MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Valt over smaak te twisten?

zoeken in:
TJN
Damn jij bent snel dat stond er nog geen seconde

de pagina's die ik voor me krijg zijn niet dynamisch, dus kan ik er zo lang over doen als ik wil om te reageren zolang ik die betreffende pagina voor me heb. Maarja.. je hebt wel gelijk hoor.. ik ben errug snel.

ClassicRocker
ClassicRocker schreef:

TJN vindt zichzelf behoren tot een verheven groep Übermenschen die het monopolie op goede smaak bezit. De massa, zo vindt 'ie, bestaat louter uit Untermenschen, inferieure wezens die zich laten bedriegen door op geld beluste, wansmaak exploiterende, uitbuiters.

TJN schreef:
Classicrocker vind van zichzelf dat hij wel kan bepalen wat een ander vindt en wat niet (hij is eigenlijk god) ssst.. laten slapen

Wil je soms beweren dat je inzake deze kwestie een andere mening toegedaan bent dan die ik schets in m'n bovenstaande post? Op basis van je post waarop ik reageerde lijkt m'n stelling me een overduidelijk gevalletje 1 + 1 = 2.

"Kunst en wetenschap zijn als vrouwen: ze willen veroverd worden."

- Godfried Bomans, Nederlands schrijver (1913-1971) -

De meeste kunstenaars willen dat zoveel mogelijk mensen genieten van hun kunst. Kunst is er voor iedereen, en alleen het kunstwerk en de totstandkoming er van zijn indicaties van de kwaliteit van de creatie, niet het aantal of soort liefhebbers.

TJN
Nee.. maar .. de huidige programma's op TV, met name de commerciële zenders.. is dat kunst? Of is dat om de massa in te laten slapen en slapende te houden? ..

Welk belang heeft een maatschappij, die ook commerciële TV zenders domineert.. daarnaast bepaalde muziek met de daarbij behorende mainstream artiesten uitbrengt.. welk belang zou dat dienen?

Om de massa op de hoogte te houden van de wantoestanden in de wereld?

Is.. wie dat gelooft.. wakker? Kan die persoon nog bepalen wat kunst is als de wereld waarin hij of zij leeft is als een vacuüm?

Kunst ligt naar mijn overtuiging buiten het vacuüm, en 'iedere' kunstenaar tracht dat op te vangen maar slechts een enkeling slaagt daarin.

Mag iets niet meer gewoon leuk zijn?

Edwynn schreef:

Ik weet bijvoorbeeld zeker dat die prachtig gekrulde bruine vormen die ik dagelijks in het toilet leg, niet commercieel zullen aanslaan.

Anderzijds is daar dan weer De Cloaca (poepmachine) van de Belgische kunstenaar Wim Delvoye, waarvoor de mensen in de rij stonden en ook nog eens grof geld betaalden voor de keutels:

(afbeelding)

Als er in Nederland soortgelijke uitingen van expressie gesubsidieerd dienen te worden, dan begrijp ik ineens prima waarom er best op de kunst bezuinigd zou moeten worden

ClassicRocker
GrafGantz schreef:

Onwetend schaapje,

Neen, kunst is niet bedoeld om er een platte en primitieve emotie als plezier aan te beleven. Complexe diepzinnigheid is een absolute vereiste om het predikaat kunst te mogen dragen. Anders dreigt de massa er mee aan de haal te gaan, en verwordt het tot inferieure, geldbeluste kitsch.

Minachtend,
De boven-jou-gestelde

TJN
GrafGantz schreef:

Onwetend schaapje,

Neen, kunst is niet bedoeld om er een platte en primitieve emotie als plezier aan te beleven. Complexe diepzinnigheid is een absolute vereiste om het predikaat kunst te mogen dragen. Anders dreigt de massa er mee aan de haal te gaan, en verwordt het tot inferieure, geldbeluste kitsch.

