MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival

zoeken in:
Onweerwolf
aERodynamIC schreef:
Ah Marcel kom op zeg. Jij bent een festival kenner, Je weet dondersgoed wat daarmee bedoeld wordt. Dit is gewoon flauw. Je smaak niet: snap ik. Waylon een engerd vinden: snap ik. Maar dan al deze opmerkingen?! Echt, dat is niet serieus te nemen, zeker niet van iemand die Songfestival liefhebber en kenner is. Je moet dit bekijken als Songfestival nummer en dan valt het wel op. Zeker als je de andere inzendingen van dit jaar kent.

De andere nummers heb ik nog niet gehoord maar hoezo valt dit op? Omdat het rock is en rock minder vaak voorkomt dan pop, ballads, dance of circusacts? Dat is niet genoeg om op te vallen. Er zit meestal wel een rocknummer bij maar vaak doet het niets. Zie bijvoorbeeld Oekraïne van vorig jaar. Ik heb in ieder geval nog nooit gehoord dat het gedurfd zou zijn om een rocknummer in te sturen. Tenzij Lordi, maar dat was wel even iets anders.

Jamala is ook mijn smaak niet, maar dat nummer viel ook op en was origineel op het festival. Zelfde geldt voor Portugal vorig jaar (waar ik dan weer wel fan van was). Origineel? Nee, allemaal niet. Op het Songfestival? Wel degelijk anders.

Jamala was zeker origineel. Portugal zou ik verder niet als origineel willen bestempelen, eerder authentiek, maar in deze tijd origineler dan dit nummer van Waylon.

We praten toch echt over het Songfestival en niet over een bar in Kentucky. En blijkbaar had je geen moeite met het rare accentje van Joan.......

Ah, dus als Frans Bauer er had gestaan was het ook origineel geweest omdat er doorgaans geen Nederlandstalige smartlappen op het ESC zijn?

Mensen die naar het ESC luisteren, luisteren natuurlijk niet alleen maar naar het ESC. Country is een zeer veelbeluisterd genre en dit nummer van Waylon is daarbinnen volstrekt middle of the road. Er is echt niets origineel of innovatief aan.

En het accent van Joan vond ik charmant. De manier waarop Waylon zingt vind ik echter niet te pruimen. Met name hoe hij "line", "wine", "own" & "home", etc. zingt. Vreselijk gewoon. Overigens is de macho text van dat nummer ook echt te stompzinnig voor woorden. Daar moet je wel echt een Amerikaan met een grote hoed, een pick-up truck, shotguns en een lidmaatschap van de Republikeinse partij voor zijn om je er in te herkennen.

Nee, 100% kut dit.

Gaat er iemand naar Eurovision In Concert op 14 april in Amsterdam. Ik ga er voor het eerst naar toe.

Eindelijk een Eurovisie song die ik echt goed vind. Top keuze van Waylon. Het beste wat NL ooit ingezonden heeft.

Eigenlijk veel te goed voor dat festival.

Onweerwolf schreef:
(quote)

Het is simpelweg gewoon kut. Dat waren The Common Linnets ook, maar niet zo kut.

Ik snap ook verder niet waarom iedereen hier het nummer prijst omdat het 'anders' zou zijn. Hoezo anders? Het klinkt echt precies zoals alle andere countryrock. Als 'ie ergens in Kentucky in een bar gaat zitten jengelen valt 'ie gewoon weg tegen de achtergrond.

Grappig... het meeste wat Eurovisie brengt is eenheidsworst en slaap verwekkend.

Nu komt er eens een werkelijk goed nummer en dat zijn de toppers nog beter... zal wel kwestie van smaak zijn, maar ik begrijp er niks van.

Onweerwolf
lennon schreef:
(quote)

Grappig... het meeste wat Eurovisie brengt is eenheidsworst en slaap verwekkend.

Nu komt er eens een werkelijk goed nummer en dat zijn de toppers nog beter... zal wel kwestie van smaak zijn, maar ik begrijp er niks van.

Tsja, smaak hebben is nou eenmaal niet voor iedereen weggelegd. Daar kun je ook niets aan doen.

