5. Zweden
6. Azerbeidzjan
7. IJsland
8. Estland
9. Slovenië
1
geplaatst: 25 maart 2025, 17:41 uur
10. België
Eerste deelname: 1956
Aantal deelnamen: 65
Hoogste positie: 1ste (1986)
Laagste positie: laatste (1961, 1962, 1965, 1973, 1979, 1985, 1993, 2000)
Red Sebastian - Strobe Lights
Waar Nederland vijf overwinningen heeft staan, daar doet België het als andere oudgediende een stuk minder met die ene winst van Sandra Kim.
Toen Red Sebastian als één van de eerste nummers bekend werd gemaakt hoorden velen hier wel een potentiële winnaar in. Het is dan ook een lekker nummer dat opvalt.
Maar zoals vaker met de Belgen hebben ze nummers die kans zouden maken op de winst en het vervolgens niet waarmaken. Denk maar aan Kate Ryan of Xandee.
Seppe is een aardige meester, ongetwijfeld, maar mist toch wat uitstraling en de act met de hoogwerker werkt ook niet helemaal. Dat kan natuurlijk aangepast worden. Maar dan blijft de uitstraling staan en de vraag hoe groot het publiek voor zo'n stamper als Strobe Lights is.
Inmiddels zijn de kansen dan ook wat genormaliseerd en is de verwachting niet dat dit de opvolger van J'aime la Vie gaat worden. Ik zou het wel leuk vinden. Alweer Zweden is immers ook zo wat....
Toch ben ik bang dat de finale net aan gaat worden en dat het nummer uiteindelijk toch een wat minder hoge score gaat halen dan vooraf verwacht. Iets wat wel vaker is voorgekomen met België in het verleden zoals opgemerkt.
Voorspelling: haalt de finale en eindigt daar ergens tussen de 10e en 15e plaats.
Top 37:
1. Zweden
2. België
3. IJsland
4. Albanië
5. Estland
6. Polen
7. Oekraïne
8. Portugal
9. Azerbeidzjan
10. Slovenië
Mijn favoriete Belgische inzending:
Het zijn er meerdere: Pas de Deux uit 1983, Ingeborg uit 1989, Sergio & the Ladies (2002), Urban Trad met Sanomi in 2003 en Xandee (2004). Tom Dice in 2010, Loïc Nottet in 2015, Blanche in 2017 en nu dan toch ook wel Red Sebastian en ik heb er nog wel wat die hier in de buurt komen. Als ik dat rijtje zo bekijk denk ik soms wel eens dat ik de Belgische inzendingen leuker vind dan de Nederlandse, maar denk dat het uiteindelijk een beetje gelijk is.
Een enorm zwak heb ik nog steeds voor Like the Wind van Vanessa Chinitor die in 1999 twaalfde werd.
Eerste deelname: 1956
Aantal deelnamen: 65
Hoogste positie: 1ste (1986)
Laagste positie: laatste (1961, 1962, 1965, 1973, 1979, 1985, 1993, 2000)
Red Sebastian - Strobe Lights
Waar Nederland vijf overwinningen heeft staan, daar doet België het als andere oudgediende een stuk minder met die ene winst van Sandra Kim.
Toen Red Sebastian als één van de eerste nummers bekend werd gemaakt hoorden velen hier wel een potentiële winnaar in. Het is dan ook een lekker nummer dat opvalt.
Maar zoals vaker met de Belgen hebben ze nummers die kans zouden maken op de winst en het vervolgens niet waarmaken. Denk maar aan Kate Ryan of Xandee.
Seppe is een aardige meester, ongetwijfeld, maar mist toch wat uitstraling en de act met de hoogwerker werkt ook niet helemaal. Dat kan natuurlijk aangepast worden. Maar dan blijft de uitstraling staan en de vraag hoe groot het publiek voor zo'n stamper als Strobe Lights is.
