MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival

zoeken in:
Ik ben ook niet zo'n fan van zijn muziek, maar dit is echt te gek ja. Per draaibeurt wordt ik steeds enthousiaster en ben bang voor de domper straks dat dit het dan niet gaat worden (maar goed: wat gaan de volgende drie nummers ons nog brengen).

Deze meneer heeft het nog niet helemaal begrepen: die denkt dat je met een standaard Songfestival deuntje moet komen, terwijl eigenzinnigheid het de laatste jaren gelukkig weer heel goed doet.

https://www.ad.nl/show/dit-nummer-zou-gelijk-staan-aan-zelfmoord-op-het-songfestival-podium~a0be2ba1/

Vento Vivimus
aERodynamIC schreef:
Ik ben ook niet zo'n fan van zijn muziek, maar dit is echt te gek ja.
Ach, als ie dit jaar hiermee niet wint, schrijft ie volgend jaar gewoon in voor de VS of Canada. Als ie meer van dit soort nummers maakt zie ik hem in de VS wel als voorprogramma van een van de genoemden of van een ... Ryan Adams.

Er is zelfs al een KARAOKE versie ...

Ik vind het echt een vreselijk nummer. Echt overdreven Amerikaans. In Amerika heeft ie naar mijn idee trouwens juist weinig te zoeken, omdat dit soort muziek daar aan de lopende band wordt gemaakt en hij zich nauwelijks kan onderscheiden (plus een gebrek aan authenticiteit). Verder vind ik Waylon, zéker in dit nummer, een enorme aansteller. Ik heb niks met AOR, ik heb weinig met doorsnee country. Enne, the 'outlaw' in me? Waarom heeft ie het als Nederlander over 'outlaws'? Het voelt voor mij gewoon zo enorm gemaakt. Ik snap dat hij van country houdt, prima dat hij dat zelf dan ook gaat spelen, maar maak er dan iets eigens van, Hier is het Amerikaanse zo overdreven dat het voor mij haast als een parodie voelt.

Maar in Europa onderscheid je je er wel mee, en ik kan me best voorstellen dat het wel goed scoort. Als Douwe Bob bijna de top 10 haalt (had ik ook he-le-maal niks mee), kan dit nummer ook best de top 10 gaan halen.

Vento Vivimus
!!! WAYLON IS THE NEW SHINKY / MEET THE DUTCH CONCHITA !!!
Arrie schreef:
Ik vind het echt een vreselijk nummer. Echt overdreven Amerikaans. In Amerika heeft ie naar mijn idee trouwens juist weinig te zoeken, omdat dit soort muziek daar aan de lopende band wordt gemaakt ... Hier is het Amerikaanse zo overdreven dat het voor mij haast als een parodie....
Je post vraagt om een reactie ...

Ik ben zo ver ik weet geen Waylon-fan. Heb nooit een heel album van ‘m beluisterd, laat staan gekocht, en vond ‘t eigenlijk een beetje een ‘domme’ jongen, toen hij het succes dat hij samen met Ilse deLange had na hun succesvolle optreden als The Common Linnets afwees en koos voor een solo carrière...

Ook hun ‘Calm after the Storm’ was, hoewel heel origineel, een pastiche van wat duo’s als The Civil Wars in de VS produceerden. Maar ‘Calm after the Storm’ was wel een van de originelere nummers die de afgelopen jaren tijdens dat festival werden ingezonden ... en dat is ook dit nieuwe nummer van Waylon, zeker geen ‘doorsnee country’!

Het komt binnen als een huis, knap geproduceerd en live uitgevoerd met een professionele band slaat het gegarandeerd in als een bom. Het lijkt me een van de weinige nummers die wel eens kunnen blijven hangen nadat de band van het podium is verdwenen. En dat is voor t Songfestival al een hele prestatie!

Te ‘gemaakt’ en ‘te weinig oorspronkelijk’ ... dat geldt dan bijna voor de hele pop- & rockgeschiedenis na 1965. Hoeveel oorspronkelijke albums zijn er daarna nog uitgebracht? ‘Sgt. Pepper’ van The Beatles misschien, ‘Desire’ van Dylan, ‘The Darkside of the Moon’ van Pink Floyd of ‘OK Computer’ van Radiohead ? Na ‘The Avalanches ‘ is er - volgens Metacritic - toch niets behoorlijks meer verschenen... Oorspronkelijkheid is vaak ver te zoeken in de pop/rock.

