Muziek / Algemeen / Algemene muziekgerelateerde ergernissen
zoeken in:
0
Onweerwolf
geplaatst: 15 november 2024, 16:53 uur
Mjuman schreef:
Beetje last van rode-lap/stier-syndroom of kokerdenken? Nergens heb ik beweerd dat het ook voor noodsituaties zou opgaan.
(quote)
Beetje last van rode-lap/stier-syndroom of kokerdenken? Nergens heb ik beweerd dat het ook voor noodsituaties zou opgaan.
En hoe werkt dat dan? Dat je op hetzelfde moment wel bereikbaar bent voor een noodsituatie maar niet voor andere situaties?
0
geplaatst: 15 november 2024, 17:00 uur
Onweerwolf schreef:
En hoe werkt dat dan? Dat je op hetzelfde moment wel bereikbaar bent voor een noodsituatie maar niet voor andere situaties?
(quote)
In de meeste gevallen staat de persoonlijke mobiel wel doorgeschakeld naar dat van de secretaresse en die fungeert dan als 'gate-keeper'/filter.
Mail en smartfoon zijn beruchte, grote 'afleiders'. Genoeg vrienden die terwijl ze op bezoek zijn het toch niet kunnen laten om regelmatig what's aap (de vierde) te 'checken' - een soort van parallel processing, waar ik regelmatig het schompes van krijg. Maar goed waarschijnlijk ben ik een van archaïsten die face2face-contact niet overrated vind.

0
geplaatst: 15 november 2024, 17:08 uur
Mjuman schreef:
In de meeste gevallen staat de persoonlijke mobiel wel doorgeschakeld naar dat van de secretaresse en die fungeert dan als 'gate-keeper'/filter.
Mail en smartfoon zijn beruchte, grote 'afleiders'. Genoeg vrienden die terwijl ze op bezoek zijn het toch niet kunnen laten om regelmatig what's aap (de vierde) te 'checken' - een soort van parallel processing, waar ik regelmatig het schompes van krijg. Maar goed waarschijnlijk ben ik een van archaïsten die face2face-contact niet overrated vind.
(quote)
Nee hoor, dat laatste ben ik met je eens. Maar managers op een heidag met een secretaresse die bereikbaar is in geval van nood, is niet echt vergelijkbaar met een gemiddelde concertbezoeker die bereikbaar wil zijn voor het geval er iets met een naaste gebeurt

0
Onweerwolf
geplaatst: 15 november 2024, 17:15 uur
Mjuman schreef:
(quote)
Ja, dat gatekeeping kun je zelf ook wel doen. Punt is dat je alsnog je telefoon bij je moet hebben. Of een secretaresse.
Ik vind het vooral ernstig zwart/wit.
1
geplaatst: 15 november 2024, 17:42 uur
Onweerwolf schreef:
Ik ben benieuwd of er hier daadwerkelijk ouders zijn die daar anders over denken.
Ik ben benieuwd of er hier daadwerkelijk ouders zijn die daar anders over denken.
Ik zie soms fietsende ouders met de smartphone in hun hand terwijl ze twee kinderen op hun fiets bijhebben en erachter rijdend nog een kind op een klein fietsje. Dit vergroeid zijn met de smartphone lijkt me meer doorwegen in het bezwaar tegen concerten waar de phone in een afgesloten zakje moet.
Onweerwolf schreef:
Vind je dat echt goede ouders? Als ik mij indenk dat ik Titmeister was maar dan niet bij mijn kind kon zijn op de Spoedeisende Hulp omdat ik onbereikbaar naar een band stond te kijken dan zou ik dat ernstig sneu vinden voor mijn kind en voor mezelf en ik zou me kapot schamen.
Vind je dat echt goede ouders? Als ik mij indenk dat ik Titmeister was maar dan niet bij mijn kind kon zijn op de Spoedeisende Hulp omdat ik onbereikbaar naar een band stond te kijken dan zou ik dat ernstig sneu vinden voor mijn kind en voor mezelf en ik zou me kapot schamen.
Hangt er natuurlijk van af hoe oud je kind is. En als je garantie wil dat je er meteen bij kan zijn als je kind op de Spoedeisende Hulp is dan houdt dit ook nog in dat je nooit meer dan enkele kilometers weg bent.
