Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival #3
zoeken in:
0
geplaatst: 26 maart 2025, 19:42 uur
Ik denk dat Cyprus en Belgie elkaar echt pijn gaan doen en dan wint wellicht het meer uitgesproken Belgie. Al kan het ook anders vallen. Als Belgie vocaal door het ijs gaat of de staging verknalt kan het weleens zo zijn dat ze weer de finale missen en dat Cyrus in hun plek gaat. Het is wel aardig maar laat geen flinke indruk na. En ook Cyprus heeft een goede staging nodig en mag vocaal niet tegen vallen. Vooralsnog is mijn gok de Belgen erin de Cyprioten eruit en beiden moeten hopen dat ze flink uit elkaar getrokken worden. Liefst de ene als achtste en de andere als laatste. Nou heeft Cyprus wel vaak een betere staging. Dat wel.
Cyprus is voor mij geen topland. Ik kies ook voor de jaren '90. Mijn zwak ligt bij 2009 zoals ik hier al vaker heb verteld. Maar weer post ik het clipje. Het optreden was niet geweldig. Het haalde de finale dan ook niet.
1. Albanie
2. IJsland
3. Oekraine
4. Belgie
5. Zweden
6. Cyprus
7 Portugal
8. Polen
9. Azerbeidzjan
10, Estland
11. Slovenië
Cyprus is voor mij geen topland. Ik kies ook voor de jaren '90. Mijn zwak ligt bij 2009 zoals ik hier al vaker heb verteld. Maar weer post ik het clipje. Het optreden was niet geweldig. Het haalde de finale dan ook niet.
1. Albanie
2. IJsland
3. Oekraine
4. Belgie
5. Zweden
6. Cyprus
7 Portugal
8. Polen
9. Azerbeidzjan
10, Estland
11. Slovenië
0
geplaatst: 26 maart 2025, 19:43 uur
Cyprus:
De raakvlakken met België zijn er zeer zeker, maar bij deze Cyprioot ben ik geen grote fan van de praterige coupletten. Wel zijn de beats ook hier dik in orde en is het geheel best fijn om naar te luisteren. Ten opzichte van Red Sebastian vind ik dit deze plaat van Theo Evan de mindere broeder, maar in het geheel van alle inzendingen tot nu toe is deze plaat gewoon prima. Ik zou er geen probleem mee hebben als dit de finale haalt.
1. Zweden
2. België
3. Albanië
4. IJsland
5. Cyprus
6. Oekraïne
7. Portugal
8. Azerbeidzjan
9. Estland
10. Polen
11. Slovenië
De raakvlakken met België zijn er zeer zeker, maar bij deze Cyprioot ben ik geen grote fan van de praterige coupletten. Wel zijn de beats ook hier dik in orde en is het geheel best fijn om naar te luisteren. Ten opzichte van Red Sebastian vind ik dit deze plaat van Theo Evan de mindere broeder, maar in het geheel van alle inzendingen tot nu toe is deze plaat gewoon prima. Ik zou er geen probleem mee hebben als dit de finale haalt.
1. Zweden
2. België
3. Albanië
4. IJsland
5. Cyprus
6. Oekraïne
7. Portugal
8. Azerbeidzjan
9. Estland
10. Polen
11. Slovenië
0
cosmic kid (moderator)
geplaatst: 26 maart 2025, 21:29 uur
België:
Onze zuiderburen mixen jaren de 90 met een gelijke dosis jaren 00 en een snufje 2025. Er gebeurt genoeg, het is afwijkend en opvallend en behaalt mijn Top 3. Dat zegt ook weer niet zoveel want ik heb nog geen nummer gehoord waardoor ik omver ben geblazen. En, amai, waarom dat laffe engels? In het frans of wellicht nederlands had het bij mij fors beter gescoord
Cyprus:
"Hey AI, geef me eens een jaren 90 eurodance sausje"
1. Albanië
2. Zweden
3. België
4. Estland
5. Ijsland
6. Oekraine
7. Polen
8. Cyprus
9. Slovenië
10. Portugal
11. Azerbeidzjan
Onze zuiderburen mixen jaren de 90 met een gelijke dosis jaren 00 en een snufje 2025. Er gebeurt genoeg, het is afwijkend en opvallend en behaalt mijn Top 3. Dat zegt ook weer niet zoveel want ik heb nog geen nummer gehoord waardoor ik omver ben geblazen. En, amai, waarom dat laffe engels? In het frans of wellicht nederlands had het bij mij fors beter gescoord
Cyprus:
"Hey AI, geef me eens een jaren 90 eurodance sausje"
1. Albanië
2. Zweden
3. België
4. Estland
5. Ijsland
6. Oekraine
7. Polen
8. Cyprus
9. Slovenië
10. Portugal
11. Azerbeidzjan
0
geplaatst: 27 maart 2025, 17:59 uur
12. Kroatië
Eerste deelname: 1993
Aantal deelnamen: 29
Aantal gewonnen: 0
Hoogste positie: 2de (2024)
Laagste positie: 17de (2018 HF)
Marko Bošnjak - Poison Cake
Vorig jaar scoorde Kroatië enorm met Baby Lasagna die toch wel de publiekslieveling bleek te zijn. Aan Marko Bošnjak de taak om dit succes te evenaren of te verbeteren. Ehm, dan moet ie dus gaan winnen dit jaar.
Dat gaat ie niet doen lijkt me zo. Poison Cake is een uitermate rommelig nummer. In de studioversie vind ik het nog wel een soort okay, maar live vond ik het drie keer niks.
En zoals gezegd: het nummer zwalkt alle kanten op en daardoor begint het te irriteren. Yumm, yumm tasty.... nou niet helemaal de mijne dan.
Voorspelling: haalt de finale niet.
Top 37:
1. Zweden
2. België
3. IJsland
4. Albanië
5. Cyprus
6. Estland
7. Polen
8. Oekraïne
9. Portugal
10. Kroatië
11. Azerbeidzjan
12. Slovenië
Mijn favoriete inzending uit Kroatië:
Niet een land waar ik heel veel persoonlijke favorieten heb. Maja Blagdan in 1996 vond ik wel fraai en ik was wel enorm fan van Baby Lasagna vorig jaar.
