MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival

zoeken in:
Sowieso klinken er meerdere niet goed vanavond, dus dat het aan de techniek ligt lijkt me best aannemelijk.

Cerclezot schreef:
Daarnet Sennek gezien op Israel Calling. Dit gaat echt beter moeten of we gaan de halve finale niet overleven.

Zal wel meevallen. Het is een zeer populair nummer en gaat gewoon goed scoren. Hoe vaak slecht zingende artiesten het niet ver hebben weten te schoppen..... maar dit is inderdaad wel beroerd.

29. San Marino: Jessika feat. Jenifer Brening - Who We Are

Waarom San Marino meedoet is inderdaad de vraag, maar toch vind ik het leuk dat we nog een microstaat op het Songfestival hebben. Dit jaar probeerden ze ook zowaar een nationale finale te houden, met veelal niet-Sammarinese artiesten die het eerder in eigen land niet was gelukt.

De finale werd gewonnen door Jessika Muscat, een Maltese zangeres die eerder maar liefst 9 keer zonder succes haar thuisland heeft proberen te vertegenwoordigen, en Jenifer Brening, een Duitse zangeres. Ze zingen het nummer Who We Are, mede geschreven door Zoe Straub, die in 2016 voor Oostenrijk uitkwam. Laten we zeggen dat ik bijna mis dat Valentina niet meer meedoet. Brrr, wat is dit erg. Het nummer is een niemendalletje met een onbegrijpelijk rapstukje, maar er had met een goede performance nog best wel iets van gemaakt kunnen worden. Maar nee; dat het Jessika eerst 9 jaar niet lukte kan ik wel begrijpen; wat een gekrijs! Dit wordt opnieuw niets met San Marino.

Top 43:

1. Italië
2. Spanje
3. Estland
4. België
5. Litouwen
6. Portugal
7. Duitsland
8. Frankrijk
9. Oostenrijk
10. Armenië

11. Ierland
12. Albanië
13. Tsjechië
14. Israël
15. Griekenland
16. Zwitserland
17. Bulgarije
18. Macedonië
19. Kroatië
20. Finland

21. Cyprus
22. Servië
23. Noorwegen
24. Roemenië
25. Azerbeidzjan
26. Wit-Rusland
27. Verenigd Koninkrijk
28. IJsland
29. San Marino

1. Cyprus *****
2. Bulgarije *****
3. Tsjechië *****
4. Italië *****
5. België ****
6. Israël ****
7. Macedonië ****
8. Estland ****
9. Frankrijk ****
10. Albanië ***

11. Roemenië ***
12. Griekenland ***
13. Ierland ***
14. Oostenrijk ***
15. Zwitserland ***
16. Servië ***
17. Noorwegen ***
18. Kroatië ***
19. Litouwen ***
20. Finland ***

21. Wit-Rusland ***
22. Azerbeidzjan ***
23. Spanje **
24. San Marino **
Mijn complimenten voor de man of vrouw die dacht dat product placement een prima substituut is voor een goede performance: de twee dansende robots die Jessika en Jenifer Brening op het podium vergezellen zijn namelijk de enige memorabele factor in dit niemendalletje van een inzending.
25. Armenië **
26. Portugal **
27. Duitsland **
28. Verenigd Koninkrijk **
29. IJsland **

1. Tsjechië
2. Israël
3. Cyprus
4. Macedonië
5. Litouwen
6. Italië
7. Albanië
8. Kroatië
9. België
10. Bulgarije

11. Oostenrijk
12. Griekenland
13. Frankrijk
14. Duitsland
15. Ierland
16. Estland
17. Wit-Rusland
18. Spanje
19. Zwitserland
20. Roemenië

21. Finland
22. Portugal
23. Verenigd Koninkrijk
24. Armenië
25. Azerbeidzjan
26. Ijsland
27. Noorwegen
28. Servië
29. San Marino
San Marino lukt het om 2 jaar op rij hier in de bottom 5 te eindigen. En dan die 2 robotjes.. Een nummer wat ik verder ook niet meer zal beluisteren, nou ok, in de halve finale nog 1 keertje.

30. Denemarken: Rasmussen - Higher Ground

Zou Rasmussen Denemarken de vierde overwinning bezorgen? Higher Ground is een prima nummer, maar geen Dansevise (1963), ook geen Fly on the Wings of Love (2000) en zeker ook geen Only Teardrops (2013), maar op het festival weet je het maar nooit. Alhoewel.... het is best een cliché-nummer dat zo uit de jaren '90 lijkt te komen, maar ik hou er van, ik kan het niet helpen. Heerlijk meegalmen met Rasmussen! Misschien helpt het ook dat ik fan ben van de serie Vikings

Geen idee hoe dit het gaat doen dit jaar, ik verwacht niet zo heel denderend, maar van mij mag het best hoog eindigen. Die vierde overwinning hoeft dan ook weer niet voor mij.