0
geplaatst: 15 november 2024, 17:47 uur
Titmeister schreef:
Hoezo? Wij laten ook regelmatig een buurmeisje oppassen (al is die inmiddels wel 18). Als de kinderen op bed liggen, is er 99/100 niks aan de hand, hoogstens een keertje een speentje erin of een bekertje water geven. Dat kan een 15-jarige echt prima. Het gaat erom dat die ene keer dat er echt iets aan de hand is, ze meteen contact op kan nemen met mij of mijn vrouw, zodat wij actie kunnen ondernemen. Maar dan moeten wij dus wel bereikbaar kunnen zijn.
Hoezo? Wij laten ook regelmatig een buurmeisje oppassen (al is die inmiddels wel 18). Als de kinderen op bed liggen, is er 99/100 niks aan de hand, hoogstens een keertje een speentje erin of een bekertje water geven. Dat kan een 15-jarige echt prima. Het gaat erom dat die ene keer dat er echt iets aan de hand is, ze meteen contact op kan nemen met mij of mijn vrouw, zodat wij actie kunnen ondernemen. Maar dan moeten wij dus wel bereikbaar kunnen zijn.
Ja, in dit geval wel. is helemaal prima. Maar als een band een concert wil geven voor een publiek dat geen toegang heeft tot hun smartphone vind ik dat ook prima. Moet wel duidelijk aangekondigd zijn natuurlijk.
Lijkt me overigens niet zo moeilijk een oplossing te bedenken voor de organisatie. Een doorzichtig zakje bijvoorbeeld zodat je je naar de uitgang kan begeven als je een noodoproep krijgt.
0
geplaatst: 15 november 2024, 17:49 uur
Mjuman schreef:
Beetje last van rode-lap/stier-syndroom of kokerdenken? Nergens heb ik beweerd dat het ook voor noodsituaties zou opgaan. Ook in die heidag-situatie kan altijd naar de lokatie gebeld worden.
(quote)
Beetje last van rode-lap/stier-syndroom of kokerdenken? Nergens heb ik beweerd dat het ook voor noodsituaties zou opgaan. Ook in die heidag-situatie kan altijd naar de lokatie gebeld worden.
Precies, dus je bericht is compleet irrelevant.
0
Onweerwolf
geplaatst: 15 november 2024, 17:52 uur
Kronos schreef:
Ik zie soms fietsende ouders met de smartphone in hun hand terwijl ze twee kinderen op hun fiets bijhebben en erachter rijdend nog een kind op een klein fietsje. Dit vergroeid zijn met de smartphone lijkt me meer doorwegen in het bezwaar tegen concerten waar de phone in een afgesloten zakje moet.
Hangt er natuurlijk van af hoe oud je kind is. En als je garantie wil dat je er meteen bij kan zijn als je kind op de Spoedeisende Hulp is dan houdt dit ook nog in dat je nooit meer dan enkele kilometers weg bent.
(quote)
(quote)
Okay, nou blijkbaar ben je dan van mening veranderd.
0
geplaatst: 15 november 2024, 17:52 uur
Mjuman schreef:
Maar goed waarschijnlijk ben ik een van archaïsten die face2face-contact niet overrated vind.
Maar goed waarschijnlijk ben ik een van archaïsten die face2face-contact niet overrated vind.
Geen idee waar dit vandaan komt, want niemand suggereert dit. Ik ken ook persoonlijk niemand die die mening is toegedaan.
1
Onweerwolf
geplaatst: 15 november 2024, 17:57 uur
Kronos schreef:
Lijkt me overigens niet zo moeilijk een oplossing te bedenken voor de organisatie. Een doorzichtig zakje bijvoorbeeld zodat je je naar de uitgang kan begeven als je een noodoproep krijgt.
Wat heeft zo'n zakje dan nog voor zin?
1
geplaatst: 15 november 2024, 17:57 uur
We hebben een discussie over bereikbaarheid tijdens een concert en er worden heidagen en face2face contact bij gehaald. Altijd leuk, discussies met Mjuman waar elk zijpaadje wordt besproken behalve het daadwerkelijke onderwerp. En dan zou ik een stier op een rode lap zijn.
