MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Online muziek kopen

zoeken in:
Stijn_Slayer
Dat zie je ook al wel bij Albert Heijn. Vijftienjarigen moeten onbetaald 1,5 uur doorwerken, anders vliegen ze er gewoon uit. En McDonalds maakt het helemaal bont.

Ik ben blij met lage prijzen, maar ik ben ook blij dat ik (moreel) niet verantwoordelijk ben...

Een beetje wee word ik wel van dit soort geschrijfsel. Zelf een tijd part-timer bij een filiaalbedrijf gewerkt. Op een stationslocatie gaat de winkel om 07:00 open en als je dan stipt open wilt gaan, moet je er gewoon minstens 20 min eerder zijn, om de boel op orde te hebben, tijdschriften en kranten uit te pakken en op stapels te leggen.

En als dan 's avonds om 19:00 de laatste klant nog net ff een krant heeft gekocht kan je de kas gaan opmaken en afstorten. Zit het tegen ben je daar zomaar een half uur mee bezig. Op zo'n dag wordt er gewoon in totaal ca een 1 uur extra gewerkt en niemand die daarover loopt te klagen.

Ik denk dat je gewoon eens in Swansea moet gaan peilen wat mensen liever hebben: een baan in zo'n distributiecentrum of geen baan. Dezelfde jankverhalen deden in Nederland ook de ronde over Schlecker en Lidl.

Onwillekeurig moet ik denken aan die vreselijke verhalen over die Apple-productiefaciliteiten in China - wat heeft dat geholpen? Apple is nog steeds razend populair; en die verhalen over kleidingproductie in Bangladesh?

Vraag maar eens wat mensen liever hebben een mooi ingerichte winkel, waar je klantvriendelijk te woord wordt gestaan, of een vrij kale winkel met altijd gehaast personeel, zo goed als getraind in het ontwijken van klanten met vragende blijk? Waarom is het in de Lidl tegenwoordig steeds drukker?

Morele verantwoordelijkheid? Wat is de reden, denk je, waarom we steeds meer albums online kopen?

Bovenstaande onderschrijf ik als voormalig verkoopmedewerker van een boek- e tijdschriftenhandel. Extra tijd pik je gewoon bij. Niet over zeuren. Als het goed is, spreek je een salaris af waar je mee uit de voeten kan. En in mijn tijd als transportplanner bij een warehouse (ook alweer 10 jaar geleden) werd er ook druk gemeten hoe lang het duurde om een order te verzamelen, hoe lang het duurde om een route te rijden, hoe lang het duurde om te lossen (gedifferentieerd per adres) etcetera. Daar vloeien gemiddelde tijden uit voort. Het is niet handig om daar na een inwerkperiode onder te blijven zitten. Volgens mij mag je daar best wel wat eisen aan je medewerkers over stellen.

Stijn_Slayer
Mjuman schreef:
Op zo'n dag wordt er gewoon in totaal ca een 1 uur extra gewerkt en niemand die daarover loopt te klagen.

Dat niemand klaagt, betekent niet dat het dan maar zo moet zijn.

Klanten denken ook in termen als "voor jou tien anderen." Zo werkt het ook met werkgevers en werknemers. Al vrij lang. Voor zover de wet het toelaat. Misschien verwerpelijk voor diegenen van wie het altijd 1974 mag blijven, maar uiteindelijk gaat het toch echt om de knikkers.

Soms hebben mensen de neiging zichzelf in een spagaat te willen brengen: het leitmotiv heet dan "goedkoper/goedkoopst" en het thema is dan "duurzaam, klant-/employeevriendelijk".

Sietse
sorry, ik mag hier niet op reageren, dan drijgt een tik op de vingers door een moderator (maar iets met multinationals en het rijk worden over de rug van anderen).

Niet elk bedrijf is een multinational waar de top minimaal tonnen binnenharkt. Sterker nog, die bedrijven waar het steeds over gaat als men spreekt van de bekende rechtse 'evilness', zijn in de minderheid.

Duurzaamheid en MVO/CSR - corporate social responsability - zijn daar geaccepteerde thema's. Mijn reactie ging ook niet zozeer over de aanpak van Amazon, maar meer over het feit dat men hier er enerzijds prat op gaat, zo goedkoop mogelijk fysieke albums te kopen, maar ondertussen wel de handelwijze van Amazon laakt. Put your money where your mouth is en stop dan bij Amazon te kopen, dan ben je consequent.

