MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival #3

zoeken in:
Of een DJ als act gaat werken, daar heb ik zo mijn vraagtekens bij, maar dit nummer is gewoon een banger. Het is aanstekelijk en meteen mee te zingen: van mij mag het een zomerhitje worden hoor!

1. Zweden
2. Albanië
3. IJsland
4. San Marino
5. Azerbeidzjan
6. Oekraïne
7. Estland
8. Portugal
9. Slovenië
10. Noorwegen

11. Polen
12. Cyprus
13. België
37. Kroatië

15. Nederland

Eerste deelname: 1956
Aantal deelnamen: 64
Aantal gewonnen: 5

Hoogste positie: 1ste (1957, 1959, 1969, 1975, 2019)
Laagste positie: laatste (1958, 1962, 1963, 1968, 2011 HF)

Claude - C'est la Vie

Hoe leefde het Songfestival vorig jaar in Nederland met Joost z'n Europapa: van kleuterklas tot bejaardenhuis...... iedereen ging los op het nummer.
De verwachtingen waren dan ook hooggespannen en dat werd nog groter toen werd aangekondigd dat ze iets gingen doen wat nog nooit vertoond was op het Eurovisiepodium.

Dat viel nogal tegen (over de vocalen zullen we het maar niet hebben) maar het was een feestje in de halve finale, waar Joost uiteindelijk tweede werd.

En wat daarna gebeurde weten we inmiddels. De kater was groot, ook bij mij. Ik had er even genoeg van en mijn enthousiasme was weg.

Toen kwam Claude. Ik ken zijn debuutalbum en dat vind ik wel aardig, maar meer ook niet. En dat was ook mijn reactie toen C'est la Vie een dag te vroeg lekte.
Maar bij het zien van de videoclip wist het nummer me toch te pakken en alle enthousiasme rondom Claude, inclusief hoge notering bij de bookmakers hebben ervoor gezorgd dat ik er gewoon weer zin in heb. Joost zit momenteel iets te veel in mijn irritatiezone, terwijl ik Claude een uiterst sympathieke gast vind.

Het nummer is niet heel bijzonder. Beetje Avro/Tros-veilig, en daarom ben ik wel verrast over de positieve ontvangst internationaal.
En toch bekruipt me het gevoel dat het wel eens een beetje tegen kan gaan vallen allemaal. We weten dat de clip niet meedoet voor de knikkers en dat Nederland erg goed is in matige staging en dat is iets wat dit nummer niet kan gebruiken. Het heeft een soort Common Linnets magie nodig om net even wat hoger te eindigen. We hebben gezien hoe het S10 verging, die ook goed ontvangen werd. Dat was het niet helemaal in Italië, defect decorstuk of niet.

Ik ben dan ook een beetje bang dat we het weer mogen gaan doen met de 11e plaats waar we een abonnement op hebben. Mocht dat inderdaad gebeuren dan hebben we toch wel weer een kleine kater te verwerken, want nu lijkt top 5 haalbaar. Uiteraard hoop ik dat en gun ik het Claude (winnen lijkt me iets te hoog gegrepen).

Ik moet het nog maar zien...

Voorspelling: haalt de finale en eindigt daar ergens tussen de 8e en 12e plaats.

Top 37:

1. Zweden
2. België
3. Nederland
4. IJsland
5. Albanië
6. Cyprus
7. Estland
8. Polen
9. Oekraïne
10. Portugal

11. Azerbeidzjan
12. Noorwegen
13. San Marino
14. Kroatië
15. Slovenië

Mijn favoriet uit Nederland:

Niet omdat ie gewonnen heeft, maar gewoon omdat ik al vanaf de eerste keer dat ik het hoorde er verliefd op werd. Inmiddels heb ik Duncan ook vier keer live gezien dus dat draagt ook wel bij.

Andere favorieten zijn Annie Palmen (1963), Heddy Lester (1977), Bernadette (1983), Ruth Jacott (1993), Edsilia Rombley (1998), Michelle (2001), Anouk (2013), The Common Linnets (2014), Waylon (2018), S10 (2022) en Joost (2024).

Toen ik dit nummer voor het eerst hoorde was ik wel enthousiast maar bij een tweede beluistering helaas al een stuk minder. Vooral dat lalalala. Vind ik altijd iets van luiheid uitstralen.