Uiteindelijk doen we elkaar allemaal na & dat het commercieel is, een open deur ... Een muzikant die niet commercieel is, doet niet mee aan het Songfestival!

En of Waylon het kan maken in de US? Misschien dat ie door een goede Eurovisie in contact komt met een groot label & een bekende producer? Wie weet, dan ga zelfs ik misschien ooit nog wel eens een album van hem kopen!

Dat ik het ooit nog eens op zou nemen voor Waylon en voor het Songfestival!!! Dacht dat ik daar na Sandy Shaw wel overheen was gegroeid ....

Blijkbaar niet dus.

Uitstekend nummer! Hoop dat Nederland dat selecteert en dan maar afwachten hoe flexibel Europa is.
!!! WAYLON IS THE NEW SHINKY / MEET THE DUTCH CONCHITA !!!

Arrie schreef:
Het voelt voor mij gewoon zo enorm gemaakt.

We praten over het Songfestival he (we hebben al eens een indianenvrouwtje gehad)

En laten we eerlijk zijn: heel veel artiesten zijn of doen 'gemaakt' (ja, ook de zogenaamd serieuzere, het is en blijft een pose).

Ik had er op FB ook al een discussie over. Dit is zo niet-Nederlands, té Amerikaans. Tja, dan moeten we Sieneke maar weer vragen

Maar in Europa onderscheid je je er wel mee, en ik kan me best voorstellen dat het wel goed scoort. Als Douwe Bob bijna de top 10 haalt (had ik ook he-le-maal niks mee), kan dit nummer ook best de top 10 gaan halen.

Dat dus.

Dat ik het zelf dan niet ga kopen is wat anders. Maar dit is toch echt afdeling Songfestival en zo moet je dit ook bekijken. We kunnen ook weer veilig doorsnee gaan zoals vorig jaar.

Vento Vivimus zegt het eigenlijk ook al.

Elbsegler
Heb het nummer vanmorgen twee keer beluisterd, en net weer een keer. Het klonk al vetrouwd. Ken de andere kandidaatsongs van Waylon niet, maar dit nummer mag van mij graag naar het Songfestival. Lekker ruig en catchy. Veel beter dan de gebruikelijke gevoelige ballads. Al wordt hij laatste met dit, ik kan er niet om malen. Heerlijk om zoiets naar het songfestival te sturen.

ik hoop dat Waylon goed kan scoren voor Nederland dit jaar

Elbsegler
De links naar you tube werken niet zo goed meer, daar is het geblokkeerd. Wie het nog wil horen kan hier terecht.

Heb nooit iets gehad met Waylon (eerlijk is eerlijk: ik ken ook vrijwel niets van de man), maar dit is echt een lekker vlot countryrockliedje. Doet me ook wel iets aan Neil Young denken.

Onweerwolf
Arrie schreef:
Ik vind het echt een vreselijk nummer.

Dit. Wat een ontzettend oubollige bagger weer. Niet verrassend overigens.

Het is weer die typische TROS wijze van musiceren; nagemaakte plastic rock, gespeend van werkelijk elke vorm van innovativiteit. soort van 3JS maar dan met een scheutje whiskey door de cola en zonder zonnebril. Verschrikkelijk slecht.

4 punten van Litouwen.

Ik hoorde vanavond voor het eerst een van de vijf. En deze vind ik in elk geval echt vre-se-lijk. Zal de komende dagen de rest checken (de twee die al geweest zijn en de twee die nog moeten komen), maar ik mag hopen dat dit de minste was. Anders zie ik het somber in. Saaie inwisselbare midtempo-drek.

Vento Vivimus
Vento Vivimus schreef:
... of Waylon het kan maken in de VS? Misschien dat ie door een goede Eurovisie in contact komt met een groot label & een bekende producer ...
... en voeg daar voor wat dit derde nummer betreft maar meteen ’& een goede songwriter’ aan toe, want daar ontbreekt het bij Waylon helaas nog (te) vaak aan!
Battle for Better Ballads, Lesson I

Chris Stapleton on The Tonight Show with Stephen Colbert, 30-01-18

starbright boy schreef:
Ik hoorde vanavond voor het eerst een van de vijf. En deze vind ik in elk geval echt vre-se-lijk. Zal de komende dagen de rest checken (de twee die al geweest zijn en de twee die nog moeten komen), maar ik mag hopen dat dit de minste was. Anders zie ik het somber in. Saaie inwisselbare midtempo-drek.