Inmiddels zijn de kansen dan ook wat genormaliseerd en is de verwachting niet dat dit de opvolger van J'aime la Vie gaat worden. Ik zou het wel leuk vinden. Alweer Zweden is immers ook zo wat....
Toch ben ik bang dat de finale net aan gaat worden en dat het nummer uiteindelijk toch een wat minder hoge score gaat halen dan vooraf verwacht. Iets wat wel vaker is voorgekomen met België in het verleden zoals opgemerkt.
Voorspelling: haalt de finale en eindigt daar ergens tussen de 10e en 15e plaats.
Top 37:
1. Zweden
2. België
3. IJsland
4. Albanië
5. Estland
6. Polen
7. Oekraïne
8. Portugal
9. Azerbeidzjan
10. Slovenië
Mijn favoriete Belgische inzending:
Het zijn er meerdere: Pas de Deux uit 1983, Ingeborg uit 1989, Sergio & the Ladies (2002), Urban Trad met Sanomi in 2003 en Xandee (2004). Tom Dice in 2010, Loïc Nottet in 2015, Blanche in 2017 en nu dan toch ook wel Red Sebastian en ik heb er nog wel wat die hier in de buurt komen. Als ik dat rijtje zo bekijk denk ik soms wel eens dat ik de Belgische inzendingen leuker vind dan de Nederlandse, maar denk dat het uiteindelijk een beetje gelijk is.
Een enorm zwak heb ik nog steeds voor Like the Wind van Vanessa Chinitor die in 1999 twaalfde werd.
0
geplaatst: 25 maart 2025, 18:11 uur
België:
Oehhhhhh, dit is een lekkere danceknaller, zeg. Heerlijke beats en ik hou wel van het donkere clubsfeertje dat rondom dit nummer hangt. Natuurlijk moet ik dit ook nog live horen maar als Red Sebastian ook in Basel kan laten horen wat hij in z'n mars heeft dan zal ik dit maar al te graag in de finale willen zien. Hopelijk is de act dan ook op orde want daar wil het bij de Belgen vaak nog wat aan schorten. Maar als ik puur naar het nummer zelf luister zal dit een goeie kandidaat zijn om aan het eind van de besprekingen in mijn topvijf te zitten.
1. Zweden
2. België
3. Albanië
4. IJsland
5. Oekraïne
6. Portugal
7. Azerbeidzjan
8. Estland
9. Polen
10. Slovenië
Oehhhhhh, dit is een lekkere danceknaller, zeg. Heerlijke beats en ik hou wel van het donkere clubsfeertje dat rondom dit nummer hangt. Natuurlijk moet ik dit ook nog live horen maar als Red Sebastian ook in Basel kan laten horen wat hij in z'n mars heeft dan zal ik dit maar al te graag in de finale willen zien. Hopelijk is de act dan ook op orde want daar wil het bij de Belgen vaak nog wat aan schorten. Maar als ik puur naar het nummer zelf luister zal dit een goeie kandidaat zijn om aan het eind van de besprekingen in mijn topvijf te zitten.
1. Zweden
2. België
3. Albanië
4. IJsland
5. Oekraïne
6. Portugal
7. Azerbeidzjan
8. Estland
9. Polen
10. Slovenië
0
geplaatst: 25 maart 2025, 18:18 uur
Er mag gedanst worden.
Vocaal helaas niet best, onzuiver.
1. Polen
2. Albanië
3. Ijsland
4. Zweden
5. Azerbeidzjan
6. Estland
7. Portugal
8. België
9. Slovenië
10. Oekraïne
Vocaal helaas niet best, onzuiver.