1. Polen
2. Albanië
3. Azerbeidzjan
4. Ijsland
5. Zweden
6. Estland
7. San Marino
8. Nederland
9. Portugal
10. Cyprus
11. België
12. Slovenië
13. Oekraïne
14. Noorwegen
15. Kroatië

Mijn all-time favoriet blijft Maribelle

Nederland:

Toen ik zag dat Claude naar het songfestival zou gaan had ik er geen goeie hoop in. Hij maakt het soort middelmatige, veilige muziek dat niet zou misstaan op de Vrienden van Amstel Live. Ik ben dus niet bepaald een groot fan van hem, alhoewel ik zijn muziek vaak ook niet echt slecht vind. Maar toen C'est La Vie uitkwam was ik redelijk positief verrast. Er zitten een hoop goede elementen in (zeker in de coupletten), de opbouw is fijn en het nummer zelf luistert lekker weg. Ik heb eigenlijk maar een echte kritiekpunt, al is het wel een flinke: het refrein. Dat vind ik eigenlijk wat karig. De beat klinkt goed, maar dat constant herhalende "C'est la la la la la vie" is op een gegeven moment gewoon teveel van het goede. Daar had best wel wat meer uitgehaald moeten worden. In Basel hoop ik dat de Nederlandse delegatie de staging eens een keer niet verknalt, al heb ik er weinig vertrouwen in. Desondanks zit het nummer dusdanig goed in elkaar dat dit eigenlijk gewoon naar de finale moet, zeker als je kijkt naar de tegenstanders.

1. Zweden
2. België
3. Albanië
4. Nederland
5. IJsland
6. Cyprus
7. Oekraïne
8. San Marino
9. Portugal
10. Azerbeidzjan
11. Estland
12. Noorwegen
13. Kroatië
14. Polen
15. Slovenië

Algeheel oordeel eerste halve finale: matig. Maar vijf a zes nummers die hoger dan ruim voldoende scoren, dan nog een aantal nummers die ik als oké bestempel en de rest is gewoon niet goed, uiteenlopend van zo-zo tot ronduit waardeloos. Ik mag hopen dat de tweede halve finale beter is, anders mogen we denk ik wel spreken van een zwak jaar.

Ik vond het eerst nogal gewoontjes, toen vond ik het beter worden. Nu is het geland als een comfortabel leuk nummer.Aan de goede kant van de streep, maar niet een van echt favorieten van dit jaar. Ik ben het met Aero eens dat we veel beter zijn in clips dan in staging helaas. Alleen bij The Common Linnets was die echt uitstekend en bij Duncan Laurence ook behoorlijk goed omdat er voor eenvoud gekozen werd. En ik vrees dat we toch wel iets goeds nodig hebben om met name het publiek volledig mee te krijgen. Het is fijn om zeker te zijn van een finaleplek, maar top 10 of hoger zou wel erg fijn zijn. Voorlopig gok ik dat we weer eens elfde worden.

1. Albanie
2. IJsland
3. Oekraine
4. Belgie
5. Nederland
6. Zweden
7. Cyprus
8. Portugal
9. Noorwegen
10. San Marino
11. Polen
12. Azerbeidzjan
13, Estland
14. Slovenië
15. Kroatië

Ik hou erg van Heddy Lester.

Maar nog meer van de inzending die er nooit was uit 2020.

Naast mijn lijst hierboven ook even een eerste inschatting van de finalisten.

1. Kan niet misgaan
Zweden
Albanië
Oekraine
Estland
2. Vrijwel zeker
Nederland
San Marino
Noorwegen
3. Net wel
Cyprus
België
IJsland
4. Net niet
Polen
Slovenië
Azerbeidzjan
5. D.O.A.
Kroatie
Portugal

Kleine wijziging door de volgorde die bekend is geworden. Dat Cyprus mag afsluiten is een gigantische opsteker voor dat nummer en ik denk dat dat potentieel issues kan betekenen voor België en Polen. Ik gok dat Polen het slachtoffer gaat worden. Maar ik vind de nummer 8 tot 13 lastig in deze semi. Ik denk dat alleen Kroatie en Portugal vrijwel kansloos gaan zijn. Er kan dus nog heel veel veranderen en het kan maar zo zijn dat ik bij mijn laatste voorspelling als de uitslag gaat komen 3 landen heb gewisseld.

