MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival

zoeken in:
Arrie schreef:
(quote)

Wat een ronduit trieste opmerking. ?

+1

En dan blijft er nog een vraag over wie gaat met de Barbara Dex Award gaan lopen.

Nederland, Australië of België zou niet slecht zijn.

De kleren van Waylon deden me denken aan de kostuums die Balthasar Boma in FC De kampioenen aantrekt

musicfriek schreef:
Israël flikt het 'm toch weer, na 1978, 1998 en nu 2018 weer de winst.

Vergeet 1979 niet!

StopMakingSenseo schreef:
(quote)

Vergeet 1979 niet!

Ja hun beste overwinning.

Ok ik ben een filmfan en zit al lang op MovieMeter. Ik heb al jarenlang weet van Musicmeter maar omdat ik toch niet erg veel kaas heb gegeten van muziek leek het mij niet echt interessant om hier lid te worden.

Dit jaar heb ik het festival wegens een vermoeiende dag aan de zoo nog eens actief gevolgd. Vorig jaar keek ik als Belg enkel naar de performance van mijn landgenote Blanche. De Portugese winnaar vorig jaar Sobral ik heb niet veel met dat soort liedjes en als ik zo links en rechts over hem las kwam hij toch behoorlijk arrogant over.

Ik had zo goed als niets gevolgd vooraf, ook de halve finales heb ik eigenlijk zo maar eens in vogelvlucht bekeken. Van de Belgische inzending Sennek kreeg ik koud noch warm, nogal statisch vrij saai en haar kledingkeuze zou van mij terecht een Barbara Dex award verdienen. Ik dacht leuk dan voor Nederland dat ze het wel halen al had ik het nummer niet eens gehoord.

Ik ging dus erg blank de finale in, eigenlijk zoals het in den oude tijd was waar je de nummers van andere landen ook pas voor het eerst te horen kreeg op het festival. Ik moet zeggen na afloop dat ik het lang niet zo slecht vond als ik had gevreesd. Ik wist dat het moeilijk zo zijn om een top 10 te krijgen omdat ik na 26 nummers al snel was vergeten wat allemaal de revue was gepasseerd. Gelukkig dat verscheidene keren nog korte stukjes werden getoond voor de televoting te vergamakkelijken, ik doe zelf niet aan televoting maar voor mezelf een top 10 genoteerd om achteraf eens te vergelijken hoe mijn smaak wel of niet ging overeenkomen met de publiekstemmen en vakjury.

Dus ik noteerde de volgende:

Litouwen: misschien niet altijd mooi gezongen maar vond het wel een treffend liedje
Estland: ik ben geen opera fan en geen idee wat ze zong, leuk die effects op haar jurk maar vooral pracht van een stem
Servië: ik heb geen idee waarom ik dat leuk vond eigenlijk, misschien de soberheid aan instrumenten en klonk nogal Grieks
Duitsland: ach ja dit soort nummers heb je wel vaker ik vind het wel mooi liedjes over mama en papa
Tsjechië: ben niet echt voor dit soort rap en hip hop toestanden maar denk dat ze mij vooral met hun dansact mee hadden
Denemarken: deze viel blijkbaar echt niet in de smaak bij de mensen hier als ik de berichten teruglees. Ok bij bebaarde mannen verwacht je misschien eerder iets als Lordi. Ik vond het een lekker dromerig nummer.
Finland: Tja ik kon echt maar geen nummer 10 vinden, en ik herinnerde me dat ik dat gedeelte op die draaischijf wel leuk vond, dus ja
Israel: uiteindelijk werd het kippetje toch mijn favoriet. Of ze nu wel of niet irritant is irl, ik kan dat soort gekke stemmen wel smaken en het lied was natuurlijk een statement dat wel aankwam bij mij dan toch
Cyprus: een soort kruising van Beyonce en Shakira. Natuurlijk geweldige eye candy voor de hetero man en dansen konden die meiden wel.
Italië: wederom geen flauw idee waar het nummer over ging net als bij Estland, maar blijkbaar hou ik wel van het Italiaans zowel gesproken als gezongen.

Aldus volgden de punten van de vakjury, gelukkig dat ze nu meteen digitaal punten uitdelen en enkel de 12 punten moeten worden gezegd. Stel je voor als er 43 landen die punten a l'ancienne moesten uitdelen.