Het nummer van vanavond was heel duidelijk de minste van de drie tot nu toe. Ik vond er zelf echt geen reet aan. Heel generiek, weinig verrassend, saai, zeurderig, teveel herhaling en het gaat het ene oor in en het andere weer uit.
De eerste vond ik persoonlijk leuk, al is het ook wat te standaard om echt hoog te scoren.
De tweede vond ik tof, en zal ook zeker een risico zijn op het ESF (maar risico's worden de afgelopen jaren heel goed beloond op het ESF).

Ik zou echt heel teleurgesteld zijn als het The World Can Wait gaat worden. Het zou zonde zijn van zo'n goede zanger dat hij op het ESF met zo'n niemendalletje aan komt kakken, en als hij daadwerkelijk wilt winnen moet hij toch ook wel inzien dat het hiermee sowieso niet gaat gebeuren (met de andere twee denk ik ook niet hoor, maar daar kun je wel wat van maken).
Ik wacht hoopvol op de twee laatste nummers. Hopelijk zit er nog echt een knaller bij.

Zonet die van vanavond gehoord: deed me he-le-maal niets en weet zich ook niet te onderscheiden tussen alle inmiddels bekende nummers. Veel mensen denken gezien de titel dat deze het gaat worden. Ik mag hopen van niet. Wat een gaap-nummer is dat zeg.

Overigens op de terugweg van een RY X optreden in Amsterdam ontstonden nog even twee kampjes. Mijn partner had nog niks gehoord en toen die z'n mening gaf over het nummer van gisteren leek het wel alsof ik naast Arrie in de auto zat. Volgens mij is er een account gehackt

Overigens merk ik wel weer dat ik verder niks heb met de beste man.

Ik heb echt nog nooit zo vaak naar een nummer van Waylon geluisterd als naar Outlaw in Em. Tenzij er vandaag en/of morgen nog iets beters komt en het een van die liedjes gaat worden, ga ik echt zo balen als deze het niet wordt. Het is ook het enige nummer tot nu toe wat echt gegarandeerd op gaat vallen.

Elbsegler
Volkomen eens met Aoibhin.

Waylon zingt voluit en ook het geluid van de begeleiding is nogal massief. Voor subtiliteit is blijkbaar geen plaats. Ben benieuwd welk liedje (er volgen er nog twee, vandaag en morgen) wordt uitverkoren, maar erg
enthousiast ben ik niet. Het Songfestival neem ik echter al lang niet meer serieus, dus er wakker van liggen doe ik nou ook weer niet, maar jammer is het wel.

Elbsegler
heartofsoul schreef:
Waylon zingt voluit en ook het geluid van de begeleiding is nogal massief. Voor subtiliteit is blijkbaar geen plaats. Ben benieuwd welk liedje (er volgen er nog twee, vandaag en morgen) wordt uitverkoren, maar erg
enthousiast ben ik niet. Het Songfestival neem ik echter al lang niet meer serieus, dus er wakker van liggen doe ik nou ook weer niet, maar jammer is het wel.

Je schrijft dat je Het Songfestival al lang niet meer serieus neemt. Wanneer is bij jou precies de omslag gekomen tussen wel en niet serieus nemen ? Volgens mij is Het Songfestival de laatste jaren kwalitatief echt niet minder dan 40 of 50 jaar geleden. Ook toen was er een hoop tenenkrommende muziek en toch ook met regelmaat een leuk liedje. Overigens is het niet erg om het niet serieus te nemen hoor, geniet er gewoon van, daar is het voor bedoeld.

Ik kijk al sinds mijn jeugd (geboren 1948) nauwelijks tv. Open Het Dorp heb ik bijvoorbeeld niet gezien en ook Een op De Acht met Mies Bouwman is een programma waar ik niet over kan meepraten. Ook naar uitzendingen van Het Songfestival heb ik (met één uitzondering) nooit gekeken. Ik ga dus voornamelijk af op de muziek die ik op de radio (en internet) heb gehoord. De (commerciële) muziek uit de jaren 60 vind ik lang niet altijd tenenkrommend, maar doorgaans erg charmant. Ik luisterde in die jaren altijd naar de radio en ergerde me nauwelijks. Voor de populaire muziek heb ik gaandeweg een steeds grotere aversie ontwikkeld, dat is bij mij begonnen in de jaren 80. Zal zeker niet naar het Songfestival kijken dit jaar als je het goed vindt
, ik zet wel een cd naar eigen keuze op. DWDD had ik trouwens aangezet omdat ik nieuwsgierig was naar Waylon (vanwege het feit dat country tot zijn invloeden behoort), maar ik had beter moeten weten.