Zoals wel vaker was deze semi wat wilder en is de volgende voor mijn gevoel wat meer mainstream. Er is daar meer evenwicht tussen man en vrouw (deze is zeer mannelijk). Semi 1 is denk ik meer memorabel om goede en slechte redenen.

starbright boy schreef:
Voorlopig gok ik dat we weer eens elfde worden.

Mijn voorgevoel ook. En dan de teleurstelling weer. Maar met al die elfde plaatsen (of daar in de buurt) was het ook zo dat het hoger werd ingeschat.

Er zijn altijd van die nummers waar je vooraf denkt: mooi hoor en die dan tegenvalt. Dat gaat Zweden niet zijn hoor. Ik gok dat NL dat is. Maar ik hoop zwaar ongelijk te krijgen uiteraard.

Onweerwolf
Nederland.

Ik vind het een beetje lastig met Nederland dit jaar want als ik objectief naar het nummer luister vind ik deze inzending best wel behoorlijk goed. Maar subjectief doet het me gewoon niet heel erg veel. Ik voel hem niet zo, vooralsnog in ieder geval niet. Dat wil zeggen; de eerste minuut is echt sterk. Bouwt fantastisch op en trekt meteen je aandacht. Maar dan komt het refrein en dan ben ik mijn aandacht kwijt. Dan wordt het niet slecht maar wel doorsnee en doorsnee is iets waar ik slecht tegen kan. Dat gezegd hebbende denk ik inmiddels wel dat Claude de juiste uitstraling en capaciteiten heeft om ver te kunnen komen.

01. België
02. Estland
03. San Marino
04. Portugal
05. Nederland
06. Oekraïne
07. Albanië
08. Cyprus
09. Slovenië
10. IJsland

11. Zweden
12. Noorwegen
13. Azerbeidzjan
14. Polen
15. Kroatië

Beste Nederlandse inzending ooit is natuurlijk een all-time top 10 inzending, het mag bekend zijn:

Maywood - Ik Wil Alles Met Je Delen | 1990

Mijn liefde voor deze inzending kent geen grenzen

starbright boy schreef:
Maar nog meer van de inzending die er nooit was uit 2020.

(embed)

Ik vind deze versie helemaal mooi: dat einde maakt het geweldig.

Claude levert met C'est la Vie eigenlijk precies wat ik op voorhand had verwacht: een leuk zomers nummer waar ik niks op tegen of mee heb. Gaat het ene oor in, is drie minuten best aardig, en gaat dan het andere uit. Als ie het voor elkaar krijgt niet gediskwalificeerd te worden hebben we het uitstekend gedaan dit jaar.

1. Zweden
2. Albanië
3. IJsland
4. San Marino
5. Azerbeidzjan
6. Oekraïne
7. Estland
8. Portugal
9. Slovenië
10. Nederland

11. Noorwegen
12. Polen
13. Cyprus
14. België
37. Kroatië

We gaan door naar de tweede halve finale.

16. Australië

Eerste deelname: 2015
Aantal deelnamen: 9
Aantal gewonnen: 0

Hoogste positie: 2de (2016)
Laagste positie: 14de (2021 HF)

Go-Jo - Milkshake Man

Australië, het land dat eenmalig mee zou doen. Kent u die mop?

Nou dit jaar is het dus een bijdrage die meedoet aan de inzendingen met een wat dubbelzinnig ondertoontje. Het is een trend in 2025.

Toch vind ik dit wel heel erg leuk. Het is catchy pop met een kitscherig, alternatief randje. Ik vergeef hem de dubbelzinnigheid. Ik kan er niks aan doen maar ik vind dit nummer best Yumm Yumm, en ja bij Kroatië moet ik er niks van weten. Ik ben ook zo standvastig hè

Voorspelling: gaat door naar de finale en eindigt daar tussen 18e en 26e plaats.

