Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival
zoeken in:
2
geplaatst: 3 maart 2018, 08:46 uur
Ik begrijp het nu...de creatievelingen zijn waylon haters...het zit diep. Degene die nu het hardste blaten zijn zwaar teleurgesteld in de keuze van een van Nederlands beste zangers. Nee, dan was die indiaan toch veel beter.. of de toppers... wie houdt wie nou voor de gek?
Beter dan dit wordt het niet in Nederland.
Beter dan dit wordt het niet in Nederland.
2
geplaatst: 3 maart 2018, 08:46 uur
Ik ben in ieder geval aangenaam verrast.
Meestal niet maar nu wel. En ik was het ook eens met de beweegredenen van Waylon, die hij gisteren noemde in De Wereld Draait Door.
Ik had niet durven hopen dat lied 2 zou winnen hoewel het gelijk mijn voorkeur had. Als ik geld had moeten zetten op het nummer dat zou gaan, was het op lied 3 geweest.
Want je denkt toch ook altijd aan de wat veiligere optie qua eindnotering.
Maar hij gaat zonder aarzelen voor een stevige progressieve southern rock sound met dus een alles of niks insteek, niks geen veilige weg of wat zal ik eens aan zoetsappigheid brengen om maar een kansje te kunnen maken. Het is inderdaad verrassend (hij had het over "nog nooit gedaan op ESF" maar dat weet ik niet) als soort song maar dan ook nog eens sterk als nummer.
Meestal niet maar nu wel. En ik was het ook eens met de beweegredenen van Waylon, die hij gisteren noemde in De Wereld Draait Door.
Ik had niet durven hopen dat lied 2 zou winnen hoewel het gelijk mijn voorkeur had. Als ik geld had moeten zetten op het nummer dat zou gaan, was het op lied 3 geweest.
Want je denkt toch ook altijd aan de wat veiligere optie qua eindnotering.
Maar hij gaat zonder aarzelen voor een stevige progressieve southern rock sound met dus een alles of niks insteek, niks geen veilige weg of wat zal ik eens aan zoetsappigheid brengen om maar een kansje te kunnen maken. Het is inderdaad verrassend (hij had het over "nog nooit gedaan op ESF" maar dat weet ik niet) als soort song maar dan ook nog eens sterk als nummer.
0
geplaatst: 3 maart 2018, 10:40 uur
Het is een bar nummer, naar mijn bescheiden mening. Ik verwacht geen hoge score..
2
geplaatst: 3 maart 2018, 10:47 uur
Gretz schreef:
Met zo’n nationale competitie zou het gemiddelden niveau van de inzendingen hoger moeten komen te liggen. Er is iig genoeg muzikaal talent in Nederland.
Met zo’n nationale competitie zou het gemiddelden niveau van de inzendingen hoger moeten komen te liggen. Er is iig genoeg muzikaal talent in Nederland.

Onze kenner door de bocht.... ja Geert jij volgt het op de voet merk ik wel. Het leverde inderdaad prachtige inzendingen op met dusdanig hoge noteringen dat we het lachertje van het festival werden met het nooit meer halen van de finale. In elk geval veel beter dan de artiesten die het zelf mochten bepalen (inclusief O'dinges die ik nooit leuk heb gevonden, maar waar we hier volgens jou gelijk idolaat van waren). Onze twee grumpy muppets doen het hier steeds leuker

Gretz schreef:
een neppe cowboyrocker
een neppe cowboyrocker
Toch cowboytje-indiaantje probleempje blijkbaar (mag tegenwoordig niet meer, dat weet je he)

Gretz schreef:
Als Joan een mooiere stem had gehad, zonder overdreven accent had er veel meer in kunnen zitten.
Als Joan een mooiere stem had gehad, zonder overdreven accent had er veel meer in kunnen zitten.
Als dit als dat als als als..... dan hadden we tien keer gewonnen. Grapjas.
