MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Cd's gaan verdwijnen

zoeken in:
De ironie is natuurlijk dat CD's oorspronkelijk helemaal niet bedoeld waren om in de auto te draaien. Het waren dure dingen met een verbeterde geluidskwaliteit t.o.v. LP's en cassettes (hoewel dat ook in de begintijd lang niet altijd opging) waarvan je vooral thuis moest genieten, in een rustige omgeving, zodat je goed kon horen hoe ook zachte passages zonder ruis en kraakjes werden weergegeven.

Natuurlijk was het ding daarnaast ook compacter en dus gebruiksvriendelijker en dat gegeven werd al snel uitgebuit om ook auto's uit te rusten met een CD-speler. Maar eigenlijk gaat dat een beetje voorbij aan de doelstelling, want door het geluid van motor en omgeving doet het de kwaliteiten van het schijfje eigenlijk geen recht. En zo kregen we de 'loudness war' (want die zachte passages moesten natuurlijk wel hoorbaar blijven onder het rijden) en kreeg de CD meer de status van een iets degelijker cassettebandje.

Bovendien vind ik het gebruik van CD's in de auto het beste recept voor snelle beschadigingen. Zelf heb ik nooit originele CD's in de auto meegenomen, altijd kopietjes of MP3-CD's. En later de USB-stick natuurlijk.

Naast de hoezen vind ik nog een element erg prettig aan vinyl; de over het algemeen wat vriendelijkere bassen. Dit betreft dus uiteraard niet alleen cd's, maar wel redelijk veel moderne producties.

Het heeft voor een groot deel ook te maken met de verhoudingen van mijn huiskamer (gewoon pech), maar in heel veel modernere muziek is het overschot aan dreun rond de 40hz echt niet te doen in huiskamertjes op een lekker luister volume. Sowieso is het totaal overdadig op een fatsoenlijke installatie, maar daar ligt misschien ook de reden; alles moet opgepompt door de omgekeerde evolutie van kwaliteit van de afspeel apparatuur. Ik heb het hier niet eens over de aloude loudness discussie trouwens, maar het overdreven electronische laag.
Vooral in hiphop is het vaak way too much naar mijn smaak, maar ik hoe dan ook van een melodieuze bas ipv een dreun.
Een equalizer is de enige oplossing, maar die doet weer afbreuk aan alle producties waar die niet nodig is.
Waarschijnlijk ben ik een uitstervend diersoort met mijn voorkeuren en echt luisteren.

Ik vrees ook dat mijn volgende auto (lease) er eentje wordt (noodgedwongen) zonder cd speler. Dat zal ergens in 2019 worden. Thuis draai ik alles via cd. Er komt een tijd dat ik de switch zal maken...

Onweerwolf
Ik heb het CD aanbod in de afgelopen 12 jaar, sinds de start van dit topic, nog niet zien zakken.

Slechts sporadisch stuit ik op digital only releases en meestal gaat het dan om demo's die vroeger ook alleen maar op tape zouden zijn uitgebracht.

Voorlopig blijf ik gewoon CD's kopen, ze rippen naar .flac en ze dan in de kast zetten.

Onweerwolf schreef:
Voorlopig blijf ik gewoon CD's kopen, ze rippen naar .flac en ze dan in de kast zetten.

Herkenbaar; al probeer ik dat wel te beperken. Soms geef ik de cd daarna weg. Regelmatig is de prijs voor FLAC of WAV maar een fractie lager dan die voor de cd. Onlangs een 3 cd-box van Greg Haines besteld bij Denovali, was de prijs incl verzending maar 2,50 hoger dan een betaalde download.

Onweerwolf
Ja, downloads kopen is dan weer niet zo mijn ding*.

Ik zou op zich best wel een maandbedrag willen afstaan aan een eerlijke organisatie die dat verdeelt over artiesten maar dan moet daar wel tegenover staan dan ik gelegaliseerd alles kan downloaden wat ik wil van welke bron dan ook.