1. Polen
2. Albanië
3. Ijsland
4. Zweden
5. Azerbeidzjan
6. Estland
7. Portugal
8. België
9. Slovenië
10. Oekraïne
0
Onweerwolf
geplaatst: 25 maart 2025, 18:33 uur
België
België komt dit jaar met echt een hele goede inzending. Ik ben sowieso fan van dit soort futurepop inzendingen op het ESC dus dit bevalt uitstekend. Strobe Lights is de Lultelk van 2025. Ik vind ook dat het concept hier goed wordt uitgewerkt en dat Red Sebastian een hele leuke uitstraling heeft. Dit gaat dan ook absoluut een grote fan favorite zijn. Kritiek? Live in de coupletten is het vooralsnog wat wankel, zo lijkt, al maakt 'ie dat in het refrein goed. Verder is het nummer, hoewel een banger, ook weer niet hemelverheffend. Dit soort nummers scoren vaak best goed maar toch meestal net iets minder dan ik verwacht of hoop maar dat kan natuurlijk veranderen. Ik sluit België niet uit voor winst maar ik ga het niet op voorhand voorspellen. Het zou kunnen dat andere kanshebbers zijn verdeeld en België met bv 2 3e plekken bij jury en publiek de winst pakt. Ik zou dat eigenlijk wel leuk vinden.
01. België
02. Estland
03. Portugal
04. Oekraïne
05. Albanië
06. Slovenië
07. IJsland
08. Zweden
09. Azerbeidzjan
10. Polen
Belgische favoriet is toch nog altijd:
Urban Trad - Sanomi | 2003
België komt dit jaar met echt een hele goede inzending. Ik ben sowieso fan van dit soort futurepop inzendingen op het ESC dus dit bevalt uitstekend. Strobe Lights is de Lultelk van 2025. Ik vind ook dat het concept hier goed wordt uitgewerkt en dat Red Sebastian een hele leuke uitstraling heeft. Dit gaat dan ook absoluut een grote fan favorite zijn. Kritiek? Live in de coupletten is het vooralsnog wat wankel, zo lijkt, al maakt 'ie dat in het refrein goed. Verder is het nummer, hoewel een banger, ook weer niet hemelverheffend. Dit soort nummers scoren vaak best goed maar toch meestal net iets minder dan ik verwacht of hoop maar dat kan natuurlijk veranderen. Ik sluit België niet uit voor winst maar ik ga het niet op voorhand voorspellen. Het zou kunnen dat andere kanshebbers zijn verdeeld en België met bv 2 3e plekken bij jury en publiek de winst pakt. Ik zou dat eigenlijk wel leuk vinden.
01. België
02. Estland
03. Portugal
04. Oekraïne
05. Albanië
06. Slovenië
07. IJsland
08. Zweden
09. Azerbeidzjan
10. Polen
Belgische favoriet is toch nog altijd:
Urban Trad - Sanomi | 2003
0
geplaatst: 25 maart 2025, 19:06 uur
Ik voel die afkeer van Azerbeidzjan niet zo, want mij betreft is het gewoon een leuk, catchy popliedje met een refrein dat je meteen mee kunt zingen en wat lichte etnische invloeden. Gelikt maar niet vervelend.
1. Zweden
2. IJsland
3. Azerbeidzjan
4. Albanië
5. Oekraïne
6. Estland
7. Slovenië
8. Portugal
9. Polen
1. Zweden
2. IJsland
3. Azerbeidzjan
4. Albanië
5. Oekraïne
6. Estland
7. Slovenië
8. Portugal
9. Polen
0
geplaatst: 25 maart 2025, 19:12 uur
Goed, we zijn hier niet zo'n fan van de Sloveense Klemen, maar deze is toch best leuk gedaan:
0
geplaatst: 25 maart 2025, 19:20 uur
Lekker nummer. En zeker de beste Belgische inzending sinds Blanche. Bij de staging is wel wat werk aan de winkel, Maar als ze dat rechttrekken gaat dit de finale wel halen. Ik verwacht daar echter geen wonderen. Zowel publiek als jury gaat dit niet enorm hoog waarderen en ik vrees dat het nog een aardig stukje lager gaat eindigen dan de odds nu zijn. Belgie gaat rond de 20e plek pieken, al hoop ik op meer..