Top 37:

1. Zweden
2. België
3. Nederland
4. IJsland
5. Albanië
6. Australië
7. Cyprus
8. Estland
9. Polen
10. Oekraïne

11. Portugal
12. Azerbeidzjan
13. Noorwegen
14. San Marino
15. Kroatië
16. Slovenië

Mijn favoriet uit Australië:

Ik vond de bijdrage van Montaigne in 2020 met Don't Break Me goed (live trouwens niet), maar helaas...
Voyager in 2023 is een andere favoriet.

Dubbelzinnig of niet, dit is gewoon een heel erg lekker nummer! Deze zet ik nog wel vaker op.

1. Polen
2. Albanië
3. Australië
4. Azerbeidzjan
5. Ijsland
6. Zweden
6. Estland
7. San Marino
8. Nederland
9. Portugal
10. Cyprus
11. België
12. Slovenië
13. Oekraïne
14. Noorwegen
15. Kroatië

Ik heb al iemand gezien die het opviel dat het seksdrietal in de tweede semi keurig verdeeld is. Australie aan het begin, Malta in het midden en Finland op het eind. Maar de EBU vind het goed. Serving Kant ging te ver, maar dit zien ze als een onschuldig liedje over... ehm milshakes. Want ze beginnen vaak met iets voor het hele gezin.

Australie struikelde vorig jaar weer eens en net als de vorige keer dat ze struikelden was dat op iets waar ik op papier wel iets mee moet hebben maar in de praktijk niet veel mee kon. Dan vind ik dit nummer leuker. Equal parts fout als alternatief (ik ken geen andere liedjes maar op basis van dit nummer kan ik me dit best op lowlands voorstellen). En ook nog meezingbaar. En we krijgen vast een die truck op het podium en veel leuke chaos. En stiekem ziet de zanger er het hipst uit van alle kandidaten dit jaar, Want matjes en snorren zijn het helemaal als je rond de 20 bent anno 2025. De plek op de avond is geen voordeel, maar ik denk dat Australie door gaat naar de finale. Om daar vervolgens onderuit te gaan. Ze worden iets van 22e in de finale. Maar ik vind het vooral leuk.

1. Albanie
2. IJsland
3. Oekraine
4. Belgie
5. Nederland
6. Australie
7. Zweden
8. Cyprus
9. Portugal
10. Noorwegen
11. San Marino
12. Polen
13. Azerbeidzjan
14, Estland
15. Slovenië
16. Kroatië

Ik kies bij Australie voor drie nummers waarvan ik twee bijdragen op papier juist niet zo goed zou moeten vinden,m maar die wel werkten voor me. jessica Mauboy was live niet heel overtuigend, maar We Got Love is een heel fijn popliedje. En Katie MIller-Heidke was over de top kitsch, maar ook erg goed. Daarnaast was Sheldon Riley twee gelijke delen drama en ontroering. Dat zijn mijn drie favorieten. Laat Ik Onweerwolf maar Sheldon gunnen, hij vind die nog een stukje beter dan ik. Jessica heb ik geloof ik vorig jaar gekozen. Doe ik Katie vandaag:.

Ik blijf het leuk vinden om jullie top 37 te zien opbouwen, de commentaren te lezen en vooral ook te zien wat je landen favoriet is.

Alleen waar is onze eigen, nieuwe Cornald 123poetertjes gebleven? Toch geen ruzie met de vriendin over z'n lijstje?!

Australië:

Subtiliteit is bij deze inzending ver te zoeken. Ik durf zelfs zo ver te gaan om het schaamteloos te noemen. Maar slecht is het allesbehalve. Milkshake Man is inderdaad ontzettend fout maar muzikaal klinkt het erg lekker. Ik hou wel van een goeie dosis synthpop en daarvoor ben je bij dit nummer aan het juiste adres. Daarbij helpt het dat de plaat een oorwurm is en op dat gebied vind ik de Australiërs beter dan bijvoorbeeld Estland. Wel heb ik het idee dat ik Milkshake Man niet te vaak moet horen. Als de clou van het liedje er zo dik bovenop ligt, dan kan de lol er voor mij snel af zijn. Het zal me in elk geval niet verbazen als mensen, afhankelijk van hun irritatiefactor, voor hun milkshakes naar andere plekken zullen verkassen. Maar goed, voorlopig zit deze plaat bij mij nog aan de goede kant van de streep en dus mogen de milkshakes wat mij betreft ook in de finale verkocht worden. Misschien brengt het wat verkoeling in de St. Jakobshalle.

