Muziek / Algemeen / Valt over smaak te twisten?
zoeken in:
0
geplaatst: 23 juni 2011, 14:58 uur
chevy93 schreef:
(quote)
Care to explain? Verder heeft hij (=CR) wel een punt. "Zodra iets commercieel aanslaat, kan het geen kunst meer zijn." is de bottom line van zijn (=TJN) bericht. Mijn bericht was een reactie op het bericht van TJN, niet van CR

Ik vind dat kunstzinnigheid en commercie niet te scheiden zijn, iets wat eerst kunst is en dan commercieel aanslaat is dan geen kunst meer? 'Mainstream muziek' wordt door TJN omschreven min of meer als iets waar we ons eigenlijk niet toe moeten verlagen, en waar we ver boven zouden moeten staan....
Als hij zijn punt in normale woorden had gemaakt was ie vierkant door iedereen als elitaire snob uitgelachen.
(hij doet me inderdaad denken aan iemand die Nietzsche heeft gelezen maar nog niet echt snapt waar het over gaat.)
0
geplaatst: 23 juni 2011, 15:03 uur
chevy93 schreef:
(quote)
Care to explain? Bepaalt i.p.v. bepaald
Doen alsof je neus bloedt moet met een T
Zich uiten i.p.v. zich uitten
Als schaap dat i.p.v. die
Op zoek i.p.v. opzoek
Oprechte excuses mocht ik in de gauwigheid nog iets over hoofd gezien hebben.
0
geplaatst: 23 juni 2011, 15:06 uur
The Scientist schreef:
Ik vind dat kunstzinnigheid en commercie niet te scheiden zijn, iets wat eerst kunst is en dan commercieel aanslaat is dan geen kunst meer?
Ik vind dat kunstzinnigheid en commercie niet te scheiden zijn, iets wat eerst kunst is en dan commercieel aanslaat is dan geen kunst meer?
Kunstzinnigheid en commercie moet je juist scheiden, het heeft namelijk niks met elkaar te maken. Iemand kan kunst scheppen en of dat nou aanslaat bij de commercie of niet, het blijft kunst.
Wat betekent dat wij het met elkaar eens zijn overigens
.
0
geplaatst: 23 juni 2011, 15:17 uur
GrafGantz schreef:
Bepaalt i.p.v. bepaald
Op zoek i.p.v. opzoek
(quote)
Bepaalt i.p.v. bepaald
Op zoek i.p.v. opzoek
Misschien ontstijg je met dergelijk taalgebruik wel de massa en ben je dus juist een echte kunstenaar.
Verder kan ik mij goed vinden in wat rock-rick zegt.
0
geplaatst: 23 juni 2011, 15:27 uur
rock-rick schreef:
het heeft namelijk niks met elkaar te maken.
het heeft namelijk niks met elkaar te maken.
Dat bedoelde ik inderdaad, al verwoordde ik het wat krom.
0
Misterfool
geplaatst: 23 juni 2011, 15:44 uur
Ik ben het deels met The scientist en Rock-Rick eens. Natuurlijk ben ik het er mee eens dat een commercieel product ook heel kunstig kan zijn en vice versa. Sterker nog alle muziek die op cd is uitgebracht is in basis commercieel, want er moet natuurlijk geld mee verdient worden. Toch staan naar mijn idee de begrippen niet helemaal los van elkaar. Een artiest die zich te veel focust op het commerciele(hoeveel gaat mijn cd verkopen), kan vaak minder kunstig uit de hoek komen. En een artiest die heel kunstig is, verkoop soms ook een stuk minder cd's(minder commercieel).
0
geplaatst: 23 juni 2011, 15:49 uur
Het kan gemakkelijk zo zijn dat wat gemaakt wordt om brood mee te verdienen, ook als kunst bestempeld wordt.
Zie vrijwel alle klassieke componisten en schilders.
Zie vrijwel alle klassieke componisten en schilders.
0
Misterfool
geplaatst: 23 juni 2011, 15:51 uur
Dat sluit ik ook niet uit. Ik zeg niet dat commerciele muziek het omgekeerde is van kunstige muziek, maar ik ben het ook weer niet eens met de uitspraken dat commercie en kunstigheid(is hier geen beter woord voor) niks met elkaar te maken hebben. Een Venga-boys/ gemiddelde idols-kandidaat is niet heel kunstig, maar wel heel commercieel succesvol en Frank zappa is heel kunstig, maar commercieel niet heel succesvol. Daarnaast heb je natuurlijk artiesten als Pink Floyd/The Beatles die zowel heel kunstig als heel commercieel verantwoord zijn. Ten slotte wil ik wel nog zeggen dat beide begrippen niks zeggen over hoe ik een album beoordeel.