De beste Belgische inzending ooit is Loic Nottet en die heeft ook een zwik andere toffe nummers. Een van de beste Eurovisienummers van de jaren '10.
1. Albanie
2. IJsland
3. Oekraine
4. Belgie
5. Zweden
6. Portugal
7. Polen
8. Azerbeidzjan
9, Estland
10. Slovenië
De beste Belgische inzending ooit is Loic Nottet en die heeft ook een zwik andere toffe nummers. Een van de beste Eurovisienummers van de jaren '10.
1. Albanie
2. IJsland
3. Oekraine
4. Belgie
5. Zweden
6. Portugal
7. Polen
8. Azerbeidzjan
9, Estland
10. Slovenië
0
geplaatst: 25 maart 2025, 23:34 uur
België is een banger. Het EDM gedeelte is top. De lyrics zijn minder, maar het grootste minpunt is dat ie niet meezingbaar is. Dat had bijvoorbeeld Litouwen vorig jaar (Sylvester Bent - Luktelk) echt beter voor elkaar met een minder stevige dansplaat, terwijl niemand begreep wat ie zong. Ik verwacht België tussen plek 10 en 15. Hij kan namelijk wel zingen. Ook live.
1. Albanië
2. Zweden
3. België
4. Estland
5. Polen
6. IJsland
7. Oekraine
8. Portugal
9. Azerbeidzjan
10. Slovenië
Strobe lights is nog geen City Lights wat mijn favoriete inzending is uit België.
1. Albanië
2. Zweden
3. België
4. Estland
5. Polen
6. IJsland
7. Oekraine
8. Portugal
9. Azerbeidzjan
10. Slovenië
Strobe lights is nog geen City Lights wat mijn favoriete inzending is uit België.
0
geplaatst: 26 maart 2025, 09:49 uur
Met België heb ik dan weer niks. Niet dat ik het nummer slecht vind, en de refreinen zingt 'ie ook wel goed, maar het nummer pakt me niet. Wie weet, misschien ben ik gewoon geen futurepoppersoon, want Luktelk vond ik vorig jaar ook maar zozo.
**
1. Zweden
2. IJsland
3. Azerbeidzjan
4. Albanië
5. Oekraïne
6. Estland
7. Slovenië
8. Portugal
9. Polen
10. België
**
1. Zweden
2. IJsland
3. Azerbeidzjan
4. Albanië
5. Oekraïne
6. Estland
7. Slovenië
8. Portugal
9. Polen
10. België
0
geplaatst: 26 maart 2025, 11:23 uur
aERodynamIC schreef:
Kate Ryan en Xandee hadden geen uitstraling, de zang kwam niet uit de verf en de staging was rampzalig. Het nummer zelf van beiden was aanstekelijk genoeg maar uiteindelijk zijn het de drie minuten van optreden die beslissend zijn.
Dat nummer van Red Sebastian is niet mijn ding maar zal zeker in de smaak vallen van dance/technoliefhebbers op voorwaarde dat de zang en staging goed tot hun recht komen.
0
geplaatst: 26 maart 2025, 11:37 uur
Luktelk vind ik overigens nog wel een aardig stukje beter dan strobe lights en is bijna een jaar na dato mijn favoriet van 2024.
1
geplaatst: 26 maart 2025, 11:47 uur
België
Ik luister en kijk er niet graag naar. Ik vind de zang op de rustigere momenten zeurderig en op andere momenten te schreeuwerig. Ik word op de een of andere manier een beetje nerveus van deze muziek.
Luktelk vond ik overigens wel een fijne inzending, dus het zit hem niet alleen in het genre.
1. Albanië
2. Portugal
3. Oekraïne
4. Polen
5. Zweden
6. Azerbeidzjan
7. België
8. IJsland
9. Estland
10. Slovenië
Ik luister en kijk er niet graag naar. Ik vind de zang op de rustigere momenten zeurderig en op andere momenten te schreeuwerig. Ik word op de een of andere manier een beetje nerveus van deze muziek.