Stijn_Slayer
En dan? Die praktijken gaan gewoon door en je snijdt alleen jezelf in de vingers. Om diezelfde reden eet ik ook nog steeds kip (niet te vaak, want ik vertrouw het niet echt).

Stijn_Slayer schreef:
En dan? Die praktijken gaan gewoon door en je snijdt alleen jezelf in de vingers. Om diezelfde reden eet ik ook nog steeds kip (niet te vaak, want ik vertrouw het niet echt).

Als jezelf in je vingers snijdt, moet je stoppen met bestek te eten Dat heeft niets te maken met klagen over een bedrijf - "kijk mij flink/kritisch dat ik het post" - maar ondertussen wel je cd's er bestellen.

Beschaafd eten is trouwens een vaardigheid die steeds meer verloren gaat. Ga uit eten en verbaas je over de mensen voor wie "eten" bestaat uit "laadklep open" en "volstouwen maar" - met name op plaatsen waar je van een buffet op mag scheppen.

Toen een lokale restauranthouder besloot om de seropositieve kelner in haar restaurant te ontslaan (lees weg te pesten) hebben we in de buurt en bloc besloten dat restaurant voortaan te mijden - en er ook voor gezorgd dat het verhaal het UN haalde. (het gegeven over seropositiviteit en werkgever was vandaag ook weer uitgebreid in het nieuws)

De "plofkip" is inmiddels een bekend begrip en als de actiegroep even doorgaat zal die wellicht verdwijnen, iig bij AH. Die bleken in de 80s nl ook gevoelig voor consumentenreacties op Outspan-sinaasappelen (uit Zuid-Afrika - 'bloed'sinaasappelen was het actiemotto).

Ach die reportage....het bewijst allicht dat de beroepsgroep der journalisten het kennelijk wat luxer heeft. Een Warehouse is doorstampen, niet alleen bij Amazon. Arbeid in Europa is kostbaar en de klant (wij zeg maar) willen graag zo goed als gratis cd's. Hence de populariteit ook van WowHD. Wat zijn we blij met de nieuwe Editors voor 5,94 maar als we denken dat de warehouse medewerkers van die club 21 euro per uur verdienen en keurig drie koffie pauzes op hun 7' uur durende werkdag hebben....think again

Als je nieuws wilt maken dan meld je je bij zo'n club en voor een beetje nieuwswaarde zul je met wat negatiefs moeten komen. Nieuws item gelukt, business continues as usual.

Mjuman schreef:
Op een stationslocatie gaat de winkel om 07:00 open en als je dan stipt open wilt gaan, moet je er gewoon minstens 20 min eerder zijn, om de boel op orde te hebben, tijdschriften en kranten uit te pakken en op stapels te leggen.

En als dan 's avonds om 19:00 de laatste klant nog net ff een krant heeft gekocht kan je de kas gaan opmaken en afstorten. Zit het tegen ben je daar zomaar een half uur mee bezig. Op zo'n dag wordt er gewoon in totaal ca een 1 uur extra gewerkt en niemand die daarover loopt te klagen.

Banen van 13 uur? volgens mij ben je dan 5 uur extra aan het werken.

Ik wil niet veel zeggen, maar het gaat er bij mij niet in, dat we werkomstandigheden gaan goed praten die nog slechter zijn dan uit de tijd van ver voor de vakbonden.
Iedereen die akkoord gaat met een polscomputer om z'n arm die registreert hoe snel je er over doet om iets uit het magazijn te halen, verklaar ik voor gek.

Nog even en we zijn weer versleten op onze 40e, kreperen we vanwege onbeschermd werken in gevaarlijke stoffen en krijgen we werkweken van 6 dagen.
Het is wel de oplossing om de pensioengerechtigde leeftijd weer omlaag te krijgen. Die kan rustig naar 60 omdat we de 45 toch niet meer halen.

Je kunt sceptisch zijn over de kansen om de werkomstandigheden voor kinderen die voor Apple werken in China te verbeteren. Maar om nu maar te besluiten om voor alles je ogen maar dicht te doen (en dicht te houden) voor alles wat er overal en nergens aan mensonterende arbeidsomstandigheden zich voordoen, gaat mij ook wat ver.

Er is best een betere verdeelsleutel te vinden tussen rechtvaardige salarissen, een goede werksfeer , prestaties en winsten van bedrijven. Per slot van rekening: met hoe meer mensen het goed gaat, hoe beter de economie draait.