Vento Vivimus
heartofsoul schreef:
... Het Songfestival neem ik al lang niet meer serieus, dus er wakker van liggen doe ik ook niet ...
Wie het Songfestival serieus neemt moet zijn / haar muzikale smaak eens kritisch bekijken en ervan wakker liggen is vooral ongezond: het stoort een goede nachtrust. Deze snack moet je ter plaatste verteren en zeker niet in een dogbag mee naar huis nemen. Een zak frites bewaar je ook niet tot morgen.

Eurovisie is vooral een etalage van de grootste gemene deler, een ALDI van de populaire muziek. Maar je kunt je er wel een avondje mee amuseren vooral met het onderkoelde commentaar van de BBC (Terry Wogan & Graham Norton) en / of een creatieve twitteraar. Als je het maar niet (TE) serieus neemt.

Het is positief dat NPO er de laatste jaren naar streeft om inzendingen (Anouk, The Common Linnits) te selecteren die wat meer inhoud hebben. Muziek is er natuurlijk ook voor de export en - net als een curling medaille - voor de nationale marketing.

God, ik mis The Common Linnets. Ook liedje 4 is behoorlijk vervelend. Met een erg verwaterd pseudofunk randje dit keer.

Martial
That's How She Goes is de beste tot nu toe en het tempo zit er lekker.

Ik vind z'n zang vervelend, alleen in dat ruige rocknummer kan ik het wel hebben.

That's How She Goes is aardig maar wederom niet een knaller die eruit springt (wat Outlaw In Em voor mijn gevoel wel doet).
Hier gaat men niet massaal op stemmen: kabbelt te veel door. Geen 'wow, wat is dit?!' positief of negatief en dat moeten we hebben.

Nog eentje te gaan. Ik hou mijn hart vast.....

Ze zijn trouwens wel overal in de media en ook tijdens DWDD de hele tijd The World Can Wait aan het hypen en beweren dat dit de grote favoriet is.
Alsjeblieft zeg... Even op social media en fora kijken (ook internationaal) en zelfs de grootste mongool kan meteen al zien dat Outlaw in Em dé favoriet is.

Ik ben bang dat het The World Can Wait gaat worden. Het schijnt ook al op de radio te zijn gedraaid, t.o.v. de overige nummers.
Wat zou het dom zijn zeg. Outlaw in Em is gewoon het enige wat op gaat vallen. De rest is aardig tot matig en zal niemand aansporen om te gaan stemmen.

That's How She Goes is er ook weer een uit de categorie 'wel aardig'. Niet vervelend om aan te horen, maar zal totaal geen potten gaan breken.

Vento Vivimus
Weer een 13-in-een-dozijn nummer, ‘t is wat beter dan dat van gisteren, maar het blijft een poldervariant van ‘good songwriting’.

Bij Eurovisie lijkt 13-in-een-dozijn helaas nog steeds het leidende criterium, daarom verwacht ik - ook rekening houdend met de bijna 16.000.000 juryleden thuis in de huiskamer - dat het van de vier tot nu toe gespeelde nummers de grootste kans heeft om de selectieronde te overleven.

‘But if he’s got guts’ dan kiest ie voor ‘Outlaw in ‘Em’ onder het motto ‘!!! No Guts, No Glory !!!’

Omdat Waylon zo te horen nog best een lesje ‘songwriting’ kan gebruiken, volgt hier aflevering 2 in de

Aoibhin schreef:
Wat zou het dom zijn zeg. Outlaw in Em is gewoon het enige wat op gaat vallen. De rest is aardig tot matig en zal niemand aansporen om te gaan stemmen.

Op zich wel opvallend natuurlijk daar we de televoting praktijken inmiddels ver achter ons hebben gelaten (en gelukkig maar). Dit jaar zou je toch smeken om het terug te halen, want de reacties zijn het meest positief bij de rocker.

Maar laten we er maar vanuit gaan dat het die niet gaat worden. Achter de andere nummers ga ik niet staan net als vorig jaar niet. Ben er niet op tegen, maar het is niet iets waarvan we nerveus kunnen worden over kansen. Jammer, niets aan te doen.
Ik vrees voor Douwe Bob en OG3NE veiligheid. Wederom.

Fijn ook voor de doorsnee fans die zo'n schreeuwnummer helemaal niet zien zitten. Misschien Europa ook niet en dan is dit nummer wel lekker veilig.

