MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Cd's gaan verdwijnen

zoeken in:
Mjuman schreef:
Rare gedachtenkronkel: mensen die alleen fysieke geluidsdragers kopen zijn Tulliaans

Jij vervoegt je zeker ook bij het lokale gemeentehuis wanneer de diligence naar de hoofdstad vertrekt, of leg je de reis nog af per trekschuit?

O ja, ‘living in the past’ ; leuk gevonden. En reizen doe ik natuurlijk te voet.

Nog een tegeltjeswijsheid dan: als het niks kost, is het ook niks waard.

Wandelaar schreef:

Nog een tegeltjeswijsheid dan: als het niks kost, is het ook niks waard.

Je vraagt erom: voor niks gaat de zon op

Ik ben een liefhebber en koop cd's.

Zo dat is er uit.

Ik heb geen platenspeler en koop geen vinyl, want ik ben geen liefhebber. Van vinyl. Omdat ik het omslachtig vind. Maar het klinkt wel mooi. En het is een nichemarkt. Dus voor liefhebbers.

Cd's wordt ook een nichemarkt. Dus voor liefhebbers. Maar is wel makkelijker dan vinyl. En fysiek. Heb je lekker iets in je handen. Kun je lezen tijdens het luisteren.

Streamen e.d. is de nieuwe norm. Geen nichemarkt. Heb je wel lekker iets digitaals in handen. Daar zijn vast ook liefhebbers voor. Toch voelt dat anders. Soms luister ik muziek via Youtube. Dat voelt dan net als snacken: de geluidskwaliteit is een stuk minder en ik luister het meestal maar half. Ik geniet er niet echt van. Het is ook vermoeiend voor me. En als het me wel bevalt, koop ik een cd. Of DVDBluray.

Aldus mijn bijdrage aan deze zinnige discussie.

Aardig wat verwarring hier. Streaming dekt nl 2 verschillende toepassingen:

1. je streamt muziek via internet naar je pc, mediaplayer etc om ernaar te luisteren, afkomstig van verschillende providers (o.a. Spotify) en dan ben je gebonden aan de resolutie die die site biedt, Spotify biedt max 192 (mp3) - voor velen een goede manier om nieuwe muziek te leren kennen.

2. je doet wat menigeen doet: je ript cd's op je pc naar een opslagmedium (NAS, netwerkschijfsysteem), in de resolutie van jouw keuze, en dan speel een album af via mediaplayer/DAC.

Rip-tools bieden veel mogelijkheden (mp3, AEC, FLAC, WAV etc). Een .wav file is het 'echte' cd-bestand, bij FLAC (de L staat voor lossless) is een file half zo groot. Sommige mediaplayers kunnen .wav niet zo goed afspelen. FLAC is in zekere zin de standaard.

Out of Time (R.E.M) is als .wav ca 630 MB; als flac ca 300 en mp3 ca 120. Echter: via bepaalde sites kan je hogere resoluties betaald downloaden; dan is datzelfde album ca 1,2 GB - voorwaarde is wel dat je de spullen hebt om eea af te spelen.

De suggestie dat streamen per se een kwalitatief minder geluidskwaliteit zou opleveren, is een slag in de lucht. Trouwens: hoe vaak gebeurt het niet dat je een cd opzet, gaat zitten en vervolgens helemaal niets meer met doosje en inlay doet? Wat is dan het verschil met een FLAC-file streamen vanaf een NAS in je eigen huis?

Goede uiteenzetting van Mjuman. Een paar kanttekeningen.
Kwalitatief is er nog nauwelijks verschil waarneembaar vanaf 320 kbps mp3 en hogere resoluties waaronder het CD-bronbestand (wav). Niet altijd is een hogere resolutie ook inderdaad een betere kwaliteit.

Bekend is dat er dubieuze praktijken bestaan bij aanbieders. Lagere resoluties omzetten naar een hogere, wat wel een groter bestand maar geen kwaliteitswinst oplevert. Nog afgezien van de vraag van welke bron gebruik gemaakt is (mastertapebestand, waar ook vaak een tapekopie tussen zit, of remaster). Ik heb het dan nu over oudere albums.

Ook in de fysieke wereld wordt gerommeld. Niet zelden worden vinylplaten geperst vanaf een mp3 of CD’s vanaf een vinyl-rip, zoals bijvoorbeeld bij de The Golden Years of Dutch Pop Music geregeld gebeurd is. Het blijft toch simpelweg: oren gebruiken en je nuchtere verstand, dus kritisch blijven.

Youtube is steeds meer een ergernis aan het worden met die opdringerige reclameblokken.
En het aardige van een CD blijft voor mij vooral: uitwisselbaarheid, offline gebruik, meestal prima geluid, fysiek stabiel, hoesje met aanvullende info. En redelijk betaalbaar nog steeds.