Toch bestempel ik Danijela met Neka Mi Ne Svane uit 1998 als persoonlijke favoriet. Mooi nummer is dat toch. En wat verlang ik toch weer terug naar het orkest. Eerst de dirigent en dan alles nog live inclusief een begeleidend orkest. En qua toeters en bellen waren we al blij met een kledingwisseling zoals in dit nummer. Dat waren voor mij toch wel de echte Songfestival jaren met de mooiste herinneringen.
Eerste deelname: 1993
Aantal deelnamen: 29
Hoogste positie: 2de (2024)
Laagste positie: 17de (2018 HF)
Marko Bošnjak - Poison Cake
Vorig jaar scoorde Kroatië enorm met Baby Lasagna die toch wel de publiekslieveling bleek te zijn. Aan Marko Bošnjak de taak om dit succes te evenaren of te verbeteren. Ehm, dan moet ie dus gaan winnen dit jaar.
Dat gaat ie niet doen lijkt me zo. Poison Cake is een uitermate rommelig nummer. In de studioversie vind ik het nog wel een soort okay, maar live vond ik het drie keer niks.
En zoals gezegd: het nummer zwalkt alle kanten op en daardoor begint het te irriteren. Yumm, yumm tasty.... nou niet helemaal de mijne dan.
Voorspelling: haalt de finale niet.
Top 37:
1. Zweden
2. België
3. IJsland
4. Albanië
5. Cyprus
6. Estland
7. Polen
8. Oekraïne
9. Portugal
10. Kroatië
11. Azerbeidzjan
12. Slovenië
Mijn favoriete inzending uit Kroatië:
Niet een land waar ik heel veel persoonlijke favorieten heb. Maja Blagdan in 1996 vond ik wel fraai en ik was wel enorm fan van Baby Lasagna vorig jaar.
Toch bestempel ik Danijela met Neka Mi Ne Svane uit 1998 als persoonlijke favoriet. Mooi nummer is dat toch. En wat verlang ik toch weer terug naar het orkest. Eerst de dirigent en dan alles nog live inclusief een begeleidend orkest. En qua toeters en bellen waren we al blij met een kledingwisseling zoals in dit nummer. Dat waren voor mij toch wel de echte Songfestival jaren met de mooiste herinneringen.
1
Onweerwolf
geplaatst: 27 maart 2025, 19:22 uur
Kroatië
In 2018 stuurde Oekraïne al eens een vampier en nu krijgen we er eentje uit Kroatië. ik ben op zich wel een voorstander van een goed uitgewerkt concept en aan dit sprookje is zichtbaar aandacht besteed. Maar het werkt niet want het is gewoon echt een tweederangs compositie, muzikaal gezien, en daar komt bij dat Marko het Engels totaal niet beheerst. Soms is een accent aandoenlijk of klinkt het exotisch, maar hier is het storend. Helaas. Kroatië had twee hele sterke jaren maar valt nu weer in een dal.
01. België
02. Estland
03. Portugal
04. Oekraïne
05. Albanië
06. Cyprus
07. Slovenië
08. IJsland
09. Zweden
10. Azerbeidzjan
11. Polen
12. Kroatië
Mijn favoriete Kroatische inzending is al jaren lang een van de meest beroofde nummers uit de geschiedenis want zelden vond ik het zo onterecht dat een inzending de finale niet haalde:
Feminnem - Lako Je Sve | 2010
Waanzinnige goede live performance ook, ik krijg er nog steeds kippenvel van.
In 2018 stuurde Oekraïne al eens een vampier en nu krijgen we er eentje uit Kroatië. ik ben op zich wel een voorstander van een goed uitgewerkt concept en aan dit sprookje is zichtbaar aandacht besteed. Maar het werkt niet want het is gewoon echt een tweederangs compositie, muzikaal gezien, en daar komt bij dat Marko het Engels totaal niet beheerst. Soms is een accent aandoenlijk of klinkt het exotisch, maar hier is het storend. Helaas. Kroatië had twee hele sterke jaren maar valt nu weer in een dal.
01. België
02. Estland
03. Portugal
04. Oekraïne
05. Albanië
06. Cyprus
07. Slovenië
08. IJsland
09. Zweden
10. Azerbeidzjan
11. Polen
12. Kroatië
Mijn favoriete Kroatische inzending is al jaren lang een van de meest beroofde nummers uit de geschiedenis want zelden vond ik het zo onterecht dat een inzending de finale niet haalde:
Feminnem - Lako Je Sve | 2010
Waanzinnige goede live performance ook, ik krijg er nog steeds kippenvel van.

1
geplaatst: 27 maart 2025, 20:16 uur
De volgorde van de optredens in de eerste halve finale is bekendgemaakt:
1. IJsland
2. Polen
3. Slovenië
4. Estland
-Spanje
5. Oekraïne
6. Zweden
7. Portugal
8. Noorwegen
9. België
-Italië
10. Azerbeidzjan
11. San Marino
12. Albanië
13. Nederland
14. Kroatië
-Zwitserland
15. Cyprus
1. IJsland
2. Polen
3. Slovenië
4. Estland
-Spanje
5. Oekraïne
6. Zweden
7. Portugal
8. Noorwegen
9. België
-Italië
10. Azerbeidzjan
11. San Marino
12. Albanië
13. Nederland
14. Kroatië
-Zwitserland
15. Cyprus
1
geplaatst: 27 maart 2025, 20:28 uur
En dit is de volgorde van de tweede halve finale:
1. Australië
2. Montenegro
3. Ierland
4. Letland
5. Armenië
6. Oostenrijk
- Verenigd Koninkrijk
7. Griekenland
8. Litouwen
9. Malta
10. Georgië
-Frankrijk
11. Denemarken
12. Tsjechië
13. Luxemburg
14. Israël
-Duitsland
15. Servië
16. Finland
1. Australië
2. Montenegro
3. Ierland
4. Letland
5. Armenië
6. Oostenrijk
- Verenigd Koninkrijk
7. Griekenland
8. Litouwen
9. Malta
10. Georgië
-Frankrijk
11. Denemarken
12. Tsjechië
13. Luxemburg
14. Israël
-Duitsland
15. Servië
16. Finland
0
geplaatst: 27 maart 2025, 20:43 uur
Kroatië:
Laat ik positief beginnen: de start van het nummer smaakt mij wel. Je hebt het gevoel alsof er iets van potentie in het nummer zit. Maar tegen de tijd dat het refrein opdoemt wordt die potentie helaas teniet gedaan. Het nummer draait een kant op waar ik niet zo'n fan van ben. Het voelt gimmicky aan in de negatieve zin van het woord. Daarnaast voelen de trap beats die het nummer vanaf het refrein vergezellen vrij misplaatst. Als ik het nummer in een zin zou samen moeten vatten zou ik het zo doen: Kroatië lijkt veel af te kijken van The Code, maar trekt daaruit de verkeerde lessen. Uitkomst: een matige plaat, die wat mij betreft in de halve finale mag stranden.