Ik had overigens wel gedacht dat zoiets als het ophalen uit het magazijn en verzending volledig geautomatiseerd zou kunnen. Maar blijkbaar valt Amazon inmiddels liever weer terug op het systeem van grote aantallen fabrieksarbeiders die voor een appel en een ei alles komen opzoeken. 'T is inmiddels weer goedkoper.

Man, wat maak jij er een drama van. Waarom is het raar om te meten hoe lang werkzaamheden duren? Je moet toch ergens een kosten batenanalyse op kunnen baseren? Je moet toch opdrachtgevers kunnen informeren over de tijdsduur van de verwerking? Zonder inkomsten geen uitgaven. Optimaliseren is een continu proces.

Volgens mij creperen de werknemers niet omdat ze ns een uurtje extra moeten werken, maar eerder omdat ze 's avonds overal zwart bijklussen. Zo slecht hebben we het hier allemaal niet. En als dat wel zo zou zijn, ben je gewoon vrij om ergens anders te gaan solliciteren.

De Technische Unie is een bedrijf die bijna volledig automatisch haar warehousing doet. Dat zijn hele grote investeringen die zich dubbel en dwars uitbetalen. Je moet alleen geen storing hebben.

Bovenstaande onderschrijf ik als voormalig verkoopmedewerker van een boek- e tijdschriftenhandel. Extra tijd pik je gewoon bij. Niet over zeuren. Als het goed is, spreek je een salaris af waar je mee uit de voeten kan. En in mijn tijd als transportplanner bij een warehouse (ook alweer 10 jaar geleden) werd er ook druk gemeten hoe lang het duurde om een order te verzamelen, hoe lang het duurde om een route te rijden, hoe lang het duurde om te lossen (gedifferentieerd per adres) etcetera. Daar vloeien gemiddelde tijden uit voort. Het is niet handig om daar na een inwerkperiode onder te blijven zitten. Volgens mij mag je daar best wel wat eisen aan je medewerkers over stellen.

Dan ben jij dus een van die schapen die dat maar normaal vinden. Dat is het namelijk niet. Een salaris afspreken waar je mee uit de voeten kan? Onder welke steen kom jij vandaan dan. Daar hoeft zeker een medewerker niet mee aan te komen.

En dat meten van de werkzaamheden ken ik maar al te goed. Dat wordt inderdaad gedaan. In filiaaltjes in een hutje op de hei waar geen hol gebeurt. En diegenen die gemeten worden gaan (onbewust) als een speer omdat ze op de vingers gekeken worden....slaat nergens op wat daar uit komt, is meestal niet erg realistisch. Ik heb zo'n kantoorlulletje wel eens uitgedaagd om dan maar eens even te laten zien hoe hij 65 colli in een uur weg kon douwen.....hilarisch, want die sukkels doen het niet, laat staan dat ze het zouden kunnen.
En dan sta je dus in een "fijne" buurt in Amsterdam waar je al meer tijd kwijt bent aan de nette klanten en de meest stompzinnige vragen staat te beantwoorden, waar de klant er een varkensstal van maakt, etc etc.....iedereen die in de stad (of andere stad) werkt weet waar ik het over heb, het is iets meer bewerkelijk en collega's die daar buiten werken krijgen vaak al angstzweet als er geopperd wordt dat zij een filiaaltje in Amsterdam krijgen.

Aan de andere kant....ik heb altijd werk hierdoor, want laat mij maar zo'n schijtwinkel runnen waar een ander van in zijn broek poept of van de stress niet meer weet waar ie moet kijken....mij krijg je toch niet gek.

Het vroeger beginnen en later eindigen omdat het zogenaamd bij je werk hoort is kolder van de bovenste plank. Waar ik voor werk wil ik voor betaald krijgen, klaar.

En dat transportplannen is een verhaal apart. Maar in de 25 jaar dat ik bij diverse winkels heb gewerkt ben ik het nog nooit tegengekomen dat daar enorm veel logica in zat. Zie je chauffeurs in een Ferdinand Bolstraat in Amsterdam lossen, daarna moeten ze naar Heerhugowaard om vervolgens weer te moeten lossen in de van Woustraat in Amsterdam (hemelsbreed 500 meter van de Ferdinand Bolstraat af). En dan worden de chauffeurs aangesproken op hun tijden.....hilarisch.

