MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival

zoeken in:
Cerclezot schreef:

Het interview in de Wereld draait door was echt heel slecht. Het commentaar bij België was dat het heel erg leek op de winnaar van vorig jaar. Niet moeilijk als je een fragment toont waarin ze het winnend lied covert .

DWDD is altijd negatief over het Songfestival, terwijl ze er helemaal niets van snappen. Het interview was inderdaad echt tenenkrommend.
Niemand die ook maar het nummer van vorig jaar herkende toen Laura het coverde... Er werd zelfs gezegd 'de liedjes zijn bekend', terwijl die Finse ook een cover zong.

Martial
Edgar18 schreef:
Met het goede liedje kan bijna iedereen zo'n festival winnen.

Waylon kan zuiver zingen en zwoel in de camera kijken, het goede liedje erbij en hij doet gewoon mee bij de bovenste tien.

Wat is dan een goed liedje?

Je moet ook afwijkend durven zijn buiten de doorsnee songfestivalnummers, zie de laatste 2 jaargangen met Oekraïne en Portugal en goed zingen is allang geen graadmeter meer op een Songfestival laat staan "zwoel" in een camera kijken, wat een onzin zeg.

Martial schreef:
Wat is dan een goed liedje?
Volgens mij geef je zelf het antwoord. Volgens jou maatstaven is onderscheidend zijn de crux tot succes. Het zou kunnen. The Common Linnets (he daar is Waylon weer!) kwamen ook ver met een wat aparter liedje.

Blijft mijn punt dus fier overeind, het draait allemaal om het liedje.

Waarom is de keus voor Waylon eigenlijk pure armoe? Ik vind iemand veroordelen nog voordat er een liedje en een act is eigenlijk dichterbij pure armoe komen....

Edgar18 zegt het al. Nederland stuurt bijna altijd kwalitatief goede zangers/zangeressen, zeker in vergelijk met wat andere landen sturen. Het is geen garantie voor succes.

Voorheen was een maffe act dat wel en gelukkig is dat nu klaar en scoren afwijkende, kwalitatief meer gedurfde nummers beter (voor wat betreft Songfestival maatstaven dan). Een reden waarom The Common Linnets ver kwamen, mede met hulp van het goed in beeld brengen (de 'zwoele blikken' van Ilse en Waylon).

Nederland is er een ster in om suffe doorsnee deuntjes te kiezen, en dan helpt de zang er echt niet bij en dan maakt het gewoon niet uit wie je stuurt.

Wat wel helpt in het geval van iemand als Waylon is dat we nu al op voorhand 'reclame' krijgen omdat iedereen nog wel weet wie de Common Linnets waren. Een beetje meer buzz vooraf op fansites en dergelijke is altijd meegenomen, ook al is het geen garantie voor winst blijkt elk jaar weer.

Dat de man arrogant is en over het paard getild en weet ik het wat. Ach. Salvador Sobral kon er ook wat van
Mijn smaak is het niet en zijn muziek ook niet echt, dus ik hoop toch op een opvallende keuze, maar ben er een beetje benauwd voor. Een Douwe Bob part 2 zie ik een beetje aankomen, die ging ook voor de winst en deed het niet beroerd maar zijn nummer was gewoon te flets waardoor hij net die top 10 niet kon halen.

Ondanks zijn arrogantie heb ik eigenlijk wel vertrouwen in Waylon

Martial
Edgar18 schreef:
(quote)
Volgens mij geef je zelf het antwoord. Volgens jou maatstaven is onderscheidend zijn de crux tot succes. Het zou kunnen. The Common Linnets (he daar is Waylon weer!) kwamen ook ver met een wat aparter liedje.

Blijft mijn punt dus fier overeind, het draait allemaal om het liedje.

Waarom is de keus voor Waylon eigenlijk pure armoe? Ik vind iemand veroordelen nog voordat er een liedje en een act is eigenlijk dichterbij pure armoe komen....

Over The Common Linnets denk ik toch wel dat Ilse de Lange daar meer de scepter zwaaide dan Waylon en het lied en de act viel op omdat het afweek van de rest.

Het is dat we te maken hadden met dat vreselijk wurstenbroodje anders had Nederland gewoon gewonnen dat jaar natuurlijk.

En zo zijn er meer voorbeelden te noemen zoals een Secret Garden of een Lordi dat toch ook geen "typische" Songfestivalliedjes zijn.