Top 10 als volgt

1. Oostenrijk (vandaag eens bekeken wat die jongen nu precies had gezongen, leek me vrij standaard vakjury nummer)
2. Zweden (ook die even bekeken, soort muziek dat ik na 30 seconden of zelfs vroeger afzet)
3. Israel
4. Duitsland
5. Cyprus
6. Estland
7. Hongarije (een vriend van mij zou dit wellicht het enige leuke nummer hebben gevonden, achteraf gezien had ik misschien dit beter in mijn top 10 gezet dan Finland maar het is niet mijn muziek)
8. Albanïë (ik herinner me vooral dat hij een riem rond een arm had, nogal standaardnummer)
9. Frankrijk (zoals iemand al zei in de reacties zo een wereldverbeter nummer, probeerden duidelijk een woordspeling over te brengen merci (bedankt) en mercy (genade) maar eigenlijk vond ik het echt naar irritante en egotripperij neigen en vreselijke lelijke rode schoentjes)
10. Bulgarije (saaie men en woman in black, leek op een Matrix parodie)

Met 4/10 was ik dus gebuisd volgens de vakjury.

Dan de stemmen van de popular votes. Deze deden me echt veel meer plezier al had ik naturlijk ook graag gezien dat ze de rangschikking van deze stemmen ook apart hadden gedaan, nu moest ik dat zelf gaan opzoeken.
1. Israel
2. Cyprus
3. Italië
4. Tsjechië
5. Denemarken
6. Duitsland
7. Oekraïne (deze jongen kwam als eerste een de beurt en eindigde laatste bij de vakjury, misschien heb ik niet echt opgelet of stoorde zijn Dracula uiterlijk te zeer)
8. Moldavië (die deurenact was wel leuk maar het lied was niks, hoort meer thuis in een circus)
9. Estland
10. Litouwen

Met 8/10 leunt mijn smaak dus toch wel erg dicht aan bij de publieksstemmen. Persoonlijk had ik Cyprus wat lager gezet (maar nog steeds top 5) en vooral Estland en Litouwen hoger, hadden mijn top 5 gehaald ipv Tjeschië en Denemarken.

De einduitslag van de 2 samen kennen we daar scoor ik 7/10. Oostenrijk toch nog top 3 daar, denk wel terecht weinig stemmen van de televoters. Ik begon me ook te ergeren aan de aandacht die hij hierdoor kreeg in de show. Italië nogal raar dat die zo slecht scoorden bij de vakjury, anders had die top 3 gehaald. Zweden vond ik echt lachen dat die uiteindelijk pas 21ste werden bij de televoters, maar uiteindelijk 7de in totaal vond ik eigenlijk nog veel te hoog.

Tot slot het nummer van Waylon, Nederland. Ook dit had ik niet vooraf gehoord. Het blijkt ook zo typisch een geval van niet mijn smaak. het leek wat country maar met een nogal statische zanger maar toch dansers. Geen idee wat de bedoeling was, niet mijn ding. Beter dan Sennek wellicht maar ook weinig memorabel.

Ik vond het een leuke oefening om eens te doen, ipv film of avond op de computer. Misschien doe ik dat volgend jaar nog wel eens, misschien dat ik dan bij de halve finales wel eens voor ga zitten al ben ik geen fan van het systeem waarbij 6 landen sowieso zijn vrijgesteld om een voorronde te doen. De organisator tot daar aan toe maar eigenlijk wil ik liever dat de 25 beste nummers zich daarbij aansluiten. Ok de grote 5 geldschieters het is normaal dat die een plaatsje kunnen 'kopen' maar bij de UK gooien ze duidelijk met hun pet ernaar. Maar zou er geen eerlijker systeem zijn dan twee halve finales van 19 en 20 waarbij de beste 10 doorgaan van iedere groep. Lijkt een groepssysteem per 4 of 5 landen waarbij de zwakste telkens afvalt niet eerlijker, beetje zoals een voetbaltornooi in de groepsfase.

Volgend jaar sturen we gewoon die gast van Mindf*ck mee, die voorspelt dan wel dat wij winnen.

Nicolage Rico schreef:
Huh? Finland was vocaal het allerslechtst. Dat kon echt niet.