'Kantoorlulletje' 'schijtfiliaaltje'. Wat een dedain. In sommige branches komt het geld gewoon niet uit de lucht vallen. Weetjewel?

Denk je werkelijk dat je alleen maar een kosten/baten analyse kunt maken op basis van een polscomputer? Hoe doen andere bedrijven dat dan?

Bovendien, het gaat niet om het meten van hoe lang werkzaamheden gemiddeld duren, het gaat er om dat het gebruikt wordt als meetapparaat om je dagelijkse productie af te lezen (en je daarop af te rekenen), wat uiteraard leidt tot enorme stress, ziekte, uitval, ongelukken enz.

Waar je op baseert dat iedereen 's avonds zwart zit bij te klussen is mij ook een raadsel. Het is trouwens een behoorlijke verschrijving: je erkent indirect dat er overdag met een normale baan te weinig wordt verdiend zodat er 's avonds noodgedwongen nog meer moet worden gewerkt.

Het is maar goed dat het minimumloon hier ooit is geïntroduceerd die dan nog enige bescherming biedt.
"Zo erg is het hier allemaal niet". Nee, de voedselbanken groeien inderdaad explosief, dus in die zin gaat het geweldig.

musician schreef:
Denk je werkelijk dat je alleen maar een kosten/baten analyse kunt maken op basis van een polscomputer? Hoe doen andere bedrijven dat dan?

Niet ieder bedrijf doet dat. Maar het kan handig zijn om te weten wat er in je bedrijf gebeurt. Wij vragen medewerkers gewoon zelf wat ze doen en hoeveel tijd ze daaraan kwijt zijn. Ik snap niet wat daar raar aan is.

Bovendien, het gaat niet om het meten van hoe lang werkzaamheden gemiddeld duren, het gaat er om dat het gebruikt wordt als meetapparaat om je dagelijkse productie af te lezen (en je daarop af te rekenen), wat uiteraard leidt tot enorme stress, ziekte, uitval, ongelukken enz.

Dat is een aanname. Geen feit. Sommige bedrijven zullen het wel zo benaderen, maar velen ook niet.

Waar je op baseert dat iedereen 's avonds zwart zit bij te klussen is mij ook een raadsel. Het is trouwens een behoorlijke verschrijving: je erkent indirect dat er overdag met een normale baan te weinig wordt verdiend zodat er 's avonds noodgedwongen nog meer moet worden gewerkt.

Vooral in de bouw is dat heel gebruikelijk. Daar heb ik geen bronnen van, maar iedereen kent wel iemand die zwart kan komen schilderen, waterleidinkje leggen et cetera.
Dat zegt uiteraard niets over dat er te weinig wordt verdiend. Maar weinigen durven hier toe te geven dat veel geld hebben best lekker is. Of het allemaal nodig is, is een tweede. Kortom uit luxe-overweging zullen sommige handige mannetjes en vrouwtjes hier en daar wat bij verdienen.

Het is maar goed dat het minimumloon hier ooit is geïntroduceerd die dan nog enige bescherming biedt.
"Zo erg is het hier allemaal niet". Nee, de voedselbanken groeien inderdaad explosief, dus in die zin gaat het geweldig.

Nu wordt het politiek, maar ik zie op tv mensen met Range Rovers bij de voedselbank eten halen. Iets zegt me dat de noodzaak niet altijd even evident is. Bovendien zegt het slechte economische tij niets over de vrijheid om een andere baan te zoeken.

Ja hoor, mensen met een Range Rover komen langs bij de voedselbank.
Ik zou daar eens informeren, als ik jou was. Of iedereen even z'n hand wil opsteken die sowieso een auto heeft.

Het spijt me Edwynn, maar ik lees niets anders dan rechtse borrelpraat. Praatjes waarvan de eigenaar altijd wat in de problemen komt als er naar feiten wordt gevraagd.

De industrialisatie in de tweede helft van de 19e eeuw was de drager van grote economische groei. Rationalisatie, efficiency en massaproductie waren belangrijke kenmerken. Architect/ideoloog van de industrialisatie was de Amerikaan Frederick Taylor. Taylor was degene die begon mte het observeren, vastleggen en standaardiseren van allerlei stappen in productieprocessen - meten is weten, immers.

Observeren en vastleggen van werkprocessen is inmiddels al meer dan een eeuw oud.Ook in de ict is het een volstrekt normaaal gegeven om processtappen te beschrijven en normaliseren. Die info dient de voorcalculatie (voorafgaand aan een offerte).

