MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Wat is er mis met de 80's ?

zoeken in:
perfume schreef:
Maar er is nauwelijks een decennium geweest dat zoveel underground bands kende als in de 80's.

De 00's.

perfume
Klopt wel. Nu heb je ook nog veel bandjes die in de underground actief zijn. Alleen kwam in de jaren 80 ook veel vernieuwing vanuit die underground.De hoeveelheid aan vernieuwende bands die daar uit voortkwam was in tegenstelling tot deze tijd wel ongekend en uitzonderlijk.

Koenr schreef:
(quote)

De 00's.

Zeggen dat de bands van de jaren '80 superieur zijn aan de bands van de andere decennia is al even onzinnig als beweren dat de underground typisch jaren '80 was. Natuurlijk waren er vernieuwende bands in de jaren '80 (U2, the Cure), maar ook in de andere decennia.

Underground of het clubcercuit is al even oud als de muziek zelf. Dat er nu meer underground is komt enkel en alleen omdat er meer mogelijkheden zijn om muziek te maken en omdat wij met meer zijn op aarde. ALLE bands zijn gestart in het undergroundcercuit en het zijn de meest vernieuwende bands met de meeste doorzetting die dit circuit ontstijgen en doorbreken. The Beatles waren ruim 5 jaar lang underground alvorens ze een wereldband werden. U2 en the Cure begonnen in 1976 kregen pas in de jaren '80 wereldwijde erkenning. De grunge bloeide plaatselijk in Seatle sinds half jaren '80 om dan in 1991 door te breken via Nirvana en Pearl Jam.

De opnametechnieken verbeterden in de jaren '80, inderdaad, maar tevens konden mankementen beter gemaskeerd worden. Tegenwoordig kan men zelfs iemand die zo vals als een kat zingt, nog goed doen klinken. In de jaren '60 en mindere mate de jaren '70 waren de technieken beperkter, vandaar dat de muziek in die periode natuurlijker en eerlijker klonk.

Toonaangevende bands zijn er ik elk decennia geweest sinds de jaren '60. In de jaren '60 waren dat the Beatles, Rolling Stones, the Kinks, the Doors, the Who, Jimi Hendrix Experience ..., in de jaren '70 Led Zeppelin, Pink Floyd, Queen, Abba, Roxy Music, Fleetwood Mac ... In de jaren '80 U2, Simple Minds, the Cure, Talking Heads ... in de jaren '90 Nirvana, Pearl Jam, Radiohead ... enz.

De meeste vernieuwingen kwamen er al in de jaren '60 en in mindere mate de jaren '70. The Stooges eind jaren '60 waren de eerste (ondergrondse) punkband, in 1977 brak de punk wereldwijd door, waaruit de new wave (of postpunk of gothic) ontstond (Joy Division bv.). Folk bestond al lang voor de popmuziek, maar werd door Bob Dylan in de jaren '60 gepopulariseerd. Er werd lang voor de jaren '80 met electronica geëxperimenteerd door o.a. Kraftwerk, Vangelis, Brian Eno en zelfs George Harrison. Ook de term "Avant Garde" is ouder dan de popmuziek. Metal ontstond eind jaren '60, begin jaren '70 met bands als Black Sabbath en Judas Priest (onder invloed van o.a. Led Zeppelin) die dan weer invloed hadden op AC/DC en later Metallica, Slayer enz.

Ik heb de jaren '70, '80 en nadien bewust meegemaakt en de popscène gevolgd, zowel de hitparade als de meer "alternatieve" muziek en in iedere periode werd goede muziek uitgebracht. Al moet je naarmate de jaren vorderen de betere muziek steeds minder gaan zoeken in de hitparade. Maar in de jaren '80 was de hitparade nog redelijk toonaangevend wat nu nauwelijks het geval is. Michael Jackson had in de jaren '80 de meeste hits, gevolgd door Prince en Madonna. Zijn dat acts die totaal onbelangrijk zijn?