Top 43:

1. Italië
2. Bulgarije
3. België
4. Denemarken
5. Litouwen
6. Albanië
7. Kroatië
8. Israël
9. Spanje
10. Portugal

11. Zwitserland
12. Oostenrijk
13. Duitsland
14. Frankrijk
15. Tsjechië
16. Estland
17. Ierland
18. Griekenland
19. Azerbeidzjan
20. Servië

21. Roemenië
22. Verenigd Koninkrijk
23. Armenië
24. Finland
25. Cyprus
26. San Marino
27. Macedonië
28. IJsland
29. Wit-Rusland
30. Noorwegen

1 Ierland *****
2 België *****
3 Albanië *****.
4 Oostenrijk *****
5 Italië ****
6 Duitsland ****
7 Spanje ****
8 Estland ****
9 Bulgarije ***
10 Ijsland ***
11 Denemarken ***
Ik mis de tijden dat Denemarken en Zweden een vaste waarde in mijn top 10 waren. Vorig jaar waren beide landen voor het eerst in jaren niet in mijn top 10 te vinden (daarvoor altijd wel een van de twee). En dit jaar is dat niet anders. Al is Higher ground van Rasmussen wel aan het groeien. Dit gaat wel de finale halen, want het is de zwakste halve finale en zowel Noorwegen en Zweden zullen wel meehelpen. Daarnaast behoort dit wel tot de 10 beste nummers in deze halve finale.
12 Finland ***
13 Zwitserland ***
14 Frankrijk ***
15 Armenië ***
16 Litouwen ***
17 Tsjechië **
18 Noorwegen **
19 Kroatië **
20 Verenigd Koninkrijk **
21 Azerbeidzjan **
22 Macedonië **
23 Wit-Rusland **
24 San Marino *
25 Griekenland *
26 Cyprus *
27 Roemenië *
28 Portugal *
29 Israël *
30 Servië

1. Cyprus *****
2. Bulgarije *****
3. Tsjechië *****
4. Italië *****
5. België ****
6. Israël ****
7. Macedonië ****
8. Estland ****
9. Frankrijk ****
10. Albanië ***

11. Roemenië ***
12. Griekenland ***
13. Ierland ***
14. Oostenrijk ***
15. Zwitserland ***
16. Servië ***
17. Noorwegen ***
18. Kroatië ***
19. Litouwen ***
20. Finland ***

21. Wit-Rusland ***
22. Azerbeidzjan ***
23. Spanje **
24. San Marino **
25. Armenië **
26. Portugal **
27. Denemarken **
Prima nummertje om mensen mee de bioscoop uit te jagen tijdens de aftiteling van de volgende Pirates of the Caribbean, maar ik heb er persoonlijk niks mee.
28. Duitsland **
29. Verenigd Koninkrijk **
30. IJsland **

30. Denemarken: Rasmussen - Higher Ground

Denemarken stuurt de afgelopen jaren voornamelijk gezapige niemendalletjes naar het Songfestival, en ik wacht al jaren op dat die cirkel eindelijk eens doorbroken gaat worden. Where I Am van Anja stond vorig jaar bij mij bijna helemaal onderaan, en ik had ook dit jaar van Denemarken geen hoge verwachtingen.

Maar toen was daar de nationale voorronde, en Higher Ground van Rasmussen vond ik meteen al iets hebben. Dat Viking sfeertje en de filmische muziek vond ik toch wel heel leuk. Het enige nadeel aan dit nummer is dat het niet echt naar iets opbouwt; ik heb de hele tijd het gevoel alsof er nog iets tofs aan gaat komen, wat er dan nooit komt. Toch denk ik dat dit nummer aardig kan gaan verrassen in Lissabon. Een finaleplaats zit er denk ik sowieso wel in, en eenmaal daar schat ik voorlopig op ergens in de middenmoot. Dat is wat betreft Denemarken al in ieder geval een stap in de goede richting.

Top 43:

1. Italië
2. Spanje
3. Estland
4. België
5. Litouwen
6. Portugal
7. Duitsland
8. Frankrijk
9. Oostenrijk
10. Armenië

11. Ierland
12. Albanië
13. Denemarken
14. Tsjechië
15. Israël
16. Griekenland
17. Zwitserland
18. Bulgarije
19. Macedonië
20. Kroatië

21. Finland
22. Cyprus
23. Servië
24. Noorwegen
25. Roemenië
26. Azerbeidzjan
27. Wit-Rusland
28. Verenigd Koninkrijk
29. IJsland
30. San Marino

1. Tsjechië
2. Israël
3. Cyprus
4. Macedonië
5. Litouwen
6. Italië
7. Albanië
8. Kroatië
9. België
10. Bulgarije

11. Oostenrijk
12. Griekenland
13. Frankrijk
14. Duitsland
15. Ierland
16. Estland
17. Wit-Rusland
18. Spanje
19. Zwitserland
20. Roemenië