0
geplaatst: 3 maart 2018, 11:46 uur
aERodynamIC schreef:

Onze kenner door de bocht.... ja Geert jij volgt het op de voet merk ik wel. Het leverde inderdaad prachtige inzendingen op met dusdanig hoge noteringen dat we het lachertje van het festival werden met het nooit meer halen van de finale. In elk geval veel beter dan de artiesten die het zelf mochten bepalen (inclusief O'dinges die ik nooit leuk heb gevonden, maar waar we hier volgens jou gelijk idolaat van waren). Onze twee grumpy muppets doen het hier steeds leuker
(quote)

Ik beweer nergens dat ik er veel kaas van heb gegeten, maar ik vind het wel leuk om m'n ongezouten mening te geven. Zo intensief als sommige van jullie het volgen doe ik het inderdaad niet. Mocht het een succes worden met Waylon dan ben ik de eerste om m'n ongelijk toe te geven. Ook al zal het nummer waarschijnlijk nooit mijn smaak worden, enigszins nationalistisch ben ik wel.
Die dramatische jaren in de eerste helft van vorig decennium hadden meer te maken met het feit dat de Nederlandse artiesten die over enige kwaliteit beschikten toen vaak geen voordeel zagen in deelname aan een nationaal Songfestival. Omdat het hele Songfestival nauwelijks serieus werd genomen. Dat is nu wel anders. Ik zou zeggen dat het op z'n minst weer eens een paar jaar is te proberen. Nu zijn het in feite een paar bollebozen van AVRO/TROS die de vrijbrief hebben om de artiest van hun voorkeur te vragen.
aERodynamIC schreef:
Toch cowboytje-indiaantje probleempje blijkbaar (mag tegenwoordig niet meer, dat weet je he)
.
(quote)
. Hehe, ik had het ook gelezen ja, de discriminatiepolitie slaat weer eens door
als Waylon straks een cowboyhoed op doet zal ie ook wel een aanklacht aan zijn broek krijgen.
0
geplaatst: 3 maart 2018, 11:49 uur
Top dat het Outlaw is geworden! Die kan ik beter niet in de auto draaien...
Verwacht wel dat het een love it or hate it lied is. Maar goed, de mensen thuis stemmen op hun favoriet, niet op hun nummer laatst. En de jury gaat dit vast goed vinden, aangezien Waylon een dijk van een stem heeft en een dito performance.
Grootste nadeel is wellicht het hoge country gehalte. Al hadden de Common Linnets daar geen last van.
Verwacht wel dat het een love it or hate it lied is. Maar goed, de mensen thuis stemmen op hun favoriet, niet op hun nummer laatst. En de jury gaat dit vast goed vinden, aangezien Waylon een dijk van een stem heeft en een dito performance.
Grootste nadeel is wellicht het hoge country gehalte. Al hadden de Common Linnets daar geen last van.
0
geplaatst: 3 maart 2018, 11:54 uur
Vento Vivimus schreef:
(quote)
Waarop baseer je die uitspraak? Die vijver is heus niet zo groot en ik vrees dat zo'n competitie al snel uitmondt in het tegenovergestelde van wat je ermee beoogt. Ik ben blij dat de voxpop er dit jaar niet toe deed en ook gruw ik van zo'n oude-mannen-club als die van afgelopen donderdag bij DWDD. Ik heb er persoonlijk wat moeite mee dat alle artiesten die AVRO/TROS de afgelopen jaren heeft geselecteerd een beetje uit dezelfde vijver komen. Het Voice of Holland-wereldje.
Er loopt nog wel wat meer talent rond in Nederland dat ook een kans verdient om mee te doen.
Vento Vivimus schreef:
Het lijkt me juist een goed idee om ieder jaar een artiest(e) of band uit te nodigen en die carte blanche te geven. Beetje vergelijkbaar met de jaarlijkse Boekenweek. De schrijver van het Boekenweekgeschenk krijgt ook alleen te horen wat het thema van die week is. Het zou een erkenning moeten zijn voor een Nederlandse zanger, zangeres of band die zijn/haar sporen in de pop / rock verdiend heeft.
Ik zou acts als Spinvis, Dotan, Ellen ten Damme, Marike Jager of de oude rockers van Jacob de Greeuw's Johan wel eens zo'n kans willen geven. Maar het zou me zelfs niet verbazen als het volgend jaar een band als Bløf wordt.
