MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Algemene muziekgerelateerde ergernissen

zoeken in:
Ik voel een memorable quote aankomen...

In de allerlaatste regel van het bijna perfecte Muis in de Supermarkt uit Ja Zuster Nee Zuster begint Annie opeens over DE puddingpoeder. WTF Annie.

Dat is toch gewoon correct?

Nee, het poeder. Tweede deel van een combi van twee zelfstandige naamwoorden geeft de doorslag. Poeder is onzijdig, dus het.

Dim
Poeder is (in deze betekenis) zowel mannelijk als onzijdig (zie Van Dale), dus het is correct.

En dan nog één: De Ballade van de Dood van Klein Orkest. Prachtig bij mekaar gerijmd door Koos Meinderts, en dan de laatste regels:
Leve de dood, riep het volk dolgelukkig
En ze leefden nog lang, en stierven gelukkig

GELUKKIG RIJMT NIET OP GELUKKIG KOOS

(Ja rijk rijm bestaat en de poeder mag ook volgens het woordenboek maar toch is het stom)

Onweerwolf
Kramer schreef:
En dan nog één: De Ballade van de Dood van Klein Orkest. Prachtig bij mekaar gerijmd door Koos Meinderts, en dan de laatste regels:
(quote)

(Ja rijk rijm bestaat en de poeder mag ook volgens het woordenboek maar toch is het stom)

Volledig mee eens.

Onweerwolf
Dim schreef:
Poeder is (in deze betekenis) zowel mannelijk als onzijdig (zie Van Dale), dus het is correct.

De Van Dale is stom!

Ja en hoezo is het eigenlijk niet Het Van Dale?

Het is de boek!

Kramer schreef:

Het probleem is hier vooral dat de hoofdklemtoon in 'gelukkig' en 'dolgelukkig' anders ligt, omdat in samenstellingen de hoofdklemtoon in het eerste deel van de samenstelling zit. In dit geval dus op 'dol'. Het metrum verandert daardoor, waardoor 'gelukkig' en 'dolgelukkig' feitelijk niet rijmen.

Hè, hè, heb ik toch nog wat aan dat diploma Nederlandse taal en cultuur.

Wanneer je via de internetradio naar een Australische zender luistert, en er gewoon een Jumbo of Bol.com reclame tussendoor wordt gedrukt.

tnf
wilbur schreef:
Wanneer je via de internetradio naar een Australische zender luistert, en er gewoon een Jumbo of Bol.com reclame tussendoor wordt gedrukt.

'Vensters', noemen ze dat.

Ik maakte ooit hobbymatig radio via Radionomy, en daar zat er twee keer per uur eentje. Mensen in Nederland hoorden Nederlandstalige reclame, mensen van daarbuiten reclame in hun eigen taal.

En als de luisteraar geluk had, was er slechts een 'filler' te horen. Die fillers mocht je als maker zelf creëren, en sloten in dat geval precies aan op je format.

tnf
Tevens, elk jaar weer: clichématige kerstmuziek. Het standaard blije gejubel vol belletjes.

Het kan erger. Stel je werkt in een supermarkt, daar draaien ze in de weken voorafgaand aan sinterklaas de hele dag sinterklaas liedjes. Ik wordt na een uur aan lijp. Na een werkweek van 40 uur zou ik denk ik de hoofdpiet met de dood gaan bedreigen.

Dan liever kerstliedjes.

Fijn dat we weer volop van kerstmuziek kunnen genieten hoor

Onweerwolf
+1

Dat gejank over kerstmuziek is vooral een beetje puberaal elk jaar.

tnf
Arrie schreef:
Fijn dat we weer volop van kerstmuziek kunnen genieten hoor

Het scheelt als het niet volgens de standaard template gemaakt is. Specifiek de nummers waar je via mainstream-media en in winkels mee in aanraking komt.

Ik draai juist speciaal de eerste 11 maanden van het jaar geen Mariah Carey en Wham om er in december extra lekker van te genieten.

Gast
geplaatst: vandaag om 18:59 uur

geplaatst: vandaag om 18:59 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.