Ze heeft geen wereldstem, maar van alle optredens die ze daar gedaan heeft vond ik dit wel de beste.

Ward schreef:
Ik vond Italië erg mooi. Zeker die gast met die stem met dat rauwe randje. Mag van mij hoog eindigen. Ook Portugal vond ik mooi. Vrees voor Noorwegen of Cyprus.

Hey Ward
Ik wilde gewoon even dag zeggen, je bent een van de weinige die ik van MoMe ken
Ik wilde eigenlijk op MOMe ook iets zeggen over ESF maar dat topic is daar zo dood als een pier en zal daar toch in dovemansoren vallen.

Laat ik voor volgend jaar maar een oud berichtje van mij quoten (min een paar woorden door de winnaar van gisteren):

starbright boy schreef:
Moet trouwens ook wel toegeven dat ik het een beetje een saaie keuze vind. Ik heb zo langzamerhand eigenlijk vooral zin in of echt edgy (voor songfestivalbegrippen) of echt alle-registers-open spektakel.

Maar, omdat 5 van de 6 keer finale echt behoorlijk succesvol is, ben ik bang dat we nu toch weer uit hetzelfde vijvertje blijven vissen en volgend jaar komen met Maan of Miss Montreal of Ilse DeLange in d'r uppie. Dat dus graag een keertje niet aub.

Nummer van Waylon was wel met maximaal haalbare denk ik. Act heeft ons weer wat plaatsen gekost.

Nu roepen de Giro, verantwoordere muziek en films weer. Maar volgend jaar ben ik weer in dit topic te vinden.

Het is 'the day after' en ik heb alle schokkende uitslagen een beetje op me in kunnen laten werken. Israël vind ik een leuke en verdiende winnaar, Oostenrijk op 1 bij de jury's vond ik een aangename en niet eens onterechte verrassing, Zweden zo bizar laag bij de televoters verraste me in negatieve zin.

Het was een leuk festival met een over de gehele linie aardig niveau, maar zonder de échte uitschieters die de komende jaren mijn best of-lijstjes gaan domineren.

Dan zal ik nu de uitslagen eens in detail gaan bekijken (ook van de halve finales) waar ik ongetwijfeld nog volop verrassingen zal tegenkomen.

Martial schreef:
(quote)

Er waren er best aardig wat die niet echt goed toon konden houden gisteravond
Australie was ook bar en boos.

Ja eens uiteraard. Maar Finland was echt tenenkrommend. Zelfs de Finnen kregen het er ijskoud van.

Onweerwolf schreef:
Verrassingen:

- Oostenrijk was natuurlijk degelijk maar ook wel saai. 1e bij de vakjury? Whuuut?
- Zweden ergens in de 20 bij de televoters. Dat had ik echt niet verwacht, vooral omdat ik de performance in de finale echt behoorlijk strak vond, beter dan in de semi.
- Duitsland was mijn persoonlijke #2 maar ik vond hem niet echt heel goed zingen in de finale dus die 4e plek komt toch wel uit de lucht vallen
- Oekraïne heeft blijkbaar toch een enorme disapora.
- Finland verdiende echt meer. Huppelkutjes guilty pleasure, maar haar final performance was echt 200x beter dan haar semi.
Dit waren voor mij ook stuk voor stuk verrassingen. Waarbij ik nog wil toevoegen dat ik Oostenrijk wel ben gaan waarderen en dat ik Duitsland zelf maar niks vond (totaal geen uitstraling en matig gezongen).

Bij Oekraïne verbaasde ik me vooral over de hoeveelheid poep die de juryleden in hun oren gehad moeten hebben. Degelijk liedje, prima gezongen. Die hoge notering bij het publiek snap ik wel.

Wat me verder verbaasde over de televotes: Het bizar lage aantal punten voor Australië (beter gezongen dan in de halve finale en gewoon een ijzersterk liedje), het bizar hoge aantal punten voor die wannabe-vikings uit Denemarken (wát een slappe hap) en het extreem bizar lage aantal punten voor Zweden. De uitvoering was echt retestrak! Zou de Zweden-moeheid hebben toegeslagen?

Italië op 3 bij de televoting kan ik ook totaal niet volgen trouwens, maar daar stoot ik hier misschien wat mensen mee tegen het zere been.