*Al ben ik al wel al een paar jaar lid van de Prophecy Members Club, waarbij ik voor 25 Euro per jaar van alle nieuwe releases van Prophecy Productions (één van mijn favoriete labels met onder meer Alcest, Dool, Empyrium & Sol Invictus in de gelederen) en hun sublabels een link krijg doorgestuurd waar ik ze als 320 mp3 kan downloaden (+ elk jaar een gelimiteerd shirt van één van de acts).

Ik herinner me nog de CD-euforie eind jaren 80: eindelijk alles krasvrij beluisteren, CDs waren voor altijd
Een CD kostte nogal wat in het begin, 800 frank was de nieuwprijs, 20 euro, in die tijd! Meer dan het dubbele van een LP of cassette. Je moest dan ook goed afwegen wat je ging kopen, en de cds werden grijsgedraaid net zoals LP’s 10 jaar ervoor.

Met de jaren werd ik kapitaalkrachtiger en cd’s werden goedkoper. Ik kocht ze met hopen en het luisterplezier verminderde. Ik herinner me een onderzoek uit de 00s waarin het gemiddeld aantal keren dat een cd werd beluisterd op 1,6 uitkwam. In die jaren klopte dat bij mij zeker, het magische schijfje werd een wegwerpproduct en ik ging terug op zoek naar wat chevy de beleving noemt.
Sedert 2009 koop ik meer en meer vinyl. Door de prijs koop je ze niet met hopen en de luisterbeleving is toch anders. Een plaatkant is meer behapbaar dan een brok muziek van 70 minuten.

Verder koester ik mijn verschillende iPods voor onderweg en heb ik een Spotify abonnement dat ik nauwelijks gebruik. Dat overaanbod is pas een voorbeeld van de wegwerpcultuur, om nog maar te zwijgen van artiesten die hun creaties op het aantal streams richten: korte intro’s, gigantisch veel tracks per album - Drake is hier het toonbeeld van.

Het enige waar ik CD’s onovertroffen vind, is bij klassieke muziek. Platen zijn daar door de vele stille passages ongeschikt. Al is de markt voor klassieke CDs ook ingestort.
Als zelfs in dat segment streamen het wint, vermoed ik dat CDs hoogstens een nichemarkt zullen zijn binnen 12 jaar.

Voor echte liefhebbers dus. Dat is eigenlijk ook altijd zo geweest met lp's. Maar cd's waren zo gebruiksvriendelijk dat iedereen ze ging kopen. Net zoals iedereen nu muziek van internet haalt.

Liefhebbers zullen echter altijd lp's of cd's blijven kopen. En omdat er ook geen behoefte meer is andere muziekdragers te ontwikkelen voorspel ik dat lp's en cd's nog heel lang verkrijgbaar zullen zijn.

Onweerwolf
Ik vind het nogal snobistisch om te zeggen dat mensen die geen fysieke geluidsdragers kopen geen 'echte liefhebbers' zouden kunnen zijn.

Zegt iemand dat?

Onweerwolf
Kronos schreef:
Zegt iemand dat?

Niet wat je wilde suggereren dan?

Vind je je omkering van wat ik schreef zelf niet wat vergezocht? Als ik vind dat wie geen lp's en/of cd's koopt geen echte muziekliefhebber kan zijn zal ik dat wel gewoon schrijven.

Onweerwolf
Kronos schreef:
Vind je je omkering van wat ik schreef zelf niet wat vergezocht? Als ik vind dat wie geen lp's en/of cd's koopt geen echte muziekliefhebber kan zijn zal ik dat wel gewoon schrijven.

Nogmaals: niet wat je wilde suggereren dan?

Met andere woorden: wat wilde je dan wel suggereren?