Gaat de CD verdwijnen? Jazeker, ooit. Maar dat kan nog best een tijd duren. De industrie bestaat niet meer die een nieuw alternatief in de markt kan zetten, zoals de CD destijds de vinylplaat afloste. Zie ook de teloorgang van de SACD. Nieuwe standaards komen en gaan, streaming is in, downloaden uit. Flac lijkt een goede standaard, maar ook niet voor eeuwig. Worden er over 10 jaar nog albums gemaakt? Zijn er straks nog artiesten die hun ziel en zaligheid in 45 minuten stoppen? Ook dat is nog de vraag.

Mjuman schreef:

1. je streamt muziek via internet naar je pc, mediaplayer etc om ernaar te luisteren, afkomstig van verschillende providers (o.a. Spotify) en dan ben je gebonden aan de resolutie die die site biedt, Spotify biedt max 192 (mp3) - voor velen een goede manier om nieuwe muziek te leren kennen.

Met Spotify Premium stream ik toch gewoon netjes 320 kbps

Wandelaar schreef:
Youtube is steeds meer een ergernis aan het worden met die opdringerige reclameblokken.

Om die reclame kan je heel makkelijk heen. Gewoon een YouTube adblocker installeren.

Precies, ik heb nooit last van reclames als ik op internet zit. Met een adblocker laden je pagina's ook nog eens sneller.

Ik heb laatst nog wel een cd gekocht, maar eigenlijk alleen omdat die niet op Spotify stond. Ik heb sinds ik Spotify premium heb veel minder behoefte om cd's te kopen. Misschien enkel nog 2e hands, omdat het gewoon leuk is om af en toe bij de Plaatboef o.i.d. door de bakken te rauzen.

crosskip schreef:
(quote)

Met Spotify Premium stream ik toch gewoon netjes 320 kbps

Dat heb ik ook, maar 320 geeft imo nog steeds een kwalitatief minder resultaat (Qobus levert trouwens wel hogere resolutie): regelmatig wanneer ik na beluistering op mp3 besloot om een album aan te schaffen werd ik getroffen door de diepte en dynamiek van het fysieke album. Zo was mijn gewaarwording bij - uit m'n hoofd een paar voorbeelden - Massive Attack (Heligoland), Trentemöller (The Last Resort) en Lulu Rouge (debuut).

Laatst was mijn broer jarig en omdat hij geen cadeau kon bedenken, en ik bovendien ook niet meer precies wist wat voor soort boeken hij wel of niet leest (je groeit uit elkaar en dan kan dat gebeuren), heb ik maar het prachtige Coltrane-album Both Directions at Once voor hem op cd gekocht. Vervolgens kreeg ik een preek, waarvan de inhoud grotendeels was dat ik ouderwets en onpraktisch was omdat ik niet streamde. De werkelijke reden dat hij dat wél doet is waarschijnlijk dat hij sinds 1,5 jaar in een kleinere woning verblijft waardoor hij onder meer genoodzaakt was allerlei spullen weg te doen. Ik kan nog allerlei bezittingen opslaan op zolder, al koop ik wel al veel minder boeken en geluidsdragers. Ik blijf voorlopig echter gewoon cd's kopen. Ik denk overigens dat ik zelf eerder het loodje zal zeggen dan het zilveren schijfje.

METOO: Muziekliefhebber met een voorkeur voor de CD als geluidsdrager.

Uiteraard is zulk gewoon een kwestie van persoonlijke voorkeur. Als het om genieten van muziek gaat, werkt een stream net zo goed als een cd of een lp. Het opzetten van een lp vergt wel enige concentratie (goed opleggen) en tijd en dat in combinatie met fraai artwork (4AD-hoezen, bijv) maakt het net fff iets bijzonders - maar dat is weer persoonlijk. Heb mezelf er wel eens op betrapt dat ik cd's kocht voor bepaalde collector's items op lp, omdat ik de lp wilde ontzien

Denk dat gaandeweg nog winkels zullen verdwijnen en dat we binnen afzienbare tijd het met speciaalwinkels en e-tailers zullen moeten doen. Op basis van de cd-omzet in NL (volgens brancheorganisatie NVPI) kan onmogelijk een groot aantal winkels overleven.

Mjuman schreef:
Aardig wat verwarring hier. Streaming dekt nl 2 verschillende toepassingen:

1. je streamt muziek via internet naar je pc, mediaplayer etc om ernaar te luisteren, afkomstig van verschillende providers (o.a. Spotify) .......

Thanks Prof.!