Muzikaal vind ik dat redelijk onbelangrijke acts inderdaad.. op het gebied van imagebuilding en jezelf bombarderen tot superster waren ze wel vrij uniek, maardat heeft weinig met muziek van doen.
De wortels van bands als de Pixies hoor ik al vrij duidelijk terug in de Wipers, Wire en anderen.. een band waaruit Nirvana is ontstaan. De roots waren echter eind jaren 70/ begin 80 al gelegd. Wat betreft new wave: het was weliswaar een stroming voortvloeiend uit punk, maar niet zoals de Stooges die maakten Stooges putten toch wel veel uit traditionele riffs en akkoorden, de punk en wat daaruit voortvloeide had veel meer wortels in britse muziek en militaristische marsmuziek. Als voedingsbodem kun je dan nog eerder de Velvet Underground noemen. Ritmes hielden zich niet langer aan de vierkwartsmaat, de stoffige bluesakkoorden (waardoor veel jaren 70 bands erg op elkaar lijken) werden weggedaan en er zat gewoon meer inventiviteit in de nummers, vooral veel sfeer ook (al dan niet door synths). De metal begon ook meer invloeden toe te laten en werd gewoon harder en scherper, niet zo "gezellig" zoals die hardrockbands uit de jaren 70. En godzijdank wat mij betreft. Ik hoef niet perse zo'n meehos gevoel te hebben bij muziek. Vandaar dat ik de jaren 80 altijd als een stap zal blijven ervaren naar een harder, scherper en zuiverder geluid. Nog los van de invloed op de sublieme electronica acts van de laatste 10 jaar (allemaal geworteld in de industrial namelijk). Ik ben het er dus ook wel mee eens dat er in de jaren 00 prima muziek wordt gemaakt, maar vooral in de underground en op het gebied van electronica

Mja, de acts die LucM noemt lijken me nu niet direct de meest vernieuwende acts, maar wel de acts die die vernieuwing voor een breed publiek toegankelijk hebben gemaakt.

En over de 80's:

Zoals de imitatie van Marijke Hellwegen ooit zei in een koefnoensketch, alwaar zij arme kindertjes op de vuilnisbelt botox inspoot.

'Is uw werkwijze wel ethisch?'

'Eighties? Nee, ben je gek, juist heel modern!'

Casartelli (moderator)
Lukas schreef:
Zoals de imitatie van Marijke Hellwegen ooit zei in een koefnoensketch, alwaar zij arme kindertjes op de vuilnisbelt botox inspoot.

'Is uw werkwijze wel ethisch?'

'Eighties? Nee, ben je gek, juist heel modern!'

Bands als U2, Simple Minds, the Cure, Talking Heads en Joy Division (die in de jaren '70 ontstonden) zijn toch wel zeer belangrijk in de 80's, evenals iemand als Prince.

Ritmes die niet langer bestonden uit de traditionele vierkwartsmaat werden toch eerder toegepast door vele progrockbands door bv. Pink Floyd, Yes, Genesis, Queen en Roxy Music wier muziek alsmaar complexer werd. De punk anno 1977 was een reactie daartegenover en wilde de eenvoud terug in de muziek, net zoals de ondergrondse punk eind jaren '60 een reactie was op de toen overheersende hippiecultuur.

De new wave haalde inderdaad zijn invloeden uit Velvet Underground alsook the Doors (2 belangrijke bands uit the 60's). Vele gitaarbands in de jaren '80 die toen als underground of alternatief gecatalogeerd werden, te beginnen met R.E.M. (VS) en the Smiths (GB) waren een reactie tegen de synthipop en dance die de jaren '80 beheersten. Nadien ontstonden er, vooral in de VS, nog meer gitaarbands als Pixies en Sonic Youth die hun wortels hadden in de jaren '60-bands, waaruit de grunge-scène ontstond waar de (traditionele) gitaarrock gecombineerd werd met de instelling van de punk en new wave.