0
geplaatst: 23 juni 2011, 15:56 uur
Ik begrijp wat je bedoelt, maar dan vind ik het nog steeds niks met elkaar te maken te hebben. Als je een album maakt puur en alleen om zo veel mogelijk geld te verdienen ben je niet kunstzinnig bezig. Het resultaat kan nog steeds kunst genoemt worden, maar de persoon zelf was niet kunstzinnig bezig.
0
geplaatst: 23 juni 2011, 16:00 uur
Het geeft volgens mij aan dat er om iets als kunst te bestempelen andere criteria gelden dan de mate waarin het door de massa gewaardeerd wordt. Kunst wordt over het algemeen niet door de massa gewaardeerd, maar het zou gemakkelijk kunnen.
Het zou ook zomaar kunnen dat iets wat we nu als kitsch bestempelen over 200 jaar wel als kunst gezien wordt.
Want wat zijn dan eigenlijk die criteria en wie stelt die vast?
Het zou ook zomaar kunnen dat iets wat we nu als kitsch bestempelen over 200 jaar wel als kunst gezien wordt.
Want wat zijn dan eigenlijk die criteria en wie stelt die vast?
0
geplaatst: 23 juni 2011, 16:21 uur
Wat maakt het eigenlijk uit? Zolang ik het mooi vind luister ik ernaar, dan maakt het mij niet uit 'of het kunst is of niet'. Dan wil ik best voor schaap spelen om van mijn leven te kunnen genieten.
0
geplaatst: 23 juni 2011, 17:54 uur
Ik zoek even naar je criteria. Zoals ik het nu lees, is iets kunst wanneer zo min mogelijk mensen het waarderen.
Of zit ik er nu heel erg naast?
Of zit ik er nu heel erg naast?
Ligt er aan met welke visie de 'kunst' gemaakt is, als het je kunst is om zoveel mogelijk geld te verdienen met een 'kunstje' is het geld verdienen je 'kunst' in mijn ogen. (we're only in it for the money) = 90% van de rat-race dus massa dus slechts goedkope trash.
Classicrocker schreef:
TJN vindt zichzelf behoren tot een verheven groep Übermenschen die het monopolie op goede smaak bezit. De massa, zo vindt 'ie, bestaat louter uit Untermenschen, inferieure wezens die zich laten bedriegen door op geld beluste, wansmaak exploiterende, uitbuiters.
Classicrocker vind van zichzelf dat hij wel kan bepalen wat een ander vindt en wat niet (hij is eigenlijk god) ssst.. laten slapen
Beste andere schapen.. slaap zacht.. ugh
0
geplaatst: 23 juni 2011, 17:57 uur
TJN schreef:
Kunst kan zijn waarde verliezen in de tijd omdat de tijdsgeest bepaald wat boven de massa uitsteekt of niet. Wat vroeger kunst was kan nu mainstream zijn en andersom. Voor mij is alles wat mainstream is en niet boven de massa uitsteekt kunstloos en dus geen kunst.
Kunst kan zijn waarde verliezen in de tijd omdat de tijdsgeest bepaald wat boven de massa uitsteekt of niet. Wat vroeger kunst was kan nu mainstream zijn en andersom. Voor mij is alles wat mainstream is en niet boven de massa uitsteekt kunstloos en dus geen kunst.
Als wij die stelling volgen is Beethoven, Bach en Mozart geen kunst meer omdat die componisten nu bij een breed publiek bekend en gewaardeerd worden. Wat is dat voor onzin?
Kunst zie ik ruim en is voor mij synoniem van creativiteit. Dat kan voor mij zowel simpele hitparadepop zijn als klassieke muziek.
0
geplaatst: 23 juni 2011, 19:03 uur
Mag jij onzin noemen .. LucM, net zo goed als jouw mening onzin zou kunnen zijn. Jammer dat jij zo met de mening van een ander omgaat, alles onzin noemen, wat heb jij dan te melden? Dat elke randdebiel kunst kan maken? pff. Elke drol in de wc is kunst? Precies.. dat is de massa die zo denkt en zich wil laten bedotten.. ingeslapen zijn zij. En inderdaad, al die grootheden maakten ooit kunst maar als het gebruikt wordt om de nieuwste pleerol te promoten.. is het verworden tot niet meer dan goedkope muzak.. en muzak is voor mij geen kunst. Het zou kunnen dat datzelfde stuk ooit weer tot kunst verwordt maar dat moeten dan de betere tijden zijn.
Als je niks beter te betweteren hebt dan taalfouten te sommeren.. wie heeft er dan tijd teveel? Ook al geen kunst aan, .. een massa-antwoord?
Als je niks beter te betweteren hebt dan taalfouten te sommeren.. wie heeft er dan tijd teveel? Ook al geen kunst aan, .. een massa-antwoord?