En ik moet echt HEEL hard lachen om die opmerking over het device dat die bediende met zich mee torst. Heel veel bedrijven hebben inmiddels badges met een transponder - en wat is een transponder??? Wat betekent dat - dat je precies kunt zien waar een badgehouder zich bevindt in relatie tot een herkenningspunt.

Ach en die opmerking over transport laat ik ook voor wat ie is. In de vorige eeuw al contact gehad met een partij die aan Track and Trace deed. De meeste vrachtwagens kosten teveel om daar vandaag de dag nog ineffciency in te laten zitten. Wake up folks, het is 2013 bedrijven willen echt wel hun auto's volgen, zeker als ze een kostbare lading hebben of zals ze -servicemonteurs bijv - snel op een call moeten reageren ivm een SLA. Woensdag> gehaktdag; dinsdag > broodje-aapdag

musician schreef:
Ja hoor, mensen met een Range Rover komen langs bij de voedselbank.
Ik zou daar eens informeren, als ik jou was. Of iedereen even z'n hand wil opsteken die sowieso een auto heeft.

Het spijt me Edwynn, maar ik lees niets anders dan rechtse borrelpraat. Praatjes waarvan de eigenaar altijd wat in de problemen komt als er naar feiten wordt gevraagd.

Ja en met feiten sla jij ons dagelijk, wat? uurlijks om de oren? Laat me niet lachen.
Ik informeer vaak zat bij de voedselbank. Ik ken die mensen. Want ik deed ooit wat in de lokale politiek. Ik heb voorstellen gesteund die het mogelijk maakten dat de voedselbank bijvoorbeeld een nieuwe bestelbus kon aanschaffen. Maar ik zie ook dat gemeenten veel aanvullingen voor minima aanbieden. En dat mensen niet goed de weg daar naartoe weten. En die Range Rovers. Ik zag het op televisie. ZZP-ers die zicht teveel salaris toebedeeld hadden en failliet gingen.

Met je rechtse borrelpraat. Misschien moet jij eens loskomen uit je aannamekader en je laten informeren voordat je begint met het kwalificeren van mensen.

Mjuman schreef:

Ach en die opmerking over transport laat ik ook voor wat ie is. In de vorige eeuw al contact gehad met een partij die aan Track and Trace deed. De meeste vrachtwagens kosten teveel om daar vandaag de dag nog ineffciency in te laten zitten. Wake up folks, het is 2013 bedrijven willen echt wel hun auto's volgen, zeker als ze een kostbare lading hebben of zals ze -servicemonteurs bijv - snel op een call moeten reageren ivm een SLA. Woensdag> gehaktdag; dinsdag > broodje-aapdag

Wat dacht je van klanten die voortdurend bellen met de vraag waar hun spullen blijven? Kan toch niet steeds zeggen: 'dat weet ik niet?' Het is handig om te weten waar de chauffeur is, zodat ik kan inschatten hoe lang het nog duurt. En ja, op die manier kun je zien dat sommigen echt te lang blijven hangen op locaties waar een grote "M" op een paal staat.
Ik sta werkelijk versteld van de ambtenarenmentaliteiten hier.

Rechtse borrelpraat = één keer toevallig een Range Rover gesignaleerd in de buurt van een voedselbank en dan direct suggereren dat het allemaal wel mee valt, al die mensen die naar een voedselbank gaan. "Kijk eens, ze komen zelfs met een Range Rover!"

Het inkomensplaatje van mensen bij de voedselbank (om er uberhaupt een beroep op te mogen doen) is genoegzaam bekend. Daar willen jij en ik niet mee ruilen, kan ik je alvast verklappen (minder dan € 180 in de maand besteedbaar na aftrek van alle vaste lasten). En daar valt niet onder de wegenbelasting en de verzekering van de Range Rover.

Het is handig om te weten waar de chauffeur is, zodat ik kan inschatten hoe lang het nog duurt. En ja, op die manier kun je zien dat sommigen echt te lang blijven hangen op locaties waar een grote "M" op een paal staat.
Ik sta werkelijk versteld van de ambtenarenmentaliteiten hier.

Het praktisch gebruik van track en trace staat helemaal niet ter discussie. Het gaat er om, dat werknemers er op worden afgerekend als ze (bij Amazon) niet binnen 33 seconden elke keer een pakketje uit het magazijn halen tegen een tarief van 7 euro per uur, dat wordt gecontroleerd door dat apparaatje.