Beetje simpel gezegd dat dingen eerder werden toegepast, die ritmes uit de progrock leken niet echt op de rare haakse ritmes van de Neubauten, de tribals van JD en The Cure of de tegentonen van Coil.. Die muziek lijkt in niets op progrock of op de Stooges. Ik kan dus wel stellen dat er iets meer is gebeurt dan het simpelweg doorevolueren. Iets dat ik wel veel meer over de overgang van de 60s naar de 70s kan zeggen, dat was nog allemaal erg gitaar-georienteerd en grotendeels dezelfde blues vierkwartsmaat.. zelfs bij Roxy Music of Bowie hoor je die nog teveel terug helaas.
Sonic Youth keek behalve de psychedelica uit de 60s ook erg naar de punk en postpunk, ook erg te horen trouwens. De Pixies hebben meerdere dingen letterlijk gejat van de Wipers en ook de vroege Wire, punk en postpunk dus
Maar iedereen heeft zijn/haar eigen favoriete decennium, al dan niet vanwege nostalgie.. ik vind op de keeper beschouwd de jaren 80 op het gebied van muziekontwikkeling in elk geval geen zak onderdoen voor decennia ervoor of erna, integendeel!

Mooi gezegd orbit!....met nadruk op "integendeel".

De favoriete decennia worden inderdaad door nostalgie bepaald. In de jaren '70 werden de jaren '50 vereerd door fifties-nostalgici, in de jaren '80 waren het de jaren '60 die als heilig werden bestempeld (hierdoor heb ik bands als the Doors, the Velvet Underground alsook veel soul ontdekt), in de jaren '90 waren de jaren '70 de favoriete decennium van velen en nu is het de jaren '80.
Over 20 jaar zullen velen spreken over de toffe muziek van de jaren '00.

De jaren 80, wat een fantastisch decenium (zie top10)

En de 70's mogen er ook zijn, maar die komen net steeds op de 2de plaats.

En de jaren 90, dan geraakten we in een diepe put. Hopelijk geraken we er ooit terug uit. Tzal niet meer voor dit decenium zijn. (wat een kutdecenium, de 00 )

Maar de jaren '10 komen er aan. We zien wel wat het worden zal (ben alvast curieus)

In de jaren '10 zullen dan vele bands teruggrijpen naar de grunge van Nirvana en Pearl Jam of de Britpop van Oasis of Blur. Hopelijk wordt dan die euro-house, gabber en die boysbands over het hoofd gezien.

perfume
LucM schreef:
Zeggen dat de bands van de jaren '80 superieur zijn aan de bands van de andere decennia is al even onzinnig als beweren dat de underground typisch jaren '80 was.

Waar beweer ik dat dan beste man! Ik zeg alleen dat er in de jaren 80 veel vernieuwende muziek en bands zijn voortgekomen uit de toenmalige underground scene! Meer niet Maar er zijn nog steeds veel mensen die blijven volharden dat alles al gedaan is in de jaren 60 en 70! En dat is een volstrekte vergissing en ontkenning van de feiten!

De eighties: Wat een fantastisch decennium alles werd vervolmaakt dat in de jaren 50, 60, 70 werd gecreëerd; maar met die first generation synths werd dit tot een hoger plan, ja zelfs dimensie getild. De sound die The Beatles maar niet echt tot vorm konden kneden werd zomaar ineens door pakweg OMD, A Flock of Hairgel, Polyphonic Size tot Wagneriaanse hoogtes gebracht met al die nieuwe, vooruitstrevende Casio'tjes en Fairlights. Ze namen hun job wel serieus$$ .

perfume
Alweer zo'n Jesus-hippie die hier even de 80's belachelijk maakt! Lekker makkelijk. The Beatles zijn de meest overschatte band ooit! Hun beste album vind ik hun minst verkochte! (hahaha) Maar er zijn altijd mensen die blijven volharden in het verre opgedroogde verleden! Tja het blijft moeilijk om verstokte en vastgeroeste ego's te overtuigen!

LucM schreef:
In de jaren '10 zullen dan vele bands teruggrijpen naar de grunge van Nirvana en Pearl Jam of de Britpop van Oasis of Blur. Hopelijk wordt dan die euro-house, gabber en die boysbands over het hoofd gezien.

Het zullen ook de jaren zijn dat ik verwacht dat bepaalde mensen zullen stoppen met muziek maken...

Vergelijk deze video uit 1980!