Vento Vivimus
https://media.nu.nl/m/m1mxf4ragncn_wd640.jpg/shorttracker-knegt-raakt-bronzen-medaille-kwijt-middelvinger.jpgIk was behoorlijk sceptisch over de keuze voor Waylon als Nederlandse inzending voor het Eurovisie Songfestival dit jaar, maar met dit nummer en zijn onafhankelijke opstelling bewijst hij mijn ongelijk. APPLAUS!!!

Met Chris Stapleton en Sturgill Simpson op de tandem & Jamey Johnson op de bagagedrager wint ie dat festival straks met twee vingers in zijn neus !!!

Deze ‘Outlaw’ misstaat ook zeker niet als muzikale afsluiter in de talk shows van Stephen Colbert, Jimmy Fallon of Jimmy Kimmel in de VS, een miljoenenpubliek voor deze ‘dutch outlaw on wooden shoes’.

Ook de Spotify-versie van net iets minder dan de voorgeschreven 3 minuten – met de zang wat meer op de voorgrond en de gitaren wat minder ronkend daarachter – klinkt uitstekend. Goed voor een miljoenenpubliek !

Ook hulde voor de NPO om zo’n onafhankelijke artiest met zo’n opvallend nummer naar dat festival te sturen!!!

Alleen blijf ik moeite hebben met de keuze van de DWDD-redactie om hem een week lang op een landelijk podium zo veel ‘free publicity’ te geven, maar ...

Gelukkig krijgt de voxpop niet altijd gelijk, want Waylon weet precies wat ie wil,

Persoonlijk vind ik het een heerlijk nummer, zeker een van de beste Nederlandse inzendingen ooit maar ben ook een sucker voor dit soort muziek

Ik ook.

In ieder geval schudt ie de kijkers tijdens het festival weer wakker na veel duffe nummers..

Een top 23 waarin ik Nederland gewoon meeneem. Het kan nog alle kanten op gaan uiteraard.

Mijn top 19:

1. Nederland
2. Italië
3. Duitsland
4. Spanje
5. Denemarken
6. Montenegro
7. Frankrijk
8. Zwitserland
9. Verenigd Koninkrijk
10. Albanië

11. Cyprus
12. Griekenland
13. Slovenië
14. Moldavië
15. Malta
16. Tsjechië
17. Armenië
18. Letland
19. Oekraïne
20. Servië

21. Roemenië
22. Wit-Rusland
23. Hongarije

Vento Vivimus
aERodynamIC schreef:
Ik kan me hier wel in vinden ...
Idd, dat is Van Gijssel wel toevertrouwd.

Op de website van die andere Nederlandse kwaliteitskrant las ik nog deze:
Naar het Songfestival met stormbreker van ronkende gitaren
Waylon vertegenwoordigt Nederland op het Eurovisie Songfestival met een rocknummer van stoere pep en gierende gitaarriffjes. Hij wil ermee opvallen, en dat zal hij zeker doen.

Amanda Kuyper, NRC Handelsblad, 02-03-18

Vento Vivimus
aERodynamIC schreef:
Een top 23 ...
Dat is net geen 70 minuten! Ik bewonder je doorzettingsvermogen, dat kan ik niet opbrengen! Er is dit jaar al zo veel goede muziek verschenen dat ik daar niet aan toe kom. Kwestie van prioriteren denk ik.

Vento Vivimus schreef:
Er is dit jaar al zo veel goede muziek verschenen. Kwestie van prioriteren denk ik.

Doe ik er ook bij hoor (33 2018 albums beluisterd en meer dan één keer in alle gevallen....... weekje vrij hielp ook goed)

Cerclezot schreef:
Gaat er iemand naar Eurovision In Concert op 14 april in Amsterdam. Ik ga er voor het eerst naar toe.

Ik ga ook voor het eerst! Ik ga half/half met een groep van een ander forum, maar die groep is zo groot en komt van zoveel verschillende plekken dat we niet echt iets hebben afgesproken, maar meer van "lekker bij elkaar staan als je wilt, maar het hoeft ook niet".

Zou misschien leuk zijn als we elkaar daar eventueel kunnen treffen? Hoeft ook niet hoor, als je dat misschien eng vindt.

