Muziek / Algemeen / Valt over smaak te twisten?
zoeken in:
0
geplaatst: 17 juni 2009, 20:03 uur
Klopt. Alle bevers weten.
Maar wat wel het geval is bij hardcore is dat het in veel gevallen meer om het gevoel gaat dat het bij de mensen oproept en in mindere mate om de muziek. Dus dat de saamhorigheid bovenaan staat. Alhoewel men er een adrenaline kick van schijnt te krijgen. Ik heb er ook helemaal niks mee, maar dan heb ik het over de commerciele tracks die ik ken van het genre. Maar verder kan ik moeilijk over hardcore oordelen, als ik hiphop alleen van teevee zou kennen vond ik het ook een erg slechte muziekstijl.
Maar wat wel het geval is bij hardcore is dat het in veel gevallen meer om het gevoel gaat dat het bij de mensen oproept en in mindere mate om de muziek. Dus dat de saamhorigheid bovenaan staat. Alhoewel men er een adrenaline kick van schijnt te krijgen. Ik heb er ook helemaal niks mee, maar dan heb ik het over de commerciele tracks die ik ken van het genre. Maar verder kan ik moeilijk over hardcore oordelen, als ik hiphop alleen van teevee zou kennen vond ik het ook een erg slechte muziekstijl.
0
geplaatst: 17 juni 2009, 20:16 uur
Ik heb dit nummer van The Outside beluisterd of beter gezegd, proberen te beluisteren. Ik kan niet zeggen dat het in dit genre niet goed in elkaar is gestoken maar het doet mij totaal niets : het klinkt te monotoon en te repetitief, te a-melodieus maar vooral te gevoelloos, het klinkt zo mechanisch, bijna niet menselijk meer. Ik kan daar onmogelijk lang naar luisteren en die monotone beat of dreun irriteert mij.
0
stuart
geplaatst: 17 juni 2009, 20:39 uur
Hoe bepaal je of iets goed in elkaar steekt en wat voor kenmerken worden daaraan gesteld? Verder hetzelfde 'oordeel' als LucM betreffende dat nummer (misschien als ik goed aan 'het witte poeder' gesnoven heb op zo'n foute techno/House party
).
).
0
geplaatst: 17 juni 2009, 21:26 uur
stuart schreef:
Hoe bepaal je of iets goed in elkaar steekt en wat voor kenmerken worden daaraan gesteld?
Hoe bepaal je of iets goed in elkaar steekt en wat voor kenmerken worden daaraan gesteld?
Ik denk niet dat zoiets a priori bepaald kan worden.
En toch vallen meer mensen voor The Beatles dan voor pakweg Johnny Hates Jazz.
Wellicht omdat meer mensen The Beatles mooier of beter vinden.
Door de muziek te ontleden die door veel mensen gesmaakt wordt,
kan men wel min of meer "objectieve" criteria ontwikkelen om te meten
of muziek mooier of beter gevonden wordt dan andere muziek.
George Martin maakte eind vorige eeuw een interessante
trilogie (ritme, melodie en harmonie) over de link tussen muziek
en de mens. De "sound" van het menselijk lichaam en onze habitat
echoot door in ons muziek maken. Matchen die twee, dan is
de herkenning (en bijgevolg ook het appeal) groter.
Anecdotisch in de documentaire van George Martin is het moment
waarop hij samen met Brian Wilson aan de mengtafel zit en de vocale harmonieën
van de Beach Boys ontleedt ... Brian zit met grote ogen te kijken en laat zich ontvallen
dat zijn muziek vandaag in de handen van deze grootmeester zoveel
mooier klinkt dan in de jaren 60, toen hij ze zelf opnam ...
0
hdk-nl
geplaatst: 18 juni 2009, 14:42 uur
stuart schreef:
Hoe bepaal je of iets goed in elkaar steekt en wat voor kenmerken worden daaraan gesteld? Verder hetzelfde 'oordeel' als LucM betreffende dat nummer (misschien als ik goed aan 'het witte poeder' gesnoven heb op zo'n foute techno/House party
).
). In ieder geval niet door je er nooit in verdiept te hebben, dat is het punt. Mensen die zich niet ergens in verdiept hebben, hebben vaak de neiging alles over één kam te scheren.
0
stuart
geplaatst: 18 juni 2009, 16:34 uur
Ik vind het verhaal van Dazzler beter. Mensen die een antwoord niet bevalt hebben de neiging die persoon dingen toe te dichten waar ze geen weet van hebben. Verder was het gewoon een open vraag, die Dazzler wél begreep. 