Wie je verder voor ambtenaar verslijt vind ik best, dat is nou net een status die ik nog nooit heb gehad. Als lid van het bedrijfsleven weet ik wel dat er op heel wat betere wijze kan worden omgegaan met werknemers (op vele terreinen) dan wat Amazon momenteel zo'n beetje heeft laten zien, uitgaande van de documentaire die dan is uitgezonden.

Zoals Amazon niet als elk bedrijf is. Ook in de VS ben je vrij om daar te gaan waar je wil.

En je verhaal over de voedselbank laat maar weer eens zien dat je mijn bericht niet helemaal (goed) leest. Bovendien zegt de aanwezigheid van armoede nog altijd helemaal niets over de vrijheid om te solliciteren daar waar je wil.

Edwynn schreef:
'Kantoorlulletje' 'schijtfiliaaltje'. Wat een dedain. In sommige branches komt het geld gewoon niet uit de lucht vallen. Weetjewel?

Als die branches eens gewoon zouden luisteren naar hun personeel en normaal met hen om zouden gaan dan krijgen ze wellicht tips van de werkvloer waar ze nog wat mee kunnen ook en wat meer besparingen opleveren dan dat ze vanachter hun bureautje kunnen verzinnen. Maar nee, die mensen weten het toch vaak beter. Ik moet er altijd erg om lachen en bijna elk winkelbedrijf is hetzelfde wat dat betreft. Komt er soms weer zo'n nieuw directeurtje, type snelle jongen, die de wereld van de detailhandel wel eventjes op zijn kop zal zetten........en een jaar later is die weer pleite en heeft het bedrijf een hoop geld gekost met zijn zotte ideetjes. Vermakelijk is het wel .

En met kantoorlulletje bedoel ik in dit geval zo'n prototype zeg maar, maar ook daar zitten wel eens enkele goede lieden bij, vooruit.

Sietse
Edwynn schreef:
Bovendien zegt de aanwezigheid van armoede nog altijd helemaal niets over de vrijheid om te solliciteren daar waar je wil.

Deze opmerking word ik ondertussen wel heel erg moe van.
Ik weet niet onder welke steen dat jij leeft maar hier in Nederland zitten we momenteel met een werkeloosheidspercentage van 11%. Zo maar ff ergens gaan solliciteren zit er niet meer in.
Zelfs mensen met een WO opleiding zitten momenteel gemiddeld (ja gemiddeld) 6 maanden zonder werk als ze op straat komen te staan. Denk je dan echt dat je zo maar ff als je werk je niet bevalt ergens anders gaat solliciteren en zo maar ff ergens anders werk gaat vinden?
Wakker worden jongen, die jaren zijn voorbij, al heel erg lang.

Wat betreft het meten is weten...
Zo'n polsbandje of wat dan ook is niet bepaald bevorderlijk voor de geleverde kwaliteit van de medewerkers, dan wel de stress die ze daarbij op kunnen lopen.
Er zijn veel vriendelijker manieren om zaken te regelen.
Verder heb ik de documentaire niet gezien, maar het klinkt moet niet als geheel veilig dat je in een groot magazijn met een of ander karretje moet rond rijden en dan binnen 33 seconden een bestelling moet verwerken.
Verder is het gewoon algemeen bekend dat in veel sorteerbedrijven zoals deze de werkomstandigheden niet optimaal zijn en medewerkers wel degelijk flink achter de vodden worden gezeten, meer dan goed is eigenlijk. En dan ook nog eens op een manier die de ARBO in Nederland niet op prijs zou stellen...
Zelf heb ik ooit nog eens als vakantiebaantje bij de distributie van Kwamtum gewerkt en daar gingen medewerkers ook alles proberen zo snel als mogelijk af te ronden zodat ze eerder naar huis konden...Moet zeggen dat ik toch wel heel erg schrok toen die 7 meter hoge stellingen met daarop dozen met meubels en dergelijk opeens als dominostenen omgingen omdat een van de (ervaren) medewerkers het tempo niet meer aan kon en daardoor een fout maakte...
De dagen erna was iedereen ook direct heel wat meer relaxed aan het werk.
(om het maar niet te hebben over die keer dat ik voor de aangekondigde ARBO inspectie alle karen voor de nooddeur moest gaan verwijderen, daar waar ze normaal dus wel stonden...)