Hier ook mijn nieuwe top 23, inclusief Nederland:

1. Nederland
2. Italië
3. Spanje
4. Frankrijk
5. Duitsland
6. Denemarken
7. Armenië
8. Tjsechië
9. Montenegro
10. Zwitserland

11. Griekenland
12. Moldavië
13. Albanië
14. Oekraïne
15. Hongarije
16. Roemenië
17. Letland
18. Verenigd Koninkrijk
19. Cyprus
20. Slovenië

21. Servië
22. Malta
23. Wit-Rusland

Weer aardig wat positiviteit uit Europa op het officiële YouTube kanaal (dat is wel eens anders bij inzendingen uit Nederland):

Waylon - Outlaw In 'Em - The Netherlands - Song Release - Eurovision 2018 - YouTube

Onweerwolf
Het jaarlijkse nationalisme viert weer hoogtij zie ik.

Ik was het zelden zo roerend eens met Onweerwolf als op deze sneeuwrijke avond.

Vorig jaar waren de eerste reacties mbt O’Gene ook vrij enthousiast herinner ik me. Vaderlandsliefde zal ongetwijfeld een rol spelen bij sommigen hier

Onweerwolf
Het is dat we gelukkig dat achterlijke referendum al bijna hebben afgeschaft maar anders had ik nog wel willen tekenen om deze Troskompasrocker de toegang tot Lissabon alsnog te ontzeggen met z'n gekerm.

Ik was anders helemaal niet enthousiast over OG3NE vorig jaar.
Ik vond het prima zangeressen, maar niet mijn smaak, en het nummer zelf vond ik zelfs best slecht en net eens finalewaardig. Ik vind ook dat ze ondanks dat matige lied veel te hoog zijn geëindigd voor wat het was.

Ik ben eigenlijk zelden positief over de Nederlandse inzending. Meestal vind ik het best aardig, maar niet meer dan dat. Het maakt me ook vaak weinig uit waar het dan vervolgens eindigt, tenzij ik de inzending ook toevallig wel echt goed vind. Ik ben echt niet iemand die Nederland support "omdat het Nederland is".

Dit jaar ben ik positiever vooral vanwege het nummer als ESF inzending dat wat meer lef toont t.o.v. eerdere bijdragen en niet meer zoveel op veilig speelt. Hier heb je een hekel aan, of je vindt het tof. Daarnaast vind ik het ook gewoon een goede inzending, een een van de betere tot nu toe (er moeten er uiteraard nog zo'n 20 komen, die ik wellicht beter zal vinden).

Vento Vivimus
Onweerwolf schreef:
Tros-kompas-rocker
Ben het inhoudelijk - in ieder geval voor wat dit nummer betreft - niet met je eens, ik wijs je op mijn andere posts deze week - maar 'TROS-Kompas-rocker' is voor mij wel het neologisme van 2018 !!! Dank daarvoor. Die houden we er zeker in, ga hem vast nog vaak gebruiken. Al sta ik wel op mijn streepjes !

Van de Nederlandse inzendingen aan het Songfestival herinner ik me van voor 2013 eigenlijk alleen die uit 1993.

Onweerwolf schreef:
Het is dat we gelukkig dat achterlijke referendum al bijna hebben afgeschaft maar anders had ik nog wel willen tekenen om deze Troskompasrocker de toegang tot Lissabon alsnog te ontzeggen met z'n gekerm.

Haha juist. Ik vind het trouwens hoog tijd worden dat er gewoon weer een Nationaal Songfestival komt, zoals dat in de Scandinavische landen ook gebruikelijk is. Jury en publiek kunnen dan 50/50 bepalen wat het beste nummer is. Lijkt me een stuk beter dan een neppe cowboyrocker de vrijbrief geven om uit enkel nietszeggende, inwisselbare liedjes te kiezen.

Met zo’n nationale competitie zou het gemiddelden niveau van de inzendingen hoger moeten komen te liggen. Er is iig genoeg muzikaal talent in Nederland.

Onweerwolf
Maar dan wel met een jury met verstand van muziek en geen Op Volle Toeren has-beens, Oud-X-factor/Idols/Voice-gone-musical kandidaten of mensen die toevallig homo zijn. En die hebben we, voor zover mij bekend, In Nederland niet dus laten we die dan importeren uit Zweden, Azerbeidzjan, Hongarije of een van de andere landen waar ze wel elk jaar serieus proberen om er iets van te maken.

Hoe vaker ik naar ‘Outlaw’ luister, hoe minder ik er van begrijp...