(embed)
Het lijkt me juist een goed idee om ieder jaar een artiest(e) of band uit te nodigen en die carte blanche te geven. Beetje vergelijkbaar met de jaarlijkse Boekenweek. De schrijver van het Boekenweekgeschenk krijgt ook alleen te horen wat het thema van die week is. Het zou een erkenning moeten zijn voor een Nederlandse zanger, zangeres of band die zijn/haar sporen in de pop / rock verdiend heeft.
Ik zou acts als Spinvis, Dotan, Ellen ten Damme, Marike Jager of de oude rockers van Jacob de Greeuw's Johan wel eens zo'n kans willen geven. Maar het zou me zelfs niet verbazen als het volgend jaar een band als Bløf wordt.
(embed)
Als dit soort artiesten ook wel eens een carte blanche zouden krijgen kan ik het wel toejuichen. Feit is dat de fantastische artiesten die iets minder dood gedraaid worden op de radio en iets alternatiever klinken dan een Douwe Bob, Trijntje of Waylon nooit een uitnodiging krijgen. Terwijl ze wel tot de top behoren in Nederland. Dat is waarom ik moeite heb met de selectieprocedure.
0
geplaatst: 3 maart 2018, 12:02 uur
Tsja, we willen het festival winnen toch? Gelet op de muzieksmaak van de (stemmende) massa in (oost-)europa gaat je dat niet lukken met de wat meer alternatief klinkende muziek.
Zo simpel is het.
Ik zou dan ook gaan voor een eenvoudig popdeuntje waarvan het pakkende refrein een miljoen keer herhaald wordt en dat dan doordrenkt in een (niet te ingewikkelde) housebeat.
Zo simpel is het.
Ik zou dan ook gaan voor een eenvoudig popdeuntje waarvan het pakkende refrein een miljoen keer herhaald wordt en dat dan doordrenkt in een (niet te ingewikkelde) housebeat.

0
geplaatst: 3 maart 2018, 12:03 uur
Gretz Maar die serieuzere artiesten doen juist mee omdat er geen sprake meer is van een competitie. Dat hangt echt met elkaar samen. Ik vind dat an sich leuker maar het heeft in Nederland al zo lang niet meer gewerkt. En ik vetrouw eigenlijk geen jury en geen publiek het toe om iets kansrijks of gedurfds te sturen. Het gaat echt leiden tot eenheidsworst dat 15e gaat worden in de halve finale.
Ik trek mijn eigen smaak en onze kansen hier uit elkaar. Ik heb niets met Waylon (buiten Calm After the Storm, wat ik wel echt mooi vond)) en ook dit nummer staat mijlenver van mijn smaak af. Maar ik ben er bijna zeker van dat dit wel gaat werken op het songfestival. O'Gene van vorig jaar vond ik ook niks, maar daar gaf ik ook erg weinig voor de kansen, daar had ik geen gelijk in, omdat ze met name in Oost-Europa kickten op de samenzang. Ik had liever iemand anders gestuurd, maar in de context van Waylon-solo (Common Linnets was vooral een Ilse Delange ding) is dit een veel kansrijkere keuze dan ik ooit voor mogelijk had gehouden.
Ik trek mijn eigen smaak en onze kansen hier uit elkaar. Ik heb niets met Waylon (buiten Calm After the Storm, wat ik wel echt mooi vond)) en ook dit nummer staat mijlenver van mijn smaak af. Maar ik ben er bijna zeker van dat dit wel gaat werken op het songfestival. O'Gene van vorig jaar vond ik ook niks, maar daar gaf ik ook erg weinig voor de kansen, daar had ik geen gelijk in, omdat ze met name in Oost-Europa kickten op de samenzang. Ik had liever iemand anders gestuurd, maar in de context van Waylon-solo (Common Linnets was vooral een Ilse Delange ding) is dit een veel kansrijkere keuze dan ik ooit voor mogelijk had gehouden.