1. Zweden
2. België
3. Albanië
4. IJsland
5. Cyprus
6. Oekraïne
7. Portugal
8. Azerbeidzjan
9. Estland
10. Kroatië
11. Polen
12. Slovenië
Laat ik positief beginnen: de start van het nummer smaakt mij wel. Je hebt het gevoel alsof er iets van potentie in het nummer zit. Maar tegen de tijd dat het refrein opdoemt wordt die potentie helaas teniet gedaan. Het nummer draait een kant op waar ik niet zo'n fan van ben. Het voelt gimmicky aan in de negatieve zin van het woord. Daarnaast voelen de trap beats die het nummer vanaf het refrein vergezellen vrij misplaatst. Als ik het nummer in een zin zou samen moeten vatten zou ik het zo doen: Kroatië lijkt veel af te kijken van The Code, maar trekt daaruit de verkeerde lessen. Uitkomst: een matige plaat, die wat mij betreft in de halve finale mag stranden.
1. Zweden
2. België
3. Albanië
4. IJsland
5. Cyprus
6. Oekraïne
7. Portugal
8. Azerbeidzjan
9. Estland
10. Kroatië
11. Polen
12. Slovenië
0
geplaatst: 28 maart 2025, 07:01 uur
Kroatië wil overduidelijk het ESF niet winnen. Mijn hemel. Wat een infantiel nummer.
1. Polen
2. Albanië
3. Ijsland
4. Zweden
5. Azerbeidzjan
6. Estland
7. Portugal
8. Cyprus
9. België
10. Slovenië
11. Oekraïne
12. Kroatië
1. Polen
2. Albanië
3. Ijsland
4. Zweden
5. Azerbeidzjan
6. Estland
7. Portugal
8. Cyprus
9. België
10. Slovenië
11. Oekraïne
12. Kroatië
0
geplaatst: 28 maart 2025, 10:37 uur
Ooit begon de Kruatische inzending met een paar leuke ideeën. We blijven weg van de inwisselbare pop wwaar we dan vervolgens elfde mee worden in de halve finale. We doen vampiers, we doen verschillende sfeertjes waaronder een kinderliedjes-bridge. Maar het is een puinhoop geworden waarmee Kroatie meteen de weg volkomen kwijt is. Het nummer klinkt niet strak maar nogal als een rommeltje. Een brij. De uitvoerder heeft het minste talent van iedereen die dit jaar mee doet. De beats in het refrein zijn niet gemaakt door iemand die goed is in beats maken. En er zijn verschillende elementjes te zien uit de successen van vorig jaar. Beetje The Code, beetje Joost en een beetje hun eigen tweede plek, maar er wordt niet begrepen waarom die nummers aansloegen. Het is echt opvallend hoe Kroatië daalt in niveau vergeleken met vorig jaar.; Ondanks dat succes geeft het feit dat dit won dit jaar aanleiding om hun hele nationale finale onder de loep te nemen. Een van de zwakste inzendingen van dit jaar. En kansloos voor de finale.
Ik hou van de diva uit 1999 uit de begindagen van Kroatie. Ik vind de etnopop uiy 2006 leuk. 2017 is een grappige geimmick die terecht de middenmoot van de finale haalde. Ik snap waarom Baby Lasagna vorig jaar de publieksstem won (en godzijdank niet de zeikballad uit Israel). 1998 vind ik toch wel hun fraaiste inzending. Met een voor die tijd spraakmakende staging. Maar die had Aero al, dus ga ik voor een jaar later
1. Albanie
2. IJsland
3. Oekraine
4. Belgie
5. Zweden
6. Cyprus
7 Portugal
8. Polen
9. Azerbeidzjan
10, Estland
11. Slovenië
12. Kroatië
Ik hou van de diva uit 1999 uit de begindagen van Kroatie. Ik vind de etnopop uiy 2006 leuk. 2017 is een grappige geimmick die terecht de middenmoot van de finale haalde. Ik snap waarom Baby Lasagna vorig jaar de publieksstem won (en godzijdank niet de zeikballad uit Israel). 1998 vind ik toch wel hun fraaiste inzending. Met een voor die tijd spraakmakende staging. Maar die had Aero al, dus ga ik voor een jaar later
1. Albanie
2. IJsland
3. Oekraine
4. Belgie
5. Zweden
6. Cyprus
7 Portugal
8. Polen
9. Azerbeidzjan
10, Estland
11. Slovenië
12. Kroatië
0
geplaatst: 28 maart 2025, 10:44 uur
Overigens heb ik ook alweer Youtube adds gespot. Vorig jaar was israel daar verreweg het actiefste in. Nu zie ik ze van Frankrijk. Sowieso een land dat na jaren van we sturen gewoon in waar we zin in hebben en zien dan wel heel erg erop uit is om te winnen deze dagen. Wellicht gebeurt het dit jaar al, maar ook als het niet redden is Frankrijk van alle landen degene waar ik het meest het gevoel heb dat een winst in de komende vijf jaar onafwendbaar is.
0
geplaatst: 28 maart 2025, 11:01 uur
Cyprus en België liggen inderdaad erg in elkaars verlengde, en dat verklaart waarom ik ook weinig opheb met deze inzending. Het is me allemaal een beetje aan de drukke kant. Het refrein is wel een stuk catchier dan de Belgische, dus vandaar een lichte voorkeur voor Cyprus.
**
1. Zweden
2. IJsland
3. Azerbeidzjan
4. Albanië
5. Oekraïne
6. Estland
7. Slovenië
8. Portugal
9. Polen
10. Cyprus
11. België
**
1. Zweden
2. IJsland
3. Azerbeidzjan
4. Albanië
5. Oekraïne
6. Estland
7. Slovenië
8. Portugal
9. Polen
10. Cyprus
11. België
1
geplaatst: 28 maart 2025, 11:15 uur
Kroatië dan. Ik zie hierboven een aantal keer de vergelijking met The Code, maar voor mijn gevoel is dit veel meer een rip-off van Doomsday Blue: een nachtmerrie-achtig, donker nummer met lieflijke intermezzo's. Maar hoewel ik die Ierse inzending ook niet erg prettig vond om naar te luisteren, had Bambi Thug wel nog iets interessants, en de act op het festival zelf tilde het geheel naar een volgend niveau. Die hoop heb ik niet bij Marko Bošnjak. Hij komt over als een verdwaalde cosplayer die een infantiele tekst opdreunt, met niet meer dan een ongeloofwaardige Kubrick-stare in zijn repertoire. Met afstand de slechtste inzending van dit jaar.