Luktelk vond ik overigens wel een fijne inzending, dus het zit hem niet alleen in het genre.
1. Albanië
2. Portugal
3. Oekraïne
4. Polen
5. Zweden
6. Azerbeidzjan
7. België
8. IJsland
9. Estland
10. Slovenië
0
geplaatst: 26 maart 2025, 13:02 uur
Sommigen vinden het nummer van België kut, anderen dan weer fantastisch. Zo scoor je meer dan met een nummer die iedereen wel aardig vindt maar niet genoeg om erop te stemmen zoals dat nummer van Kate Ryan destijds.
0
Onweerwolf
geplaatst: 26 maart 2025, 14:32 uur
Bloedirritant trouwens dat die prutsers van Lastfm Princ redirecten naar Prince. 

0
geplaatst: 26 maart 2025, 17:40 uur
11. Cyprus
Eerste deelname: 1981
Aantal deelnamen: 40
Aantal gewonnen: 0
Hoogste positie: 2de (2018)
Laagste positie: laatste (1986)
Theo Evan - Shh
Zou Griekenland wederom 12 punten aan Cyprus geven? Ongetwijfeld, maar gaan andere landen dat ook doen? Dat is wat twijfelachtiger. De bookmakers zien in het in elk geval niet zo zitten en ook in de fanpolls staat dit nummer niet heel hoog.
Dan is er ook nog de pech dat Cyprus in hetzelfde deel van deze halve finale zit als België. Toch doet België het wel beter. Ik twijfel ook wel of dit vocaal in orde gaat komen. Maar ja, tegenwoordig mag er meer en meer op tape worden gezet.
Hoe dan ook vind ik deze banger wel erg lekker. Er zitten stukken in die me terug doen verlangen naar de jaren '90 waar ik enorm aan het uitgaan was. Encore une Fois en dat soort nummers waren toen helemaal in. Ook helemaal in is het om oude dance sound terug te brengen op het Eurovisie podium (deed Joost vorig jaar ook uiteraard). Maar of er een groot publiek voor dit nummer is?!
Voorspelling: gaat net aan door naar de finale, maar eindigt daar ergens onderaan (20-26).
Top 37:
1. Zweden
2. België
3. IJsland
4. Albanië
5. Cyprus
6. Estland
7. Polen
8. Oekraïne
9. Portugal
10. Azerbeidzjan
11. Slovenië
Mijn favoriet uit Cyprus:
Er zijn wel een paar inzendingen die ik als persoonlijke topfavoriet beschouw, vooral in de jaren '90: Elpida met Tora Zo (1986), Alexandros Panayi met Sti Fotia (1995), Constantino met Mono Gia Mas (1996), Michalis Hatzigiannis met Genesis (1998), Marlain met Tha 'ne Erotas (1999), Lisa Andreas met Stronger Every Minute (2004) en Eleni Foureira met Fuego (2018), maar ik kies toch echt voor deze:
Hara & Andreas Konstantinou met Mana Mou uit 1997:
Eerste deelname: 1981
Aantal deelnamen: 40
Aantal gewonnen: 0
Hoogste positie: 2de (2018)
Laagste positie: laatste (1986)
Theo Evan - Shh
Zou Griekenland wederom 12 punten aan Cyprus geven? Ongetwijfeld, maar gaan andere landen dat ook doen? Dat is wat twijfelachtiger. De bookmakers zien in het in elk geval niet zo zitten en ook in de fanpolls staat dit nummer niet heel hoog.
Dan is er ook nog de pech dat Cyprus in hetzelfde deel van deze halve finale zit als België. Toch doet België het wel beter. Ik twijfel ook wel of dit vocaal in orde gaat komen. Maar ja, tegenwoordig mag er meer en meer op tape worden gezet.