Aan de andere kant: wie had gedacht dat The Common Linnets het zo ver zouden schoppen (maar dat nummer had wel enorme hulp van de presentatie en de chemie dat later totaal geen chemie bleek te zijn).

Song #2 is te lang voor een ESC liedje dus dat zel hem niet worden.

aERodynamIC schreef:
Op zich wel opvallend natuurlijk daar we de televoting praktijken inmiddels ver achter ons hebben gelaten (en gelukkig maar). Dit jaar zou je toch smeken om het terug te halen, want de reacties zijn het meest positief bij de rocker.

Dit inderdaad. Ik dacht dat ik het nooit zou zeggen gezien de oppervlakkige wansmaak van de Nederlandse massa, maar wat had ik dit jaar toch graag gehad dat het publiek kon meebeslissen nu ze het eindelijk eens juist lijken te hebben.

Ik denk ook zeker niet dat Outlaw in Em het songfestivallied is, helaas. En dan vind ik het toch vreemd dat Waylon overal riep te willen winnen (en in zijn geval is het ook de enige manier om zijn vorige resultaat te verbeteren), maar dan toch waarschijnlijk een suf Sky Radio liedje gaat kiezen. Daarvan weet je van tevoren toch al wel dat het niet gaat winnen? Nu kan hij dat zelf oprecht wel denken, maar een beetje de reacties (ook internationaal) peilen en je ziet gewoon duidelijk een heel sterke voorkeur voor 1 lied op een manier waarop dat nooit eerder is voorgekomen in de geschiedenis van Nederland op het ESF. Het zou stom zijn als daar toch niet op de valreep nog wat mee gedaan kan worden.

aERodynamIC schreef:
Maar laten we er maar vanuit gaan dat het die niet gaat worden. Achter de andere nummers ga ik niet staan net als vorig jaar niet. Ben er niet op tegen, maar het is niet iets waarvan we nerveus kunnen worden over kansen. Jammer, niets aan te doen.
Ik vrees voor Douwe Bob en OG3NE veiligheid. Wederom.

Ik ook... En zo jammer. Het gaat gewoon het derde jaar op rij zijn dat we een prima artiest sturen met een matig nummer, waarvan we hooguit (als we geluk hebben) wat jurypunten mogen ontvangen vanwege de uitvoering, want met de televote wordt het sowieso weer niets.

GrafGantz schreef:
Fijn ook voor de doorsnee fans die zo'n schreeuwnummer helemaal niet zien zitten. Misschien Europa ook niet en dan is dit nummer wel lekker veilig.

Aan de andere kant: wie had gedacht dat The Common Linnets het zo ver zouden schoppen (maar dat nummer had wel enorme hulp van de presentatie en de chemie dat later totaal geen chemie bleek te zijn).

Klopt ook wel van The Common Linnets. Ik vind het nummer ook nog altijd niet de beste van hun cd en verwachtte er van tevoren weinig van, maar live werd het magistraal neergezet met de staging, waardoor het ineens toch heel bijzonder werd. Een van mijn favorieten van die cd is toevallig een nummer solo gezongen (en deels geschreven) door Waylon: When Love Was King. Als hij nu met zoiets was gekomen, zou hij misschien wel mijn nummer 1 zijn geworden.

Maar het wordt naar alle waarschijnlijkheid veilig kiezen voor The World Can Wait. Geen risico willen nemen. Binnen de lijntjes, en lekker voor de finale alweer naar huis (tenzij de juryvote ons wederom enorm matst).

Njal schreef:
Song #2 is te lang voor een ESC liedje dus dat zel hem niet worden.

Heel vaak zijn nummers te lang die ze dan inkorten. Het nummer van Albanië dit jaar klokt nu zo'n vier minuten en dat gaat toch echt. Daar gaan ze dus nog in snoeien en ongetwijfeld in het Engels uitvoeren zoals wel vaker. Dus dat zegt niet zo veel.

That's How She Goes gaat het dus zeker niet worden want is gewoon ordinair een cover

Neem je moeder in de maling Waylon. WTF!

Dit is inderdaad heel raar ja. Dat hij een cover op zijn album heeft is niet zo vreemd, want dat doen wel meer artiesten.

Maar presenteer het dan niet als een inzending die mogelijk in de race was voor het ESF.

Nu weten we in ieder geval wel dat deze het dus niet wordt. Er is dus al een matig nummer weg te strepen. Moet dan eerlijk gezegd wel zeggen dat ik Waylon's versie wél de betere vind.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:04 uur

geplaatst: vandaag om 07:04 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.