*
1. Zweden
2. IJsland
3. Albanië
4. Azerbeidzjan
5. Oekraïne
6. Estland
7. Slovenië
8. Portugal
9. Polen
10. Cyprus
11. België
12. Kroatië
*
1. Zweden
2. IJsland
3. Albanië
4. Azerbeidzjan
5. Oekraïne
6. Estland
7. Slovenië
8. Portugal
9. Polen
10. Cyprus
11. België
12. Kroatië
0
geplaatst: 28 maart 2025, 13:06 uur
Cyprus
Ook ik merk dat ik Cyprus vooral met België vergelijk. Het is lastig kiezen. Het maakt me eigenlijk ook niet zoveel uit. Voor mij hoeven ze allebei de finale niet te halen.
Kroatië
Ik zou al het overgedreven gedoe nog kunnen vergeven wanneer het een goed nummer was, maar er is amper een nummer. Ik kan een plotselinge overgang best wel waarderen, maar wanneer je er meerdere doet in een nummer van maximaal drie minuten blijft er weinig structuur over. Daarnaast verdient deze inzending alleen al door het 'yumm yumm, tasty' stukje een laatste plaats.
Live is het nog erger. Kroatië heeft het geluk dat het optreden in de halve finale geen enkele invloed gaat hebben op de finalekansen. Toch?
1. Albanië
2. Portugal
3. Oekraïne
4. Polen
5. Zweden
6. Azerbeidzjan
7. Cyprus
8. België
9. IJsland
10. Estland
11. Slovenië
12. Kroatië
Ook ik merk dat ik Cyprus vooral met België vergelijk. Het is lastig kiezen. Het maakt me eigenlijk ook niet zoveel uit. Voor mij hoeven ze allebei de finale niet te halen.
Kroatië
Ik zou al het overgedreven gedoe nog kunnen vergeven wanneer het een goed nummer was, maar er is amper een nummer. Ik kan een plotselinge overgang best wel waarderen, maar wanneer je er meerdere doet in een nummer van maximaal drie minuten blijft er weinig structuur over. Daarnaast verdient deze inzending alleen al door het 'yumm yumm, tasty' stukje een laatste plaats.
Live is het nog erger. Kroatië heeft het geluk dat het optreden in de halve finale geen enkele invloed gaat hebben op de finalekansen. Toch?
1. Albanië
2. Portugal
3. Oekraïne
4. Polen
5. Zweden
6. Azerbeidzjan
7. Cyprus
8. België
9. IJsland
10. Estland
11. Slovenië
12. Kroatië
1
geplaatst: 28 maart 2025, 17:28 uur
13. Noorwegen
Eerste deelname: 1960
Aantal deelnamen: 62
Aantal gewonnen: 3
Hoogste positie: 1ste (1985, 1995, 2009)
Laagste positie: laatste (1963, 1969, 1974, 1976, 1978, 1981, 1990, 1997, 2001, 2004, 2012, 2024)
Kyle Alessandro - Lighter
Het land dat het vaakst onderaan eindigde is Noorwegen. Kyle Alessandro mag proberen om dat record niet te verstevigen.
Als je dan gaat voor plastic pop zoals we het zo vaak horen dan denk ik dat dat wel niet zal gebeuren.
Meneer kijkt boos op het podium want dat is stoer of zo. Misschien doet ie het om te maskeren dat dit een vervelend popnummer is. Oh ja: heel veel vuurwerk werkt ook altijd goed op het Songfestival. En daarmee is Noorwegen dit jaar cliché na cliché en hoeft het van mij niet naar de finale, maar dat zal vast wel gebeuren.
Voorspelling: haalt de finale en eindigt daar ergens tussen de 11e en 15e plaats.
Top 37:
1. Zweden
2. België
3. IJsland
4. Albanië
5. Cyprus
6. Estland
7. Polen
8. Oekraïne
9. Portugal
10. Azerbeidzjan
11. Noorwegen
12. Kroatië
13. Slovenië
Mijn favoriete inzending uit Noorwegen:
Noorwegen heeft best wat leuke inzendingen gehad. Van de drie winnende nummers vind ik alleen Nocturne van Secret Garden erg sterk en Alexander Rybak en de Bobbysocks vind ik dan maar weer matig tot irritant (Rybak).
Maar jeetje, best veel keuze om als favoriet te bestempelen. En dan bedoel ik zo veel dat ik die namen hier niet eens meer ga droppen en dat zijn ook nummers door alle decennia heen....
Laat ik dan maar kiezen voor Carl Espen met Silent Storm uit 2014:
Eerste deelname: 1960
Aantal deelnamen: 62
Aantal gewonnen: 3
Hoogste positie: 1ste (1985, 1995, 2009)
Laagste positie: laatste (1963, 1969, 1974, 1976, 1978, 1981, 1990, 1997, 2001, 2004, 2012, 2024)
Kyle Alessandro - Lighter
Het land dat het vaakst onderaan eindigde is Noorwegen. Kyle Alessandro mag proberen om dat record niet te verstevigen.
Als je dan gaat voor plastic pop zoals we het zo vaak horen dan denk ik dat dat wel niet zal gebeuren.
Meneer kijkt boos op het podium want dat is stoer of zo. Misschien doet ie het om te maskeren dat dit een vervelend popnummer is. Oh ja: heel veel vuurwerk werkt ook altijd goed op het Songfestival. En daarmee is Noorwegen dit jaar cliché na cliché en hoeft het van mij niet naar de finale, maar dat zal vast wel gebeuren.
Voorspelling: haalt de finale en eindigt daar ergens tussen de 11e en 15e plaats.
Top 37:
1. Zweden
2. België
3. IJsland
4. Albanië
5. Cyprus
6. Estland
7. Polen
8. Oekraïne
9. Portugal
10. Azerbeidzjan
11. Noorwegen
12. Kroatië
13. Slovenië
Mijn favoriete inzending uit Noorwegen:
Noorwegen heeft best wat leuke inzendingen gehad. Van de drie winnende nummers vind ik alleen Nocturne van Secret Garden erg sterk en Alexander Rybak en de Bobbysocks vind ik dan maar weer matig tot irritant (Rybak).