0
geplaatst: 15 november 2024, 18:01 uur
Arrie schreef:
Geen idee waar dit vandaan komt, want niemand suggereert dit. Ik ken ook persoonlijk niemand die die mening is toegedaan.
(quote)
Definitief: kokersyndroom

Nee man, ik doelde op mensen die constant, ook in gezelschap, whatsapp moeten checken - FOMO
"Bereikbaar" FTW: alsof we voor 1996 nooit bereikbaar waren, zielepoten dat we waren; alsof mobiel altijd bereikbaarheid garandeert. Vroeger als je te laat was op het station (of Schiphol) om iemand op te pikken, liet je 'em gewoon oproepen.
2
Onweerwolf
geplaatst: 15 november 2024, 18:04 uur
Krijg je straks op YouTube zo'n nieuwe trend met filmpjes en foto's van concerten die zijn gemaakt vanuit zo'n doorzichtig zakje en dus een 'nostalgische blur' hebben.
#boomerbagshots
#boomerbagshots
1
geplaatst: 15 november 2024, 18:08 uur
Mjuman schreef:
"Bereikbaar" FTW: alsof we voor 1996 nooit bereikbaar waren, zielepoten dat we waren; alsof mobiel altijd bereikbaarheid garandeert. Vroeger als je te laat was op het station (of Schiphol) om iemand op te pikken, liet je 'em gewoon oproepen.
(quote)
Dat punt maakte trebremmit ook, en aangezien we sinds de komst van mobieltjes geen mensen meer oproepen (bijv tijdens concerten), is er dus ineens geen bereikbaarheid als je je telefoon moet inleveren. Dus zelfs minder bereikbaarheid dan voor '96. Is je voorstel dan om voor dat soort concerten terug naar het omroepsysteem te gaan?
2
geplaatst: 15 november 2024, 18:17 uur
Kronos schreef:
Ja, in dit geval wel. is helemaal prima. Maar als een band een concert wil geven voor een publiek dat geen toegang heeft tot hun smartphone vind ik dat ook prima. Moet wel duidelijk aangekondigd zijn natuurlijk.
(quote)
Daar heb je gelijk in, het staat bands vrij om hun bezoekers te verbieden smartphones te gebruiken. Mij niet gezien, ik vind het op zijn zachtst gezegd nogal betutteld en eigenlijk best wel pretentieus om zulke restricties op te leggen aan mensen die tientallen euro's betalen om jou te komen zien.
Een doorschijnend zakje zou het bereikbaarheidsprobleem oplossen, maar wat heeft het dan nog voor nut? Nog los van al het overbodige plasticgebruik.
0
geplaatst: 15 november 2024, 18:19 uur
En is het geen optie dat er - opgelet: verzoeningspoging! - op dat soort concerten via de schermen en online wordt gevraagd om geen smartphones te gebruiken? Zoals in de cinema. Zo kan je hem wel gewoon nog bij je houden maar zal er toch veel minder gefilmd worden. Wie het toch nog doet zal zich misschien snel bedenken door afkeurende blikken en sociale controle.
0
geplaatst: 15 november 2024, 18:28 uur
Onweerwolf schreef:
Nee want ik weet niet hoe oud de oudste zoon van Titmeister is.
Titmeister schreef:
Een doorschijnend zakje zou het bereikbaarheidsprobleem oplossen, maar wat heeft het dan nog voor nut?
Een doorschijnend zakje zou het bereikbaarheidsprobleem oplossen, maar wat heeft het dan nog voor nut?
Er moet vast wel een zakje of een andere manier te bedenken zijn waarbij je wel merkt dat je een noodoproep krijgt maar verder de telefoon niet kan gebruiken.
0
Onweerwolf
geplaatst: 15 november 2024, 18:38 uur
Kronos schreef:
Er moet vast wel een zakje of een andere manier te bedenken zijn waarbij je wel merkt dat je een noodoproep krijgt maar verder de telefoon niet kan gebruiken.
Oftewel; hoe kunnen we mensen zo efficiënt mogelijk dwingen om zich te conformeren aan ons.