Dat lp's kopen vroeger vooral iets voor liefhebbers was maar cd's zo populair werden dat iedereen ze ging kopen. Vandaag is lp's of cd's kopen weer echt iets voor liefhebbers. En die liefhebbers zullen dat blijven doen. Waarmee ik absoluut niet het omgekeerde wil zeggen; dat wie geen lp's of cd's koopt geen echte liefhebber kan zijn. Hopelijk is het nu helemaal duidelijk.

Onweerwolf
Nou, eigenlijk niet. Je zegt enerzijds dat liefhebbers altijd lp's of cd's kopen. Maar ook dat mensen die ze niet kopen liefhebbers kunnen zijn. Dat lijkt me een onmogelijkheid. Als je 2e stelling klopt dan kan de eerste nooit waar zijn.

Formeel is de redenering van Onweerwolf juist, als we het volgende aannemen: Definieer A als “is een liefhebber”, definieer B als “koopt CD's”. Kronos beweert A → B. Onweerwolf trekt daaruit de conclusie dat niet-B → niet-A. Dat klopt, in dat geval kan Kronos niet beweren A → niet-B. Dat zou een tegenspraak zijn.

De vraag is alleen of Kronos A → B wil accepteren, gezien de bijbehorende claim dat sommige liefhebbers in elk geval geen CD's kopen. Kronos wil (misschien) eerder beweren dat niet-A → niet-B. Dus niet: iedere muziekliefhebber koopt CD's. Maar wel: wie geen muziekliefhebber is, koopt geen CD's. Dat laat de mogelijkheid open dat sommige liefhebbers CD's kopen, andere liefhebbers niet. Kronos wil misschien ook het contrapositief B → A accepteren (wie CD's koopt is een liefhebber.) Maar dat is natuurlijk weer een ander verhaal.

Onweerwolf schreef:
Nou, eigenlijk niet. Je zegt enerzijds dat liefhebbers altijd lp's of cd's kopen. Maar ook dat mensen die ze niet kopen liefhebbers kunnen zijn. Dat lijkt me een onmogelijkheid. Als je 2e stelling klopt dan kan de eerste nooit waar zijn.

Toch wel, want ik schrijf niet dat alle liefhebbers lp's of cd's kopen. Mijn bericht was een reactie op wat nico1616 schreef; dat cd's vermoedelijk hoogstens een nichemarkt zullen zijn binnen 12 jaar. Daarop zei ik dat het dus weer iets voor echte liefhebbers wordt. Dat impliceert niet dat wie geen lp's of cd's koopt geen echte liefhebber zou kunnen zijn.

Onweerwolf
Kronos schreef:
ik schrijf niet dat alle liefhebbers lp's of cd's kopen.

Misschien bedoelde je dat niet te schrijven.

Kronos schreef:
Liefhebbers zullen echter altijd lp's of cd's blijven kopen

Het staat er echter toch.

Edit; wellicht bedoelde je dat er altijd een subset van liefhebbers is die lp's of cd's zullen kopen ipv dat mensen die behoren tot de groep liefhebbers altijd lp's of cd's kopen.

Onweerwolf schreef:
Het staat er echter toch.

Dat staat er niet en wat er staat staat natuurlijk in een context. Zoals jij ook weet, want je betrok het eerder op 'de echte liefhebbers' waar ik het eerder in dat bericht over had. Het lijkt me dus wel duidelijk, ook voor jou, dat het niet over aardbeiliefhebbers gaat, niet over autoliefhebbers, niet over voetballiefhebbers. Kortom, niet over alle liefhebbers. Het gaat over de echte liefhebbers van cd's waarvoor en waardoor een nichemarkt zal blijven.

Onweerwolf
Kronos schreef:
(quote)

Dat staat er niet en wat er staat staat natuurlijk in een context. Zoals jij ook weet, want je betrok het eerder op 'de echte liefhebbers' waar ik het eerder in dat bericht over had. Het lijkt me dus wel duidelijk, ook voor jou, dat het niet over aardbeiliefhebbers gaat, niet over autoliefhebbers, niet over voetballiefhebbers. Kortom, niet over alle liefhebbers. Het gaat over de echte liefhebbers van cd's waarvoor en waardoor een nichemarkt zal blijven.