Ik heb Calm After the Storm voor de vergelijking nog eens een keer of 8 op repeat gezet. Is toch een totaal ander soort liedje, vrijwel niet te vergelijken met het gedrocht waarvan half Nederland nu denkt dat we hiermee een goede kans hebben op een topklassering.

Calm After the Storm steeg ruim boven het maaiveld uit dankzij de zorgvuldige opbouw, de dromerige melodie en de prachtige stem van Ilse, die bij tijd en wijlen mooi werd aangevuld door Waylon. En het feit dat het een oase van rust was tussen alle gejaagde ESF nummers. Een vrijwel perfect popliedje en een zeer terechte tweede plaats.

Wat Waylon “nasaal” Bijkerk ons nu voorschotelt is een gejaagde, onoriginele country(hard)rocker waarbij alle elegantie is verdwenen. Tenenkrommend idd. Dat zoiets in sommige zuidelijke Amerikaanse staten mogelijk in de smaak valt kan ik nog volgen, maar ik kan me bijna niet voorstellen dat Europa hier warm voor loopt.

En nu verlang ik terug naar onze Idiaan die onterecht genadeloos werd afgebrand en het spijtig genoeg niet lukte om de finale te halen. Was echt een prima liedje. Als Joan een mooiere stem had gehad, zonder overdreven accent had er veel meer in kunnen zitten. Niet dat ik afknapte op haar stem, maar ik kan me goed voorstellen dat veel mensen er een love/hate gevoel bij gekregen, waarbij de hate stemmen overheersten.

Vento Vivimus
Gretz schreef:
Met zo’n nationale competitie zou het gemiddelden niveau van de inzendingen hoger moeten komen te liggen.
Waarop baseer je die uitspraak? Die vijver is heus niet zo groot en ik vrees dat zo'n competitie al snel uitmondt in het tegenovergestelde van wat je ermee beoogt. Ik ben blij dat de voxpop er dit jaar niet toe deed en ook gruw ik van zo'n oude-mannen-club als die van afgelopen donderdag bij DWDD.

Het lijkt me juist een goed idee om ieder jaar een artiest(e) of band uit te nodigen en die carte blanche te geven. Beetje vergelijkbaar met de jaarlijkse Boekenweek. De schrijver van het Boekenweekgeschenk krijgt ook alleen te horen wat het thema van die week is. Het zou een erkenning moeten zijn voor een Nederlandse zanger, zangeres of band die zijn/haar sporen in de pop / rock verdiend heeft.

Ik zou acts als Spinvis, Dotan, Ellen ten Damme, Marike Jager of de oude rockers van Jacob de Greeuw's Johan wel eens zo'n kans willen geven. Maar het zou me zelfs niet verbazen als het volgend jaar een band als Bløf wordt.

Aoibhin schreef:
(quote)

Ik ga ook voor het eerst! Ik ga half/half met een groep van een ander forum, maar die groep is zo groot en komt van zoveel verschillende plekken dat we niet echt iets hebben afgesproken, maar meer van "lekker bij elkaar staan als je wilt, maar het hoeft ook niet".

Zou misschien leuk zijn als we elkaar daar eventueel kunnen treffen? Hoeft ook niet hoor, als je dat misschien eng vindt.

Ik heb ook min of meer afgesproken met een groepje Belgen en Nederlanders van een songfestivalfacebookgroep, maar het lijkt me leuk om mensen van musicmeter te ontmoeten.

Gretz, enig idee hoe het komt dat Nederland het de laatste jaren goed doet op het songfestival? En de jaren ervoor zo slecht? Jij suggereert dat het gemiddelde niveau de laatste jaren lager is, maar waarom dan die goede resultaten?

Haha, je bent me net voor.

Maar het is wel echt weer typisch Nederlands. Er wordt maar al te vaak behoudend gekozen. Het moet allemaal binnen de lijntjes blijven. En vooral niet teveel opvallen, stel je voor!

Hoewel het natuurlijk wel bijzonder gedurfd was om met een draaiorgel of een indianentooi op het podium te verschijnen. Ook typisch Nederlands, als we dan een keer proberen op te vallen dan is het op kleuterniveau.

Maar toen Trijntje met een gewaagde jurk opkwam stond half moraliserend Nederland wel weer op zijn achterste benen. Wat dat betreft zijn we vaak echt een treurig volk.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:19 uur

geplaatst: vandaag om 13:19 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.