Ik kan het wel volgen vanwege die onderbuiktekst en het is geen verkeerd en verkeerd gezongen liedje.

stoepkrijt schreef:
Italië op 3 bij de televoting kan ik ook totaal niet volgen trouwens, maar daar stoot ik hier misschien wat mensen mee tegen het zere been.

Denk ook vooral een kwestie van smaak, ik hou wel van Italiaanse zang, al ben ik geen liefhebber van Romaans in het algemeen. Frans en Portugees bekoren me duidelijk minder, Spaans wel maar dat duet vond ik flauw idem ditto bij Frankrijk zo van dat emo gedoe waar ik niet veel aan vind.

Ik vond Oostenrijk en Zweden gewoon veel te gelikt. Dat zijn liedjes die ik snel wil doorspoelen. Visueel goed maar 13 in een dozijn.
Aan de andere kant vond ik Ierland zeer doen aan de oren, dat is wel ooit helemaal anders geweest.

Cerclezot schreef:
En dan blijft er nog een vraag over wie gaat met de Barbara Dex Award gaan lopen.

Nederland, Australië of België zou niet slecht zijn.
België lijkt mij eigenlijk wel een zekerheidje. Sennek is Belgisch en had die jurk ook nog zelf gemaakt (toch?). Betere voortekenen ga je niet krijgen.

Ik heb gestemd op Waylon voor de Barbara Dex award

Ik zit de uitslagen van de halve finales eens te bekijken: In de halve finale haalde Cyprus ongeveer de helft van de jurypunten van Israël, in de finale scoorden ze bijna gelijk. Huh? Wat is er in de tussentijd gebeurd? Het optreden van Cyprus was in de finale niet per se beter, die van Israël zeker niet slechter. Hebben de juryleden zich soms laten leiden door de publieke opinie?

Die laatste plaats van Georgië is zwaar onterecht trouwens en die van IJsland eigenlijk ook. Oubollig liedje met een draak van een tekst, maar meer dan prima gezongen. Dat kon je van Macedonië niet zeggen...

Toch wel eens lekker om na weken hier in dit topic actief te zijn het op de avond zelf af te laten weten met stukjes schrijven hier en op Facebook en mezelf nu juist bezig houden waar het echt om draait die avond: kijken, plezier hebben, spanning beleven in een groot gezelschap met voornamelijk onbekenden, kijkend naar een groot scherm, goed voorzien van drank en hapjes en vooraf een diner (en in de zon op het grote terras). Lijstjes bij de hand en na afloop een prijsvraag en kijken wie het beste kan voorspellen. En dan gewoon een JBL Go winnen. Yeahhhhhhhhhhhh. Ehm.... ik had 1 punt en dat was een bonuspunt voor het juist voorspellen waar Nederland zou eindigen. Die JBL Go staat hier omdat mijn partner 17 punten wist te vergaren (die had een paar landen in de top 5, want die moest goed voorspeld worden, op de juiste plaats gezet). Dat was de grap van de avond. Temidden van Songfestival liefhebbers winnen terwijl je er elk jaar geen reet aan vindt

Het beviel goed. Topavond gehad. En de winnaar? Ik ben en blijf geen fan, maar deze versie moet ik zeggen is toch best sterk te noemen en bewijst dat het een goed in elkaar zittend nummer is (jammer van die kipgeluiden, ook al zijn ze er bewust in verwerkt, en die vreselijke act die ik ook bij Waylon storend vond).

stoepkrijt schreef:
(quote)
België lijkt mij eigenlijk wel een zekerheidje. Sennek is Belgisch en had die jurk ook nog zelf gemaakt (toch?). Betere voortekenen ga je niet krijgen.

Niet zelf gemaakt maar het ontwerp was wel haar keuze. Dus ja komt beetje op hetzelfde neer.

Nicolage Rico schreef:
(quote)

Ja eens uiteraard. Maar Finland was echt tenenkrommend. Zelfs de Finnen kregen het er ijskoud van.
Goed nummer, prima show. Zang kan beter, maar is absoluut niet vals. Ik denk dat Finland voor velen een net-niet-stem was, waaronder voor mij.

Onweerwolf
Dit is de Twitter van die aap die gisteren op het podium sprong en SuRie's mic afpakte:

ACactivism (@DrACactivism) on Twitter

Het is een soort van conspiracy theory gekkie. Blijkbaar heeft de UK enkele jaren geleden ook flinke bezuinigingen in de psychiatrische zorg doorgevoerd.