21. Finland
22. Portugal
23. Verenigd Koninkrijk
24. Denemarken
Wat mijn voorganger al zegt, dit nummer mist een hoogtepunt, het sfeertje er omheen is wel leuk bedacht, maar hier loop ik niet bepaald warm voor.
25. Armenië
26. Azerbeidzjan
27. Ijsland
28. Noorwegen
29. Servië
30. San Marino

31. Rusland: Julia Samoylova - I Won't Break

Arme Julia. Mocht ze vorig jaar Oekraïne niet in. Nu mag ze het opnieuw proberen en zal ze er als het goed is gewoon bij zijn. Was het vorig jaar al niks. Dat is het nu weer niet. Misschien sprokkelt ze punten vanwege het feit dat ze zielig is omdat ze er vorig jaar niet bij mocht zijn. Misschien omdat ze in een rolstoel zit (ze is niet de eerste trouwens) en waarschijnlijk gewoon omdat Rusland altijd al veel punten van vriendjes krijgt.

Mijn favoriete land is het niet echt op het festival. Af en toe zit er wat leuks bij en als het land dan eens wint dan doet het dat met dat afgrijselijke nummer van Dima Bilan met z'n beroerde uitspraak. Dezelfde Bilan die twee jaar daarvoor al tweede was geworden met een al even zo vreselijk nummer. Julia heeft ook een beroerde uitspraak en de vraag is hoe ze het er live vanaf gaat brengen, want dat deugt ook niet altijd.
Nee, het is niks en dat gaat het ook niet worden voor mij.

Studioversie:

Live:

Top 43:

1. Italië
2. Bulgarije
3. België
4. Denemarken
5. Litouwen
6. Albanië
7. Kroatië
8. Israël
9. Spanje
10. Portugal

11. Zwitserland
12. Oostenrijk
13. Duitsland
14. Frankrijk
15. Tsjechië
16. Estland
17. Ierland
18. Griekenland
19. Azerbeidzjan
20. Servië

21. Roemenië
22. Verenigd Koninkrijk
23. Armenië
24. Finland
25. Cyprus
26. San Marino
27. Macedonië
28. IJsland
29. Wit-Rusland
30. Noorwegen
31. Rusland

Top 43:

1. Tsjechië
2. Israël
3. Cyprus
4. Macedonië
5. Litouwen
6. Italië
7. Albanië
8. Bulgarije
9. Kroatië
10. België

11. Oostenrijk
12. Griekenland
13. Frankrijk
14. Ierland
15. Estland
16. Duitsland
17. Wit-Rusland
18. Spanje
19. Zwitserland
20. Roemenië

21. Finland
22. Portugal
23. Verenigd Koninkrijk
24. Denemarken
25. Armenië
26. Azerbeidzjan
27. Ijsland
28. Noorwegen
29. Servië
30. San Marino

31. Rusland
Zelden zo'n slap en zeikerig nummer gehoord als deze. En live was helemaal een verschrikking. Ik lig slap als dit de finale gaat halen, maar alles is mogelijk op het ESF. Haar ballad van vorig jaar vond ik ook al he-le-maal niks.

1 Ierland *****
2 België *****
3 Albanië *****.
4 Oostenrijk *****
5 Italië ****
6 Duitsland ****
7 Spanje ****
8 Estland ****
9 Bulgarije ***
10 Ijsland ***
11 Denemarken ***.
12 Finland ***
13 Zwitserland ***
14 Frankrijk ***
15 Armenië ***
16 Litouwen ***
17 Tsjechië **
18 Noorwegen **
19 Kroatië **
21 Azerbeidzjan **
22 Macedonië **
23 Wit-Rusland **
24 Israël *
Dit nummer begin ik steeds leuker te vinden, maar er is nog een hele weg te gaan voordat k het een topper vind.
25 San Marino *
26 Griekenland *
27 Cyprus *
28 Roemenië *
29 Portugal *
30 Rusland *
De enige reden waarom ze vorig jaar voor deze zangeres kozen, was een rel met Oekraïne veroorzaken. En dat is aardig gelukt ook. Vorig jaar vond ik haar inzending niks en dat is dit jaar niet anders. Waar Rusland best goede inzending heeft gehad (Alsou, Sergey Lazarev, de eerste van Dima Bilan (die andere was een draak) , T.A.T.U, ...), maar daar valt deze duidelijk niet onder en ik hoop dat Rusland dan ook blijft hangen in de halve finale, maar als die Russische bomma's (2012) tweede kunnen worden dan kan alles op het songfestival. Neen hier kan ik echt niet meer dan 1 ster aan geven.
31 Servië

31. Rusland: Julia Samoylova - I Won't Break

Julia Samoylova zou vorig jaar al Rusland vertegenwoordigen met Flame Is Burning, maar inmiddels weten we wel hoe het afgelopen is: Julia had al op de Krim opgetreden en dat mocht niet volgens de Oekraïense wet, waardoor ze Oekraïne niet in mocht en dus ook niet in Kiev op het Songfestival op kon treden. Velen denken nog altijd dat dit een bewuste actie was van Rusland om Oekraïne als de bad guys neer te zetten. Hoe het ook zij: Rusland maakte meteen een statement dat ze Julia dan in ieder geval in 2018 alsnog zouden sturen. Dit laatste werd ook nog een dingetje, want naar verluid moest Julia de Russische delegatie zelf aan deze belofte helpen herinneren.

