MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Online muziek kopen

zoeken in:
hoolie55 schreef:
Overigens ben ik ook zeer te spreken over amazon.de. Onze oosterburen hebben ook vaak goede aanbiedingen en de verzendkosten zijn te verwaarlozen (soms niets) als je het vergelijkt met de overige amazons.
Het wachten is natuurlijk op de nl versie van amazon.

Naar dat laatste ben ik ook erg nieuwsgierig. Al kan ik me nauwelijks voorstellen dat ze per saldo goedkoper zijn dan amazon.de of co.uk. Dat zijn momenteel de twee adressen waar ik veruit het meeste bestel. Met name de Engelse Amazon springt er prijstechnisch vaak als beste uit, is mijn ervaring. Zelfs goedkoper dan play.com en al helemaal goedkoper dan CD Wow, die ik sinds een klein jaar gewoon echt aan de (te) dure kant vind, op een paar uitzonderingen na.

Onlangs was er weer zo'n dag met een euro korting op de gehele collectie. Ik heb wat rondgeneusd, maar uiteindelijk geen bestelling geplaatst. De vergelijking met Amazon.co.uk viel in alle gevallen uit in het voordeel van laatstgenoemde. Je moet alleen zorgen dat je per bestelling boven de 20 GPB komt, dan wordt alles gratis naar Nederland verzonden. En supersnel bovendien, I might add.

Amazon.de vind ik over het algemeen best duur, eerlijk gezegd. Maar waarin ze onverslaanbaar zijn, zijn de gangbare midprice-cd'tjes van de grote platenmaatschappijen. Niet iedereen weet het, maar stop er drie van € 6,97 (en alléén van die prijs) in je virtuele mandje en je hebt er drie voor 15 euro, met gratis verzenden. Je ziet die korting overigens pas als je op het punt staat af te rekenen.

met een NL amazon hoop ik op Ideal... dat zou ideaal zijn..

In Muziek > Algemeen > Platenzaken:

Platenzaken verdwijnen, simple as that. Plato vestigingen sluiten de deuren, Free record shop heeft alleen nog pulp net zoals andere vroegere platenzaken als van Leest.
Er zijn nog wel leuke muziekwinkeltjes met hele bijzondere platen maar dat zijn vaak particulieren initiatieven van muziekfreaks die het niet uit commerciële overwegingen doen maar uit liefde voor de muziek.
Ik bestel mijn CD's on-line. Daar heb je de leukste sites. Mijn collectie komt vanuit Londen, New York of Bangkok, en altijd keurig bezorgd.

Stijn_Slayer
Heb je nooit problemen met heffingen als je buiten de EU besteld?

MAS
Ik heb er nog nooit last van gehad maar zorg wel altijd dat ik nooit teveel in een keer bestel. Sommige sites en (kleinere) labels verlagen soms de waarde op de invoice of vullen in dat het pakketje een gift is. Dan kom je ook niet in de problemen. Je kunt altijd even een mailtje sturen of ze dat willen doen.

Vormde precies voor mij de aanleiding om te stoppen met albums van buiten de EU. Op *elke* zending van Amazon uit de US zit nl een groene sticker die de waarde aangeeft. Bij binnenkomst op Schiphol zit er een Feldwebel en die gooit er 19% bovenop die je aan de deur - bij aflevering - aan de bezorger moet betalen. Navraag leerde dat PostNL dit beschouwt als een soort melkkoetje dat al lang in de wei stond (volgens de wet is dit toegestaan), maar alleen nog gemolken moest worden. Overigens heb je met enveloppes die gewoon door de brievenbus gaan daar geen last van.

Dat dit een uiterst stupide maatregel is moge blijken uit het feit dat die 19% ijskoud ook wordt geheven over de verzendkosten. Discussie daarover is zinloos - waarschijnlijk worden van je bijdrage die Feldwebels op Schiphol betaald.

--overigens hoort deze discussie hier niet thuis, maar het generieke topic "bestellen via internet" (oid) --

Ik vind de teloorgang van de platenzaak triest, gelukkig zijn er nog wel aardig wat (2ehands)vinylzaken - en voor metal weet ik wel Duitse vinylzaken.