1. Zweden
2. België
3. Albanië
4. Nederland
5. IJsland
6. Cyprus
7. Australië
8. Oekraïne
9. San Marino
10. Portugal
11. Azerbeidzjan
12. Estland
13. Noorwegen
14. Kroatië
15. Polen
16. Slovenië

Ik heb wat in te halen.

Cyprus:
België levert imo een betere banger. Cyprus stuurt daarentegen een beter popliedje wat simpel is om mee te neuriën en makkelijker is om te zingen. Ik verwacht ook een goede live performance. Prima inzending. Top 20 materiaal.

Kroatië:
Heel matig en slordig nummer. Hoe kan dit nu een inzending zijn van een land? Zowel jury als publiek maakt hier gehakt van. Wat een verschil met baby lasagna

Noorwegen:
De formulepop bingo kaart volledig ingevuld. Meestal is dit de makkelijkste weg naar de finale om vervolgens daar helemaal ondergesneeuwd te worden. Niet mijn muzieksmaak.

San Marino:
Platte Nationalistische dance. Vanaf de intro eigenlijk al top en het refrein kan vrijwel iedereen na één keer horen in een voetbalstadium al meezingen als La Squadra Azzurra een wedstrijd speelt. Ik verwacht een record voor deze ministaat.

Nederland:
C’est la vie is wederom een prima inzending van onze bodem. Als Claude goed zingt en de danspasjes uit de clip ook op het podium kan is die top 10 plek zomaar haalbaar.

Australië:
Ik roep al jaren om Donny Benét mee te laten doen voor Australië. Milkshake man komt qua muziek en luchtigheid al aardig dicht in de buurt. De grappige teksten hadden niet eens gehoeven. Instrumentaal had ik het ook een geweldige plaat gevonden. De synthesizers doen goed hun werk, het baslijntje is lekker, het achtergrondkoortje meezingbaar en de solo subliem. Dit is mijn guilty pleasure.

1. Australië
2. Albanië
3. Zweden
4. België
5. Nederland
6. San Marino
7. Estland
8. Cyprus
9. Polen
10. IJsland
11. Oekraïne
12. Noorwegen
13. Portugal
14. Azerbeidzjan
15. Slovenië
16. Kroatië

Onweerwolf
Australië

De inzending van Australië is qua compositie best wel goed gedaan. Lekker psychedelisch, eigenlijk bijna een disco versie van Tame Impala. Ik heb ook geen problemen met campy, al vind ik het leuker als het authentiek is en hier is het erg gemaakt. Dat werkt toch wat minder goed. Grootste obstakel echter voor mij is toch wel de wanstaltige tekst. Daar krijgen ze echt minpunten voor. Jammer want het liedje is gewoon goed. Misschien dat het nog iets meer kan groeien en ik de tekst wat kan negeren.

01. België
02. Estland
03. San Marino
04. Australië
05. Portugal
06. Nederland
07. Oekraïne
08. Albanië
09. Cyprus
10. Slovenië

11. IJsland
12. Zweden
13. Noorwegen
14. Azerbeidzjan
15. Polen
16. Kroatië

Favo'tje uit Down Under is met dikke afstand:

Sheldon Riley - Not The Same | 2022

Een van de beste 5 nummers van het huidige decennium voor mij (al was het in de studioversie beter dan live).

Australië heeft best een leuk liedje met een toffe synthesizersolo, maar ik knap ook een beetje af op de puberale tekst. Voor mij een wegwerpinzending: leuk voor een paar keer maar de houdbaarheidsdatum is zeer beperkt.

1. Zweden
2. Albanië
3. IJsland
4. San Marino
5. Azerbeidzjan
6. Oekraïne
7. Portugal
8. Slovenië
9. Estland
10. Nederland

11. Australië
12. Noorwegen
13. Polen
14. Cyprus
15. België
37. Kroatië

Inhaalslag...