Dat Rusland wellicht spijt had van die belofte is ook niet heel gek te noemen, gezien de matige zangkwaliteiten van Julia. Afgelopen week werd al duidelijk op een preparty in Moskou dat I Won't Break live echt dramatisch klinkt. Wellicht was ze ook ziek of waren er andere problemen, maar als het straks in Lissabon ook zo klinkt denk ik dat dit wel eens voor het eerst kan zijn dat Rusland de finale niet haalt. Ze missen immers ook hun trouwste bondgenoten in de tweede halve finale.

Wat ik dan van het nummer zelf vind? Dat ligt in de lijn der verwachting met vorig jaar. I Won't Break zit in hetzelfde straatje als Flame Is Burning, en ik vind het qua niveau dus ook zo ongeveer hetzelfde. Het is niet beroerd, maar niets bijzonders, en zonder een sterk live optreden blijft er wel heel weinig van over.

Top 43:

1. Italië
2. Spanje
3. Estland
4. België
5. Litouwen
6. Portugal
7. Duitsland
8. Frankrijk
9. Oostenrijk
10. Armenië

11. Ierland
12. Albanië
13. Denemarken
14. Tsjechië
15. Israël
16. Griekenland
17. Zwitserland
18. Bulgarije
19. Macedonië
20. Kroatië

21. Finland
22. Cyprus
23. Servië
24. Noorwegen
25. Roemenië
26. Azerbeidzjan
27. Wit-Rusland
28. Verenigd Koninkrijk
29. IJsland
30. Rusland

31. San Marino

1. Cyprus *****
2. Macedonië *****
3. Bulgarije *****
4. Italië *****
5. Tsjechië *****
6. Israël ****
7. België ****
8. Estland ****
9. Frankrijk ****
10. Rusland ****
Live zal het vast beroerd zijn, maar ik heb wel wat met dit nummer (inclusief slechte uitspraak) van Julia Samoylova. Bovendien, aan het eind van de clip verandert ze in een berg met een heel mooie regenboog: bonuspunten.

11. Albanië ****
12. Roemenië ***
13. Griekenland ***
14. Ierland ***
15. Oostenrijk ***
16. Zwitserland ***
17. Servië ***
18. Noorwegen ***
19. Kroatië ***
20. Litouwen ***

21. Finland ***
22. Wit-Rusland ***
23. Azerbeidzjan ***
24. Spanje **
25. San Marino **
26. Armenië **
27. Portugal **
28. Denemarken **
29. Duitsland **
30. Verenigd Koninkrijk **

31. IJsland **

32. Moldavië: DoReDos - My Lucky Day

Moldaviue heeft 13 keer meegedaan en de eerste keer was het al gelijk raak met Zdob și Zdub, wat vond ik het toen leuk dat er eindelijk eens van dit soort nummers gestuurd werden. Bonuspunten van mijn kant. Zes jaar later probeerden ze het weer maar werden toen 12e t.o.v. 6e de eerste keer.
Verder heb ik weinig met de inzendingen die ze sturen en ik snap nog steeds niet hoe ze vorig jaar derde konden worden met dat vervelende nummer.

Dit jaar proberen ze het weer met een partynummer, maar dan met wat folklore invloeden. Klinkt gezellig maar we hebben het toch al wat vaker gehoord. Niet slecht, niet vervelend, maar vreemd genoeg eentje die me dit jaar niet zo opvalt. Telkens denk ik 'oh ja die'. Dat zijn toch de nummers war je even een plaspauze inlast?!

Studioversie:

Live:

Top 43:

1. Italië
2. Bulgarije
3. België
4. Denemarken
5. Litouwen
6. Albanië
7. Kroatië
8. Israël
9. Spanje
10. Portugal

11. Zwitserland
12. Oostenrijk
13. Duitsland
14. Frankrijk
15. Tsjechië
16. Estland
17. Ierland
18. Griekenland
19. Azerbeidzjan
20. Servië

21. Roemenië
22. Verenigd Koninkrijk
23. Armenië
24. Finland
25. Cyprus
26. Moldavië
27. San Marino
28. Macedonië
29. IJsland
30. Wit-Rusland