De armoe over Waylon vind ik de keus voor de artiest zelf, er zullen waarschijnlijk geen "grote" namen interesse hebben gehad om mee te doen aan het ESC en over het liedje kan ik natuurlijk niet oordelen dat doe ik pas als ik het gehoord heb en mocht het een 'wereldnummer' zijn ben ik de eerste om dat toe te geven

Laat ik het zo zeggen: Tot nu toe vind ik The Common Linnets veruit het beste dat Waylon ooit gedaan heeft en dat was, zo weten we inmiddels, veel meer een project van Ilse Delange. Van alles wat ik verder ooit van Waylon heb gehoord of gezien ben ik totaal niet onder de indruk. Ik ben dus sceptisch, maar laat me, net als anderen hier, graag overtuigen door het liedje.

Onweerwolf
Volgens mij heeft Waylon, uitgezonderd een beetje kwijlend in de microfoon hijgen op het podium, helemaal niets toegevoegd aan 'Calm after the Storm'.

Moet trouwens ook wel toegeven dat ik het een beetje een saaie keuze vind. Ik heb zo langzamerhand eigenlijk vooral zin in of echt edgy (voor songfestivalbegrippen) of echt alle-registers-open spektakel (tegen de trend in).

tnf
starbright boy schreef:
...of echt alle-registers-open spektakel (tegen de trend in).

Tja, misschien willen de Toppers nog een keer.

Onweerwolf
starbright boy schreef:
Moet trouwens ook wel toegeven dat ik het een beetje een saaie keuze vind. Ik heb zo langzamerhand eigenlijk vooral zin in of echt edgy (voor songfestivalbegrippen) of echt alle-registers-open spektakel (tegen de trend in).

Precies, dat!

Onweerwolf
Vanmiddag is trouwens het 15e JESC. Volgens mij maakt Nederland dit jaar best een behoorlijke kans. Op zich zijn Wit-Rusland en Rusland beter qua performance maar het liedje van Nederland is gewoon leuker. Malta vind ik ook leuk (zou de 3e winst in 5 jaar zijn) en Ierland is een outsider met het meest alternatieve liedje.

Maar goed, JESC is vaak heel erg moelijk te voorspellen, ik heb het maar zelden goed.

Toch een voorspelling:

1. Wit-Rusland
2. Nederland
3. Malta

Onweerwolf
Ze doen een proef dit jaar met stemmen via Internet.

Tot dusverre een flinke fail aangezien ik de website niet meer kan laden sinds 3 seconden nadat de stemming is geopend.

Onweerwolf
En gewoon niet kunnen stemmen.

Nederland 4e! Popular vote zelfs gewonnen, 'vakjury's' dus wat minder.
Spannende stemming hoor.

Onweerwolf
Ja, was inderdaad erg spannend.

Rusland won terecht met de beste performance.

Georgië en Australië waren beiden ook zeer goed gedaan maar toch wat saaiere liedjes. Gelukkig was de public vote het eens met mij voor wat betreft Nederland en Malta. Het liedje van Wit-Rusland is wellicht iets te moeilijk voor kinderen denk ik met de onderkoelde technobeats maar bij mij wel favoriet en toch nog hoog in de eindstand.

Sowieso verder een erg professionele show dit jaar. Slechts enkele erg slecht uitgevoerde acts met valse zang, dat is meestal veel meer het geval en de regie van Georgië was absoluut bovengemiddeld. Als die ooit het grote ESC mogen doen dan zit dat wel goed.

De namen voor Melodifestivalen zijn bekend.

Ik kijk vooral uit naar Kamferdrops omdat ze deze zomer een leuke single hadden met Jag trodde änglarna fanns

Nu toch iedereen met top 2000 lijstjes en allerlei andere in de weer is kan deze er ook nog wel bij:

ESC Top 250 2017 – Songfestival.be

De Mijne:

http://i63.tinypic.com/30ua8ns.png

Mijn lijstje is ook al opgestuurd:

12 Salvador Sobral - Amar Pelos Dois
10 Jan Johansen - Se På Mig
8 Brainstorm - My Star
7 Amina - Le Dernier Qui A Parlé
6 Ruth Jacott - Vrede
5 Frida Boccara - Un Jour, Un Enfant
4 Alice & Franco Battiato - I Treni Di Tozeur
3 Silje Vige - Alle Mine Tankar
2 One More Time - Den Vilda
1 Drubovacki Trubaduri - Jedan Dan

Kortom veel gelijkenissen tussen jouw en mijn lijstje. Al denk ik dat onze favorieten weinig kans hebben om hoog te scoren. Ik zit op facebook ook in een groep van jonge Songfestivalfans en zo wat ieder lijstje bevat enkel nummers van de laatste 5 jaar.