Vanzelfsprekend klopt dat allemaal. Waarom hang je dan toch aan cq heb je voorkeur voor een bepaald medium? Gewenning, gemak en geld zijn hier de g-woorden. Heel persoonlijk dus. Geluid past daar dus niet tussen.

In the end, dat duurt nog effe, maar gaat sneller dan je denkt, zouden de digitale bestanden zo eenvoudig kunnen worden processed in goed Nederlands, dat alle technische auditieve argumenten voor lp en cd uiteindelijk verdwijnen. Ps. Ook hi-res bestanden. Maar wij mensen, gewoontedieren en eigenwijs, zullen toch onderscheidend willen blijven.

Ik begreep aldus dat ook de cassette weer op haar retour is. Of is dat een ander topic?

Leptop schreef:
(quote)

Thanks Prof.!

Vanzelfsprekend klopt dat allemaal. Waarom hang je dan toch aan cq heb je voorkeur voor een bepaald medium? Gewenning, gemak en geld zijn hier de g-woorden. Heel persoonlijk dus. Geluid past daar dus niet tussen.

In the end, dat duurt nog effe, maar gaat sneller dan je denkt, zouden de digitale bestanden zo eenvoudig kunnen worden processed in goed Nederlands, dat alle technische auditieve argumenten voor lp en cd uiteindelijk verdwijnen. Ps. Ook hi-res bestanden. Maar wij mensen, gewoontedieren en eigenwijs, zullen toch onderscheidend willen blijven.

Ik begreep aldus dat ook de cassette weer op haar retour is. Of is dat een ander topic?

Reuzefijn dat selectief citeren - "quoten" zegt men hier; dat tweede, essentiële punt laat je gewoon weg

Mijn kant van het verhaal: in 2013 overgegaan op streamen, deels uit ruimteoverwegingen (had toen ca 2600 cd's en 1100 lp's). Wat blijkt: heb sinds 2013 nog steeds 300 cd's aangeschaft, het laatste jaar 25 oid; en daarnaast ca 300 lp's. Van de collectie heb ik daarentegen slechts 300 cd's geript en 250 nieuwe digitaal verworven. Blijkt dus dat rippen wel wat werk is en dat ik for the time being toch wel cd's blijf draaien. Minder cd's kopen heeft wel betekend dat ik een budget kon creëren voor een betere streamer/dac.

Wat ik echt goed vind, wil graag toch op lp hebben; bepaalde collector's items - Bark Psychosis - Codename: Dustsucker (2004) - draai ik dan toch digitaal.

En de cassette is als gadget/gimmick ("hebbeding") ook weer helemaal terug; kijk maar eens bij Boomkat(.com).

In een platenwinkel vertelde een gast mij eens dat hij cd's uit de bib leende en die op cassette opnam. Analoog vond hij beter klinken.

Ruisverslaving.

Kronos schreef:
In een platenwinkel vertelde een gast mij eens dat hij cd's uit de bib leende en die op cassette opnam. Analoog vond hij beter klinken.

In zijn vrije tijd draaide ie plaatjes op feestjes als DJ Loog.

Interessant artikel. Nu we nog altijd redelijk aan het begin van een eventuele verdwijning van de cd staan is het eigenlijk een goed moment om toe te slaan. De achteloosheid waarmee cd wordt achtergelaten zorgt vaak voor echte spotprijzen. Tweedehands maar soms ook nieuw. Zo vond ik onlangs Nocturama van Nick Cave, nieuw, voor 1 euro (voor die prijs kan je hem zelfs tweedehands niet vinden op discogs). Ik heb die cd al maar kan er wel iemand blij mee maken. Anderzijds worden nu vaak al fikse prijzen gevraagd voor moeilijk te vinden cd's. Die gaan alleen maar verder stijgen.

Hier in de UK heb ik al behoorlijk wat gaten in m'n collectie kunnen dichten, de kringloopwinkels hebben zoveel titels in voorraad dat ze de prijzen belachelijk laag houden. Drie, soms vier stuks voor £1, en dat is dan heus niet alleen Robbie Williams, Kylie Minogue of All Saints o.i.d. Autechre, Godspeed You! Black Emperor, Fugazi, Laura Nyro, Leonard Cohen, PJ Harvey, Mos Def, Kendrick Lamar... Als je goed rond kijkt en de tijd neemt kun je veel moois vinden. Voor iemand die de dure jaren '90 bewust heeft meegemaakt is het heerlijk om nu voor zo weinig zo veel te kunnen binnenhalen.

Herkenbaar. Neem daarbij het in verhouding lagere loon dat je in de jaren negentig had. Regelmatig cd's kopen kostte toen handenvol met geld. Vandaag moet je er niks meer voor laten.

Waarom cd's kopen terwijl zowat alles kunt streamen ?

WillemM schreef:
Waarom cd's kopen terwijl zowat alles kunt streamen ?

Lucht is om in te ademen, niet om naar te luisteren.

Zit toch totaal geen ziel in streamen of downloads...

lennon schreef:
(quote)

Zit toch totaal geen ziel in streamen of downloads...

De ‘ziel’ (wat dat ook moge zijn) zit al in de muziek zelf. Daar heb ik niks fysieks voor nodig.

Als je een cd opzet, luister je trouwens net zo goed naar trillende lucht, dus ik snap je punt niet.

De cd heeft die 'ziel' al een stuk minder dan een lp.

Maar je snapt dat ik de beleving bedoel. De hoes. De binnenhoes. De draaiende plaat, etc etc.
Met streaming mis je dat gewoon..plus dat er bijna geen grenzen zijn..een druk op de knop en je vind alles. De euforie van het eindelijk vinden van een lang gezocht item is totaal verdwenen.

Lucht dus.. gebakken lucht wat mij betreft.

lennon schreef:
De cd heeft die 'ziel' al een stuk minder dan een lp.

Maar je snapt dat ik de beleving bedoel. De hoes. De binnenhoes. De draaiende plaat, etc etc.
Met streaming mis je dat gewoon..plus dat er bijna geen grenzen zijn..een druk op de knop en je vind alles. De euforie van het eindelijk vinden van een lang gezocht item is totaal verdwenen.

Lucht dus.. gebakken lucht wat mij betreft.

Persoonlijk heb ik die beleving door bijv. via Genius teksten mee te lezen, op Wikipedia de credits en achtergrondinformatie erbij te pakken, of simpelweg door me op de muziek te focussen. Aan een draaiende plaat mis ik echt helemaal niks. Zo'n uitklaphoes is wel erg fraai, dat wil ik wel toegeven en het draagt voor mij wel bij aan de beleving om die eens goed te bekijken, maar dat is dan wel het enige. En de euforie die jij blijkbaar mist heb ik juist doordat alles (direct) beschikbaar is. Dat vind ik dus echt fantastisch. Ik heb ook wel platenbeurzen afgestruind hoor maar dat staat er los van en kan nog steeds. Dat is meer een verzamelbeleving dan een luisterbeleving.

Generatiekloof, ik sluit mij aan bij Lennon, ik gebruik ook Spotify, maar voor mij heeft dat dezelfde waarde als vroeger het cassettebandje, dan had je het album wel binnen bereik, maar dan op tape, voelt niet aan als in bezit hebben.
Die ervaring is voor mij totaal anders.
Helaas geen ruimte voor meer cd's; 4600 is hier de limiet.

Voor onderweg gebruik ik af en toe Spotify om muziek te luisteren, maar thuis gaat er voor mij toch niets boven fysieke media afspelen. Vanwege de geluidskwaliteit - bij het afspelen van een CD of LP ervaar ik toch meer diepte in het geluidsbeeld dan via MP3 - maar ook vanwege de rituelen waar ik aan verknocht ben. Langs de platen- of cd-kasten struinen om een album te zoeken dat je die avond gaat draaien. Ervoor gaan zitten met boekje of hoes.

De band met de muziek is ook anders. Veel CD's en LP's die ik bezit komen met een verhaal, ook al wordt dat minder door aanschaf via internet. Vaak weet ik nog bij welk concert of welke platenzaak ik het heb gekocht en waarom ik dat deed (geweldig voorprogramma, tip van een platenhandelaar, jacht naar originele persing).

Ik koop alles van mijn favoriete artiesten op vinyl (en soms op CD erbij), maar bij veel artiesten stel ik me tevreden met de CD. Niet in de laatste plaats omdat CD's online (zeker vanaf een paar maanden na release) beduidend goedkoper zijn. Ook spelen ze een stuk makkelijker af in de auto .

De laatste 2 posts sluit ik me volledig bij aan.

Niks generatiekloof, gewoon persoonlijke voorkeur. Ik ken mensen van in de 60 die na jaren cd's te hebben gekocht, nu volledig op streamen zijn overgestapt. Die kiezen voor gemak en misschien ook wel om financiële redenen. Persoonlijk vind ik streamen ook het makkelijkst en je hebt vrijwel alle muziek onder handbereik. Ik zet nog wel eens een cd op, maar daar ga ik de muziek echt niet anders door beleven. Wat ik wel leuk vind is af en toe eens door de tweedehands bakken struinen bij de Plato of Plaatboef, om vervolgens een of meerdere cd's mee te nemen. Dan gaat het meer om het hebben.

Gast
geplaatst: vandaag om 06:35 uur

geplaatst: vandaag om 06:35 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.