Onweerwolf
stoepkrijt schreef:
Ik zit de uitslagen van de halve finales eens te bekijken: In de halve finale haalde Cyprus ongeveer de helft van de jurypunten van Israël, in de finale scoorden ze bijna gelijk. Huh? Wat is er in de tussentijd gebeurd? Het optreden van Cyprus was in de finale niet per se beter, die van Israël zeker niet slechter. Hebben de juryleden zich soms laten leiden door de publieke opinie?

Die laatste plaats van Georgië is zwaar onterecht trouwens en die van IJsland eigenlijk ook. Oubollig liedje met een draak van een tekst, maar meer dan prima gezongen. Dat kon je van Macedonië niet zeggen...

Ik ben het met alles eens maar niet met IJsland, dat was echt niet om aan te horen.

Het is vooral volstrekt raar dat Rusland (80% vals en gewoon echt een stuk tekst vergeten) meer jurypunten kreeg dan Georgië. Er moet haast wel iets mis zijn gegaan bij Georgië op woensdag.

Vervelende kerel dus die ACactivism en creepy dat dit gewoon weer kon (zeker omdat het niet zijn eerste keer was). Met al die gekkies van tegenwoordig had er ook wat anders kunnen gebeuren.

SuRie’s Eurovision stage invader Dr ACactivism revealed to be Corbynista and conspiracy theorist - thesun.co.uk

Ik vond dat SuRie het geweldig oppakte trouwens!

SuRie carries on after stage invasion - "Storm" Live | United Kingdom - Eurovision Song Contest 2018 - YouTube

Onweerwolf schreef:
(quote)

Ik ben het met alles eens maar niet met IJsland, dat was echt niet om aan te horen.

Het is vooral volstrekt raar dat Rusland (80% vals en gewoon echt een stuk tekst vergeten) meer jurypunten kreeg dan Georgië. Er moet haast wel iets mis zijn gegaan bij Georgië op woensdag.
Ik denk eerder dat de meeste juryleden gewoon echt geen smaak hebben, dat ze dit saai vonden en niet op waarde wisten te schatten. Ach, niets meer aan te veranderen. Het zou toch geen Tblisi 2019 opgeleverd hebben.

alexspyforever schreef:
(quote)

Niet zelf gemaakt maar het ontwerp was wel haar keuze. Dus ja komt beetje op hetzelfde neer.
Dan weet ik genoeg: Die award is in de pocket!

aERodynamIC schreef:
Temidden van Songfestival liefhebbers winnen terwijl je er elk jaar geen reet aan vindt

aERodynamIC schreef:
Ik ben en blijf geen fan, maar deze versie moet ik zeggen is toch best sterk te noemen en bewijst dat het een goed in elkaar zittend nummer is (jammer van die kipgeluiden, ook al zijn ze er bewust in verwerkt, en die vreselijke act die ik ook bij Waylon storend vond).

(embed)

Grappig, op een oude gare gitaar met alleen één bassnaar erop. Stuk beter dan de ESC versie.

Ik heb zojuist de fout gemaakt om de reacties onder een YouTube-filmpje over de uitslag van het songfestival te bekijken. Ff een samenvatting: veel haat voor Israël, onder meer vanwege de politieke lading bij zowel het nummer zelf als de Thank-you-speech van Netta (hiermee doelend op haar opmerking dat het songfestival volgend jaar in Jeruzalem zal zijn) en verder omdat Israël geen Europees land is (eenzelfde reden waarom ook Australië veel haat krijgt). Daarnaast kom ik ook tegen dat het nummer irritant is, waar ik nog wel in kan komen. Maar dat wordt dan vervolgens op zo'n passief agressieve manier gebracht dat ik al snel de neiging heb om door te scrollen. Zulke reacties kwam ik ook al tegen op een andere social media site. Ik word er misselijk van.

Arrie schreef:
(quote)

Wat een ronduit trieste opmerking. ?

Dank je.
Gelukkig leven we in een vrij land en mag ik vinden wat ik vind, en jij ook.
Ik vind het een erg lelijke vrouw.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 04:18 uur

geplaatst: vandaag om 04:18 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.