Stijn_Slayer schreef:

Soms, maar niet altijd. Sommige pakketten wordt geen enkele heffing geheven en op andere wel. Het lijkt wel willekeur. Maar voor sommige CD's die nauwelijks te krijgen zijn maar die ik graag hebben wil, vind ik dat niet zo'n punt.

Stijn_Slayer schreef:

Ik ook niet, had de gehele collectie van de Grateful Dead(studio + wat live) besteld in Amerika.
Geen heffingen o.i.d. gehad.

Ducoz schreef:
(quote)

Ik ook niet, had de gehele collectie van de Grateful Dead(studio + wat live) besteld in Amerika.
Geen heffingen o.i.d. gehad.

Óf het ging door de brievenbus, óf Sjaak de Schipholse Snaaiwaut was vrij (of afgeleid) - alles wat niet door de gleuf ging is hier de laatste tijd be-btw'ed - nee fysiek bezoek mocht gratis door de deur naar binnen

Voor mij de reden om niet meer via Amazon.com te bestellen (ook gezien hogere porto), maar alles via UK.

Stijn_Slayer
Wat Mjuman zegt, is waar. Ik heb er niet zoveel trek in dat ik ineens meer moet betalen (dan zal 't voor mij de moeite ook niet meer lonen). Als je geen heffing op een groot pakketje hebt, heb je inderdaad mazzel dat ze 'm overgeslagen hebben.

Was benieuwd naar hoe regelmatig dat voorkomt. Net als bij de controles van NS te vaak om 't erop te gokken, dus.

De BTW is soms nog niet eens het probleem, de inklaringskosten wel. Ik heb tot op heden ook alleen kosten gehad bij pakketpost en niet bij brievenbuspost. Pakketten bestel ik dus ook alleen als het prijsvoordeel echt heel groot is, of als iets alleen buiten de EU verkrijgbaar is.

De NS controleert mij alleen als ik er aan denk om niet te betalen(wat ik wel gewoon doe..), wanneer ik een duur kaartje koop word ik nooit gecontroleerd...

Die controleurs zijn ook mensen Just like us.. die hebben ook niet altijd even veel zin in werk.. Maar is de moeite idd niet om daar dan op te gokken.

O-d-B
Enig idee waar je goedkope vinyl platen kan kopen? Ik zag dat bij kroese online het aardig goedkoop was, kan dit kloppen? goedkoopste wat ik kon vinden. keek beetje bij lp's van Bob dylan

O-d-B schreef:
Enig idee waar je goedkope vinyl platen kan kopen? Ik zag dat bij kroese online het aardig goedkoop was, kan dit kloppen? goedkoopste wat ik kon vinden. keek beetje bij lp's van Bob dylan

Nieuw vinyl is per definitie niet goedkoop online - meestal 2 - 3 euro duurder dan de cd. Online valt bij Amazon nog wel eens wat aardigs te vinden. De leukste koopjes van nw vinyl (paar jaar oud, of nwe herpersingen) doe je bijv op de grote platenbeurs in Utrecht - tweedehands vinyl: gewoon snuffelen, ook in kringloopwinkels.

Ducoz schreef:
De NS controleert mij alleen als ik er aan denk om niet te betalen(wat ik wel gewoon doe..), wanneer ik een duur kaartje koop word ik nooit gecontroleerd...

Ik koop een kaartje om vervoerd te worden, niet om gecontroleerd te worden. Misschien een heel vreemde benadering maar toch gewoon eens proberen.

Ik heb het wel eens een tijdje bijgehouden toen ik erg weinig gecontroleerd werd op mijn traject (2 keer op zo'n 40 treinreizen), maar ben altijd een kaartje blijven kopen.

herman schreef:

Ik heb het wel eens een tijdje bijgehouden toen ik erg weinig gecontroleerd werd op mijn traject (2 keer op zo'n 40 treinreizen), maar ben altijd een kaartje blijven kopen.

Ooit gecontroleerd in Praag - waar het OV toen 0,10 per enkele reis was of zo - zonder kaartje en Mjuladay v2 dacht dat ik had betaald en vice-versa, maar heb me, boete was slechts 5 foppen op zo, zelden zo k* gevoeld. De schaamte ...

Stijn_Slayer
Als je van tevoren een sluitend verhaal bedenkt, kom je er wel mee weg. Moest een week wachten op een nieuwe ov-kaart, heb maar één keer een kaartje gekocht. Scheelde natuurlijk dat ik wel redelijk kon aantonen dat ik een geldig reisproduct heb.