Met een uit 2007. Dio's voorhoofd is kaal. Z'n hals zit vol rimpels. Op bepaalde strofes lijkt het alsof ie z'n woorden moet inlikken of ie anders ademtekort heeft. Die mens heeft ook al een leeftijd van 66 jaar. Ik zie hem niet nog eens 10 jaar voort doen!
live in 2007

Andere artiesten die er mee gaan moeten kappen wegens hetzelfde. We gaan nog verschieten. Stel u voor: u wordt wakker en ze berichten: Mc Cartney dood! B. Dylan dood ! Ozzy dood! Keith richards dood ! Halford dood ! Dio dood!, ... Mag er niet aan denken (Ze kunnen natuurlijk allemaal 90 worden en doordoen tot hun 80ste, maar toch: Rockers leven niet lang maar wel gelukkig !)

Daarnaast denk ik niet dat 'zooi' verjaagd gaat kunnen worden. Commerciele rotzooi zal steeds bestaan.
Daarnaast hoop ik wel dat oude waarden terug gaan komen. Maar tzal niet met de oude artiesten zijn (reunion-optredens en dat wel, maar echte nieuwe trentstetters?)

We zie wel of het iets wordt, ofdat het even interessant wordt dan een zak vol geknipte teennagels.

Het enigste relevante eighties-nummer is Born in the 50's van The Police Say no more

perfume
Verdiep je eens in de jaren 80 beste Jesus!

Heb je nou nog niet door dat die gozert nogal bezopen is?

perfume
Ik weet het niet Floyd! Ik kan niet in zijn smoel kijken! Desalniettemin blijft het hier een herhaling van zetten! De meesten blijven ontkennen dat de jaren 80 minstens zo belangrijk waren als de hooggeprezen 60's. Wat mijns inziens een vergissing is! Ik ben het met orbit eens er is geen decennium geweest dat zoveel invloed heeft gehad op de pop/rock muziek als de 60's en 80's! Het is jammer dat dit nog steeds niet wordt erkend. Maar de geschiedenis zal het wel uitwijzen! En.....het heeft niets te maken met nostalgie!

Het is maar net waar je veel van kent, volgens mij. Jij bent goed thuis in de 80s, logisch dat je daar dan veel meer van kent en die hoger aanslaat dan andere decennia. Bovendien borduren de nieuwe bands waar je van houdt voort op het geluid dat je zo aanspreekt.

De 80s waren een zeer belangrijk decennium voor hiphop en dance, maar zie ik toch ook vooral voortzettingen van muziek uit de jaren '60 en '70.

Overigens zal het me allemaal een zorg zijn: ik vind alle decennia de moeite waard en vind overal wel muziek waar ik van kan houden.

perfume
Ik ben opgegroeid in de 70's. En als ik al die platen uit die tijd ook nog moet toevoegen aan mijn albumlijst dan ben ik wel even bezig! Neemt niet weg dat er hele goede muziek is gemaakt in de 70's voornamelijk door Roxy en David Bowie wat mij betreft. Maar het categorisch belachelijk maken van de 80's stoort mij. Het is niet alleen hiphop en dance dat de klok sloeg in de 80's. Integendeel. Veel meer nog Postpunk en New Wave, Industrial, Avant Garde en Electro. Jammer dat velen de invloed van deze muziekstromingen en vernieuwingen van de 80's nog steeds niet willen erkennen.

@ perfume

Ik heb de 70's én de '80 effectief meegemaakt steeds de popscène in die periode gevolgd en ik heb mij in de jaren '80 ook verdiept in de popmuziek van de jaren '50 en '60.

De meeste vernieuwingen in de popmuziek ontstonden reeds in de jaren '60 en '70. In de jaren '60 onstond er de beat of rock, de soul, folkrock, jazzrock, punkrock, hardrock, symforock, psychedelica, de ska en reggae. In de jaren '70 de glamrock, funk, dance/disco, metal. Elektro was er reeds in de jaren '70 met o.a. Kraftwerk, Jean-Michelle Jarre en Vangelis. In de jaren '80 werd elektro gepopulariseerd door bands als Depeche Mode en Human League. Postpunk of new wave was er ook in de jaren '70 : U2, the Police, the Cure en Joy Divison startten hun carrière rond 1976-1977. In de jaren '80 werd new wave door het grote publiek opgepikt.
Avant garde was er toch vooral in de jaren '70 met de eerder genoemde acts als David Bowie en Roxy Music, terwijl Frank Zappa, Mike Oldfield, Can, Brian Eno en ook Pink Floyd in de jaren '70 experimentele muziek uitbrachten.