En alles voor een flutloontje en het gewin van de grote baas aan de top die weer meer mee naar huis mag nemen.

Ik zelf koop dus eigenlijk niet meer bij HDWOW en dergelijke. Dan maar liever direct bij de artiest/het label (of een eerlijke verkoper die de artiest/het label een eerlijke prijst heeft betaald).

Ja, er is misbruik en ja er zijn directeurtjes zoals Bakema ze omschrijft. Die zijn er ook zonder crisis. Ik leef niet onder een steen ik heb alleen ervaren dat motivatie en verantwoordelijkheid tonen sneller loont dan wanneer je om vijf uur alles uit je poten laat donderen.

Sietse weet trouwens ook wel dat ondanks de werkloosheid veel werk niet aangepakt wordt door ons Hollanders.

Ben je het niet eens met werkwijzen van bedrijven? Dan koop je er gewoon niet. Dat is de enige remedie. Maar ook dan pak je de slecht behandelde werknemers.

Gemotiveerd zijn en verantwoordelijk zijn en hard werken zijn dingen waar ik me prima in kan vinden, ik heb een hekel aan de kantjes er af lopen. Maar dit alles kan prima binnen de werktijd hoor! En overwerk gebeurt.....ik ben gewend altijd tussen de 600 en 1000 uur overwerk te hebben staan. Ik kwam terug van mijn laatste vakantie en van de 11 weken daarna heb ik er 7 gehad met 6 dagen werken en een hoop uurtjes. Geweldig geregeld....700 000 werklozen en dan een bedrijf met personeelstekort omdat ze geen vaste contracten geven en mensen er uit gooien. Door dat personeelstekort en ook nog eens snijden in uren kunnen klanten niet meer normaal geholpen worden en kost je dat dus omzet.....en het gaat al niet zo best. Dan doe je toch iets verkeerd als bedrijf. En dan op een bijeenkomst verkondigen dat iedereen er even een tandje bij moet zetten (links en rechts valt van alles weg door overwerkt zijn)....we worden gecomplimenteerd omdat de meesten gewoon even wat eten tussen de bedrijven door, wat een inzet, fantastisch! Tja meneer de directeur....de meesten staan met 2 man en kunnen niet anders, je laat je collega niet zitten. En dat maakt het werk nog leuk, die naaste collega waar je het mee doet. Niet die bureaucratische nitwits daarboven die denken dat je met lijstjes invullen een zaak kunt runnen....zoveel lijstjes over lampjes die in een hoek van 80 graden hangt ipv 90 en dat soort onzin....dat je geeneens meer aan je werk toekomt van verkopen, gewoon simpel je spullen verkopen. Wat ook steevast ontbreekt op die lijstjes is het woord klant. Alles wordt gemeten, zoveel tijd voor dit, zoveel tijd voor dat....hele dag en week volgepland met al teveel en nergens in dat verhaal de klant laat staan de tijd die je aan die klant kwijt bent.....en dan hebben we het nog geeneens er over dat de ene klant de ander niet is.
Maar veel bedrijven vinden het maar normaal dat je zo af en toe....en daar wringt het schoentje, want af en toe wordt normaal....hetzij in je eigen tijd wat staat te werken, eens wat mee naar huis neemt omdat je er dan makkelijker aan toekomt. Je flexibiliteit moet haast grenzeloos zijn......nou ja, ik kan nog wel even doorgaan. Het nieuwe sleutelwoord is stagelopers...zoveel mogelijk aannemen....gewoon als medewerker beschouwen en goed misbruik van maken.
En nog steeds vind ik het werk leuk . De bedrijven waar ik voor werk interesseren me werkelijk geen hol meer, die zijn inwisselbaar en verkondigen allemaal dezelfde onzin. Maar het werk op zich zonder die onzin liefst, met de collega's en ja, ook de klanten zelfs, al zijn het vaak onbeschofte grootbekken die denken dat je winkel een vuilnisbak is, maken het nog steeds leuk. Inmiddels vermaak ik me ook met de stupide werkwijze van bedrijven en hoe ze met je omgaan.....dat is een bron van vermaak, zo ben ik het maar gaan zien. Het is best leuk namelijk als persoon 1 zegt dat je links moet en persoon 2 rechts......en dat dan tegen elkaar uitspelen, of nog grappiger, gewoon de dingen mis laten gaan daardoor en dan genietend zien hoe ze het proberen op te lossen en afvragen hoe het nu allemaal kan dat het mis gaat. Die bobo's.....geweldig volk.
En dan vragen ze zich af hoe het nu toch beter kan. Ik zou nog meer bezuinigen op loonkosten, de mensen waar je op kunt rekenen nog verder uitwringen en nog minder tijd besteden aan je klanten.....dan komt het allemaal goed hoor heren.