0
geplaatst: 18 juni 2009, 16:55 uur
Het is echter nog steeds zo dat niet iedereen dezelfde echoos bevat en dus met hetzelfde matched, om het zo maar even samen te vatten. Nog steeds lijkt het me dus dat niet kan worden gesteld of de ene muziek mooier is of beter dan de andere, hoogstens dat de ene soort meer appeal zal hebben, doordat meer mensen kennelijk in een overeenkomstige staat verkeren..
0
geplaatst: 22 juni 2009, 19:25 uur
hdk-nl schreef:
Ik weet niet of je het wel door hebt hoe je zelf zit te redeneren maar dingen bij voorbaat al uitsluiten vind ik een beetje simpel.
Maar goed
YouTube - The Outside Agency - The Machine Of Death (Parts 1, 2 and 3)
(En helemaal uitluisteren hè!)
Het kan je ding niet zijn, maar ga niet zeggen dat het niet goed in elkaar steekt. Dit doet kwalitatief echt niet onder voor de gemiddelde techno of dnb plaat.
Ik wil verder ook niks verdedigen of wat dan ook, het enige wat ik zeg is je moet niet alles over één kam scheren.
Alle Nederlanders zijn gierig!
Ik weet niet of je het wel door hebt hoe je zelf zit te redeneren maar dingen bij voorbaat al uitsluiten vind ik een beetje simpel.
Maar goed
Het kan je ding niet zijn, maar ga niet zeggen dat het niet goed in elkaar steekt. Dit doet kwalitatief echt niet onder voor de gemiddelde techno of dnb plaat.
Ik wil verder ook niks verdedigen of wat dan ook, het enige wat ik zeg is je moet niet alles over één kam scheren.
Alle Nederlanders zijn gierig!
Je hebt me niet overtuigd, wat een hoofdpijn herrie. Maar ik moet er wel een piepkleine kanttekening bijplaatsen; het klinkt wel al ietsje pietsjes beter dan de hardcore die mijn vrienden wel eens draaien. Dat is voornamelijk Korsakoff, Outblast en al die troep.
0
Ssscht...
geplaatst: 26 juni 2009, 14:49 uur
Hehe, ik heb hierover dit jaar een vak gehad (ik studeer kunstwetenschappen). Was best interessant. Het was kunstfilosofie en het ging o.a. over wat goede smaak is. Mensen die hierin geïnteresseerd zijn kan ik Hume's "Standard of Taste" en Kant's "Kritiek der Urteilskraft" aanraden.
Verder geloof ik ook dat er zoiets bestaat als goede smaak, want kan je wel zomaar zeggen dat pakweg "heb je even voor mij" van Frans Bauer beter is dan de Mattheus-passie van Bach? Ik denk dat de meeste mensen wel ergens aanvoelen dat er iets scheelt aan zo'n uitspraken. Zo kan je ook niet zomaar zeggen dat je zoontje van 4 beter kan schilderen dan Rembrandt. Net zoals mensen die zeggen als ze een Mondriaan zien "dat kan ik ook" de bal er volledig naast slaan en vergeten hoe ongelofelijk Mondriaan's composities wel zijn, hetgeen mensen die zelf met kunst bezig en bv. zelf schilderen dat wel zullen inzien. Betekend dat dat we in een smaak-dictatuur moeten vervallen? Nee, tuurlijk niet
. Maar er zijn wel degelijk mensen die een beter gehoor hebben en een meer onderbouwde muzikale kennis en aldus een meer gegronde mening kunnen geven en meer nog, kunnen voorspellen welke muziek de tands des tijds overleven zal. Dat weerhoud er ook niemand van te luisteren naar wat hij of zij graag hoort.