1. Zweden. Hier word ik echt vrolijk van. Blijft enorm hangen, maar wel op een positieve manier
2. Nederland. Wel een lekker nummer, maar het mist voor mij een beetje een climax. Dat had dit nummer nog naar een hoger plan kunnen tillen.
3. Cyprus. Normaal haat ik dit soort nummers, maar Theo heeft een gunfactor. Sowieso super knappe gast om naar te kijken. De instrumentatie en het refrein zijn erg lekker.
4. Albanië. Weer eens wat anders dan de andere nummer. Doet me bijna wat Midden-Oosters aan. Vind het wel bijzonder en interessant.
5. Polen
6. België. Eerste luisterbeurt vond ik het indrukwekkend, maar het valt me op dat het wat snel minder interessant wordt. Vooral de studio-versie vind ik wel lekker. Toch een bovengemiddeld nummer.
7. IJsland
8. Oekraïne
9. Australië. Wel lekker liedje en word er wel vrolijk van. Maar geen nummer dat ik 100x op zet.
10. Portugal
11. Azerbeidzjan. Prima nummertje, maar blijft niet echt hangen. Vergeet steeds welk nummer Azerbeidzjan dit jaar stuurt, dat is geen goed teken haha.
12. Noorwegen. Makkelijk nummer, ligt goed in het gehoor. Grootste nadeel is dat Kyle vreselijk arrogant overkomt. Dat helpt niet in de gunfactor. Het is wel knap wat hij laat zien, gezien zijn leeftijd.
13. San Marino. Ik vind de hitjes van Gabry meestal wel lekker, maar dit vind ik oninteressant en saai. En live was het niet zo sterk...
14. Slovenië
15. Kroatië. Niet aan mij besteed.
16. Estland

Favoriete bijdragen:

Zweden.
Pff te veel om uit te kiezen. Het is by far mijn favoriete songfestivalland. Als ik er echt 1 mag kiezen is het de bijdrage van Zweden uit het 1e jaar dat ik keek, 1998. Dit liedje is echt 1 van mijn favoriete nummers aller tijden (ook buiten songfestival), mogelijk vanwege de goede herinneringen die ik eraan heb. Als 5 jarig mannetje voor de TV zittend, kijkend naar de opname die mijn moeder ervan had gemaakt met de videobandrecorder.

Nederland.
Ook Nederland heeft meerdere goede bijdragen (ook een heleboel afgrijselijke). Toch is één me echt dierbaar en dat is deze. Onterecht dat ze zo laag eindigde:

Cyprus
Dit is gewoon een feestje!!!!

Albanië
Suus was fantastisch, maar dit was een echte banger. De Albanese Anastacia!

België
Pff... What's The Pressure, Rythm Inside, Me and My Guitar, Sanomi. Allemaal zo fijn... En ik geloof dat ik de enige ben die dit nummer kan waarderen, maar ik ben lekker eigenzinnig . Dit nummer neemt me mee naar een andere wereld (in a good way)

Australië
Zero Gravity en Sound of Silence zijn fantastisch, maar doe mij voor nu toch maar Tonight Again. Was afgelopen november bij Het Grote Songfestivalfeest ook weer zoooo goed.

Azerbeidzjan
Start a Fire en When The Music Dies zijn prachtig, maar niet zo catchy als Cleopatrrrrrraaah. Jammer dat we nooit zullen weten hoe hoog het zou zijn geëindigd.

Noorwegen
Dit was een moeilijke om te kiezen. Spirit In The Sky, Alvedansen, Queen Of Kings, Ulveham. Allemaal fan-tas-tisch. Toch kies ik voor het mooiste nummer, zeker in de samenzang:

San Marino
Ik vind niet 1 nummer geweldig... Maar deze is wel het beste:

Kroatië
Dit land gaat eigenlijk ook alle kanten op met de inzendingen he... Lighthouse en Lako Je Sve springen er bij mij uit, naast deze:

Onweerwolf schreef:
Kroatië

Mijn favoriete Kroatische inzending is al jaren lang een van de meest beroofde nummers uit de geschiedenis want zelden vond ik het zo onterecht dat een inzending de finale niet haalde:

Feminnem - Lako Je Sve | 2010

(embed)

Waanzinnige goede live performance ook, ik krijg er nog steeds kippenvel van.

Zwaar mee eens!!! Zo onterecht!