Ik denk dat we het best wel met elkaar eens zijn. Zelf ben ik zo'n kantoorlulletje dat moet opletten dat er niet teveel geld wordt uitgegeven. Ik probeer zoveel mogelijk mee te draaien op de werkvloer om een beeld te krijgen van het hoe en wat. Ik heb in het verleden veel ervaring opgedaan met orders verzamelen, auto's laden en lossen. Dan oogst ik respect bij mijn collega's. totdat ik weer een uitglijer maak. Dan ben ik weer die lul die de hele dag op zijn reet zit. Ik werk in een middelgroot bedrijf in een branche waar veel harde klappen vallen. Schouders eronder betekent dat we links en rechts wel eens een uurtje niet opschrijven. Tot laat overwerken is wat anders. Dat schrijven we gewoon op. Grote winsten maken we niet. Ik denk dat een overgroot deel van ondernemend Nederland in deze categorie valt. Uitwassen komen vaker voor bij grotere bedrijven waar geldstromen wat schimmiger worden. Eindgebruikers willen alles goedkoper en dat kan vaak wel. Alleen gaat dat nooit ten koste van het salaris van de bestuursleden.

Edwynn schreef:
Ben je het niet eens met werkwijzen van bedrijven? Dan koop je er gewoon niet. Dat is de enige remedie. Maar ook dan pak je de slecht behandelde werknemers.

Even voor de goede orde: het is andersom. Bedrijven moeten zich houden aan de wet, werknemers beschermen en zorgen voor goede arbeidsomstandigheden.

Gelukkig hangt dat niet van jou af maar zijn er instanties die dat controleren.

Dat er bedrijven zijn die wetten overtreden, als dat dan aan de kaak wordt gesteld, betekent dat de top van die bedrijven moet worden aangepakt en niet dat wij er dan maar niet bij moeten kopen.
Daar heeft het niets mee te maken en voor de consument is het toch al niet te controleren hoe bedrijven werken.

Want hoe het er aan toe gaat bij een bedrijf zegt namelijk niet veel over de werknemers of de producten die er worden verkocht.

Sietse weet trouwens ook wel dat ondanks de werkloosheid veel werk niet aangepakt wordt door ons Hollanders

Nog meer rechtse borrelpraat. Verreweg het grootste deel van de mensen die thuis zitten wil heel erg graag werken. Gezien de hoeveelheid werkelozen zullen er ongetwijfeld een paar tussen zitten die dat proberen te vermijden. Maar voor de overgrote meerderheid is er momenteel gewoon geen werk.

Musician framet er weer op los. Is dat niet een rechtse debattruuk?

Even voor de goede orde: ik schrijf nergens dat wetten moeten worden overtreden. Ik ben alleen van mening dat je als werknemer best je verantwoordelijkheid mag pakken. Vooral in moeilijke tijden. Dat geldt ook voor het opkomen voor je omstandigheden. Controlerende instanties kunnen blijkbaar nog altijd niet voorkomen dat het bij Albert Heijn en Amazon er niet zo toegaat als onze Fleetwood Macpromotor graag zou willen. Dan is protest en boycot een beter middel. Volgens jouw redenering heeft het geen zin om te stoppen met kiloknallers te kopen en vegetarisch te worden. De bevoegde instanties lossen het wel op. *kuch*

En Musician woont blijkbaar in een ander gebied dan ik. Aansluiting opleiding -> arbeidsmarkt is hier niet even ideaal. Ook de arbeidsbemiddeling is niet wat het zou kunnen zijn. Op en overslagbedrijven zitten bijvoorbeeld te springen om volk terwijl er veel mensen thuis zitten. Dat is een constatering die door de KvK alhier vorig jaar gemaakt werd. Op het gebied van efficiency is veel te winnen. Daar ben ik van overtuigd. Ondanks dat ik erken dat het er niet al te florissant voorstaat en dat veel mensen het erg lastig hebben. Alleen wordt het nu wel heel erg politiek.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 04:13 uur

geplaatst: vandaag om 04:13 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.