0
geplaatst: 3 maart 2018, 12:05 uur
Chameleon Day schreef:
Tsja, we willen het festival winnen toch? Gelet op de muzieksmaak van de (stemmende) massa in (oost-)europa gaat je dat niet lukken met de wat meer alternatief klinkende muziek.
Zo simpel is het.
Zo simpel is het.
Dan heb je niet echt opgelet wat de laatste jaren wint.
0
geplaatst: 3 maart 2018, 12:10 uur
Gretz schreef:
Als dit soort artiesten ook wel eens een carte blanche zouden krijgen kan ik het wel toejuichen. Feit is dat de fantastische artiesten die iets minder dood gedraaid worden op de radio en iets alternatiever klinken dan een Douwe Bob, Trijntje of Waylon nooit een uitnodiging krijgen. Terwijl ze wel tot de top behoren in Nederland. Dat is waarom ik moeite heb met de selectieprocedure.
Dat kans dat zulke artiesten winnen in een competitie is nog kleiner dan dat de TROS kan worden overgehaald om ze in te gaan zenden (met uitzondering van Dotan, van wie het publiek geheim is dat daar mee gepraat is in de afgelopen jaren, maar dat het is afgeketst).
0
geplaatst: 3 maart 2018, 12:12 uur
Nou niet bepaald de wat meer alternatief klinkende muziek. Dat is mijn punt. Ik denk dat mijn suggestie voor een inzending een heel goede kans zou maken.....nu alleen nog even een pakkend refreintje bedenken.

0
geplaatst: 3 maart 2018, 12:14 uur
Chameleon Day schreef:
Nou niet bepaald de wat meer alternatief klinkende muziek. Dat is mijn punt. Ik denk dat mijn suggestie voor een inzending een heel goede kans zou maken.....nu alleen nog even een pakkend refreintje bedenken.
Ik kan je zo een stuk of 100 van dat soort nummers van de laatste 10 jaar laten horen die het allemaal heel slecht hebben gedaan. Wat jij nu omschrijft is zo ongeveer precies wat het steeds slechter doet op het festival.
1
Onweerwolf
geplaatst: 3 maart 2018, 12:15 uur
Chameleon Day schreef:
(quote)
Weet je zeker dat je het over het juiste festival hebt?
0
geplaatst: 3 maart 2018, 12:17 uur
Poek schreef:
Gretz, enig idee hoe het komt dat Nederland het de laatste jaren goed doet op het songfestival? En de jaren ervoor zo slecht? Jij suggereert dat het gemiddelde niveau de laatste jaren lager is, maar waarom dan die goede resultaten?
Gretz, enig idee hoe het komt dat Nederland het de laatste jaren goed doet op het songfestival? En de jaren ervoor zo slecht? Jij suggereert dat het gemiddelde niveau de laatste jaren lager is, maar waarom dan die goede resultaten?
Omdat er een aantal behoorlijk goede liedjes zijn ingezonden (waaronder Calm After the Storm, Slow Down en Birds). Van de uitvoerders was ik (op Ilse na) geen groot fan, maar ze hadden nummers waarmee ze gemakkelijk boven het maaiveld uitstaken. Daarmee hadden ze ook prima een Nationaal Songfestival kunnen winnen lijkt me. Ik geloof niet dat er in zo'n opzet altijd voor de veiligste keus gekozen zou worden.
Tot en met 2012 deed vooral de echte B-garnituur mee aan het Nationale Songfestival, vandaar de afschuwelijk slechte resultaten. Enkel Joan Franka had daadwerkelijk iets van talent.
0
geplaatst: 3 maart 2018, 12:23 uur
Chameleon Day schreef:
Zo simpel is het.
Zo simpel is het.
Juist! Ik wacht al jaren tot er in Nederland eindelijk een popzangeres* opstaat die zich kandidaat stelt met het perfecte popliedje. Met een beetje electronica, want daar ontkom je anno 2018 nu eenmaal niet aan wil je een grote hit scoren.