0
Onweerwolf
geplaatst: 15 november 2024, 18:42 uur
Arno schreef:
En is het geen optie dat er - opgelet: verzoeningspoging! - op dat soort concerten via de schermen en online wordt gevraagd om geen smartphones te gebruiken? Zoals in de cinema. Zo kan je hem wel gewoon nog bij je houden maar zal er toch veel minder gefilmd worden. Wie het toch nog doet zal zich misschien snel bedenken door afkeurende blikken en sociale controle.
Gebeurt dat niet gewoon al? Bij de meeste concerten wordt toch gewoon verzocht om niet hele stukken te filmen maar aangegeven dat een paar foto's maken wel prima is? Wat mij betreft kan dan de uitbater gewoon figuren die wel alles filmen er uit zetten.
Maar het punt is vooral dat er wat boomers zijn die zich überhaupt ergeren aan mensen die een smartphone gebruiken in hun nabijheid.
0
geplaatst: 15 november 2024, 18:46 uur
Onweerwolf schreef:
Oftewel; hoe kunnen we mensen zo efficiënt mogelijk dwingen om zich te conformeren aan ons.
Akkoord. Ons, in de betekenis van de band en hun wensen.
1
Onweerwolf
geplaatst: 15 november 2024, 18:49 uur
Overigens bijt dit systeem ook een ander nieuw systeem, namelijk die waarbij je ipv een bemande garderobe een kluisje hebt dat je alleen via internet kunt openen.
0
geplaatst: 15 november 2024, 19:57 uur
Toen alle telefoons in zwarte zakjes verdwenen tijdens het concert van Jack White in Afas Live, hadden de ouders natuurlijk oppas geregeld. Taak van de oppas is verrassend genoeg: oppassen op de kinderen. Als het echt mis gaat, heb je een noodnummer van oma of een vriend(in) in de buurt. Ook de buren zijn er nog. Intussen waren de ouders er even lekker tussenuit en genoten van het concert. Na 2 uur waren ze weer bereikbaar. Moet toch kunnen zo?
En als je dat niet vindt kunnen, dan ga je natuurlijk niet. Of één van de ouders.
En als je dat niet vindt kunnen, dan ga je natuurlijk niet. Of één van de ouders.
0
Onweerwolf
geplaatst: 15 november 2024, 20:32 uur
Ik ben nog steeds benieuwd of hier daadwerkelijk e ouders zijn die bovenstaand verhaal bevestigen.
2
geplaatst: 15 november 2024, 21:17 uur
Wat maakt het uit, alsof iedereen dat zo moet doen. Gewoon vrijlaten en niet zulke flauwekul bedenken. Die artiesten is het een beetje in de kop gestegen, zijn te veel in zichzelf gaan geloven.
2
geplaatst: 15 november 2024, 23:05 uur
Alles, masr dan ook alles, is contextafhankelijk. Als bereikbaarheid van belang is kun je dat toch gewoon regelen.
Als je het belangrijk vindt dat je geen fomo'er wordt, dan laat je hem lekker thuis.
Als je op een andere manier afspraken maakt met oppas / kinderen, ook prima.
Maar we moeten de zaak nooit gaan veralgemeniseren. Probeer je gewoon te verplaatsen in de ander. Scheelt een hoge bloeddruk en het leven wordt een stuk gezelliger.
Als je het belangrijk vindt dat je geen fomo'er wordt, dan laat je hem lekker thuis.
Als je op een andere manier afspraken maakt met oppas / kinderen, ook prima.
Maar we moeten de zaak nooit gaan veralgemeniseren. Probeer je gewoon te verplaatsen in de ander. Scheelt een hoge bloeddruk en het leven wordt een stuk gezelliger.