Emile93 schreef:
En ik geloof dat ik de enige ben die dit nummer kan waarderen, maar ik ben lekker eigenzinnig . Dit nummer neemt me mee naar een andere wereld (in a good way)

Dan heb jij mijn post niet gelezen

En wat je zegt over Michelle: ook zo mee eens!

17. Montenegro

Eerste deelname: 2007
Aantal deelnamen: 12
Aantal gewonnen: 0

Hoogste positie: 13de (2015)
Laagste positie: 23ste (2007 HF)

Nina Žižić - Dobrodošli

Montenegro is een relatief jong land op het festival en is niet verder gekomen dan een 13e plaats.

Daar mag Nina verandering in gaan brengen met een nummer in eigen taal. Altijd een plus voor mij. Maar zoals vaker met dit soort wat dramatische inzendingen: het gaat mij teveel het ene oor in en het andere uit.

Ik heb dit nummer vaak gehoord en ook nu bij moment van schrijven wist ik niet meer hoe het ging. Van die nummers die gewoon niet blijven hangen. Vol passie gezongen en echt niet slecht, maar het gaat gewoon helemaal langs me heen.
Ik vrees dan ook dat die 13e plaats nog wel even het record zal blijven.

Voorspelling: haalt de finale niet.

Top 37:

1. Zweden
2. België
3. Nederland
4. IJsland
5. Albanië
6. Australië
7. Cyprus
8. Estland
9. Polen
10. Oekraïne

11. Portugal
12. Azerbeidzjan
13. Noorwegen
14. San Marino
15. Montenegro
16. Kroatië
17. Slovenië

Mijn favoriet uit Montenegro:

Sergej Ćetković met Moj svijet. Eén van de twee inzendingen die de finale wist te halen (Sergej werd 19e en een jaar later werd Knez dus 13e). Tien keer geen finale. Ook wel knap toch?!

Onweerwolf
Emile93 schreef:
(quote)

Zwaar mee eens!!! Zo onterecht!

Lighthouse is ook weer mijn #2 toevallig. Die is vooral na het ESC bij mij enorm gegroeid nog.

Meh, geen Montenegro voor mij.

1. Polen
2. Albanië
3. Australië
4. Azerbeidzjan
5. Ijsland
6. Zweden
6. Estland
7. San Marino
8. Nederland
9. Portugal
10. Cyprus
11. België
12. Slovenië
13. Oekraïne
14. Noorwegen
15. Kroatië
16. Montenegro

Nederland

Claude is een sympathieke man en geen slechte muzikant. Het Franse woordje ' la' misbruiken voor een 'la la la' stukje vind ik erg makkelijk, maar verder is het best een aardig nummer. Ik vind het wel een erg brave en veilige inzending, maar dat heeft denk ik alles met vorig jaar te maken.

Australië

Ik zou mijn mening over Estland kunnen kopiëren en plakken. Dit is niet het soort humor waar ik van houd. Ik vind het nummer net iets minder irritant dan de Estse.

Montenegro

De begeleidende muziek is misschien wat moderner, maar daarbuiten had het naar mijn idee een inzending van tien jaar geleden kunnen zijn. Ook het optreden komt oubollig over. Daarnaast kan ik me volledig vinden in de omschrijving van aERodynamIC. Ondanks dit alles komt Montenegro bij mij op een voorlopig 6e plaats: ze zingt goed (in eigen taal) en het nummer ergert me niet. Het spreekwoord 'Een kinderhand is snel gevuld' is mij dit eurovisiejaar iets te vaak van toepassing.

1. Albanië
2. Portugal
3. Oekraïne
4. Nederland
5. Zweden
6. Montenegro
7. Polen
8. Noorwegen
9. Azerbeidzjan
10. Cyprus

11. België
12. IJsland
13. Australië
14. Estland
15. San Marino
16. Slovenië
17. Kroatië

Montenegro:

Ik ben persoonlijk een beetje onverschillig naar deze inzending toe. Ja, er is inderdaad erg veel dramatiek en het geheel klinkt ook best wel bombastisch. De dame zal denk ik goed kunnen zingen en op zich zou ik het nummer niet afzetten. Maar er is een probleem met dit nummer: er lijkt niet echt een structuur in het liedje te zitten. Hierdoor glijdt Dobrodošli een beetje weg richting vergetelheid. Daarbij helpt het absoluut niet mee dat Montenegro straks als tweede aan de beurt is in de tweede halve finale. Tegen de tijd dat alle landen zijn geweest zullen veel mensen denk ik niet meer herinneren hoe het nummer precies gaat en op het Songfestival is dat dodelijk. Nee, ik denk niet dat dit de finale zal halen en ik zou er ook niet heel rouwig om zijn als dat gebeurt.