Hoe dan ook, het is een bijzonder boeiend onderwerp waar je voor de rest van je leven over kan blijven nadenken en steeds nieuwe invalshoeken over kan vinden.
Verder geloof ik ook dat er zoiets bestaat als goede smaak, want kan je wel zomaar zeggen dat pakweg "heb je even voor mij" van Frans Bauer beter is dan de Mattheus-passie van Bach? Ik denk dat de meeste mensen wel ergens aanvoelen dat er iets scheelt aan zo'n uitspraken. Zo kan je ook niet zomaar zeggen dat je zoontje van 4 beter kan schilderen dan Rembrandt. Net zoals mensen die zeggen als ze een Mondriaan zien "dat kan ik ook" de bal er volledig naast slaan en vergeten hoe ongelofelijk Mondriaan's composities wel zijn, hetgeen mensen die zelf met kunst bezig en bv. zelf schilderen dat wel zullen inzien. Betekend dat dat we in een smaak-dictatuur moeten vervallen? Nee, tuurlijk niet
. Maar er zijn wel degelijk mensen die een beter gehoor hebben en een meer onderbouwde muzikale kennis en aldus een meer gegronde mening kunnen geven en meer nog, kunnen voorspellen welke muziek de tands des tijds overleven zal. Dat weerhoud er ook niemand van te luisteren naar wat hij of zij graag hoort.Hoe dan ook, het is een bijzonder boeiend onderwerp waar je voor de rest van je leven over kan blijven nadenken en steeds nieuwe invalshoeken over kan vinden.
0
geplaatst: 26 juni 2009, 16:30 uur
en een meer onderbouwde muzikale kennis en aldus een meer gegronde mening kunnen geven
Wat gaat over de techniek, iets wat bitter weinig met mooi/smaak te maken heeft. Of hoeft te hebben, sommigen vinden het blijkbaar wel belangrijk, maar het blijft een persoonlijk criterium.
kunnen voorspellen welke muziek de tands des tijds overleven zal
Populariteit is al helemaal geen garantie voor smaak of kennis van zaken.
0
Ssscht...
geplaatst: 26 juni 2009, 16:34 uur
Ja Onderhond inderdaad, daar heb je volledig gelijk in. Zeker wat persoonlijke smaak betreft.
Als men het natuurlijk over een zekere algemene consensus heeft dan maken die twee punten - volgens mij - wel een verschil. Dus als het over algemene goede of slechte smaak gaat kan dit wel tellen, persoonlijke smaak jah... dat is wat anders.
Voor een algemene consensus te bekomen spelen natuurlijk wel nog zaken mee zoals gevoel of het hogere, verhevene van muziek/kunst of een kunst-ervaring. En nog veel meer aspecten. En wat die "tand des tijds overleven" betreft, daar gaat het hem niet louter over (kortstondige, misschien erg hevige) populariteit, maar over een appreciatie die universeel is en door de eeuwen heen zoals het in mijn vorig bericht genoemde werk van Bach of in de literatuur bv. Homerus of Shakespeare.
Als men het natuurlijk over een zekere algemene consensus heeft dan maken die twee punten - volgens mij - wel een verschil. Dus als het over algemene goede of slechte smaak gaat kan dit wel tellen, persoonlijke smaak jah... dat is wat anders.