Zo'n monsterhit die zich als een oorwurm direct in iedereens hoofd nestelt en voor maanden niet weg is te slaan van de radio. Daarmee zouden we écht kans maken om het Songfestival eindelijk weer eens te winnen! Lena, Loreen en Emmelie de Forest hebben bewezen dat je met zo'n liedje met óvermacht kunt winnen.
Nu ik dit schrijf staat CHVRCHES op. Dansbaar en extreem catchy. Zo'n geluid wil ik horen, geen inwisselbare, middle-of-the-road kroegcountryrock.
*Ik ken wel een paar artiestes die hiervoor in aanmerking komen, maar de kans dat ze zich vrijwillig aanmelden bij AVRO/TROS gaat richting nul.
0
geplaatst: 3 maart 2018, 12:26 uur
Gretz schreef:
*Ik ken wel een paar artiestes die hiervoor in aanmerking komen, maar de kans dat ze zich vrijwillig aanmelden bij AVRO/TROS gaat richting nul.
Namen graag.
0
Onweerwolf
geplaatst: 3 maart 2018, 12:27 uur
Heb je 1944 wel eens beluisterd? Dat is toch echt, by far, een van de meeste alternatieve nummers die ooit meededen. Je stelling is dus echt niet correct.
0
geplaatst: 3 maart 2018, 12:28 uur
Onweerwolf schreef:
Het is dat we gelukkig dat achterlijke referendum al bijna hebben afgeschaft maar anders had ik nog wel willen tekenen om deze Troskompasrocker de toegang tot Lissabon alsnog te ontzeggen met z'n gekerm.
Het is dat we gelukkig dat achterlijke referendum al bijna hebben afgeschaft maar anders had ik nog wel willen tekenen om deze Troskompasrocker de toegang tot Lissabon alsnog te ontzeggen met z'n gekerm.

Waar kan ik Troskompasrocker alvast nomineren voor Woord van het Jaar 2018?
Begin mei maar even een nieuwe ESF-bingo in elkaar flansen, altijd leuk
0
geplaatst: 3 maart 2018, 12:29 uur
Misschien begrijp ik de omschrijving van Chameleon Days dan verkeerd, maar ik zou geen van drieën linken aan
"een eenvoudig popdeuntje waarvan het pakkende refrein een miljoen keer herhaald wordt en dat dan doordrenkt in een (niet te ingewikkelde) housebeat. "
Vooral Loreen en Lena hadden heel wat meer stekeltjes dan die ik aan die omschrijving zou linken en waren in dat jaar echt afwijkend. Emilie de Forest voelde vooral heel goed de constant veranderende tijdgeest van toen aan. Een nummer dat te dicht bij dat sfeertje komt gaat nu niet meer scoren,
"een eenvoudig popdeuntje waarvan het pakkende refrein een miljoen keer herhaald wordt en dat dan doordrenkt in een (niet te ingewikkelde) housebeat. "
Vooral Loreen en Lena hadden heel wat meer stekeltjes dan die ik aan die omschrijving zou linken en waren in dat jaar echt afwijkend. Emilie de Forest voelde vooral heel goed de constant veranderende tijdgeest van toen aan. Een nummer dat te dicht bij dat sfeertje komt gaat nu niet meer scoren,
0
geplaatst: 3 maart 2018, 12:30 uur
Onweerwolf schreef:
Heb je 1944 wel eens beluisterd? Dat is toch echt, by far, een van de meeste alternatieve nummers die ooit meededen. Je stelling is dus echt niet correct.
(quote)
Mijn stelling is dat je met een simplistisch nummer met een pakkend eindeloos herhalend refreintje en een lekkere dansbeat zeer goede kansen maakt. Relatief veel betere kansen, dan met "meer alternatieve muziek". De massa heeft nou eenmaal niet zo veel op met "meer alternatieve muziek".
Zo simpel is het.
0
geplaatst: 3 maart 2018, 12:32 uur
@Starbright Boy: Loreen stekeltjes?.....ik voel ze niet. Vreselijk vervelend nummer!