7
geplaatst: 16 november 2024, 00:37 uur
Ik zei het al eerder, zelf wil ik bereikbaar zijn, dat is ook een verantwoordelijkheidsgevoel naar mijn gezin. Wat ik nog niet eerder postte is dat mijn vriendin een herseninfarct heeft gehad waardoor zij halfverlamd is. Als ik dan een avond naar een concert ga is het voor mij wel belangrijk dat ik bereikbaar ben en zsm thuis kan zijn mocht er iets zijn. Ook geen irreëele angst, die situaties hebben zich al een paar keer voorgedaan. Mijn telefoon inleveren of in een zakje doen waardoor ik hem wellicht niet hoor is dan echt een no-go. 'Tuurlijk kan ik iemand regelen die in noodgevallen bereikbaar is maar 2,5 uur plezier is het mij echt niet waard als ik ook op de spoedeisende hulp bij mijn kind of vriendin had kunnen zijn als ik mijn telefoon had gehad. Ik ga er maar even vanuit dat er tijdens elk willekeurig concert talloze mensen zijn in een vergelijkbare situatie. Als iedere artiest dit zou doen zou ik persoonlijk nooit meer naar een concert kunnen
Aan de andere kant snap ik de optredende artiesten ook wel, het lijkt mij ook geen pretje, al die camera's in je gezicht of appende figuren in het publiek bij een intiem concert. Maar smartphones zijn er nu eenmaal en als iedereen er nu eens normaal mee om zou gaan zie ik ze persoonlijk als een verrijking.
En serieus, je bent bijvoorbeeld Bob Dylan, die smartphones verbiedt tijdens zijn concerten, is het nu echt zo'n groot probleem al een paar mensen een paar filmpjes maken?
Aan de andere kant snap ik de optredende artiesten ook wel, het lijkt mij ook geen pretje, al die camera's in je gezicht of appende figuren in het publiek bij een intiem concert. Maar smartphones zijn er nu eenmaal en als iedereen er nu eens normaal mee om zou gaan zie ik ze persoonlijk als een verrijking.
En serieus, je bent bijvoorbeeld Bob Dylan, die smartphones verbiedt tijdens zijn concerten, is het nu echt zo'n groot probleem al een paar mensen een paar filmpjes maken?
1
geplaatst: 16 november 2024, 11:03 uur
Wat vervelend om te lezen van jouw vriendin MarkS73. Volkomen logisch dat je bereikbaar moet zijn. Ik hoop op weinig concerten waar de telefoon ingeleverd moet worden!
3
geplaatst: 16 november 2024, 11:25 uur
Tja altijd bereikbaar zijn.
Ik begrijp heel goed dat er situaties zijn dat je altijd bereikbaar wil zijn: iemand die dierbaar is die ernstig ziek is, hoog zwangere partner of bv iets met de kinderen ( misschien moet je de activiteiten dan ook even beperken.
Als je gaat zwemmen of eigenlijk bij de meeste andere sporten ben je doorgaans ook niet bereikbaar.
Tijdens schaakwedstrijden is het tegenwoordig verboden telefoons en horloges ( ook de ouderwetse uurwerken) bij je te dragen , die moeten uit staan.
Aan de andere kant wat Mark zegt dat het ook weer niet zo'n ramp voor die " sterren " is dat iemand een filmpje maakt daar kan ik ook wel in meegaan.
Ik begrijp heel goed dat er situaties zijn dat je altijd bereikbaar wil zijn: iemand die dierbaar is die ernstig ziek is, hoog zwangere partner of bv iets met de kinderen ( misschien moet je de activiteiten dan ook even beperken.
Als je gaat zwemmen of eigenlijk bij de meeste andere sporten ben je doorgaans ook niet bereikbaar.
Tijdens schaakwedstrijden is het tegenwoordig verboden telefoons en horloges ( ook de ouderwetse uurwerken) bij je te dragen , die moeten uit staan.
Aan de andere kant wat Mark zegt dat het ook weer niet zo'n ramp voor die " sterren " is dat iemand een filmpje maakt daar kan ik ook wel in meegaan.
0
Onweerwolf
geplaatst: 16 november 2024, 11:39 uur
Rudi S schreef:
Als je gaat zwemmen dan kan iemand gewoon het zwembad bellen. Ik zwem geregeld en hoor toch een enkele keer per jaar iemand omgeroepen worden. Lijkt me tijdens wedstrijden ook gewoon normaal.
0
geplaatst: 16 november 2024, 11:44 uur
Onweerwolf schreef:
Als je gaat zwemmen dan kan iemand gewoon het zwembad bellen. Ik zwem geregeld en hoor toch een enkele keer per jaar iemand omgeroepen worden. Lijkt me tijdens wedstrijden ook gewoon normaal.
(quote)
En toch zou ik er meer moeite mee hebben als er tijdens het zwemmen stiekem gefilmd werd dan wanneer dat tijdens een concert gebeurt.

* denotes required fields.