In de jaren '80 waren het de gitaarbands als R.E.M. en the Smiths die als alternatief werden bestempeld, hoewel ze teruggrepen naar de jaren '60. Zowat alle bands vanaf de jaren '80 combineren verschillende stijlen die eerder werden gecreëerd, zoals de grunge, britpop en trashmetal daar voorbeelden van zijn.

Ik ben het totaal niet eens dat the Beatles de meest overschatte band zijn al vind ik die verering (álle verering trouwens) belachelijk. The Beatles stonden aan de wieg van nu pop en rock worden genoemd, zonder hen zou de muziekwereld veel saaier zijn. Bovendien hebben ze jarenlang in het clubcercuit voor een appel een een ei moeten spelen alvorens door te breken en dat tegen de stroom in. Het zijn de huidige gehypte bands die overroepen zijn zoals Arctic Monkeys en the Kooks. Zelf vind ik hun muziek wel goed, maar om ze meteen met the Beatles te vergelijken, dat slaat totaal nergens op.

In elk decennium werd goede muziek gemaakt, maar de meeste vernieuwingen waren al doorgevoerd in de jaren '60 en '70.

Dance, industrial, electro, hiphop, crossover (faith no more, red hot chili peppers), new wave en synthpop... om even wat stromingen te noemen die in de jaren 70 echt niet bestonden
Daarnaast was de metal van Ozzy of Slayer er toch echt een andere dan die zompige bluesrock van de jaren 70, daar zijn de bluesroots zo goed als helemaal van verdwenen godzijdank! Dus er is weer eens een schromelijke onderschatting van de jaren 80 hier en een overschatting van die kampvuurdecennia ervoor
Jaren 70? Voortborduren op de klank van de jaren 60, krampachtig hippiegeluid (Eagles ed) terwijl het onecht en nep klonk. Enige echte vernieuwingen? Disco en punk/ska.. en de oervormen van postpunk ja. Psychedelica, progrock? Allemaal al in de jaren 60 gedaan, De jaren 60 zijn van die twee dan ook het enige echt vernieuwende decennium, maar dat lijkt me logisch, aangezien de rockmuziek toen pas echt is ontstaan

Hiphop, synthpop, electro bestonden ook al wel in de jaren '70 hoor.

Wel de aller primitiefste vormen natuurlijk.. Zo geredeneerd is er in geen enkel decennium ooit wat nieuws bijgekomen

Verder kan het me niet eens zoveel schelen of iets nou wezelijke vernieuwing is of niet, ik hoor geen enkele band uit de jaren 70 die ook maar in de verte lijkt op mijn favoriete bands uit de jaren 80.. en dat lijkt me toch belangrijker dan te zeggen of ze sommige gitaartruukjes wel eens hebben overgenomen van een obscure act uit ' 74 oid. Het geluid van de meeste bands in de jaren 80 is radicaal anders dan dat van de jaren 70, dat lijkt me veel essentieler voor de discussie.

Even een kleine correctie op mezelf: het scherpe en stoere gitaargeluid was natuurlijk al wel in de jaren 70 ontstaan met Van Halen.. ik zat er net aan te denken. Daarna is de metal pas echt metal geworden.

thejazzscène
Duran Duran? Ongetwijfeld dat er hier zijn die deze '80's muziekgroep de hemel in prijzen. Terecht?
Voor mij is de waarde in de '80 vooral te vinden in de New Wave stroming. Artiesten gaan eerder obscure muziek maken. Dat leidt dan tot Body Music en voorlopers van het Electrogenre. Dit is een grote muze geweest voor artiesten begin jaren '90. Ze zijn enkel niet bijzonder bekend door het undergroundkarakter.

Gast
geplaatst: vandaag om 16:19 uur

geplaatst: vandaag om 16:19 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.