Maar jeetje, best veel keuze om als favoriet te bestempelen. En dan bedoel ik zo veel dat ik die namen hier niet eens meer ga droppen en dat zijn ook nummers door alle decennia heen....
Laat ik dan maar kiezen voor Carl Espen met Silent Storm uit 2014:
0
geplaatst: 28 maart 2025, 18:34 uur
Doet Zweden eens niet de doorsnee mainstream-pop, dan kun je altijd nog op de Noren rekenen om wel iets in te sturen dat waarschijnlijk zevende was geworden op Melfest. Maar ja, vorig jaar deden ze dat niet en toen waren ze laatste in de finale. Kun je het ze kwalijk nemen dat ze voor zekerheid gaan? Origineel is het niet, sterker nog het is een groot cliche maar het werkt niet onaardig en er zijn genoeg fans van dit soort spul en ik verwacht eigenlijk ook best een behoorlijke juryscore. Gaat naar de finale en eindigt daar op nummer 10. Wat veel te hoog is want een week na het festival zijn we Kyle Allessandro al weer totaal vergeten.
Voor Noorwegen inderdaad genoeg keus, maar wel vooral van wat langer terug. Ik kies dit keer voor 1993. Alle Mine Tankar. Alledrie de winnaars zouden mijn winnaarslijstje in de middenmoot belanden.
1. Albanie
2. IJsland
3. Oekraine
4. Belgie
5. Zweden
6. Cyprus
7. Portugal
8. Noorwegen
9. Polen
10. Azerbeidzjan
11, Estland
12. Slovenië
13. Kroatië
Voor Noorwegen inderdaad genoeg keus, maar wel vooral van wat langer terug. Ik kies dit keer voor 1993. Alle Mine Tankar. Alledrie de winnaars zouden mijn winnaarslijstje in de middenmoot belanden.
1. Albanie
2. IJsland
3. Oekraine
4. Belgie
5. Zweden
6. Cyprus
7. Portugal
8. Noorwegen
9. Polen
10. Azerbeidzjan
11, Estland
12. Slovenië
13. Kroatië
0
geplaatst: 28 maart 2025, 18:45 uur
Alle Mine Tankar is ook mijn favoriet uit Noorwegen, maar die post ik elk jaar wel weer geloof ik 

1
geplaatst: 28 maart 2025, 18:56 uur
Daarom doe ik hem nu. Als jij hem niet pakt..
Op een na mooiste songfestivalliedje van de jaren '90 denk ik.
Op een na mooiste songfestivalliedje van de jaren '90 denk ik.
0
geplaatst: 28 maart 2025, 20:19 uur
Noorwegen:
Blijkbaar dachten de Noren: tijd om een mannelijke Fuego-kloon te sturen. Met andere woorden: dit soort nummers hebben we vaker gezien op het Songfestival en dan ook nog eens beter. Dit voelt echt aan als een fabrieksinzending die alle benodigde hokjes op de checklist afvinkt, maar als het om een eigen identiteit gaat niet thuis geeft. De beste man kan goed zingen en er zitten genoeg aandachtstrekkers in het nummer zelf dat de gemiddelde kijker niet in slaap zal sukkelen, maar om mij mee te krijgen moet je echt meer in huis halen. Dit is tot nu toe echter een zwakke halve finale en dus zullen we deze Kyle Alessandro gegarandeerd op zaterdag terugzien in de finale, maar ik mag hopen dat ie dan ergens achterin op een anonieme plek terechtkomt.
1. Zweden
2. België
3. Albanië
4. IJsland
5. Cyprus
6. Oekraïne
7. Portugal
8. Azerbeidzjan
9. Estland
10. Noorwegen
11. Kroatië
12. Polen
13. Slovenië
Blijkbaar dachten de Noren: tijd om een mannelijke Fuego-kloon te sturen. Met andere woorden: dit soort nummers hebben we vaker gezien op het Songfestival en dan ook nog eens beter. Dit voelt echt aan als een fabrieksinzending die alle benodigde hokjes op de checklist afvinkt, maar als het om een eigen identiteit gaat niet thuis geeft. De beste man kan goed zingen en er zitten genoeg aandachtstrekkers in het nummer zelf dat de gemiddelde kijker niet in slaap zal sukkelen, maar om mij mee te krijgen moet je echt meer in huis halen. Dit is tot nu toe echter een zwakke halve finale en dus zullen we deze Kyle Alessandro gegarandeerd op zaterdag terugzien in de finale, maar ik mag hopen dat ie dan ergens achterin op een anonieme plek terechtkomt.
1. Zweden
2. België
3. Albanië
4. IJsland
5. Cyprus
6. Oekraïne
7. Portugal
8. Azerbeidzjan
9. Estland
10. Noorwegen
11. Kroatië
12. Polen
13. Slovenië
1
geplaatst: 28 maart 2025, 21:08 uur
Noorwegen
Ik vind het ook een fabrieksinzending, maar het zit op zich wel oké in elkaar. Ik sta gewoon heel erg neutraal tegenover deze inzending. Het dient daardoor voor mij als een mooie scheidslijn tussen de nummers die bij mij een voldoende scoren en die dat niet doen.
1. Albanië
2. Portugal
3. Oekraïne
4. Zweden (Ik heb Zweden en Polen omgewisseld)
5. Polen
6. Noorwegen
7. Azerbeidzjan
8. Cyprus
9. België
10. IJsland
11. Estland
12. Slovenië
13. Kroatië
Over Alle Mine Tankar: Wat een mooi liedje. Ik hoor het voor het eerst (sorry aERodynamIC). Ik denk dat zoiets nog steeds heel goed zou kunnen scoren.
Ik vind het ook een fabrieksinzending, maar het zit op zich wel oké in elkaar. Ik sta gewoon heel erg neutraal tegenover deze inzending. Het dient daardoor voor mij als een mooie scheidslijn tussen de nummers die bij mij een voldoende scoren en die dat niet doen.