1. Zweden
2. België
3. Albanië
4. Nederland
5. IJsland
6. Cyprus
7. Australië
8. Oekraïne
9. San Marino
10. Portugal
11. Montenegro
12. Azerbeidzjan
13. Estland
14. Noorwegen
15. Kroatië
16. Polen
17. Slovenië

In de vorige halve finale zaten nauwelijks ballads. Hier zitten er al veel meer, helaas zijn de meeste niet zo goed. Deze ook niet. Al is het zeker niet de slechtste, we gaan qua ballad hier nog wel dik onder duiken. Er wordt gesproken over tien jaar geleden, maar ik vind dit eerder een inzending uit de jaren '90 met een wat moderner arrangement. Er zijn best aardige aanzetjes. De begeleiding lijkt filmisch te worden en de zangeres lekker theatraal. maar het nummer gaat nooit bloeien. Overigens wordt Montenegro wel een beetje genaaid hier. Terugkomen na afwezigheid en je krijgt gelijk de death spot. Ik vrees echter dat dit nummer van geen enkele plek de finale had gehaald. Ik gun het land echt een enorm succes (top 5 ofzo) maar dan moeten ze toch echt met iets beters komen of desnoods met iets opvallenders.

1. Albanie
2. IJsland
3. Oekraine
4. Belgie
5. Nederland
6. Australie
7. Zweden
8. Cyprus
9. Portugal
10. Noorwegen
11. San Marino
12. Polen
13. Montenegro
14. Azerbeidzjan
15, Estland
16. Slovenië
17. Kroatië

Een inzending uit Montenegro kiezen heeft iets weg van een maaltijd kiezen uit 12 stuks die je eigenlijk allemaal vies vind. Ze hebben van alles geprobeerd, Astronaten op het podium, camp, rock, een poging tot een zeroes eurovisiebanger, een pathetisch zanggroepje met jongens en meisjes etcetera. Je zou bijna een van de uitstekende inzendigen kiezen toen het nog Servie en Montenegro was. Hun succesvolste is ook hun beste. Nog steeds niet geweldig, maar wel beter dan de rest. Vooral een slimme opbouw, die het publiek meeneemt. 2015 dus.

Onweerwolf
Montenegro

De comeback van Montenegro: zero redeeming factors. Echt alles aan deze inzending is vlak, doorsnee, oubollig en of suf. Het nummer is totaal forgettable, de zang is slecht en ze heeft de uitstraling van een kookwekker. En dan die tyfuslelijke tats ook weer. Waarom doen mensen dat toch? Bah!

01. België
02. Estland
03. San Marino
04. Australië
05. Portugal
06. Nederland
07. Oekraïne
08. Albanië
09. Cyprus
10. Slovenië

11. IJsland
12. Zweden
13. Noorwegen
14. Azerbeidzjan
15. Polen
16. Kroatië
17. Montenegro

Montenegro is wel leuk als ze archetypische balkan ballads doen (2014, 2105) maar vooral als ze totaal origineel (2012) zijn (en daarmee dan helaas ook falen);

Who See - Igranka | 2013

[quote]starbright boy schreef:
Er wordt gesproken over tien jaar geleden, maar ik vind dit eerder een inzending uit de jaren '90 met een wat moderner arrangement.

Ik was bang dat ik zou overdrijven, maar ik geef je helemaal gelijk.

aERodynamIC schreef:
(quote)

Dan heb jij mijn post niet gelezen

En wat je zegt over Michelle: ook zo mee eens!

Even terug gekeken! Jeej! Eindelijk iemand die ook fan is van Vanessa!

Gast
geplaatst: vandaag om 18:15 uur

geplaatst: vandaag om 18:15 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.