Hoe dan ook vind ik deze banger wel erg lekker. Er zitten stukken in die me terug doen verlangen naar de jaren '90 waar ik enorm aan het uitgaan was. Encore une Fois en dat soort nummers waren toen helemaal in. Ook helemaal in is het om oude dance sound terug te brengen op het Eurovisie podium (deed Joost vorig jaar ook uiteraard). Maar of er een groot publiek voor dit nummer is?!
Voorspelling: gaat net aan door naar de finale, maar eindigt daar ergens onderaan (20-26).
Top 37:
1. Zweden
2. België
3. IJsland
4. Albanië
5. Cyprus
6. Estland
7. Polen
8. Oekraïne
9. Portugal
10. Azerbeidzjan
11. Slovenië
Mijn favoriet uit Cyprus:
Er zijn wel een paar inzendingen die ik als persoonlijke topfavoriet beschouw, vooral in de jaren '90: Elpida met Tora Zo (1986), Alexandros Panayi met Sti Fotia (1995), Constantino met Mono Gia Mas (1996), Michalis Hatzigiannis met Genesis (1998), Marlain met Tha 'ne Erotas (1999), Lisa Andreas met Stronger Every Minute (2004) en Eleni Foureira met Fuego (2018), maar ik kies toch echt voor deze:
Hara & Andreas Konstantinou met Mana Mou uit 1997:
0
geplaatst: 26 maart 2025, 17:51 uur
Cyprus heeft idd wat raakvlakken met België maar is vocaal iets zuiverder.
1. Polen
2. Albanië
3. Ijsland
4. Zweden
5. Azerbeidzjan
6. Estland
7. Portugal
8. Cyprus
9. België
10. Slovenië
11. Oekraïne
1. Polen
2. Albanië
3. Ijsland
4. Zweden
5. Azerbeidzjan
6. Estland
7. Portugal
8. Cyprus
9. België
10. Slovenië
11. Oekraïne
1
geplaatst: 26 maart 2025, 18:54 uur
Irritant ja (maar ik heb wel je lege afbeelding in Top Albums opgevuld)

0
Onweerwolf
geplaatst: 26 maart 2025, 19:13 uur
Cyprus
Cyprus stuurt dit jaar Andy Serkis en die blijkt toch wel aardig te kunnen zingen. Ik weet niet helemaal zeker wat ik hier van moet vinden. Het nummer moet voor mij sowieso nog rijpen en gevoelsmatig kan het echt wel alle kanten uit. Als het totaalplaatje hier helemaal gaat kloppen vlak ik een Top 10 notering niet uit voor Cyprus want ik denk dat hij het wel gaat kunnen en het nummer is gewoon prima al word ik er niet heel opgewonden van. Het is een wat minder extreme versie van de Belgische inzending eigenlijk. Gelikt is het sleutelwoord, denk ik.
01. België
02. Estland
03. Portugal
04. Oekraïne
05. Albanië
06. Cyprus
07. Slovenië
08. IJsland
09. Zweden
10. Azerbeidzjan
11. Polen
Mijn Cypriotische favoriet is een heerlijke archetypische 90's etnobangballad:
Evridiki - Ime Anthropos Ki Ego | 1994
Cyprus stuurt dit jaar Andy Serkis en die blijkt toch wel aardig te kunnen zingen. Ik weet niet helemaal zeker wat ik hier van moet vinden. Het nummer moet voor mij sowieso nog rijpen en gevoelsmatig kan het echt wel alle kanten uit. Als het totaalplaatje hier helemaal gaat kloppen vlak ik een Top 10 notering niet uit voor Cyprus want ik denk dat hij het wel gaat kunnen en het nummer is gewoon prima al word ik er niet heel opgewonden van. Het is een wat minder extreme versie van de Belgische inzending eigenlijk. Gelikt is het sleutelwoord, denk ik.
01. België
02. Estland
03. Portugal
04. Oekraïne
05. Albanië
06. Cyprus
07. Slovenië
08. IJsland
09. Zweden
10. Azerbeidzjan
11. Polen
Mijn Cypriotische favoriet is een heerlijke archetypische 90's etnobangballad: