Muziek / Algemeen / Gitaar
zoeken in:
0
geplaatst: 30 november 2006, 15:26 uur
Ik heb een heeeele coole gibson Firebird, zoals hier geshowd door PJ:

0
geplaatst: 26 januari 2007, 18:39 uur
Ik zit met een probleem
ik ben beginnende gitarist en kan al wel wat spelen ( fear of the dark van iron maiden, de begintune van futurama compleet, bro hymn compleet, ...
nu wil ik de saxofoonsolo op gitaar spelen van gerry rafferty in het nummer Baker Street
heeft er iemand een idee waar ik een tab van kan vinden?
ik ben beginnende gitarist en kan al wel wat spelen ( fear of the dark van iron maiden, de begintune van futurama compleet, bro hymn compleet, ...
nu wil ik de saxofoonsolo op gitaar spelen van gerry rafferty in het nummer Baker Street
0
geplaatst: 26 januari 2007, 19:00 uur
Dit is trouwens de gitaar die ik heb ( het is een Stagg ) Gitaar die ik heb
0
geplaatst: 27 januari 2007, 16:45 uur
itchy schreef:
Ik heb een heeeele coole gibson Firebird, zoals hier geshowd door PJ:
(afbeelding)(afbeelding)
En de bedoeling is dat we naar de gitaar kijken? Ik heb een heeeele coole gibson Firebird, zoals hier geshowd door PJ:
(afbeelding)(afbeelding)

0
geplaatst: 8 februari 2007, 20:11 uur
metalfist schreef:
Ik zit met een probleem
Ik zit met een probleem
niemand een idee?
0
geplaatst: 9 februari 2007, 10:07 uur
metalfist schreef:
niemand een idee?
vind je niks bruikbaars indien je googelt? (guitar tabs baker street) Ik vond een "aantal" links, zo'n 280.000, daar moet toch iets bruikbaars tussenzitten, toch?(quote)
niemand een idee?
0
Joy
geplaatst: 9 februari 2007, 15:28 uur
ook maar ff
had ooit gitaarles , maar kon me niet goed concentreren, jaren niks mee gedaan daarna
maar heb ooit een elec gitaar gekocht,inmiddels 15 jaar oud of zo
nog redelijk te doen
keer nieuwe fretten op aangebracht, speelt verder wel ok
las ik ergens in een of ander gitaarblad de vraag: hoe leer je goed spelen, antwoord van een of andere gitaarrockgod:
toonladders, oefenen oefenen oefenen, toonladders, tot je erbij neervalt
heb het advies toen ter harte genomen, en warempel, het lijkt nu echt behoorlijk ergens op als ik zit te spelen, en bij vlagen denk ik, wow, kwam dat uit mijn vingers?
nu kan iedereen met 3 vingers spelen, en ik vind dat ik pas echt goed kan worden als ik ook de pink gebruik, dus dat oefenen ik nu toonladders, met 4 vingers,en ook dat gaat beter, al is het frustrerend als dat pinkje niet doet wat ik wil
het nivea wat ik wil halen is die van zappa, jawel, ik zet hoog in:)
ach, koste zappa ook pakkumbeet 20 jaar om echt goed te leren spelen
mijn wens:
Gibson Les Paul - komt er ooit wel
my 3 cents
Joy
had ooit gitaarles , maar kon me niet goed concentreren, jaren niks mee gedaan daarna
maar heb ooit een elec gitaar gekocht,inmiddels 15 jaar oud of zo
nog redelijk te doen
keer nieuwe fretten op aangebracht, speelt verder wel ok
las ik ergens in een of ander gitaarblad de vraag: hoe leer je goed spelen, antwoord van een of andere gitaarrockgod:
toonladders, oefenen oefenen oefenen, toonladders, tot je erbij neervalt
heb het advies toen ter harte genomen, en warempel, het lijkt nu echt behoorlijk ergens op als ik zit te spelen, en bij vlagen denk ik, wow, kwam dat uit mijn vingers?
nu kan iedereen met 3 vingers spelen, en ik vind dat ik pas echt goed kan worden als ik ook de pink gebruik, dus dat oefenen ik nu toonladders, met 4 vingers,en ook dat gaat beter, al is het frustrerend als dat pinkje niet doet wat ik wil

mijn wens:
Gibson Les Paul - komt er ooit wel
my 3 cents

Joy
0
geplaatst: 22 februari 2007, 10:37 uur
Ik heb onlangs Master of Puppets van Metallica leren spelen, kan alle riffs en de eerste solo maar bij die tweede solo zit ik een beetje vast. Hebben jullie soms tips hoe ik die solo deftig kan leren spelen?
0
geplaatst: 22 februari 2007, 11:17 uur
Als je echt vette nummers wil spelen, moet je de tracklists er eens bij pakken van de PS2 games Guitar Hero I en II. Is niks vergeleken bij de titels die hier zijn opgenoemd. Geloof me, ik kan het weten 

0
geplaatst: 27 februari 2007, 22:40 uur
Ik speel zelf geen gitaar (nja ik kan wel Michel van Anouk op gitaar
) maar ik doe drums..
Maar wat ik me even afvroeg, sinds augustus ben ik samen met een paar vrienden een band begonnen, terwijl één van die vrienden toen pas begonnen is..
Op dit moment speelt hij al nummers als For Whom the Bell Tolls, Nothing Else Matters (Metallica) en Highway to Hell (AC/DC).... en het klinkt prima, vind het erg leuk om te doen.
Maar ik vind het altijd zo knap dat hij in nog geen 7-8 maanden dat onder controle heeft... maar ik ben dan geen kenner van gitaristen, maar wat ik me afvraag is of dat niet heel knap is of dat dat toch wel blijkt mee te vallen, ik weet dan ook niet hoe moeilijk die nummers zijn in vergelijking tot anderen bijv., hij speelt ze wel helemaal inclusief solo's etc. (ook de tussenloopjes van For Whom the Bell Tolls)
in ieder geval heerlijk om nu samen op te treden
) maar ik doe drums..Maar wat ik me even afvroeg, sinds augustus ben ik samen met een paar vrienden een band begonnen, terwijl één van die vrienden toen pas begonnen is..
Op dit moment speelt hij al nummers als For Whom the Bell Tolls, Nothing Else Matters (Metallica) en Highway to Hell (AC/DC).... en het klinkt prima, vind het erg leuk om te doen.
Maar ik vind het altijd zo knap dat hij in nog geen 7-8 maanden dat onder controle heeft... maar ik ben dan geen kenner van gitaristen, maar wat ik me afvraag is of dat niet heel knap is of dat dat toch wel blijkt mee te vallen, ik weet dan ook niet hoe moeilijk die nummers zijn in vergelijking tot anderen bijv., hij speelt ze wel helemaal inclusief solo's etc. (ook de tussenloopjes van For Whom the Bell Tolls)

0
geplaatst: 28 februari 2007, 05:33 uur
Hangt er een beetje van af hoe vaak hij oefent. Ik vermoed dat hij toch wel dagelijks een paar uurtjes gitaar heeft gespeeld. Maar zelfs in dat geval is het nog steeds een leuke prestatie.
0
geplaatst: 10 maart 2007, 16:17 uur
handsome_devil schreef:
Ik speel akoestisch en oefen nu Nowhere Fast van The Smiths
Heel moeilijk
(vind ik dan)
Ik speel akoestisch en oefen nu Nowhere Fast van The Smiths
Heel moeilijk
(vind ik dan)Zou jij me alsjeblieft een tab daarvan kunnen pb'en? Die wil ik zo graag spelen.
0
geplaatst: 10 maart 2007, 16:18 uur
Justinx schreef:
Als je echt vette nummers wil spelen, moet je de tracklists er eens bij pakken van de PS2 games Guitar Hero I en II. Is niks vergeleken bij de titels die hier zijn opgenoemd. Geloof me, ik kan het weten

Da's vast enge metal.

0
Bobiej
geplaatst: 20 maart 2007, 14:53 uur
Ik speel nu zo'n 8/9 maanden, en ik begin nu ongeveer te merken dat mijn spelniveau zich begint te ontwikkelen!
Vandaag heb ik een aantal nummers opgenomen met mijn mp3 speler, Diary Of A Madman van Ozzy Osbourne, Under The Bridge van de Peppers, Raining Blood van Slayer en een paar losse riffs van Metallica en Children of Bodom. Als iemand geïntereseerd is, PM me maar, dan mail ik de nummers naar je toe. Het is nog niet helemaal perfect, maar het ligt in de juiste richting
.
Vandaag heb ik een aantal nummers opgenomen met mijn mp3 speler, Diary Of A Madman van Ozzy Osbourne, Under The Bridge van de Peppers, Raining Blood van Slayer en een paar losse riffs van Metallica en Children of Bodom. Als iemand geïntereseerd is, PM me maar, dan mail ik de nummers naar je toe. Het is nog niet helemaal perfect, maar het ligt in de juiste richting
.
0
geplaatst: 21 maart 2007, 15:12 uur
Ik ben inmiddels al 15 jaar bezig met gitaar spelen. Vroeger 5 jaar op een popschool gezeten (individueel les en bandles) en in die tijd veel opgetreden. Was erg leerzaam.
Nadien kakte het een beetje in. Af en toe invallen bij bandjes van vrienden, hier en daar nog wat lesjes genomen maar verder weinig. De laatste tijd heb ik met wat maten weer een coverbandje opgericht op de plaatselijke hockeyclub. We treden daar op bij diverse evenementen en feestjes. Is wel geinig.
Ooit hoop ik nog genoeg tijd te vergaren om te proberen zelf muziek te gaan schrijven en een band op te richten. Maar of dat er ooit van komt....
Ik speel thuis vooral solo's en probeer daarin veel te leren van grootheden zoals Gilmour(Pink Floyd), Knopfler(Dire Straits), Clapton, Hammet(Metallica), Slash(Gn'R), Steve Rothery(Marillion).
De laatste tijd ben ik bezig met een geheel andere stijl.
Ik probeer de fingerpickingstijl van Andy McKee te imiteren.
Na een maand aankloten met "Drifting" begint het eindelijk ergens op te lijken,pff.
En ja...ik heb me afgelopen maand diverse keren afgevraagd waar ik in vredesnaam mee bezig was maar dat hielp niet
Nadien kakte het een beetje in. Af en toe invallen bij bandjes van vrienden, hier en daar nog wat lesjes genomen maar verder weinig. De laatste tijd heb ik met wat maten weer een coverbandje opgericht op de plaatselijke hockeyclub. We treden daar op bij diverse evenementen en feestjes. Is wel geinig.
Ooit hoop ik nog genoeg tijd te vergaren om te proberen zelf muziek te gaan schrijven en een band op te richten. Maar of dat er ooit van komt....
Ik speel thuis vooral solo's en probeer daarin veel te leren van grootheden zoals Gilmour(Pink Floyd), Knopfler(Dire Straits), Clapton, Hammet(Metallica), Slash(Gn'R), Steve Rothery(Marillion).
De laatste tijd ben ik bezig met een geheel andere stijl.
Ik probeer de fingerpickingstijl van Andy McKee te imiteren.
Na een maand aankloten met "Drifting" begint het eindelijk ergens op te lijken,pff.
En ja...ik heb me afgelopen maand diverse keren afgevraagd waar ik in vredesnaam mee bezig was maar dat hielp niet

0
cheeskorst
geplaatst: 26 december 2007, 14:56 uur
Ik wil eigenlijk voor de jaarwisseling nog die eerste solo van Windowpane van Opeth kunnen. Misschien een beetje lastig want ik ben nog een beetje noob speel nog maar een klein half jaartje, maar ik ga het toch proberen, het is toch vakantie dus zat tijd!
0
geplaatst: 25 januari 2008, 11:44 uur
En, gelukt?
Zelf nog steeds niet Horizons in de fingers, funken met Eddie Hazel is leuker.
Oh ja mijn gitaren:

Zelf nog steeds niet Horizons in de fingers, funken met Eddie Hazel is leuker.
Oh ja mijn gitaren:

0
geplaatst: 1 maart 2008, 20:53 uur
Zijn er gitaristen op dit forum met goede tips welke volgorde het beste is om te hanteren voor gitaareffecten (distortion, wah pedaal, tremolo, compressor, spache echo e.d)?
0
geplaatst: 1 maart 2008, 21:30 uur
Dit is mijn volgorde:
Amp - chorus - echo - distortion - wah - gitaar
Ik heb me ooit eens laten vertellen dat de distortion het best vooraan de chain geplaatst kan worden (met de gitaar als referentiepunt), evenals de wah, maar heb er verder weinig verstand van. Tevens wordt vaak gesteld dat er geen ideale set-up bestaat, daar het meestal een kwestie van smaak is.
Kijk anders even op Gitaarnet (indien je dat niet al gedaan had
)
Amp - chorus - echo - distortion - wah - gitaar
Ik heb me ooit eens laten vertellen dat de distortion het best vooraan de chain geplaatst kan worden (met de gitaar als referentiepunt), evenals de wah, maar heb er verder weinig verstand van. Tevens wordt vaak gesteld dat er geen ideale set-up bestaat, daar het meestal een kwestie van smaak is.
Kijk anders even op Gitaarnet (indien je dat niet al gedaan had
)
0
geplaatst: 27 december 2008, 12:13 uur
frankvankesteren schreef:
) maar ik doe drums..
Maar wat ik me even afvroeg, sinds augustus ben ik samen met een paar vrienden een band begonnen, terwijl één van die vrienden toen pas begonnen is..
) maar ik doe drums..Maar wat ik me even afvroeg, sinds augustus ben ik samen met een paar vrienden een band begonnen, terwijl één van die vrienden toen pas begonnen is..

Ik speel nu sinds augustus gitaar dus het gaat gewoonweg héél snel.... als je genoeg oefent natuurlijk. Ik zit gemiddelde 2 uur per dat met de gitaar op de schoot, maar de tijd vliegt natuurlijk.
btw: ik zoek de akkoorden (geen tabs) van Ask For Answeres van Placebo: onvindbaar op het net!
0
geplaatst: 27 december 2008, 12:30 uur
Running On Empty schreef:
Zijn er gitaristen op dit forum met goede tips welke volgorde het beste is om te hanteren voor gitaareffecten (distortion, wah pedaal, tremolo, compressor, spache echo e.d)?
Beetje laat antwoord maar ik gebruik na veel geëxperimenteer de volgende volgorde:
Gitaar > distortion 1 > overdrive 1> distortion 2 > distortion 3 > phaser > chorus > flanger > delay 1 (kort) > delay 2 (lang) > stempedaal > amp
Distordiot/od's bij ekaar zodat die in allelei combinaties zijn te gebruiken en er "snel" is te trappen. Phaser/chorus/flanger is enigzins willekeurig. Delays weer bij elkaar, de korte kan dan door de lange gevoerd worden.
0
Antonio
geplaatst: 27 december 2008, 15:08 uur
Joy schreef:
Niet mee eens, Zappa begon met elektrisch gitaarspelen ergens in 1958/1959.
Zo'n 10 jaar later, in 1969, bracht hij Hot Rats uit, waarop te horen is hoe ontzettend goed hij toen eigenlijk al was.
En dan stonden er op een aantal albums daarvoor ook al voorbeelden van Frank's unieke en hoogstaande gitaarspel, zoals op We're Only In It For The Money en Cruising With Ruben & The Jets.
Maar met name in de jaren 70 en 80 bleek inderdaad pas echt hoe goed de beste man wel niet was...
Jimi Hendrix ? Wie was dat ook alweer ?

0
Stijn_Slayer
geplaatst: 27 december 2008, 18:21 uur
Ik speel een heleboel dingen. Akoestisch speel ik vaak Crosby, Stills, Nash & Young en tokkel dingetjes. Elektrisch gaat het van Muddy Waters tot aan Death.
Mijn gitaren: Ibanez semi-akoestische (precieze naam ff niet in m'n hoofd zitten), Fender Stratocaster en een BC Rich Ironbird
Mijn gitaren: Ibanez semi-akoestische (precieze naam ff niet in m'n hoofd zitten), Fender Stratocaster en een BC Rich Ironbird

0
Gallow
geplaatst: 2 februari 2009, 22:42 uur
Hallo, ik ben dan eindelijk van plan om te gaan leren elektrische gitaar te spelen. Ik vraag ook hier dan wat advies waar ik mee moet beginnen.
Ik zit zelf te twijfelen tussen elektrisch of akoestisch, een locale gitaarleraar raadde mij elektrisch aan, vanwege mijn leeftijd (17). Ben van plan morgen even bij een zaak langs te gaan om advies.
Ik wil met iets goedkoops beginnen, zo rond de 250 euro, en zit zelf te denken aan een Ibanez. Ook aanbevelingen voor een versterker zijn welkom, het zijn dure dingen dus ik dacht eraan een 2e hands te nemen (versterker).
Ik zit zelf te twijfelen tussen elektrisch of akoestisch, een locale gitaarleraar raadde mij elektrisch aan, vanwege mijn leeftijd (17). Ben van plan morgen even bij een zaak langs te gaan om advies.
Ik wil met iets goedkoops beginnen, zo rond de 250 euro, en zit zelf te denken aan een Ibanez. Ook aanbevelingen voor een versterker zijn welkom, het zijn dure dingen dus ik dacht eraan een 2e hands te nemen (versterker).
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 3 februari 2009, 16:50 uur
Ik wil je gitaarleraar niet beledigen, maar elektrisch vanwege je leeftijd? Wat is dat voor een raar argument? Als jij elektrisch wilt (hardere muziek bijvoorbeeld) dan doe je dat. Maar ik zie niet in wat je leeftijd met de soort gitaar te maken heeft
?
Even heel kort door de bocht gezegd: akoestisch = folk/zachte rock/tokkeltjes en elektrisch is voor blues, rock en metal. Houdt er trouwens rekening mee dat je eventueel een distortion pedaal nodig zal hebben, al hoeft dit niet direct.
Anyways, Ibanez heeft prima starters gitaren. Je zou ook even moeten kijken of je single coil elementen wil of humbuckers. Dit kunnen ze je in de muziekzaak allemaal uitleggen. Gezien de prijs-kwaliteit verhouding is de Squier Strat ook een prima beginnersgitaar, maar die zijn ongeveer 150 (soms zelfs incl. versterker) dus het verschil tussen een gitaar van 250 zul je wel horen.
Qua versterkers zijn de 15 of 20 watt versterkertjes van Behringer (eurotje of 70/80) leuke beginners versterkers. Tweedehands kan natuurlijk ook, al vind ik dat zelf nogal link.. je weet niet hoelang zo'n ding is gebruikt etc.
Als laatste een tip: gewoon veel vragen stellen in de muziekwinkel, veel gitaren uitproberen. En doen alsof je minder geld hebt, dan kun je nog wel eens wat pingelen. Probeer ook altijd gitaartassen, kabels, stemkastjes, snaren etc. erbij te krijgen
?Even heel kort door de bocht gezegd: akoestisch = folk/zachte rock/tokkeltjes en elektrisch is voor blues, rock en metal. Houdt er trouwens rekening mee dat je eventueel een distortion pedaal nodig zal hebben, al hoeft dit niet direct.
Anyways, Ibanez heeft prima starters gitaren. Je zou ook even moeten kijken of je single coil elementen wil of humbuckers. Dit kunnen ze je in de muziekzaak allemaal uitleggen. Gezien de prijs-kwaliteit verhouding is de Squier Strat ook een prima beginnersgitaar, maar die zijn ongeveer 150 (soms zelfs incl. versterker) dus het verschil tussen een gitaar van 250 zul je wel horen.
Qua versterkers zijn de 15 of 20 watt versterkertjes van Behringer (eurotje of 70/80) leuke beginners versterkers. Tweedehands kan natuurlijk ook, al vind ik dat zelf nogal link.. je weet niet hoelang zo'n ding is gebruikt etc.
Als laatste een tip: gewoon veel vragen stellen in de muziekwinkel, veel gitaren uitproberen. En doen alsof je minder geld hebt, dan kun je nog wel eens wat pingelen. Probeer ook altijd gitaartassen, kabels, stemkastjes, snaren etc. erbij te krijgen

0
Gallow
geplaatst: 3 februari 2009, 17:43 uur
Ik vertelde die leraar dat ik elektrisch wou proberen, maar ik was bang dat ik moest beginnen met akoestisch, hij zei dus dat je gewoon het beste met elektrisch kan beginnen anders ben je nog een tijd bezig voordat je met elektrisch aan de start kan gaan, vandaar.
Verder ben ik vanmiddag bij de lokale muziekwinkel geweest en die raadde mij als starters gitaar een Greg Bennet AV1 aan van rond de 180 euro. Hij lag erg prettig in de hand en de verkoper heeft ook wat erop gejengeld en voor mijn oren klonk het allemaal erg fijn.
Ik ga denk ik morgen nog een keer langs om nog wat info te krijgen over de spoelen en versterkers, volgens mij was die Greg Bennet een dubbele.
Bedankt voor de tips!
Verder ben ik vanmiddag bij de lokale muziekwinkel geweest en die raadde mij als starters gitaar een Greg Bennet AV1 aan van rond de 180 euro. Hij lag erg prettig in de hand en de verkoper heeft ook wat erop gejengeld en voor mijn oren klonk het allemaal erg fijn.
Ik ga denk ik morgen nog een keer langs om nog wat info te krijgen over de spoelen en versterkers, volgens mij was die Greg Bennet een dubbele.
Bedankt voor de tips!
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 3 februari 2009, 21:29 uur
Ok oke, dan snap ik het.
Als ik je nog een tip mag geven, google eens op die Greg Bennet AV1. Gewoon eens kijken wat ze op gitaarforums over die gitaren zeggen. En misschien staat hij ook op de Harmony Central site.
Als ik je nog een tip mag geven, google eens op die Greg Bennet AV1. Gewoon eens kijken wat ze op gitaarforums over die gitaren zeggen. En misschien staat hij ook op de Harmony Central site.

0
Stijn_Slayer
geplaatst: 19 februari 2009, 21:59 uur
Ik heb vanmiddag een Fender Strat (American Deluxe, met humbucker) aangeschaft. In Sunburst. Mijn dag kan dus niet meer stuk! 

0
Gallow
geplaatst: 8 april 2009, 20:11 uur
Heej even een vraagje, de eerste fret bij alle snaren, bij het indrukken en aanslaan onstaat er een flinke rateling/ruis. Lijkt alsof de snaar tegen de overige frets wrijft en er zo een zoemend geluid onstaat. Ik vroeg me dus af of dit normaal is, bij de 2e fret is het ook nog licht te horen, daarna worden de klanken weer helder.
* denotes required fields.