31. Noorwegen
32. Rusland

1 Ierland *****
2 België *****
3 Albanië *****.
4 Oostenrijk *****
5 Italië ****
6 Duitsland ****
7 Spanje ****
8 Estland ****
9 Bulgarije ***
10 Ijsland ***
11 Denemarken ***.
12 Finland ***
13 Zwitserland ***
14 Frankrijk ***
15 Armenië ***
16 Litouwen ***
17 Tsjechië **
18 Noorwegen **
19 Kroatië **
21 Moldavië **
De eerste inzending is nog steeds mijn favoriet. Vorig jaar verpestte Moldavië een top 3 voor België met dat nummer waarvan ik nog steeds niet snap dat het zo goed scoorde. Dit jaar krijgen we een zomers niemendalletje van de ergste soort Toch kan het af en toe nog net . Ach we zullen zeggen guilty pleasure.
22 Azerbeidzjan **
23 Macedonië **
24 Wit-Rusland **
25 Israël *
26 San Marino *
27 Griekenland *
28 Cyprus *
29 Roemenië *
30 Portugal *
31 Rusland *
32 Servië

Morgen ga ik heel wat acts live aan het werk zien in Amsterdam benieuwd of dit mijn rangschikking kan beïnvloeden. Ik kijk vooral uit naar Ierland, Hongarije en België die toch echt mijn favorieten aan het worden zijn voor dit jaar.

32. Moldavië: DoReDos - My Lucky Day

Moldavië vind ik op het Songfestival best wel een leuk land, al horen hun inzendingen zelden tot mijn favorieten. Ik vind het gewoon tof hoe ze altijd zoveel folkore in hun inzendingen stoppen, en dat vind ik altijd veel leuker om naar te luisteren dan gladde popnummertjes zonder bezieling. Mijn twee favoriete Moldavische inzendingen zijn de beide pogingen van Zdob si Zdub; geweldige nummers. De inzending van vorig jaar - Hey Mamma van Sunstroke Project - kan ik inmiddels ook tot de favorieten rekenen. Wat een heerlijk nummer was dat. Ik vreesde dat het niet veel teweeg ging brengen, en toen was daar toch ineens die derde plaats. Het was zeker een blije verrassing vorig jaar.

Dit jaar borduurt Moldavië voort op de succesvolle weg met weer eens een vrolijk, opzwepend uptempo folklore nummertje. En wederom vind ik het best wel leuk, maar mis ik iets extra's wat ik wel had bij eerdere Moldavische favorieten. Dit nummer is lekker gezellig, maar het geheel komt toch wat amateuristisch over (ik voel weinig chemie tussen de drie leden) en het nummer is wat cliché in het genre. Het is leuk, maar niet meer dan dat. Ik voorspel vooralsnog geen hoge score voor Moldavië dit jaar, maar wie weet. Van mij mag het wel in de finale komen, en vervolgens ergens tussen plek 20 en 25 eindigen.

Top 43:

1. Italië
2. Spanje
3. Estland
4. België
5. Litouwen
6. Portugal
7. Duitsland
8. Frankrijk
9. Oostenrijk
10. Armenië

11. Ierland
12. Albanië
13. Denemarken
14. Tsjechië
15. Israël
16. Griekenland
17. Zwitserland
18. Bulgarije
19. Moldavië
20. Macedonië

21. Kroatië
22. Finland
23. Cyprus
24. Servië
25. Noorwegen
26. Roemenië
27. Azerbeidzjan
28. Wit-Rusland
29. Verenigd Koninkrijk
30. IJsland

31. Rusland
32. San Marino

1. Cyprus *****
2. Macedonië *****
3. Bulgarije *****
4. Italië *****
5. Tsjechië *****
6. Israël ****
7. België **** 
8. Estland ****
9. Frankrijk ****
10. Rusland ****

11. Albanië ****
12. Roemenië ***
13. Griekenland ***
14. Ierland ***
15. Oostenrijk ***
16. Zwitserland ***
17. Servië ***
18. Noorwegen ***
19. Kroatië ***
20. Litouwen ***

21. Finland ***
22. Moldavië ***
De inzending van Moldavië is vrolijk en zomers en precies leuk genoeg om te blijven hangen zo lang het nummer duurt. Als de zangeres haar hilariach grote hoed meeneemt naar Portugal mogen ze van mij een feestje bouwen in de finale.
23. Wit-Rusland ***
24. Azerbeidzjan ***
25. Spanje **
26. San Marino **
27. Armenië **
28. Portugal **
29. Denemarken **
30. Duitsland **

31. Verenigd Koninkrijk **
32. IJsland **

33. Nederland: Waylon - Outlaw in 'Em

Is het lang geleden? Ja het is lang geleden. 1975 Al weer. Zolang ik het festival volg (sinds 1980) heb ik nog nooit mee kunnen maken dat ons land won (in 1975 was ik 5 jaar). We waren er bijna in 2014, maar toen gooide een man verkleed als vrouw met een statement roet in het eten. En toen Edsilia in 1998 tijdens een tussenstand even op 1 stond had ik het ook niet meer en voelde het heel even speciaal.
Gaat Waylon daar verandering in brengen?