0
geplaatst: 3 maart 2018, 12:32 uur
(Enkel zolang ze bereid zijn om in het Engels te zingen)
Eefje
Aafke
Sue the NIght
Maaike Ouboter
Marike Jager
Janne Schra
Ellen ten Damme
PHOS
Laura Jansen
0
geplaatst: 3 maart 2018, 12:36 uur
Gretz schreef:
Omdat er een aantal behoorlijk goede liedjes zijn ingezonden (waaronder Calm After the Storm, Slow Down en Birds).
Omdat er een aantal behoorlijk goede liedjes zijn ingezonden (waaronder Calm After the Storm, Slow Down en Birds).
Ik denk niet dat Calm after the Storm en Birds waren geselecteerd als het publiek had mogen kiezen. De reacties waren toch niet erg lovend in eerste instantie. De artiesten zelf hadden het gelukkig beter gezien...
0
Onweerwolf
geplaatst: 3 maart 2018, 12:40 uur
Howel 'Birds' een prima inzending was en ook de tand des tijds wel heeft doorstaan denk ik dat Anouk nog veel beter had gekund. Als je kijkt naar de enorme reeks hits die ze heeft gehad dan zitten daar absoluut nummers tussen die de kwaliteit zouden hebben gehad om te winnen.
0
geplaatst: 3 maart 2018, 12:42 uur
Onweerwolf schreef:
Howel 'Birds' een prima inzending was en ook de tand des tijds wel heeft doorstaan denk ik dat Anouk nog veel beter had gekund. Als je kijkt naar de enorme reeks hits die ze heeft gehad dan zitten daar absoluut nummers tussen die de kwaliteit zouden hebben gehad om te winnen.
Juist. Een Nobody's Wife, R U Kiddin' Me, Lost of Girl had in het juiste jaar zeker hele ogen gegooid.
Birds had net te weinig hitpotentie om écht indruk te maken bij het grote publiek. Ik herinner me dat de Top 10 voornamelijk te danken was aan de jury.
0
Onweerwolf
geplaatst: 3 maart 2018, 12:42 uur
Chameleon Day schreef:
Mijn stelling is dat je met een simplistisch nummer met een pakkend eindeloos herhalend refreintje en een lekkere dansbeat zeer goede kansen maakt. Relatief veel betere kansen, dan met "meer alternatieve muziek". De massa heeft nou eenmaal niet zo veel op met "meer alternatieve muziek".
Zo simpel is het.
(quote)
Zo simpel is het.
Dan heb je je stelling dus aangepast want een paar posts geleden was het:
En die stelling heeft 1944 toch echt naar het land der fabelen verwezen.
0
geplaatst: 3 maart 2018, 12:46 uur
Het zit in de nuance. Niets is absoluut. Dat begrijpt iedereen toch? In absolute zin is "de winst pakken met een wat meer alternatief nummer" niet uitgesloten. Ik zou daar echter niet op wedden (hoewel dan bij winst veel geld te verdienen is
).
).
0
geplaatst: 3 maart 2018, 12:47 uur
Chameleon Day schreef:
@Starbright Boy: Loreen stekeltjes?.....ik voel ze niet. Vreselijk vervelend nummer!
Ik vind het a) een fantastisch nummer b) geweldig in beeld gebracht c) verre van eenvoudig (maar wel heel catchy en blijft meteen hangen) en d) het week enorm af van alles wat er in dat jaar en in de jaren ervoor op het festival was.
Als er iets duidelijk is geworden de afgelopen jaren is dat je moet afwijken om te scoren. Met iets anders moet komen binnen de context van het festival. En dat wordt elk jaar duidelijker. Te gemakkelijke inzendingen halen vaak de finale niet eens. Voorbeelden genoeg: Twee jaar geleden won dit:
en dit haalde de finale niet (en voldoet volgens mij perfect aan je omschrijving):
Dat komt omdat de eerste opvalt en fanatieke fans krijgt (en ook haters, maar je stemt niet op wat je niet leuk vind). Het tweede is catchy en herkenbaar maar zo doorsnee dat veel te weinig mensen dat het beste van de avond gaan vinden en dus haalt het te weinig stemmen.
Kans om te winnen heb je vooral met iets dat opvalt en afwijkt. Op wat voor manier dan ook.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.