1. Albanië
2. Portugal
3. Oekraïne
4. Zweden (Ik heb Zweden en Polen omgewisseld)
5. Polen
6. Noorwegen
7. Azerbeidzjan
8. Cyprus
9. België
10. IJsland
11. Estland
12. Slovenië
13. Kroatië
Over Alle Mine Tankar: Wat een mooi liedje. Ik hoor het voor het eerst (sorry aERodynamIC). Ik denk dat zoiets nog steeds heel goed zou kunnen scoren.
1
geplaatst: 28 maart 2025, 21:58 uur
Noorwegen is met Italië mijn favoriete ESF land maar deze bijdrage valt helaas erg tegen.
1. Polen
2. Albanië
3. Ijsland
4. Zweden
5. Azerbeidzjan
6. Estland
7. Portugal
8. Cyprus
9. België
10. Slovenië
11. Oekraïne
12. Noorwegen
13. Kroatië
Qua favoriete inzending ooit ga ik voor één keertje valsspelen en twee nummers opgeven:
1. Polen
2. Albanië
3. Ijsland
4. Zweden
5. Azerbeidzjan
6. Estland
7. Portugal
8. Cyprus
9. België
10. Slovenië
11. Oekraïne
12. Noorwegen
13. Kroatië
Qua favoriete inzending ooit ga ik voor één keertje valsspelen en twee nummers opgeven:
1
geplaatst: 28 maart 2025, 22:08 uur
ilmrm schreef:
Goed dat je de beste Noorse inzending nu ook kent dan. Ook daar is dit topic voor toch?!

Joy4ever schreef:
Qua favoriete inzending ooit ga ik voor één keertje valsspelen en twee nummers opgeven
Qua favoriete inzending ooit ga ik voor één keertje valsspelen en twee nummers opgeven
Dat is niet netjes

Ook bij mij scoren deze twee hoog. Ik denk dat ik Italië ook wel als favoriete Songfestivalland beschouw en toen ik ging kiezen wat mijn favoriet was zag ik er zoveel dat ik wel moet concluderen dat Noorwegen ook torenhoog staat bij mij blijkbaar. Hoezo de meeste rode lantarens?!
0
Onweerwolf
geplaatst: 28 maart 2025, 22:52 uur
Noorwegen
Het is eigenlijk best wel jammer dat het liedje van Noorwegen uiteindelijk nogal doorsnee is want ik vind dat Kyle het echt niet zo verkeerd doet. Hij zingt goed, al heeft 'ie geen bijzonder stemgeluid, danst ook goed, heeft best uitstraling en ook de aankleding hier is prima. Het is het net niet en het had het best kunnen zijn. ik denk desalniettemin dat Noorwegen misschien wel wat beter gaat presteren dan verwacht want dit gaat het wat jongere publiek wel aanspreken.
01. België
02. Estland
03. Portugal
04. Oekraïne
05. Albanië
06. Cyprus
07. Slovenië
08. IJsland
09. Zweden
10. Noorwegen
11. Azerbeidzjan
12. Polen
13. Kroatië
Mijn favo'tje van Noorwegen is door Starbright gekaapt en Eric heeft mijn runner-up, dus vwb dit land zijn we het eens lekker eens. Ik ga derhalve voor mijn #3. En die is wel bekend bij iedereen:
Secret Garden - Nocturne | 1995
Dit nummer stijgt en zakt wat door de jaren heen bij mij omdat ik het echt absurd vaak heb gehoord. Het was destijds ook controversieel vanwege het opvallende gebrek aan 'song' voor een song contest winnaar maar het is en blijft een absoluut schitterende compositie.
Het is eigenlijk best wel jammer dat het liedje van Noorwegen uiteindelijk nogal doorsnee is want ik vind dat Kyle het echt niet zo verkeerd doet. Hij zingt goed, al heeft 'ie geen bijzonder stemgeluid, danst ook goed, heeft best uitstraling en ook de aankleding hier is prima. Het is het net niet en het had het best kunnen zijn. ik denk desalniettemin dat Noorwegen misschien wel wat beter gaat presteren dan verwacht want dit gaat het wat jongere publiek wel aanspreken.
01. België
02. Estland
03. Portugal
04. Oekraïne
05. Albanië
06. Cyprus
07. Slovenië
08. IJsland
09. Zweden
10. Noorwegen
11. Azerbeidzjan
12. Polen
13. Kroatië
Mijn favo'tje van Noorwegen is door Starbright gekaapt en Eric heeft mijn runner-up, dus vwb dit land zijn we het eens lekker eens. Ik ga derhalve voor mijn #3. En die is wel bekend bij iedereen:
Secret Garden - Nocturne | 1995
Dit nummer stijgt en zakt wat door de jaren heen bij mij omdat ik het echt absurd vaak heb gehoord. Het was destijds ook controversieel vanwege het opvallende gebrek aan 'song' voor een song contest winnaar maar het is en blijft een absoluut schitterende compositie.
0
geplaatst: 29 maart 2025, 11:55 uur
ilmrm schreef:
Noorwegen
Noorwegen
Dit is eigenlijk wel een uitstekende omschrijving van mijn eigen gevoel bij Noorwegen. Het is fabriekspop zonder echte eigen persoonlijkheid en daarom niet erg interessant -- maar hey, het nummer is best catchy en daarom kan ik er niet echt wat tegen hebben.
**1/2
1. Zweden
2. IJsland
3. Albanië
4. Azerbeidzjan
5. Oekraïne
6. Estland
7. Portugal
8. Slovenië
9. Noorwegen
10. Polen
11. Cyprus
12. België
37. Kroatië
0
geplaatst: 29 maart 2025, 16:25 uur
14. San Marino
Eerste deelname: 2008
Aantal deelnamen: 14
Hoogste positie: 19de (2019)
Laagste positie: laatste (2008 HF, 2017 HF, 2023 HF)
Gabry Ponte - Tutta l'Italia
Tutta l'Italia was dit jaar het themanummer van San Remo, het festival dat in Italië populairder is dan het Songfestival, zo erg zelfs dat Italië het Songfestival een aantal jaar voor gezien hield.
Gabry Ponte is een bekende DJ, bekend van hits als Blue (Da Ba Dee) en deed mee voor San Marino. Een zeer groot aantal artiesten zaten in de voorrondes, inclusief een band uit Nederland. Lukt het je niet in eigen land dan heeft San Marino wel plek voor je.
En dat is te zien aan de resultaten. Van de veertien deelnames een 19e plaats als hoogste notering is een lachertje natuurlijk.