Voor een algemene consensus te bekomen spelen natuurlijk wel nog zaken mee zoals gevoel of het hogere, verhevene van muziek/kunst of een kunst-ervaring. En nog veel meer aspecten. En wat die "tand des tijds overleven" betreft, daar gaat het hem niet louter over (kortstondige, misschien erg hevige) populariteit, maar over een appreciatie die universeel is en door de eeuwen heen zoals het in mijn vorig bericht genoemde werk van Bach of in de literatuur bv. Homerus of Shakespeare.
0
geplaatst: 6 juli 2009, 13:31 uur
hdk-nl schreef:
Maar goed
Maar goed
Jaag er een gitaar in en het wordt al stukken beter!

Voor mij overstijgt dit toch wel de pillenmuziek van de gemiddelde pillenparty.
0
Misterfool
geplaatst: 8 juli 2009, 20:22 uur
op deze site werd er vaak geklaagd over mijn doorgaans lage stemmen bij hiphop albums. hoewel ik nooit de intensie heb gehad om het gemiddelde naar beneden te halen, heb ik na lang wikken en wegen besloten om mijn stemmen bij de rap albums te verwijderen en me voortaan te onthouden van stemmen en commentaar. hiphop is eenvoudig weg(nog niet je weet maar nooit) niet mijn genre. enigste twee uitzonderingen zijn atmosphere(doordat ik daar een review gepost heb) en gorrilaz(3,5*) ik hoop hiermee de situatie opgelost te hebben.
mocht ik een stem overgeslagen hebben dan staat het iedereen uiteraard vrij om daarover een berichtje te sturen
mocht ik een stem overgeslagen hebben dan staat het iedereen uiteraard vrij om daarover een berichtje te sturen
0
Lukk0
geplaatst: 8 juli 2009, 20:34 uur
Daar zie ik eigenlijk niet echt reden toe. Als je iets echt beluisterd hebt en vindt dat je het zo verschrikkelijk vindt dat je er maar een halve ster aan kwijt kunt, moet je vooral stemmen. Als je alleen maar mag stemmen op albums die je goed vindt is het hele idee weg. Lekker laten staan dus, het is alleen prettig als er even een berichtje met uitleg geplaatst wordt, anders wordt het door velen gelijk als een poging het gemiddelde omlaag te stemmen beschouwd.
0
Misterfool
geplaatst: 8 juli 2009, 21:11 uur
lukk0 ik stem natuurlijk nog steeds op albums die ik niet mooi vind. ik stem echter niet meer op hiphop aangezien het voor hiphoppers bijna onmogelijk is bij mij een goede rating te krijgen. om niet het risico te hebben dat ik niet meer geloofwaardig ben haal ik mijn stemmen daar weg. mijn 0,5 stemmen zijn voortaan gereserveerd voor poppulp.
0
geplaatst: 8 juli 2009, 21:24 uur
Dat een genre je meer ligt dan een ander is volstrekt normaal en dat is wel louter een kwestie van smaak. Ik geeft toe dat rock mij meer ligt dan hiphop, wat niet wil zeggen dat er in de hiphop geen goede artiesten zijn. Ik heb enkele hiphop-albums die ik wel goed vind en die heb ik dan ook hoog gequoteerd. Wat ik zeker niet doe is hiphop-albums die over het algemeen slecht beoordeeld worden gaan beluisteren en (laag) quoteren, dat laat ik over aan hiphopliefhebbers. Ik deel mijn lage stemmen uit aan slechte rock of slechte hitparadepop.
0
Father McKenzie
geplaatst: 8 juli 2009, 21:35 uur
Muziek waar ik NIETS mee heb, daar blijf ik gewoon weg. Daar ga je geen anti-stemmen op uitbrengen, daar bewijs je niemand - jezelf in de eerste plaats - een dienst mee.
Van artiesten in genres waarvan ik hou, geef ik enkel punten aan albums die ik heb of ken of heb én ken.
En als daar deerniswekkend slechte dingen tussen zitten, ja, fan of geen fan, als het onding 0.5 verdient (voorbeeld : Two Virgins van John & Yoko) dan krijgt het dat ook van mij.
En ***** geef ik enkel voor platen die me geheel overdonderen, meesleuren en waar uiteraard voor mezelf geen enkel skipnummer op staat.
Maar wàt iemands smaak is, dat is héél persoonlijk. Het ene genre is niet per definitie beter dan het andere.
Schlagermuziek is niet slechter dan jazz om een schoolvoorbeeld te noemen.
En iemand's smaak kan in de loop van zijn leven een behoorlijke bocht en zelfs volledige ommezwaai maken, dat is perfect mogelijk.
Van artiesten in genres waarvan ik hou, geef ik enkel punten aan albums die ik heb of ken of heb én ken.
En als daar deerniswekkend slechte dingen tussen zitten, ja, fan of geen fan, als het onding 0.5 verdient (voorbeeld : Two Virgins van John & Yoko) dan krijgt het dat ook van mij.
En ***** geef ik enkel voor platen die me geheel overdonderen, meesleuren en waar uiteraard voor mezelf geen enkel skipnummer op staat.
Maar wàt iemands smaak is, dat is héél persoonlijk. Het ene genre is niet per definitie beter dan het andere.
Schlagermuziek is niet slechter dan jazz om een schoolvoorbeeld te noemen.
En iemand's smaak kan in de loop van zijn leven een behoorlijke bocht en zelfs volledige ommezwaai maken, dat is perfect mogelijk.
0
Misterfool
geplaatst: 8 juli 2009, 22:17 uur
Father McKenzie schreef:
Muziek waar ik NIETS mee heb, daar blijf ik gewoon weg. Daar ga je geen anti-stemmen op uitbrengen, daar bewijs je niemand - jezelf in de eerste plaats - een dienst mee.
mee eens. ik probeer ook alles met een open-mind te beluisteren maar soms wil het tussen mij en een genre gewoonweg niet boteren. vandaar dat het beter is om voortaan niet meer te stemmen op hiphop.
0
Father McKenzie
geplaatst: 11 juli 2009, 07:26 uur
Er valt over smaak te twisten.
Op de tonen van Chubby Checker's Let's Twist Again!
Of; Twist à Saint Tropez, euh... van Johnny Haliday, peins ik...
Op de tonen van Chubby Checker's Let's Twist Again!
Of; Twist à Saint Tropez, euh... van Johnny Haliday, peins ik...