Toen het nummer net gekozen werd had ik er een heel goed gevoel over: het nummer sprong eruit, is toch behoorlijk serieus zonder rare fratsen en was duidelijk beter dan wat er al een beetje bekend was. En mijn gevoel zei voor het eerst ooit (bij The Common Linnets had ik dat niet): dit zou mogelijk moeten zijn. Amsterdam 2019 moet toch kunnen nu?

Inmiddels zijn we verder, kennen we alle nummers en zijn de eerste lovende reacties op internet uit het buitenland al weer geschiedenis en blijft over hoe bookmakers erover denken en hoe Waylon het doet in de polls.

In veel polls niet echt goed: middenmoot of er zelfs onder. Maar Outlaw in 'Em is dan ook niet echt het soort muziek waar Songfestival fans voor warm lopen, dus dat zegt niet zo veel. Maar ook bij de bookmakers zakken we telkens een stukje. Nu staat Nederland op een 12e plaats. Grote kanshebbers zijn en blijven Israël, Bulgarije en Tsjechië als we daar op af moeten gaan en België draait lekker mee in de top 10. Maar ook dat zegt dus niks is in het verleden telkens gebleken, alhoewel de bookies de top er toch meestal wel uit weten te filteren.

Outlaw in 'Em is muziek die ik persoonlijk goed kan waarderen. Waylon vind ik niet prettig overkomen, maar snap dat dat op anderen wel het geval is. Ik hoop dan ook dat hij met zijn looks mensen kan overtuigen en dat de performance spetterend in beeld wordt gebracht. Maar winnen? Nee, die droom was er heel even en die heb ik inmiddels laten varen. Finale zou toch mogelijk moeten zijn in deze tweede halve finale, maar daarna vrees ik toch dat we onder Douwe Bob en O'G3NE zullen duiken en dat Nederland, alweer, teleurgesteld afdruipt. En waarom zo'n zwakke videoclip waar een matig optreden het moet doen?!

Top 43:

1. Italië
2. Bulgarije
3. Nederland
4. België
5. Denemarken
6. Litouwen
7. Albanië
8. Kroatië
9. Portugal
10. Israël

11. Spanje
12. Zwitserland
13. Oostenrijk
14. Duitsland
15. Frankrijk
16. Tsjechië
17. Estland
18. Ierland
19. Griekenland
20. Azerbeidzjan

21. Roemenië
22. Verenigd Koninkrijk
23. Armenië
24. Finland
25. Cyprus
26. Moldavië
27. Servië
28. San Marino
29. Macedonië
30. IJsland

31. Wit-Rusland
32. Noorwegen
33. Rusland

1. Cyprus *****
2. Macedonië *****
3. Bulgarije *****
4. Italië *****
5. Tsjechië *****
6. Nederland ****
Ben ik partijdig? Ja, absoluut. Maar toch: Waylon is een goede zanger die zijn nummers wel kan verkopen, en Outlaw In 'Em heeft een lekker refrein en een toffe climax. Des te jammer inderdaad dat het nummer met een goedkoop ogend optreden in DWDD en een matige liveversie in de markt wordt gezet. Met een goede performance op het festival kan Waylon echter een hoop goed maken. Want als de beelden maar half zo hard spetteren als de muziek, zou je denken dat dit wel aan moet komen.
7. Israël ****
8. België **** 
9. Estland ****
10. Frankrijk ****

11. Rusland ****
12. Albanië ****
13. Roemenië ***
14. Griekenland ***
15. Ierland ***
16. Oostenrijk ***
17. Zwitserland ***
18. Servië ***
19. Noorwegen ***
20. Kroatië ***

21. Litouwen ***
22. Finland ***
23. Moldavië ***
24. Wit-Rusland ***
25. Azerbeidzjan ***
26. Spanje **
27. San Marino **
28. Armenië **
29. Portugal **
30. Denemarken **

31. Duitsland **
32. Verenigd Koninkrijk **
33. IJsland **

Top 43:

1. Tsjechië
2. Israël
3. Cyprus
4. Macedonië
5. Litouwen
6. Italië
7. Albanië
8. Bulgarije
9. Kroatië
10. België

11. Griekenland
12. Nederland
Prima nummer van Waylon, maar heb het gevoel dat het niet zoveel gaat doen op het ESF. Finale moet zeker haalbaar zijn, hij heeft het geluk dat hij in de 2e halve finale zit, in de 1e had hij het denk ik niet gehaald. Wel stoer dat hij het zelf gekozen heeft en lak heeft aan de mening van de bevolking.
13. Frankrijk
14. Ierland
15. Estland
16. Duitsland
17. Oostenrijk
18. Wit-Rusland
19. Spanje
20. Zwitserland