Zou Gabry Ponte dan eindelijk gaan zorgen voor een groter succes? Het is op zich al een succes als de finale gehaald gaat worden en de verwachting is dat dat dit jaar wel weer gaat lukken, maar DJ's en het Songfestival zijn tot nu toe nooit een groot succes gebleken en laten we eerlijk zijn: het optreden tijdens de voorronde zag er niet uit met een DJ achter een draaitafel waarvan we allemaal weten dat het toch niet live is. Meneer staat er dus voor de leuk.
Is het nummer leuk? Mwoah. Als we het over gezellige meezingers gaan hebben is Zweden veruit superieur natuurlijk.
Voorspelling: haalt de finale en eindigt daar ergens tussen de 20e en 24e plaats.
Top 37:
1. Zweden
2. België
3. IJsland
4. Albanië
5. Cyprus
6. Estland
7. Polen
8. Oekraïne
9. Portugal
10. Azerbeidzjan
11. Noorwegen
12. San Marino
13. Kroatië
14. Slovenië
Mijn favoriet uit San Marino:
Het is lastig een favoriet aan te wijzen als je alle nummers matig tot vreselijk vindt. Echt, ik vind geen één inzending echt goed. Megara uit 2024, Achille Lauro uit 2022 en Senhit feat. Flo Rida uit 2021 gaan er enigszins mee door, maar ik word er niet wild van.
Ik kies dan maar voor Achille Lauro.
Eerste deelname: 2008
Aantal deelnamen: 14
Hoogste positie: 19de (2019)
Laagste positie: laatste (2008 HF, 2017 HF, 2023 HF)
Gabry Ponte - Tutta l'Italia
Tutta l'Italia was dit jaar het themanummer van San Remo, het festival dat in Italië populairder is dan het Songfestival, zo erg zelfs dat Italië het Songfestival een aantal jaar voor gezien hield.
Gabry Ponte is een bekende DJ, bekend van hits als Blue (Da Ba Dee) en deed mee voor San Marino. Een zeer groot aantal artiesten zaten in de voorrondes, inclusief een band uit Nederland. Lukt het je niet in eigen land dan heeft San Marino wel plek voor je.
En dat is te zien aan de resultaten. Van de veertien deelnames een 19e plaats als hoogste notering is een lachertje natuurlijk.
Zou Gabry Ponte dan eindelijk gaan zorgen voor een groter succes? Het is op zich al een succes als de finale gehaald gaat worden en de verwachting is dat dat dit jaar wel weer gaat lukken, maar DJ's en het Songfestival zijn tot nu toe nooit een groot succes gebleken en laten we eerlijk zijn: het optreden tijdens de voorronde zag er niet uit met een DJ achter een draaitafel waarvan we allemaal weten dat het toch niet live is. Meneer staat er dus voor de leuk.
Is het nummer leuk? Mwoah. Als we het over gezellige meezingers gaan hebben is Zweden veruit superieur natuurlijk.
Voorspelling: haalt de finale en eindigt daar ergens tussen de 20e en 24e plaats.
Top 37:
1. Zweden
2. België
3. IJsland
4. Albanië
5. Cyprus
6. Estland
7. Polen
8. Oekraïne
9. Portugal
10. Azerbeidzjan
11. Noorwegen
12. San Marino
13. Kroatië
14. Slovenië
Mijn favoriet uit San Marino:
Het is lastig een favoriet aan te wijzen als je alle nummers matig tot vreselijk vindt. Echt, ik vind geen één inzending echt goed. Megara uit 2024, Achille Lauro uit 2022 en Senhit feat. Flo Rida uit 2021 gaan er enigszins mee door, maar ik word er niet wild van.
Ik kies dan maar voor Achille Lauro.
0
geplaatst: 29 maart 2025, 17:02 uur
Met zo een songtitel scoor je sowieso al punten bij mij. Ik vind het niet eens zo een verkeerd nummer. Ik weet niet wat er verder nog gaat komen (ik heb enkel Finland en Nederland verder gehoord) maar dit is tot dusver wel een matige editie.
1. Polen
2. Albanië
3. Azerbeidzjan
4. Ijsland
5. Zweden
6. Estland
7. San Marino
8. Portugal
9. Cyprus
10. België
11. Slovenië
12. Oekraïne
13. Noorwegen
14. Kroatië
1. Polen
2. Albanië
3. Azerbeidzjan
4. Ijsland
5. Zweden
6. Estland
7. San Marino
8. Portugal
9. Cyprus
10. België
11. Slovenië
12. Oekraïne
13. Noorwegen
14. Kroatië
0
Onweerwolf
geplaatst: 29 maart 2025, 17:17 uur
San Marino,
Jaaaa! Het kan toch niet anders dan dat Gabry de beste uitslag ooit voor San Marino gaat bewerkstelligen? Van mij mag dit gewoon in de top 10 want ik vind dit echt een enorm leuk en fijn nummer en Gabry komt uiterst sympathiek over en hoewel het nummer een campy party anthem is zorgt het italowave-sausje wel degelijk ook voor inhoud. Hij moet nog wel flink wat oefenen om het live goed te kunnen brengen en de jury's zal 'ie sowieso waarschijnlijk niet heel erg meekrijgen maar als dit niet minimaal de finale haalt dan word ik gewoon boos. San Marino heeft de gunfactor van 2025 wat mij betreft.
01. België
02. Estland
03. San Marino
04. Portugal
05. Oekraïne
06. Albanië
07. Cyprus
08. Slovenië
09. IJsland
10. Zweden
11. Noorwegen
12. Azerbeidzjan
13. Polen
14. Kroatië
Favoriet van San Marino?
Serhat - Say Na Na Na | 2019
Had destijds ook zeker de gunfactor en ik vind het mooi dat San Marino die niche probeert te pakken.
Als deze inzending al is genoemd dan mijn excuses; ik heb dit gisteravond al geschreven omdat ik vandaag niet thuis ben.
Jaaaa! Het kan toch niet anders dan dat Gabry de beste uitslag ooit voor San Marino gaat bewerkstelligen? Van mij mag dit gewoon in de top 10 want ik vind dit echt een enorm leuk en fijn nummer en Gabry komt uiterst sympathiek over en hoewel het nummer een campy party anthem is zorgt het italowave-sausje wel degelijk ook voor inhoud. Hij moet nog wel flink wat oefenen om het live goed te kunnen brengen en de jury's zal 'ie sowieso waarschijnlijk niet heel erg meekrijgen maar als dit niet minimaal de finale haalt dan word ik gewoon boos. San Marino heeft de gunfactor van 2025 wat mij betreft.