0
geplaatst: 11 juli 2009, 13:25 uur
Father McKenzie schreef:
Muziek waar ik NIETS mee heb, daar blijf ik gewoon weg. Daar ga je geen anti-stemmen op uitbrengen, daar bewijs je niemand - jezelf in de eerste plaats - een dienst mee
Muziek waar ik NIETS mee heb, daar blijf ik gewoon weg. Daar ga je geen anti-stemmen op uitbrengen, daar bewijs je niemand - jezelf in de eerste plaats - een dienst mee
Waar heb je het in godsnaam over

Laat ik jouw lijst met 0,5 sterren eens doornemen, dan kom ik albums van o.a. deze artiesten tegen,
50 Cent
2 Unlimeted
A*Teens
Atomic Kitten
Boney M
De Smurfen
wat songfestival albums
Frans Bauer
Gordon
Gerard Joling
Marco Borsato
Milk Inc
wat Hitzone verzamel albums
Hakkûh & Flippûh
En dan kan ik nog wel even doorgaan.
Dat zijn allemaal albums waar jij NIETS mee hebt.
Je spreekt jezelf lelijk tegen vriend

0
geplaatst: 12 juli 2009, 22:07 uur
Daar heeft Amicus wel een punt.
Het aantal artiesten dat Father McKenzie 0,5 stemmen geeft, is ongeveer het gemiddelde dat een doorsnee bezoeker van de site in het totaal aan stemmen geeft.
Het aantal artiesten dat Father McKenzie 0,5 stemmen geeft, is ongeveer het gemiddelde dat een doorsnee bezoeker van de site in het totaal aan stemmen geeft.
0
geplaatst: 9 oktober 2009, 22:09 uur
Amicus schreef:
Laat ik jouw lijst met 0,5 sterren eens doornemen, dan kom ik albums van o.a. deze artiesten tegen,
50 Cent
2 Unlimeted
A*Teens
Atomic Kitten
Boney M
De Smurfen
wat songfestival albums
Frans Bauer
Gordon
Gerard Joling
Marco Borsato
Milk Inc
Hakkûh & Flippûh
(quote)

50 Cent
2 Unlimeted
A*Teens
Atomic Kitten
Boney M
De Smurfen
wat songfestival albums
Frans Bauer
Gordon
Gerard Joling
Marco Borsato
Milk Inc
Hakkûh & Flippûh
Goh, ik wist niets eens dat deze "artiesten" een vermelding kregen op deze site. Valt me dat even tegen.