Mjuman schreef:
Vormde precies voor mij de aanleiding om te stoppen met albums van buiten de EU. Op *elke* zending van Amazon uit de US zit nl een groene sticker die de waarde aangeeft. Bij binnenkomst op Schiphol zit er een Feldwebel en die gooit er 19% bovenop die je aan de deur - bij aflevering - aan de bezorger moet betalen. Navraag leerde dat PostNL dit beschouwt als een soort melkkoetje dat al lang in de wei stond (volgens de wet is dit toegestaan), maar alleen nog gemolken moest worden. Overigens heb je met enveloppes die gewoon door de brievenbus gaan daar geen last van.

Dat dit een uiterst stupide maatregel is moge blijken uit het feit dat die 19% ijskoud ook wordt geheven over de verzendkosten. Discussie daarover is zinloos - waarschijnlijk worden van je bijdrage die Feldwebels op Schiphol betaald.

Ik denk dat je ook via Amazon.com geen problemen zult hebben als je aangeeft dat ze het als een 'gift' versturen. Het werkt volgens mij volgens hetzelfde principe als Ebay.

kaztor schreef:
Ik denk dat je ook via Amazon.com geen problemen zult hebben als je aangeeft dat ze het als een 'gift' versturen. Het werkt volgens mij volgens hetzelfde principe als Ebay.

Doen ze dat dan? Ik heb er wel eens om verzocht, maar volgens mij geven ze aan dat soort verzoeken nooit gehoor. Of heb jij andere ervaringen?

Bij particuliere verkopers op eBay lukt dit vaak wel. Dan heb je geen problemen bij de douane.

Bij bestellingen van Amazon.zom zorg ik ervoor dat de waarde van de gekochte CD's (zonder de verzendkosten) als het even kan onder de 22 euro blijft. Volgens mij zit je dan safe, want dat ik dacht ik de grens waarbij de douane moeilijk kan gaan doen als je er (ruim) boven zit.

Voor sommige items moet je soms naar Amazon USA maar vrijwel altijd lukt het wel via Amazon UK. Voor mij geldt zo'n beetje hetzelfde als voor Mjuman. Ik koop heel veel online (bijna alles zo'n beetje) en vanuit de USA als het echt niet anders kan beperk ik het tot zendingen met 1 a 2 items en nooit boven de 40 dollar of zo.

Vanuit de UK is het veel handiger met grotere bestellingen en dat geldt uiteraard ook voor de handelaren bij Amazon UK Marketplace, al zijn de aangesloten handelaren meestal aanzienlijk trager met versturen dan Amazon UK zelf. Dat laatste is trouwens ook nog een groot voordeel, Bij Amazon UK bestellen betekent vaak dat je het binnen 2 á 3 dagen in huis hebt en bij bestellingen boven de 20 pond is de verzending ook nog eens gratis. Bij verlies of beschadiging doen ze ook nooit moeilijk. Zelden zo'n klantvriendelijk bedrijf meegemaakt als Amazon UK.

Dat laatste kan ik beamen. Erg goede customer service.

Wat ik nog wel raar vind, is dat je niet meerdere producten van derden kunt kopen zonder voor ieder product apart "post & packaging" te hoeven betalen.

Running On Empty schreef:
Voor sommige items moet je soms naar Amazon USA

Ja, soms hebben zij betere aanbiedingen voor typisch Amerikaanse artiesten, waar ze in het Verenigd Koninkrijk nooit zo heel erg dol op zijn. Maar dat was ver voor Amazon ook al zo.

Zelden zo'n klantvriendelijk bedrijf meegemaakt als Amazon UK.

Helemaal mee eens.

chevy93 schreef:
Wat ik nog wel raar vind, is dat je niet meerdere producten van derden kunt kopen zonder voor ieder product apart "post & packaging" te hoeven betalen.

Al die producten worden door de handelaren verstuurd vanaf hun eigen winkel op verschillende plekken in de UK, Zwitserland, Duitsland etc. Dus eigenlijk is het wel logisch dat je dan per product verzendkosten moet betalen als je bestelt bij verschillende aanbieders via Amazon Marketplace.