01. België
02. Estland
03. San Marino
04. Portugal
05. Oekraïne
06. Albanië
07. Cyprus
08. Slovenië
09. IJsland
10. Zweden
11. Noorwegen
12. Azerbeidzjan
13. Polen
14. Kroatië
Favoriet van San Marino?
Serhat - Say Na Na Na | 2019
Had destijds ook zeker de gunfactor en ik vind het mooi dat San Marino die niche probeert te pakken.
Als deze inzending al is genoemd dan mijn excuses; ik heb dit gisteravond al geschreven omdat ik vandaag niet thuis ben.
0
geplaatst: 29 maart 2025, 17:22 uur
San Marino:
Dit is een land dat ik op het Songfestival eigenlijk niet serieus kan nemen. De hoeveelheid gedrochten die het land inmiddels heeft gestuurd zijn bijna niet meer op twee handen te tellen. De nieuwste inzending vind ik alleszins nog meevallen. Natuurlijk, het is een platte danceplaat die niet heel veel om het lijf heeft en het is afwachten of het live allemaal goed uit de verf gaat komen, maar dit is verre van het slechtste van wat ik tot nu toe heb gehoord. Misschien is het juist omdat het een vrij eenvoudig dansplaatje is. Je weet wat het is en het pretendeert niet iets anders te zijn. Ik heb er in elk geval vrij weinig problemen mee en wat mij betreft mag dit wel naar de finale.
1. Zweden
2. België
3. Albanië
4. IJsland
5. Cyprus
6. Oekraïne
7. San Marino
8. Portugal
9. Azerbeidzjan
10. Estland
11. Noorwegen
12. Kroatië
13. Polen
14. Slovenië
Dit is een land dat ik op het Songfestival eigenlijk niet serieus kan nemen. De hoeveelheid gedrochten die het land inmiddels heeft gestuurd zijn bijna niet meer op twee handen te tellen. De nieuwste inzending vind ik alleszins nog meevallen. Natuurlijk, het is een platte danceplaat die niet heel veel om het lijf heeft en het is afwachten of het live allemaal goed uit de verf gaat komen, maar dit is verre van het slechtste van wat ik tot nu toe heb gehoord. Misschien is het juist omdat het een vrij eenvoudig dansplaatje is. Je weet wat het is en het pretendeert niet iets anders te zijn. Ik heb er in elk geval vrij weinig problemen mee en wat mij betreft mag dit wel naar de finale.
1. Zweden
2. België
3. Albanië
4. IJsland
5. Cyprus
6. Oekraïne
7. San Marino
8. Portugal
9. Azerbeidzjan
10. Estland
11. Noorwegen
12. Kroatië
13. Polen
14. Slovenië
1
geplaatst: 29 maart 2025, 18:13 uur
San Marino
Heel veel platter dan dit kan het naar mijn gevoel niet worden. Ik vind deze inzending erg veel lijken op het nummer uit IJsland. Ik ben geen fan van de jongens uit IJsland, maar ik vind ze leuker dan zo'n kerel die aan een paar knoppen draait.
1. Albanië
2. Portugal
3. Oekraïne
4. Zweden
5. Polen
6. Noorwegen
7. Azerbeidzjan
8. Cyprus
9. België
10. IJsland
11. Estland
12. San Marino
13. Slovenië
14. Kroatië
Serhat is natuurlijk een fenomeen. Het is geen geweldige muzikant, maar zijn zwoele stem, modieuze hoedjes en monocles maken hem onweerstaanbaar sexy.
Heel veel platter dan dit kan het naar mijn gevoel niet worden. Ik vind deze inzending erg veel lijken op het nummer uit IJsland. Ik ben geen fan van de jongens uit IJsland, maar ik vind ze leuker dan zo'n kerel die aan een paar knoppen draait.
1. Albanië
2. Portugal
3. Oekraïne
4. Zweden
5. Polen
6. Noorwegen
7. Azerbeidzjan
8. Cyprus
9. België
10. IJsland
11. Estland
12. San Marino
13. Slovenië
14. Kroatië
Serhat is natuurlijk een fenomeen. Het is geen geweldige muzikant, maar zijn zwoele stem, modieuze hoedjes en monocles maken hem onweerstaanbaar sexy.
0
geplaatst: 29 maart 2025, 18:29 uur
San Marino speelt op zeker. Ze kunnen natuurlijk niet de winnaar sturen van San Remo, maar nemen dan gewoon het themalied van San Remo dit jaar. En dat klinkt als een feestlied ter ere van Italie, maar heeft een verrassend bitterzoete tekst die niet recht vooruit feest is. Een eenvoudig catchy meezingliedje. Gaat de finale met gemak halen. Geholpen door 12 punten uit Italie. Gaat daar niet zo'n hele ogen gooien maar het record van Serhat gaat er misschien wel aan. Zo'n nummer dat na de jury bottom 3 staat, maar door het publiek 18e wordt. Ze hebben wel meer staging nodig. De DJ kan blijven staan, maar maak een bescheiden versie van de video met dansers die eeen Italiaans feestje vieren. En Italiaanse cliche's als achtergond,.
De leukste San Marino is een van de vier Valentina-liedjes, Twee ervan (de eerste en de laatste) zijn absolute rommel. Een was een weird oubollig ding dat wel iets had en de finale haalde., En een was serieus een heel behoorlijk nummer. En het beste wat ze ooit hebben gebracht. Op twee en drie de keuzes van Onweerwolf en Aero.
1. Albanie
2. IJsland
3. Oekraine
4. Belgie
5. Zweden
6. Cyprus
7. Portugal
8. Noorwegen
9. San Marino
10. Polen
11. Azerbeidzjan
12, Estland
13. Slovenië
14. Kroatië
De leukste San Marino is een van de vier Valentina-liedjes, Twee ervan (de eerste en de laatste) zijn absolute rommel. Een was een weird oubollig ding dat wel iets had en de finale haalde., En een was serieus een heel behoorlijk nummer. En het beste wat ze ooit hebben gebracht. Op twee en drie de keuzes van Onweerwolf en Aero.
1. Albanie
2. IJsland
3. Oekraine
4. Belgie
5. Zweden
6. Cyprus
7. Portugal
8. Noorwegen
9. San Marino
10. Polen
11. Azerbeidzjan
12, Estland