0
geplaatst: 10 oktober 2009, 00:30 uur
Muziek gaan opzoeken omdat je wel denkt dat je het slecht gaat vinden.. tsja, inderdaad wie bewijs je hier in hemelsnaam een dienst mee? Behalve dat je lekker tekeer kan gaan tegen iets wat je niet bevalt. Kan je daar beter gewoon een "irritatie"-topic over openen lijkt me dan al die platen aflopen 

0
geplaatst: 12 oktober 2009, 12:25 uur
Amicus schreef:
50 Cent
2 Unlimeted
A*Teens
Atomic Kitten
Boney M
De Smurfen
wat songfestival albums
Frans Bauer
Gordon
Gerard Joling
Marco Borsato
Milk Inc
Hakkûh & Flippûh
(quote)

50 Cent
2 Unlimeted
A*Teens
Atomic Kitten
Boney M
De Smurfen
wat songfestival albums
Frans Bauer
Gordon
Gerard Joling
Marco Borsato
Milk Inc
Hakkûh & Flippûh
Veelal artiesten of verschijnsels die zo tegen iedereen aan staan te schurken dat er simpelweg geen ontkomen meer aan is, ja.
Dan vind ik een 0,5 wel gepast als iets je ter ore is gekomen!
Sluit je oma op in een zolderkamer met 10 uur lang keiharde thrashmetal en je krijgt iets soortgelijks. (Tenzij je oma smaak heeft, natuurlijk...)
0
Antonio
geplaatst: 12 oktober 2009, 19:07 uur
Als ik van mening ben dat iemand geen smaak heeft, dan gaan we twisten 

0
nobrainer
geplaatst: 12 oktober 2009, 19:14 uur
zolang je respectvol bent tegen de ander en iemand smaak serieus neemt. ik heb niks met hiphop maar dat betekent niet dat een andere muziekstijl beter is om een voorbeeld te noemen
0
geplaatst: 15 juni 2011, 09:28 uur
In Muziek > MusicMeter Live! > Pinkpop:
En jij hebt kennelijk nog nooit van het verschijnsel smaak gehoord
... het is wel erg makkelijk op deze manier op de man te spelen, maar ook wel erg kansloos... beetje snel op je teentjes getrapt..
... ook knap hoe je dat weet te zeggen alleen op basis van wat ik van Hurts vond.
Het maakt me geen drol uit hoe ingewikkeld het in elkaar zit, hoe oed erover is nagedacht, wat voor overgangen erin zitten, en of de performance goed verzorgd is... Het doet me echt totaal helemaal niets, 0,0 emotieoverdracht.
Met 'herhalingsoefening' bedoelde ik dat ze herhalen wat al door anderen is gedaan, niet dat het zelf 'herhalend' zou zijn.

SpeedofSound schreef:
...maar jij hebt duidelijk geen verstand van muziek.
...maar jij hebt duidelijk geen verstand van muziek.
En jij hebt kennelijk nog nooit van het verschijnsel smaak gehoord
... het is wel erg makkelijk op deze manier op de man te spelen, maar ook wel erg kansloos... beetje snel op je teentjes getrapt.. ... ook knap hoe je dat weet te zeggen alleen op basis van wat ik van Hurts vond.
De muziek van Hurts is hogeschool. Over elk geluidje is nagedacht. En de performance was ook goed verzorgd. Zit ingewikkelder in elkaar dan jij denkt. Misschien moet je op muziekles op het op juiste waarde in te kunnen schatten. En herhaling? Juist niet, heb je weleens op die overgangen gelet in die nummers?
Het maakt me geen drol uit hoe ingewikkeld het in elkaar zit, hoe oed erover is nagedacht, wat voor overgangen erin zitten, en of de performance goed verzorgd is... Het doet me echt totaal helemaal niets, 0,0 emotieoverdracht.
Met 'herhalingsoefening' bedoelde ik dat ze herhalen wat al door anderen is gedaan, niet dat het zelf 'herhalend' zou zijn.
SpeedofSound schreef:
....want Nederlanders hebben over het algemeen weinig smaak.
....want Nederlanders hebben over het algemeen weinig smaak.

* denotes required fields.