21. Roemenië
22. Finland
23. Portugal
24. Verenigd Koninkrijk
25. Denemarken
26. Moldavië
Het woord niemandalletje past perfect bij dit nummer, dit zie ik dan ook zeker wel sneuvelen in de halve finale. Ook ik begreep de 3e plek van vorig jaar niet, stond bij mij ergens onderin.
27. Armenië
28. Azerbeidzjan
29. Ijsland
30. Noorwegen

31. Servië
32. San Marino
33. Rusland

34. Australië: Jessica Mauboy - We Got Love

Weten we het nog? Feestje in 2015 dus Australië mocht eenmalig meedoen omdat ze in dat land zo Eurovisiegek zijn (je vraagt je af waarom). Nou leuk voor ze. Hoppa gelijk in de finale en daar netjes vijfde worden.

Maar ja, het volk werd bedonderd en Australië deed gewoon ook mee in 2016, alleen moest het wel eerst naar de halve finale. Maakte niet uit: in de finale eindigde het land als tweede en ook vorig jaar werd het top 10.

Aan de ene kant gun ik het ze best wel hoor, de inzendingen zijn van prima kwaliteit, maar waarom terugkomen op de mededeling dat het eenmalig was? Ongetwijfeld zal het wel iets met geld te maken hebben denk ik dan maar. Hoe dan ook is het land toegevoegd aan de lange rij en ook dit jaar weer met een uitstekend popnummer dat naadloos aansluit op de drie vorige jaren. Het is wat glad allemaal, maar ligt goed in het gehoor. Finale zal ook dit jaar wel weer een feit zijn en eigenlijk verwacht ik wederom top 10.

Top 43:

1. Italië
2. Bulgarije
3. Nederland
4. Litouwen
5. België
6. Denemarken
7. Albanië
8. Kroatië
9. Portugal
10. Israël

11. Azerbeidzjan
12. Spanje
13. Zwitserland
14. Oostenrijk
15. Duitsland
16. Frankrijk
17. Tsjechië
18. Australië
19. Estland
20. Ierland

21. Griekenland
22. Roemenië
23. Verenigd Koninkrijk
24. Armenië
25. Finland
26. Cyprus
27. Moldavië
28. Servië
29. San Marino
30. Macedonië

31. IJsland
32. Wit-Rusland
33. Noorwegen
34. Rusland

Top 43:

1. Australië
Eerste keer dat ik het nummer hoorde dacht ik naar Euphoria te luisteren, intro lijkt als 2 druppels water op elkaar. Een voorteken? Song is niet half zo sterk als Euphoria, maar gaandeweg is het nummer hier inmiddels uitgegroeid tot mijn favoriet voor dit jaar. Val vooral voor haar stem en live klinkt ze ook echt geweldig. Ik verwacht een hele hoop van We Got Love, tip haar ook zeker als 1 van de kanshebbers om te winnen. Vooral het stukje na de drums aan het einde met die uithaal, kippenvel hier.
2. Tsjechië
3. Israël
Inmiddels ook live gezien, madam maakt er een feestje van, maar ze moet nog wel op zoek naar betere kleding
4. Cyprus
5. Macedonië
6. Litouwen
7. Italië
8. Albanië
9. Bulgarije
10. Kroatië

11. België
12. Griekenland
13. Nederland
14. Frankrijk
15. Ierland
16. Estland
17. Duitsland
18. Oostenrijk
19. Wit-Rusland
20. Spanje

21. Zwitserland
22. Roemenië
23. Finland
24. Portugal
25. Verenigd Koninkrijk
26. Denemarken
27. Moldavië
28. Armenië
29. Azerbeidzjan
30. Ijsland

31. Noorwegen
32. Servië
33. San Marino
34. Rusland

Even zo wat in te halen zo te zien! Ik ben nu net terug van aan avondje/nachtje Amsterdam. Gisteren heb ik een heleboel acts live gezien bij Eurovision in Concert. Het was heel erg leuk! En ik heb de enige echte Cerclezot ook nog even ontmoet.

Ben benieuwd naar jullie verslag

1. Cyprus *****
2. Macedonië *****
3. Bulgarije *****
4. Italië *****
5. Tsjechië *****
6. Nederland ****
7. Israël ****
8. België **** 
9. Estland ****
10. Frankrijk ****

11. Rusland ****
12. Albanië ****
13. Roemenië ***
14. Griekenland ***
15. Ierland ***
16. Oostenrijk ***
17. Zwitserland ***
18. Australië ***
Leuk nummertje, maar wel wat dertien in een dozijn. Ik mis iets wat deze boven het gros van de songfestivalliedjes van de afhelopen jaren trekt.
19. Servië ***
20. Noorwegen ***

21. Kroatië ***
22. Litouwen ***
23. Finland ***
24. Moldavië ***
25. Wit-Rusland ***
26. Azerbeidzjan ***
27. Spanje **
28. San Marino **
29. Armenië **
30. Portugal **