Voor wat betreft het bestellen van meer dan één item bij dezelfde aanbieder heb je gelijk want dat versturen ze wel vaak in één zending en de extra betaalde porto steken ze in hun zak.

Running On Empty schreef:
(quote)

Al die producten worden door de handelaren verstuurd vanaf hun eigen winkel op verschillende plekken in de UK, Zwitserland, Duitsland etc. Dus eigenlijk is het wel logisch dat je dan per product verzendkosten moet betalen als je bestelt bij verschillende aanbieders via Amazon Marketplace.

Voor wat betreft het bestellen van meer dan één item bij dezelfde aanbieder heb je gelijk want dat versturen ze wel vaak in één zending en de extra betaalde porto steken ze in hun zak.

Het verhaal is anders - ik heb nl geverifieerd bij een van mijn fave resellers: iedere cd die bij een reseller wordt besteld wordt nl als een separate entiteit behandeld door Amazon - zo zit het systeem in elkaar en dat wordt dwingend opgelegd door Amazon; 1 cd = 1 order.

Nix nie voordeel boeken door 10 cd's ineens 2ehands bij een reseller te bestellen (en minder porto- en handling-kosten betalen), nee 1 tweedehands cd = 1 order. Zo legt Amazon op - eea zal deels voortvloeien uit traceerbaarheid en recht van reclameren.

zoverstocks schreef:
Hello,

Thank you for your email.

With regard to your enquiry, Amazon’s ordering system produces a separate delivery charge for each item you order - even if you order a number of items from us, at the same time. Because of this each item is packaged and shipped as an individual parcel.

This should help to minimise any potential delay in our customers receiving their deliveries and justify the delivery charge incurred per item ordered. It also ensures that a large order will fit through a standard letter box.

Unfortunately, this also means that we are unable to offer a shipping discount on bulk purchases.
Aldus het antwoord op diezelfde vraag die ik eind vorig jaar stelde via de contactknop aan bovengenoemde.

chevy93 schreef:
(quote)
Aldus het antwoord op diezelfde vraag die ik eind vorig jaar stelde via de contactknop aan bovengenoemde.

Jij neemt ook altijd voetbalbeelden op, spoelt ze terug om te zien of ze in de herhaling er ook wél ingaan? Of plaatste je dit om te laten zien dat je Engels begrijpt?

Lees mijn tekst van 22 minuten eerder anders eens

Gedaan. En welk deel uit jouw tekst is dan hetzelfde als deel twee uit mijn bericht, cq. de reden waarom Amazon op deze manier te werk gaat?

chevy93 schreef:
Gedaan. En welk deel uit jouw tekst is dan hetzelfde als deel twee uit mijn bericht, cq. de reden waarom Amazon op deze manier te werk gaat?

Mjuman schreef:
Het verhaal is anders - ik heb nl geverifieerd bij een van mijn fave resellers: iedere cd die bij een reseller wordt besteld wordt nl als een separate entiteit behandeld door Amazon - zo zit het systeem in elkaar en dat wordt dwingend opgelegd door Amazon; 1 cd = 1 order.

Mijn navraag was ook bij Zoverstocks - ik wilde idd besparen op verzendkosten (1,82 per item) door een aantal verschillende inééns te bestellen. Alle cd's die je bij Z* bestelt, worden los verstuurd ivm die tracebility - soms hoor ik wel 4 * de klepperdeklep; heeft wel als voordeel dat je niet thuis hoeft te zijn voor ontvangst.

This should help to minimise any potential delay in our customers receiving their deliveries and justify the delivery charge incurred per item ordered. It also ensures that a large order will fit through a standard letter box.

Het ging mij om dat deel. Dat vond ik niet terug in jouw bericht. Maakt verder niet uit.

Voordeel van zoverstocks is dat je zelfs incl. die verzendkosten vaak nog steeds goedkoop uit bent. Veel CD's/DVD's kosten minder dan een pond en zodoende ben je inclusief verzendkosten nog altijd minder dan 3 euro kwijt.
Dat kun je via bol.com of Marktplaats niet krijgen tweedehands.

Ik vraag me wel af hoe het mogelijk is dat zoverstocks (is het eigenlijk een winkel of een handelaar?) zoveel dingen zo goedkoop aan kan bieden. Wat is het nut van een CD (door?)verkopen voor 1 cent?

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:09 uur

geplaatst: vandaag om 22:09 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.