0
geplaatst: 23 juni 2011, 19:19 uur
Dit item ging over smaak waarover wel of niet te twisten zou zijn.. degene die tegen mijn berichten zo nodig moesten ageren, bespotten.. je kunt niet eens met een mening omgaan laat staan dat je smaak van een ander zou kunnen accepteren.
Speciaal voor 'de scientist'; je denkt dat op deze wereld iets is, en je denkt Nietzsche te begrijpen.. laat ik je even proberen wakker te schudden, al denk ik dat het nog een jaar of 20 duren kan.. op deze wereld is helemaal niks, het is allemaal jouw eigen illusie, en mag ik gvd de mijne van je hebben of heb je daar problemen mee?
Speciaal voor 'de scientist'; je denkt dat op deze wereld iets is, en je denkt Nietzsche te begrijpen.. laat ik je even proberen wakker te schudden, al denk ik dat het nog een jaar of 20 duren kan.. op deze wereld is helemaal niks, het is allemaal jouw eigen illusie, en mag ik gvd de mijne van je hebben of heb je daar problemen mee?
0
Misterfool
geplaatst: 23 juni 2011, 19:24 uur
Jammer TJN deze kerel verwoorde het mooier en grappiger:
0
geplaatst: 23 juni 2011, 19:27 uur
Theoretisch gezien is Jelle dan ook een illusie. Dus waar maak je je druk om?
Slimste thuis zeker.
0
geplaatst: 23 juni 2011, 19:29 uur
Jammer TJN deze kerel verwoorde het mooier en grappiger:
Boeien.
0
geplaatst: 23 juni 2011, 19:33 uur
TJN schreef:
Slimste thuis zeker.
(quote)
Slimste thuis zeker.
Ja. Maar da's geen kunst.

0
geplaatst: 23 juni 2011, 19:50 uur
TJN schreef:
Dit item ging over smaak waarover wel of niet te twisten zou zijn.. degene die tegen mijn berichten zo nodig moesten ageren, bespotten.. je kunt niet eens met een mening omgaan laat staan dat je smaak van een ander zou kunnen accepteren.
Niet om lullig te zijn, maar de manier waarop je jouw standpunten kenbaar maakt loopt ook over van het dedain jegens andersdenkenden.
Dat mag op deze site, maar wie site zal oogsten.
0
geplaatst: 23 juni 2011, 19:52 uur
De smaak van de massa bestaat overigens niet, er zijn zoveel smaken als er mensen zijn. Er is geen enkele muzikant die bij iedereen in de smaak valt en zo iemand zal ook nooit geboren worden.
0
geplaatst: 23 juni 2011, 19:53 uur
TJN: jij hebt wat Mandatory Marijuana nodig!.
mm.. eerst me op mijn nek zitten en dan zeggen dat ik me niet zo druk moet maken..
Grappig stukje toch..
Begrijpend lezen en open staan voor de mening van een ander, laat staan nuancering.. dat is toch wel de grootste kunst, denk ik, die de massa leren kan/moet.. om uberhaubt samen te kunnen leven in deze..eh.. massa.
0
geplaatst: 23 juni 2011, 20:03 uur
De smaak van de massa bestaat overigens niet, er zijn zoveel smaken als er mensen zijn. Er is geen enkele muzikant die bij iedereen in de smaak valt en zo iemand zal ook nooit geboren worden.
ok.. een nuancering.. de massa is inderdaad moeilijk te bestempelen maar een flinke massa Nederlanders houdt toch erg veel van muziek die gemaakt lijkt te zijn voor de massa.. om er zodoende zo veel mogelijk aan te kunnen verdienen... de kunst hiervan is geld verdienen.. naar mijn mening geen hoogstaande cultuurkunst.. maar voor anderen blijkbaar wel! De kunst van het geld verdienen, zoveel mogelijk.. tot die cultuur wens ik niet te behoren. Haaien.. Hyena's... en later komen de Gieren..
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 23 juni 2011, 20:05 uur
LucM schreef:
Je kan ook overdrijven met mierenneuken. Jij weet ook best wel wat er met massa bedoeld wordt.
0
geplaatst: 23 juni 2011, 20:11 uur
TJN schreef:
Nee hoor, ga je gang, alleen als er toch niets is zou je het in mijn ogen best allemaal wat positiever in mogen zien, dan maakt het dus weinig uit of je dat begrijpt of niet, er is toch niks..
Maar ja, ik ben denk ik een schaap, dus ik ga even wat gras kauwen.
0
geplaatst: 23 juni 2011, 20:20 uur
Nee hoor, ga je gang, alleen als er toch niets is zou je het in mijn ogen best allemaal wat positiever in mogen zien, dan maakt het dus weinig uit of je dat begrijpt of niet, er is toch niks..
ja joh.. of wat brokken.. kijk maar.
.......... oh.. mijzelf.* denotes required fields.