31. Denemarken **
32. Duitsland **
33. Verenigd Koninkrijk **
34. IJsland **

33. Nederland: Waylon - Outlaw in 'Em

De voorgaande editie is nog niet afgelopen, of de fans beginnen alweer te speculeren over welke artiest ons land het jaar erop moet gaan vertegenwoordigen. Zo ook dit jaar was de confetti in Kiev nog niet opgeruimd, of het regende weer speculaties. Waylon is een naam die al jaren wordt genoemd, want al voor zijn optreden in 2014 met The Common Linnets riep hij al dat hij ook nog een keer solo wilde gaan. Vorig jaar gingen er al geruchten dat - naast OG3NE - er ook nog gesproken is met Waylon over deelname. De kans zat er dus ook wel heel erg dik in dat het dit jaar ging gebeuren.

Ik vind Waylon een goede artiest en een geweldige zanger, maar vind zijn nummers een beetje wisselvallig. Er zitten een aantal heel toffe bij, maar veel van zijn nummers vind ik ook wat vlakjes. Ik was dan ook erg blij met de keuze voor de artiest, maar wist van tevoren niet goed wat ik van het nummer kon verwachten.

Toen was daar de week dat Waylon vijf liedjes ten gehore ging brengen in DWDD, en een daarvan was dan het ESF liedje. Tijdens die hectische week waarin fans zich gek aan het speculeren waren geslagen, was het op veel Nederlandse en ook buitenlandse fansites toch wel duidelijk dat het Outlaw in Em moest gaan worden, of anders Thanks But No Thanks. De voorkeur voor Outlaw kwam ook wel vanwege het feit dat dit op het Songfestival duidelijk af gaat wijken, en je kunt op dit festival beter opvallen dan dat je in de massa opgaat.

Meteen na de bekendmaking van het nummer was ik dan ook enorm euforisch. Ik kreeg bij het luisteren van Outlaw in Em een heel speciaal gevoel dat dit wel eens écht hoog kon gaan eindigen, of zelfs winnen. De hele week daarna stond het nummer nog op repeat en ik dacht echt even dat dit - in combinatie met Waylon's goede live zang, ongetwijfeld een goed doordachte act en het feit dat het enig in zijn soort is - misschien wel kon gaan winnen.

Maar toen is de hype toch al snel weggezakt, daalde Nederland ook weer in de peilingen en kwam er een 3 minuten versie speciaal voor het Songfestival die ik toch echt de power vind missen van het origineel. Mede daardoor ben ik in de loop der weken ook wat minder enthousiast geworden dan ik in eerste instantie was.

Toch is Outlaw in Em een lekker nummer waarin Waylon's stem goed uitkomt, hij kan het live goed overbrengen en ik maak me ook weinig zorgen over de staging. Wederom een mooie eindklassering zit erin, de finale lijkt me heel aannemelijk zelfs en als alles mee zit zou hij zelfs nog boven Douwe Bob en OG3NE kunnen eindigen, maar ik heb mijn hoop op weer een 2e plek of winst inmiddels een beetje laten varen. Dat gezegd is het wel een van mijn favoriete Nederlandse inzendingen in jaren, en heb ik echt het gevoel dat ik niet alleen Nederland hoef te supporten omdat het mijn land is, maar ook gewoon omdat ik het nummer echt goed vind. Dat is ook wel weer eens lekker, en maakt de puntentelling straks ook een stuk spannender!

Top 43:

1. Italië
2. Spanje
3. Nederland
4. Estland
5. Litouwen
6. België
7. Albanië
8. Portugal
9. Duitsland
10. Frankrijk

11. Oostenrijk
12. Armenië
13. Ierland
14. Denemarken
15. Israël
16. Tsjechië
17. Griekenland
18. Zwitserland
19. Bulgarije
20. Moldavië

21. Macedonië
22. Kroatië
23. Finland
24. Cyprus
25. Servië
26. Noorwegen
27. Roemenië
28. Azerbeidzjan
29. Wit-Rusland
30. Verenigd Koninkrijk

31. IJsland
32. Rusland
33. San Marino

Aoibhin schreef:
5. Litouwen
7. Litouwen

Zo mooi, dat ze er 2x in staat

Na het zien van dit optreden zat ik letterlijk met tranen in mijn ogen, zo ongelooflijk lief..

musicfriek schreef:
(quote)

Zo mooi, dat ze er 2x in staat

Na het zien van dit optreden zat ik letterlijk met tranen in mijn ogen, zo ongelooflijk lief..
(embed)

Oh, verkeerd geëdit, ik pas het even aan

Ik wilde haar nog wat hoger zetten, want dit nummer is erg gegroeid en live maakte ze gisteren echt indruk op me.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:27 uur

geplaatst: vandaag om 15:27 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.