Deze roddel is ook wel leuk. Zou wel fijn zijn als het waar wordt.

Cerclezot schreef:
ieder lijstje bevat enkel nummers van de laatste 5 jaar.

Ik zag op het Songfestivalweblog in Nederland dat er mensen schreven niet eens meer in te sturen omdat er toch alleen maar nieuwe nummers de lijst haalden.

Kijk ik naar mijn eigen lijst dan halen de echte ouwetjes het ook niet.

De top 10 van de 2016 editie:

1.Loreen – Euphoria (Zweden 2012)
2.Il Volo – Grande Amore (Italië 2015)
3.Sergey Lazarev – You are the only one (Rusland 2016)
4.Jamala – 1944 (Oekraïne 2016)
5.Sertab Erener – Everyway That I Can (Turkije 2003)
6.Poli Genova – If love was a crime (Bulgarije 2016)
7.Pastora Soler – Quédate conmigo (Spanje 2012)
8.Måns Zelmerlöw – Heroes (Zweden 2015)
9.Marija Šerifović – Molitva (Servië 2007)
10.Conchita Wurst – Rise Like a Phoenix (Oostenrijk 2014)

Tja, dan snap ik de kritiek wel.

Ik had Ruth ook in mijn top 10, maar uiteindelijk toch voor Joëlle gegaan, nu denk ik dat ik Vrede er toch wel in had moeten zetten. Lijstjes-problemen he

Bedankt voor de link aERodynamIC; ik ga ook eens kijken wat ik in mijn lijstje ga zetten. Grote kans dat er veel overeenkomsten gaan zijn met die van jou en Cerclezot.

Het is inderdaad wel jammer dat bij dit soort verkiezingen altijd de meest recente liedjes komen bovendrijven. De meeste huidige fans keken vroeger ook nog niet, maar lang niet iedereen luistert dan ook de oudere nummers terug.

Daarbij zijn een hoop van die oude nummers ook wel erg truttig natuurlijk. Maar zo recent als de uitslag van vorig jaar vind ik ook wel weer een beetje too much.

Ook Oostenrijk heeft zijn deelnemer.

Cesar Sampson deed eerder al backing vocals voor Poli Genova & Kristian Kostov

En ook Australië heeft zijn artiest gekozen en het wordt dit jaar Jessica Mauboy.

Ze zijn terug!

Zonet won Eugent Bushpepa Festival I Kënges in Albanië met het lied Mall.

Dit betekent in principe dat hij Albanië gaat vertegenwoordigen. Ik vind het een meer dan prima nummer. Maar Albanese inzendingen worden meestal nog naar het Engels vertaald en gerestyld en niet altijd in een positieve zin. Ik hoop echter dat het in het Albanees blijft. Ik ben benieuwd naar wat jullie van Mall vinden.

Dit gaat sowieso nog veranderen alleen al vanwege de lengte. Ik heb altijd wel een zwak voor de Albanese inzendingen, nu ook weer. Lekker nummer, prima stem.

Maar net als altijd zal dit geen potten gaan breken. Volgens mij wel traditie dat Albanië als eerste met de inzending voor het nieuwe jaar komt.

Ja er moet zo'n anderhalve minuut uit. Aangezien een nummer maar 3 minuten mag duren en het ongeveer 4,5 minuut duurt. Ik hoop dat ze het deze keer eens goed aanpakken, maar ik zie wel potentie in dit nummer. Ik was in ieder geval in één keer mee.

Albanië is inderdaad zo wat altijd de eerste rond Kerst.

Ik heb met dit nummer wat ik vaker heb met de Albanese inzendingen: het klinkt helemaal niet verkeerd en het heeft veel potentie, maar het komt er (in ieder geval nu nog) niet helemaal uit. Achteraf heb ik nu geen flauw idee meer hoe het ging.
Als het wordt ingekort en hier en daar wat wordt aangepast kan het echter zomaar heel goed worden. Sowieso lijkt me dit wel echt een "groeilied".

Gisteren gekeken naar de eerste aflevering van Destination Eurovision op France 2.

Dit is tot nu toe mijn favoriet:

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:48 uur

geplaatst: vandaag om 09:48 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.