Minachtend,
De boven-jou-gestelde

Niet mijn woorden.. ik verkondig niets wat is.. mijn waarheid is niet de waarheid, als licht amusement je kan amuseren.. .. we hebben een verschil in visie, betekent niet dat de één beter is dan de ander, al vind ik van wel.

zo sprak ik ook toen ik 16 was.
Maar een visie hebben over kunst? Is dat niet nogal overbodig? Mensen tot schaapdom veroordelen omdat ze naar weet ik veel wat willen luisteren is gewoon pretentieus. Alsof interesse in muziek een vereiste moet zijn om een 'intelligent, kritisch' wezen te zijn. Alsof kunst er überhaupt iets toe doet, laten we niet zeveren, het is puur tijdverdrijf. Ik heb nog nooit naar muziek geluisterd, naar een film gekeken of een boek gelezen met het idee van: tijd dat ik mij nog wat distantieer van die schapen rondom mij.

Ik wens je voorts wel nog een fijne puberteit toe.

Ik zie muziek als een taal die wat niet zichtbaar is probeert te verklanken.
Daarbij denk ik aan emoties, verlangens, dromen, idealen etc ...
Volgens mij is dat wat met kunst bedoeld wordt.

Net zoals mensen divers zijn is ook de muzikale taal divers.
Of het nu om de opgestoken fuck you vinger van The Sex Pistols gaat
of een verfijnd klanktapijt van Dead Can Dance. Het blijft gaan om het vertalen
van emoties, verlangens, dromen en idealen.

Als ik de liefde in een lied wil horen draai ik Tim Finn.
Draait iemand anders liever Andre Hazes of Marco Borsato
dan heb ik daar geen probleem mee. Ieder vogeltje luistert zoals hij gebekt is.
Zolang mensen geraakt worden door of herkenning vinden in de muzikale taal
heeft een lied het doel bereikt dat eigen is aan wat wij kunst noemen.

Erg wordt het pas als mensen zich een bepaalde muziekstijl gaan aanmeten.
Als zij zich daarmee een bepaald imago willen aanmeten, wie weet het eigen ik
willen verbergen en vooral cool, stoer of zelfs dom willen overkomen bij anderen.

Als muziek een spiegel is van wat in jouw leeft, mag het kunst heten.
Als muziek een masker wordt waarmee je jezelf en anderen wat wil wijsmaken wordt het gekunsteld.

The Scientist schreef:
Mijn bericht was een reactie op het bericht van TJN, niet van CR
Ik vond het al raar. En ik maar spelfouten zoeken.

Ik versta onder kunst juist dingen die ik graag zelf ontdekt of gemaakt zou hebben, maar waar ikzelf het vermogen niet voor heb.
Zo vind ik bepaalde muziek en schilderijen kunst, andere weer niet.

Het intro van Smoke On The Water van Deep Purple klinkt erg eenvoudig, maar voor mij is dit kunst.
Kom maar eens op zo'n riff die iedereen kent.
Hetzelfde geld voor het begin van Nothing Else Matters van Metallica.

TJN schreef:
Nee.. maar .. de huidige programma's op TV, met name de commerciële zenders.. is dat kunst? Of is dat om de massa in te laten slapen en slapende te houden? ..
Laat me raden.. Nieuwe wereldorde?

chevy93 schreef:
(quote)
Ik vond het al raar. En ik maar spelfouten zoeken.

Ik dacht dat het wel duidelijk was... maar een quoteje had het misschien iets helderder gemaakt

Ontopic:

ja.

Zojuist gebleken.

deric raven schreef:
Muziek is vooral gevoel.
Wat de een emotieloos vind, ontroerd de ander weer.

Even een raar voorbeeld:

Modern Talking heb ik altijd de slechtste act uit de jaren 80 gevonden.
Zette daar vroeger graag de radio voor uit.
Nu luister ik met plezier hun muziek af als ik het op de radio hoor.
Kan er zelfs kippevel bij krijgen.
Dit komt door het gevoel wat het nu oproept.
Mooie tijden uit de jaren 80.
Deric nog als jonge God.