Het gaat dus over liefhebbers van CD's en niet over liefhebbers van muziek zoals ik dacht dat je bedoelde.

In dat geval vraag ik me wel af wat de toegevoegde waarde is van het stellen dat liefhebbers van CD's CD's kopen. Dat lijkt me namelijk nogal logisch? Bovendien, als het dus over liefhebbers van CD's gaat en niet over liefhebbers van muziek, zoals je zegt dan zeg je dus ook dat je denkt dat er liefhebbers zijn van CD's die niet daadwerkelijk CD's kopen. Does not compute.

Onweerwolf schreef:
Het gaat dus over liefhebbers van CD's en niet over liefhebbers van muziek zoals ik dacht dat je bedoelde.

Ik ga er wel van uit dat liefhebbers van muziek-cd's ook muziekliefhebber zijn. Ik zeg het er maar even bij want het zou zomaar eens anders geïnterpreteerd kunnen worden.

Onweerwolf schreef:
In dat geval vraag ik me wel af wat de toegevoegde waarde is van het stellen dat liefhebbers van CD's CD's kopen. Dat lijkt me namelijk nogal logisch?

Blijkbaar is het niet logisch voor degenen die voorspellen dat cd's gaan verdwijnen.

Onweerwolf schreef:
Bovendien, als het dus over liefhebbers van CD's gaat en niet over liefhebbers van muziek, zoals je zegt dan zeg je dus ook dat je denkt dat er liefhebbers zijn van CD's die niet daadwerkelijk CD's kopen.

Nee, ik schreef namelijk dat ze altijd cd's zullen blijven kopen. Behalve natuurlijk als de aarde zou vergaan of zo. Ik zeg het er weer maar bij.

OMG wat is dit voor een doelloze discussie, zeg.

Vandaag nog 12 CD's gekocht, de ene verkoper zei dat de cd's het gingen overleven, de ander zei dat ze gingen verdwijnen; ik verwacht het eerste.

jordidj1 schreef:
OMG wat is dit voor een doelloze discussie, zeg.

Haha en ik heb nog steeds geen idee wat Kronos nou eigenlijk wil zeggen.

Arrie schreef:
(quote)

Haha en ik heb nog steeds geen idee wat Kronos nou eigenlijk wil zeggen.

En ik heb het gevoel dat OWW meer zit te ouwehoeren, dan daadwerkelijk aan het discussiëren is.

Onweerwolf
jordidj1 schreef:
(quote)

En ik heb het gevoel dat OWW meer zit te ouwehoeren, dan daadwerkelijk aan het discussiëren is.

Mijn punt was anders vrij simpel; stellen dat iemand geen echte muziekliefhebber is als hij of zij geen CD's koopt vind ik onzin en een snobistische uitspraak.

Blijkbaar was dat niet wat Kronos bedoelde. Wat 'ie dan wel bedoelde is mij vooralsnog ook niet duidelijk.

Mensen die geen fysieke geluidsdragers kopen zijn geen echte muziekliefhebbers!

Zo. Dat wordt leesvoer voor vanavond!

nlkink schreef:
En zo is het maar net!

nlkink schreef:

Rare gedachtenkronkel: mensen die alleen fysieke geluidsdragers kopen zijn Tulliaans

Je moet eens weten hoe blij sommige mensen zijn met een digitaaltje van een O/P album

Jij vervoegt je zeker ook bij het lokale gemeentehuis wanneer de diligence naar de hoofdstad vertrekt, of leg je de reis nog af per trekschuit?

Gast
geplaatst: vandaag om 10:48 uur

geplaatst: vandaag om 10:48 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.