Het blijft een slechte smaak, maar de nostalgie heeft op een prettige manier de overhand.

Ik denk dat dit te maken heeft doordat je de vergelijking maakt met de huidige hitparade en dan valt Modern Talking relatief nog mee. Modern Talking vond ik ook rotzooi evenals die Stock, Aitken & Waterman-producties (en dat vind ik nu nog steeds) maar omdat er nog ergere rotzooi is verschenen (David Guetta-producties bv.) ben je geneigd om (zelfs minder goede) muziek uit jouw tijd rooskleuriger te zien.

In de jaren '70 werd er massaal op Boney M gespuugd (ik vond dat ook niet smaakvol maar sommige nummers vond ik stiekem wel leuk) en nu Duck Sauce op de proppen komt met een goedkope Boney M-sample zeggen ze allemaal "Nou ja, tenslotte was Boney M niet zo slecht".
Volledig eens dat nostalgie een rol speelt bij jouw smaak.

Wat ik draai hangt ook van mijn stemming af. Meestal draai ik rock of (vooral 's avonds) diepgaande singer-songwriters maar soms heb ik ook behoefte aan luchtige hitparadepop (Abba bv.).
Alle muziek is voor mij kunst. Wat niet wil zeggen dat ik alle kunst waardeer.

deric raven schreef:

Ah, je bedoelt deze

deric raven schreef:

Het intro van Smoke On The Water van Deep Purple klinkt erg eenvoudig, maar voor mij is dit kunst.
Kom maar eens op zo'n riff die iedereen kent.

YouTube - ‪Astrud Gilberto - Maria Quiet‬‏

ClassicRocker
deric raven schreef:

Of deze.

http://www.youtube.com/watc...

Over de spiegel die Modern Talking ons zou kunnen voor houden.
Zowel in deric raven, LucM en mezelf zit wellicht nog een frivole puber verscholen
die zich ooit in zijn stoutste dromen een dansgod onder de glitterbol waande.

Als ik You're My Heart You're My Soul terughoor bijvoobeeld, dan kan ik
glimlachen om die jeugdige ijdelheid. Ook al zaten in mijn collectie toen
vooral new wave platen en had ik lak aan sportschoenen en witte vestjes.
Diep in het kruis van de doorsnee 80s puber woonde Don Johnson.

(afbeelding)

Geef het dan toch toe, vrienden.

Woont diep in het kruis van mij en mijn leeftijdgenoten dan Justin Bieber?

Daar kan alleen jij op antwoorden.
Wij wilden stiekem rijp, viriel en cool zijn.

Wat jij en je leeftijdsgenoten in de Justin Bieber spiegel zien, laat ik aan jou over.

TJN
zo sprak ik ook toen ik 16 was.
Maar een visie hebben over kunst? Is dat niet nogal overbodig? Mensen tot schaapdom veroordelen omdat ze naar weet ik veel wat willen luisteren is gewoon pretentieus. Alsof interesse in muziek een vereiste moet zijn om een 'intelligent, kritisch' wezen te zijn. Alsof kunst er überhaupt iets toe doet, laten we niet zeveren, het is puur tijdverdrijf. Ik heb nog nooit naar muziek geluisterd, naar een film gekeken of een boek gelezen met het idee van: tijd dat ik mij nog wat distantieer van die schapen rondom mij.

Ik wens je voorts wel nog een fijne puberteit toe.

ja.. ik jou ook en nog heel veel succes met het selectief lezen want daar blink je in uit.. moet je iets mee doen man

TJN
Laat me raden.. Nieuwe wereldorde?

N

Eh...

Stijn_Slayer

Volkomen logisch toch?

Van wie heb je dit eigenlijk, TJN?

TJN
Ja toch.. hahaha.. gee, wat snel.

TJN
Aah.. gewoon.. hersenspinsels.. probeersels.

Gast
geplaatst: vandaag om 00:20 uur

geplaatst: vandaag om 00:20 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.